Passat 3B 1.8T -98 + Passporter 3BG 1,9TDI avf -02

Esittele oma ajoneuvosi

Valvoja: ffp jäsenet

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

Passat 3B 1.8T -98 + Passporter 3BG 1,9TDI avf -02

ViestiKirjoittaja Gorro » 9.5.2009 21:32

Morjesta kaikille.
Tämmöinen kulkine tuli hommattua talvipeliksi 9/2008 Corradon toimiessa harraste / kesäpelinä. Nyt on Corrosta luovuttu ja tähän kulkineeseen pystyy nyt enemmän panostamaan ja tutkimaan.

Kuva

Autossa:
Ulkoasu:
- Etuvilkut ja sivuvilkut vaihdettu kirkkaisiin
- Antenni vaihdettu lyhyempään (astra)
- Tummennokset takaa 20%, 35% ja 50%

Sisusta:
- "Highline" nahka/alcantara sisusta
- Automaatti ilmastointi
- Jälkiasennettu cruise
- Kromi päivitys mittaristoon
- Kromilista kojelautaan ja 4x oviin

Moottori:
- 1.8T AEB+ lastu (MoTest)
- TT By pass
- K&N Panel Filter

Alusta:
- Koni Str.t alustasarja (40mm)
- Dezent N 7,5X17
- Kumho ecsta spt KU31 koossa 215/45R17


Auto on siis otsikon mukainen vm. -98 passatti joka on kokenut ensiaskeleensa Italiaanoja kuljetellessa. Taisi suomeen tulla -04 paikkeilla 130tkm mittarissa.
Autosta löytyy perusvarusteiden lisäsäksi mm. sport nahka/alcantara sisusta, täysaatomaatti ilmastointi, tekniikkapaketti, cruise ja irroitettava vetorauta. Noihin tyytyväinen koska ennen ei autossa ole juurikaan varusteita ollut...

Autoa tullaan laittamaan oman maun näköseksi mutta silti koitetaan pysyä kohtuukustannuksissa. Miten nyt käyttöautoa pystyy laittelemaan.

Kuvia

Talvella 08-09 kävin auton lastuttamassa Motest:llä jkl:ssä. Tehoa saatiin koneesta 183hv ja vääntöä n.280Nm. Ahtojen kanssa oli hieman ongelmia. On vieläkin :S

Kesäksi hommasin 17" vanteet ja Kumho ecsta ku31 kumit koossa 215/45.

Kuten edellä mainitsin, suurempia vielä ei ole autoon ennättänyt tehdä.
Jotain pientä kumminkin;
Sivuvilkut vaihdettu kirkkaampiin
Sisustan päivitystä mittariston kromirinkuloilla ja "highline" kromilistalla
Takamerkit poistettu
Kuvia sisustasta tulossa...

Autossa tällähetkellä pieniä ominaisuuksia mitä pitäisi tutkailla ja jos jollakin on kokemusta tuollaisista oireista niin ystävällisesti voi auttaa foorumilaista :) Tietoja voi laittaa vaikka privaan.
- Ahdot vähän hukassa, ulkonen autogauge näyttää +0,5bar (pitäisi olla n.1,1bar)
- Autossa ruvennyt vasen etupää kolistelemaan (veto pois/päälle).

Tarinat jatkuu kun muistelen ja kuviakin tulee lisää...
Viimeksi muokannut Gorro, 24.2.2013 15:30. Yhteensä muokattu 30 kertaa.

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 9.5.2009 22:51

Ihan perus siisti passad. Vinkkinä vaan, että ota seuraavat kuvat aurinkoisella / hyvin valaistuissa olosuhteissa niin ei kaikki kuvat oo tärähtäneen näköisiä. Haastavampaa on saada pimeässä otetuista kuvista hyviä, entä valoisista. =)

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 9.5.2009 23:04

Perus pasuuna. Mitä päivityksiä on suunnitteilla tulevaisuudessa?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.5.2009 16:29

Jalusta on kova sana hämärällä/pimeellä kuvaamiseen.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 10.5.2009 23:01

Kuvia on otettu aurinkoisellakin kelillä, ja niitä on nyt lisätty tuonne kuvavalikoimaan.
Jalusta kameraan on mutta se ei ole sattunut mukaan noille kuvausreissuille.
Ihan tunari en kuitenkaan (omasta mielestäni) ole noissa kuvaushommissa, varusteissa vaan hieman puutteita... Canon s3:lla koitetaan otella kuvia ja nykyään pidän tuota jalustaa mukana. Poistan tuolta nuo tärähtäneet kuvat jotta ei turhaa lässytystä siihen tuhlattaisi. Tuon takia kirjotinkin tuohon että kuvailut jatkuu...
Tarkotus oli laittaa tuonne alkuun kuva tämänhetkisestä tilanteesta kuva, MUTTA MITEN?

Päivityksenä tulossa tummennokset ja alusta näin alkuun. Myöhemmin kylkilistojen ja puskureiden maalausta riippuen miten käyttöautoa pystyy purkailemaan... Nuo muoviosat tarvitsee kuitenkin röpöläisten osien tasoitukseen jotta maalin saisi tasaiseksi. Tuostakin saa antaa neuvoja jos jollakin on.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 18.5.2009 23:17

Autoon nyt laitettu tummennokset ja samalla etukaiuttimet on vaihdettu pioneerin 2-tie sarjaan vahvistimen perään. Valitettavasti kuvia tuosta asennuksesta ei ole mutta paksusta vanerista tein ovipelteihin korokerenkaat ja laitoin kaiuttimet siten tukevasti kiinni sialla ja ruuveilla. Sointiin tuli hieman jykevyyttä mideille vaikken ovia jaksanutkaan käydä vaimentelemaan.

Nyt on tutkiskeltu foorumia ja maailmaltakin on lueskeltu juttuja noista ahto-ongelmista.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=111335
Huomenna vaihdellaan letkuja ja testaillaan n75, putsataan se kaasuläppä ja tutkiskellaan muutakin.
Uusi N75 on jo laitettu tilaukseen kun nuo ahdot näyttäisi olevan vain tuossa 0,3bar että oisko jumissa...

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 29.5.2009 8:51

Noniin.
Kaasuläpän sain puhdistettua, ja sieltähän löytyi karstan näköistä kamaa kaasuläpästä ja sieltä mistä ilma virtaa yleisimmin.
Alkuvaiheessa kaasuläpän ollessa kiinni ei valoa näkynyt läpi mutta kun puhdistin nuo pois niin hieman rupesi näkymään valoa kiinni ollessaan.
Sitten rupesin jännittämään tuota kaasuläpän kalibrointia. Onneksi löysin siihen yksinkertaiset ohjeet:
Turn the key on but do not start the car.

* [Select]
* [01 - Engine]
* [Measuring Blocks - 08]

Enter Group 098 (Note: Some SIMOS or Marelli ECU's use Group 001 such as ADY & AEE engines)

* [Go!]
* [Switch to basic settings]

Once you do this you will see the top right display say ADP RUN. The TB adaptation is being done as soon as you switch to basic settings. You will see the values change and hear the TB cycle for the first few seconds then it will stop. Leave it in Basic Settings for about 30 seconds.

* Click the [Switch to Meas. Blocks] button and you're all set.

Tuohan tyssäsi sitten siihen kun lisenssiä en ole vielä ennättänyt (jaksanut) hommata tuohon ohjelmaan.
Auto käyntiin ja sehän toimi aivan normaalisti. Enää ei mennyt tyhjäkäynnillä käymään alle 800rpm:ssä ja kaasupolkimen kun päästää, kierrokset laskevat tasaisemmin.
En tiedä kalibroituko se sitten tuossa automaattisesti kun virtoja käytti päällä ja konepelti oli auki...

N75:kin tuli eilen (vihdoin) ja sen vaihdon jälkeen testailemaan.
Auto ahtoi 3:lla mittarin mukaan 0,9-1,0bar ja perstuntumalla huomasi jo eron kaupunkiajossa kun ei enää hyytynyt matalilla kierroksilla.
Piti tilata vakiomallinen N75 C mikä autossa oli mutta sieltä tulikin F mallin venttiili.
Onhan tuokin vakio vena uudemmissa 04 gti1.8t:ssä

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 16.6.2009 22:34

Autolle ei ole paljoa kerennyt tapahtua työkiireiden takia.
Ahdot ei vieläkään toimi oikein. Harvoin täyskaasukiihytyksessä on 0,9bar:ia. Yleensä vaan 0,6 luokkaa josta kierrosten noustessa ahdot tippuu. Voi kun toimis kunnolla, huoh. Pitää ruveta vag-com:illa tutkimaan tuota imuilman lämpötilaa. Kai.

Tilaukseen laitettu hieman osaa, alusta, suodatin ja megua sisälle.
Noiden asennuksen yhteydessä koitan asentaa sen välijäähyn uudelleen.

BlackRat
-
Viestit: 11
Liittynyt: 10.3.2009 13:56

ViestiKirjoittaja BlackRat » 20.6.2009 17:13

moroo. onko sulla ihan vakio ahdot tossa, koska mulla passatti ahtaa vaan 0,5bar parhaimmillaan?

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 20.6.2009 22:08

Passatin vakio ahdot on tuo 0.5bar.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 26.6.2009 8:44

Viikko sitten huomasin autostani mielenkiintoisen asukin majapaikan kun tutkiskelin konehuonetta. Joku lintuhan sinne oli majan kerennyt rakentamaan kun auto viikon seisoi. Viikonverran kerkesin ajella ennen kuin sen vasta löysin. Kuva siitä ;)
http://i232.photobucket.com/albums/ee20 ... 009739.jpg

Eilen tuli lisää palikkaa autoon joita vähän jo odoteltiin. No nopeasti ne kumminkin tuli, 1,5vkoa tilauksesta Briteistä.
http://i232.photobucket.com/albums/ee20 ... 009745.jpg
Vkl kun ei muuta olisi niin ajattelin vaihtaa nuo alle kun ei kauhean vaikealta näytä.
Onko jossain ohjeita?
Tarkotus oli vaihtaa samalla tukivarret mutta niitä en ole vielä kerennyt(jaksanut) tilata.
En ennätä tuohon mitään yläpään laakereita, kumeja ym. samalla tilata/vaihella mutta pitää katsoa niiden kunto ja sitten vaihtaa myöhemmin
Mitäs työkaluja tuohon hommaan tarvitsee? Jousipuristimen lisäksi?

Kuinka paljon teillä ilmastoinnista tulee sammutuksen jälkeen kondenssivettä?
http://i232.photobucket.com/albums/ee20 ... 009685.jpg
Onko tuollainen määrä normaalia?
ilmastointi alkaa sammutuksen jälkeen suhisemaan ja sitten alkaa tippua nestettä vaihteiston oikealta puolelta.

Tuossa vielä kuva sisusta, eli updeitattu hailain ;)
http://i232.photobucket.com/albums/ee20 ... 080784.jpg
Tarkotus oli jossain vaiheessa tuosta kaikki jalopuukopiomuovit maalata uudestaan. Yhden jo testasin takavalojen tummennnus sprayllä mutta siitä tulli helposti liian musta.
Tarkotuksena / haaveena enemmän grafiitin harmaa "marmori" pinta joita tullut tehtaalta tuossa sisustassa.
Viimeksi muokannut Gorro, 13.1.2013 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 26.6.2009 13:04

Kyllä siihen jousijumppaan saa noissa varata reilusti aikaa. Tuppaa hapettumaan ne ylätukivarsien nivelten pultti ainakin melko hyvin kiinni sinne. Kannattaa varautua siihen että se pultti menee uusiksi.
Apparin puolelta sai muistaakseni kumitulppien alta ruuvattua iskarin yläpään irti mutta kuskin puolella meni ainakin minun tapauksessani jarruputket siinä edessä niin pahasti että joutu tiputtamaan sen koko härdellin veke. Tarkkaan en muista mitä kaikkia tukivarsia joutu irrottamaan mutta muistaakseni jomman kumman alatukivarren joutu laskee nivelestä irti että iskarin alapään pultti mahtui tulemaan pois.

Ilmastoinnista en paljon tiiä ku en oo niitten kanssa puljaillu mutta vaikuttais kyllä epänormaalilta tommonen määrä kamaa kun valuu kenttään.

Toivottavasti tuosta saa jotain selvää :D

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 26.6.2009 16:15

Ihan normaalia tuollanen valuminen ilmastoinnista.

mane_
-
Viestit: 508
Liittynyt: 23.7.2005 8:21

ViestiKirjoittaja mane_ » 26.6.2009 16:25

Useamman kokonaisen alustan vaihtoa todistaneena, emme ole koskaan avanneet yhtään tukivarren pulttia. :) Elikkä onnistuu kyllä ilmankin. Ja nopein alustan vaihto on varmaan toteutettu tunnissa, kahteen mieheen .

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 26.6.2009 23:53

Ja kyllä ainakin omasta 1,8T pasuunasta sai kuskinpuolen tulppien alta sen mutterin pois. Vaikka putket olikin tiellä. Isolla räikällä sinne ei sopinut, mutta pienellä räikällä aukesi hienosti.

Kuskinpuolen iskarin alapultti oli "väärinpäin" asennettu niin ei auttanut muu kuin laskea rälläkällä poikki ja laittaa uusi tilalle. Toinen tapa olisi ollut ottaa alhaalta se taaempi tukivarsi irti, mutta siihen touhuun en lähtenyt... Repsikan puolella olikin sama pultti toisinpäin ja huomattavasti nopeammin kävi vaihto.

Ja etupäästä kannattaa myös katsoa kummin päin se iskarin yläpää on ja tehä vaikka merkki, niin ei tarvi arvailla että menikö oikeinpäin kerrasta kun takaisin kasaat.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 27.6.2009 0:50

Etupää on vaihdettu, huomenna takapään vuoro. Kyllä sen kuskin puolen sai hyvin vaihdettua vaikka siellä ne jarruputket menivätkin, hyvin mahtu pitkä 13mm hylsy siitä välistä kun vähän työnsi putkia. Ei tullut siinä vaiheessa mieleenkään kokeilla pienemmällä 1/4" avaimella, mutta tärkeintä että homma ok.
Kuskin puolen kolinatkin selvisi. Molempien ylätukivarsien ulommat pallonivelet olivat kuivat, etummainen enemmin ja se kolisi jo kädellä käännettäessä. Kuitenkaan tuo ei läheskään niin kovalta kuulostanut ajossa uudet tolpat paikoillaan.
Samalla kävin pyöränkaaret läpi kotelosuojaaineella kun paisto korin värinen pelti sieltä alta. Nyt on hyvä kun pari kerrosta spray massaa sinne laitettu, pysyypähän kosteus poissa...
Tänään oli jo pakko käydä ottamassa vähän kuvia hyvien kelien takia ja auton ilmeen takia koska keula alempana perää ;)
Huomisten takapään asennusten jälkeen kirjottelen ja laitan rojektista kuvia...

Niin ja noista alapään pulteista. Molemmilla puolella oli juurikin tuolleen kettumaisesti että pultti takapuolella jolloin se ottaa ala taaempaan tukivarteen kiinni poistettaessa. Kuitenkin ne saatiin keploteltua sieltä pois ja nyt ne on asennettu toisinpäin että myöhemmin tarvittaessa helpompi homma.
Täytyy sanoa että ensikertalaiselta menee max 2h nurkkaan josta paljon kuluu aikaa pyöräkoteloiden kuivumiseen, puhistukseen ja massaukseen... Peräpää pitäisi olla vieläkin helpompi.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 28.6.2009 23:02

No nyt on alusta asennettu ja hieman on ajeltukkin.
Tässä etupyörän kaaresta kuva ennen
http://i232.photobucket.com/albums/ee20 ... 080788.jpg
Ja jälkeen asennuksen
http://i232.photobucket.com/albums/ee20 ... 080793.jpg
Eli kävin pyöräkotelot massalla läpi ja sain pellit piiloon kaiken varuiksi.
Yllättävän paljon oli peltiä näkyvissä, tuntuu että alustamassausta ei ole tehty ollenkaan tuohon autoon suomeen tulon jälkeen...

Tässä kuva autosta etupää asennettuna.
http://i232.photobucket.com/albums/ee20 ... 080799.jpg

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 5.7.2009 11:25

Alusta tuli onnistuneesti asennettua viime vkl ja yllättävästi paljon vakaampi ajaa kuin tuolla edellisellä pomppulinna alustalla ;)
http://i232.photobucket.com/albums/ee20 ... G_0993.jpg

Päivitin alkuun yksinkertaisen listan muutoksista.

Alustasta löydettiin vaihdon yhteydessä ne ylimääräiset kolinat. Kuskinpuolen yläpään pallonivelet löysällä/kuivat, liikkui 2mm lonksuen.
Tukivarsisarja (14 osaa) tilattu, odotellaan saapumista.
Viimeksi muokannut Gorro, 8.1.2010 17:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 9.8.2009 22:15

Passatin "vakiovika" eli tukivarsien kuluminen on hoidettu. Uudet on vaihdettu mutta raidetangon päitä en saanut millään irti. (miten lähtee?) pitäisi olla pultti läpi ja sit pudota nivel pois mut ei lähe se pultti siitä irti.
Öljyt vaihdoin siinä samalla ja kyllä oli aikamoinen tappelu suodattimen kanssa että sen sai yläkautta keploteltua, mutta tuli kuitenkin :)
Kummallisen jutun huomasin suodattimen vaihdossa, Vanha suodatin oli M-filterin mh350 ja uusi mh370. Ero kuin yöllä ja päivällä.
Uusi suodatin oli muutaman sentin korkeampi ja leveämpikin, ja sisällä keskireijän sisällä oli vanhassa paaaljon pienempi tila, en tiedä mihin se sitten vaikuttaa.

Edellisen kerran öljyt vaihdettu suodattimen kanssa Öljy-hetkessä, jossa näköjään laitettu suodatin joka kuuluu 1.8 20v vapariin.
Mutta itse asiaan. Kun käynnistin autoa ekan kerran niin tyhjäkäynti todella huono ja auto täristää paljon. Sammutin auton ja tarkistin että konehuoneessa kaikki on niinkuin pitää ja öljyä lisäsin pari desiä. Uudelleen käynnistys ja hieman täristi vieläkin joten nostin hieman kierroksia ja käynti tasaantui (öljy pääsi kiertämään jokapaikkaan?) Ajattelin että ei kai tuossa kummempia koska auto oli ilman suodatinta ja öljyroppua jonkin aikaa, että öljyt on vaan hävinnyt koneesta. Mutta auto seisoi tämän jälkeen pihalla muutaman päivän jonka jälkeen käynnistin niin sama homma, täristää paljon ja tyhjäkäyntiä ei jaksa ite pitää. Nostamalla kierroksia 5-10 sek tuo häviää. Ennen käytin Mobil 5w-50 ja nyt laitoin Castrolin 5w 40 magnatec:iä, jos se mitään vaikuttaa...

Vanhalla "väärällä" suodattimella ei tuota tehnyt... Mitäköhän kummaa tuo nyt vaatisi?

Sitten tukivarret kun sain vaihettua käytin auton ohjauskulmien säädössä ja ne saatiin kuntoon, mutta sen jälkeen vasemmalta edestä kuuluu lonksahdus kun laittaa vedon päälle tai ottaa sen nopeasti pois. Säädössä se kyllä kokeili että kaikki pultit oli kireällä eikä väljiä tuntunut.
Mikä voisi tuota aikeuttaa?

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 9.8.2009 22:28

Kuulostaa puola vialta, jos täristää tyhjäkäynnillä. Tai sitten olet suodattimen kanssa tapellessa sohaissut johonkin johtoon tai alipaineletkuun?

*Patu*
-
Viestit: 385
Liittynyt: 22.8.2006 7:35

ViestiKirjoittaja *Patu* » 10.8.2009 0:35

Tai sitten on viallinen öljynsuodatin??? Onkos noissa öljynsuodattimissa vielä se öljyn takasinpaluun esto? Yhdessä ex-autossani öljynsuodatin oli koneen alaosassa ja kun auton sammutti niin kaikki öljy valahti öljypohjaan koska öljynsuodatin oli siis paskana ja autoa käynnistäessä rohisi hetken ikävän kuulossti ennen kuin kone sai pumpattua öljyä koneen yläosaan öljypohjasta.

Tämä ei siis taida enää koskea niitä nykyautoja missä öljynsuodattimet on koneen yläosissa tai missä suodatin patruuna.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 10.8.2009 12:28

raidetangon päitä en saanut millään irti. (miten lähtee?) pitäisi olla pultti läpi ja sit pudota nivel pois mut ei lähe se pultti siitä irti.

Se poikittainen pultti voi olla aika tiukassa jos päässy ruostumaan siitä pultin varresta. Vasaralla sitä kannattaa naputella että sen saa liikkeelle. Kun itse sain sen poikittaisen pultin irti, niin itse pää lähti nätisti, kun jätti sen yläpuolisen pultin hieman kierteelle ja naputteli vasaralla suoraan siihen.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 10.8.2009 22:54

Tänään kun auton käynnistin (oli seisoneena yli vrk) ei tapahtunut ed. oireita ollenkaan.

Wille: Katsoin kyllä että en ole mitään irroittanut, ja tuollaiset oireet eivät häviäisi konetta hetken käytettyä. Mitään oireita siis ei ole minkäänlaisia 10-15 sek jälkeen.

Patu: Suodatin on koneen puolessa välissä ja tuntui juurikin siltä että kaikki öljy olisi päässyt valumaan öljypohjaan. Suodatin oli erinäköinen sisältä, sen keskikierteiden alla vanhassa suodattimessa oli muutaman sentin päässä joku metallirakenne mutta uudessa oli tilavampi kammio miltei suodattimen pohjaan asti.

T.Hell: Koitin kyllä muita konsteja paitsi lämmittämistä enkä saanut minkäänlaista eloa tuohon kyseiseen pulttiin. terävästi ja välillä kovastikin koitin sitä hakata mutten kovaa viitsinyt lyödä koska en tiedä miten se vaikuttaa hammastankoon tai siitä eteenpäin, ettei vaan riko mitään (varsinkaan kallista) Eipä niissä mitään välyyttä pahemmin tunnu eikä kolinaa joten antaa olla siellä paikoillaan.

Tänään kiristin vetarin päästä pulttia ja se kääntyi jonkin verran jonka jälkeen ääni lähes hävisi. Myöhemmin päivällä ääni tuli takasin ja jarrujen ilmauksen yhteydessä koitin vetaria pyöritellä toisen renkaan ollessa maassa, ja siitä kuului pieni lonksahdus ja liikkui muutaman millin puolelleen muttei minusta sisään tai ulospäin. Onkohan tuo normaalia? Vähänhän se antaa liikkua terveenäkin, kai?

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 7.5.2010 13:13

Herätellääs threadia talviunilta :)
Autolla taas tullu ajeltua (talven oli seisoskelemassa) ja pitäisi aloittaa taas "harrastaminen". Kevääksi tuli tilattua etuvaloiksi fk:n enkelit ja pikkuinen lippa kontin päälle. Valot asennettu ja lippa maalataan joskus että voi laittaa paikalleen. Lisäksi etupenkit (varsinkin kuskin) sai alcantara osille siloitushoidon. Nyt on nukat poissa ja penkit näyttää "uusilta".

Paljon on tullut mieleen tekemistä, kuten:
Ahdot pitäisi saada kohdilleen ja sitäkautta tekniikka toimimaan, öljyjen vaihto, Vag com toimimaan win 7 kanssa että pääsisi autoon käsiksi ja etupäässä alhaalla taas jokin kolistelee. Onhan sitä muutakin mutta ei kaikkea voi muistaa :) Tulevana vkl on tarkoitus tutkia oireita mutta jos jollain on apua (ja lohdutusta), auttaisi kovasti.

Ahdot. Kovasti on tutkittu ja koitettu miettiä, mutta ei noita ahtoja saada pysymään ylhäällä. On putsattu putket ja katsottu liitokset, MAF ja imuilman lämpöanturi on putsattu. Ahtoputkiakin on paineistettu, mutta ei varmoin tuloksin.
Kävin miettimään kun lastutuksessa TEHOKÄYRÄSSÄ näkyy ahtokäyräkin (keltaisella uudet arvot). Penkityksessä vakio-ohjelmallakin lähtee paine putoamaan jo ennen 5kRpm.
Mikä voi pudottaa vakio-ohjelmalla noin paineita? Ahtovuotohan se ei voisi olla koska jos viriohjelmalla pitää 1bar paineita mutta sekin alkaa laskemaan ennen 5kRpm, eihän se silloin pystyisi sitä 1bar nostamaan.
Lastutuksen jälkeen vaihdettu siis N75, 710N tt-pässi, avarrettu ja parannettu välijäähdyttimen ilmansaantia.
Tuo viritysohjelma on laitettu tuollasenaan autoon kun tuossa tehokäyrässä näkee, jos löydän jostain vuodon tms. vian, joka poistumalla pitää paineet pitempään, osaako auton ohjelma (siis MAF info) syöttää siten lisää syöttöjä koneelle vai luuleeko esim 5,5kRpm kohdalla olevan enää 0,8bar luokkaa paineita vaikka siis olisikin 1,0bar?
Kaasuläppää putsaillessani huomasin imusarjan ja kaasuläpän välisen tiivisteen olevan huonokuntoinen, alaosassa imupuolella n2cm leveä "öljyvuoto" joka ulkopuolella kapeni alle 1cm. Falskaako tuosta paineita? Ei ollut uutta laittaa silloin tilalle.

Öljynvaihto
a valmistellessani hain (mätänet) öljynsuodattimen autooni ja ihmettelin sen kokoa. Valmistaja Hengst halk ~8cm, kun tällähetkellä autossa on MH 370 suodatin jonka halkaisija on +11cm luokkaa. Ja tällähetkellä tuo isompi suodatin ottaa kiinni ainakin 2kpl vesiletkuun jotka menevät koneen takaa.
Miten vaikuttaa öljynsuodattimen fyysinen koko autolle? Vaatii varmaan hieman enemmän öljyä, koska passattiini taitaa hävitä kook 4l kannu öljyä vaihdossa, kun jossain oli öljun määrä 3.8l tjsp. Tarvitseeko suodattimesta tarkastaa muuta kuin kierre, kammion tyyppi ja ne suodattimelta pois lähtevän öljyn reijät? (keskeltä sisään ulkokehältä pois vai toisinpäin)
Metsästin uuden MH 370 suodattimen ja meinaan sen vaihtaa, mutta mielenkiinnostani kyselen, ja ihmettelen. Vkl jälkeen kuvia vaihdosta (suodattimista)

Kolina
n tutkiminen alkaa vkl, mutta ei kai sille voi vielä tässävaiheessa muuta tehdä kuin kiristellä tukivarsien pultit ja tarkastaa niiden nivelet. Mites iskarien yläpään tuet ja lautaset. Meneekö niitä rikki? Auto kolistelee pahiten silloin kun lähtee liikkeelle tauon jälkeen ja joutuu kääntelemään rattia ääriasentoihin. Silloin rasahtelee ja napsuu edestä alhaalta. Myös mukulakivillä kuulin hiljaisessa vauhdissa ikkunan ollessa auki terävää napsumista/naksumista.
Tuli viime syksynä kiristettyä tuon iskarin yläpään tuen 3kpl kiinnityspultteja konehuoneesta jolloin oikeanpuoleisen yksi pultti kääntyi kevyesti poikki. Pulttihan on kiinni siinä tuessa, joten sen vaihto jossainvaiheessa edessä. Mietin että pitäisikö samalla vaihtaa se yläpään tuen kumi tms.

Tässä nyt pienistä asioista paljon taivastelua. Vkl auto ilmaan ja alle makoilemaan ja tutkimaan :) Jos jollain ideoita niin mieluusti tänne viestiä.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 8.5.2010 9:44

Ahdoista sen verran että noinhan sen kuuluu ymmärtääkseni tehdäkin, yläkierroksilla tiputetaan ahtoa ettei pakopaineet kasva pikku pillerillä liian suuriksi ja ahdin hajoa nopeasti. Viisaammat korjatkoon :D

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 11.5.2010 19:27

Nyt on vkl rassaukset takana, öljyt vaihdettu ja kovasti tutkittu autoa. Ahdot tuli testattua kompuralla tällaisella adapterilla. Ainoa vuoto tuntui tulevan tuosta. Joku yksitieventtiili mikä menee aktiivihiilisäiliölle.
Öljynsuodattimesta ihmettelyä vasemmalla MFilter ja oikealla bosch tarvike. Tuli nyt laitettua tuo MFilter, kun sellainen oli ennenkin. Vaikuttaakohan pelkästään tuo "longlife" tuohon kokoon, mikä lukee MFilterin kyljessä. Vaihtovälinä kun pidän n.10tkm taidan kuitenkin seuraavalla kerralla laittaa tuon Boschin. Tuossa vielä kuva suodattimesta paikallaan. Ottaa tuohon vesiletkuun kiinni ja sen takana menevään lohkolämppärin piuhaan.
En huomannut tukivarsissa yllimääräistä liikettä enkä löysiä pultteja. Löysin kuitenkin tällaiset joita luulin kolinan aiheuttajaksi. Kolina kun tuli lähes pelkästään liikkeellelähdettäessä, jarruja käyttäessä. Kyseessä oikean etupyörän palat, sisempi kulunut raudalle ja ulompi irronnut pohjaraudastaan ja liikkui.
Molemmat vaihdettu, kolina ei poistunut. Kotimatkalla (380km :)) muutaman kymmenen kilometrin jälkeen auto piippasi 3krt ja ABS valo sytttyi palamaan. Matkalla koitettiin puhdistaa ABS kehiä yms jos tuo häviäisi, mutta ei. Välillä syttyi palamaan ja vällillä sammui heti ja välillä n. 30-40min palamisen jälkeen.
Tulihan tuossa jarrupalojen vaihdossa putsattua levyjä ym mahdollisimman hyvin, ajattelin jos pölyä tai jotain mennyt väärään paikkaan.

Kime72
-
Viestit: 73
Liittynyt: 17.9.2009 5:49

ViestiKirjoittaja Kime72 » 11.5.2010 21:45

Vilkase ettei abs anturi liikahtanu paikaltaan, ei nimittäin tarvii paljoo liikahtaa sen niin alkaa valo palamaan.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 12.5.2010 7:58

Mullaki alustan vaihdon yhteydessä oli pikkasen noussu abs:n anturi niin heti rupes piippailee siitä. Laitto vaan anturin kunnnolla paikoilleen niin kaikki hyvä.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 14.5.2010 15:03

Pitää vkl purkaa taas, ja katsoa noiden antureiden paikat. Näkeekö sen jostain, mikä on oikea kohta? Sain vikatiedot autosta kaverin koneella ja ilmoitti ABS:stä 01203 no signal, eli anturin ja yksikön välissä olisi katkos...
Otin hieman työn alle ovien keskuslukituksen ongelmat, eli suljettaessa oikea takaovi hieman tökkii. Lukkoon menee mutta vilkut ei vilkauta ja ledi ei kuskin ovessa käy vilkkumaan. Johdot olivat hieman rapistuneet, putsasin ja suojasin vulkaanisähköteipillä, muttei vieläkään toimi ihan täydellisesti. Koitin etsiä topiccia missä on keskustelua juurikin tuosta ongelmasta, pitää vielä jatkaa etsimistä. Pitänee kai etsiä kuskin penkin alta se mukavuusboksi ja tarkastaa sen maadoitus, ja ehkä takaoven lukkoyksiköstä korjata joku juotos...

Kime72
-
Viestit: 73
Liittynyt: 17.9.2009 5:49

ViestiKirjoittaja Kime72 » 15.5.2010 8:16

Painat vaan anturin pohjaan, pitäis sillä korjaantuu. Kokeile ovia laittaa lukkoon siten että painat ensin ovet lukkoon, odotat hetken, painat taas lukitusnappia ja tämän jälkeen vielä kerran. Saattaa tolla konstilla mennä ovi lukkoon ja häly päälle. Itellä vastaava ongelma oli vasemmassa takaovessa, kyseisellä konstilla on ruvennut toimimaan normaalisti eli ei tarvitse enää painaa kuin kerran lukitusnappia.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 19.5.2010 9:49

Vkl tuli katsottua noi etu ABS anturit, enpä nyt tiedä miten ne siellä pitäisi varmasti olla kun ei kuvia näe mistään. Molemmat anturit tuntui olevan pohjassa ja johdot lähtivät suoraan alaspäin. Huuteli vielä kerran vikaa jarruista, en olekkaan sen jälkeen nollannut tai ajanut autolla. Mistä löytyy anturin liitin, vai meneekö suoraan yksikölle? JA mistäpäin löytyy yksikkö? Ajattelin jos pitää mitata antureilta vastusarvot jos piuha jostain nirhautunut. Kun ei tuosta vikakoodista selvinnyt edes nurkka mistä huutaa vikaa.
Kime72: Tuolla tavalla on usein laitettukkin auto kiinni muttei ole muuttanut käytöstään lopullisesti kuin sinulla. Kolmannella kerralla menee kaikki kunnolla kiinni.

Kime72
-
Viestit: 73
Liittynyt: 17.9.2009 5:49

ViestiKirjoittaja Kime72 » 19.5.2010 12:54

Mulla se on näköjään "korjaantunut" itsestään :) Syksyllä kun vikakoodit katoin niin herjas ovien lukoista, nollasin ne mut en oo varma oliko asialla mitään vaikutusta asiaan.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 29.5.2010 14:11

Ovessa tod.näk. murtunut juotos. Pitää purkaa ja kolvata uudestaan.

Koitin tutkia tuota ABS vikaa mittaamalla jarryohjausyksikölle tulevasta kaapelista noita antureita mutta huonoin tuloksin. Alfamerin kirjani näyttää että olisivat jonkinmoiset vastukset, mutta onko? Jos jollain kirja löytyy niin onhan johtokaavioissa ilmenevä t31 liitin se mikä tulee ohjausyksikölle? Ainakin pinnien lkm täsmää, mutta kirjan mukaan joku anturi löytyy pinneistä 1 ja 2, mutta liittimellä kohta 2 on tyhjä. 3:ssa on oikeanvärinen piuha (2).
Miten saa todettua ABS anturin toimivuuden?

Kyseessä edelleen tuo sama vikakoodi, 01203 no signal.

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 1.6.2010 20:57

"Miten saa todettua ABS anturin toimivuuden? "

Mittaat ehjän anturin resistanssin ja vertaat siitä. Lisäksi ehjän anturin pitäisi näyttää jotain taajuutta kun pyörää pyörittää.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 14.6.2010 11:15

Sitä koittelinkin tehdä tuossa edellisessä kirjoituksessani. Mistä löydän nuo päät mistä voin mitata tuota vastusta? Jarruyksikön päästä ei näyttänyt onnistuvan.

Tällähetkellä lisäksi takapenkki purettuna etsiessäni mukavuusohjausboksia takajalkatilasta, mutta se onkin kuulemma kuskin jalkatilassa... Kosteutta tuntui olevan hieman. Onko muita vuotokohtia kun konepellin avausvaijenrin läpivienti tulipellistä? Se oli irti viime syskynä ja silloin tuli laitettua kiinni. Pitänee liimata tai tiivistää jotenkin muuten. Mutta muita tarkastettavia paikkoja?

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 14.6.2010 20:15

Juu eikös ne boksit ole edessä. borassa on sitten absiloota takana? ota konehuoneessa absin yksiköstä se kampaliitin irti. siitä voisit ne mitata. en tosin muista/tiedä mikä nasta oli millekin mutta näin ainakin omasta testattiin.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 17.6.2010 8:57

heller: Tuossa muutama kohta ylempänä olinkin tuosta absin yksikölle tulevasta piuhasta niitä mittaillut, mutta tuloksetta...
Kohta pitää mennä taas koittamaan jos jotain selviäisi. Jos sen mukavuuslaatikon löytäisi vihdoin sieltä jalkatilasta.
ABS taka antureiden liittimet on takapenkin alla, sieltä saan ne mitattua mutta mitenköhän etuantureiden laita. Kyllähän siellä jossain on liittimen oltava.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 17.6.2010 11:16

En tiedä mitä viime mittauksessa olen väärin tehnyt mutta nyt löytyi ABS antureille jotain arvoa. Mittasin ensin takapään anturit takapenkin alta ja molemmat oli 150ohm luokkaa. ABS yksiköltä tulevassa johdossa oli jotain 220ohm luokkaa joka nurkassa, mutta myöhemmin mittasin uudestaan, tuli 1kohm ja vielä uudestaan 1,2kohm. Mitäköhän hittoa?
Kenelläkään tietoa jarrunestesäiliön anturin normaalilukemasta? No signal vikaa vielä herjaa.

Koitin netistä tutkailla ABS vikoja, siellä oli puhetta että jos olisi anturivika, sytyttäisi silloin vain ABS varoitusvalon ilman jarruvaroitusvaloa (punainen huutomerkki). Tietoa?

Takajalkatilan kosteutta koitetaan vältellä liimaamalla koneppellin avausvaijerin läpivientikumi, kun ei mitään muunlaista tiivistettä löytynyt (massaa tms).

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 17.6.2010 15:46

Sain vikatiedot autosta kaverin koneella ja ilmoitti ABS:stä 01203 no signal, eli anturin ja yksikön välissä olisi katkos...


Tulipas mieleen tuo vikakoodi, sehän viittaa mittaristoon. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01203

Eli instrument cluster = mittaristo.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 24.6.2010 21:35

Nyt tarvis apuja. Auto oli viikolla levällään maton kuivatuksen takia. Tänään lähti ajelemaan kasauksen jälkeen.

Climatronic ei toimi, vilkkuu, antaa vikakoodia (ABS yhteysvika)

Vilkut eikä töötti toimi, rele ei naksuta, sulakkeet ehjiä.

Mikä avuksi, ilkeä ajella juhannusruuhkissa.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 1.7.2010 21:42

vilkkujen ja valojen ym. Toimimattomuus selvis. Virtalukon pohja näytti olevan sökönä, se vaihdettu ja taas toimii. Vielä se hiton abs vika. Tarvitsee varmaankin irroittaa se yksikkö, sieltä se vika taitaa löytyä.
Onko tuosta kellään mitään infoa? Onko muilla ollu tuota ongelmaa?

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 3.7.2010 12:05

Miten alusta on toiminut? Onko millainen ajaa? Mistä tilasit ja paljonko kustansi suunnilleen? Itse suunnitellut kyseistä alustasarjaa ni kiinnostais tietää vähän kokemuksia. Paljonko jäi maavaraa matalimmasta kohdasta maahan? Olisiko sulla laittaa sivukuvaa eturenkaasta ja kaaresta mistä näkyisi renkaan ja kaaren välinen rako?

vil1
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.12.2009 18:42

ViestiKirjoittaja vil1 » 3.7.2010 12:17

Vielä se hiton abs vika. Tarvitsee varmaankin irroittaa se yksikkö, sieltä se vika taitaa löytyä.
Onko tuosta kellään mitään infoa? Onko muilla ollu tuota ongelmaa?


Tuolla audiclubin sivuilla on juttua tuosta abs yksiköstä http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=41731&highlight=abs+yksikk%F6 .Nimimerkki amalin korjaa noita yksiköitä...

Mikazimo
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.1.2008 21:38

ViestiKirjoittaja Mikazimo » 5.7.2010 20:56

Ite käytin oman A4 B5 1.8t absohjain laitteen korjattavana lohjalla, firman nimi tais olla elektromeka. Makso muistaakseni alle 100, oisko ollu jopa 50egee. Toimi hyvin.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 14.7.2010 13:59

Saku.S
Jos tuolla minun kuvissani ei näkynyt tuota renkaan ja kaaren väliä, voin koittaa ottaa semmoisen. Sarja on ollut käytössä hyvä eikä ole moitittavaa. Pohjamuovista taitaa olla maahan jotain 7cm, en varma mutta kuraläpät ottaa kanttareihin kiinni.

Oliko Mikazimolla kanssa sama vika? Antoiko lohjan liike takuuta? Kauan sulla oli yksikkö siellä? Joutuko ajamaan ilman yksikköä, ongelmia siitä? Pitää olla sinne yhteyksissä, ei varmaan tuota audiclubin korjaajaa saa mitenkään kiinni.

amalin
-
Viestit: 67
Liittynyt: 25.8.2008 12:58

ViestiKirjoittaja amalin » 16.7.2010 15:45

Audiclubin korjaajan saa kiinni ihan sähköpostilla, joka löytyy profiilista :)

Noita bokseja on tullut korjailtua varmaan viitisenkymmentä.

Autolla voi ajaa ilman boksia, ilman ongelmia. ABSit ei luonnollisestikaan toimi, mutta perusjarrut toimii.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 17.7.2010 20:00

Audiclubin korjaajahan löytyikin jo muuta kautta ja boksi olis jo korjattuna odottamassa huomista asennusta :) Kiitos tästä Amalin. Loistavaa toimintaa. Eli audiclubin korjaaja "mestari" löytyy myös ffp:ltä!
Huomenna sitten purkin asennus paikalleen, hitto että on muuten vaikeassa paikassa nuo torxit jolla purkki hydrauliikkapurkin kyljessä kiinni.
Huomenna koitetaan laittaa keulacoolerikin paikoilleen ;)
Alkaa pikkuhiljaa autosta viat poistumaan.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 2.1.2011 13:55

Uusi vuosi ja uudet viat. No ei onneksi. Passatti pelittää hyvin ja sillä kurvaillaan.
Jotakin on tullut tehtyä. Keulacooleri siis on asennettu, mutta putkisto pitänee rakentaa uudestaan keväällä. Vetarin suojakumi tuli vaihdettua edellisen rikkouduttua ja ylimääräiset kolinat hävisivät alustasta. Johtui tukivarren löysästä pultista. Vasen takaovi tuli purettua ja korjattua tuo tuttu vika näissä vehkeissä, eli mikrokytkimen uudelleen juotos. Oikea takaovi odottaa vuoroaan, etuovet toimiikin ihan kunnollisesti. Paksissa jotain ongelmia, ei siis valo syty aina. Nyt tosin muutaman viikon toiminut. Vikaa on tutkittu, mikrokytkin tuntuu toimivan...

Jarrukierros odottaa asennusta, tulevalla viikolla olisi tarkoitus ryhtyä hommiin.
Sainpahan toissaviikolla vihdoin vahattuakin auton talvea varten, vihdoin :) Eipä ehtinyt kokeilla myllytystä tilojen puutteessa. Pitää siihen tutustua sitten tarkemmin keväällä kun lämpötilat ulkona on sellaisella tasolla että siellä kehtaa koneen kanssa heilua.

Sisällä huomannut että ikkunat huurtuu todella helposti. Helpottaa kun laittaa climatronicista jalkatilan puhalluksen pois. Onko vika vai ominaisuus? Kai jalkatilasta sitten senverran sitä lunta sulaa ja nousee vesihöyrynä ikkunoihin. Pitänee vielä tarkastaa tuo sisäilman suodatin.

Paksin lippa odottelisi paikalleen laittoa, katsotaan laitetaanko. Samalla voisi itse kokeilla maalata puskurit uudestaan. Neuvoja ja linkkivinkkejä otetaan vastaan :) Usa lista kiinnostaisi eteen.

Harkinnassa akkukaukalon päälle muovisuoja. Onko samaa osaa aina tuulilasille asti? Itsellä tuulilasin ja muovilistan välissä muutaman millin rako, pitäisi kai olla kiinni?

Tuulilasin pyyhkijöille pitäisi tehdä jotain. Mitä sulkia muut käyttänyt. Viimeksi kun ostin boschin ne aero vai unibladet, menivät parin kolmen kk jälkeen jo huonoiksi koska repsikanpuolen sulka jää ala-asennossaan oikeasta reunasta +5cm ilmaan.

Tehtävälistaa voisi hieman keväälle laittaa:
- Jarrut: Levyt ja palat, Satuloiden maalaus ja herkistys, ilmaus.
- Kojelaudan keski-ilmansuuttimen repsikan suulakkeen korkeussäätö ei toimi, purku ja korjaus?
- Oikea takaovi: mikrokytkimen juotos
- Paksin valon toiminta: Mikrokytkin kuitenkin?
- Keväthuolto: öljyt ym.
- Myllytys ja vahaus

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 4.1.2011 15:32

Jahas, taidetaankin olla naapureita :)

Missäs käyt aina tuota autoa laittelemassa? Tai tiedätkö täältä Kuopiosta hyviä (halpoja) TSI-halleja?

btw. ihan perushieno Passat. Tykkäisin.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 20.1.2011 15:55

Sisällä huomannut että ikkunat huurtuu todella helposti. Helpottaa kun laittaa climatronicista jalkatilan puhalluksen pois. Onko vika vai ominaisuus? Kai jalkatilasta sitten senverran sitä lunta sulaa ja nousee vesihöyrynä ikkunoihin. Pitänee vielä tarkastaa tuo sisäilman suodatin.


Jalkatilassa / tekstiileissä olevan kosteuden määrä korreloi aika suoraan ikkunoihin nousevan huurun kanssa, raitisilmasuotimen vaihto tai poisto helpottaa jonkun verran jos on tukossa, mutta jos on lammikko vettä kaukalomatossa niin ikkunat on huurussa, raittarista huolimatta.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 30.1.2011 20:47

Näyttäisi toimivan hyvin tuo puhallus. Pitää lasit "kirkkaina" kun pitää puhalluksen pois jalkatilasta.

Öljyt tuli vaihettua tuossa viikko sitten. Samalla tuli testattua STP motor flush ("forte"). Öljy oli mustaa, en tiedä oliko tuolla STP:llä siihen kuitenkaan vaikutusta. Nyt tosin huomannut muutaman sadan km jälkeen mittatikusta että öljyn värin on alkanut jo hieman tummumaan. Olisiko sitten STP saanut jotain liotettua. En tiedä vaikuttaako öljyn laatu tuohon. Ennen Castrolit pysy pidempään kirkkaampina, nyt tuli laitettua TB Diamondit. Kesällä vaihdetaan taas Castrolit.

Vetonivelen suojakumi tuli vaihdettua kuskin puolelle, TAAS. Eli vanha oli revennyt n. kk käytössä. Löbro on nyt joten luulisi kestävän. Nyt sai kunnon pannoillakin kiristettyä ettei nippusiteillä tarvinnut laittaa.
Kysymys: Napapultin (M14 14mm kuusiokolo) kiristysohje alfamerin mukaan 115Nm +180*
Onko tuo kuinka tarkka? Tuli vaan laitettua 115Nm +n.60* kun vääntövarsi oli liian lyhyt (30-40cm) Katsoin kuitenkin vielä momenttiavaimella että yli 200Nm on ainakin.

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 6.2.2011 19:05

Napapultin (M14 14mm kuusiokolo) kiristysohje alfamerin mukaan 115Nm +180*
Onko tuo kuinka tarkka? Tuli vaan laitettua 115Nm +n.60* kun vääntövarsi oli liian lyhyt (30-40cm) Katsoin kuitenkin vielä momenttiavaimella että yli 200Nm on ainakin.


Omassa passatissa en saanut väännettyä 90 astetta enempää vaikka oli varressa pituutta. Kaverin passatissa sama juttu. Kyllä se tarpeeksi tiukassa on.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 6.2.2011 23:26

Liian löysä kiristys johtaa ennenaikaiseen laakerivaurioon.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 7.3.2011 21:25

Jonkin aikaa vika ollut, mutta nyt alkaa olemaan aikaa että jotain voisi asialle tehdä.
Muutaman päivän ajan tullu selattua audifinns:iä ja täältä vanhoja viestejä lähinnä AEB:n vakio-ongelmista.
Nyt koitetaan ratkaista tyhjäkäynnin seilaamista joka teki ainakin kovemmilla pakkasilla sitä että normaalisti auton tyhjäkäynti on n. 1krpm luokkaa ja joskus valoihin pysähdyttyä lähtee kierrokset tuosta nousemaan hitaasti aina 1.6krpm asti jolloin kone katkaisee ja kierrokset laskee 1krpm päälle ja rupeaa kohta taas nousemaan. Siitä on aikaa kun olen viimeksi nähnyt olevan tyhjäkäynnin alle 1krpm. Vag comilla kun katsoo tietoja auton käydessä, joskus näyttää tyhjäkäynnin olevan 880rpm vaikka viisari 950rpm...
Kaasuläpän olen viimeksi putsannut loppukesästä ja silloinkin kokeillut vag comilla tehdä tuota sopeutusta kuitenkaan siinä koskaan onnistuttua. Enää en muista että mitä herjaa vag com sopeutuksesta. Audifinnsillä oli kirjoteltu että kääntää virrat päälle ja odottaa 10s. niin auto itsekseen käy sopeuttamaan tuota. Siellä myös joku sanoi että jos kaikki kunnossa, vag comin pitäisi näyttää 6 astetta kun kaasuun ei koske ja täyskaasulla yli 85 astetta. Tuo pitää huomenna tarkastaa vag comilla.
Huomasin että imusarjan alla oleva muovinen huohotusputki hieman vuotaa 3-4pytyn välissä olevan venttiilin etupuolelta(ruuvi klemmari) sekä sen alapuolelta(sokka tms.). Onko sama putki vai eri? Tuo putki taitaa olla monelta mennyt halki ajan saatossa ja aikamoista haperoa tainnut olla. Minkä hintainen tuo osa on?
Erilaisia venttiilejäkin taitaa olla huohotusjärjestelmässä sekä bensahöyryn kierrätyksessä kymmenittäin mutta alkaako enemmän oireilemaan jos joku ei noista toimi?
Vikakoodit huomenna lukuun, mutta epäilen sieltä mitään uutta löytyvän.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 9.3.2011 18:01

Kuulostaisi vähän toi käyntinopeuden nousu ja seilaaminen asentotunnistimen tai itse kaasuläpän mekaaniselta vialta, varsinkin kun sanot ettei sopeutus onnistunut. Jos kaikki on ok, niin sopeutuksessa antaa ADP OK-viestin kun sopeutus on tehty. Muussa tapauksessa joko sopeutus ei onnistu lian vuoksi tai vekottimessa on vikaa. Sopeutus ei tällöin myöskään onnistu manuaalisesti ilman vag-comia, mutta siitä ei tietysti saa autolta mitään palautetta.

Huohotinputken hintaa en muista, ei tainnut olla kovin montaa kymppiä, samalla kannattaa tarkastaa ja uusia tarvittaessa kaikki samassa linjassa olevat takaiskuventtiilit (pieniä, halkaisijaltaan noin kahden euron kolikon kokoisia todennäköisimmin mustia pyörylöitä, jotka siis päästää vain yhteen suuntaan ilmaa, tarkastus puhaltamalla) sekä putsailla / vaihtaa letkut. Vaihteistolta tuleva y:n muotoinen imupumppu voi olla hyvä tsekata kanssa, oli itelläkin tukossa. Imupumppu tais olla kanssa muutaman kympin, nuo pikkuventtiilit jonkun 15€ / kpl.

Putsaa kanssa siellä ollessas se huohotinyksikkö, voipi olla aika töhnässä jos tuo muovinen putki on halki kanssa.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 9.3.2011 21:05

Tuota sopeutusta on yritetty tehdä, muttei ole onnistunut ross techin sivuilta löytyvillä ohjeilla. Pitää kokeilla huomenna uudestaan. Sen verran katsoin vag comilla ettei vikakoodeja ole ja kaasuläpän asento oli virrat päällä 0.7-0.9* ja kaasu pohjassa +83*. Ohjelma ei tuolloin näyttänyt kuin Part Throttle, varmaan muuttuisi jos kone käynnissä.
Täälläkin on sanottu että kaasuläppä sopeutuisi automaattisesti, mutta tekeekö näin?

Nuo huohotinputket koitetaan huomenna katsoa läpi ettei halkeamia ole. Pikaisesti katsottuna näyttäisi olevan vain liitoksissa pientä vuotoa. Mistäs tuo huohotinyksikkö löytyy?
Sitten kun noita kaikkia käy läpi käymään, kannattaako ottaa imusarja irti? Tietää vain purkuvaiheessa varata tiivisteen?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 9.3.2011 21:35

Nuo huohotinputket koitetaan huomenna katsoa läpi ettei halkeamia ole. Pikaisesti katsottuna näyttäisi olevan vain liitoksissa pientä vuotoa. Mistäs tuo huohotinyksikkö löytyy?
Sitten kun noita kaikkia käy läpi käymään, kannattaako ottaa imusarja irti? Tietää vain purkuvaiheessa varata tiivisteen?


Tarkoitin siis varsinaista lohkon kyljessä olevaa huohotinta, joka kiinnittyy AEB-koneessa suoraan siihen sulla halki olevaan muoviseen s-malliseen putkeen, joka on imusarjan alla (kiinnittyy toisesta päästä t-haaraan, jonka sisällä oleva venttiili muuten on hyvä kanssa tsekata).

Ite vänkäsin noi viimeksi imusarjaa irroittamatta, mutta vielä jos joutuu koskemaan, niin todellakin nappaan imusarjan irti, sen verran paremmin työtilaa tulee ja kokoonlaittaminenkin on aika paljon näppärämpää. Eli varaa toki se tiiviste :)

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 10.3.2011 14:13

Tuli pestyä auto, vaikka onhan se kohta taas likainen. Tuli vähän putsattua konehuonetta ja tutkittua noita huohotusputkia. Niistä laitan kuvia illalla. Kaasuläpän säätöä yritin tehdä, mutta eihän rekisteröimättömällä tuota voikkaan tehdä kun ei pääse group 060:aan (025 suurin).

Huomenna olisi tarkoitus vaihdella jarruja ja mietinkin että minkälaiset pultit on (taka)jarrujen olka akselilla (pitää satulaa paikallaan)? 7mm kuusiokolo millä kierteellä? Eikö se pidä ottaa pois vai taipuuko levy pois ilman tuon irroittamista? Viimeksi vaihto kaatui siihen että nuo pultit eivät irronneet eikä ollut lämpöä saatavilla.

Samalla voi laittaa vinkkiä jarruremonttiin. 282mm levy taitaa olla 1.8T:ssä. Mitä osia kannattaa käyttää? Marmoritiskiltä vai tarvikeliikkeestä, mitä merkkejä kannattaa välttää? Päivitys suurempiin taitaa olla sitten jo isompi urakka, esim. 288mm vai meneekö heittämällä?
Tuli jo hommattua AutoBrakeSystem merkkiset levyt ja palat, mutta kävi mietityttämään että onko noista mihinkään. Kokemuksia? Onko Delphi merkki mistä(än) kotoisin? Ei taida olla vakio osia, vai onko? Etupalat joutui vaihtamaan viime syksyllä koska yhdestä palasta irtosi jarrupalaosa metallirungosta. Delpi --> ABS^.

Vajaa 2v sitten suoritetusta etujarruletkujen vaihdosta hävinnyt hieman jarrutehoa, vaikka ilmausta on silloin harrastettu. Onko tuo vain jarrujen lopusta merkki vai että järjestelmässä on ilmaa?
Haluaisi nyt vaan saada auton jarrut kunnolla toimimaan että on sitten mukava ajella.
Pakko myöntää että liian helposti tulee "säästettyä" ja ostettua mätänetistä tarvikeosat ja ajatella että kai nämä saman asian ajaa kuin merkkiliikkeestäkin ostetut osat. Kuitenkin tuosta säästämisestä kärsii itse ja kohta saa taas korjata. Sitä säästämistä on lopeta että jättäisin itse tekemättä työn, sehän on niin mukavaa. Pieni avautuminen mutta itselleni :)

Auttakaa jakamalla kokemuksianne, Kiitos!

Tukeri
-
Viestit: 85
Liittynyt: 2.9.2010 10:09

ViestiKirjoittaja Tukeri » 12.3.2011 11:31

Itse ainakin välttäisin noita tarvike jarrupaloja. Entiseen opeliin hommasin motonetistä levyt ja palat joka nurkkaa, kyllä nuo levyt vaikutti hyvältä, mutta niistä paloista lähti ihan jumalaton jarrupöly.
Vaikka jos auton pesi ja ajoi n. 5km kylälle, parissa risteyksessä jarrutus niin etuvanteet oli jo mustassa pöllyssä..

Kaikkiahan tuo ei haittaa, mutta itse oon tykänny pitää autoa kesäisin suhkot puhtaana. Mutta eipä sitä tiedä jos mulle on sattunu jotkut maanantai palat. :D

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 15.3.2011 14:58

Muistaako Tukeri paljojen merkkiä? Motonethän myy vaikka ja mitä merkkejä.

Nyt on tulossa Mapcon (Saksa) etulevyt, All Brake Systems (Hollanti) osia muut (takalevyt ja kaikki palat). Edessä on nyt ollut ABS palat +5tkm ja hyvin on toiminu, ilman kitinöitä ym. En muista että pölyttikö enemmän kuin edelliset palat (Delphi, Italia?). Kohta näkee paljon palat kuluneet tuon +5tkm aikana. Delphin paloja ja muutakin yritän välttää, koska nuo etupalat jouduin vaihtamaan koska jarrupala osa (paksuutta vielä vajaa 1cm) oli ruostunut irti metallitakalevystään.
Täytyy samalla katsoa että tarvitseeko liukutappien kumeja vaihdella.

Satulan kannakkeiden kiinnityspultit taitavat olla takana M10 1,25x20, ja edessä M12 1,5x35. Korjatkaa jos olen väärässä. Tarkoitus nuokin yrittää vaihtaa uusiin jarruremontin yhteydessä, vaikka taka satulan kannaketta ei tada tarvita edes irroittaa jarrulevyä irroitettaessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.3.2011 15:07

Tuollaisia pulttikokoja mäkin löydän noille. Laita taakse normi kuusiokantaisilla olevat kuusiokolollisten tilalla niin on tulevaisuudessa hauskempi irrotella.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 21.3.2011 15:45

Eilen tuli takajarrut vaihdettua, mäntiä liikuteltua ja liukutapit voideltua (laakerirasvalla, hyvä vai huono?)
Kävin sellaista ihmettelemään kun takalevyt ovat navassa kiinni kemiallisesti elikkä ruosteella. Jäi sinne vapaasti pyörimään, mutta vanne ja pultithan sen pitää paikallaan. Kai se siitä ajanmittaan. Täytyy vaan muistaa kun purkaa seuraavan kerran kesällä kun niitä maalailee.
Tarkistin että palat (taka = sahran) ja levyt ovat samankokoiset kuin edellisetkin. Miksi noista uusistakin paloista tulee jäämään olakkeet levylle? Onko se siksi että katsarin on helpompi tarkistaa kuluneisuus? Katselin vain tuossa pihalla uudemman bemarin (E90?) jarruja että kauniisti kuluu (tasaisesti) kun taas itsellä jää ulkokehälle ja sisäkehälle +1mm jarrulevyä käyttämättä.
Onko kukaan itse porannut tai reijittänyt jarrulevyjä, ja jos on niin minkä merkkisiä. Jossain oli puhetta että vaikka itse porailee jonkin mallin mukaan pylväsporakoneella hieman reikiä. Onko kellään tuollaisia autossaan, onko tuossa järkeä ja kestääkö levyt halkeilematta?
Saako tuollatavalla edullisesti (toimivat) uritetut levyt?

Yritin eilen repiä tuulilasin alapuolelta sitä listaa irti, koska irvistää muutamasta kohdasta. Pyyhkijänvarret, 1kpl ruuveja ja 2kpl metalliklipsejä lähti mutta senkään jälkeen lista ei irronnut (hieman pelkääjänpuolelta).
Eli miten lähtee irti? Saako tuon siten asennettua että se jää makaamaan ikkunan päälle kokonaan? Nyt muutamassa kohdassa ~1mm rakoa (havunneulasille ja lehdille).

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 13.3.2012 8:20

Ilmeni eilen kummallinen vika passatissa. Alamäessä kun nostaa kaasun ja päästää moottorijarrulle, niin ei jarruta niin voimakkaasti kuin ennen (voiko olla mahdollista?) eikä kulutusmittarikaan mene enää nollille vaan jää 3-4l/100km. "Moottorijarru" ei voi mennä rikki, mutta mikä muu voi vaikuttaa tuohon? Onko moottorin huohotusputkilla vaikutusta? AEB koneen vakiohuohotus vuoto imusarjan alta on huomioitu jo viime syksynä ja keväällä oli tarkotus vaihtaa se venttiili ja mahd. haljennut putki. Ennen ei tuosta ole olllut muuta vaikutusta kuin hieman aaltoileva tyhjäkäynti (tosin nyt tyhjäkäynti noussut usein 1200rpm)

Ajatuksena, että jääkö jostain (kaasuläpältä) kaasu hieman päälle ja bensan syöttöä ei katkaista... Kulutuksessa ei vielä ole huomattu suurta muutosta.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 13.3.2012 9:14

Onkos tollasessa passatissa kaasu vielä vaijerimallia? Jos on, ni voisko kaasuvaijeri jumitella?

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 13.3.2012 9:23

Onhan siinä vielä vaijeri. Sitä vähän itsekkin harkinnut ja kaasuläpän jumimista/likaantuneisuutta. Ajattelin vain kysellä, että voiko olla pahempiakin vikoja, kun autolla tulee 100km päivässä, täytyy sitten tarkastaa kun ehtii...

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 29.3.2012 17:20

Kevään tullen alkaa hieman autokuume nousta ja omaa kulkinetta on muistettava kunnostaa.
Auto kävi tänään pikkuhuollossa :) Nyt on ilmastointi huollettu ja jarrunesteet vaihdettu. Hieman parani jarrutuntuma, luulen hieman ilmaa olleen. Päästöjen mittauksessa oli hieman hankaluuksia, kun ei meinannut millään laskea tyhjäkäynti alle 1krpm vaan pyöri 1200 tietämillä. Onneksi lopulta saatiin otettua, mutta silti vielä on korkea tyhjäkäynti.
Yritetty hiukan paikallistaa vielä tuota korkeaa tyhjäkäyntiä + moottorijarrun olemattomuutta. Kaasuvaijeri liikkuu hyvin, ja kaasuläppä tuntuu tulevan lepoasentoonsa ihan oikein. Pitänee vielä avata ja putsata kaasuläppä. Mutu tuntumalla ei katkaise bensansyöttöä, joten olisiko asentotunnistin sökö? Voiko vaihtaa pelkän asentotunnistimen vai koko kaasuläpän?
Nuo huohotusputket imusarjan alta saattaa hieman vuotaa, mutta voiko ne vaikuttaa noin paljon ja tuohon vikaan? Mitäköhän sieltä on yleensä mennyt? Löysin tämmöisen paketin missä tulisi muutama putki. Paljonkohan marmoritiskillä? Pitänee nyppästä imusarja pois tieltä että pääsee käsiksi noihin. Mitäköhän muuta joutuu irroittamaan. Mietin vain että onko helppo ensin tutkia kunnolla mitä tarvitsee vaihtaa.
Hieman olen koneen tyhjäkäyntiä kuunnellut nakutuksen/rallatuksen pelossa, että jokin siellä rahisee. Tuntuu ainakin tuo ketjun kiristin pitävän hieman ääntä, nakutuksesta en niinkään varma. Mittarissa on nyt +230tkm ja nostajiahan noissa on jo vaihdettu. Lisäksi noissa tuo ketjun kiristin taitaa olla aika vaihtokunnossa näillä kilsoilla, öljypumpun vaihtokin voisi olla ajankohtainen. Onhan joissain nokatkin ylikuluneet. Minkäslainen urakka tuo ketjun kiristin on vaihtaa ja osan hinta? Miettinyt kanssa noiden nostajien vaihtoa onko vaikeaa. Paljonkohan uudet nostajat maksaisi (marmorilta vai muualta)? Kiristimen vaihto varmasti haasteellisempi, mutta olisiko nostajien vaihto vaikea homma? Muutama volkkari 8v kone on kasailtu, mutta onko tuossa sen kummallisempaa tekniikkaa? Kiitokset avusta jo etukäteen.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

Uusi tulokas ja sen ihmettelyä

ViestiKirjoittaja Gorro » 12.1.2013 19:35

Koulu ja työt on vienyt aikaa harrastuksilta ja foorumin seuraukselta. Nyt on toinen passatti tullut taloon ja hieman on tutkiskeltu tdi tekniikkaa (uutta minulle).

Auto on siis -02 AVF passatti (farmari) 6-v. manuaalilla Comfortlinenä.
Dieseli tekniikkana ei ole vielä kovin tuttu, ja muutamia mietteitä on auto herättänyt tekniikan toimivuuden ja auton "ominaisuuksien" kannalta.

Auto on hyväkuntoinen sisäänajetuksi (+300tkm) ja saksasta aikoinaan (-06, 140 tkm) uitettu. Varsin pätevä huoltokirja autosta on ja huollot pitäisi olla hoidettu oikein.

Nyt on ehditty vaihtamaan soitin Pioneerin 7200SD:hen, vanhan Clarionin tilalle ja ostamaan kuraläpät eteen roiskeilta suojaamaan.

Autoon etsitään tällähetkellä moottorin pohjamuovia ja Defan sisäjohtosarjaa, jos ylimääräsenä niin saa tarjota. Lisäksi 6,5" erillissarjaa etsitään. Koukkuakin saa esittää.

Hieman on mietitystä autossa herättänyt muutama asia.
1. Ajotietokoneen puute. Luin, että ainakin Suomessa tuo on ollut vakiona jo karvalakkimallissakin. Tuossa sitä ei ole mittaristossa eikä viiksessä. Molemmat viikset kuluneet tasaisesti joten uskon olleen tehtaalta tuollainen tullessaan, mahdollista?

2. Auton "ominaisuuksista" sitten sen verran, että en tiedä onko Passatin ns. tyyppivika vai dieselin ominaisuus. Auto lähtee hyvin käyntiin kylmänä, mutta lämpimänä pitkän ajon (+100km) jälkeen 5min parkissa ja uudelleen käyntiin, niin joutuu välillä sahaamaan yli 5sek. ja pumpata kaasua kun ei meinaa käynnistyä. Ei vikakoodeja. Mistä vois johtua?

3. Muutaman kerran on ajossa tullut varotusvalo mittariin (sama kuin luistonesto). Tämän jälkeen n. 90 nopeudessa tasakaasulla (6-v. ~1600rpm) ei mene enää tasaisesti, pientä nykimistä ilmenee. Koneella näkee tietysti enemmän kun lukasee vikakoodit, mutta jos jollakin veikkaus (tai tieto) niin auttaa kovasti.

4. Termostaatti autoon on vaihdettu vuoden sisällä, mutta eilen (-10*C) kesti kauan lämmetä normaaliin. Kaupunkiajossa tuskin olisi lämmennyt ~70*C korkeammalle.

5. Yön yli seisseenä on aamuisin ratti oikealle jumissa. Vasemmalle toimii tehostin oikein, mutta oikealle menee puoli kierrosta jonka jälkeen vapautuu. Tätä kun tekee kaksi kertaa, loppuu jumiminen ja ohjaus normaali... Mistä kannattaa lähteä etsimään?

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 13.1.2013 19:23

Lämpeäminen on ainakin ihan normaalia, jos ei siellä pala polttoainetta niin ei sitä hukkalämpöäkään synny. Suoraruiskudiiselit ovat oikesti huonoja lämpeämään. Keulasta vaan reilusti ritilää umpeen jotta edes jotenkin lämpeää.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 18.1.2013 18:34

Saipa tänään kauan käynnistää autoa -24*c eikä tolppaa.
Neljännellä pitkällä käynnistyksellä lähti vasta. Onko muilla vaikeuksia saada diisseliä käyntiin näin kovilla pakkasilla? Kuvittelin että kai tuokin pitäisi käynnistyä (tottunut bensa koneisiin).

huomasin käynnistyksen jälkeen lätäkön (pari desiä) jäähytinnestettä maassa. Voiko auto heittää pakkasella yli nestettä? Ihmettelen tuota hieman, näytti suht tuoreelta, mutta mistä sitä tietää...
Ei ainakaan tiputtanut päivällä kun katto ennen ja jälkeen seisomisen.
Täytyy alkaa etsimään lisälämmintintä jostain... Tolppaan ei mahiksia.

Sitten illalla kun käynnisti auton lämpinänä, alkoi todella terävä sirinä tyhjäkäynnillä ja alkaa vasta n. 3s. käynnistyksen jälkeen, ilmastointi oli pois päältä. Lämmettyä ei minusta enää pitänyt samaa ääntä. En saanut paikallistettuakaan tarkemmin tuota ääntä, voisiko egr tms. laitteistot tuota aiheuttaa? AInakin EGR alapuolelta aika kovasti öljyssä, jostain tihkuttaa.

Huomasin imusarjan alla n.15cm imusarjasta alipaineletkun (kangas) olevan todella huonossa kunnossa. Tuskin tuo vaikuttaa asiaan?

Täytyy käydä tuostakin näköjään kaikki alipaineletkut sekä ahtoputket läpi (tihkuttaa öljyä välijäähyn molemmin puolin.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 18.1.2013 18:55

2. Auton "ominaisuuksista" sitten sen verran, että en tiedä onko Passatin ns. tyyppivika vai dieselin ominaisuus. Auto lähtee hyvin käyntiin kylmänä, mutta lämpimänä pitkän ajon (+100km) jälkeen 5min parkissa ja uudelleen käyntiin, niin joutuu välillä sahaamaan yli 5sek. ja pumpata kaasua kun ei meinaa käynnistyä. Ei vikakoodeja. Mistä vois johtua?


Softan "ominaisuus", korjaantuu päivittämällä.

Tollanen pumppari on todella lämmin auto kun moottorin suojamuovit ovat kunnossa ja paikallaan, sekä vesihehkut ja termostaatti ehjät.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 24.2.2013 15:56

Passat vaihtui passporteriksi tuossa kuukausi takaperin. Eli takapenkit lähti ja paperit vaihtu 2 paikkaiseksi. Täytyy vain sanoa, että yllättävän helpolla ja vähällä työllä sai muutettua, kesti max. puoli tuntia+ jonotus ja paperityöt.
Etuna se, että verot laski noin puoleen...
Autoa muuten tutkittaessa huomasin lisävaloviritysjohdotukset poistaa konehuoneesta (hienosti kuorittu 1mm johto suoraan akunkengässä :D) sekä sisäilmansuodattimen olevan poissa, eipähän ahdista. Täytyykin tarkastaa moottorin osalta, onko sielläkin säästetty :S

Nyt ei ole tullut kun ajoa, mutta viikolla edessä öljyjen ja suodattimen vaihto sekä kuraläppien asennus eteen. Lisäksi sisähaaran asennus edessä.

Alipaineletkut täytyy ottaa työn alle, koska jonkin verran oli imusarjan alla olleessa rispaantumaa.Aika yleinen kohde vieläkin volkkareissa (ainakin 90-luvulta lähtien). Lisäksi täytynee putsailla egr alue, jostain tiputtaa öljyä/huohottaa ja on sotkenut sen tienoon. Onko siellä jotain yleistä tiivistettä joka vaatii vaihtoa?

Ohjaustehostimen nestesäiliössä näyttää aivan että olisi mennyt puurot ja vellit sekaisin. Aiemmin muistelen siellä nesteen olleen vihertävää öljymäistä, mutta nyt muuttunut väri huomattavasti tummemmaksi ja vetisemmäksi. Nesteen taso ei tunnu muuttavan. Miten saisi tuosta nuo nesteet vaihdettua? Jääkö järjestelmään paljon nestettä jos alaletkun kautta tyhjentää suurimman osan pois?
Voiko tuo "ongelma" vaikuttaa siihen, että aina kylmiltään lähdettäessä ratti on jäykkä puoli kierrosta oikealle. Vasemmalle ok ja pyöriteltyään (3 krt oikealle) jäykkyys häviää. Ei pitäisi olla mekaanistakaan jumia alustassa, mutta tarkemmin ei vielä ole tutkittu.

Onko kellään tietoa 3b sedan ja 3gb farkun vetokoukun eroista? Jos kävisi ristiin, tulisi siirrettyä bensasta tuohon farkkuun. Pitää hieman alkaa suunnittelemaan...
edit: ainakin vetokoukkukaupan mukaan pitäisi sama käydä molempiin, täytyy vaihtaa ja raportoida sitten tänne.

Lämppärin sisäkenno tarvitsee ilmata, lorinaa aina ajettaessa. Yritin sitä ilmata nostamalla paisaria mahdollisimman ylös ja puristelemalla kaikkia letkuja. Ei auttanut. Luin jostain että akun vieressä olevista letkuista vasemmanpuoleinen olisi poisto, eli yläpään letku, molemmista kuitenkin alkoi tiputtamaan nestettä kun vähän koitin raottaa. Vasemmanpuoleinen tuntuikin lussummalta, ettei nestettä olisi juuri lainkaan. Muilla tietoa?


Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa