Tyttö autokouluun
Valvoja: ffp jäsenet
Tyttö autokouluun
Kohta tulee aika, jolloin tyttöni voi lähteä autokouluun, tarkoituksena suorittaa B-kortti. Nyt pitäis kilpailuttaa paikkankunnan autokoulut. Pistäkäähän vinkkejä, mitä asioita tulisi ottaa huomioon tarjouspyynnöissä.
Viimeksi muokannut PLe, 15.6.2009 13:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kannattaa kysyä vaikka sellainen asia, että kuuluuko ajokoulun auton käyttö inssiajossa pakettihintaan, johon pitäisi kuulua kaikki autokoulun perimät maksut kortin saamiseksi* . Jotkut autokoulut saattaavat kuuleman mukaan periä tästä lisähintaa, joka voi olla paljonkin.
Muita juttuja ei nyt ihan heti tule mieleen, millä autokoulut pystyy hintaa ovelasti nostamaan.
Ajokortti (B) näyttää maksavan täällä paikallisella autokoululla vajaa 900 € tällä hetkellä ) Mutta toki päälle tulee vielä satakunta euroa valtion perimiä maksuja, kuten ajokorttilupamaksu, inssimaksu, sekä tietenkin kirjalliset.
* Luonnollisesti pakettihinta kattaa vain yhden yrityskerran inssissä.
Muita juttuja ei nyt ihan heti tule mieleen, millä autokoulut pystyy hintaa ovelasti nostamaan.
Ajokortti (B) näyttää maksavan täällä paikallisella autokoululla vajaa 900 € tällä hetkellä ) Mutta toki päälle tulee vielä satakunta euroa valtion perimiä maksuja, kuten ajokorttilupamaksu, inssimaksu, sekä tietenkin kirjalliset.
* Luonnollisesti pakettihinta kattaa vain yhden yrityskerran inssissä.
Kannaa muuten samalla miettiä et onko tärkeää halpa hinta vai hyvä opetuksen laatu, jonka ansiosta rakas tyttäresi pärjää liikenteessä hengissä läpi eliniän.
Näitäkin hommia kun jotkut tekee ihan vasurilla...
Itse kiinnittäisin huomiota koulujen maineeseen, opettajiin, sekä opetuskalustoon. Osa ihmisistä tulee toimeen vanhempien ihmisten kanssa, osa nuorempien, eli sillä on oikeasti tyttärellesi suuri merkitys minkälaisia/minkä ikäisiä koulun opettajat ovat.
Yleensä se koulu minkä hinta on ns. alta lipan, eli selkeästi halvempi kuin muiden koulujen, tekee juuri näin. Eli perusmaksuun ei sisälly se-ja-se-ja-se...
Muista myös, että maksaa se ajokortti nyt sen 1000€ tai vaikka 1500€, tekee se loppuviimeeksi melkosen vähän euroja per vuosi, jos ajatellaan et ajokorttia tarvitaan se seuraavat 50vuotta, esim. 1500€ jaettuna 50vuodella on 30€/vuosi... Paljonko maksat autosi vakuutusmaksuja per vuosi? ;)
Näitäkin hommia kun jotkut tekee ihan vasurilla...
Itse kiinnittäisin huomiota koulujen maineeseen, opettajiin, sekä opetuskalustoon. Osa ihmisistä tulee toimeen vanhempien ihmisten kanssa, osa nuorempien, eli sillä on oikeasti tyttärellesi suuri merkitys minkälaisia/minkä ikäisiä koulun opettajat ovat.
millä autokoulut pystyy hintaa ovelasti nostamaan.
Yleensä se koulu minkä hinta on ns. alta lipan, eli selkeästi halvempi kuin muiden koulujen, tekee juuri näin. Eli perusmaksuun ei sisälly se-ja-se-ja-se...
Muista myös, että maksaa se ajokortti nyt sen 1000€ tai vaikka 1500€, tekee se loppuviimeeksi melkosen vähän euroja per vuosi, jos ajatellaan et ajokorttia tarvitaan se seuraavat 50vuotta, esim. 1500€ jaettuna 50vuodella on 30€/vuosi... Paljonko maksat autosi vakuutusmaksuja per vuosi? ;)
Paitsi kun kohtaa (kiitos EU:n) uusitaan kortteja varmaan puolen vuoden välein niin tulee sille hintaa. =D
-
- -
Jos on vain mahdollisuus, niin ei muuta kuin itse opettamaan luvilla. Ajotunteja tulee itsestä riippuen aika roimasti ja ote autoon on heti kortin saannin jälkeen huomattavasti varmempi.
Isä opetti minut ajamaan ja ajo"tunteja" tuli varmaan reilusti yli 150. Eikös normaali ole jotain reilu 30 ajokertaa? Maksaahan tuokin tottakai, mutta sen käsityksen sain isän puheista, että mielellään maksaa, kun tietää kokemusta olevan reilusti enemmän kuin normaali autokoulun jälkeen. Ja onhan se itselläkin parempi tuntuma, kun on pohjosen reissut ja muut jo pohjalla ennen yksin liikenteeseen lähtemistä.
Nyt joku tietysti ajattelee, että minut on pakotettu ruoska viuhuen ajamaan esim Rukalle ja takasin, mutta ei. Ajoin niin paljon kun halutti ja olin varma omasta ajamisestani, lepoa välillä että pysyy virkeänä. Mutta hyvin tuommosista reissuista saa kokemusta ja minkäs sille mahtaa kun tykkää ajaa edelleenkin:)
Tietysti jos ei ole aikaa, niin tottakai autokouluun sitten.
Monesti isojen kaupunkien ulkopuolella ovat autokoulut halvempia, joten kannattaa kysellä sieltäkin...
Isä opetti minut ajamaan ja ajo"tunteja" tuli varmaan reilusti yli 150. Eikös normaali ole jotain reilu 30 ajokertaa? Maksaahan tuokin tottakai, mutta sen käsityksen sain isän puheista, että mielellään maksaa, kun tietää kokemusta olevan reilusti enemmän kuin normaali autokoulun jälkeen. Ja onhan se itselläkin parempi tuntuma, kun on pohjosen reissut ja muut jo pohjalla ennen yksin liikenteeseen lähtemistä.
Nyt joku tietysti ajattelee, että minut on pakotettu ruoska viuhuen ajamaan esim Rukalle ja takasin, mutta ei. Ajoin niin paljon kun halutti ja olin varma omasta ajamisestani, lepoa välillä että pysyy virkeänä. Mutta hyvin tuommosista reissuista saa kokemusta ja minkäs sille mahtaa kun tykkää ajaa edelleenkin:)
Tietysti jos ei ole aikaa, niin tottakai autokouluun sitten.
Monesti isojen kaupunkien ulkopuolella ovat autokoulut halvempia, joten kannattaa kysellä sieltäkin...
Jos on vain mahdollisuus, niin ei muuta kuin itse opettamaan luvilla. Ajotunteja tulee itsestä riippuen aika roimasti ja ote autoon on heti kortin saannin jälkeen huomattavasti varmempi.
Ja tämäkö ihan 100% totuus?
Omalla kohdalla autokoulun ensimmäinen ajotunti alkoi sillä että opettaja ajoi kuorma-auton "kaupungin" (pieni keski-savolainen kylä, jota virallisesti kaupungiksi kutsutaan) toisella laidalle kello 16:sta ja sanoi että "no niin annahan mennä takasin koululle". Hiki tuli, ennen kuin koululla oltiin ;)
Omalla kohdalla myös silloin aikanaan oli tarjolla kaksi koulua, joista toinen tarjosi jotain 800-1000 mk halvemmalla. Sitten kun hieman tutki tarjousta niin juuri kaikkien noiden inssiajon autovuokrien jne. jälkeen hintaero olikin enää noin 400-500 ja kun sitten maksoin tuon omani yhdellä kertaa niin siitä tulikin sitten 500 rabattia eli päästiin samaan hintaan. Lisäksi kun sitten juttelin kavereiden kanssa jotka meni tuonna "halvempaan" oli siellä meno .... no aika perseestä... Kuorkilla ei saanut ajaa missään yli mittari 70 kmh . Henkilöautolla max. oli 80 kmh, ajotunnit sisälsi auton tankkaamista ja muuta säätämistä siten että varsinaista ajamista oli pahimmillaan 50-60% tunnista.
Kannattaa siis kysellä tuttujen/kavereiden tuntemuksia eri autokouluista. Sitten jos vielä olisi joku kautta rantain kontakti johonkin tutkinnon vastaanottajaan niin sieltäkin voisi saada, epävirallista, osviittaa miten minkäkin koulun lapsoset pärjää.
Ai niin tuonne alkuun.. ei se opettaja muuten olis heittänyt ajamaan ekalla tunnilla, mutta kun kuuli että takana tuhansia tunteja työkoneiden kopissa niin unohdettiin ne alkulöpinät.
Ja tämäkö ihan 100% totuus?
No tottakai tämä on enemmän kuin riittävästi henkilökohtainen juttu, mutta uskoisin että esimerkiksi omalla kohdallani tämä pitää paikkansa, kun ajotunteja kertyi ainakin 5 kertaa enemmän kuin autokoulussa.
Nämä on taas niitä juttuja, joissa muuttujia on tilannekohtaisesti melko paljon. Olen vain mielessäni tehnyt havaintoja, kun olen istunut autokoulun käyneiden ja "itseopetettujen" kyydissä, joilla omien sanojensa mukaan on kertynyt paljon enemmän tunteja kuin autokoulussa...
Mutta nämä ovat minun henkilökohtaisia mielipiteitä, minusta enemmän ajaneella on varmempi ote autoon:) Autoilun alkutaipaleella minusta erot ovat varsin helposti havaittavissa...
Tuo on totta, että fiilispohjallahan se on että kumpi opetus on parempi. Autokoulun käyneet puolustaa aina autokouluja ja luvalla opetelleet tuota lupaharjoittelua.
Mielestäni kuitenkin kannattaa harkita siinä tapauksessa että tulee tyttären kanssa niin hyvin toimeen että pystyy sen kortin opettelemaan:
+ Enemmän tunteja, itseasiassa paljon enemmän.
Olen sitä mieltä että kun ne perusteet opetellaan kunnolla, niin on pohja paljon paremmassa muuhunkin. Autokoulun ajatus juuri tuossa että ajetaan laitakaupunkiin ja pistetään ajamaan takaisin koululle on just tuota että kaveri ajaa sitten tavalla tai toisella perille ja se on siinä sitten. Osataan ajaa, ei muuta kun opettelee liikennesääntöjä. Niin, osaako kuitenkaan, varsinkaan naispuolinen?? Tiedän tapauksia missä noista on jääny jopa traumoja. Mielestäni kun auton hallinta on todella hyvällä pohjalla, ajaja ei kiinnitä siihen huomiota vaan itse sääntöihin ja muuhun liikenteeseen.
+ Hinta.
1300 - 1500€ kortti autokoulussa.
Luvalla esim. 100h ajotuntia á 5,5€ (kun bensaa menee se noin viisi litraa 50km matkalla) = 550€ + 200€ muut kulut. Eli tuossa jää parhaassa tapauksessa 750€ vielä rahaa ostaa se harjoitteluauto, joka on varmasti parempi harjoitteluun kun uudenkarhea Volvo. (Tulee nimittäin aika kiva pudotus, kun ostetaan se eka oma auto joka on aika kaukana tuosta harjoittelu Volvosta)
- Toki itse tuskin olet samaa tasoa opettajana kun autokoulun opettaja, joka on pätevämpi, mutta sitä varten ostetaan se kirja ja toisaalta, itse pystyt opettamaan noiden 100 ajotunnin aikana paremmin käytännössä sääntöjä.
Itse olen opetellut luvan kanssa ja kertaakaan en ole 11 vuoden aikana ajanut vielä kolaria. Tiedä sitten onko tuo joku mittari, mutta kyllä tuolla lupaharjoittelulla on saanu ihan yhtä hyvät ellei paremmat valmiudet ajokorttiin.
Ainiin...
Ainoa minkä huomasin kakkosvaiheessa, oli että meiltä oli jäänyt opettelematta taloudellinen ajo. Siitä en tiennyt mitään, kun pistettiin kakkosvaiheessa ajamaan. Aika lailla luokan huonoin olin, taisin tehdä peräti kulutusennätyksen. :)
Mielestäni kuitenkin kannattaa harkita siinä tapauksessa että tulee tyttären kanssa niin hyvin toimeen että pystyy sen kortin opettelemaan:
+ Enemmän tunteja, itseasiassa paljon enemmän.
Olen sitä mieltä että kun ne perusteet opetellaan kunnolla, niin on pohja paljon paremmassa muuhunkin. Autokoulun ajatus juuri tuossa että ajetaan laitakaupunkiin ja pistetään ajamaan takaisin koululle on just tuota että kaveri ajaa sitten tavalla tai toisella perille ja se on siinä sitten. Osataan ajaa, ei muuta kun opettelee liikennesääntöjä. Niin, osaako kuitenkaan, varsinkaan naispuolinen?? Tiedän tapauksia missä noista on jääny jopa traumoja. Mielestäni kun auton hallinta on todella hyvällä pohjalla, ajaja ei kiinnitä siihen huomiota vaan itse sääntöihin ja muuhun liikenteeseen.
+ Hinta.
1300 - 1500€ kortti autokoulussa.
Luvalla esim. 100h ajotuntia á 5,5€ (kun bensaa menee se noin viisi litraa 50km matkalla) = 550€ + 200€ muut kulut. Eli tuossa jää parhaassa tapauksessa 750€ vielä rahaa ostaa se harjoitteluauto, joka on varmasti parempi harjoitteluun kun uudenkarhea Volvo. (Tulee nimittäin aika kiva pudotus, kun ostetaan se eka oma auto joka on aika kaukana tuosta harjoittelu Volvosta)
- Toki itse tuskin olet samaa tasoa opettajana kun autokoulun opettaja, joka on pätevämpi, mutta sitä varten ostetaan se kirja ja toisaalta, itse pystyt opettamaan noiden 100 ajotunnin aikana paremmin käytännössä sääntöjä.
Itse olen opetellut luvan kanssa ja kertaakaan en ole 11 vuoden aikana ajanut vielä kolaria. Tiedä sitten onko tuo joku mittari, mutta kyllä tuolla lupaharjoittelulla on saanu ihan yhtä hyvät ellei paremmat valmiudet ajokorttiin.
Ainiin...
Ainoa minkä huomasin kakkosvaiheessa, oli että meiltä oli jäänyt opettelematta taloudellinen ajo. Siitä en tiennyt mitään, kun pistettiin kakkosvaiheessa ajamaan. Aika lailla luokan huonoin olin, taisin tehdä peräti kulutusennätyksen. :)
-
- -
- Viesti:
Kaveripiirissä aikanaan joku kolme tyyppiä ajoi luvan faijansa kanssa ja saikohan kukaan alle puolen vuoden kun ei isien aika aina riittäny...
Luulisin että ammatikseen ajo-opetusta antava tietää paremmin ne liikenteen vaarat kuin amatööri.
Omia mahdollisia lapsiani en päästäisi isän opetukseen ihan tuon takia.
Luulisin että ammatikseen ajo-opetusta antava tietää paremmin ne liikenteen vaarat kuin amatööri.
Omia mahdollisia lapsiani en päästäisi isän opetukseen ihan tuon takia.
^tässäkin voi oikaista jos ajaja tietää mitä tekee, esim kaverini oli nuorampana etelässä töissä, hommasivat koulutusluvat ym. Isä täytti tarvittavat laput, poika tuli torstaina kotiin, perjantai aamulla tunnin kävi ajaa, kirjalliset läpi ja illalla olikin jo ajokortti kädessä. Toki en suosittele kenellekään. prosessi itsessään kesti useamman kuukauden mutta kerran ajoi kuitenkin "ajokertoja" =D
Itsekin ihmettelin eikö noita tarvi todistaa kenellekään onko niitä ajoja suoritettu tai mitään?
Itsekin ihmettelin eikö noita tarvi todistaa kenellekään onko niitä ajoja suoritettu tai mitään?
Autokoulussa kyllä opetetaan paljon asioita, mitä ei ehkä kotiopetuksessa opi.. Huomasi omasta kaveripiiristä ketkä olivat ajaneet vanhempien kanssa ja ketkä autokoulussa, koska usein kotiopettaja luulee olevansa paras kuljettaja liikenteessä (joka hän ei ole, minä olen)! Ja se kotiopetuksen ja autokoulun hintojen erotus on pieni raha siitä, että perhevälit säilyy :D
-
- -
- Viesti:
Sebastian: Ei valvo.
Tämä on ääääääärettömän hyvä pointti!
Menkääpäs huvin vuoksi kyselemään katsastustoimistolta noita tutkinnon hylkäämisprosentteja opetuslupalaiset vs. autokouluoppilaat, ni ei se suuri ajomäärä aina kaikkea kerro... ;) Ja sille tutkinnonvastaanottajalle muuten on aivan se ja sama miten se oppilas oppinsa saa, eli sen perusteella se ei hylkää ketään.
Niin ja aika hölmöltä se tuntuu opiskella opettajakorkeassa liikenneopettajaks, jos kerran kuka tahansa ajokortin omaava vois tehdä täysin samat hommat ku erikseen siihen hommaan koulutettu henkilö.
Tuossa muuten huomasi hyvin senkin että kyllä nää kaverit autolla liikkumaan pystyi, mutta jännä kuinka niille tuli paljon enemmän läheltä piti -tilanteita kun ei isät osannu ennakoinnista kertoa enää mitään kun se niillä tuli luonnostaan.
Tämä on ääääääärettömän hyvä pointti!
Menkääpäs huvin vuoksi kyselemään katsastustoimistolta noita tutkinnon hylkäämisprosentteja opetuslupalaiset vs. autokouluoppilaat, ni ei se suuri ajomäärä aina kaikkea kerro... ;) Ja sille tutkinnonvastaanottajalle muuten on aivan se ja sama miten se oppilas oppinsa saa, eli sen perusteella se ei hylkää ketään.
Niin ja aika hölmöltä se tuntuu opiskella opettajakorkeassa liikenneopettajaks, jos kerran kuka tahansa ajokortin omaava vois tehdä täysin samat hommat ku erikseen siihen hommaan koulutettu henkilö.
albanzo kirjoitti:Niin ja aika hölmöltä se tuntuu opiskella opettajakorkeassa liikenneopettajaks, jos kerran kuka tahansa ajokortin omaava vois tehdä täysin samat hommat ku erikseen siihen hommaan koulutettu henkilö.
Voihan se isä opettaa laskemaan vaikka ydinfysiikka tms, mutta ei susta proffaa tule, ennenkuin olet sen viralliselle taholle todistanut.
Ei korttiakaan saa ennenkuin on käynyt veikkauksen ja inssin suorittamassa, eli todistamassa sen viralliselle taholle. Oli opettaja kuka tahansa.
Voihan se isäkin opettaa taloudellisesti ajamaan ja ennakoivaan ajotapaan. Se on vaan niin opettajasta kiinni, mutta noin yleensä autokoulussa on pätevämmät opettajat.
Mielestäni on turha väittää kumpi vaihtoehto on parempi.
Asia kun riippuu kokonaan siitä, minkälainen on opettaja ja oppilas.
Itse kävin autokoulussa (perhetuttuja), joilla on PIIIITKÄ kokemus. Äärettömän mukavat opettajat.
Sen ikäisenä itsellä ei ois onnistunut isän kanssa opettelut...äitin kanssa EHKÄ.
nimim. B-inssi puhtain paperein. (Ei minkäänlaista huomauttamista mistään ;) )
Eli ainakin Antin autokoulua (Raahessa) voin suositella. Isääni en voi suositella. ;)
Voihan se isäkin opettaa taloudellisesti ajamaan ja ennakoivaan ajotapaan
Väitän että asia jää hyvin usein taka-alalle kotiopetuksessa, koska opettaja (isä tai äiti) on usein ajanut korttinsa aikana, jolloin opetuksessa ei huomioitu esim. taloudellista ajamista. Mistä siis tämä kotiopettaja on taloudellisen ajamisen oppinsa saanut?
Enkä mä tässä mitään kinaa oo hakemassa et kumpi on parempi jne, kunhan tuon näkökantojani esiin.
Hyvin usein on oppilaani sanoneet, että "meijän isä sano ettei isolla vaihteella saa ajaa ja meijän isä sano et toi vaihteiden yli hyppiminen hajottaa vaihdelaatikon" yms. Ymmärtävät kyllä asian "oikean" laidan kun perustelen sen kaiken oppimani pohjalta, jonka olen erinäköisissä koulutuksissa saanut. Enkä mä tässä itteeni jumalaks oo julistamassa, koska mullaKIN on paljon opittavaa ja joka päivä opin jotain uutta näihin hommiin liittyen.
Ja on toki olemassa ihmisiä jotka ovat tietoa esille kaivaneet ennen kuin ovat opettamaan ryhtyneet, sitä en kiistä, mutta sen mitä olen kakkosvaiheen arvioivassa ajossa opetuslupaoppilailta kuullut, on ennakoiva/taloudellinen ajaminen sivuutettu kotiopetuksessa tyystin...
edit. alkaa meneen jo kohtuullisesti ohi viestin aloittajan kysymysten ;)
Oliskohan tuohon kotiopetukseen hyvä lisä se, että sen opettajaisän/-äidin tarttis käydä suorittamassa myös se inssi kirjallisten lisäksi ennen kuin saa sen opetusluvan?
Itse suoritin oman korttini autokoulussa ja 7 vuotta myöhemmin opetin pikkusiskoni ajamaan opetusluvalla. Ainakin tässä tapauksessa uskoisin, että sisko sai vähintään yhtä hyvää opetusta kuin olisi autokoulussa saanut, ei ollut ehtinyt ainakaan oppi itseltäni vanhenemaan.
Eikä tullut kortti ekalla yrittämällä siskolle. Hylky tuli yhdessä vasen-oikea risteyskäännöksessä, missä piti kääntää suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle yhden kaistan yli. Tutkinnon vastaanottajan mukaan käännyttiin turhan loivasti, vaikka ihan oikealle kaistalle käännyttiinkin. Silloin tuntui ihan vittuilulta tuosta hylkääminen.
Itse suoritin oman korttini autokoulussa ja 7 vuotta myöhemmin opetin pikkusiskoni ajamaan opetusluvalla. Ainakin tässä tapauksessa uskoisin, että sisko sai vähintään yhtä hyvää opetusta kuin olisi autokoulussa saanut, ei ollut ehtinyt ainakaan oppi itseltäni vanhenemaan.
Eikä tullut kortti ekalla yrittämällä siskolle. Hylky tuli yhdessä vasen-oikea risteyskäännöksessä, missä piti kääntää suoraan oikeanpuoleiselle kaistalle yhden kaistan yli. Tutkinnon vastaanottajan mukaan käännyttiin turhan loivasti, vaikka ihan oikealle kaistalle käännyttiinkin. Silloin tuntui ihan vittuilulta tuosta hylkääminen.
Väitän että asia jää hyvin usein taka-alalle kotiopetuksessa, koska opettaja (isä tai äiti) on usein ajanut korttinsa aikana, jolloin opetuksessa ei huomioitu esim. taloudellista ajamista.
Muistan kun kortin saatuani menin äitille lesoilemaan että osaan varmasti ajaa taloudellisemmin kun hän, hän kysyi että miten sen aion tehdä ja totesin että vaikkapa käyttämällä moottorijarrutusta. Tämän jälkeen äiteekulta kysyi että mitäs se sitten on ja totesin että pyödään pienempää pykälää pesään ja annetaan auton hidastaa ilman jarruja.. Totesi että eihän niin saa tehdä, auto hajoaa.. Kuvastaa hyvin ;)
Isä kun olisi opettanut niin olisin tod.näk. perinnöttömäksi julistettu ja välit olisivat entistä huonommat :)
Täällähän on saatu hyvää keskustelua aikaiseksi ja hyvässä hengessä vieläpä.
Olen itse suorittanut B:n jälkeen kuorma-auto ja moottoripyöräkortin autokoulussa ja kyllä tykkäsin. Opettajat oli mukavia ja asiansatuntevia. Ainut mikä itseä häiritsi kakkosvaiheessa oli se kun 1.6 bensa corollalla esimerkiksi pienellä omakotialueella ajetaan jyrkkiä ylämäkiä nelonen päällä moottori melkein sammumispisteessä, minusta järjetöntä. Minusta tässä mentiin vähän överiksi. "Pitää käyttää vääntöä hyväksi".
Omalla kohdalla B:n opettaja eli isä on oppinut taloudellisen ajon oman kukkaron kautta:) Miltei 30 vuotta pitkää työmatkaa välillä hiukan enemmänkin kuluttavilla autoilla opettaa kummasti erilaisia säästämistapoja. Kertoili aikoinaan erilaisista tutkimuksista mitä oli kerennyt työmatkoilla tekemään kulutuksesta ja ajotavoista, kun sitä yksin istumista tuli melkein 2h päivässä:)
Mutta albanzolla on pointti kommentissaan, koska liikenteessä on varmasti todella paljon ihmisiä joilla ei ole mitään käsitystä taloudellisesta ajosta ja että sillä voisi jopa säästää rahaa.
Itse seurailen kulutusta, kertyneitä kilometrejä ja missä olen ne kilometrit ajellut(kaupunki/maantie). Pyrin kohtuulliseen kulutukseen, joutuisaan matkantekoon ja karstattomaan moottoriin eli en aja aina isommalla mahdollisella vaihteella;)
Olen itse suorittanut B:n jälkeen kuorma-auto ja moottoripyöräkortin autokoulussa ja kyllä tykkäsin. Opettajat oli mukavia ja asiansatuntevia. Ainut mikä itseä häiritsi kakkosvaiheessa oli se kun 1.6 bensa corollalla esimerkiksi pienellä omakotialueella ajetaan jyrkkiä ylämäkiä nelonen päällä moottori melkein sammumispisteessä, minusta järjetöntä. Minusta tässä mentiin vähän överiksi. "Pitää käyttää vääntöä hyväksi".
Mistä siis tämä kotiopettaja on taloudellisen ajamisen oppinsa saanut?
Omalla kohdalla B:n opettaja eli isä on oppinut taloudellisen ajon oman kukkaron kautta:) Miltei 30 vuotta pitkää työmatkaa välillä hiukan enemmänkin kuluttavilla autoilla opettaa kummasti erilaisia säästämistapoja. Kertoili aikoinaan erilaisista tutkimuksista mitä oli kerennyt työmatkoilla tekemään kulutuksesta ja ajotavoista, kun sitä yksin istumista tuli melkein 2h päivässä:)
Mutta albanzolla on pointti kommentissaan, koska liikenteessä on varmasti todella paljon ihmisiä joilla ei ole mitään käsitystä taloudellisesta ajosta ja että sillä voisi jopa säästää rahaa.
Itse seurailen kulutusta, kertyneitä kilometrejä ja missä olen ne kilometrit ajellut(kaupunki/maantie). Pyrin kohtuulliseen kulutukseen, joutuisaan matkantekoon ja karstattomaan moottoriin eli en aja aina isommalla mahdollisella vaihteella;)
Niin ei tuokaan kaikkea aina kerro. Vertauksen vuoksi, kaverini ajoi Inssissä Konttorilta kaupunkiin ja takaisin ja teki yhden mäkilähdön. Itse ajoin kaksi päivää myöhemminen opetuslupalaisena saman Inssin kanssa tunnin, jossa tein kaksi mäkilähtöä, kaksi taskuparkkia ja muutenkin ajoin kylän vittumaisimmat risteykset läpi, jotka oltiin kyllä onneks opeteltu huolella. Pääsin läpi, mutta ei voi sanoa että tuo meni kohtuudella. Eli ainakin omassa tapauksessa sillä nimenomaan oli väliä missä sen opin oli saanut. Pointtina siis että vartin ajossa tulee varmasti vähemmän virheitä kun tunnin ajossa, joten kaipa se hylkäämisprosenttikin siitä kasvaa.
Tuossa jo todettiinkin hyvin että aika paljon se on myös opettajasta kiinni. Siis esim. ennakoiminen. Toiset eivät ole yhtähyviä opettamaan kun toiset, joten kaikenlaisia tapauksia myös tulee. Mutta eipä ne autokoulunkaan opit mene perille kaikille. On musta aika fiilispohjaista todeta että paljon enemmän läheltä piti tilanteita tulee niille jotka on opetusluvalla opetelleet. Johtuiko ne läheltä piti tilanteet välttämättä kuskeista itsestään?
Yritän vain todeta että aika vaikea noita on kuitenkin loppupeleissä vertailla kun ihmiset on niin erilaisia...
Opetin itse tytärtäni vajaa kaksi vuotta sitten. Se että taloudellinen ajotapa jäisi opettamatta tuntuu näin maallikosta epäloogiselta. Onhan opetusluvalla tapahtuva kortin hankkiminen useinmiten perustelu rahan säästöllä. Niin meidänkin tapauksessa.
Tyttö harrasti silloin (ja vieläkin) Ju-Jutsua 4-5 krt/viikossa ja matkaa kotoa salille kertyi autolla n.7 km suuntaansa. Se vasta rahan ja bensan tuhlausta olisi ollut että tytär istuisi vierellä kun minä kuskaan häntä harrastuksiin ees-taas ja siinä ohessa hän kävisi autokoulua!
Suunnittelemalla etukäteen reittivalinniat saimme joka kerta suuntaansa yhden monipuolisen ajo-opetuskerran, eli kaksi per harrastepäivä. Ikään kuin ilman ylimääräisiä bensakuluja ja ajokilometrejä. Ja tätä tehtiin yli ½ vuoden ajan. Miksen olisi opettanut hänelle moottorijarrutusta taikka kakkoselta-neloselle vaihtamista pitääksemme bensankulutusta alhaisena??? Pidimme tarkasti, ohjeiden mukaista, ajopäiväkirjaa johon vieläpä lisäsimme ajo-opetuskerran keskikulutuksen (ajotietokoneesta katsottiin yhdessä).
Ennakoivasta ajosta sen verran että se on mielestäni 80%:sesti sama asia kuin taloudellinen ajo. Seuraamalla liikennettä ja etenkin kaupungissa liikennevaloja pidemmältä etäisyydeltä ennakoit niin tilanteita kuin mahdollistat "jarruttoman" ajotyylin.
Tällainenkin on mahdollista tehdä vaikkakin olen yksi maailman huonommista, aggresiivisuuttani liikenteessä purkava ja alitehoisella autolla ohituksia tekevä idiootti.
Eikä ole tytär "suostunut" yhtään imemään itseensä näitä piirteitä omaan ajoonsa. Hakku mua vain em kaltaiseksi kuskiksi :))
Kuukauden kuluttua hän saa käydä hakemassa lopullisen ajorttinsa. Mitäköhän maksua ne siitäkin taas on keksinyt jää nähtäväksi...
Tyttö harrasti silloin (ja vieläkin) Ju-Jutsua 4-5 krt/viikossa ja matkaa kotoa salille kertyi autolla n.7 km suuntaansa. Se vasta rahan ja bensan tuhlausta olisi ollut että tytär istuisi vierellä kun minä kuskaan häntä harrastuksiin ees-taas ja siinä ohessa hän kävisi autokoulua!
Suunnittelemalla etukäteen reittivalinniat saimme joka kerta suuntaansa yhden monipuolisen ajo-opetuskerran, eli kaksi per harrastepäivä. Ikään kuin ilman ylimääräisiä bensakuluja ja ajokilometrejä. Ja tätä tehtiin yli ½ vuoden ajan. Miksen olisi opettanut hänelle moottorijarrutusta taikka kakkoselta-neloselle vaihtamista pitääksemme bensankulutusta alhaisena??? Pidimme tarkasti, ohjeiden mukaista, ajopäiväkirjaa johon vieläpä lisäsimme ajo-opetuskerran keskikulutuksen (ajotietokoneesta katsottiin yhdessä).
Ennakoivasta ajosta sen verran että se on mielestäni 80%:sesti sama asia kuin taloudellinen ajo. Seuraamalla liikennettä ja etenkin kaupungissa liikennevaloja pidemmältä etäisyydeltä ennakoit niin tilanteita kuin mahdollistat "jarruttoman" ajotyylin.
Tällainenkin on mahdollista tehdä vaikkakin olen yksi maailman huonommista, aggresiivisuuttani liikenteessä purkava ja alitehoisella autolla ohituksia tekevä idiootti.
Eikä ole tytär "suostunut" yhtään imemään itseensä näitä piirteitä omaan ajoonsa. Hakku mua vain em kaltaiseksi kuskiksi :))
Kuukauden kuluttua hän saa käydä hakemassa lopullisen ajorttinsa. Mitäköhän maksua ne siitäkin taas on keksinyt jää nähtäväksi...
Onko tällä autokoululla nyt oikeastaan muuta tarkoitusta kuin se että läpäistään tutkinto? Itsellä autolla ajoa ennen autokoulua oli noin 10 kilometriä, muilla vekottimilla vähän enemmän. Ne ajotunnit meni siihen paniikissa kaupungilla sohlaamiseen ja auton starttailuun. Itseasiassa kuorma-auton. Silloinhan ei tarvinnut ensin suorittaa B-korttia ennen kuin C-inssin sai ajella.
Sanoisin että autokoulun jälkeen tiedät miten auto liikkuu mutta sen jälkeen se liikenteessä liikkuminen vasta opetellaan. Ja liikennesäännöt. Mulla olis menny hermot ja välit jos isäukko olis opettanu, näin oli fiksumpaa.
Sanoisin että autokoulun jälkeen tiedät miten auto liikkuu mutta sen jälkeen se liikenteessä liikkuminen vasta opetellaan. Ja liikennesäännöt. Mulla olis menny hermot ja välit jos isäukko olis opettanu, näin oli fiksumpaa.
On musta aika fiilispohjaista todeta että paljon enemmän läheltä piti tilanteita tulee niille jotka on opetusluvalla opetelleet. Johtuiko ne läheltä piti tilanteet välttämättä kuskeista itsestään?
Täysin kokemuksen pohjalta, ei fiiliksellä. Ja kyllä, johtui kuskista itsestään ja syynä usein aivan liian suuri tilannenopeus.
Itse kun ajelin niin hintaan sai kivan tiputuksen kun keräs nimet kavereilta ja tutuilta joilla kortin ajo edessä että kaikki käy samassa putiikissa. Ja ne jotka ajo opetusluvilla sitoutu käymään 2-vaiheen samassa paikassa. Listassa olevilla oli parhaillaan jopa useampi vuosi välissä. Tuli sitten kaikille sopiva kimppa-ale.
-
- -
Autokoulusta taitaa tulla melko tasalaatuisia oppilaita, mutta turha haukkua opetuslupalaisiakaan. Itse olen opetusluvalla ajanut ja vaimo kävi autokoulussa. Taloudellista ajamista opin kyllä opetusluvalla, kun sitä yhdessä isäni kanssa mietittiin. Ennakoimisen ja taloudellisen ajotavan kyllä muisti hyvinkin opettaa. Opetusluvalla voi saada hyvänkin ajotaidon, mutta viahtelu on kyllä varmasti suurta. Usein se johtuu opettajan välinpitämättömästä asenteesta. Silti hyvä motivaatio on kaiken A ja O. Mikäli molemmilla motivaatio on kunnossa niin opetusluvalla saa erittäin hyvän kokemuksen ja valmiudet liikenteeseen.
Omassa kaveripiirissä on kyllä enemmän vahinkoja sattunut niille, jotka ovat autokoulussa käyneet. Silti en ala väittämään että heille on kaahailu ja välinpitämätön ajotapa opetettu juuri autokoulussa. Silloisen asuinpaikkani autokoulun opettaja menetti kortin ja työluvan törkeän rattijuopumuksen takia. Siltikään en ala haukkumaan ja yleistämään kaikkia ajo-opettajia rattijuopoiksi.
Huomatkaa hyvät ihmiset että kaikki ei ole aina niin mustavalkoista.
PS. Hyvää juhannusta kaikille.
PPS. Sakkoja vieläkin nolla! ;)
Omassa kaveripiirissä on kyllä enemmän vahinkoja sattunut niille, jotka ovat autokoulussa käyneet. Silti en ala väittämään että heille on kaahailu ja välinpitämätön ajotapa opetettu juuri autokoulussa. Silloisen asuinpaikkani autokoulun opettaja menetti kortin ja työluvan törkeän rattijuopumuksen takia. Siltikään en ala haukkumaan ja yleistämään kaikkia ajo-opettajia rattijuopoiksi.
Huomatkaa hyvät ihmiset että kaikki ei ole aina niin mustavalkoista.
PS. Hyvää juhannusta kaikille.
PPS. Sakkoja vieläkin nolla! ;)
Kyllä se on poijaat niin, että ASENNE ratkaisee liikenteessä,siellä päässä tapahtuu paljon muutakin kun kaivellaan opittuja sääntöjä. ei niinkään se onko oppinsa saanut sieltä tai täältä. Jos "mulkku" asenteen tartuttaa jo takapenkille pienestä pitäen ei siinä auta autokoulukaan. Tätä ajatusta tukee tilasto ettei kolareihin osallistu sen enempää opetusluvilla kuin autokoulussakaan oppinsa saaneet suhteutettuna prosenteissa siihen että opetuluvilla ajetaan kortti vain 5 prosettia kaikista korteista.
^ albanzolla on vissiin tuohon jotain oikein päinvastaista faktaa, niin ainakin käsitin tuosta aiemmasta kommentista:
Nyt tilastot kehiin!
albanzo kirjoitti:On musta aika fiilispohjaista todeta että paljon enemmän läheltä piti tilanteita tulee niille jotka on opetusluvalla opetelleet. Johtuiko ne läheltä piti tilanteet välttämättä kuskeista itsestään?
Täysin kokemuksen pohjalta, ei fiiliksellä.
Nyt tilastot kehiin!
www.ake.fi ja Basic tutkimus.
Sieltä näkyy ettei onnettomuuksiin ainakaan vaikuta menikö inssi ekalla tokalla vai miten läpi, myös opetusluvilla vs. autokoulu ei eroa.
"Luvilla kortin ajaneet ovat keskimäärin parempia auton käsittelijöitä johtuen suuremmista ajomääristä. Autokoulun oppilaat osaavat taas liikennesäännöt ja niiden soveltamisen yleensä paremmin, koska niihin keskitytään koko opetuksen ajan" Lainaten nyt erästä autokoulun opettajaa. Ja jos asenne on "kohdallaan" Liikaa vauhtia" tippa" alkoholia ja mieletön näyttämisen halu niin ei siinä paljoa koulut auta ,vaan yleensä paikallinen hautausurakoitsija.
Sieltä näkyy ettei onnettomuuksiin ainakaan vaikuta menikö inssi ekalla tokalla vai miten läpi, myös opetusluvilla vs. autokoulu ei eroa.
"Luvilla kortin ajaneet ovat keskimäärin parempia auton käsittelijöitä johtuen suuremmista ajomääristä. Autokoulun oppilaat osaavat taas liikennesäännöt ja niiden soveltamisen yleensä paremmin, koska niihin keskitytään koko opetuksen ajan" Lainaten nyt erästä autokoulun opettajaa. Ja jos asenne on "kohdallaan" Liikaa vauhtia" tippa" alkoholia ja mieletön näyttämisen halu niin ei siinä paljoa koulut auta ,vaan yleensä paikallinen hautausurakoitsija.
Tätäkin keskustelua on seurattu monessa "mediassa", peesaaja....
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”