Soittimen kytkentä

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Motta

Soittimen kytkentä

ViestiKirjoittaja Motta » 11.6.2009 18:30

Olen aina ollut äänentoistoon liittyvissä sähkökytkennöissä ja sähköön liittyvissä asioissa peukalo keskellä kämmentä niin hahmottamisen kuin käytännön toteuttamisen tasolla. Sähkökaavioita osaan lukea ja paristot vaihtaa, mutta äänentoistolaittoistoihin en juurikaan ole perehtynyt, ja tämänkertaista ongelmaani hankaloittaa se, etten löydä ko. soittimen ohjekirjaa mistään päin Internetiä.

(Auto, johon soitin tulee on profiilitietojeni Jetta, soitin on Panasonic RPD965.)

- Auton paneelista tulevat johdot ovat punainen, keltavalkoinen, ruskea ja sinivalkoinen.
- Soittimen liittimestä (2. kuva) lähtevät johdot kaiutinjohtojen lisäksi ovat:
    - oranssi (ei yhteydessä mihinkään muuhun iittimeen)
    - ruskea (ei yhteydessä mihinkään muuhun liittimeen)
    - punainen, jossa yhden ampeerin sulake, jonka jälkeen johto jakautuu kahdeksi (ei yhteydessä mihinkään muuhun liittimeen)
    - kaksi mustaa johtoa eri liitinporteista, jotka yhtyvät mustaan liittimeen samaan porttiin
    - sininen johto, joka menee mustaan liittimeen, samassa mustan liittimen liitinportissa tosin yksi toinenkin sininen johto
    - kaksi keltaista johtoa eri liitinporteista, välissä 15 ampeerin sulake, jonka jälkeen vain yksi johto, menee mustaan liittimeen

Mikä mihin? Auton päässä ei ole liitintä, mutta tuossa varaosapussissa on tuon mustan naaraspuolisen liittimen urospuolinen vastapala, jossa auton johtojen kanssa samaa väriä olevat johdot paikoissa 4 (keltainen), 5 (sininen), 7 (punainen) ja 8 (musta).

Voin ottaa lisäkuvia. Tuhat Internetiä kaikille arvailuun osallistuneille.

Mikhauta
-

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 11.6.2009 19:39

timetuned
-

ViestiKirjoittaja timetuned » 11.6.2009 20:17

http://www.autosound.fi/tietoa_soitinjohdotus.htm
tuolla pitäis päästä jo alkuun,mutta käytännössä sinun ei tarvitse kuin kytkeä keltainen,musta ja punainen(soittimesta),niin pitäisi alkaa soittimen jo heräillä.Itseltäni en jaksanut virtalukon piuhaa etsiskellä,eli keltainen ja punainen menevät molemmat jatkuvaan virtaan ja näin ollen soittimen saa päälle ilman että avainta kääntää virtalukossa.

Motta

Soittimen kytkentä

ViestiKirjoittaja Motta » 11.6.2009 23:34

Nyt alkaa jo kuulostamaan järkevältä, mutta tuosta AutoSoundin ohjeesta kysyisin sen verran, että tuo oranssi johtoko on soittimen valoja/näyttöä varten? Käyttöohje tosin näytti oranssin ja ruskean johdon olevan käyttämättömiä.

Nyt näyttää jo totisen fiksulta, kiitän teitä molempia Mikhauta ja timetuned, olitte molemmat ratkaisevassa roolissa! Paljon kiitoksia.

timetuned
-

ViestiKirjoittaja timetuned » 12.6.2009 7:53

tuon oranssin voi jättää kytkemättä,sillä saa mittarin valoihin kytkettyä.Ite en oo koskaan tuota käyttänyt,niin toimintoa en paremmin osaa selitellä:)

Motta

Soittimen kytkentä

ViestiKirjoittaja Motta » 26.7.2009 17:54

Palataan vanhaan ongelmaan nyt päästyäni kokeilemaan soittimen kytkemistä huonolla menestyksellä.

Soittimelta lähtevät musta, punainen ja keltainen johto menevät tuohon urospuoliseen liittimeen, jota vastassa on musta naarasliitin samoilla johdoilla, mutta olen yhdistänyt keltaisen ja punaisen yhdeksi johdoksi herätteen ja jatkuvan virran vuoksi.

Autolta siis tulevat nuo neljä johtoa, joista sinivalkoinen on ilmeisesti vahvistimen herätevirta. Mihin noista kytken tuon soittimelta tulevan mustan johdon, vai maadoitanko sen suoraan autoon koskematta noihin johtoihin? Ja mihin kytken tuon toisiinsa yhdistämäni keltaisen ja punaisen johdon?

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.7.2009 19:30

Soitin ekana mainittu:

Musta ruskeeseen
punainen punaiseen
keltainen keltaiseen
(auton sininen jää kytkemättä.)

tai

Musta ruskeeseen
punainenkeltainen yhdistelmä punaiseen
(auton keltainen ja sininen jää kytkemättä.)

Ensimmäisessä kytkennässä pitäis vissiin tulla heräte virtalukon kautta (eli toimii kun virrat päällä) ja jälimmäisessä suoraan kokoajan(eli joudut sammuttaa/käynnistää soittimen itse aina)?

Omalla vastuulla.

Motta

Soittimen kytkentä

ViestiKirjoittaja Motta » 26.7.2009 19:52

Sebastian kirjoitti:Ensimmäisessä kytkennässä pitäis vissiin tulla heräte virtalukon kautta (eli toimii kun virrat päällä) ja jälimmäisessä suoraan kokoajan(eli joudut sammuttaa/käynnistää soittimen itse aina)?

Molemmilla tavoilla olen kokeillut, eli luultavasti on auton johdotuksessa jossain päin vikaa, koska koetinkynäkään ei välkähdä vaikka jokaista johtoa kokeilisi ja koetinkynän maadotuspistettä muuttaisi.

Täytyy vielä kokeilla sitten kun on mahdollista. Jos ei toimi, niin sitten täytyy uutta kaapelia vedellä akulta. En usko soittimenkaan olevan rikki.

Sebastian
-

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.7.2009 20:02

Itse olen jokaiseen kakkikseen vetänyt uuden johdon akulle ja maalle.
Kaikkein helpoin.

Joilloin toimii tuo jälkimmäinen asennustapa.

Paavis
-

ViestiKirjoittaja Paavis » 28.7.2009 20:22

Lainaanpa tätä topikkia. Mistä olisi näppärä ottaa vahvistimille yms. heräte kun soittimessa ei ole herätettä? Nyt sen olen ottanut virta-avaimelta, mutta olisko mitään muita hyviä? Akulta otettaessa, releen kautta ohjattuna ottaa kovasti häiriötä.

timetuned
-

ViestiKirjoittaja timetuned » 28.7.2009 22:00

eipä taida olla muita kun tuo virtalukko...ihmeellinen soitin jos ei ole omaa herätepiuhaa,tai sit en ole törmännyt kyseisiin yksilöihin.

Paavis
-

ViestiKirjoittaja Paavis » 28.7.2009 23:37

Onhan tuossa heräte, ei vaan herätä riittävästi yhteenkään mun vahvistimeen, kyrvähtänyt tuo grammari (vdo 4802). Toisaalta voisi tarkemmin ajatellen, voisi yrittää releyttää tuo heräte, jos soittimen anto vain riittää. Ei ollut kuin joku voltin puolikas minkä antaa tuohon.

Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”