Terve
Asentelin eilen tossa soittovehkeet autoon. Niin olisi yksi kysymys.
Mikähän mahtaa olla vikana kun lisää volumee niin subbari hiljenee. Sitten kun hiljentää volumee niin se tulee taas takasin. Eroa ei huomaa normaalilla kuuntelu tasolla, mutta jos haluaa luukuttaa enemmän niin sitten ongelma alkaa. Tuskin virta pääsee loppumaan vahvistimelta. Vai olisiko se ensimmäisenä tarkistettava? Onko sillä merkitystä kun maakaapeli on ronkinpuolella sellaisessa "tukilevyssä" joka on piste hitsattu kiinni runkoon monesta kohtaa.
Virtakaapelina on 35mm2.
Laturi on 90A ja juuri vaihdettu hiilet yms hilppeet.
Vahvistin on: SPL Dynamics S-1200D
Soitin: Alpine CDA-105RI
Subbarina: JBL P1222 12" suljetussa 30l kotelossa.
Ja auto on Audi Coupe vm.89
Lisää volumee --> Subbari hiljenee
Valvoja: ffp jäsenet
Lisää volumee --> Subbari hiljenee
Viimeksi muokannut Limetic, 11.8.2009 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alppari soittimena, asetuksissa voi olla päällä sellainen "moodi" joka säätää linjalähdön tasoa äänenvoimakkuuteen nähden ja näin ollen subbari hiljenee ja toisinpäin. Lue ohjekirjasta, siellä on mainintaa tosta. Itsellä omassa 9880 Alpparissa ko. ominaisuus jonka saa päälle ja pois... oliko se ny defeat - toiminto vai mikä se ny oli.. :)
loudness vittuun soittimesta ja säädät ne vehkeet ilman sitä.
Jos noin tekee niin kaikki vähäinenkin basso subbarin puolesta häviää.
Alppari soittimena, asetuksissa voi olla päällä sellainen "moodi" joka säätää linjalähdön tasoa äänenvoimakkuuteen nähden ja näin ollen subbari hiljenee ja toisinpäin. Lue ohjekirjasta, siellä on mainintaa tosta. Itsellä omassa 9880 Alpparissa ko. ominaisuus jonka saa päälle ja pois... oliko se ny defeat - toiminto vai mikä se ny oli.. :)
Luin ohjekirjasta juurikin tuosta ja se on poissa käytöstä. Jos pistää päälle säätää ääniasetukset tehdasasetuksiin.
Tänään kun räpeltelin soitinta niin kun lisäsin "Bass levelin" täysille niin alkoi jytäämään myös kovemmalla voimakkuudella, mutta samalla auton omat kajarit hakkaa kun on liikaa niille
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Edelleen loudness pois ja sitten vasta säädetään. Kaikki soittimen muutkin korostukset.Jos noin tekee niin kaikki vähäinenkin basso subbarin puolesta häviää.
Loudness on joku 70-luvun keksintö kompensoida kuuloaistin huonoa matalien taajuuksien herkkyyttä pienillä äänenpaineilla, joten loudness ei ole lineaarinen volumenappulan mukaan. Erkkikään ei tiedä miten soittimen efektit käyttäytyy jos niistä ei manuaalista saa tarkempaa tietoa.
Sitten kun olet saanut ylimääräiset tehosteet pois niin säädä vahvistimien tasonsäädollä pää-äänialueen ja bassokanavan suhteelliset tehotasot mieluisiksi ja jatka siitä tarvittaessa muilla säädöillä hienosäätöä.
Tuo kyllä kuulostaa vähäsen maadoitusongelmalle..
Ei tartte pitkälle edes muistella kun tulee mieleen tapaus jossa järeän subipäätteen maadoitus oli tehty karvat pyörittämällä pultin ympärille ja pultti sormin kiertämällä auton runkoon.. Sanomattakin selvää että aikansa vahvari sammuili kun ekat kivat 20hz aallot tuli, ja lopulta hajosi. Ja tuosta loudnessista.. Joskus kaveri mittaili sen vaikutusta vastemittarin kanssa.. Korostaa monessa soittimessa 100hz ja 10khz jotain luokkaa 10-15db, eli se siitä taajuusbalanssista ja subitoistosta (ja laitteiston kestävyydestä kovaa soittaessa) sen jälkeen.
Selvitä ensin onko kaikki virtaliitokset ja maadoitukset tehty kunnolla. maadoitukset saa helposti kuntoon riittävän paksuun ja lyhyeen kaapeliin tinatuilla rengasliittimillä, ne auton runkoon kunnolla peltikirkkaaksi hiottuun kohtaan ja lakka/maali päälle..
Ei tartte pitkälle edes muistella kun tulee mieleen tapaus jossa järeän subipäätteen maadoitus oli tehty karvat pyörittämällä pultin ympärille ja pultti sormin kiertämällä auton runkoon.. Sanomattakin selvää että aikansa vahvari sammuili kun ekat kivat 20hz aallot tuli, ja lopulta hajosi. Ja tuosta loudnessista.. Joskus kaveri mittaili sen vaikutusta vastemittarin kanssa.. Korostaa monessa soittimessa 100hz ja 10khz jotain luokkaa 10-15db, eli se siitä taajuusbalanssista ja subitoistosta (ja laitteiston kestävyydestä kovaa soittaessa) sen jälkeen.
Selvitä ensin onko kaikki virtaliitokset ja maadoitukset tehty kunnolla. maadoitukset saa helposti kuntoon riittävän paksuun ja lyhyeen kaapeliin tinatuilla rengasliittimillä, ne auton runkoon kunnolla peltikirkkaaksi hiottuun kohtaan ja lakka/maali päälle..
Nyt subbari soi melkein täydellisesti. Säädin soittimen ja vahvistimen Powersetin ohjeiden mukaisesti ja loudness on poissa käytöstä. Nyt on sen verran hyvä et mielyttää omaa korvaa tarpeeksi :> Maadoitus on tehty asiallisilla liittimillä, hiottu ja vedetty maali päälle. Eniten mietityttää onko pelti mihin maadotuksen tein, niin tarpeeksi hitsattu runkoon kiinni, et saa kunnollisen maadoituksen. Mutta nyt pelittää ihan mukavasti
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa