Kiinnostaako halvempi katsastus?
Valvoja: ffp jäsenet
Kiinnostaako halvempi katsastus?
Käykääpä ottamassa kantaa:
http://www.sunkatsastus.fi/default.asp
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Lahtel ... 5246027616
Jos tämä on jo täällä, mode poistakoon.
http://www.sunkatsastus.fi/default.asp
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Lahtel ... 5246027616
Jos tämä on jo täällä, mode poistakoon.
Nyt ollaan oikealla asialla, toivottavasti jotain saadaan oikeasti aikaan.
Katsastuksen mielekkyyttä tuli taas tänä keväänä pohdittua kun vein tuota Nissan King Cap:iä katsastukseen. Hylsyhän sieltä tuli, vikana oli pakokaasupäästöissä joku arvo liian suuri sekä lavan reunassa ollut ruostevaurio. Kysyin että onko ruostevauriolla väliä kun on rungollinen auto? Vastauksena tuli että ei muuten mutta kun on teräviä reunoja niin jalankulkija voi loukata itsensä, just joo.
Päästöt sai kohdilleen kun vaihtoi takimmaisen pakoputken pöntön. Miten ihmeessä autosta tulee ympäristöystävällisempi sillä että viimeinen pakoputken pönttö ei vuoda ?Ei vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen että mittari saa mitattua oikeat lukemat ?
Putki + ruostevaurion korjaus + katsastus yhteensä n.300e + 10h omaa työtä. Auton arvo on luokkaa 1500e. Kyllä sitä väkisinkin alkaa miettimään että halvemmalla pääsee jos jättää katsastamatta ja ottaa riskin että poliisi vie kilvet. Varsinkaan kun ne eivät edes aina vie vaikka katsastus olisi myöhässä ja se huomataan...
Katsastuksen mielekkyyttä tuli taas tänä keväänä pohdittua kun vein tuota Nissan King Cap:iä katsastukseen. Hylsyhän sieltä tuli, vikana oli pakokaasupäästöissä joku arvo liian suuri sekä lavan reunassa ollut ruostevaurio. Kysyin että onko ruostevauriolla väliä kun on rungollinen auto? Vastauksena tuli että ei muuten mutta kun on teräviä reunoja niin jalankulkija voi loukata itsensä, just joo.
Päästöt sai kohdilleen kun vaihtoi takimmaisen pakoputken pöntön. Miten ihmeessä autosta tulee ympäristöystävällisempi sillä että viimeinen pakoputken pönttö ei vuoda ?Ei vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen että mittari saa mitattua oikeat lukemat ?
Putki + ruostevaurion korjaus + katsastus yhteensä n.300e + 10h omaa työtä. Auton arvo on luokkaa 1500e. Kyllä sitä väkisinkin alkaa miettimään että halvemmalla pääsee jos jättää katsastamatta ja ottaa riskin että poliisi vie kilvet. Varsinkaan kun ne eivät edes aina vie vaikka katsastus olisi myöhässä ja se huomataan...
Ja ei nyt sitten tehdä tästä romuautojen omistajien valitustopicia, vaan keskitytään tuohon hintakeskusteluun.
Kyllähän tuo kieltämättä itsellekin aika kalliilta tuntui, kun muutaman sadan euron mk2 Golfin kävi katsastamassa ja samalla alustan muutoskatsastamassa. Toistasataa euroa siihen meni. Jostain syystä sama summa Audi TT:n katsastuksesta ei tuntunut ollenkaan niin pahalta :) Onneksi inssit on ollut asiallisia, ja pikku vikoja on jopa tullut korjailtua katsastuksen aikana.
Kyllähän tuo kieltämättä itsellekin aika kalliilta tuntui, kun muutaman sadan euron mk2 Golfin kävi katsastamassa ja samalla alustan muutoskatsastamassa. Toistasataa euroa siihen meni. Jostain syystä sama summa Audi TT:n katsastuksesta ei tuntunut ollenkaan niin pahalta :) Onneksi inssit on ollut asiallisia, ja pikku vikoja on jopa tullut korjailtua katsastuksen aikana.
Omalla kohdallani (1 kerta) palvelu on ollut asiallista, mutta tosiaan kesti sen 10 min saada hylsy ja käydä vaihtaan niveltä ja paremmat rattaat. Hinta oli katsastuksella yht. 72 (katsastus 52 + jälkitarkastus 20, pakokaasut ois ollu 36 mutta käytin muualla (20).)
Jos hinta olisi tuosta puolet, alkaisi järkirajat olla edes hieman kohdallaan. Korjaus on kumminkin ammattimiesten hommaa siinä missä katsastuskin, vaikka insseillä pitää olla sitä koulutusta enemmän. Ei se inssi tutkinto kuitenkaan parin sadan tuntitaksan lisäystä selitä. Pistin oman nimen listaan.
Jos hinta olisi tuosta puolet, alkaisi järkirajat olla edes hieman kohdallaan. Korjaus on kumminkin ammattimiesten hommaa siinä missä katsastuskin, vaikka insseillä pitää olla sitä koulutusta enemmän. Ei se inssi tutkinto kuitenkaan parin sadan tuntitaksan lisäystä selitä. Pistin oman nimen listaan.
Vuosi sitten kävin muuttamassa Cordoba farmarin pakuksi ja katsastusasemalla kehtasivat pyytää 90e kyseisestä toimituksesta. Kaveri saapasteli vatsa pystyssä autolle, nosti kumimaton, kertoi muutoksen olevan lainmukainen ja tulosti uuden rekisteriotteen. Aikaa tuohon tuskin meni edes kymmenen minuuttia joten en halua edes ajatella tuntiveloitusta.
-
- -
- Viestit: 65
- Liittynyt: 5.11.2008 21:05
Minustakin olisi erittäin hyvä, että saataisiin kaikkialla katsastuksen hinta laskemaan. Joensuussa ja Kuopiossa toimii yritys nimeltään Q-katsastus, joka tarjoaa katsastusta normihintaan 19€. Siihen päälle päästömittaus 10€. Jälkitarkastuskin taisi olla 10€. Minulle tuli viime viikolla tarjous, jossa katsastus oli 9€. Ainoa huono puoli on etteivät he pysty tekemään muutoskatsastusta.
Joensuussa kova kilpailu on aiheuttanut sen, että muut katsastusasemat kuten K1 ja jopa A-katsastus ovat joutuneet pudottamaan hintojaan ja tarjoavat katsastusta välillä 19 eurolla. Luultavasti tulee katsastettua oma auto tulevaisuudessakin Joensuussa, vaikka pidemmän matkan joutuukin ajamaan.
Joensuussa kova kilpailu on aiheuttanut sen, että muut katsastusasemat kuten K1 ja jopa A-katsastus ovat joutuneet pudottamaan hintojaan ja tarjoavat katsastusta välillä 19 eurolla. Luultavasti tulee katsastettua oma auto tulevaisuudessakin Joensuussa, vaikka pidemmän matkan joutuukin ajamaan.
Jos hinta olisi tuosta puolet, alkaisi järkirajat olla edes hieman kohdallaan. Korjaus on kumminkin ammattimiesten hommaa siinä missä katsastuskin, vaikka insseillä pitää olla sitä koulutusta enemmän. Ei se inssi tutkinto kuitenkaan parin sadan tuntitaksan lisäystä selitä. Pistin oman nimen listaan.
Noita hintojahan on perusteltu mm. arvokkailla laitteilla mitä yritys joutuu hankkimaan konttorille.
Taitaa totuus olla kuitenkin olla siinä millaista voittoa yritykset tekevät. 10-20% liikevoitto hommasta joka on lakisääteinen. Joku keksi vaan hyvän bisneksen, ihan sama asia kun sähkönhinta alkoi nousemaan ja siinä sivussa sähköyhtiöiden voitot.
Oikeesti, mikä muu pakollinen palvelu on hinnoiteltu noin järjettömästi ?
^ Ja ennen kaikkea siihen nähden, että kyseessä on lakisääteinen pakko! Tästä sitten revitään rahaa ulkomaisten yhtiöiden taskuun. Kaiken lisäksi A-Katsastuksella on monilla paikkakunnilla lähes monopoliasema, eikä kunnon kilpailua synny. Onneksi tänne Pirkanmaalle saatiin vihdoinkin hieman kilpailua Lempäälän Autokatsastuksen toimesta.
Itseäni kyllä ihmetyttää tämä monekin suusta kuultu asia "katsastuskonttoreilla menee rahaa kun joutuvat hankkimaan uusia laitteita sinne jolla pystytään autoja paremmin tarkistelemaan" En ole vielä kertaakaan nähnyt että ne olisivat täälläpäin mihinkään koneeseen noita tökänneet kiinni.. Aina ovat käyneet samat asiat läpi samoilla koneilla ja samalla rutiinilla.. Noh en sitten tiedä jos jokin asia muuttuu siinä jarrudynossa tai pakokaasumittarissa, tiedä häntä..
Onhan tuo touhu hävyttömän hintaista.
Jos mietitään että keskiverto asemalla on 4 nosturipaikkaa ja yksi katsastus kestää 15min niin tunnissa menee läpi 16 autoa. Jos yhden auton katsastus olisi keskimäärin 80€ (uudet autot päästöineen, OBD-mittauksineen menevät tuon yli ja vanhemmat jää alle + uusintanäytöt ja muutoskatsastukset) niin konttorille virtaa rahaa 1280€ tunnissa. Tuosta kun vähentää neljän katsastusmiehen ja 1-2 toimistotytön tunnin palkan (max 100€?) niin jää vielä rahaa sievoisesti nostureiden ja muiden laitteiden lyhennyksiin sekä kiinteistön kuluihin.
Onko jollain keskiarvotietoa, miten paljon autoja keskimäärin päivässä tavallisesta asemasta menee läpi? Siitä voi laskea, miten paljon rahaa konttoreille valuu päivässä, koska tuo maksimi 16 autoa tunnissa on todella harvinaista.
Jos mietitään että keskiverto asemalla on 4 nosturipaikkaa ja yksi katsastus kestää 15min niin tunnissa menee läpi 16 autoa. Jos yhden auton katsastus olisi keskimäärin 80€ (uudet autot päästöineen, OBD-mittauksineen menevät tuon yli ja vanhemmat jää alle + uusintanäytöt ja muutoskatsastukset) niin konttorille virtaa rahaa 1280€ tunnissa. Tuosta kun vähentää neljän katsastusmiehen ja 1-2 toimistotytön tunnin palkan (max 100€?) niin jää vielä rahaa sievoisesti nostureiden ja muiden laitteiden lyhennyksiin sekä kiinteistön kuluihin.
Onko jollain keskiarvotietoa, miten paljon autoja keskimäärin päivässä tavallisesta asemasta menee läpi? Siitä voi laskea, miten paljon rahaa konttoreille valuu päivässä, koska tuo maksimi 16 autoa tunnissa on todella harvinaista.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Onko jollain keskiarvotietoa, miten paljon autoja keskimäärin päivässä tavallisesta asemasta menee läpi? Siitä voi laskea, miten paljon rahaa konttoreille valuu päivässä, koska tuo maksimi 16 autoa tunnissa on todella harvinaista
Yks päivä naapuri paikkakunnalla oli 50-60 autoa katsastettu yhden arkipäivän aikana(9-17).Samaan aikaan 30km päässä katsastusasema ollut tyhjillään asiakkaista.
edit:tulos tehty 2lla nosturilla.
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan nii ei neljän inssin ja tstotytön (tai varsinkaan tuntipalkkoja kyllä 100€:llä maksa. Tuleehan noista kuluineen varmaan hyvinkin ~25€/h/hlö eli n.125€/tunti. Tuskin inssit ihan näläkäpalakalla on. Että eihän sillä jäävällä 1280-125=1155€:llä enään paljoa saa. Kumminkin kahvia pitää keitellä, taskulamppuihin menee pattereita ja paperiakin pitää tulostella vaikka kuinka ja paljon... :)
Ei varsinaisesti hintaa koske mutta Suomi aikoo vastustaa jotain EU direktiiviä. MIkäs niille on tullut. Normaalisti kaikki aivopierut hyväksyneet mukisematta.
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1712215
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=1712215
http://www.iltalehti.fi/autot/2009082710111887_au.shtml
Tuota tuota....
Voittoa katsastusyritykset todella takovat. Kauppalehden mukaan 60:tä prosenttia Suomen katsastusmarkkinoista hallitseva A-Katsastus Oy teki noin 30 miljoonan euron liikevoiton viime vuonna. Kannattavuus on huippuluokkaa.
Tuota tuota....
Eipä tuo ihme ole jos voittoa takovat, 150e kakkiksen normikatsastukseen meni n.100e (vaikka kerrasta läpi), muutoskats. n.100e jota varten piti vielä erikseen päästölappu 25€.
Korjaamoille jos tulee oikeudet katsastusten suorittamiseen, niin onkohan ihme jos hinnat ovat siellä samaa tasoa kuin katsastuskonttoreilla..
Korjaamoille jos tulee oikeudet katsastusten suorittamiseen, niin onkohan ihme jos hinnat ovat siellä samaa tasoa kuin katsastuskonttoreilla..
-
- -
- Viestit: 480
- Liittynyt: 23.7.2003 12:54
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset ... 63&ext=rss
A-Katsastus Oy teki viime vuonna 86,9 miljoonan euron liikevaihdolla 29,8 miljoonan euron tuloksen ennen satunnaiseriä ja veroja. Tulosta kertyi 34 prosenttia yhtiön liikevaihdosta.
minulla käynnyt vähän mielessä liikkuva katsatus, joka onnistuisi jos esim. autokorjaamot saisivat alkaa suorittaa tuota jälkitarkastusta.
Puoliperävaunussa kun saa aika paljon kamaa, jarru dynoa ym. jota jo löytyy raahattavana versiona. Pieni merikontti eteen konttoriksi ja dieselagrigaatti lavan alle.
Nosturiakin löytyy liikuteltavaa mallia, joten sekään ei ole mahdotonta. Tietoliikenneyhteydet tänäpäivänä alkaa sujumaan jo 3G:n yli, ei nyt mitään leffoja voi katsoa, mutta riittävästi että saisi yhteyden Akeen (tai trafi vai mikä lie).
Mut se tosiaan vaatii että korjaamot saisi tuon jälkitarkastusluvan...
Puoliperävaunussa kun saa aika paljon kamaa, jarru dynoa ym. jota jo löytyy raahattavana versiona. Pieni merikontti eteen konttoriksi ja dieselagrigaatti lavan alle.
Nosturiakin löytyy liikuteltavaa mallia, joten sekään ei ole mahdotonta. Tietoliikenneyhteydet tänäpäivänä alkaa sujumaan jo 3G:n yli, ei nyt mitään leffoja voi katsoa, mutta riittävästi että saisi yhteyden Akeen (tai trafi vai mikä lie).
Mut se tosiaan vaatii että korjaamot saisi tuon jälkitarkastusluvan...
Riittää hintojen laskemiseen myös se että tulee kilpailevia yksityisiä asemia kuten Jyväskylässä.
Uusina asemina aloittaneet Q-katsastus ja Meidän katsastus ovat saaneet koko kaupungin katsastushinnat tippumaan suunnilleen samoihin eli 39-45e+päästö.
Kannattaa kysyä samalla myös jälkitarkastusmaksun hinta koska esim. Meidän katsastuksella ei oteta jälkitarkastuksesta mitään maksua jos on pieni vika esim. päästöistä jää kiinni ja tuot korjaamon lapun sinne.Muilla se on jopa 20e.
Pakkohan oli ns. vanhojenkin asemien tiputtaa hintoja kun pihassa ei ollut enään yhtään asiakasta. Money talks and bullshit walks.
Ihan periaatteesta en vie kyllä autoani muualle kuin noihin uusiin yksityisiin vaikka olisi sama hinta, niin paljon kerkesivät muut asemat jo kuppaamaan köyhiä autoilijoita pakollisella maksulla.
Uusina asemina aloittaneet Q-katsastus ja Meidän katsastus ovat saaneet koko kaupungin katsastushinnat tippumaan suunnilleen samoihin eli 39-45e+päästö.
Kannattaa kysyä samalla myös jälkitarkastusmaksun hinta koska esim. Meidän katsastuksella ei oteta jälkitarkastuksesta mitään maksua jos on pieni vika esim. päästöistä jää kiinni ja tuot korjaamon lapun sinne.Muilla se on jopa 20e.
Pakkohan oli ns. vanhojenkin asemien tiputtaa hintoja kun pihassa ei ollut enään yhtään asiakasta. Money talks and bullshit walks.
Ihan periaatteesta en vie kyllä autoani muualle kuin noihin uusiin yksityisiin vaikka olisi sama hinta, niin paljon kerkesivät muut asemat jo kuppaamaan köyhiä autoilijoita pakollisella maksulla.
Riittää hintojen laskemiseen myös se että tulee kilpailevia yksityisiä asemia kuten Jyväskylässä.
Uusina asemina aloittaneet Q-katsastus ja Meidän katsastus ovat saaneet koko kaupungin katsastushinnat tippumaan suunnilleen samoihin eli 39-45e+päästö.
Tuo Meidän katsastuksen vaikutus olikin varsin dramaattinen. Riitti kun nostivat kyltin katolle, eivät vielä katsastaneet yhtää, rakensivat tiloja ja avasivat nettisivut hintoineen. Katsos kummaa, meniköhän 4-5 arkipäivää niin jo on Keksisuomaisessa iso A(tai K1)-katsastuksen mainos "tarjouskampanjasta", joka muuten oli päivätty juuri siihen saakka, kun Meidän katsastus oli ilmoittanut aloittavansa katsastustoiminnan. Niin, ja se kampanjahinta, eurolleen sama kuin Meidän katsastuksen ovh ;)
Vaikka sitä kuinka yrittäisi olla positiivinen ja optimisti hintojen suhteen noiden uusien yksityisasemien tulosta, niin siltikin se pessimisti nostelee päätään. Jos uudella asemalla hinta on ns. halpa ja asiakasta riittää, niin kyllä se varmasti tekee mieli sielläkin alkaa nostamaan hintaa pikkuhiljaa ylöspäin, jotta omistaja saa elintasoaan nostettua. Köyhä valittaa ja kapitalisti naureskelee.
Itseä v*tuttaa tuo "rahastuskontterien" toiminta, ihan pelkkää rahastusta koko homma. Hyvänä esimerkkinä Konalan K1 katsastus jonne menin autoani katsastamaan ja samalla muutoskatsastamaan alustasarjan. TüV-todistus oli minulla läppärillä PDFmuodossa mukana koska unohdin tulostaa sen... mutta eihän se tälle inssille käynyt että se on läppärillä vaan piti olla paperiversio. Ehdotin että tulostan sen heidän toimistossaan mutta eihän sekään yllättäen käynyt. Jouduin palaamaan uusintakatsastukseen tuon prkeleen paperin takia (ja väljän koiranluun) ja maksaa siitä sen 25€ + muutoskatsastus.. En enään ikinä mene asioimaan tuohon kyseiseen paikkaan...
Tuo Meidän katsastuksen vaikutus olikin varsin dramaattinen. Riitti kun nostivat kyltin katolle, eivät vielä katsastaneet yhtää, rakensivat tiloja ja avasivat nettisivut hintoineen. Katsos kummaa, meniköhän 4-5 arkipäivää niin jo on Keksisuomaisessa iso A(tai K1)-katsastuksen mainos "tarjouskampanjasta", joka muuten oli päivätty juuri siihen saakka, kun Meidän katsastus oli ilmoittanut aloittavansa katsastustoiminnan. Niin, ja se kampanjahinta, eurolleen sama kuin Meidän katsastuksen ovh ;)
A-katsastuksestahan ne perustajat taitaa olla, joten hyvä bisnes on kyllä ollut tiedossa kun ovat viitsineet lähteä uutta perustamaan. Hyviä esimerkkejäkin on paikallisina kuuluisuuksina siitä miten homma kannattaa. K1:sen myynnistä irtosi eräälle sellaiset voitot, että nyt voi ajella harrastusmielessä rataa Lambolla ja rallia Evolla. Muistelisin jostain lukeneeni, että edellä mainittukin on aikeissa perustaa uuden ketjun heti kun edellinen kilpailukielto vaan loppuu.
Ja eikä siinä mitään. Jokainenhan voi toki perustaa oman katsastusketjun tai -aseman mikäli sellainen bisnes kiinnostaa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa