T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Valvoja: ffp jäsenet
Minulla oli ainakin lutikan jalat hapettuneet sen verran, että varmaankin ylimenovastus siihen pikaliittimeen oli kasvanut aiheuttaen mittarien sekoilua. Molemmat näyttivät alakanttiin ja nyrkillä sai tilanteen korjattua tilapäisesti. Noiden mittariongelmien lisäksi minulla oli siis ongelmaa sen punavilkun kanssa samaan aikaan, joten kun mittaristo oli jo pöydällä, niin juottelin uusiksi varmuuden vuoksi myös juotoksia ja putsasin (vai taisinkohan pyhkäistä tinaa myös lutikan jalkoihin) lutikan koivet. Nyt ainkain on toiminut yli puoli vuotta ok.
Ja kiitokset kaikille tuosta etuvastusinfosta, kunhan kelit lämpenee niin kaivetaan esille. Motonetti tuntee aika monta mallia, joten täytynee kaivaa ensin vanha esille ennen kuin menee ostoksille minnekkään.
Ja kiitokset kaikille tuosta etuvastusinfosta, kunhan kelit lämpenee niin kaivetaan esille. Motonetti tuntee aika monta mallia, joten täytynee kaivaa ensin vanha esille ennen kuin menee ostoksille minnekkään.
Lämpömittari temppuilee edelleen ja homma alkaa menemään hekilökohtaiseksi. Lämpömittari vastaan MINÄ. Lutikanhan pystyy mittaamaan toimiiko se, vasempaan karvaan tulee auton oma jännite, keskimmäinen on maa ja oikeaan karvaan pitää tulla 10v jännite, silloin se on kunnossa. Lämpö- sekä polttoainemittarille pitää toiseen napaan tulla myös tuo 10v jännite, silloin tinaukset ja sillat on siihen asti kunnossa. Nämä on siis minullakin ok. Lämpöanturi on myös mitattu ja ok. Sähkömies kun ole en, pitäisikö lämpöanturissa olevan toisen johdon mennä suoraan maihin?
Saakos 2.4D portterista säädettyä kylmäkäynnistys kierroksia pumpulta. Passatissa ainakin nosti parilla sataa tyhjäkäyntiä kun nykäisi kylmäkäynnistysvivun pitkälle. Käy portteri turhan pienillä kierroksilla kylmänä ja ei viittis tyhjäkäyntiä suurentaa kun lämpöisenä käy nätisti. Vinkkejä otetaan vastaan.
Kiitos!
Kiitos!
Itsekään en ole ymmärtänyt tuota tyhjäkäynni säädön logiikkaa: jos kaasuvivun vasteesta säätää kierrokset lämpimänä jonnekin tuhanteen, kylmänä kierrokset ovat kuitenkin melko alhaalla, kunnes jonkun minuutin käynnin jälkeen kierrokset pomppaavat ylöspäin. Kylmäkäynnistysvipu ei itselläni vaikuta kierroksiin.
Olen käsittänyt, että kylmäkäynnistyksen jälkeisen kierrosten putoamisen syynä on jälkihehkutus joka kuormittaa kovasti laturia - kierrokset tippuvat. Kun hehkuttelu ohi, palataan normi kierroksiin. Tuo aikahan on kiireettömälle käynnistäjälle hyvää lämmityskäyttöaikaa korotetuilla kierroksilla. Näin tulee tehtyä olipa kyseessä diesel kuin diesel. Tuosta tykännee portterin kohdalla tämä kuuluisa vaparivitoskoneen sylinterikansikin ;)
TDI:ssä tietysti kytkeytyvät vielä vedenkeittimetkin varsinaisen jälkihehkutuksen jälkeen, niiden pois kytkeytymistä enää kannattane jäädä tyhjäkäynnillä odottelemaan.
TDI:ssä tietysti kytkeytyvät vielä vedenkeittimetkin varsinaisen jälkihehkutuksen jälkeen, niiden pois kytkeytymistä enää kannattane jäädä tyhjäkäynnillä odottelemaan.
Ei ainakaan omassa 2,4D:ssä ole mitään vipuja kylmäkierrosten nostoon, ei näytä kyllä olevan tarvettakaan. Tyhjää käy lämpimänä noin 800, pakkasesta käynnistettynä noin 750, kunnes jälkihehkutus on loppu ja kierrokset nousee lähestulkoon samaan missä ne lämpimänäkin on.
Tosin ennen minullakin kierrokset heilui minne sattuu sähkölaitteiden käytön mukaan, silloin kävi lämpimänä ilman sähkölaitteita jotain 1000 rpm ja jos sattui valot, lämppärin puhallin ja flektit päälle samaan aikaan, putosi kierrokset jo 700:n tietämille.
Syynä taisi loppujen lopuksi olla väärin säädetty tyhjäkäynti, joka oli edellisten jäljiltä säädetty siitä kaasuvivun liikerataa säätävästä vivusta. Oikea tapa säätää tyhjäkäynti on nimenomaan tehdä se siitä lohkon ja pumpun välissä pystyssä törröttävästä ruuvista. Siitä vivun liikerataa rajoittavasta vivusta säädetään vain sopiva kohta, että se ei pidä kierroksia ylhäällä. Kuitenkin niin, että paljoa tyhjääkään ei liikerataan jää, ennen kuin kierrokset alkaa nousta.
Tuo tuli laitettua kuntoon samalla kuin vaihdoin tuon vivun akselin vuotavan holkin ja tosiaan tuo ärsyttävä kierrosten heittely häipyi samalla.
Tosin ennen minullakin kierrokset heilui minne sattuu sähkölaitteiden käytön mukaan, silloin kävi lämpimänä ilman sähkölaitteita jotain 1000 rpm ja jos sattui valot, lämppärin puhallin ja flektit päälle samaan aikaan, putosi kierrokset jo 700:n tietämille.
Syynä taisi loppujen lopuksi olla väärin säädetty tyhjäkäynti, joka oli edellisten jäljiltä säädetty siitä kaasuvivun liikerataa säätävästä vivusta. Oikea tapa säätää tyhjäkäynti on nimenomaan tehdä se siitä lohkon ja pumpun välissä pystyssä törröttävästä ruuvista. Siitä vivun liikerataa rajoittavasta vivusta säädetään vain sopiva kohta, että se ei pidä kierroksia ylhäällä. Kuitenkin niin, että paljoa tyhjääkään ei liikerataan jää, ennen kuin kierrokset alkaa nousta.
Tuo tuli laitettua kuntoon samalla kuin vaihdoin tuon vivun akselin vuotavan holkin ja tosiaan tuo ärsyttävä kierrosten heittely häipyi samalla.
Kun korjausoppaista ei tuntunut löytyvän kuin ylimalkaisia ohjeita (tyyliin "säädä jos on tarvetta"), tein ominpäin jotakuinkin seuraavasti, en tiedä onko kuinka oikein, mutta lopputulos on ainakin oikein hyvä.
Lämpimällä moottorilla, koneen käydessä:
1. Löysää pumpun päältä ruuvia, jota vasten kaasuvipu nojaa. Ihan reilusti, niin että pysyy käynnissä vielä kuitenkin. Jos kierrokset pysyy löysäämisestä huolimatta oikeissa tyhjäkäyntilukemissa, niin silloin se on jo oikein säädetty (ja kohdan 2 voi ohittaa).
2. Säädä tyhjäkäynti sopivaksi tyhjäkäynnin säätöruuvista (eli siitä mikä on pumpun kupeessa, lohkon puolella pystyssä).
3. Kiristä taas kohdan 1 ruuvia siihen asti, että kierrokset alkaa taas nousta ja löysää sitten hieman. Eli niin että ei "kanna".
4. Lopuksi sitten vain lukkomutterit kiinni ja valmista tuli.
Tämä siis ihan oma ohjeeni, jonka mukaan omani säädin. Takuita ohjeen oikeellisuudesta en anna, mutta tämän operaation jälkeen omassani ei kierrsolukumittarin neula värähdä paljon suuntaan jos toiseenkaan, vaikka mitä sähkölaitteita kytkee päälle.
Lämpimällä moottorilla, koneen käydessä:
1. Löysää pumpun päältä ruuvia, jota vasten kaasuvipu nojaa. Ihan reilusti, niin että pysyy käynnissä vielä kuitenkin. Jos kierrokset pysyy löysäämisestä huolimatta oikeissa tyhjäkäyntilukemissa, niin silloin se on jo oikein säädetty (ja kohdan 2 voi ohittaa).
2. Säädä tyhjäkäynti sopivaksi tyhjäkäynnin säätöruuvista (eli siitä mikä on pumpun kupeessa, lohkon puolella pystyssä).
3. Kiristä taas kohdan 1 ruuvia siihen asti, että kierrokset alkaa taas nousta ja löysää sitten hieman. Eli niin että ei "kanna".
4. Lopuksi sitten vain lukkomutterit kiinni ja valmista tuli.
Tämä siis ihan oma ohjeeni, jonka mukaan omani säädin. Takuita ohjeen oikeellisuudesta en anna, mutta tämän operaation jälkeen omassani ei kierrsolukumittarin neula värähdä paljon suuntaan jos toiseenkaan, vaikka mitä sähkölaitteita kytkee päälle.
Mikäs virka sillä ajoituksensäätövivulla on? voiko typerämpää kysymystä olla? Säätää ajoitusta tietenkin juu. Tarkointin juuri sitä että pitäisikö sen säätää myös samalla tyhjäkäyntiä. Minulla on 2 kpl. 2,4 D T4 Portteria, toisessa ei huomaa eroa kierroksissa vetää vivun tai ei. Toisessa taas kierrokset ovat korkeammalla kun sen vivun vetää käynnistäessä kylmänä.
Päätethtävä sillä on aikaistaa ruiskutuspumpun ajoitusta, joka helpottaa kylmäkäynnistystä. Joissain pumpuissa on lisäksi kylmäkäynnistimen vivun ja tyhjäkäynnin säätövivun välissä on yksi tanko lisää, joka nostaa kylmäkäynnistintä vedettäessä myös tyhjäkäyntikierroksia korkeammalle.
Eli se riippuu pumpusta, pitääkö sen nostaa kierroksia vai ei. Tuossa minun -91 2,4D:ssä tuota ominaisuutta ei ole, ei ollut 93-mallisessakaan.
Eli se riippuu pumpusta, pitääkö sen nostaa kierroksia vai ei. Tuossa minun -91 2,4D:ssä tuota ominaisuutta ei ole, ei ollut 93-mallisessakaan.
Niin selvisi syy tuohon lämpömittari ongelmaan. Alkuperäinen vika oli siinä "lutikan" tinauksissa, vaan ei noussut mittari oikein uudelleen tinuksen jälkeenkään, polttoainemittari alkoi toimimaan. Termostaatti oli myös rikki joten lämmöt ei nouseet sen takia. Tihkun toimimattomuus taas johtui releestä ja se on sulaketaulussa ja merkattu numerolla 19.
Viimeksi muokannut mikalie, 15.1.2009 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Moe!
Uusi tällä sivulla....
Yhtäkään volkkaria ei vielä ole ollut, MUTTA......
Nyt kiinnoistais vaihtaa toi diisseli (erimerkki) pikkubussi, bensa VW pikkubussiin...
Hintatasoltaan sopis 90 luvun alkupään vehkeet (2.5 bensa minimi 8 paikkaa)
Ei, en halua, matkailu/retkeilyautoa, haluan autonjeni pysyvän edelleen henkilöautoina
niiden parempien motarirajoitusten takia
JOTEN,,,, olisin kiitollinen jos löytyisi pientä listausta joka selvittäisi näin volkkarittomalle tyypille,
mitä kannataa niistä BENSA vehkeistä katsella???
Onko niitä siltä ajalta muita kuin, vanhoja polliisiautoja
Ainakin mitä nettiautosta niitä katsellut, niin näyttäis ex polllliisi kopeilta
Neuvoja otetaan vastaan kiitollisena:
Trans9
PS
Löysin täältä tällaisen listan:
ONKO lisättävää???
etuakselistossa väljää
vaihteistovikoja
vesipumppuvikoja
tuulilasinpyyhinmekanismin vikoja
etujarrulevyt ruostuvat
ovien lukot reistailevat
korin pystysaumoissa ruostetta
pieni moottori kovilla isossa autossa
Onko tuo R5 bensa sama kuin vanhan audi 100:sen R5 bensa
Kahta eri tehoa??
Kenen tekemä ruitta; Motronic
Mitäs jos sinne laittais pienen puhaltimen esim, TO3/4 hybridin ja jonkun cossun tai naku venton jäähyn, ihan vaan uteliaisuudesta vaikka ???
Tai sit ei....?
Alkuperäinen kysymys
http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtop ... b6ce9b6bc0
Uusi tällä sivulla....
Yhtäkään volkkaria ei vielä ole ollut, MUTTA......
Nyt kiinnoistais vaihtaa toi diisseli (erimerkki) pikkubussi, bensa VW pikkubussiin...
Hintatasoltaan sopis 90 luvun alkupään vehkeet (2.5 bensa minimi 8 paikkaa)
Ei, en halua, matkailu/retkeilyautoa, haluan autonjeni pysyvän edelleen henkilöautoina
niiden parempien motarirajoitusten takia
JOTEN,,,, olisin kiitollinen jos löytyisi pientä listausta joka selvittäisi näin volkkarittomalle tyypille,
mitä kannataa niistä BENSA vehkeistä katsella???
Onko niitä siltä ajalta muita kuin, vanhoja polliisiautoja
Ainakin mitä nettiautosta niitä katsellut, niin näyttäis ex polllliisi kopeilta
Neuvoja otetaan vastaan kiitollisena:
Trans9
PS
Löysin täältä tällaisen listan:
ONKO lisättävää???
etuakselistossa väljää
vaihteistovikoja
vesipumppuvikoja
tuulilasinpyyhinmekanismin vikoja
etujarrulevyt ruostuvat
ovien lukot reistailevat
korin pystysaumoissa ruostetta
pieni moottori kovilla isossa autossa
Onko tuo R5 bensa sama kuin vanhan audi 100:sen R5 bensa
Kahta eri tehoa??
Kenen tekemä ruitta; Motronic
Mitäs jos sinne laittais pienen puhaltimen esim, TO3/4 hybridin ja jonkun cossun tai naku venton jäähyn, ihan vaan uteliaisuudesta vaikka ???
Tai sit ei....?
Alkuperäinen kysymys
http://www.variantclub.fi/phpbb/viewtop ... b6ce9b6bc0
Lisäpitkät
Enpä löytänyt (osannu etsiä?) sopivaa valmista säiettä tai tietoa, kysynpä siis täällä...
Ostin Bilteman halvat lisäkaukovalot. Mihinkäs olette niitä T4:ssa laitelleet? Mitään valorautoja ei ole, puskuriinko vaiko peltiin kiinni? Näissä näyttäisi olevan altapäin ruuvattava mutteri kiinnitystä varten, puskuri kai pitää irrottaa, jos siihen ne haluaa?
Mitenkä se puskuri irroitetaan?
Peltiin kai olisi helpompi laittaa, onko jotain säädöksiä sijoittelupaikasta?
kyselee taas yks tumpula...
Kari
Ostin Bilteman halvat lisäkaukovalot. Mihinkäs olette niitä T4:ssa laitelleet? Mitään valorautoja ei ole, puskuriinko vaiko peltiin kiinni? Näissä näyttäisi olevan altapäin ruuvattava mutteri kiinnitystä varten, puskuri kai pitää irrottaa, jos siihen ne haluaa?
Mitenkä se puskuri irroitetaan?
Peltiin kai olisi helpompi laittaa, onko jotain säädöksiä sijoittelupaikasta?
kyselee taas yks tumpula...
Kari
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Jos helpolla haluaa päästä niin mallikohtaiset kiinnitysraudat tai sitte rek.kilven alle tulevat raudat. Ajavat asiansa ihan hyvin... Ja ehdottomasti kannattaa myös sijottaa valojen tukirautoihin jos ei niiden halua olevan mallia diskovalo hieman huonommalla tiellä.
Edit: Esim, http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -490_h.jpg 13.99€ ja http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -502_h.jpg 1.99€/kpl
Että aika pienellä sijotuksella pääsee helpommalla...
Edit: Esim, http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -490_h.jpg 13.99€ ja http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -502_h.jpg 1.99€/kpl
Että aika pienellä sijotuksella pääsee helpommalla...
Tuossa kuvassa ko. raudalla toteutettu kiinnitys.
Puskuri irrotetaan löysäämällä rekkarin alla olevat kaksi pulttia ja lyömällä lokasuojissa olevien kiinnityskonsolien muovitapit pois, jolloin kuoren voi liu´uttaa irti.
Puskuri irrotetaan löysäämällä rekkarin alla olevat kaksi pulttia ja lyömällä lokasuojissa olevien kiinnityskonsolien muovitapit pois, jolloin kuoren voi liu´uttaa irti.
^ Tuon yllä olevan kiinnityksen tein siis vain tutkimalla, että kuoren alla on riittävän tukevasti rautaista evästä ja vetäisin usealla poraruuvilla telineen kiinni. Koskapa rekisterikilpi tuli vielä tuon telineen päälle, niin pelkoa ruuvien karisemisesta ajon aikana ei ollut. Pysyihän tuo vissiin ihan hyvin siihen asti kun Lukkari sen otti pois.
Alkuun pistin maskin taakse alumiinista palkin, johon vedin tuet kiinni, mutta aivan riittävän tuen saa myös ruuvaamalla tuet tuohon maskiin jos se maski vaan on kunnolla kiinni.
Alkuun pistin maskin taakse alumiinista palkin, johon vedin tuet kiinni, mutta aivan riittävän tuen saa myös ruuvaamalla tuet tuohon maskiin jos se maski vaan on kunnolla kiinni.
Nyt kysymyksiä tietäjille:
Eli siis -96 2.5TDI 75kw ACV portterista on kone auki kampiakselin hihnapyörän pultin irtoamisen johdosta, mm. nokka-akseli on viidessä osassa =D. Nyt kone olisi tarkoitus saattaa uutta vastaavaan (ehkä jopa pirteämpään) kuntoon.
- Mitä eroa 75kw ja 150hp koneissa? Turbo? Syöttöpumppu? Suuttimet? Ohjelma?
- Paljonko 75kw koneen turbo kestää ajaa? 330tkm nyt mittarissa. Onko vaihtokunnossa?
- Mitä kaikkea kannattaa koko koneen tiivisteiden ja uusien kannen sisuskalujen lisäksi uusia?
Metriäkään en ole tuolla autolla ajanut saatikka kuullut sen käyvän, joten paha sanoa millainen kone on ollut.
Eli siis -96 2.5TDI 75kw ACV portterista on kone auki kampiakselin hihnapyörän pultin irtoamisen johdosta, mm. nokka-akseli on viidessä osassa =D. Nyt kone olisi tarkoitus saattaa uutta vastaavaan (ehkä jopa pirteämpään) kuntoon.
- Mitä eroa 75kw ja 150hp koneissa? Turbo? Syöttöpumppu? Suuttimet? Ohjelma?
- Paljonko 75kw koneen turbo kestää ajaa? 330tkm nyt mittarissa. Onko vaihtokunnossa?
- Mitä kaikkea kannattaa koko koneen tiivisteiden ja uusien kannen sisuskalujen lisäksi uusia?
Metriäkään en ole tuolla autolla ajanut saatikka kuullut sen käyvän, joten paha sanoa millainen kone on ollut.
Tuli hankittua käyttelyautoksi tuollanen -91 T4 moottorina AAB.
Tahtoo vähän tiputella allensa öljyä ja kohdaksi olen paikallistanut kannen ja lohkon välistä etupuolelta. Onko yleistä, että kansi ajettu kieroksi vai oisko vaan liian pehmeällä käytöllä ollut.. ajeltu lyhyttä pätkää varovaisella tyylillä ja ensiavuksi mietin vähän pidempään vetoa reilulla otteella.
Erittäin hyvä ketju tämä... kiitokset asiantuntijoille!
Tahtoo vähän tiputella allensa öljyä ja kohdaksi olen paikallistanut kannen ja lohkon välistä etupuolelta. Onko yleistä, että kansi ajettu kieroksi vai oisko vaan liian pehmeällä käytöllä ollut.. ajeltu lyhyttä pätkää varovaisella tyylillä ja ensiavuksi mietin vähän pidempään vetoa reilulla otteella.
Erittäin hyvä ketju tämä... kiitokset asiantuntijoille!
Syncron takapään aurauksen säätö
Tuli vastaan takapään aurauksen säädön tekeminen, mutta otettua pultti irti, yllätys oli suuri. Tässähän on valmiina pitkä reikä tukivarren kiinnitykselle ja säätäminen on mahdollista.
Etuvetoisessa tässä on pelkkä pyöreä reikä.
Kuvat kertokoon puolestaan!
Eli T4 syncrossa voi säätää takapään aurauksen! Ainakaan kaikki kokeneemmatkaan pajat ei tätä tiennyt...
http://i85.photobucket.com/albums/k76/snowman-scf/T4%20syncro/takasaato1.jpg
http://i85.photobucket.com/albums/k76/snowman-scf/T4%20syncro/takasaato2.jpg
Etuvetoisessa tässä on pelkkä pyöreä reikä.
Kuvat kertokoon puolestaan!
Eli T4 syncrossa voi säätää takapään aurauksen! Ainakaan kaikki kokeneemmatkaan pajat ei tätä tiennyt...
http://i85.photobucket.com/albums/k76/snowman-scf/T4%20syncro/takasaato1.jpg
http://i85.photobucket.com/albums/k76/snowman-scf/T4%20syncro/takasaato2.jpg
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 27.5.2009 15:45
Lisää tehoa tekisi mieli 102 heppaiseen -00 portteriin. Minkälainen työ on laittaa GT2052V ahdin portteriin, kun tuollainen olisi ylimääräisenä. Tehotavoite on alle 200. Boxiin saa kai ohjelmoitua VNT ohjauksen, mitä muuta tarvitaan? Pitääkö tehdä uusi pakosarja vai saako vanhaan esim. pienellä adapterilla? Downpipe pitää varmaan tehdä...
Ja heti kun teho nousee niin kaksoismassa alkaa jyristeleen eli mitä tilalle? Jostain luin että 2,4D kiinteä vauhtipyörä kay kun ottaa 4mm pois kampiakselin puoleisesta kiinnityspinnasta. Pitääkö paikkansa. Mistäs levy ja asetelma? Sintteri ei käy kun pitää pystyä luistattamaan. Vanhaan A4 audiin vaihdoin kiinteän vauhtipyörän ja S2 levyn ja asetelman, toimi kuin unelma.
Ja heti kun teho nousee niin kaksoismassa alkaa jyristeleen eli mitä tilalle? Jostain luin että 2,4D kiinteä vauhtipyörä kay kun ottaa 4mm pois kampiakselin puoleisesta kiinnityspinnasta. Pitääkö paikkansa. Mistäs levy ja asetelma? Sintteri ei käy kun pitää pystyä luistattamaan. Vanhaan A4 audiin vaihdoin kiinteän vauhtipyörän ja S2 levyn ja asetelman, toimi kuin unelma.
Haulla löytyy montakin myyjää. Valmis kromikaarin varusteltu tuote kannattaa tuoda sitten tänne foorumille nähtäväksi, saa riuskasti rispektiä -)
Minkäkokoisia 19" renkaita olette T4:seen laittaneet? Vanteet on 8,5 x 19, ET45.
Vaihtoehtoina:
245/40R19 98Y
255/40R19 100Y
255/35R19 96Y
Nuo taitaa olla ainoita varteenotettavia kokoja joissa kantavuus on edes lähellä oikeaa? Kaiken maailman laskureilla tätä asiaa mietiskellyt, mutta usein käytännön kokemukset ovat laskureita parempia. Tarkoitus madaltaa ainakin 50mm. Eli laittakaan kokemuksia 19" renkaista T4:ssa.
Vaihtoehtoina:
245/40R19 98Y
255/40R19 100Y
255/35R19 96Y
Nuo taitaa olla ainoita varteenotettavia kokoja joissa kantavuus on edes lähellä oikeaa? Kaiken maailman laskureilla tätä asiaa mietiskellyt, mutta usein käytännön kokemukset ovat laskureita parempia. Tarkoitus madaltaa ainakin 50mm. Eli laittakaan kokemuksia 19" renkaista T4:ssa.
Noista vaihtoehdoista taitaa sopia ainoastaan viimeinen mikäli haluat autolla vielä ajella ilman kiinni raapimisia, tuossa meidän pakussa on 18" vanteilla 245/40 ja pyörii hyvin, mut 245/45 ottaisi jo kiinni käännettäessä koska autossa on sisälokasuojat, ilman niitä mahtuu pyörimään.
Madallusta n.50mm, edessä ehkä hieman enemmänkin.
Madallusta n.50mm, edessä ehkä hieman enemmänkin.
Kokeilin alle 245/45R18 kumeja 8,5 x 18 ET32 vanteella, kun tuollainen paketti sattui olemaan. Tuli aika reunalle, mutta ei ottanut vakio korkuisessa autossa kiinni muualle, kuin vähän etukuraläppään.
Tuo 255/35R19 taitaa olla järkevin koko, mutta epäilyttää vaan tuo leveys, siis että onko liian leveä? Lisäksi olisi kiva nähdä kuvia, miltä tuollainen 255/35R19 kumi oikeasti näyttää.
Tuo 255/35R19 taitaa olla järkevin koko, mutta epäilyttää vaan tuo leveys, siis että onko liian leveä? Lisäksi olisi kiva nähdä kuvia, miltä tuollainen 255/35R19 kumi oikeasti näyttää.
Viimeksi muokannut Wille, 22.6.2009 0:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla pyörii moitteettomasti 7,5x18 ET 40, 235/50 kumeilla. Ei ota kiinni, tosin ei ole sisäloksujakaan. Renkaan ympärysmitta kasvoi alkuperäiseen nähden noin 5,5% joten välitys piteni sopivasti ja kulutuskaan ei noussut. Pikemminkin päinvastoin.
Kulkineen vanhankansan 2,4 maamoottori on osoittautunut sen verta epämukavaksi paketiksi, että lentää hetken päästä luiskaan! Tilalle pukkaan luottokoneeksi havaitsemani 1,9TDI:n. Tarkemmin vielä MTDI:n.
Kulkineen vanhankansan 2,4 maamoottori on osoittautunut sen verta epämukavaksi paketiksi, että lentää hetken päästä luiskaan! Tilalle pukkaan luottokoneeksi havaitsemani 1,9TDI:n. Tarkemmin vielä MTDI:n.
88 heppasessa on ainakin eri suuttimet (telefunken) kuin 102 heppasessa (bosch). Välijäähdytintä 88:ssa ei ole, 102:ssa on koneen päällä pieni cooleri ja 151 hv mallissa on isompi keula cooleri. Tehokkaimmassa on myös ainakin eri pumppu, kiertokanget, männät, imusarja, pakosarja ja turbo kuin satakakkosessa. Kytkin ja vauhtipyörä on myös erilainen 102 ja 151 malleissa, toisessa halkaisija 219 mm ja toisessa 240 mm. Niin ja tuossa 88 hv mallissa on se pikku laatikko, mutta tämän varmaan tiesitkin jo.
Pakoputken vaihto tulee piakkoin niin ajattelin kysyä että onnistuuko portteriin kuinka helposti tuplahäntäisen vaimentimen asennus?
Mulla tarkoitus vaihtaa koko putki ja kyseessä on -95 2.4D ja pitkä malli. Vinkkejä putken hankintaan??
Tuossa kuvassa ovat kyllä ihan samannäköisiä.
http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/TR/1995/163/50/1911012/
Mulla tarkoitus vaihtaa koko putki ja kyseessä on -95 2.4D ja pitkä malli. Vinkkejä putken hankintaan??
Tuossa kuvassa ovat kyllä ihan samannäköisiä.
http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/TR/1995/163/50/1911012/
-95 Transporter
Onko kellään tietoa mikä on liukuoven rullan halkaisija? Sattuu oleen niin kulunu, ettei saa mittoja, mut on nailonitankoja itellä josta sais, muttei ole mittaa.
uusittu Transporter
Minkäslaista tarkempaa faceliftausta tässä uudessa Tranportterissa nyt sitten lieneekään ?
Iltasanomien mukaan Ulkoiset muutokset painottavat mm. Polosta ja Sciroccosta
vaikutteita ottaneeseen keulaan. Sisätiloissa on uusittu kojetaulu sekä mittaristot.
Ohjauspyörä on nyt kolmipuolainen.
http://www.iltasanomat.fi/autot/1721696
Iltasanomien mukaan Ulkoiset muutokset painottavat mm. Polosta ja Sciroccosta
vaikutteita ottaneeseen keulaan. Sisätiloissa on uusittu kojetaulu sekä mittaristot.
Ohjauspyörä on nyt kolmipuolainen.
http://www.iltasanomat.fi/autot/1721696
Missä vika, kun 2.4D ei starttaa?
Tuskin starttimoottorissa, se kun on uusittu noin puolen vuoden sisään.
Virtalukko tuntuu toimivan, avainta käännettäessä starttiasentoon naksahtelee sulakeboksissa oleva rele. Mitä mahdollisia vikapaikkoja siis on tuon releen ja startin välillä?
Johtoja on nyt heiluteltu, liittimiä availtu sekä puhdistettu. Mittailtukin on, joskaan niistä tuloksista tuskin on apua ollut.
Mäkistartilla pärähtää käyntiin ja toimii moitteetta kaikinpuolin. Jos näissä siis jonkinlainen ajonesto on, niin sekään ei kai näin ollen ole päällä.
Tuskin starttimoottorissa, se kun on uusittu noin puolen vuoden sisään.
Virtalukko tuntuu toimivan, avainta käännettäessä starttiasentoon naksahtelee sulakeboksissa oleva rele. Mitä mahdollisia vikapaikkoja siis on tuon releen ja startin välillä?
Johtoja on nyt heiluteltu, liittimiä availtu sekä puhdistettu. Mittailtukin on, joskaan niistä tuloksista tuskin on apua ollut.
Mäkistartilla pärähtää käyntiin ja toimii moitteetta kaikinpuolin. Jos näissä siis jonkinlainen ajonesto on, niin sekään ei kai näin ollen ole päällä.
Virtalukonpohjan vaihto on helppo ja halpa tapa eliminoida yksi potentiaalinen vikakohde.
Kyllä, virtalukonpohjan viallisuuteen kallistuin nyt tutkimisen myötä. Sulaketaululle saakka tulee virtaa, joten jäljellä enää tuo viallinen virtalukonpohja. Motonetissa veloittavat uudesta 14,90, ei siis paha sijoitus jos sillä saa auton pelaamaan.
2002 (T4) portterissa tuulisalpa irti ja ilmeisesti ottanut johtosarjan kanssa matsia, keskuslukko pitää täysin omaa showtaan jos on sulake paikallaan, joskus autoon jopa pääsee sisälle. Johtosarjaa puristelemalla toimii ok.
Löytyykö tuollaista oven johtosarjaa varaosana, tai voiko sitä edes vaihtaa purkamatta koko autoa ?
Tällä hetkellä on piuhat irti että autoa voi käyttää.
A
Löytyykö tuollaista oven johtosarjaa varaosana, tai voiko sitä edes vaihtaa purkamatta koko autoa ?
Tällä hetkellä on piuhat irti että autoa voi käyttää.
A
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Onko kellään kokemusta noista vapaa-aika.com ohjaamo matoista? Sen verran huonot kuvat tuolla sivuilla, että ei oikeen väri ja istuvuus aukea mulle. Mahtaako vastaavia saada muualta, tai kannattaako ihan itse alkaa leikkelemään?
Entä miten onnistuu originaali tavaratilan sivulasien asennus/irroitus? Ilmeisesti liimalaseja? Itsellä liukuovessa joku ruma jälkiasennus akkuna ja vielä halki, joten kävi mielessä, että olisiko mahdollista vaihtaa sen tilalle alkuperäinen jostakin purkuautosta.
Entä miten onnistuu originaali tavaratilan sivulasien asennus/irroitus? Ilmeisesti liimalaseja? Itsellä liukuovessa joku ruma jälkiasennus akkuna ja vielä halki, joten kävi mielessä, että olisiko mahdollista vaihtaa sen tilalle alkuperäinen jostakin purkuautosta.
Pitäisi tuohon bussimallin portteriin hommata talvirenkaat. Ajoa tulee talvella noin 20tkm, vaihtelevilla tienpinnoilla. Vannekoko on 15", enkä lähde sitä suurentamaan. Heittäkääpä ehdotuksia/kokemuksia hyvistä ja kohtuuhintaisista gummeista. Ei tarvi olla välttämättä se kallein merkkirengas. Kitkat tai nastat, molemmat käy adaptiivisesta ajotavasta johtuen. Ja jos varastosta löytyy sopivaa kumia niin voi vaikka tarjotakin privalla.
E: otetaan komentoa takas, alle tuleekin 17:t :D Kiitos Kallelle.
E: otetaan komentoa takas, alle tuleekin 17:t :D Kiitos Kallelle.
Viimeksi muokannut kilpijoki, 14.9.2009 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rengas-onlinessa on 3% alennus 9.9.2009 saakka.
Tilasin edellisestä kampanjasta Nokian WR G2:t koossa 215/65R15. Tyretest. comin testituloksiin olen oppinut rengashankinnoissa luottamaan, toivottavasti ei tarvitse nytkään pettyä.
Edelliset talvikumit oli Michelin Agilis -kitkat, joilla pärjäsi ihan hyvin. Tuskin nokialainen sen huonompaa tavaraa on.
Tilasin edellisestä kampanjasta Nokian WR G2:t koossa 215/65R15. Tyretest. comin testituloksiin olen oppinut rengashankinnoissa luottamaan, toivottavasti ei tarvitse nytkään pettyä.
Edelliset talvikumit oli Michelin Agilis -kitkat, joilla pärjäsi ihan hyvin. Tuskin nokialainen sen huonompaa tavaraa on.
Yleispähkäilyä
Hei vaan!
Yleispähkäilyä Transusta. Eli ekaa pakua olen katselemassa itselleni. Tarkoituksena on vetää kaikki ajot samalla autolla. Työmatkat, rakennustarvikkeiden siirtelyt, harrasteajot, kalareissut, yms. sekalaiset ajot. Kuljetuskapasiteettia ei hirveästi tarvii, mutta henkilöauton takakontti alkaa käydä varsin ahtaaksi. Näihin tarpeisiin siis pakettiauto. Ja parhaaksi malliksi olen tietysti katsonut Transporterin.
Dieseli pitää ehdottomasti olla. Ja korimalli tuo vanhempi T4. Mutta, minkäskokoinen moottori on tarpeen? Kevyttä peräkärryä suurempaa ei ole tarvis vetää, mutta onko tuo 1.9D sittenkin aika pieni kone? Tuollainen 1.9D koneella olis myynnissä. Onko koneen kestävyydestä mitään sanottavaa? Kestääkö huonommin kuin isommat myllyt? http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Transporter
Lisäksi toisinaan olen huomannut, että myytävistä Transportereista puuttuu kuljettajan ja tavaratilan välinen väliseinä. Taitaa rengasäänet olla aikamoiset?
Muuta vinkkiä käytettyä Transportteria etsivälle?
Yleispähkäilyä Transusta. Eli ekaa pakua olen katselemassa itselleni. Tarkoituksena on vetää kaikki ajot samalla autolla. Työmatkat, rakennustarvikkeiden siirtelyt, harrasteajot, kalareissut, yms. sekalaiset ajot. Kuljetuskapasiteettia ei hirveästi tarvii, mutta henkilöauton takakontti alkaa käydä varsin ahtaaksi. Näihin tarpeisiin siis pakettiauto. Ja parhaaksi malliksi olen tietysti katsonut Transporterin.
Dieseli pitää ehdottomasti olla. Ja korimalli tuo vanhempi T4. Mutta, minkäskokoinen moottori on tarpeen? Kevyttä peräkärryä suurempaa ei ole tarvis vetää, mutta onko tuo 1.9D sittenkin aika pieni kone? Tuollainen 1.9D koneella olis myynnissä. Onko koneen kestävyydestä mitään sanottavaa? Kestääkö huonommin kuin isommat myllyt? http://fi.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Transporter
Lisäksi toisinaan olen huomannut, että myytävistä Transportereista puuttuu kuljettajan ja tavaratilan välinen väliseinä. Taitaa rengasäänet olla aikamoiset?
Muuta vinkkiä käytettyä Transportteria etsivälle?
1.9D on kyllä onnettomista onnettomin. 1.9 td taas omaa jo virityspotentiaalia ihan mukavasti normaaliin menoon, mutta vakionahan se on laiska kuin...Taas 2.4 D on semmonen siinä ja kintaalla kiireettömälle miehelle.
TDI koneilla varustetuista alkasin kattelemaan ja niistä sitä 102 hv versiota, jossa jo paljon kestävämpi vaihdeloota kuin siinä pykälää pienemmässä. 150 heppaset TDI:t taas on Suomessa suht harvinaisia, mutta jos sopuhintaan löydät niin ehdottomasti.
Väliseinän poisto ei juurikaan lisää melua jos vaan jonkinmoista vanerointia ja äänieristystä on tehty. Pyöräkotelot on helppo eristää.
TDI koneilla varustetuista alkasin kattelemaan ja niistä sitä 102 hv versiota, jossa jo paljon kestävämpi vaihdeloota kuin siinä pykälää pienemmässä. 150 heppaset TDI:t taas on Suomessa suht harvinaisia, mutta jos sopuhintaan löydät niin ehdottomasti.
Väliseinän poisto ei juurikaan lisää melua jos vaan jonkinmoista vanerointia ja äänieristystä on tehty. Pyöräkotelot on helppo eristää.
1.9D
Parasta tietysti käydä koeajamassa tuo 1.9D. Suuria tehoja en tarvitse, mutta olisihan se hyvä, mikäli pääsisi edes muun liikenteen mukana. Kuten sanottua, testaamallahan tuo selviää. Moottoria enemmän minua kiinnostaa mahdolliset tyyppiviat Transportereissa. Mihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota käytettyä katseltaessa?
http://www.hs.fi/autot/vikasarja/?merkki=Volkswagen
Tuossa nyt on tietysti jotain, mutta mikäli täällä on Transporterin omistajia halukkaita kommentoimaan, niin käyttökokemuksia saisi olla enemmänkin tai ainakin minä olen kiinnostunut lukemaan.
http://www.hs.fi/autot/vikasarja/?merkki=Volkswagen
Tuossa nyt on tietysti jotain, mutta mikäli täällä on Transporterin omistajia halukkaita kommentoimaan, niin käyttökokemuksia saisi olla enemmänkin tai ainakin minä olen kiinnostunut lukemaan.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Tuo on -98 ja ratissa on bägi.
e: onko porukalla kokemusta, että näkeekö näillä annelin silmät mallisilla mitään:
http://sl-pro.de/eBay/2271380.jpg
http://cgi.ebay.de/ANGEL-EYES-SCHEINWERFER-VW-T4-CARAVELLE-MULTIVAN-SCHW_W0QQitemZ180405068923QQcmdZ
Tuohon Caravelle keulaan ei oikeastaan muita (no kromisena samat) ole tarjolla.
e: onko porukalla kokemusta, että näkeekö näillä annelin silmät mallisilla mitään:
http://sl-pro.de/eBay/2271380.jpg
http://cgi.ebay.de/ANGEL-EYES-SCHEINWERFER-VW-T4-CARAVELLE-MULTIVAN-SCHW_W0QQitemZ180405068923QQcmdZ
Tuohon Caravelle keulaan ei oikeastaan muita (no kromisena samat) ole tarjolla.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 26
- Liittynyt: 3.12.2007 13:15
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 27.5.2009 15:45
Hommasin viime syksynä kuvan mukaiset angel eyes valot, olivat depo merkkiset. Olen ollut tyytyväinen, vanhoihin h4 umpioihin verrattuna kunnon h7 polttimoilla varustetut angel eyes valot toivat valoa pimeyteen. Pientä säätöä asennuksessa oli korkeudensäätömoottorit eivät meinanneet mahtua paikalleen, ja lampun pesurin jumittivat hieman. Pientä viilausta ja kaikki toimii hienosti.
Ratti on minullakin kulunut mieli tekisi uutta nahkaruoria, minkähänlaista säätöä esim. A4 b5 audin bägillinen s-line ratti vaatisi?
Ratti on minullakin kulunut mieli tekisi uutta nahkaruoria, minkähänlaista säätöä esim. A4 b5 audin bägillinen s-line ratti vaatisi?
Rateista
Tuoreena T4:n omistajana selasin tätä topicia läpi ja huomasin pientä keskutelun tynkää rattiswapista. Ymmärsinkö jutuista oikein et vm.92 teenekkuun sopii vanhan kakkakopan ratti. Eli jonkinmoisella jumpalla saisin tallista löytyvän vm.86 g2:ssa olleen tarvikeratin sopii pakuun. Millaista jumppaa se vaatii käytännössä?
Itse olen liukuoven rissat tilannut ebaysta. Kokonaiset paketit ovat sielläkin kalliita, mutta vanhasta rungosta saa rissojen niitit porattua irti ja uudet niitattua tilalle.
Kaikki golffin ratit kolmoseen saakka käyvät pakuun, uudemmat sovitteella. Sovite se on kolmosmallin golfeissakin. Boori on pienemmissä 17 mm ja isommissa 23 mm. Töitä teettä vain vilkkukehä (tai lähinnä sen palautin), jota ei voi siirtää alkuperäisestä ratista, se pitää askarrella itse. Myöskään eri golffin rattien vilkkukehien rungot eivät ole keskenään vaihtokelpoisia, vaikka "liuku" on kaikissa sama. Tuolta lisää.
Kaikki golffin ratit kolmoseen saakka käyvät pakuun, uudemmat sovitteella. Sovite se on kolmosmallin golfeissakin. Boori on pienemmissä 17 mm ja isommissa 23 mm. Töitä teettä vain vilkkukehä (tai lähinnä sen palautin), jota ei voi siirtää alkuperäisestä ratista, se pitää askarrella itse. Myöskään eri golffin rattien vilkkukehien rungot eivät ole keskenään vaihtokelpoisia, vaikka "liuku" on kaikissa sama. Tuolta lisää.
lukkari kirjoitti:Itse olen liukuoven rissat tilannut ebaysta. Kokonaiset paketit ovat sielläkin kalliita, mutta vanhasta rungosta saa rissojen niitit porattua irti ja uudet niitattua tilalle.
Bongasin surkealla germaanin kielitaidolla mutta pienellä sherlock-meiningillä tälläiset, ilmeisesti samanlainen setti mitä olet itsekin tilannut?Näitä alakelkkoja näyttäisi olevan myös tarjolla, muttakun kylkikiskon kelkka maksaa siihen kaveriksi jo hunajaa..
Voitko hieman vielä valottaa kädettömälle minkälaisesta operaatiosta on kyse tuossa niittien poraamisessa ja ennenkaikkea uusien asentamisessa? Ymmärsin ettei noita ole kauheesti tarkotettu korjattavaksi.. :)
Vaihteensiirto-ongelmia
Moi,
Talouteeni on kotiutunut tuollainen vm-92 2.4d (aab) Transportteri. Ostaessa vaihdevisustossa oli pientä hämminkiä, oheista kuvasta osa nro 25 oli korvattu reikänauhalla ja se oli rikkonut helan nro 24. Vaihdoin ne uusiin ja vaihteisto tuntui paremmalta, liikkeet olivat vain tahmeat ja epämääräiset. Lukkarin topiccia tutkiessani huomasin hänellä olleen ongelmia osan nro 45 kanssa. Lähempi tutkiskelu paljasti myös tässä kulkineessa kyseisen osan olevan tiensä päässä. Vaihdoin eilen osan ja vahteensiirto parani huomattavasti. Nyt on vain ongelmana että 2 ja 4:n kytkeytyvät huonosto tai ei olleenkaan. Mistä yritän säätää niiden toimintaa paremmaksi?
(Kuva lainattu Lukkarin topicista. Kiitos, hyvistä kuvista!)
Talouteeni on kotiutunut tuollainen vm-92 2.4d (aab) Transportteri. Ostaessa vaihdevisustossa oli pientä hämminkiä, oheista kuvasta osa nro 25 oli korvattu reikänauhalla ja se oli rikkonut helan nro 24. Vaihdoin ne uusiin ja vaihteisto tuntui paremmalta, liikkeet olivat vain tahmeat ja epämääräiset. Lukkarin topiccia tutkiessani huomasin hänellä olleen ongelmia osan nro 45 kanssa. Lähempi tutkiskelu paljasti myös tässä kulkineessa kyseisen osan olevan tiensä päässä. Vaihdoin eilen osan ja vahteensiirto parani huomattavasti. Nyt on vain ongelmana että 2 ja 4:n kytkeytyvät huonosto tai ei olleenkaan. Mistä yritän säätää niiden toimintaa paremmaksi?

(Kuva lainattu Lukkarin topicista. Kiitos, hyvistä kuvista!)
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
skrade:
Tässä Caravellekeula ja tässä on Transporterkeula
Kiinnitä huomiota keulan pituuteen, valojen muotoon yläreunasta ja vilkkujen muotoon. Myös maski on hieman erilainen.
Tässä Caravellekeula ja tässä on Transporterkeula
Kiinnitä huomiota keulan pituuteen, valojen muotoon yläreunasta ja vilkkujen muotoon. Myös maski on hieman erilainen.
Onkos kellään vuotanut peräosan lämmittimen haaroituksesta nestettä?
Kaks osainen joka näyttäis yhdistyvän muhvin jälkeen. Toinen muoviputkenpää konehuoneessa saanu pikku halkeimen ja neste tirraa iloisesti. Putken sisällä teräsholkki että kestää puristaa, mutta halkein on holkin jälkeen. Mietin, että laitanko letkuksi kokomatkalta.. muita vaihtoehtoja?
Kaks osainen joka näyttäis yhdistyvän muhvin jälkeen. Toinen muoviputkenpää konehuoneessa saanu pikku halkeimen ja neste tirraa iloisesti. Putken sisällä teräsholkki että kestää puristaa, mutta halkein on holkin jälkeen. Mietin, että laitanko letkuksi kokomatkalta.. muita vaihtoehtoja?
Tietääkö kukaan mistä voisi saada T4 2.5TDI:n oikean vetarin kannatinlaakerin pikaisesti?? Merkkiliikkeestä saa, mutta suomessa sitä ei ole kuin Kuopiossa, Varkaudessa ja Seinäjoella. Auto lepää nosturilla ja laakeri olisi pakko saada huomiseen mennessä "hinnalla millä hyvänsä".
Eli saako osaa tarvikkeena mistään? Tai jos jollain sellainen on PK-seudulla tai 100km säteellä Helsingistä, niin laita ihmeessä privaa.
Eli saako osaa tarvikkeena mistään? Tai jos jollain sellainen on PK-seudulla tai 100km säteellä Helsingistä, niin laita ihmeessä privaa.
Viimeksi muokannut Wille, 21.11.2009 1:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaus taitaa olla hiukan myöhässä, mutta vikaa kannattaisi lähteä etsimään korkeudensäätömoottorista. Joko sen kara on irronnut hahlostaan tai pikemminkin, säätöjännite on aktivoitunut, jos kerran molemmat valot näyttävät alas.T4 96, tuntui että kuoppasella hiekkatiellä etuvalot alkoi yhtäkkiä näyttään kamalan alas. Voiko sie joku juttu tärinästä liikkua ?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa