Audi TT + automaatti?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

Audi TT + automaatti?

ViestiKirjoittaja Toitsu » 30.4.2009 0:58

Hankkimassa 99-00 mallista TT:tä (etuveto 132kw) joita ei näy myynnissä automaatti laatikolla, varmaan kun ei ole tolla koneella edes sanut automaatilla... Koska olen lopun kyllästynyt hanttaakin vatkaamiseen (=ajelen yleensä vain tomaateilla) ja se urheilullisuus ei ole pääasia, vaan ulkonäkö, niin mitenkä käytännössä onnistuisi automatisointi itse? Golf 4:n laatikolla? Homma ei sinällään ole uusi, sillä pari autoa on automatisoitu, eli sen verran jakari pysyy kädessä, mutta näiden uusien lootien sähköt pistää miettimään. Tiptronic on varmaan se 4 golffin loota? Mitä muuta tarvin lootan ja kepakon ja kickdownin lisäksi? Juu, turbiinin tms, mutta pitääkö ajotietokoneelle kertoa että on automaatti tms? Joutuuko muuta erikoisempaa väkäämään vai onko ajatus muuten lähes tuhoon tuomittu?
Viimeksi muokannut Toitsu, 4.5.2009 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 30.4.2009 7:12

Jos en oo aivan väärin käsittäny, niin ainut tomaattiloota TT:ssä on 3.2:n yhteyteen saatu DSG-loota, ja silloin vuosimallit on muistaakseni -03-> ja hinta yleensä noissa "vähä" pompsahtaa.

edit: Ja tuosta jälkiasennuksesta. Taitaapi olla "vähäpäästöisyys" esteenä, kun aletaan muokkaamaan voimansiirtoa.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 30.4.2009 9:19

Ja jos en ihan väärin ymmärtänyt niin avaaja halusi keskustella 1.8T TT:n "automatisoinnista".
Tähän perustuen asia ei lienee ihan mahdoton. Samaten luulisi, että ei kait automallia voi Juuesain markkinoille tarjota ellei sitä saa automaattina, joten melko varmasti jossain luuraa se avaajankin kaipaamaa laatikko.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 30.4.2009 9:26

Taitaa vaan olla järkevämpää työntää kättä syvemmälle taskuun ja ostaa -03 tai uudempi TT. Niitä kun tosiaan on saanut 180hv + tomaatti yhdistelmällä.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 30.4.2009 13:24

Ei pitäisi vaihdelaatikon vaihdon vaikuttaa vähäpäästöisyyteen, eikä pitäisi tarvita mallisarja muutoslupaa, selvitän asian viranomaisilta. Kysyinkin lähinnä että mitä muuta pitäisi ottaa huomioon..? Järkevyys? Onko oikeesti autoharrastuksessa mitään järkeä, rahaa menee kuitenkin mutta maksaja valitsee mille tyylillä. Eli golf 4 automaatit, varmaan on ollut tiptronic ennen DSG:tä?? Itse laatikon kyllä löytää mutta edelleen se sähköpuoli? Pitääkö ajotietokonetta kouluttaa tai jotain muuta anturia asentaa? Kai nyt joku on automatisoinut tai manualisoinut 4 sarjan golffin?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 30.4.2009 13:45

IV Golfissa ei ole Tiptronic vaihteistoa vaan ihan perinteisiä automaatteja. (mikä tosin tippikin on) mutta manuaalivaihtomahdollisuutta ei taida olla missään mallissa.

Epäilen että aika vähän on automatisoitu...mutta automaatin ohjainlaite saa tietoa ainakin moottorin ohjaimelta ja abs / esp ohjainlaitteelta. Lisäksi automaatti keskustelee mittariston kanssa sekä vaihdevivustossa lienee joku pieni ohjainlaitemokkula.

Ihan tarkkaan en muista, mutta hyvällä tuurilla saattaa auton alkuperäiset ohjainlaitteet saada ohjelmoinnilla ymmärtämään myös automaattia. Tosin TT:ssä kun ei automaattia ole alunperin ollut, niin todennäköisyys lienee huono.

Lisäksi joudut vaihtamaan ainakin "vauhtipyörän" jota joku vetolevyksi kutsuu, vaihteiston kannakkeet, vetoakselit, syylärin (vaihteistoöljyn jäähdytys) ja tästä syystä vesiputket ja startin. Lisäksi tietysti vaihdevivusto ja vaihteiston johtosarja nyt ovat ihan peruskauraa. Tehtävissä varmaan on, mutta vähän työläs homma.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 30.4.2009 14:19

Selvittelin tämän päästöasian ja -97 on saatu voimaan asetus että automatisoinnin pitää pohjata mallisarja muutokseen sekä niin, että moottorin ja laatikon tyypin pitää olla identtiset alkuperäiseen automaattiin verratessa. Eli EU on hoitanut hommansa hienosti ettei voi itse soveltaa.. :D Työläshän operaatio toki olisi, mutta nyt myös paperiteknisesti "helk...n hankalaa" hankalampi. Pitää todellakin harkita noita uudempia dsg lootasia kamppeita suoraan tai tyytyä hämmentämään itse joka on käsittämätön pakko "nykypäivänä".

Kiitos kaikille vastauksista!

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 30.4.2009 15:11

No eipä tuollainen tavan automaatti sopisi Audi TT:n luonteeseen edes huonosti. DSG sen sijaan varsin hyvinkin.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 30.4.2009 22:24

Toisaalta kun ei ole tarkoitus revitellä tms, niin sopivalla turbiinilla tavallinenkin automaatti ajaisi ihan hyvin asiansa. Pitää kuitenkin seurata tilannetta jos sopiva paketti tulee joskus vaikka kolarivehkeenä tms vastaan... :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.5.2009 9:24

Käsittääkseni neloskorisissa -02 eteenpäin ainakin 20v VR5 (170hp) oli 5v tiptronic, edellisessä työpaikassani pääsin kokeilemaan italiasta tuotua yksilöä. Oli automaatiksi ripeä laite, ykkösellä ei pito tahtonut riittää kesälläkään. Tuo laatikko kestäisi varmaan ahdettuakin konetta.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 4.5.2009 16:13

Italialainen tuttavani kertoi, että hänen serkulla on ollut 99 mallinen automaatilla Italiassa. Aikoi kysellä tarkemmin mistä on kyse. Kuulostaa oudolta kuitenkin. Pitää selvittää tuota mahdollisuutta verrata 02 malliseen jos vaikka alkaiskin vaihtamaan laatikkoa jossain välissä. Nyt mennään sitten hämmentäen siihen asti ainakin.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

ViestiKirjoittaja Toitsu » 5.5.2009 17:35

Selvisi tämä 99 automaattikampe. Italiassa melko uutena kolaroitu ja jonkun pajan takaisin liikenteeseen elvyttämä yksilö johon oli kyseisen pajan toimesta istutettu tiptronic vaihteisto.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 67 vierailijaa