Taas tarvitaan dieselauto ja tilaa, mutta mikä?
Valvoja: ffp jäsenet
Taas tarvitaan dieselauto ja tilaa, mutta mikä?
Jo aiemmin näyttää olleen juttua tila-autoista, varsinkin sharan/galaxy/alhambra otsikon alla, mutta varsin lyhkäiseksi ja valjuksi nekin jutustelut on jääneet. Kaiken uhalla, pistän kuitenkin tila-autokeskustelun käyntiin.
Tilantarve kasvaa. Kolme koiraa, hyökkäysvaunua ja kersaa, rojua ja rompetta näyttää olevan tulevaisuudessa kuskattavana. Ei riitä siihen tarpeeseen skeidan dimensiot millään. Erilaisia isoja farmareita on mietitty, mutta niissä on ongelmansa. Ensimmäinen ongelma on tilojen muunneltavuus (tai sen puute) ja toinen takakontin olemattomuus. Farmareissa kun koon kasvaessa näyttää se tila lisääntyvän vain takapenkillä, mutta kontti ei esim. skodan vastaavasta kasva. Tämän totesin kun nakkasin koiran patjan isäukon C5:seen. Saman verran tilaa, mutta matalampi kontti.
Tila-auto siis, ilmastointi, ISO kontti ja diiseli. Vuosimalli jossain 2000-luvun alkupäässä tai vuosituhannen vaihteessa. Polttoainevaatimus pudottanee pois mm. Cryshlerin GV:n. Sen dieselkoneista en juuri hyvää ole lukenut. Galaxyn ja sen sisarusten ongelma on ne julmetut ladonovet. Liukuovi siis olla pitäisi. Multivanin / Caravellen ongelmana taas massan vuoksi hurjaksi nouseva käyttövoimamaksu, kuten myös se tosiasia, että ne pirut maksaa aivan liikaa jos hyvän haluaa.
Mitä jää jäljelle? Jokin Hyundain Trajet? Kia Carnival?
Tilantarve kasvaa. Kolme koiraa, hyökkäysvaunua ja kersaa, rojua ja rompetta näyttää olevan tulevaisuudessa kuskattavana. Ei riitä siihen tarpeeseen skeidan dimensiot millään. Erilaisia isoja farmareita on mietitty, mutta niissä on ongelmansa. Ensimmäinen ongelma on tilojen muunneltavuus (tai sen puute) ja toinen takakontin olemattomuus. Farmareissa kun koon kasvaessa näyttää se tila lisääntyvän vain takapenkillä, mutta kontti ei esim. skodan vastaavasta kasva. Tämän totesin kun nakkasin koiran patjan isäukon C5:seen. Saman verran tilaa, mutta matalampi kontti.
Tila-auto siis, ilmastointi, ISO kontti ja diiseli. Vuosimalli jossain 2000-luvun alkupäässä tai vuosituhannen vaihteessa. Polttoainevaatimus pudottanee pois mm. Cryshlerin GV:n. Sen dieselkoneista en juuri hyvää ole lukenut. Galaxyn ja sen sisarusten ongelma on ne julmetut ladonovet. Liukuovi siis olla pitäisi. Multivanin / Caravellen ongelmana taas massan vuoksi hurjaksi nouseva käyttövoimamaksu, kuten myös se tosiasia, että ne pirut maksaa aivan liikaa jos hyvän haluaa.
Mitä jää jäljelle? Jokin Hyundain Trajet? Kia Carnival?
Matkailuautoksi katsastettu transportteri. Kyllä niitä hyviäkin rupeaa saamaan kohtuu hintaan ja ainahan voi saksan maalta hommata esim T4 multivanin. Ite muutin vanhan regon verhoileman taksin 9h matkailuautoksi ja putosi toi vero huomattavasti. En kyllä enää 3 muksun+ tavaroiden kanssa mihinkään farmariin ahtaudu :)
No se on ehkä se järkevin vaihtoehto tällä hetkellä. Vieläkö ne samat säännöt pitää paikkansa, että liesi, pari petiä ja säilytystila tekee bussista matkailuauton? Kuitenkin kun katsoo alle 400 tkm ajettuja porttereita ilmastoinnilla, niin huhuh, kyllä hintaa riittää yli 10 vuotta vanhoilla autoilla.
No mites olisi joku Renault Trafic/Opel Vivaro bussi? Käyttövoimamaksu toki on kova näissäkin. Vai mites näissä tuo matkailuautoksi katsastaminen?
Se hyökkäysvaunujen sijoittaminen on jossain määrin ongelmallista muissa kuin pakutyyppisissä pikkubusseissa. Kilpailevat kärrit samasta tilasta koirien kanssa.
Se hyökkäysvaunujen sijoittaminen on jossain määrin ongelmallista muissa kuin pakutyyppisissä pikkubusseissa. Kilpailevat kärrit samasta tilasta koirien kanssa.
Viimeksi kuulin eilen kuusi vuotta vanhan ooppelin omistajan haukkuvan omaa autoaan. BTW tuosta salamasta, kun ooppelin logoa alettiin kehitellä, suunnittelija aloitti piirtämällä paperille ympyrän. Aikaa kului eikä mitään sen kummempaa tullut suunnittelijalla mieleen, tämä kyllästyi ja sutaisi kynällaan vedoksen yli -ja opelin logo oli valmis. Samalla meiningillä ne taidetaan opelitkin tehdä nykyään.
Taitaa olla T4 aika vahvoilla, kun tilavaa ja kestävää tilakuljetinta tarvitaan, kuten tiedät -)
Taitaa olla T4 aika vahvoilla, kun tilavaa ja kestävää tilakuljetinta tarvitaan, kuten tiedät -)
Tuoltajan nuo säädökset käy ilmi:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm
Ite kävin ensin auton kanssa konttorilla ja katsastus sedän kanssa mietittiin mitä vaaditaan. Sen ohjeiden mukaan kun teki ja samalle sedälle tekemään muutoskatsastus niin pääsi vähemmällä stressillä.
Multivanissahan olisi sänky+ pöytä valmiina joten helppo aihio. Itellä tulee penkeistä sängyt ja pöytä oli valmiina. Tavaratilaan tein välipohjan joka toimii säilytystilana + asennettiin keitin. Nykyään kuulemma kelpaa sähköliesikin sisätilanpistokkeeseen liitettynä.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm
Ite kävin ensin auton kanssa konttorilla ja katsastus sedän kanssa mietittiin mitä vaaditaan. Sen ohjeiden mukaan kun teki ja samalle sedälle tekemään muutoskatsastus niin pääsi vähemmällä stressillä.
Multivanissahan olisi sänky+ pöytä valmiina joten helppo aihio. Itellä tulee penkeistä sängyt ja pöytä oli valmiina. Tavaratilaan tein välipohjan joka toimii säilytystilana + asennettiin keitin. Nykyään kuulemma kelpaa sähköliesikin sisätilanpistokkeeseen liitettynä.
Grand Voyagereista vielä, isäukolla oli niitä pirssissä 3kpl, eikä missään isompaa vikaa ollut. Varsinkin viimeisin, 06vm 2.8CRD keräsi kolmen vuoden aikana mittariin reilut 360tkm ja vielä automaattilaatikolla, jota alkuun vähän pelättiin. Huollot ajallaan tehty niin ei pitäisi ongelmia olla. Ainut suurempi vika taisi olla laturin hajoaminen, sekin meni takuuseen. Ja onhan tuo nyt oikeasti tila-auto verrattuna esim Touraniin, takimmaisella rivillä mahtuu hyvn aikuisetkin matkustamaan. Stow n go systeemi takapenkeissä oli myös erittäin kätevä. Voin suositella!
Ja kannattaa käydä kysymässä noihin voyagerin crd dieseleihin varaosia etukäteen niin ei niin itketä kun niitä tarvii....
Tutulla 2.5crd GV ja siihen esim. jakopään hilut 1000€ noin niinkuin esimerkkinä. Mitään ei saa tarvikkeena joten hinnat vielä sen mukaisia.
Ja onhan ne hieman "wannabe" tilaautoja T4:n rinnalla ;)
Ite kattelesin sopivan multivanin saksasta ja muuttelisin sen matkailuautoksi kun vielä saa...
Vw on noista pikkubusseista ainakin omasta mielestä parhain ajaa ja eipä mulla nuo 450tkm mittarissa hirveesti vielä paina. Kannattaa vaan kierrellä ja kattella kun niitä siistejäkin on välillä myynnissä mutta pakkaavat mennä kyllä heti kaupan että ei välttämättä kerkeä nukkumaan "yön"yli :)
Tutulla 2.5crd GV ja siihen esim. jakopään hilut 1000€ noin niinkuin esimerkkinä. Mitään ei saa tarvikkeena joten hinnat vielä sen mukaisia.
Ja onhan ne hieman "wannabe" tilaautoja T4:n rinnalla ;)
Ite kattelesin sopivan multivanin saksasta ja muuttelisin sen matkailuautoksi kun vielä saa...
Vw on noista pikkubusseista ainakin omasta mielestä parhain ajaa ja eipä mulla nuo 450tkm mittarissa hirveesti vielä paina. Kannattaa vaan kierrellä ja kattella kun niitä siistejäkin on välillä myynnissä mutta pakkaavat mennä kyllä heti kaupan että ei välttämättä kerkeä nukkumaan "yön"yli :)
http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/ ... f=2&t=1274
Tuossa olisi yksi lanssi tehty matkailuautoksi. Muistaakseni pakettiautosta ei saa tehdä matkailuautoa, tai saa mutta ne verot...
Tuossa olisi yksi lanssi tehty matkailuautoksi. Muistaakseni pakettiautosta ei saa tehdä matkailuautoa, tai saa mutta ne verot...
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Mulla on lyhkänen T4 Caravelle (tehdasbussi), josta tein matkailuauton. Dieselvero on alle 100€ / vuosi ja siihen sitte se normaalirankaisuvero vielä päälle. 8-paikkainen oli ennen ja jälkeen katsastuksen. Ei oo iso homma muuttaa matkailuautoksi. Henkilöautona se dieselvero on ~900€ / vuosi. Koneeksi vain 102 tai 151 hv TDI ja manuaaliaski. Niillä pärjää pitkälle.
Vajaa kuukausi sitten kysyin katsurilta vuosikatsastuksessa näistä niin sanoi että mitään muutoksia ei ole tullut paitsi hieman tarkennettu säännöksiä. Nykyään kuulemma sähköliitännäksi riittää sisäpistoke ja kaapin kokoon kiinnitetään enemmän huomiota. Kannattaa kysyä sellaiselta katsurilta asiasta jolle voit viedä muutosten jälkeen muutoskatsastukseen. Näin tein itse ja pääsi vähimmällä päänsäryllä kun sai tehdä kerralla hyväksytyn. Vuosikatsastuksessa sanoi vaan ettei enää menisi keittojutut läpi mutta meinaankin muuttaa sen sähkölle tulevaisuudessa.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Petteri: Ei kannata noteerata huhuja. Kysy katsarilta ohjeet ja tee niiden mukaan ni ei tuu päänsärkyä. Lakeja ei katsarit muuta, joten sitä ei kannata sieltä kysyä. Hallitus voi sitten keksiä mitä vaan noiden säädösten suhteen, kuten autoveron kanssa on käynyt. Toisaalta on sekin puoli että jollain sitä on ajettava ja ei sitä aina voi oottaa maailman tappiin asti että mitä lakeja/säädöksiä tulee.
Nostetaas aihe taas esiin. T5 portteri kiinnostaisi itseä kovin arkikulkineeksi nykyisen työsuhde-C4-Grand-Picasson (anteeksi) sijaan. Vaihtoehtoja on käytännössä kolme
1. ex-taxi tms joka rekisteröidään matkailuautoksi pienemmän ajoneuvoveron (käyttövoimaveron osuus) saamiseksi. Reilusti ajettuja autoja on mistä valita.
2. saksasta tms uitettu josta maksetaan täysi autovero. T4 autoveroa menee karkeasti 2-6kEuroa, T5 6-15kEuroa. Sitten rekisteröidään matkailuautoksi pienemmän ajoneuvoveron (käyttövoimaveron osuus) saamiseksi.
3. saksasta tms uitettu johon laitetaan lasikuitukorotus katolle (sisäkorkeus yli 1.9m) ja rekisteröidään suoraan asuntoautoksi joissa siis tuo pienempi käyttövoimavero aina. Kova homma - onko vaivan väärti? Muutos kustantaa about tonnin-pari. Ja ulkonäkö on sitten makuasia...
Autoveroa tuskin juu mätkäistään takautuvasti, etenkin kuin näistä ex-taxeista jne se on jo maksettu. Mutta ajoneuvoveron perusteet voi toki muuttua. Eli koskenee kohtia 1 ja 2. Jos taasen oikeisiin asuntoautoihin (esim kohta 3) alettaisiin soveltaa henkilöauton ajoneuvoveroa, niin niiden myyti varmasti lopahtaisi aika hyvin.
1. ex-taxi tms joka rekisteröidään matkailuautoksi pienemmän ajoneuvoveron (käyttövoimaveron osuus) saamiseksi. Reilusti ajettuja autoja on mistä valita.
2. saksasta tms uitettu josta maksetaan täysi autovero. T4 autoveroa menee karkeasti 2-6kEuroa, T5 6-15kEuroa. Sitten rekisteröidään matkailuautoksi pienemmän ajoneuvoveron (käyttövoimaveron osuus) saamiseksi.
3. saksasta tms uitettu johon laitetaan lasikuitukorotus katolle (sisäkorkeus yli 1.9m) ja rekisteröidään suoraan asuntoautoksi joissa siis tuo pienempi käyttövoimavero aina. Kova homma - onko vaivan väärti? Muutos kustantaa about tonnin-pari. Ja ulkonäkö on sitten makuasia...
Autoveroa tuskin juu mätkäistään takautuvasti, etenkin kuin näistä ex-taxeista jne se on jo maksettu. Mutta ajoneuvoveron perusteet voi toki muuttua. Eli koskenee kohtia 1 ja 2. Jos taasen oikeisiin asuntoautoihin (esim kohta 3) alettaisiin soveltaa henkilöauton ajoneuvoveroa, niin niiden myyti varmasti lopahtaisi aika hyvin.
Onko kenelläkään kokemusta millaisia kikottimia ne nämä ovat? Onko tuo kone mistään kotoisin?
http://www.nettiauto.com/2681964
http://www.nettiauto.com/2681964
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa