Emissions sticker+ RHD/LHT

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

Emissions sticker+ RHD/LHT

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.7.2009 19:15

Mitä tuo nyt virallisesti meinaa?
mobilea selatessa saman mallin autoilla(sama moottori ym.) saattaa olla eri merkintä.

toinen sitte nuissa lamppukaupoissa, olenko ymmärtänyt oikein:
RHD=right hand drive =ei meille
LHT=left hand traffic = ei meille

Voikos joku kertoa miksi h*lvetissä osassa maista ajetaan väärällä puolen? Englannin nyt ymmärrän ku siellä kaikki toimii muutenkin väärinpäin. =D

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 1.7.2009 21:34

Tuo emission siticker taitaa tarkoittaa saksalaisten päästörajojen tunnistamissysteemiä (tuulilasissa on punainen, keltainen tai vihreä lätkä josta tunnistaa minkä päästönormin k.o. ajoneuvo täyttää). Eli suomessa ei mitään merkitystä.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 1.7.2009 21:43

Voikos joku kertoa miksi h*lvetissä osassa maista ajetaan väärällä puolen? Englannin nyt ymmärrän ku siellä kaikki toimii muutenkin väärinpäin. =D


Suomessakin ajettiin vasemmalla vielä vuoteen 1858 saakka. Ja ohitettiin oikealta puolelta aina vuoteen 1921 asti.
Suomessa oli Venäjän vallan aikanakin Ruotsi-Suomen perintönä pitkään voimassa sääntö väistämisestä vasemmalle ajoneuvojen kohdatessa, eli vasemmanpuoleinen liikenne. Vasta vuonna 1858 Aleksanteri II:n antamassa julistuksessa sääntöä muutettiin siten, että vastaantulevaa tulikin väistää oikealle. Ohi ajettaessa edellä kulkevan oli kuitenkin edelleen väistettävä vasemmalle. Vielä itsenäisyyden ajan Suomessakin säädettiin vuonna 1919 annetussa asetuksessa, että edellä ajavan tuli väistyä vasemmalle, kun jäljessä tuleva ajoneuvo oli sitä ohittamassa. Vasemmalta puolelta ohittaminen tehtiin säännöksi vasta vuonna 1921 annetulla asetuksella.


Jonkunlaisen selityksen vasemmalla ajamiseen tarjoaa esimerkiksi Google:
Vasemmalla ajetaan:
Alderney, Anguilla, Antigua ja Barbuda,Australia, Bahamasaaret, Bangladesh, Barbados, Bermuda, Bhutan, Botswana, Brunei, Cayman saaret, , Christmas Island, Cocos (Keeling) Saaret, Cook Saaret, Dominica,Etelä Africa, Falkland saaret, Fiji,Grenada, Guernsey, Guyana, Hong Kong, Indonesia, Intia,Irlanti, Isle of Man, Itä Timor, Jamaica, Japani, Jersey, Kenia, Kiribati, Kypros, Lesotho, Macau, Malawi, Malaysia, Maldivet, Malta,Mauritius, Montserrat, Mozambique, Namibia, Nauru, Niue,Norfolkin saaret,Pakistan, Papua New Guinea, Pitcairn Saaret, Saint Helena, Saint Kitts ja Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent ja Grenadinet, Seychellit, Singapore, Solomon saaret, Sri Lanka, Suriname
Swazimaa, Tanzania, Thaimaa, Tokelau, Tonga, Trinidad ja Tobago, Tuvalu, Uganda, Uusi Seelanti, British Virgin saaret ja Yhdysvaltain Virgin saaret, Zambia ja Zimbabwe

Alun perin tiellä liikkumista ei ohjattu säännöillä. Yleisen käsityksen mukaan vähitellen kuitenkin muodostui käytännöksi, että ratsain tai vaunuilla liikkuvat eli useimmiten ylempien säätyjen edustajat kulkivat vasenta laitaa. Syyksi on esitetty sitä, että keskiajalla ja sitä ennen ratsain liikkuvat saivat pelätä muiden tienkäyttäjien hyökkäyksiä, ja voidakseen paremmin puolustautua vastaantulijoita vastaan - oikeakätiset - ratsastajat kulkivat vasenta laitaa, jolloin miekkakäsi jäi keskitien puolelle. Rahvas kulki jalkaisin oikeaa laitaa, jotta ei olisi jäänyt hevosten tai vaunujen alle. Tapa päättyi Ranskassa ylimistön vastaiseen vallankumoukseen 1789. Sen jälkeen tien vasenta laitaa kulkevat leimautuivat ylimystöksi, mikä saattoi merkitä hengenlähtöä. Pian oikeanpuoleinen liikenne muodostui Ranskassa normiksi. Napoleonin sotien myötä Ranskan valtapiiri ulottui lähes koko Eurooppaan, ja muiden ranskalaisvaikutteiden ohella omaksuttiin myös uusi liikennekäytäntö. Ranskan vallankumouksen vaikutus ja Napoleonin valta ei ulottunut Britanniaan, joten siellä säilyi vanha käytäntö. Vasemmanpuoleinen liikenne kirjattiin lakiin 1835. Siirtomaa-aikana isäntämaan liikennesäännöt vietiin siirtomaihin. Vielä nykyäänkin useimmissa entisissä Britannian siirtomaissa on käytössä vasemmanpuoleinen liikenne.


Eli Napoleonin vikahan se taitaa olla ;)


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa