Haponkestävän koneistus

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

K-Ville
-
Viestit: 49
Liittynyt: 24.3.2009 18:14
Viesti:

Haponkestävän koneistus

ViestiKirjoittaja K-Ville » 16.4.2009 1:08

Mustaa rautaa on tullu kyllä sorvattua, mutta voisko joku kerto kuinka paksua lastua kannattaa haponkestävää sorvatessa ottaa? Vaatiiko toi happonen jotain erikois paloja, kun on niin sitkeää?

Haponkestävälle varmaan löytyy omia puikkoja, kun on tarve vähän sitä hitsatakin. Migillä ei varmaankaan onnistu toi hitsaus, kun suojakaasuna on hiilidioksidi? Tigiä ei ees oo käytössä, niin taitaa ainut vaihtoehto olla se puikko.

Oon aika aloittelija näissä koneistus hommissa, mutta halu oppia on kova. Mustaa on tullu kyllä käsiteltyä, mutta rst ja happonen on mulle lähes täysi mysteeri.

Kiitos jo etukäteen, jos joku vaivautuu vastaamaan!

luukkonen
-
Viestit: 101
Liittynyt: 23.10.2006 20:20

ViestiKirjoittaja luukkonen » 16.4.2009 10:08

Mä oon sorvannu happosta ihan normi terillä ja hyvin se menee kun ottaa rauhassa, tosin on olemassa eri palojakin ihan happoselle, mut en nyt muista tarkemmin. Poratessa kannattaa käyttää eri terää kuin normi teräkselle ja voitelu/jäähdytys kannattaa olla kunnossa, muuten palaa terä heti. Tohon sorvaukseen, niin noilla normi terillä jälki ei ole aivan yhtä hyvää kuin erikois terillä, mutta kyllä niilläkin kelpo jälkeä saa kun ottaa viimesen sipasun todella hitaasti ja vähän.

Tossa on happosia sorvailtu ihan normi terällä ja kestää kyllä lähemmänkin katselun:

Kuva

Kaikkihan riippuu siitä mitä oot sorvaamaassa ja kuinka iso palikka kyseessä!? Jos iso ja haluat ottaa kunnon lastua, niin kunnon teräkin, noita mun pikku sorvauksi tekee ihan normi terillä.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 16.4.2009 10:24

ei tuo haponkestävän koneistus ole mitään salatiedettä.itse sorvannut,jyrsinyt ja porannut sitä aika isojakin määriä.Muutamia käytännön vinkkejä on ettei yritä huonoilla/tylsillä terillä sitä jyystää,koska saattaa ( laadusta riippuen ) jopa työstökareta.Jyrsinnässä ei laajoja tasopintoja ajettaessa kannata käyttää kovametallia koska se lämmittää pintaa erilailla kuin pikateräs ja näin ollen vääntää rautoja enempi..Pikateräs on jopa nopeampi jos puhutaan muutaman millin lastunpaksuuksista..
Sorvaus normi kovametalli terillä jos ei ole vartavasten hapokkaiden teriä tarjolla,mutta vauhdista pois koska cromi kuluttaa kovametallia nopeasti.

porauksessa nyrkkisääntönä syöttö samana kuin mustalla,mutta kierroksista puolet pois ja joko reilusti jäähdytysnestettä tai reipas öljy terälle koko ajan..

En ala tässä mitään oppikirjaa kirjoittamaan mutta maalaisjärkeä tässäkin,eli mielummin hitaasti teriä säästäen kuin ryminällä raudat mutkalle..

K-Ville
-
Viestit: 49
Liittynyt: 24.3.2009 18:14
Viesti:

ViestiKirjoittaja K-Ville » 16.4.2009 19:49

Ei se oo mulle mitenkään tärkeetä, miltä se pinta näyttää, vaan miten palat kestää. Rauhallisesti kun tekee niin ei siinä varmaan mitään ihmeellistä voi olla.

Poratessa kannattaa käyttää eri terää kuin normi teräkselle


Eikö toi perus HSS kestä, vaikka kunnolla jäähdyttäisi?

porauksessa nyrkkisääntönä syöttö samana kuin mustalla


Siinähän se terä just kuluu jos syöttöö ei oo rittävästi ja terä vaan luistaa siinä pinnalla ja alkaa kuumeneen.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 17.4.2009 9:59

Haponkestävällä ja rosterilla on ominaisuutta työstökarkenemiseen. Tämän huomaa jo poratessa, jos terä lepää kappaleessa ja pyörii leikkaamatta, yht'äkkiä siinä onkin läpäisemätön kohta.

En ole paljoa pikkusorvillani tuota tavaraa sorvaillut, muttakovametallipaloja käyttänyt, samoja kaikkiin materiaaleihin. Ovat kyllä laadukkaita, Laminan pinnoittamattomia. Poratahan voi ihan pikaterästerillä, miksei muutenkin työstää.

Leikkuuneste eli voitelu ja jäähdytys on pakko olla.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa