Mistä mahtaa johtua, että Pasu on alkanut kitisemään käynnistäessä?! Auto on 96kw TDI 4Motion (vm.04) ja mittarissa 180tkm. Aikaisemmin mokomaa ei ole ilmennyt. Liekö joku hihna tai kiristäjä syynä tähän?! Autoon vaihdettu 150tkm kohdalla jakopään vaihdon yhteydessä muutkin remelit. Laturin kiristäjän vaihtoa en muista onko tehty milloin tai koskaan.
Pari muutakin outoa piirrettä on ilmaantunut samaan aikaan. Kun lähtee kylmällä pannulla liikkeelle tippuu moottorin läpötilan mittari "nolliin" ennen kuin normilämmöt saavutettu. Neula osoittaa tuota "nollaa" noin 5-10 sekkaa ja pomppaa sitten osoittamaan oikeaa lämpöä. Tämä tapahtuu joka kerta kun moottori ollut pysäksissä niin kauan, että pannu jäähtynyt.
Niin ja kuuluuko ohjaustehostimen pitää ääntä, jos pyörittää/kääntää autoa pienellä nopeudella renkaat linkussa (aivan tapissa). Tämän kuule, jos avaa ikkunan. Lienee toiminut aina noin, mutta vasta nyt kiinnitin siihen huomion.. Pitäis vaan pitää grammari aina täysillä, jotta ei tulis vainoharhaiseksi!
Passatin kitinä käynnistäessä + pannun lämpötilamittari
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 19.2.2009 19:55
Laturin vapaapyörä pitää tuollaista ääntä jumittuessaan, rikkoo pidemmän päälle monirahihnan kiristimen.
Eli laturin hihnapyörän sisällä on mekanismi joka luistaa toiseen suuntaan, 4-syl dieselin tyhjäkäynti on sen verran edestakaisin hakkaavaa että vapaapyörän käyttö on tarpeen laturin ja hihnan rasituksen pienentämiseksi.
Vaihda lämpötila-anturi.
Eli laturin hihnapyörän sisällä on mekanismi joka luistaa toiseen suuntaan, 4-syl dieselin tyhjäkäynti on sen verran edestakaisin hakkaavaa että vapaapyörän käyttö on tarpeen laturin ja hihnan rasituksen pienentämiseksi.
Vaihda lämpötila-anturi.
Laturin vapaapyörä pitää tuollaista ääntä jumittuessaan, rikkoo pidemmän päälle monirahihnan kiristimen.
Eli laturin hihnapyörän sisällä on mekanismi joka luistaa toiseen suuntaan, 4-syl dieselin tyhjäkäynti on sen verran edestakaisin hakkaavaa että vapaapyörän käyttö on tarpeen laturin ja hihnan rasituksen pienentämiseksi
Löytyykö tollanen vanhemmista, esmes -96 golfin AAZ koneen laturista?
Huomasin tänään, että tyhjäkäynti kuulosti jotenkin oudolta. Moottorista kuului rämisevä ääni ja syynä lienee se, että pannun päälimuovi heilui ja rämisi.. Täytyy tarkastaa onko muovi hyvin kiinni.
Kuuluuko muuten kuvan osa (ympyröity) liikkua auton käydessä eestakaisin ikäänkuin nykien (hihnan suuntaan)?! Onko ko. osa moniurahihnan kiristin?!
Tässä kuva
Kuin taikaiskusta on pannun lämpötilamittari pelannut normaalisti, lienee peljästynyt mun toissapäiväisestä noitumisesta..
Kuuluuko muuten kuvan osa (ympyröity) liikkua auton käydessä eestakaisin ikäänkuin nykien (hihnan suuntaan)?! Onko ko. osa moniurahihnan kiristin?!
Tässä kuva
Kuin taikaiskusta on pannun lämpötilamittari pelannut normaalisti, lienee peljästynyt mun toissapäiväisestä noitumisesta..
^^- ota hihna löysälle ja nitkuta hihnapyörää edestakas, tunnet jos se liukuu vapaasti toiseen suuntaan. Jos pyörä on jumissa, toinen vaihtoehto on työntää ruuvari laturin tuulettajan siiven väliin ja sitten kokeilet luistaako toiseen suuntaan.
^- kyllähän tuo on se moniurahihnan kiristin, käydessä se heiluu silloinkin kun vapaapyörä on ehjä mutta huomattavasti pienempää liikerataa. Jos se silminnähden nykii ja kitisee voisin veikata että vapaapyörä on sökö. Hintaa pyörällä on marmorilla jotain 70-80e luokkaa. Jostain autosähköliikkeestä voi saada huomattavastikin edullisemmin. Rikkinäisen pyörän tunnistat ylläolevalla ohjeella
^- kyllähän tuo on se moniurahihnan kiristin, käydessä se heiluu silloinkin kun vapaapyörä on ehjä mutta huomattavasti pienempää liikerataa. Jos se silminnähden nykii ja kitisee voisin veikata että vapaapyörä on sökö. Hintaa pyörällä on marmorilla jotain 70-80e luokkaa. Jostain autosähköliikkeestä voi saada huomattavastikin edullisemmin. Rikkinäisen pyörän tunnistat ylläolevalla ohjeella
Laitampa tähän lopputuleman, johon kuitenkin piti ryhtyä (jos jotakuta kiinnostaa tai tuloo samoja oireita). Eli lopunpelin oli ilmastoinnin kompuran hihna hieman liian löysällä. Samoin oli tuo laturin vapaapyörä alkanut oireilemaan. Hypytti hihnaa tyhjäkäynnilla ja tämä lienee aiheuttanut myös tuon konekopan räminan. Vapaapyörä volkkarilla 88€.
Omassa passatissa 96kw -04vm 4motion samantyylistä kitinää joka tänään paikallistettiin ilmastoinnin kompuraan. Eli kun ilmastoinnin kytkee päälle alkaa se kompuran hihnapyörä kitiseen. Ilmeisesti siinä on joku kytkimen tapainen hässäkkä joka kitisee kun se hihnapyörä luistaa siinä. Onkos tuommosta osaa saatavilla vai pitääkö vaihtaa koko kompura? Kitinä tosin lakkaa kun jaksaa aikansa ootella, eli kait se lämpiää ja alkaa sitten pitämään paremmin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 12 vierailijaa