Olen hiukkasen tätä asiaa jo kysellytkin ja selvitellyt tuolla Holysmoken puolella ja nyt rohkaisin mieleni ja rekisteröidyin foorumille jossa ilmeisesti Wolkkarin koneista löytyy asiantuntevaa tietoutta. :)
Tämän pidemmittä alusteluitta asiaan: Eli olen työkaverini kanssa puuhastellut erään "pikku" Lada Niva projektin kanssa ja alkaa varmistumaan se tosiseikka että ensi kesänä täytyy tekniikalle tehdä jotain mullistavaa...
Eli suunnitelmissa olisi vaihtaa lähes koko tekniikka sopivasta luovuttajasta Nivaan. Tarkoittaen että moottori + sähköt ainakin (mielellään toki ilmastointia ja joitakin sisustan osia myöden kuten esim. kojelauta) ja jos löytyisi luovuttaja jossa olisi sopiva takatuuppari vaihdelaatikkokin valmiina niin aina parempi. Luovuttaja haettaisiin ehkä Saksasta ellei löydy sopivaa lähempää.
Tehoja nykyisessä 2009 mallin Niveassa ei ole paskan vertaa ja sen puoleen rajoittaa tuota laillista tekniikan vaihtoa jonnin verran... 2009 malli kävisi ilmeisesti verrokiksi sillä runkoon ja voimansiirtoon ei tietojeni mukaan ole tapahtunut minkäänlaista muutosta. Tehoja nyky Niveassa on hulppeat 59kW, eli 70,8kW olisi lailliset maksimit. Litratilavuutta löytyy 1,690 joten maksimit sen puoleen olisi 2,1125.
Kiinnostaisi istuttaa Wolkkarin 1.9td 66kW kone, mutta mistäpä siihen sopiva takaveto vaihdelaatikko? Nivassahan on pätkä kardaania vaihdelootan ja jakolaatikon välissä joten mikä vain takavetolaatikko on siihen sovitettavissa. Mielellään laittaisi varmaan automaattiaskia, mutta manuaalikin käy.
Ihan tajutonta budjettia projektiin ei ole tarkoitus käyttää, vaan mitä nyt järkihinnoilla saisi tehtyä. Myöskään ei haittaisi jos koneesta saisi järkevästi kutiteltua vähän lisää ruutia niin että se myös kestää kasassa... Kaipaisinkin siis ehdotelmia miten itse toteuttaisit tälläisen pienen tekniikkajumpan? Tämä tekniikkaswäppi on ajankohtainen vasta ensi kesänä, mutta ehtisi talven aikana haalia jo romuja kasaan kun saisi jonkin järkevän suunnitelman kokoon...
Nivan tekniikka hakusessa
Valvoja: ffp jäsenet
Pögötti 1.7 dieseliä noissa on ollut joo... Mutta ei ole minkäänlaista hinkua säilyttää Ladan vaihdelaatikkoa ja mieluummin laittaisi padan jossa olisi vähän potentiaalia helppoihin ja kestäviin lisähevosiin. Varsinkin jos meinaa automaattia perään laittaa.
Onhan se yksi vaihtoehto että koittaa hakea Akelta erikoislupaa suurempaan litratilavuuteen jolloin vaihtoehtoja tuleekin huomattavasti lisää... Mutta se maksaa 340 egeä ja päätös voi olla yhtä hyvin kielteinen kuin myönteinenkin. Tosin mitä netistä olen lueskellut, niin Nivan muokkaamiseen on saanut erikoislupia suuremmalla litratilavuudellekin, mutta jos tämän prosessin voisi välttää niin mieluusti jättäisi väliin kun lopputuloksesta ei voi olla varma.
Onhan se yksi vaihtoehto että koittaa hakea Akelta erikoislupaa suurempaan litratilavuuteen jolloin vaihtoehtoja tuleekin huomattavasti lisää... Mutta se maksaa 340 egeä ja päätös voi olla yhtä hyvin kielteinen kuin myönteinenkin. Tosin mitä netistä olen lueskellut, niin Nivan muokkaamiseen on saanut erikoislupia suuremmalla litratilavuudellekin, mutta jos tämän prosessin voisi välttää niin mieluusti jättäisi väliin kun lopputuloksesta ei voi olla varma.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa