Autoon murtauduttu riittääkö vakuutus korvaamaan?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

ABT
-
Viesti:

Autoon murtauduttu riittääkö vakuutus korvaamaan?

ViestiKirjoittaja ABT » 11.7.2009 23:05

Elikkä auto seiso tuossa parkkiksella nyt viikon kun olin toisella paikkakunnalla töissä. Tuli aika kiire lähtö niin unohdin golf mailani tuonne takapenkille niin voitte arvata mitä siinä kävi.

Eli äsken kun tulin kotiin oli takasivulasi kakkiksesta sisällä ja ne golf mailat totakai hävinneet.

Nyt sitten kysyn mahtaako tuo mun vakuutuskorvata, koska aloin nyt äsken noita ehtoja tarkemmin päälistelemään kun sanoin konttorilla, että haluan sellaisen vakuutuksen mikä korvaa ilkivallan ja varkauden, jos joku vaikka mun soittimen vie.

Nyt kuitenkin vakuutuspapereita lueskellessa niin eihän mulla ole kuin tuo osakasko missä varkaus. Tuolla pohjolan sivuilla kauhean huonosti selitetty mitä tuo varkaus korvaa eli periaatteessa siellä lukee, että jos autoa yritetään varastaa tai se varastetaan niin sitten korvaavat. Eli mahtaako ne nyt korvata noita golf mailoja (arvo ehkä 50e) ja tuota takasivulasia?

Kyseessä pohjola

ps:eikä tarvi sanoa että mitäs jätit ne mailat sinne autoon tyhmästi tehty sen tietää erkkikin polvesta vaan eturistiside paskana niin en yksinkertaisesti jaksanut lähteä taas kotiin noita mailoja viemään kun unohdin ne autoon.
Viimeksi muokannut ABT, 11.7.2009 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Niiranen
-

ViestiKirjoittaja Niiranen » 11.7.2009 23:28

Tuolta äkkiä luettuna, niin ei korvaa mailoja. Mutta jos sulla on kotivakuutus, niin uskoakseni se korvaa ne.

http://www.pohjola.fi/NR/rdonlyres/eydt ... 034661.pdf ( Anteeksi pitkä linkki )

ABT
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 11.7.2009 23:33

No olen muutenkin miettinyt ostavani uudet mailat, koska nuo lähes 10v vanhat ja bägikin oli revennyt.

On mulla kotivakuutus mutta miten se sitten voi korvata autossa olevat tavarat?

Mahtaako tuo varkaus vakuutus kuitenkin tuon ikkunan korvata?

ps:millanen homma tuon kakkiksen takaikkunan vaihto on, koska pitää nyt miettiä kannattaako maksaa 150e omavastuu pelkästä ikkunasta koska noita kuitenkin saa jollain 10e:llä.

Niiranen
-

ViestiKirjoittaja Niiranen » 11.7.2009 23:42

Ei kannata kyllä pistää yhtä takasivuikkunaa vakuutukseen. On tosiaan niin halpa lasi ja kohtuu helppo homma vaihtaa ( Korjausopas auttaa tässä hommassa). Joku viisaampi voi toki valaista sen vaihtotyön tekemisen paremmin tässä.

Niin, käsittääkseni kotivakuutus korvaa jonkun verran jotain irtainta omaisuutta, mikä on ollut autossa ja on varastettu. Kannattaa toki soittaa maanantaina vakuutusyhtiöön ja tiedustella asiaa sieltä. Kotivakuutuksessakin tahtoo olla se 150 €:n omavastuu, et voi olla, ettei kannata laittaa mitään vakuutukseen.

ABT
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 11.7.2009 23:47

Pitää soitella vakuutusyhtiöön ja tiedustella kyllä tuollainen takasivulasi voi yllättävän kallis olla uutena ja volkkarin hinnoilla niin kyllä siinä asennus jo maksaa sen 150e :D

Eli pohdin jos ottaisin sen kertarina ja itse vaihtaisin.

Hienoa tietää että mahdollisesti saisi kotivakuutuksesta nuo golf mailat.

ps: olis edes nuo motonettiin palautettavat takajarrusatulat varastaneet niin niillä olis ollut enemmän arvoa kuin noilla mailoilla :D

Niiranen
-

ViestiKirjoittaja Niiranen » 11.7.2009 23:50

Niin toki, jos tuolta kantilta ajattelee. :D

Mutta älä tosiaan vielä shamppanjapulloa korkkaa siitä kotivakuutushommasta, ennenkuin oot soittanu sinne yhtiöön ja kysynyt asiaa. Muistan vain kuulleeni joskus tuollaisen seikan kotivakuutuksesta.

mla
-

ViestiKirjoittaja mla » 12.7.2009 0:01

Itsellä kävi joku hörhö pakettiauton sivulasista nappaamassa tarpeellisia tavaroita kuten 10v vanha takki, tyhjä ED Lemon Light juomapullo, raharenki jossa jotain senttejä, auton ajopäivä-, ohje- ja huoltokirjat, vahvuudelliset aurinkolasit, Leatherman, Nokian Bluetooth hf-näytön repäisi kojelaudasta ja jotain muutakin mitä olen jo unohtanut.
Noista autoon liittyvät tavarat (lasi, hf, ohjekirja) korvattiin lasi/murto-/varkausvakuutuksesta ja loput kotivakuutuksesta. Laskivat kaikille ihan käyvän arvon ja sain ostaa uudet tilalle, vaikka takkikin oli vanha. Toki omavastuu meni noista, mutta laskivat myös arvoa mm siivoukselle joten ei tuo paljoa tullut loppujen lopuksi maksamaan itselle ja sai uudet tavarat vanhojen tilalle.

Hölmö tuo hörhö on ollut kun jätti kaikkea oikeasti rahan arvoista autoon kuten TomTom Go 930 navin, Blaupunkt Bremen MP74:n (siihen oli irroitusraudat hanskalokerossa josta ohjekirjat vei). Ja sitä en äkkiä keksi mitä ihmettä meinasi tehdä ajopäiväkirjalla.

Tämä siis tapahtui keskellä Helsinkiä päiväsaikaan kun auto oli kadun varrella näkyvällä paikalla parkissa. Näkyvillä autossa ei ollut kuin tuo takki, ED pullo, kolikkorenki (josta näki selvästi, ettei siinä juuri kolikoita ole) ja tietenkin Blaukkari kojelaudassa normaalisti kiinni.

Veemäistä oli ajella Tampereelle asti ilman sivulasia (ei mistään saanut enää siihen aikaan sivulasia asennetuksi), vilustuin vaikka ulkona oli 28C helle ja auton lämppäri puhalsi täysiä lämpöä - siitä ei saanut korvauksia :(

weasel
-

ViestiKirjoittaja weasel » 12.7.2009 0:42

Eikai tässä mitään, kandee kysellä, tutkia mitä mikäkin korvaa. Autovakuutus harvoin korvaa niitä mailoja yms, kotivakuutus korvaa. Jos samassa yhtiössä vakuutukset, niin vain yksi omavastuu tulee maksuun.

ABT
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 12.7.2009 2:40

Eri yhtiössä valitettavasti no pitää maanantaina heti aamusta käydä tekemässä rikosilmoitus asiasta ja sitten olla yhteydessä noihin vakuutusyhtiöihin.

Sain jo hommattua tutun tutulta uuden ikkunan (ilmainen) mutta en vielä ala noita jälkiä siivoomaan/asentamaan koska helposti kyllä nousee yli tuon omavastuun tuon korjaussumma. Pitää kysyä yhtiöltä että saako siitä itselle senttiäkään jos itse laitan kondikseen.

No kotivakuutuksessakin tuo omavastuu ja ei taida kannattaa noita mailoja siihen laittaa kun laskin että n.8v vanhoja ja uutena maksanut koko setti 3000mk=500e ja tuo vain puolikas siitä eli n.2000mk=300e arvoinen tuolloin 8v sitten joka tarkoittaa nyt n.30e

varas varmaan luuli tekevänsä hyvän tilin noilla mailoilla :D siinä olisi pelkääjän penkillä ollut mun salikassi jossa olis ollut jo yli 100e maksaneet lenkkarit. Mutta oli ihan selvästi kiireellä menty eli ikkuna kivellä sisään ja golfkamat messiin.

Oli muuten samalla parkkiksella toisestakin autosta lyöty ikkuna sisään kun kattelin lasinsiruja. Todennäköisesti samat tekijät mitkä edellistalvena ex autosta pistivät samalla tavalla ikkunan sisään tosin silloin hälyttimet varmaan pelästyttivät ne pois oli muuten pirun lähellä ettei silloin saatu niitä kiinni, koska tultiin parkkikselle sattumalta toisella autolla ja vielä silloin hälyt huusi.

Ike
-

ViestiKirjoittaja Ike » 12.7.2009 3:16

^Onkos sulla 3 vai 5 ovinen? 3 oviseenhan sen lasin laittaa kahteenpekkaan vaikka pelkillä sormilla, narulla 45s valmisteluun ja 15s asennukseen.

SK-T4
-

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 12.7.2009 17:06

Mulla korvaa kotivakuutus kaiken mikä on käynyt sisällä talossa olikos se ny 12kk:n aikana. Vaikka pudottasin puhelimen norjassa jokeen, ni sekin menee kotivakuutuksesta.

Ike
-

ViestiKirjoittaja Ike » 12.7.2009 17:32

^ Ihan mielenkiinnosta kysyn että missä yhtiössä sulla on ko. vakuutus? Kaverilla oli HD koko talven olohuoneessa kiillotettavana, niin sehän on tuon 12kk säännön mukaan sitten kotivakuutuksen piirissä.

lukkari
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.7.2009 19:44

Veikkaisin, että ei korvaa tuota moottoriajoneuvoa. Itselläni on palanut auto erään kiinteistön mukana, eikä kiinteistön vakuutus korvannut auton vahinkoa, vaan autolla olisi pitänyt olla oma palovakuutus.

SK-T4
-

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 13.7.2009 16:22

Tapiolassa

Niinhän sen periaatteessa pitäs korvata.
Vaan vähän toisaalta epäilen tommosta jos mp om ollu sisällä...eiköhän noihin aina joku pykälä löydy. pitää kysyä kun ens kerran asioin tuolla.

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.7.2009 16:46

Ei taida nykyisin korvata mitään moottoriajoneuvoja kotivakuutus. Joskus aikoinaan monttupyörän sai lisättyä, mutta nyt ainakin Tapiolassa sille pitäisi ottaa oma varkausvakuutus.

jjj84
-

ViestiKirjoittaja jjj84 » 13.7.2009 22:33

Sain jo hommattua tutun tutulta uuden ikkunan (ilmainen) mutta en vielä ala noita jälkiä siivoomaan/asentamaan koska helposti kyllä nousee yli tuon omavastuun tuon korjaussumma. Pitää kysyä yhtiöltä että saako siitä itselle senttiäkään jos itse laitan kondikseen.

Homma pyörii pääpiirteissään näin:

Purkulasi 40e
Asennus 1h, kertiksessä luokkaa 40e/h
Sisäsiivous 0,5h
Tarvikkeet 10e

= 110e , jää alle omavastuun, eli et saa mitään. Kertis ei ole sama summa kuin mitä korjaus korjaamolla maksaisi...

Muutama näyttää täällä iloitsevan kun summa ylittää omavastuun, mutta suurin tappio tulee myös silloin vahingon kärsineelle. Jos vahingon määrä on 50e, niin mukavampi se on maksaa kuin 1000e vahingosta 150e omavastuu. Minun matikallani jos vauriot on suuret, niin kukkaro ohenee.

Jos taas viet korjaamolle niin tuolla kaavalla summa on noin 180e, josta vakuutus maksaa 30e.

ABT
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 14.7.2009 3:10

En ehtinyt vielä olemaan yhteydessä tuonne kotivakuutukseen, mutta kyllä pohjolastakin sanottiin, että kotivakuutus korvaa autossa olevan irtaimiston.

Eli tosiaan soitin aamulla pohjolaan ja tein vahinkoilmoituksen ilmaisin, että haluan mahdollisesti vahingon kertakorvauksena joka heille sopi vallan mainiosti! Sovittiin, että tarkasta tulee joko katsomaan autoa tai soittaa siitä.

Reilu tuntia myöhemmin soi puhelin, että pohjolasta päivää sulla oli ikkuna rikottu! No sanoi että jonkun kaavan mukaan laski, että kyseessä gti niin ikkuna varmaan sävylasi joka maksaa uutena 74e + siivous + asennus = 220e ja ei voida tietenkään hyvittää samaa tuntivelotusta omasta työstä niin laski, että kertakorvauksen suuruudeksi jäisi 140e eli 10e tappiota omavastuun jälkeen. Totesin vain, että näin mä vähän itsekin laskeskelin ja kiitin ja sanoin, että korjaan ikkunan itse.

Tosiaan nyt äsken tulin tallilta ja ei ollut kummoinen homma tuon ikkunan vaihto eli ikkunan sain ilmaiseksi ja pääliskauppaan tuli vielä toisen puolen ikkuna ja asennukseen meni aikaa n.2min ja rahaa kului tasan sen verran mitä tuo nailonnarurulla maksoi motonetistä oisko ollut joku 5euroa.

Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”