Katsastuskysymys:

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

SAmmyG
-

Katsastuskysymys:

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 25.6.2009 15:52

Mols kanssa-autoilijat!

Työauto ei mennyt katsastuksesta läpi. Pakettiautostani oli kuulemma edestä tukivarret niin ruostuneet, että ei voinu päästää läpi. Uudet osaset on tonnin paskaan plus huollot, kun ei itse taito riitä noin mittaviin projekteihin. Pakun hinta ei itsessään ole kuin muutama tuhat rahaa.

No jos tukivarret on kuitenkin tukevat, niin voinko tehdä niin, että käyn toisella katsastuskonttorilla ottamassa kokonaan uuden katsastuksen ja ns. toisen mielipiteen toiselta katsastusinsinööriltä?

Toki jos tukivarret on vaaralliset, niin en henkeäni ala riskeeraamaan. Luulen vain, että tässä tapauksessa oli semmoista rehellistä suomalaista vittuilun makua sen katsarin puuhissa...

S@mpp@
-

ViestiKirjoittaja S@mpp@ » 25.6.2009 15:59

Mielestäni et pysty käymään toisella konttorilla, jos olet jo katsastanut jossain... Eli edessä olisi vain uusintakatsastus kun olet tarvittavat korjaukset tehnyt. Tai näin ainakin itse olen ymmärtänyt.

Myöskään niin ei voi tehdä, että vaihdat osat ja käyt jossain muussa konttorissa näyttämässä, että osat ovat vaihdettu.

Elementti
-

ViestiKirjoittaja Elementti » 25.6.2009 16:23

Sinähän taisit saada sen kuukauden aikaa jälkitarkastukselle? Sen umpeen mentyä et voi jälkitarkastuttaa vaan pitää uusia koko katsastus? Ja tottahan toki saat katsastaa missä haluat =)

Diesel inside
-

ViestiKirjoittaja Diesel inside » 25.6.2009 16:35

Onkos se katsastus saman hintainen, jos on vaikka kuukauden myöhässä siitä, milloin olisi pitänyt katsastaa, ettei siihen tule mitään "sakkomaksua" päälle? Ei koske itseäni, mutta joskus vaan miettinyt tuota.

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.6.2009 16:46

^ei ole.

Ellei poliisit pysäytä katsastamattomalla autolla ajosta,silloin sakkoa heiluu. =D

Babar
-

ViestiKirjoittaja Babar » 25.6.2009 17:02

Onkos se katsastus saman hintainen, jos on vaikka kuukauden myöhässä siitä, milloin olisi pitänyt katsastaa, ettei siihen tule mitään "sakkomaksua" päälle? Ei koske itseäni, mutta joskus vaan miettinyt tuota.

Eihän auton katsastaminen mikään pakko ole, joten miten siitä edes voisi saada "sakkoja"?

juksii
-

ViestiKirjoittaja juksii » 25.6.2009 17:51

No jos tukivarret on kuitenkin tukevat, niin voinko tehdä niin, että käyn toisella katsastuskonttorilla ottamassa kokonaan uuden katsastuksen ja ns. toisen mielipiteen toiselta katsastusinsinööriltä?

Voit mennä toiselle asemalle tottakai. Tosin silloin katsastus alkaa alusta ja maksaa sen mitä kokonainen katsastus maksaakin.

Jälkitarkastukseen voit mennä vain sille asemalle jossa olet käynyt ja joka on viat löytänyt. Toki silloinkin voit mennä toiselle asemalle mutta sitten on taas edessä koko katsastus.

mpo
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja mpo » 25.6.2009 17:58

Ero on myös siinä, ettei jälkitarkastuksessa voida merkitä uusia vikoja (nykyinen konttori) jos kuitenkin vaihdat nyt konttoria, aloitat uuden katsastuksen, voidaan autosta löytää muitakin vikoja mitkä on korjattava ennen leimaa.

Una
-

ViestiKirjoittaja Una » 25.6.2009 20:02

Ero on myös siinä, ettei jälkitarkastuksessa voida merkitä uusia vikoja (nykyinen konttori) jos kuitenkin vaihdat nyt konttoria, aloitat uuden katsastuksen, voidaan autosta löytää muitakin vikoja mitkä on korjattava ennen leimaa.

Kyllä siellä jälkitarkastuksessakin voidaan ajokieltovikoihin puuttua vaikka niitä ei olisi määräaikaiskatsastuksen yhteydessä huomattukaan. Esimerkiksi tai vaikka jarruputki sattuu hajoamaan jälkitarkastuksen yhteydessä niin ajokieltoa heiluu vaikka ei olisi mitään jarruihin viittaavaa sen hylätyn katsastuksen tarkastuskortilla.

SAmmyG
-

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 25.6.2009 20:28

Ok. sitä vain kyselin, että näillä katsastuskonttoreilla ei ole keskenään mitään yhteistä rekisteriä siitä missä mikäkin auto on katsastuksen suhteen menossa.

Loppu muuten kyseisellä konttorilla käynti sitten kokonaan tulevaisuudessa. Se autoinsinööri onnistu polkeen pakokaasumittauksessa sitä diesel-raukkaa kuin tulpatonta mopoa-->nokkaremmi katkes ja kansi paskaks (tosin muutama kilometri katsastuksen jälkeen). Nyt on kuukausi mennyt jo kauan aikaa sitten kun kansia saa etsiä kissojen ja koirien kanssa ympäri Suomea.

Kun kansi kunnossa, tutustun jonkun muun katsastuskonttorin palveluihin siis.

Heikki J.
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.6.2009 20:38

Kyllä silloin on syytäkin vähän remonttia tehdä, jos ei auto katsastuksen kierrättämistä kestä. Taas näitä tapauksia, että on konttorin vika, kun omistetaan romuauto.

mpo
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja mpo » 25.6.2009 21:23

Kyllä siellä jälkitarkastuksessakin voidaan ajokieltovikoihin puuttua vaikka niitä ei olisi määräaikaiskatsastuksen yhteydessä huomattukaan.

Totta, Ajokieltoon johtavat viat, kuten jarrut ovat oma lukunsa.

13 §
Jälkitarkastuksen sisältö
1. Jälkitarkastuksessa tarkastetaan ajoneuvosta ne tarkastuskohteet, joissa määräaikaiskatsastuksessa on todettu vikoja tai puutteellisuuksia.

2. Jos jälkitarkastuksessa ajoneuvon muissa kuin 1 momentissa tarkoitetuissa tarkastuskohteissa epäillään olevan sellainen vika tai puutteellisuus, jonka vuoksi ajoneuvo olisi ajoneuvolain 56 §:n tai tämän asetuksen 12 §:n nojalla määrättävä ajokieltoon, jälkitarkastuksessa on tarkastettava myös tällainen tarkastuskohde.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021245

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.6.2009 21:23

Hoh, vai on katsastuskonttorin vika jos ei moottori kestä ajaa rajoitinta vasten...

Ne tekee perkele vain työtään, ymmärtäkää nyt että se pakokaasumittaus on ihan laissa määrätty, ei ne sitä huvikseen tee. Kuten myös on määritelty miten ne päästöt mitataan.

SAmmyG
-

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 26.6.2009 0:06

Sorry, mun vika..kun ees kerroin. Sama äijä on hakannut noita tiisseleitä perimätiedon mukaan kuin tulpattomia aikaisemminkin. On ollut vaikka minkämoista vikaa missä sattuu autoissa jos missä. En ole vainoharhainen vain sen takia, että kohdalleni sattui tämmöinen case.

Näittää todellakin siltä, että naamani ei vain miellyttänyt kyseistä maisteria. JA en ole tässä nyt itkemässä kyseisestä tapauksesta, vaan kuten aikaisempi kysymys kuuluu, niin katsastustoimista olen tässä utelemassa. Utelen siksi, että autohuoltamon kaveri taas ei pitänyt tukivarsia huonokuntoisina. -->Kansi tulee korjattavaksi..siitä ei ole minulla mitään sanottavaa. Sattuu vain olemaan, että eka kerta kun ikään on pakuani tuolla lailla rääkätty (ei siis ollut ensimmäinen kerta kun olen katsastamassa, eikä mikään ihan vanhakaan hihna ollut kyseessä).

En myöskään ole kitkuilemassa jostain katsastusmiehistä yleensä. Jos joku sen kuvan sai niin pahoittelen. Olen kuitenkin itse pahoin pettynyt siihen, mitä muutamalta nimimerkiltä saan vastineeksi asialliseksi kokemaltani foorumilta. Ei voi muuta sanoa, kun että on kumma!

uiop
-

ViestiKirjoittaja uiop » 26.6.2009 0:10

Tästä se tappelu nyt alkaa jos se ei lopu nyt tai joku sitä lopeta.

Aloittajalla on huono tuuri autonsa kanssa. Ymmärrän v*t*tuksen määrän ja normaali mentaliteettihan on syyttää toista jos siihen on vain pieninkin aihe tai mahdollisuus.

Suosittelen kuitenkin korjaamaan auton, käymään katsastuksessa ja mikäli tuomio noista tukivarsista on edelleen sama, usko sitä insinööriä ja fiksaa ne tukivarret tai paalaa auto jos et halua myydä sitä tarvitsevalle.

edit: typo

Flashmn
-

ViestiKirjoittaja Flashmn » 26.6.2009 0:39

Jos se hihna menee poikki ryntäytyksen yhteydessä, niin kyllä siinä hihnassa se vika on.
Autoa ryntäytetään useamman kerran jossei tulos kerrasta ole tarpeeksi hyvä. Parhaimmillaan olen ryntäyttänyt 4 kertaa, että olen saannut tuloksen jonka kone hyväksyy. Näin ollen on syytä tarkistaa ennen konttorille tuontia, että koneessa on perushommat selvät, koska oletuksena on, että kone sietää sen (ja sen pitääkin jos se on kunnossa)

Toisekseen, noi tukivarret on turvallisuuskysymys, jos ne napsahtaa poikki/nitkahtaa ajossa, aiheuttaen onnettomuuden. Sen jälkeen kun auto todetaan juuri katsastetuksi, niin kenenkö persnahan luulet olevan siinä vaiheessa kyseessä? Kuntohan on monelle subjektiivinen käsite, ilman että näytät meille kuvia, tms, ei me voida sanoa niistä mitään, mut kyl ne yleensä vaihtokunnossa on kun leimalla niistä huomautetaan.

Vaikka monet luulevat katsastusmiehiä munapäiksi, yleensä siihen liittyy se oman auton rakkaus, "ei minun autossa ole mitään vikaa", joka on luonnollista. Asiakaspalvelualahan tää on, asiakkaalle on pakko sanoa turvallisuuteen liittyvät asiat, mutta silläkin riskillä että tulevaisuudessa käydään muualla kun herneet menevät syvälle. Itselläni on ollut aina hyvät kokemukset katsastuksesta.

Warmaster
-

ViestiKirjoittaja Warmaster » 26.6.2009 8:22

anteeksi nyt vain mutta kyllä siellä on melkoista munapäätä ja oman alansa sankaria.
Unohtuukohan se maalaisjärki kun AKEN suurta kirjaa ruvetaan lukemaan? varsinkin kun ei edes ymmärretä tekstejä, vaan keksitään omat sovellukset ja viidakon lait.

Viedään 850 Bmw talvipakkasella diesel mittauskokeeseen?! siis bensa vehje ja mies polkee konetta kuin tulpatonta mopoa ennen kuin se on edes lämmennyt, seurauksena moottorituho. sitten vaan ihmetellään että kuinkas se nyt noin.

Toinen kun bensapakua vanhaa vei katsastukseen, sama juttu, mies polkee taas kuin naapurin akkaa ja semmoisilla kierroksilla ettei ole tarkoitettu ikinä kierrätettäväksi ja sitten huomataan kun asiakas juoksee huutaen ulos että sehän onkin bensa ja naureskellaan. No ei varmaan naurattanut ostaa uutta moottoria.

Tai hylätään uusia autoja iskaritestissä kun ei osata käyttää sitä konetta.
Hylätään auto alustanmuutoskatsastuksessa jo ennen kuin sitä edes MITATAAN, tästäkin syttyi iso sota koska auto oli laillinen

näitä konttoreita ikävä kyllä riittää. Asiakaspalvelua ei ole minusta se että otetaan rahat heti ja ei edes kuunnella asiakasta saati jos kysyy jotain katsastukseen liittyvää, on kaikki niin vitun vaikeata.
Noh ei tietty kaikki paikat ole tämmöisiä, äänekoski, viitasaari, jyväskylä+lähi maastoista löytyy näitä kuitenkin harmittavan paljon

Tuo savutusmittaus on ihan idiootti hommaa IMO ja minusta katsastusmiehille pakolliseksi asiakaspalvelu kurssitus+autotekniikan tuntemus, olkoon vain dip.ins. mutta jos se lappu nostaa kusen päähän ja unohtuu ne normaalit autontuntemukset, voi hypätä vittu junan eteen.

juksii
-

ViestiKirjoittaja juksii » 26.6.2009 9:32

Sen jälkeen kun auto todetaan juuri katsastetuksi, niin kenenkö persnahan luulet olevan siinä vaiheessa kyseessä?

Ainakin suomalaisen oikeuskäytännön mukaan katsastusmiehellä ei ole mitään vastuuta tekemisistään. Joten ilmeisesti tässä tarkoitat auton omistajan persnahkaa.

Lähipiirissä on ollut muutamakin juuri katsastettu auto joka on ollut hengenvaarallinen. Yhdestä levis alapallonivel ajossa. Katsastettu alle 5 tuntia aikaisemmin. Katsastajalla ei kuulemma mitään vastuuta vaikka leima oli tullut.

juksii
-

ViestiKirjoittaja juksii » 26.6.2009 9:34

Tai hylätään uusia autoja iskaritestissä kun ei osata käyttää sitä konetta.

Juu, työkaveri just vaihtoi iskarit autoonsa ja uusintakatsastuksen yhteydessä oli arvot vieläkin huonommat kuin vanhoilla. Selitys oli, että kun sulla on tässä niin kapeet renkaat niin tää meidän laite voi näyttää ihan mitä sattuu. Kas kun tätä selitystä ei keksitty ennenkuin oli ehjät iskarit vaihdettu.

Ei ihme jos hiukan ottaa päähän joskus.

SAmmyG
-

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 26.6.2009 9:36

Turha on tästä nyt alkaa riiteleen. En todellakaan omaa mitään oma auton rakkautta. Paska on paska ja sellaiseksi työautoksi se on hommattu.

Seikkaan ja salettiin liittyy iso kasa muitakin asianhaaroja joita en ala kuvaileen. Paljon olen konttorilla hypännyt esimerkiksi vain tuon harrasteautonkin kanssa uusimassa, eikä siinä ole ollut mitään sen kummoisempaa. On ollut huonoa ja hyvää palvelua, mutta nyt meni laidan yli tuon pakun kanssa.

Vaikka tämä kansi ei koko topiciin liittynyt, eikä mikään muukaan, niin silti tällä kertaa sain semmoisen palvelun sieltä konttorilta, että sylettää ajatella, että se maksoi lähemmäksi 90€. (huomaa: en kerro asiallisuuden nimissä mikä konttori ja missä, jotta ei mene paskan jauhamiseksi)

Sain tietooni mitä kysyin, joten kiitos siitä. Kiitän ja kuittaan.

kilpijoki
-

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 26.6.2009 9:38

^^[OT] edit namiskuukkeliakin voi kokeilla [/OT]

Kyllähän nuo väliin on niin katsurin päivästä kiinni, että miten asia hoituu. Mutta pääsääntöisesti olen ainakin itse saanut hyvää palvelua. Oma asenne vaikuttaa hyvin paljon siihen miten itse toimitus menee. Jos vie auton, jonka on viitsinyt pestä (myös sisältä) ja on vielä itse käyny hieman sitä läpi ennen toimitusta, niin on olemassa suurempi todennäköisyys että auto saa myös sen ansaitsemaa kohtelua. Ja mitä tulee dieselien tuprautusmittaukseen, niin ennen katsastustahan kannattaa ajaa kone valmiiksi lämpöiseksi ja koittaa käyttää niitä kierroksia myös pakoputkiston puhdistamiseen noesta. Tämän seurauksena ei välttämättä tarvi kuin yhdestä-kahteen polkasua ja testi läpi.

e:typo

only4pro
-

ViestiKirjoittaja only4pro » 26.6.2009 9:59

Itse käytän autoa täyskaasulla ennenkun vien katsastukseen, koska niinhän ne tekee sielläkin... ja ainakin täällä niin ei ne tyhjästä lyö pohjaan, vaan parin sekunnin ajan nostaa kierrokset, eli nopeasti, mutta ei talla pohjaan heti.

Mutsin auton kans tein myös saman, että kotipihalla laitettiin talla pohjaan (406 2.1 td), katsastusmies aina mietti että mitä rallia sillä autolla ajetaan kun on niin hyvät arvot...

thst
-

ViestiKirjoittaja thst » 12.11.2009 18:38

Lainataanpas nyt tätä topikkia. Eli onko mahdollista katsastaa autoa ennen määrättyä aikaa?
Koska määrätty aika sattuu intin ajalle, ja silloin hieman hankala lähteä tuota käyttelemään ja varsinkin jos ilmenee jotain vikoja, niin niitä sitten korjata. Määrätty aika on Helmikuusta Toukokuun alkuun. Eli onko mahdollista käyttää vaikka Joulukuussa?

Heikki J.
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 12.11.2009 18:41

Ei ole. Ja kyllä sieltä intistä lomille pääsee.

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 12.11.2009 18:47

Heh, just olin kirjoittamassa samaa, että kyllä sieltä intistä sen verran pääsee käymään ulkomaailmassa että yhden auton ehtii katsastaa ja korjatakin tuona aikana...
Viimeksi muokannut Eemeli, 12.11.2009 20:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

thst
-

ViestiKirjoittaja thst » 12.11.2009 18:50

Asia selvä. Ja joo en sitä epäillytkään että sieltä ei nykyään lomille riittävän usein pääsisi, mutta voin jo kuvitella miten on motivaatiota taistella auton kanssa silloin :D No täytyy ennen inttiä auto käydä läpi ja laitella kaikki tarvittavat että menisi sitten kerrasta. Mutta kiitos nopeista vastauksista :)

H. Jormalainen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.11.2009 19:12

Saiko ennen käydä katsastamassa auton neljä kuukautta ennen sitä varsinaista katsastuskuukautta? Onko nykyään sitten kuukausi vai paljonko?

karvis
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja karvis » 12.11.2009 19:16

Onko nykyään sitten kuukausi vai paljonko?

4 kuukautta.

Una
-

ViestiKirjoittaja Una » 12.11.2009 19:42

Neljä kuukautta käyttöönottopäivämäärästä taaksepäin. Tai vanhempien autojen, joista ei löydy tarkkaa käyttöönottopäivämäärää, kyseessä ollessa sen rekisteritunnuksen viimeisen numeron mukaisen kuukauden viimeisestä päivästä neljä kuukautta taaksepäin.

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 12.11.2009 20:27

Ja vaikka siinä on se 4 kk aikaa niin jostain ihmeen syystä se jää aina sinne viimeiseen päivään. Itseasiassa tuota Corradoa en ole vielä kertaakaan katsastanut ajallaan. 2-6kk myöhässä on sellanen normi aika :D
Noh, joskos sitä tänä vuonna koittais ajallaan, nimittäin huomenna on viimeinen päivä se tehdä ja kovasti olisi aikomus konttorilla käydä. Läpi se ei varmaan mene. Saankos muuten sen kuukauden ajoaikaa vielä huomenna jos ei läpi mene? Sikäli tietysti että siellä nyt ei mitään kovin raskauttavaa löydy.
Vakuutusmaksut ja verot pitäs sentään tänä vuonna olla kunnossa, että pääsee ensi yrittämällä katsastamaan. Vakuutusmaksut vieläpä kahteen kertaan maksettuna, kiitos maksuautomaatin... Jos toiminta keskeytyy yhteyshäiriön takia niin olettaisin että maksu ei lähde, mutta toisin kävi :D

markoantero
-

ViestiKirjoittaja markoantero » 12.11.2009 21:09

Huomenna saat vielä kuukauden ajoaikaa,mutta lauantaista lähtien auto on ajokiellossa,jos et huomenna mene.
Lauantaista lähtien mentävä kerralla läpi muuten ei ajoaikaa enää tule,vaan käyttökielto.

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 12.11.2009 21:35

Ok, näin muistelinkin. Aamulla siis konttorille.

SK-T4
-

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 13.11.2009 1:27

Mulla alko purnaamaan valmistajan kilvestä. Auto on rekisteröity -97 ja se on pakollinen kuulemma -96 lähtien.
Ei pysty aina ymmärtämään noita säädöksiä, ku eihän siinä tarrassa ole muuta kuin valmistenro.
Ei siinä mtn. mutta miten se kusinen tarra voi maksaa 150e ja kestää n.2kk tulla?
Että kannattaa varjella sitä tarraa ettei pääse vahingoittumaan.

STA
-

ViestiKirjoittaja STA » 13.11.2009 8:42

Avaat jonkun tekstin- tai kuvankäsittelyohjelman, raapustat tarvittavat tiedot näytölle, tulostat ne vaikkapa tarralle tai sitten paperille, laminoit tuotoksen (ei pakollista) ja liimaat sinne, mihin se kuuluu. Taas kelpaa :)

Näin ainakin näissä japanintuonneissa onnistuu. Ei maksa sataaviittäkymppiä (mä voin tehä satasella) ja ei mee ihan kahta kuukautta.

Edit: vai puhuinkohan vähän ohi suun. en jaksa tarkistaa, mutta joku tarra kelpasi ihan kotikonstein tehtynä. kävi mielessä, että pitiköhän niitä massatietoja olla jossain kilvessä myös. jos tää mun muistikuva koskikin sitä tarraa...

Eemeli
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 13.11.2009 10:05

Käytin sitten auton äsken katsastuksessa ja ei siellä ollut muuta vikaa kuin rikkinäinen hammastangon suojakumi. Paikkana oli Helsingin katsastus center
Maavaraa on just se 80mm ja nosturille piti ajaa lankkujen kanssa. Lähinnä katsastaja naureskeli asialle mun kanssa, kun lankkuja viriteltiin. Varsinkin kun kaivoin omat lankut peräkontista ja totesin että "normaali"korkeudessa näille on paljonkin käyttöä... Tilat ei ole mitkään viimeisen päälle hienot ja vehkeet ei ollut sen näköisiä, että joka vuosi uusitaan, mutta kaikki tarpeellinen löytyy ja homma toimii. Hintakaan ei ollut paha näille seuduille. Uskallan suositella paikkaa muillekin. Ei ainakaan mun autoa katsastanut henkilö ollut sellainen perinteinen vittupää, mitä aina ennen on kohdalle sattunut. Jutteli mukavia ja ei ollut sellainen asenne että "nyt etsitään etsimällä ne viat ja jos ei löydy niin keksitään, eihän tällasia vanhoja paskoja voi tuolla liikenteessä pitää...." Kaikki asiaan kuuluvat paikat kuitenkin käytiin läpi. Ensimmäistä kertaa tuli hyvillä mielin lähdettyä konttorilta, ja se ei johdu siitä että läpi meni.

Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”