AHU hajosi?
Valvoja: ffp jäsenet
AHU hajosi?
Dieseleiden kanssa en ole aiemmin harrastanut, siispä ennen kuin alan ronkkimaan niin kysyn arvaisiko joku viisaampi että mikä...
Ajelin vm. 99 ja 66kw passatillani Länsiväylää mukavassa kesäsäässä, ilman huolen häivää, kun yhtäkkiä kone alkoi hyytymään ja ravistaa vallan hemmetisti. Oli pieni pakkotilanne joten ajoin autolla vielä pari kilsaa.
- Kierrosluku vaikuttaa ravistukseen jonkin verran
- Tehot täysin hukassa, ehkä 40 kmh oli maksiminopeus, kakkosella
- Isoilla vaihteilla ei mene oikein mihinkään eikä mistään mäistä
- Tyhjäkäynti pahankuuloinen (ja moottori meinaa hypätä konetilasta ulos)
- Käynnistyy edelleen avaimesta
- Moottorissa on lastu, taivalta takana 423tkm
- Huollot tehty kirjan mukaan
- Kone ollut aina aika äänekäs (itse ajanut sillä n. 150tkm)
- Pakoputken joustoliitin taitaa olla aika loppu
- Koneeseen on joutunut lisäämään öljyä vaihtovälillä ainakin sen litran
- Nostimet ovat saattaneet myös kilkattaa vai liekkö normaalia nakutusta, en osaa varmaksi sanoa kun bensapelit tutumpia
Mistä puretaan ensiksi? ;-)
jh.
Ajelin vm. 99 ja 66kw passatillani Länsiväylää mukavassa kesäsäässä, ilman huolen häivää, kun yhtäkkiä kone alkoi hyytymään ja ravistaa vallan hemmetisti. Oli pieni pakkotilanne joten ajoin autolla vielä pari kilsaa.
- Kierrosluku vaikuttaa ravistukseen jonkin verran
- Tehot täysin hukassa, ehkä 40 kmh oli maksiminopeus, kakkosella
- Isoilla vaihteilla ei mene oikein mihinkään eikä mistään mäistä
- Tyhjäkäynti pahankuuloinen (ja moottori meinaa hypätä konetilasta ulos)
- Käynnistyy edelleen avaimesta
- Moottorissa on lastu, taivalta takana 423tkm
- Huollot tehty kirjan mukaan
- Kone ollut aina aika äänekäs (itse ajanut sillä n. 150tkm)
- Pakoputken joustoliitin taitaa olla aika loppu
- Koneeseen on joutunut lisäämään öljyä vaihtovälillä ainakin sen litran
- Nostimet ovat saattaneet myös kilkattaa vai liekkö normaalia nakutusta, en osaa varmaksi sanoa kun bensapelit tutumpia
Mistä puretaan ensiksi? ;-)
jh.
Muutamaa muuta topicia ehdin vilkaista ja vastaavissa tapauksissa ruiskutuspumppua esitettiin viaksi. Onkos tuon ikäisissä kaksoismassavauhtipyörää? Ja onko muita loogisia vikoja kuin ruiskutuspumppu/määräsäädin? Vika tuli tosiaan yllättäin ja kerrasta, joskin pientä tehovajetta olen uumoillut jonkin aikaa.
Ja varmaan joku tietää senkin, mistä tuollainen pumppu kannattaisi täällä PK-seudulla ostaa? Mun tuurilla vika on kyllä jossain ihan muualla, joten miten saisi yksikäsitteisesti selvitettyä että onko pumppu rikki?
jh.
Ja varmaan joku tietää senkin, mistä tuollainen pumppu kannattaisi täällä PK-seudulla ostaa? Mun tuurilla vika on kyllä jossain ihan muualla, joten miten saisi yksikäsitteisesti selvitettyä että onko pumppu rikki?
jh.
Tarkasta ekaksi jakopää onko merkit kohdallaan sekä pumpun ajotus, eli venakoppa pois, ykkösen nokat ylöspäin ja vaihdelaatikon tulpan alta merkki esiin joka kertoo ykkös- ja nelossylinterin yläkuolokohdan. Tuon verran ajetuissa AHU:issa monesti myös apuakseli on viallinen ja voi aiheuttaa totaalihajotessaan jaon sekoamisen sekä moottorin (ainakin yläkerran) tuhon, voihan tuosta olla vaikka nokankin pultti löystyny vaikkakin se on epätodennäköistä ellei remontin yhteydessä ole jäänyt löysälle. Niin joo, voipahan olla tuo apuakselin hihnapyöräkin löystynyt irti, tällä tavalla on jokunen kone rikki mennyt.
Kiitoksia vaan ohjeista, ehdin ilmeisesti viikonloppuna tekemään alustavan ruumiinavauksen&diagnoosin. Itselle kun on nämä dieselit hiukan vieraita, niin kysyisin että mitä on raati mieltä, kannattaako moottori korjata?
Jos jako on seonnut niin ilmeisesti ainakin kansiremontti olisi edessä? Myykö joku kokonaisia moottoreita järkevään hintaan, takuulla? Hiukan houkuttaisi myös vaihtaa tai vaihdattaa koko moottori, hammastanko pitäisi vaihtaa myös ja samoin tuulilasi. Itse asiassa koko autokin pitäisi vaihtaa ;-) mutta kovin helppoa ei ole löytää sopivaa järkevän hintaista ilmastoitua dieseliä.
jh.
Jos jako on seonnut niin ilmeisesti ainakin kansiremontti olisi edessä? Myykö joku kokonaisia moottoreita järkevään hintaan, takuulla? Hiukan houkuttaisi myös vaihtaa tai vaihdattaa koko moottori, hammastanko pitäisi vaihtaa myös ja samoin tuulilasi. Itse asiassa koko autokin pitäisi vaihtaa ;-) mutta kovin helppoa ei ole löytää sopivaa järkevän hintaista ilmastoitua dieseliä.
jh.
Haet esim. ruotsista vastaavan vähemmän ajetun koko auton varaosiksi jos mahdoliista säilyttää osia/autoa. kato tuolta --> www.blocket.se
Ehdottomasti kannattaa ennemmin korjata kuin vaihtaa koko roska, tällöin korjattu paikka pitäisi taas kestää pitkän aikaa kun "uudessa" käytetyssä voi orastaa sama vika. Näin ainakin itse tekisin, ja teinkin :) Avauksen yhteydessä tarkasta tuo apuakseli ettei siinä ole päittäisvälystä, parempi tapa olisi ottaa apuakselin laippa irti (kaksi 10mm pulttia), vetästä akseli ulos ja tarkastaa apuakselin jakopäässä olevan kauluksen sekä laakerin kunto.
Venttiilikoppa avattu ja kas kummaa kolmossylinterin toinen nokka (imu tai pako, jakopäästä lukien kuitenkin se ensimmäinen) näyttää aika skrubuselta. Olisiko nostaja alta hajonnut. Jos nostaja menee vaihtoon, niin arvatenkin myös huono nokka pitäisi vaihtaa, samoin kannen koneistuksissa saattaa olla jotain... Puhumattakaan siitä että kyseessä on 423 tkm ajettu moottori, jossa ei esim. turboa ole ikinä huollettu... Vaihtokone alkaa tuntua hyvältä idealta, vanhan moottorin kun joku saattaisi vielä haluta varaosiksi. Mistäs linkistä kannattaisi alkaa noita moottoreita etsimään? Käyköhän paikalle mikä tahansa tdi vai pitäisikö olla 66kW AHU? Softapäivitykset mietityttää.
Ohjausakseli pitäisi vaihtaa myös. Vaihteistonkin voisi vaihtaa samalla, vaikka kyllä tuolla vanhallakin vielä tarvittaessa ajelee.
Kokonaisen auton saisi Ruotsista alle kolmella tonnilla, tosin ilman ilmastointia. Onnistuisiko climatronicin vaihto nykyisestä uuteen, vai onkohan se aivan toivoton urakka?
Otin pari kuvaakin venttiilikopan alta, katsotaan josko saan ne tänne siirrettyä.
btw. joku sanoi että sen katin voi ottaa pois... alkuputken joustoliitos on myös hiukan huono, joten sekin hiukan mietityttää...
jh.
Ohjausakseli pitäisi vaihtaa myös. Vaihteistonkin voisi vaihtaa samalla, vaikka kyllä tuolla vanhallakin vielä tarvittaessa ajelee.
Kokonaisen auton saisi Ruotsista alle kolmella tonnilla, tosin ilman ilmastointia. Onnistuisiko climatronicin vaihto nykyisestä uuteen, vai onkohan se aivan toivoton urakka?
Otin pari kuvaakin venttiilikopan alta, katsotaan josko saan ne tänne siirrettyä.
btw. joku sanoi että sen katin voi ottaa pois... alkuputken joustoliitos on myös hiukan huono, joten sekin hiukan mietityttää...
jh.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nostajat eivät tosiaan ole kallitta ja nokankin voisi periaatteessa saada hiomalla kuntoon. Mutta nyt kun nokka on nostettu paikaltaan, niin näyttäisi että taitaa mennä kansi vaihtoon. Sen verran pahannäköistä silppua on tullut ettei tuota avaamatta korjaa.
Katselin joistain ohjeista että kantta ei saisi edes plaanata(!). Jos kukaan ei myy järkevään hintaan kunnostettuja kansia (?) niin ainoa keino taitaa olla vaihtomoottori.
Kuvassa näkyy että venttiili on ottanut kipeää, samoin paininmontun seinämät. Seinämien työstäminen taitaa olla tekemätön paikka, venttiilikin voi olla vittaksella.
jh.
Katselin joistain ohjeista että kantta ei saisi edes plaanata(!). Jos kukaan ei myy järkevään hintaan kunnostettuja kansia (?) niin ainoa keino taitaa olla vaihtomoottori.
Kuvassa näkyy että venttiili on ottanut kipeää, samoin paininmontun seinämät. Seinämien työstäminen taitaa olla tekemätön paikka, venttiilikin voi olla vittaksella.

jh.
Eiköhän tuo hajoaminen johdu nimenomaan siitä että mäntä on lyönyt yhteen venttiilin kanssa kun jako on ollut pielessä. Lisää tuhoahan löydät kun otat kannen irti. Vaihtomoottoria vaan etsimään reippaasti niin pääsee helpommalla - näitähän on maalima pullollaan.
http://www.vigeliuksenmoottorikorjaamo. ... 58/p/13805
ainakin tuolta saa kansia
http://www.vigeliuksenmoottorikorjaamo. ... 58/p/13805
ainakin tuolta saa kansia
Konetta saatiin avattua lisää ja rikkihän se on. Venttiili on katkennut ja lautanen jäänyt männän ja kannen väliin, junttautunut poikittain kiinni seetiin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että 99% todennäköisyydellä kiertokanki ja/tai jompikumpi/molemmat sen laakeripäät ovat kokeneet kovia. Vaihtomoottori on siis ainoa järkevä vaihtoehto.
Vaikka asialla ei tässä vaiheessa olekaan enää merkitystä, niin henkilökohtaisesti en usko että jako olisi mennyt sekaisin, mikään ei viitannut siihen vaikka asiaa ei ajoitusmerkeistä tarkistettukaan.
Eli ostetaan moottori tai vaihtoehtoisesti myydään koko kärry jollekin projektiksi tai varaosiksi. Tarjouksia? :)
Venttiili poikittain:
Ja venttiilin kuvajainen männässä:
Aijai ja voi voi...
edit: Jostain syytä kuvat eivät näy ainakana minulla. Laitoin ne myös tuonne:
http://img145.imageshack.us/gal.php?g=080620091501.jpg
Vaikka asialla ei tässä vaiheessa olekaan enää merkitystä, niin henkilökohtaisesti en usko että jako olisi mennyt sekaisin, mikään ei viitannut siihen vaikka asiaa ei ajoitusmerkeistä tarkistettukaan.
Eli ostetaan moottori tai vaihtoehtoisesti myydään koko kärry jollekin projektiksi tai varaosiksi. Tarjouksia? :)
Venttiili poikittain:

Ja venttiilin kuvajainen männässä:

Aijai ja voi voi...
edit: Jostain syytä kuvat eivät näy ainakana minulla. Laitoin ne myös tuonne:
http://img145.imageshack.us/gal.php?g=080620091501.jpg
Jälkiviisaana, ja ihmetellenkin, että eikö olisi ollut järkevää tarkastaa venttiilikoneisto jos se on kerta pitänyt jo pitemmän aikaa ääntä? Itsehän olen sitä mieltä, että nokan jäljistä ja nostajan poterosta päätellen tuossa on käynyt niin että viallinen nostaja on sitten lopulta antautunut kun on kuluttanut tuota pesää tarpeeksi väljäksi, venttiili on jäänyt kantamaan -> kosketus mäntään, lautanen irti ja kanteen poikittain männän avustuksella. Kyllä tuo venttiilikoppa olisi hyvä käyttää irti ainakin jokaisen hihnanvaihdon yhteydessä, tai ainakin sillon viimestään jos sieltä alkaa kuulumaan pientäkin ääntä.
Tottakai olisi kannattanut, mutta kun kerran volkkarilla hihnan vaihtoivat niin oletin että minun ei tarvitse murehtia enää siitä. Tällä kertaa oletin väärin.
Henkilökohtaisesti antaisin jälkiviisaan suosituksen, että vaihtaa ne nostajat suosiolla ainakin joka toisen hihnanvaihdon yhteydessä, etenkin jos tekee homman itse. Ovat mahdolliseen vahinkoon nähden aivan ilmaisia osia eikä nokan irrottaminenkaan kumma homma ole.
Tuotin tilalle Ruotsista uuden (käytetyn) V-alkuisen auton, siitä tarkastutin ilmastoinnin nyt ennen kuin se on vielä rikki... Lauhdutin menee vaihtoon.
jh.
Henkilökohtaisesti antaisin jälkiviisaan suosituksen, että vaihtaa ne nostajat suosiolla ainakin joka toisen hihnanvaihdon yhteydessä, etenkin jos tekee homman itse. Ovat mahdolliseen vahinkoon nähden aivan ilmaisia osia eikä nokan irrottaminenkaan kumma homma ole.
Tuotin tilalle Ruotsista uuden (käytetyn) V-alkuisen auton, siitä tarkastutin ilmastoinnin nyt ennen kuin se on vielä rikki... Lauhdutin menee vaihtoon.
jh.
Ei ole aHU mutta läheltä liippaa- AFN hajosi
Itsellä porsi juuri AFN 280 tkm kohdalla juhannuksena. Öljynpaineen varoitus tuli, metllainen kilkatus, reipas nykäisy ja sammuminen. Pyörii vielä startilla mutta kirskuu metallisesti. Tuossa juuri illan irroittelin moottoria, tänään pitää nostaa pois ja viikonloppuna purkaa tarkemmin jotta saa selvän mitä mennyt.Jakopää tehty 270 tkm, siellä ei silmämääräisesti ollut mitään vialla eikä venakopan allakaan oudompaa.
Rikon aiheuttaja löytyi
Do dih, eilen sitten nostettiin moottori ja aski ulos, öljypohjam sisältä löytyi magneetin kanssa reippaasti mujua ja kappaleita. Tarkempi ihmettey tuotti löydöksen eli apuakselin ja alipainepumpun eli öljypumpun käytön välinen hammastus hävinnyt kokonaan, kiristinrulla pyörähtänyt ja laakeripintoja niin ylhäältä kuin alhaaltakin käynyt kuivana ja urilla. Kantta en irrottanut mutta jo kiristinrulla kunto kertoo että tuskin tarviikaan. Menee pata tilaukseen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 76 vierailijaa