Vetoakseli, suojakumin vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Vetoakseli, suojakumin vaihto
Hei, Passatin 1.9 tdi -98 vetoakselin suojakumi meni rikki. Onko iso homma vaihtaa ??
(pitää ilm.irroittaa akseli ym..) Kiittelen jo nyt sinua joka autat.
Ps. Edellisen kerran pyysin apua jarrulevyjen vaihtoon kaakse, ja siitä kiitos kaikille vastaajille. Sylinteri piti todellakin painaa/pyrittää kiinni, ja tähän tein itse työkalun: vanha hylsy 32" muistaakseni ja siitä ajaa laikalla niin, että jää kaksi piikkiä jotka uppoaa sylinterin päässä oleviin koloihin. Pitkä jatko käteen ja painaen/pyörittäen... suorastaan laulellen sylinteri meni sisään. (o e -, suosittelen) Kaikenkaikkiaan huippu sivusto. Mukava itse tehdä remppaa, kun saapi ensin hieman ihfoa.
(pitää ilm.irroittaa akseli ym..) Kiittelen jo nyt sinua joka autat.
Ps. Edellisen kerran pyysin apua jarrulevyjen vaihtoon kaakse, ja siitä kiitos kaikille vastaajille. Sylinteri piti todellakin painaa/pyrittää kiinni, ja tähän tein itse työkalun: vanha hylsy 32" muistaakseni ja siitä ajaa laikalla niin, että jää kaksi piikkiä jotka uppoaa sylinterin päässä oleviin koloihin. Pitkä jatko käteen ja painaen/pyörittäen... suorastaan laulellen sylinteri meni sisään. (o e -, suosittelen) Kaikenkaikkiaan huippu sivusto. Mukava itse tehdä remppaa, kun saapi ensin hieman ihfoa.
Jos ulompi, niin riittää että akselin ottaa navasta irti. Sitten akseli pois navasta. Jossain taqpauksista nivel lähtee akselista helposti irti, kun pyörittää pultin takaisin niveleen ja sitä ruuvaamalla työntää nivelen irti akselista.
Korjausoppaat suosittaa aina uusimaan vetoakselin pultin. Kiristäessä venyy eikä uusiokäyttö ole suositeltavaa. Joskus olen kyllä jättänyt uusimatta.
Korjausoppaat suosittaa aina uusimaan vetoakselin pultin. Kiristäessä venyy eikä uusiokäyttö ole suositeltavaa. Joskus olen kyllä jättänyt uusimatta.
1. Löysää vetarin pultti.(jos vaan onnistuu renkaan ollessa paikalla.)
2. Rengas irti.
3. Raidetangonpää irti.
4. Vetarin pultti irti + nivel pois navasta.
5. Laita pultin tilalle pitkä pikkuräikän hylsy, joku 8mm tjsp. . (lähtee huomattavasti helpommin nivel irti akselista, ku laittaa hylsyn tai jotain muuta vastaavaa sinne pultin reikään ennen pulttia)
6. Kiristä nivel pultilla irti akselista.
7. Putsaa nivel.
8. Laita uus suojakumi + rasvat ja paina nivel paikoilleen.
9. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Nyt en kyllä muista että pitikö passatissa irrottaa iskarikin. Jos pitää, ni tee se tossa kohdassa 3.
2. Rengas irti.
3. Raidetangonpää irti.
4. Vetarin pultti irti + nivel pois navasta.
5. Laita pultin tilalle pitkä pikkuräikän hylsy, joku 8mm tjsp. . (lähtee huomattavasti helpommin nivel irti akselista, ku laittaa hylsyn tai jotain muuta vastaavaa sinne pultin reikään ennen pulttia)
6. Kiristä nivel pultilla irti akselista.
7. Putsaa nivel.
8. Laita uus suojakumi + rasvat ja paina nivel paikoilleen.
9. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Nyt en kyllä muista että pitikö passatissa irrottaa iskarikin. Jos pitää, ni tee se tossa kohdassa 3.
suoj.kumin vaihto
Hei, Tosiaan ulompi eli renkaan puolimmainen suojakumi on halki. Tutkin näitä vastauksia
tarkemmin ja uskon, että vasta kun puran autoa, kaikki neuvot naksahtelee sitten paikoilleen (ai.. niin.. tossa neuvottiin noin..:-) kiitos teille jotka vastasitte. Ilmeisesti mitään prässäys hommaa ei tule vastaan, mistä ei selviäis normi autotalli varustuksella ?
tarkemmin ja uskon, että vasta kun puran autoa, kaikki neuvot naksahtelee sitten paikoilleen (ai.. niin.. tossa neuvottiin noin..:-) kiitos teille jotka vastasitte. Ilmeisesti mitään prässäys hommaa ei tule vastaan, mistä ei selviäis normi autotalli varustuksella ?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
suojakumista vielä.
Kävin (vasta nyt) ostamassa suojakumin. Myyjä huikkasi, et alapallonivelhän se kovin homma on irroittaa yleesä ?? Sain edellä hyvät ohjeet, mutta alapalloniven irroituksesta ei kukaan puhunut. Ilmeisesti ei tarvitse irroittaa ?? Lisäksi, kumin mukana tuli iso pultti, eli meneekö se niin, et toi iso pultti pois, ja sitten jotain väliin ja pulttia takaisin ruuvaamalla lähtee itse nivel irti ?? Tää itse "päätyö" jäi hieman epäselväksi. Kiitän niitä jotka vastaavat todella paljon. (joskus jopa vien läppärin auton viereen ja luen :-)
Alapallo(j)a ei tarvitse irroittaa vaan 3b:ssä suositellaan irroitettavaksi ylätukivarsia pitelevä pultti, 17mm. Tällöin koko vetoakseli sopii tulemaan pois ja sen voi nostaa sieltä ahdingosta pöydälle kasattavaksi. Niin ja vetoakselin sisemmät kiinnityspultithan ovat tähtikantaisia kokoa 8. Vai oliko 10...
Huh huh yritin vaihtaa suojakumia.
Siis passat 1.9 tdi -98 aut. Sain tältä sivustolta hyviä ohjeita, mutta ei. Vetarin pultti auki, raidetangon pää irti... eikä lähde, kun ei mahdu tulemaan (siis ulompi vetonivel vänkärin puoli). No alatukivarsi irti ja sitten nivel käteen. No sitten se mutikka oli kädessä ja toinen päähän menee vaihdelootaan. Siinä olin ja en niiku millään saanut hommaa etenemään!!! itse työ siis jäi tekemättä ! Miten sen nivelen saa akselista irti !? muovi holkki näkyi, samoin se prikka mutta ei hiventäkään jousilukitus rikasta( u mallinen). Suruissani jouduin kasaamaan vanhalla rikkinäisellä kumilla :-( Olen ihan teidän varassa, arvoisat lukija. Onko siinä vetonivelessä jokin ruuvattava pää vai miten sen saa irti akselista. Monta tuntia sitä äimistelin. Kiitos kuitenkin jo nyt niitä, jotka kommentoivat, sillä sainhan jo täys amatöörinä mutikan kouraan.
1. Löysää vetarin pultti.(jos vaan onnistuu renkaan ollessa paikalla.)
2. Rengas irti.
3. Raidetangonpää irti.
4. Vetarin pultti irti + nivel pois navasta.
5. Laita pultin tilalle pitkä pikkuräikän hylsy, joku 8mm tjsp. . (lähtee huomattavasti helpommin nivel irti akselista, ku laittaa hylsyn tai jotain muuta vastaavaa sinne pultin reikään ennen pulttia)
6. Kiristä nivel pultilla irti akselista.
7. Putsaa nivel.
8. Laita uus suojakumi + rasvat ja paina nivel paikoilleen.
9. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Eikös noi HarriJ:n kirjottamat ohjeet oo aika täydelliset? Ilmeisesti pääsit rojektissasi vaiheeseen 4 asti. Eli sinne pultin reikään työnnät jotain tavaraa esim. sen pikku hylsyn. Sit vaan ruuvaat sen pultin takaisin sinne reikäänsä nivelen ollsessä irti navasta ja kiristät pulttia, jolloin pultti työntää navan pois vetarin päältä... Näin mää sen käsitin, ikinä en oo kyllä ko. operaatioo tehny tommoseen autoon...
elikkä...
Niin ilmeisesti pääsin, eli otin sen jotikan kouraan ja kattelin sitä.. (menaa naurattaa, mutta arvatkaa naurattiko auton alla...tunti tolkulla) Eli menin liian pitkälle. Tarkoitatte, kun olen sen ison pultin ruuvannu auki, tuikkaan hylsyn pesään ja ruuvi uudelleen perään, ruuvaamaan niin pitkälle kun lumpsahtaa nivel irti, sitten iso ruuvi pois ja operaatio jatkuu. Oliko näin myös automaatti laatikon kanssa ? vai onko sil väilä.
lisäys edelliseen..
. Löysää vetarin pultti.(jos vaan onnistuu renkaan ollessa paikalla.)
2. Rengas irti.
3. Raidetangonpää irti.
4. Vetarin pultti irti + nivel pois navasta.
5. Laita pultin tilalle pitkä pikkuräikän hylsy, joku 8mm tjsp. . (lähtee huomattavasti helpommin nivel irti akselista, ku laittaa hylsyn tai jotain muuta vastaavaa sinne pultin reikään ennen pulttia)
6. Kiristä nivel pultilla irti akselista.
7. Putsaa nivel.
8. Laita uus suojakumi + rasvat ja paina nivel paikoilleen.
9. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Kun luen kohtaa 4 vetarin pultti irti (ok) mut mitä tarkoittaa nivel pois vanasta
ja taas kohta 6 kiristä nivel pultilla irti akselista (kohdassa 6:han on jo jötikkä kourassa
toinen pää vaihdelootassa, eli eikait siinä voi kiristellä mitään)onko kohta 5 lisäselvennystä vain kohtaan 4 ?
2. Rengas irti.
3. Raidetangonpää irti.
4. Vetarin pultti irti + nivel pois navasta.
5. Laita pultin tilalle pitkä pikkuräikän hylsy, joku 8mm tjsp. . (lähtee huomattavasti helpommin nivel irti akselista, ku laittaa hylsyn tai jotain muuta vastaavaa sinne pultin reikään ennen pulttia)
6. Kiristä nivel pultilla irti akselista.
7. Putsaa nivel.
8. Laita uus suojakumi + rasvat ja paina nivel paikoilleen.
9. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Kun luen kohtaa 4 vetarin pultti irti (ok) mut mitä tarkoittaa nivel pois vanasta
ja taas kohta 6 kiristä nivel pultilla irti akselista (kohdassa 6:han on jo jötikkä kourassa
toinen pää vaihdelootassa, eli eikait siinä voi kiristellä mitään)onko kohta 5 lisäselvennystä vain kohtaan 4 ?
Juuri -03 pasuunaan vaihdoin kumin.
4. Irti siis pyörän navasta!
Itse otin takimmaisen alatukivarren irti, jotta vetoakseli ja nivel taittui ulos navasta.
5. Nyt sulla on mötikkä kädessä, siis nivel joka on vielä vetoakselissa kiinni.
6. Laita irroittamasi pultin reikään hylsy (itse käytin 9mm hylsyä), kierrä pultti hylsyä vasten niin kauan, että nivel irtoaa akselista. Siellä on pieni jousisokka, joka pitää nivelen kiinni akselissa.
Suojakumin klemmareiden kiristämiseen hohtimet olisi kaikkein parhaimmat. Sivuleikkureillakin kuitenkin saa kiristettyä.
Vanhempien volkkareiden kanssa enemmän pelannut, niin minulle oli yllätys, että pultit/mutterit ovat 16mm tai 18mm hylsyille.. Vetarin pultti on myös muuttunut, tuossa ainakin 17mm kuusiokolo. Onneksi tallista löytyi kyseiset työkalut. Harvemmin niitä tarvitsee.
Ja lisäksi "bilteman" raidetangonpään irroittajalla ei tee enää mitään..
4. Irti siis pyörän navasta!
Itse otin takimmaisen alatukivarren irti, jotta vetoakseli ja nivel taittui ulos navasta.
5. Nyt sulla on mötikkä kädessä, siis nivel joka on vielä vetoakselissa kiinni.
6. Laita irroittamasi pultin reikään hylsy (itse käytin 9mm hylsyä), kierrä pultti hylsyä vasten niin kauan, että nivel irtoaa akselista. Siellä on pieni jousisokka, joka pitää nivelen kiinni akselissa.
Suojakumin klemmareiden kiristämiseen hohtimet olisi kaikkein parhaimmat. Sivuleikkureillakin kuitenkin saa kiristettyä.
Vanhempien volkkareiden kanssa enemmän pelannut, niin minulle oli yllätys, että pultit/mutterit ovat 16mm tai 18mm hylsyille.. Vetarin pultti on myös muuttunut, tuossa ainakin 17mm kuusiokolo. Onneksi tallista löytyi kyseiset työkalut. Harvemmin niitä tarvitsee.
Ja lisäksi "bilteman" raidetangonpään irroittajalla ei tee enää mitään..
thanks...
Luulen, että minulla on jokin erityyppinen akseli. Kun jotikka vaiheessa (irti renkaasta eli kourassa) eli toinenpää vaihdelaatikossa, sitten akselia, sitten rikkoutunut ulompi suojakumi..nivel...ja tämän jälkeen nivelestä lähtee se pini akselin pätkä, ja huom: tämän päässä ei ole mitään reikää, mihin laittaa sitä isoa mutteria ?? eli minulla ei ole sille hylsylle paikkaa,, saati mutterille. Iso mutterihan tulee renkaan keskelle, jos laitan jotikän takaisin renkaan keskelle ja alan kiristään, liikkuu vain akseli vahdelaatikkoon päin.
öööh.
suomennettuna :
Olet siis saanut vetonivelen irti pyörännavasta. Mutta et saa itse vetoniveltä irti vetoakselista jos oikein ymmärsin ?Mitä noita räjäytyskuvia kattelin tuolta www.vagcat.com niin kaikissa on samanlainen kiinnitys vetonivelen ja vetoakselin välillä riippumatta siitä onko manuaali vai automaattiloota.
Eli otat käteen sen vetonivelen pultin jonka avasit ensimmäisenä pyörän ollessa paikoillaan. Alat kiertämään sitä samoille kierteille, mutta sitä ennen laitat hylsyn siihen samaan reikään mihin itse pulttikin kiertyy.Pultti työntää hylsyä edellään ja nivel irtoaa akselista.
Luulen, että minulla on jokin erityyppinen akseli. Kun jotikka vaiheessa (irti renkaasta eli kourassa) eli toinenpää vaihdelaatikossa, sitten akselia, sitten rikkoutunut ulompi suojakumi..nivel...ja tämän jälkeen nivelestä lähtee se pini akselin pätkä, ja huom: tämän päässä ei ole mitään reikää, mihin laittaa sitä isoa mutteria ?? eli minulla ei ole sille hylsylle paikkaa,, saati mutterille. Iso mutterihan tulee renkaan keskelle, jos laitan jotikän takaisin renkaan keskelle ja alan kiristään, liikkuu vain akseli vahdelaatikkoon päin.
suomennettuna :
Olet siis saanut vetonivelen irti pyörännavasta. Mutta et saa itse vetoniveltä irti vetoakselista jos oikein ymmärsin ?Mitä noita räjäytyskuvia kattelin tuolta www.vagcat.com niin kaikissa on samanlainen kiinnitys vetonivelen ja vetoakselin välillä riippumatta siitä onko manuaali vai automaattiloota.
Eli otat käteen sen vetonivelen pultin jonka avasit ensimmäisenä pyörän ollessa paikoillaan. Alat kiertämään sitä samoille kierteille, mutta sitä ennen laitat hylsyn siihen samaan reikään mihin itse pulttikin kiertyy.Pultti työntää hylsyä edellään ja nivel irtoaa akselista.
Jos se vetonivel on mutterilla (ei pultilla) kiinni navassa niin sillon se on samanmoinen kuin vanhemmissa passateissa. Kun se mötikkä on kädessäsi, silloin otat sen suojakumin pois nivelen päältä (isompi klemmari irti ja käännät sen kumin nurin päin sille vetoakselin päälle) ja lyöt vaikka kuminuijjalla sinne nivelen sisempään osaan vetoakselin suuntaisesti, mutta varo tiputtamasta irronnutta niveltä, ettei sinne mee roskia. Ai niin, muista pitää toisella kädellä kiinni vetoakselista kun lyöt vasaralla, ettei vetoakseli irtoa sisemmästä vetarin nivelestä...
ahaaa...
No minulla vetonivel on kyllä pultilla kiinni (eli renkaan keskeltä menee hirviä pultti sisään)
mutta kaikesta huolimatta (jos oikein muistan eilisen kauhean päivän) kun mötikkä oli kädessä, ja toinenpäähän menee vaihdelootaan, ei ollut pultin reikää siellä akselin natsassa joka tuli niiku ulos kun alapalloniveltä irroitti ja lipsautti ulos sen.. vai voiko olla, et olin jo hieman shokissa ja muistan väärin ?
mutta kaikesta huolimatta (jos oikein muistan eilisen kauhean päivän) kun mötikkä oli kädessä, ja toinenpäähän menee vaihdelootaan, ei ollut pultin reikää siellä akselin natsassa joka tuli niiku ulos kun alapalloniveltä irroitti ja lipsautti ulos sen.. vai voiko olla, et olin jo hieman shokissa ja muistan väärin ?
5. Laita pultin tilalle pitkä pikkuräikän hylsy, joku 8mm tjsp. . (lähtee huomattavasti helpommin nivel irti akselista, ku laittaa hylsyn tai jotain muuta vastaavaa sinne pultin reikään ennen pulttia)
6. Kiristä nivel pultilla irti akselista.
Jos haluaa säästää nämä vaiheet, niin ostaa sellaisen yleismallisen suojakumin jonka voi vetää vetonivelen yli paikoilleen. Löytyy hyllystä ainakin Motonetista.
yritän vielä..
Yritän vielä kertaalleen kun ehdin. Yhden asian olisin veilä varmistanut. Kun otan nivelen pois (jos ajatellaan et siel on se reikä ja ruuvia käyttäen), miten sen saa taikaisin ? meneekö se vain työntämällä vai onko jokin puristus/prässäys operatio tiedossa ?? Odotelen teidän asiantuntijoiden vastausta, ja kun työ on tehty/yritetty uudelleen teen raportin.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Jelppiä kaivataan!
Itsellä sama homma tuossa hiljan hankitussa 3B variantissa.
Nivel tosiaan lähti varttitunnissa irti kun ylätukivarret ja raidetangonpään irrotti. Oli onneksi tukivarsia laiteltu hiljan kun kaikki irtosi kivuttomasti.
Kysymys:
Minkäkokoinen suojakumin pitäisi olla uutena verraten nivelen mittoihin? ] Hommasin Motonetista löbron kumin ja se on 22/83mm spekseiltään. Nyt kun rojut on purettu, niin vetoakselin pään paksuun on kyllä n. 26,5mm ja nivelen kehäkin näyttää jonkin millin isommalta. Taisivat myydä väärään vai venyykö se tosiaan noin paljon?
Auto on siis 11/97 käyttöönotettu 3B variant 1.9tdi 66kw AHU. Alustanumeron loppu ...166635
t. hiacella huomenna töihin.. :-(
Itsellä sama homma tuossa hiljan hankitussa 3B variantissa.
Nivel tosiaan lähti varttitunnissa irti kun ylätukivarret ja raidetangonpään irrotti. Oli onneksi tukivarsia laiteltu hiljan kun kaikki irtosi kivuttomasti.
Kysymys:
Minkäkokoinen suojakumin pitäisi olla uutena verraten nivelen mittoihin? ] Hommasin Motonetista löbron kumin ja se on 22/83mm spekseiltään. Nyt kun rojut on purettu, niin vetoakselin pään paksuun on kyllä n. 26,5mm ja nivelen kehäkin näyttää jonkin millin isommalta. Taisivat myydä väärään vai venyykö se tosiaan noin paljon?
Auto on siis 11/97 käyttöönotettu 3B variant 1.9tdi 66kw AHU. Alustanumeron loppu ...166635
t. hiacella huomenna töihin.. :-(
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Meinaatko, että olisi oikea koko tuo 22mm? Näyttää nimittäin löytyvän sekä 22mm, että 26mm kumia tuohon. Jälkimmäinen olisi nimellisesti mittansa puolesta samoissa vetoakselin kanssa. Vanha kumi on vain millin pienempi kuin osat, mutta onhan se siinä vuosia ollutkin...
Pitäisköhän mennä ja kokeilla.. Eihän tuo kallis ollut.. Oisin hakemut merkkiliikkeestä, mutta ei ehtinyt duunista kun motonettiin...
Pitäisköhän mennä ja kokeilla.. Eihän tuo kallis ollut.. Oisin hakemut merkkiliikkeestä, mutta ei ehtinyt duunista kun motonettiin...
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
No sinnehän se venyi.. :-) Paketissa oli muuten kaksi kaarevaa prikkaa, joista vain toiselle keksin käyttöä. Olisiko tuokin sitten 'one size fits all' kumi?
MikaJ, kiitoksia rohkaisusta! Ylipäätään on kyllä helppo homma tuo passatin ulomman kumin vaihto.
Ainut mikä jäi mysteeriksi, että minne hävisi toinen 8mm lyhyt hylsy kun työnsin vetaria irti ensin yhdellä 7mm hylsyllä ja irrotin pultin uudelleen ja laitoin vielä 8mm hylsyn perään?? Toinen oli suojakumin sisällä purettaessa, mutta toista en löydä vaikka sormellakin kaivoin nivelen sisustaa. Kääntelin nivelen kaikkiin ääriasentoihin ja nyt koeajollakaan ei tunnu ainakaan välissä olevan. Ei kai niin iso murikka mahtuiskaan nivelen sisälle piiloon.
MikaJ, kiitoksia rohkaisusta! Ylipäätään on kyllä helppo homma tuo passatin ulomman kumin vaihto.
Ainut mikä jäi mysteeriksi, että minne hävisi toinen 8mm lyhyt hylsy kun työnsin vetaria irti ensin yhdellä 7mm hylsyllä ja irrotin pultin uudelleen ja laitoin vielä 8mm hylsyn perään?? Toinen oli suojakumin sisällä purettaessa, mutta toista en löydä vaikka sormellakin kaivoin nivelen sisustaa. Kääntelin nivelen kaikkiin ääriasentoihin ja nyt koeajollakaan ei tunnu ainakaan välissä olevan. Ei kai niin iso murikka mahtuiskaan nivelen sisälle piiloon.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
ehkä Pekkala on jo puolessa vuodessa tehnyt tuon homman
heh, käytin vain hakua, enkä katellut päivämäärää ku tohkeissani aloin kirjottelee.
Tänään sain äherettyä kumin paikalleen. "Pikkasen" ylimääräistä työtä tuli ku piti löysätä alatukivarsi. Oli niin stnan tiukassa, että järki meinasi lähteä ja vissiin lähtiki ku siinä resutessa menin kierteen hajottamaa siitä tukivarresta. No, kysyin sitten pörhöltä, että paljon uusi varsi maksaa ja vastaus 209e sai viilan käteen. :) Onneksi sain kierteen pelastettua.
Toinen mikä meinasi aiheuttaa harmaita hiuksia oli nivel itse joka ei meinannu lähteä millään irti akselista. Onneksi oli pulttikone käytössä jolla sai takoa kunnolla. Helpotti hommaa kovasti. Mulle 8mm hylsy oli liian pieni. Otin jonku tuuma koon hylsyn niin ison ku siihen reikään meni ja pultti perään. Alkuperäinen pultti oli mulla muuten 17mm kuuskolo.
Mulla tuli ainaki metallinen prikka ensimmäiseksi, sitten muovinen voisko sanoa kartion mallinen prikka. Akselin ihan siihen päähän uraan tuli "lukko" rengas. Sitten vain nivel päälle.
Kuviaki tuli jokunen otettua. Tulee myöhemmin.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Mulla tuli ainaki metallinen prikka ensimmäiseksi, sitten muovinen voisko sanoa kartion mallinen prikka. Akselin ihan siihen päähän uraan tuli "lukko" rengas. Sitten vain nivel päälle.
Näin minullakin.
Kumman puolen teit? Itse aloitin vasemmalla ja tuossa riitti kun otti raidetangonpään ja ylätukivarret irti ripustuksesta. Mahtui hyvin kääntämään sivuun. Raidetangonpää on passatissa erittäin helppo irrottaa kun siinä on se pultti päällä, jolla saa kilkutettua sen irti.(tai vaihtaa pidemmän pultin, jolla takoo sen alas irti)
Nii,, helppo ja helppo. Ensin pitää kuitenki saada se "lukitus" pultti siitä raidetangon päästä pois. Mulla oli seki tiukassa. Piti mättää lekalla oikein kunnolla. Samalla yrittää varoa ettei tao pultin päätä lyttyyn. Pitäis olla aina uudet pultit noihin.
Vaihoin kuskinpuolelta ulommaisen suojakumin.
Vaihoin kuskinpuolelta ulommaisen suojakumin.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Se on totta, että onhan noi pultit usein aika jämähtäneitä. Silloin esim. pikku tohotin auttaa pistelämmityksessä. Lähtee ihan eri tavalla kun saa lämpöä. Varsinkin ylätukivarsien pitkä pultti on yleensä jämähtänyt ripustukseen vaikka mutterin saisikin auki. Mun tapauksessa joku oli joutunut noita availemaan vuoden kahden sisään, joten lähtivät ihan crc:llä..
EDIT: Se mutteri muuten kannattaa kiertää siihen kierteeseen pultin pään kanssa tasan, jolloin pystyy paremmin takomaan ilman kierteiden tuhoamista (näin ehkä teitkin). Edestakaisin väsyttämistähän tuo on eli aikaa palaa ja pulttikin saattaa ottaa itseensä. Lämpö on paras keino.
EDIT: Se mutteri muuten kannattaa kiertää siihen kierteeseen pultin pään kanssa tasan, jolloin pystyy paremmin takomaan ilman kierteiden tuhoamista (näin ehkä teitkin). Edestakaisin väsyttämistähän tuo on eli aikaa palaa ja pulttikin saattaa ottaa itseensä. Lämpö on paras keino.
Nostetaan ylös kun olisi itsellä kyseinen homma ajankohtainen. Huomasin juuri että molemmat suojakumit (ulommat) olivat revenneet kunnolla auki. Viimeinen havainto ehjistä kumeista on joulukuulta. Niveleen on varmasti päässyt hiekkaa ja muuta likaa koska ei ole mitään hajua kuinka pitkään ovat olleet rikki.
Eli millä puhdistan nivelet kun vaihdan kumin? Miten alkaa oireilemaan jos nivelet ovat kuluneet, eli pitäisikö vaihtaa myös itse nivelet? Millä olette kiristäneet tuon vetarin pultin kun vanhassa audissa muistaakseni piti kiristää se pultti johonkin jäärkyttävään momenttiin + 180 astetta?
Uskon että homman saa hoidettua taitojen puolesta mutta työkalut huolettaa juurikin tuon kiristyksen takia koska käytöstäni ei löydy minkäänlaista momenttiavainta. Muuten taitaa selvitä perus räikkä- ja lenkkisarjalla?
Eli millä puhdistan nivelet kun vaihdan kumin? Miten alkaa oireilemaan jos nivelet ovat kuluneet, eli pitäisikö vaihtaa myös itse nivelet? Millä olette kiristäneet tuon vetarin pultin kun vanhassa audissa muistaakseni piti kiristää se pultti johonkin jäärkyttävään momenttiin + 180 astetta?
Uskon että homman saa hoidettua taitojen puolesta mutta työkalut huolettaa juurikin tuon kiristyksen takia koska käytöstäni ei löydy minkäänlaista momenttiavainta. Muuten taitaa selvitä perus räikkä- ja lenkkisarjalla?
Tuli itse vaihdettua muutama tunti sitten. Nivelen voi putsata vaikka jarrucleanerillä ja paineilmalla jos kovin hiekkanen. Itse vedin noin puolen metrin jatkovarrella tiukkaan kiinni. Ei ainakaan vielä oo irti lähteny.
Navan pultteja on näköjään kolmea erikokoa, 14 ja 17 mm kuusiokannat ja isolla pulttikannalla oleva. Näköjään mitä uudempi passat sen isompi pultti.
Navan pultteja on näköjään kolmea erikokoa, 14 ja 17 mm kuusiokannat ja isolla pulttikannalla oleva. Näköjään mitä uudempi passat sen isompi pultti.
Täälläkin olisi oikealta ulomman suojakumin vaihto edessä. Katsastuksessa just Passatin käytin, eikä mitään muita vikoja löytynyt. Ei edes tukivarsissa ollut sanomista, vaikka kovasti sorkkaraudan kanssa väänteli :)
Nyt sitten arpominen että mitä tuon kanssa tekee. Kun ei ole tietoa kauanko tuo on ollut hajalla, ei ole tullut muutamaan kuukauteen tuonne vetoniveliin päin kurkittua, niin saattanut olla kumi hajalla ties kuinka pitkään. Mitään ääniä sieltä ei kyllä kuulu, mut silti arveluttaa tuon nivelen kunto. Eikö sitä saa sitten millään putsattua? Kun sinne kuitenkin on paskaa mennyt. Vai pitäiskö tuo sitten vaihtaa samalla koko nivel, vaikka ei mitenkään oireile vielä? 50€ ois motonetissä joku tarvike ja Löbro satasen.
Motonetistä noita suojakumeja jo katselin. Kumpi näistä sitten olisi se oikea?
V6/TDi-74/81kW Ulompi/kuminen jos ø23/90mm [1996-2005]
V6/TDi-81kW Ulompi/kuminen jos ø22/83mm [1996-2005]
Kyseessä siis -98 1.9 TDi Passat, AFN 81kW myllyllä.
Ja kuinkahan kauan menisi korjaamolla tuossa kumin vaihdossa? Mietin että jos on nopea homma ja alle satasella selviää, niin voisi teettää tuon ammattilaisilla ettei tarvisi käsiään sotkea. Onnistuisi tuo kyllä itseltäkin, kiitos näiden yllä olevien ohjeiden ja Alfamerin korjausoppaan. Nyt ei vaan tahdo ihan heti aikaa eikä kiinnostusta tuohon autoremppaan löytyä.
Nyt sitten arpominen että mitä tuon kanssa tekee. Kun ei ole tietoa kauanko tuo on ollut hajalla, ei ole tullut muutamaan kuukauteen tuonne vetoniveliin päin kurkittua, niin saattanut olla kumi hajalla ties kuinka pitkään. Mitään ääniä sieltä ei kyllä kuulu, mut silti arveluttaa tuon nivelen kunto. Eikö sitä saa sitten millään putsattua? Kun sinne kuitenkin on paskaa mennyt. Vai pitäiskö tuo sitten vaihtaa samalla koko nivel, vaikka ei mitenkään oireile vielä? 50€ ois motonetissä joku tarvike ja Löbro satasen.
Motonetistä noita suojakumeja jo katselin. Kumpi näistä sitten olisi se oikea?
V6/TDi-74/81kW Ulompi/kuminen jos ø23/90mm [1996-2005]
V6/TDi-81kW Ulompi/kuminen jos ø22/83mm [1996-2005]
Kyseessä siis -98 1.9 TDi Passat, AFN 81kW myllyllä.
Ja kuinkahan kauan menisi korjaamolla tuossa kumin vaihdossa? Mietin että jos on nopea homma ja alle satasella selviää, niin voisi teettää tuon ammattilaisilla ettei tarvisi käsiään sotkea. Onnistuisi tuo kyllä itseltäkin, kiitos näiden yllä olevien ohjeiden ja Alfamerin korjausoppaan. Nyt ei vaan tahdo ihan heti aikaa eikä kiinnostusta tuohon autoremppaan löytyä.
Tervehdys.
Juuri vaihdoin vaimon -05 passattiin vetarin kumit kummallekkin puolelle. Oli tosi hyvät ja toimivat ohjeet. Rupesin tuossa miettimään että haittaakohan mitään jos pikkuräikän jatkovarsi+hylsy(yht.n6cm) jää sinne vetarin sisään. En löytänyt sitä mistään. Kuskin puolelta muistin sen rautalanganpätkällä kalastaa pois, mutta todennäköisesti se jäi pelkääjän puolelle.
Onkohan vetari ontto vaidelaatikkoon asti? Ainakin akseli kiristyi hyvin pyörän napaan eikä siinä tunnu klappia eikä muutenkaan tunnu ohjauksessa.
Annanko olla vain tarkistanko vielä ja nukun senjälkeen yöni huoletta ?
Kiitos!
Juuri vaihdoin vaimon -05 passattiin vetarin kumit kummallekkin puolelle. Oli tosi hyvät ja toimivat ohjeet. Rupesin tuossa miettimään että haittaakohan mitään jos pikkuräikän jatkovarsi+hylsy(yht.n6cm) jää sinne vetarin sisään. En löytänyt sitä mistään. Kuskin puolelta muistin sen rautalanganpätkällä kalastaa pois, mutta todennäköisesti se jäi pelkääjän puolelle.
Onkohan vetari ontto vaidelaatikkoon asti? Ainakin akseli kiristyi hyvin pyörän napaan eikä siinä tunnu klappia eikä muutenkaan tunnu ohjauksessa.
Annanko olla vain tarkistanko vielä ja nukun senjälkeen yöni huoletta ?
Kiitos!
Moikka!
Itsellä juurikin sama remppa kesken. Ja on nimittäin niin tiukassa jokainen pultti ettei mitään rajaa. Miten olette saaneet kuvassa näkyvän pultin irtoamaan? Itsellä se on joko helv* tiukassa tai ruostunut kiinni. Sitä on hieno porata pois, jos se poikki napsahtaa.
Kireyden lisäksi tuntuisi, että pultti olisi lievästi kiero. Onko normaalia?

Itsellä juurikin sama remppa kesken. Ja on nimittäin niin tiukassa jokainen pultti ettei mitään rajaa. Miten olette saaneet kuvassa näkyvän pultin irtoamaan? Itsellä se on joko helv* tiukassa tai ruostunut kiinni. Sitä on hieno porata pois, jos se poikki napsahtaa.
Kireyden lisäksi tuntuisi, että pultti olisi lievästi kiero. Onko normaalia?

En viittiny kovin lämmittää kun siinä on noiden tukivarsien kumit, etteivät sula. Sain pultin irtoomaan ehjänä, mutta käyn nyt varmuuden vuoksi vielä hakemassa uuden pultin laakkoselta. Laitoin vähän crc:tä ja naputtelin ja vääntelin niin kyllä se sieltä irtos. Saa nähä miten pääsen tässä eteenpäin, toivotaan parasta ja kiitos muuten nopeesta vastauksesta! :)
Pikaisia vinkejä, millainen tuo -02 Passatin (AVF, tiptronic) ulommainen vetari on vaihtaa? Naksuttelee hiukan ja katsastuksessa puoli vuotta sitten oli kumi rikki, en jaksanut vaihtaa kun vetarihan pitää irrottaa pelkän kumin vaihtoonkin.
Mulla on Bilteman ision kolmen räikän setti työkaluja. Mitä kaikkea siihen tarvitaan? Navasta vetarin pultti auki? Rengas pois, raidepää auki. Tarviiko sen lisäksi ottaa kaikki nivelet auki? Entä onnistuuko se jos on joskus tehnyt nivel-/jarruremppaa? Onko vetarin asentamiseen niksejä tai kohdistuksia?
Mulla on Bilteman ision kolmen räikän setti työkaluja. Mitä kaikkea siihen tarvitaan? Navasta vetarin pultti auki? Rengas pois, raidepää auki. Tarviiko sen lisäksi ottaa kaikki nivelet auki? Entä onnistuuko se jos on joskus tehnyt nivel-/jarruremppaa? Onko vetarin asentamiseen niksejä tai kohdistuksia?
Kohtalaisen simppeli homma. Navan pultti auki vääntäen kuusiokoloavainta metrisellä jatkovarrella, ja alatukivarsien irrotus olkavarresta muistaakseni riitti kummallakin puolella. Todennäköisesti aukeavat helpommin kuin yläpään legendaarinen jumipultti.
Motonetin Löbrö -sarjoissa oli vähän hassun muotoinen lukitussokka, kannattanee käyttää vanhaa ettei käy niinkuin mulle ja tuli nuijittua vetaria sisään niin että meni boorit päästä vähän lyttyyn. Viilallahan ne oikeni ettei isoa vahinkoa tullu, mutta aikaa meni. Vanhan sokan kanssa uppos kerrasta ineen. Kumin kiinnityspantaa varten on olemassa erikoistyökaluja, normi hohtimilla ei ilmeisesti saa puristettua sitä tarpeeksi tiukalle.
Motonetin Löbrö -sarjoissa oli vähän hassun muotoinen lukitussokka, kannattanee käyttää vanhaa ettei käy niinkuin mulle ja tuli nuijittua vetaria sisään niin että meni boorit päästä vähän lyttyyn. Viilallahan ne oikeni ettei isoa vahinkoa tullu, mutta aikaa meni. Vanhan sokan kanssa uppos kerrasta ineen. Kumin kiinnityspantaa varten on olemassa erikoistyökaluja, normi hohtimilla ei ilmeisesti saa puristettua sitä tarpeeksi tiukalle.
Itse otan sisemmän vetarin 6 XZN:ää irti ja kuusiokolon vetarin ulkopäästä. Nopeampi homma ja olen kokenut mukavammaksi tehdä kun saa koko vetoakselin irti ja pruustukkiin kiinni, saa siinä sitten irrotella vetarin ja laittaa uuden rasvoineen päivineen kiinni. Tavallisilla hohtimilla (pidemmillä varsilla) saa varsin tiukkaan, kunhan leuat on pienemmät että saa juuresta saa puristaa.
Käpistelin Motonetissä Löbröä ja tarvikeosaa jonka sitten ostin. Löbrössä oli mustempi, pehmeämpi ja vetelämpi suojakumi kun tarvikeosassa oli paksumpi ja harmaampi jäykempi suojakumi. Kumpikahan noista sitten on kestävämpi?
Löbrön kumit on ollut aika sekundaa viimeaikoina, valitettavasti. Jotain on radikaalisti muuttunut kun ei talven yli kestä. Katsotaan jos SKF:n "ylivedettävät" kestäisi paremmin...
Onko normaalia 4motion Passatille että vetonivelen suojakumi on apparin puolella lähempänä iskaria? Tuli tehtyä tuollainen havainto eilen kun vaihdoin TAAS suojakumia tuolle puolelle. Ilmeisesti se sisäpään kiinnityspanta on hieraissut iskarinhaarukkaan kiinni ääriasennoissa ja sen takia vetänyt kumin aivan kieroon ja rikki.
vetonivelen suojakumin vaihto
Vaihdoin aamulla suojakumin 2004 4-motion passattiin näillä ohjeilla:
"Itse otan sisemmän vetarin 6 XZN:ää irti ja kuusiokolon vetarin ulkopäästä. Nopeampi homma ja olen kokenut mukavammaksi tehdä kun saa koko vetoakselin irti ja pruustukkiin kiinni, saa siinä sitten irrotella vetarin ja laittaa uuden rasvoineen päivineen kiinni. "
Homma toimi kuin junan vessa. Niitä hylsyjä hukkui multakin kun irroitti vetaria akselista. Ne hylsyt jää vetarin sisälle ja piti ravistella/onkia ne sieltä pois. 3 hylsyä sieltä tuli, eikä vetari ollut moksiskaan kun sitä pyöritteli. Eli etsikää ne kadonneet hylsyt sieltä vetarin sisältä.
Niin ja Motonetin Löbrön kumi oli liian pieni halkaisijaltaan, mutta se meni kuitenkin paikoilleen kun vähän venytti. Kiristys pannat piti käyttää uudestaan kun ne oli pieniä kanssa.
Jos sulla saman ikäinen pasaati, niin osta se isompi halkaisijaltaan oleva suojakumi.
"Itse otan sisemmän vetarin 6 XZN:ää irti ja kuusiokolon vetarin ulkopäästä. Nopeampi homma ja olen kokenut mukavammaksi tehdä kun saa koko vetoakselin irti ja pruustukkiin kiinni, saa siinä sitten irrotella vetarin ja laittaa uuden rasvoineen päivineen kiinni. "
Homma toimi kuin junan vessa. Niitä hylsyjä hukkui multakin kun irroitti vetaria akselista. Ne hylsyt jää vetarin sisälle ja piti ravistella/onkia ne sieltä pois. 3 hylsyä sieltä tuli, eikä vetari ollut moksiskaan kun sitä pyöritteli. Eli etsikää ne kadonneet hylsyt sieltä vetarin sisältä.
Niin ja Motonetin Löbrön kumi oli liian pieni halkaisijaltaan, mutta se meni kuitenkin paikoilleen kun vähän venytti. Kiristys pannat piti käyttää uudestaan kun ne oli pieniä kanssa.
Jos sulla saman ikäinen pasaati, niin osta se isompi halkaisijaltaan oleva suojakumi.
Kaverin Paksatista hajos ulompi suojakumi 3:n kuukauden käytän jälkeen. Oli revenny sisemmän klemmarin vierestä. Vaihdettiin uusi Motonetsita ostettu Löbron kumi ja pistettiin samaan kohtaan akselille, mutta kun kääntää pyörän ääriäsentoon, niin aika kireellä on ne poimut siinä kumissa. Tuokaan ei tuu kestämään kauaa nuin.
Miten pitkälle se kumi kuuluu olla siellä akselin päällä - jotenkin oli epäselvää, että missä on se oikea olkapää ?
Miten pitkälle se kumi kuuluu olla siellä akselin päällä - jotenkin oli epäselvää, että missä on se oikea olkapää ?
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Voin todeta saman Löbron laadusta, on tässä parin vuoden aikana tuntunut kuluvan kuin PAXia. Ja sitten on syytä olla tarkkana minkä kokoisen kumin laittaa, niitä on muutamaa eri kokoa eikä varaosaliikkeissä myyjät tiedä luonnollisestikaan mikä sinne käy ellei mallia ole. Yhden kumin nimittäin murros pureksi sisäpuolelta puhki, mikä ei varmaan onnistu oikeankokoisella kumilla. Enkä miekään tullu katsoneeksi sen tarkemmin sitä kumia kun se meni hyvin paikalleen kuitenkin.
Minä en muuten ole tunkenut mitää hylsyjä vetarin pultinreikään. Vanha pultti ei mene tarpeeksi syvälle jos on ollut oikeaan momenttiin kiristettynä, venyy ja stoppaa siihen mistä on ollut kierteistä ulkona. Mutta, uudella pultilla saa murroksen purettua. Monesti se on jopa aika löysä plopsahtamaan irti joten pultti ei siinä vahingoitu. On minusta nopeampi tapa kuin purkaa pöydälle koko akseli, yksi pultti kuutta vastaan :) Ja sitten noissa 1,8T värkeissä on riittänyt taemman alatukivarren irroitus, jonka jälkeen se tolppa alkaa antaa myöten eteenpäin ja vetari lähtee ulos kun kääntää sitä taakse ja napaa/tolppaa painaa eteenpäin.
Minä en muuten ole tunkenut mitää hylsyjä vetarin pultinreikään. Vanha pultti ei mene tarpeeksi syvälle jos on ollut oikeaan momenttiin kiristettynä, venyy ja stoppaa siihen mistä on ollut kierteistä ulkona. Mutta, uudella pultilla saa murroksen purettua. Monesti se on jopa aika löysä plopsahtamaan irti joten pultti ei siinä vahingoitu. On minusta nopeampi tapa kuin purkaa pöydälle koko akseli, yksi pultti kuutta vastaan :) Ja sitten noissa 1,8T värkeissä on riittänyt taemman alatukivarren irroitus, jonka jälkeen se tolppa alkaa antaa myöten eteenpäin ja vetari lähtee ulos kun kääntää sitä taakse ja napaa/tolppaa painaa eteenpäin.
Vastataan nyt sitten itse jos muutkin haluavat tietää.
Service-kirjan mukaan:
Kuusiokoloruuvi:
M14 115Nm +180º eteenpäin
TAI
M16 190Nm +180º eteenpäin
Monikoloruuvit, 6kpl:
kiristetään ristiin 10Nm tiukkuuteen
M8 x 48 - 40Nm
M10 x 48 - 77Nm
Service-kirjan mukaan:
Kuusiokoloruuvi:
M14 115Nm +180º eteenpäin
TAI
M16 190Nm +180º eteenpäin
Monikoloruuvit, 6kpl:
kiristetään ristiin 10Nm tiukkuuteen
M8 x 48 - 40Nm
M10 x 48 - 77Nm
Viimeksi muokannut VAG-kuski, 7.7.2015 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mun sivistynyt arvaus olisi että ensin 10 Nm ristiin ja sit haluamassaan järjestyksessä lopulliseen kireyteen, mikä sulla olisi noiden M10 mukaan. Omissani oon ohjeen puuttumisen takia pistänyt ensin huulille, sit sormikireydelle, sit vähän tiukemmalle ja viimeisena momenttiin. Pitkät räikän jatkovarret oli siinä paikallaan. Momentit kyllä löysin jostain.
Vetarin pultti pitäs olla M14, olettaen että -98 1,8T AEB? Helpottaisi jos kaikilla olisi tää tieto profiilissa :)
Noi M10:t tiskillä 4,6 € kipale, mutta ite olen noita vaihtanut tarvittaessa normi ulkosen otteen 10.n tai 12.n (vai mikä se oli?) pultteihin, kun ei oikeasti kiinnostanut maksaa melkein kymmenkertaista hintaa 12 pultista...
Vetarin pultti pitäs olla M14, olettaen että -98 1,8T AEB? Helpottaisi jos kaikilla olisi tää tieto profiilissa :)
Noi M10:t tiskillä 4,6 € kipale, mutta ite olen noita vaihtanut tarvittaessa normi ulkosen otteen 10.n tai 12.n (vai mikä se oli?) pultteihin, kun ei oikeasti kiinnostanut maksaa melkein kymmenkertaista hintaa 12 pultista...
Passat 1.9tdi avb 74kw vm 2003 vetarin ulompi suojakumi tuli vaihdettua.
1. Rengas irti
2. Löysää vetarin pultti (vaatii voimaa ja oikeat työkalut)
3. Taaempi alatukivarsi irti. (sorkkarauta hyvä työkalu vääntämiseen)
4. Vetarin pultti irti + vetonivel pois navasta (sopii tulemaan kun alatukivarsi irti ja kääntää koko pakettia eteenpäin)
5. Laita vetarinpultin tilalle pitkä pikkuräikän hylsy, joku 8mm tjsp. . (lähtee huomattavasti helpommin vetonivel irti vetoakselista, ku laittaa hylsyn tai jotain muuta vastaavaa sinne pultin reikään ennen pulttia)
6. Kiristä vetonivel pultilla irti vetoakselista.
7. Putsaa nivel.
8. Laita uus suojakumi + rasvat ja paina nivel paikoilleen (laita suojakumi ensin vetoakselin päälle, sen jälkeen prikat/holkit vetariin ensin metallinen, sitten muovinen, sitten nivel paikolleen ja lopuksi suojakumin klemmarit kiinni)
9. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Tämä mielestäni helpoin tapa, koska taaemman alatukivarren saa helposti irti, pystyy sorkkaraudalla vääntämään poikkeen kun renkaat käännetty ääriasentoon.
Toistamiseen tehtynä alle tunnin homma olisi kaikkineen.
1. Rengas irti
2. Löysää vetarin pultti (vaatii voimaa ja oikeat työkalut)
3. Taaempi alatukivarsi irti. (sorkkarauta hyvä työkalu vääntämiseen)
4. Vetarin pultti irti + vetonivel pois navasta (sopii tulemaan kun alatukivarsi irti ja kääntää koko pakettia eteenpäin)
5. Laita vetarinpultin tilalle pitkä pikkuräikän hylsy, joku 8mm tjsp. . (lähtee huomattavasti helpommin vetonivel irti vetoakselista, ku laittaa hylsyn tai jotain muuta vastaavaa sinne pultin reikään ennen pulttia)
6. Kiristä vetonivel pultilla irti vetoakselista.
7. Putsaa nivel.
8. Laita uus suojakumi + rasvat ja paina nivel paikoilleen (laita suojakumi ensin vetoakselin päälle, sen jälkeen prikat/holkit vetariin ensin metallinen, sitten muovinen, sitten nivel paikolleen ja lopuksi suojakumin klemmarit kiinni)
9. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Tämä mielestäni helpoin tapa, koska taaemman alatukivarren saa helposti irti, pystyy sorkkaraudalla vääntämään poikkeen kun renkaat käännetty ääriasentoon.
Toistamiseen tehtynä alle tunnin homma olisi kaikkineen.
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
En vielä tätä ketjua ehtinyt lukea, mutta tätä aloittelin.
Kysymys, kummasta kannattaa pyörän napaa alkaa irrottamaan, alhaalta vai ylhäältä?
3BG sedaniin pitäisi vajaavetoisen vasen vetonivel vaihtaa. Hitsi kun pukkasi lumituiskua just nyt...
3 vuotta sitten vaihdettu tarvikenivel antautui nyt, 85tkm jälkeen. Nyt ostin SKF:n Motonetista.
Kysymys, kummasta kannattaa pyörän napaa alkaa irrottamaan, alhaalta vai ylhäältä?
3BG sedaniin pitäisi vajaavetoisen vasen vetonivel vaihtaa. Hitsi kun pukkasi lumituiskua just nyt...
3 vuotta sitten vaihdettu tarvikenivel antautui nyt, 85tkm jälkeen. Nyt ostin SKF:n Motonetista.
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
JOS se ylätukivarsien pitkä pultti lähtee suosiolla, niin se on ehkä helpoin tapa saada tilaa ottaa vetari pois. Toki sille alemmalle kartiollekin on joku irroitustyökalu, jolla sen sais suht helposti pois.
Ja itse suosin vetarin kokonaan irroitusta. Kasaus ja rasvojen laitto on omasta mielestä vähän helpompaa irrallaan.
Ja itse suosin vetarin kokonaan irroitusta. Kasaus ja rasvojen laitto on omasta mielestä vähän helpompaa irrallaan.
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
3 vuotta sitten vaihdettu tarvikenivel antautui nyt, 85tkm jälkeen. Nyt ostin SKF:n Motonetista.
Vaihdoin viime talvena ulommat SKF:n vetonivelet pykälää vanhempaan Pasuunaan. Nivelet vaikuttivat laadukkailta mutta sujojakumit antautuivat vähän ajan päästä kovien pakkasten jäljiltä. Sain takuuseen uudet nivelet ja kasasin ne Löbron kumeilla. SKF:t kumit olivat paljon muovisemman oloiset kuin Löbrot, toivottavasti nämä kestävät vähän pitempään.
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 14.8.2013 15:31
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
Itse teen näin:
-Vetarin napapultti auki
-Pyörä irti
-Alatukivarsi, etummainen, iskarista ja vakaajasta sekä rungosta irti.
-Vetari pyörän navasta irti
-Vetarin sisemmät pultit auki, M10 12kanttinen avain, merkkaa vetarin asento
Vetari pyödälle, klemmarit irti
-Vetarin päätypultin reikään 8mm hylsy, pultti kiinni (nivelen oltava suorassa)
-Nivel irtoaa akselista, MOLEMMAT prikat pois sieltä vanhan kumin sisältä!
-Uusi klemmari ja kumi sekä prikat, pienempi prikka ensin ja kartio sen jälkeen.
-Nivelen purku kuula kerrallaan ja puhdistus + kasaus, ja se 8mm hylsy pois!
-Rasvat niveleen sisälle
-Nivel paikalleen ja tsekkaus että on prikoissa kiinni niin pitkällä kun menee
-NIvelen kehän puhdistus ja klemmari kiinni (itse käytän vielä pikaliimaa varmistuksena kumin ulommaisessa urassa ettei pakkasella irtoa jäykkä kumi nivelestä)
Se miksi itse tykkään purkaa vetarin noin:
Raidepään säätö menee vituiksi jos ottaa irti olkavarresta ja autosta voi tulla tuuli herkkä/loivassa töyssyssä alkaa hakea
Jos taas ottaa taaemman alatukivarren irti joutuu apurunkoa löystämään ja saattaa taas kulmat vähän muuttua
Itse en noista pallonivelen irrottamisista oikeen myöskään tykkää kun joutuu moukaroimaan niveltä aina irti ja saattaa vaurioitua irrotuksen tai asennuksen aikana
Ostakaa alkuperäiset kumit. Ne ovat muoviset ja omasta mielestä paljon paremmat kuin tarvike. Maksaa jotain 24€ per puoli, sisältää kumin, HYVÄT leveät klemmarit, prikat, rasvat ja pultin


Tuossa viimeinen kuva alatukivarren irroituksessa, vetari mahtuu pois kun on kaikki pultit irti ja pallonivel olkavarressa paikallaan
Tuossa vielä alkuperäisen ja tarvike nivelen klemmarin ero.
Tarvike nivelellä ajettu n. 10tkm, kumi irronnut kaksi kertaa ja jostain syystä mennyt ruttuun. Klemmarit ei kestä.

-Vetarin napapultti auki
-Pyörä irti
-Alatukivarsi, etummainen, iskarista ja vakaajasta sekä rungosta irti.
-Vetari pyörän navasta irti
-Vetarin sisemmät pultit auki, M10 12kanttinen avain, merkkaa vetarin asento
Vetari pyödälle, klemmarit irti
-Vetarin päätypultin reikään 8mm hylsy, pultti kiinni (nivelen oltava suorassa)
-Nivel irtoaa akselista, MOLEMMAT prikat pois sieltä vanhan kumin sisältä!
-Uusi klemmari ja kumi sekä prikat, pienempi prikka ensin ja kartio sen jälkeen.
-Nivelen purku kuula kerrallaan ja puhdistus + kasaus, ja se 8mm hylsy pois!
-Rasvat niveleen sisälle
-Nivel paikalleen ja tsekkaus että on prikoissa kiinni niin pitkällä kun menee
-NIvelen kehän puhdistus ja klemmari kiinni (itse käytän vielä pikaliimaa varmistuksena kumin ulommaisessa urassa ettei pakkasella irtoa jäykkä kumi nivelestä)
Se miksi itse tykkään purkaa vetarin noin:
Raidepään säätö menee vituiksi jos ottaa irti olkavarresta ja autosta voi tulla tuuli herkkä/loivassa töyssyssä alkaa hakea
Jos taas ottaa taaemman alatukivarren irti joutuu apurunkoa löystämään ja saattaa taas kulmat vähän muuttua
Itse en noista pallonivelen irrottamisista oikeen myöskään tykkää kun joutuu moukaroimaan niveltä aina irti ja saattaa vaurioitua irrotuksen tai asennuksen aikana
Ostakaa alkuperäiset kumit. Ne ovat muoviset ja omasta mielestä paljon paremmat kuin tarvike. Maksaa jotain 24€ per puoli, sisältää kumin, HYVÄT leveät klemmarit, prikat, rasvat ja pultin


Tuossa viimeinen kuva alatukivarren irroituksessa, vetari mahtuu pois kun on kaikki pultit irti ja pallonivel olkavarressa paikallaan
Tuossa vielä alkuperäisen ja tarvike nivelen klemmarin ero.
Tarvike nivelellä ajettu n. 10tkm, kumi irronnut kaksi kertaa ja jostain syystä mennyt ruttuun. Klemmarit ei kestä.

Re:
Juiio kirjoitti:Passat 1.9tdi avb 74kw vm 2003 vetarin ulompi suojakumi tuli vaihdettua.
1. Rengas irti
2. Löysää vetarin pultti (vaatii voimaa ja oikeat työkalut)
3. Taaempi alatukivarsi irti. (sorkkarauta hyvä työkalu vääntämiseen)
4. Vetarin pultti irti + vetonivel pois navasta (sopii tulemaan kun alatukivarsi irti ja kääntää koko pakettia eteenpäin)
5. Laita vetarinpultin tilalle pitkä pikkuräikän hylsy, joku 8mm tjsp. . (lähtee huomattavasti helpommin vetonivel irti vetoakselista, ku laittaa hylsyn tai jotain muuta vastaavaa sinne pultin reikään ennen pulttia)
6. Kiristä vetonivel pultilla irti vetoakselista.
7. Putsaa nivel.
8. Laita uus suojakumi + rasvat ja paina nivel paikoilleen (laita suojakumi ensin vetoakselin päälle, sen jälkeen prikat/holkit vetariin ensin metallinen, sitten muovinen, sitten nivel paikolleen ja lopuksi suojakumin klemmarit kiinni)
9. Kasaa päinvastaisessa järjestyksessä.
Tämä mielestäni helpoin tapa, koska taaemman alatukivarren saa helposti irti, pystyy sorkkaraudalla vääntämään poikkeen kun renkaat käännetty ääriasentoon.
Toistamiseen tehtynä alle tunnin homma olisi kaikkineen.
tällälailla vaihtaen n tunnin case edelleen.
edit. tuo 5.kohta on turha
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
Suojakumin vaihto käy myös näin:
https://www.youtube.com/watch?v=iKILIVOB99I
Motonetin versio kestänyt passatissa nyt n.70tkm. (en ois kyllä uskonut..)
https://www.youtube.com/watch?v=iKILIVOB99I
Motonetin versio kestänyt passatissa nyt n.70tkm. (en ois kyllä uskonut..)
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
Tuo on kyllä kätevän oloinen. Toimii varmaan hyvin, jos vanha kumi ei kovin pahasti ole mennyt rikki eikä nivel ole uinut hiekassa/kurassa.
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
Mä laitoin kans entisiin niveliin noi suojakumit, ja kyllä pysy ehjänä sen ~20tkm mitä kerkesin ajaa ennen uusien nivelien vaihtoa. On hintansa väärti ja nopeat asentaa. Paketissa tuleva liima on myös jytyä.
Vetoakseli, suojakumin vaihto
Passatissa klopisee jokin edessä ja huomasin, että vetarin sisempi kumi kun on paskana.
Pitääkö vetari tuollaista suoralla ja sileällä klopisevaa ääntä?
Ilmeisesti sisemmänkin nivelen saa vaihdettua, pitää vaan ottaa koko akseli irti?
Paljos noi marmorilla maksaa? Motonet-tarjoaa kahta 55€ osaa joista kumpikaan ei käy AVF:ään?

Pitääkö vetari tuollaista suoralla ja sileällä klopisevaa ääntä?
Ilmeisesti sisemmänkin nivelen saa vaihdettua, pitää vaan ottaa koko akseli irti?
Paljos noi marmorilla maksaa? Motonet-tarjoaa kahta 55€ osaa joista kumpikaan ei käy AVF:ään?

Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
Teoriassa riittää sisäpään irroitus, sen saa laatikon laipasta sitten irti ja vähän erilleen. Muistaakseni volkkari ei myy pelkkää sisäniveltä erikseen vaan pitää ostaa vähintään nivel+akseli.
Käytetty on aina vaihtoehto..
Ja vaihteistosta riippuu tuo sisempi nivelen tyyppi, manu/auto on erilaiset.
Käytetty on aina vaihtoehto..
Ja vaihteistosta riippuu tuo sisempi nivelen tyyppi, manu/auto on erilaiset.
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
ebayn tarvikeosat ei kyllä mitään maksa. Mitä lie kestää sitten...
No, tällainen kai sinne laitetaan. Alle 100€ täydellinen vetari (vai osaako joku hyvin saksaa ja kertoa puuttuuko tuosta jotain?).
ifinterfacen mukaan osanumero AVF automaattiin on 8D0407452JX
No, tällainen kai sinne laitetaan. Alle 100€ täydellinen vetari (vai osaako joku hyvin saksaa ja kertoa puuttuuko tuosta jotain?).
ifinterfacen mukaan osanumero AVF automaattiin on 8D0407452JX
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
alspe kirjoitti:Passatissa klopisee jokin edessä ja huomasin, että vetarin sisempi kumi kun on paskana.
Pitääkö vetari tuollaista suoralla ja sileällä klopisevaa ääntä?
]
Pitääkö klopinaa vaikka veto ei ole päällä, vaikuttaako veto klopinaan? En usko, että klopina tulee vetarista vaan jostakin pyöräntuennasta tai esim. jarrupaloista. No joka tapauksessa tuo kumi on vaihdettava, mutta itse varmistaisin ensin klopinan lähteen ennen kuin vaihtaisin koko nivelen.
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
mujunen kirjoitti:alspe kirjoitti:Passatissa klopisee jokin edessä ja huomasin, että vetarin sisempi kumi kun on paskana.
Pitääkö vetari tuollaista suoralla ja sileällä klopisevaa ääntä?
]
Pitääkö klopinaa vaikka veto ei ole päällä, vaikuttaako veto klopinaan? En usko, että klopina tulee vetarista vaan jostakin pyöräntuennasta tai esim. jarrupaloista. No joka tapauksessa tuo kumi on vaihdettava, mutta itse varmistaisin ensin klopinan lähteen ennen kuin vaihtaisin koko nivelen.
Kai se klopina tulikin jarrupaloista. Vaihdoin kiljuvat tarvikepalat Boschilaisiin ja rasvailin/putsailin satuloita. Klopina selvästi väheni, ellei kokonaan poistunut. Ilmeisesti satulat alkaa olla kuluneet tms. Pitääkin kuunnella, että onko ääntä enää yhtään. Kaippa ne palatkin klopisee enemmän jos alustassa on jossain muualla hieman tärinää tai epätasapainoa.
Vetari pitää kyllä vaihtaa sillä aivan kevyesti on alkanut jo pitää rutinaa renkaat linkussa. Laitellaan satasen tarvikeakseli paikalle, en jaksa alkaa turaamaan erillisten nivelien kanssa joita ei edes sisäpäähän kai saa.
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
alspe kirjoitti:
Kai se klopina tulikin jarrupaloista. Vaihdoin kiljuvat tarvikepalat Boschilaisiin ja rasvailin/putsailin satuloita. Klopina selvästi väheni, ellei kokonaan poistunut. Ilmeisesti satulat alkaa olla kuluneet tms. Pitääkin kuunnella, että onko ääntä enää yhtään. Kaippa ne palatkin klopisee enemmän jos alustassa on jossain muualla hieman tärinää tai epätasapainoa.
Vetari pitää kyllä vaihtaa sillä aivan kevyesti on alkanut jo pitää rutinaa renkaat linkussa. Laitellaan satasen tarvikeakseli paikalle, en jaksa alkaa turaamaan erillisten nivelien kanssa joita ei edes sisäpäähän kai saa.
Ei ne sisemmät vetarit yleensä rutise käännettäessä. Ulommista todennäköisemmin tulee. Halvimmat tarvikevetarit ainakaan ulommat ei oman kokemuksen mukaan kestä juuri mitään. Uus suojakumi vaan ja kovaa ajoa. Omassa ex-Audissa kohta 600tkm mittarissa ja alkuperäiset sisemmät vetarit. Toinen suojakumi on vaihdettu.
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
Jostain tuo vetari jo rutisee. Katselin aieemin, että kohta menee ulompi kumi palkeen pohjasta puhki. Ehkä rutisee siitä tai sitten sisemmästä joka ollut tovin rikki.
Jonkinlaista klopinaa ja vouvvausta sieltä kuuluu kyllä, laitan tarvike akselin tilaukseen.
Jonkinlaista klopinaa ja vouvvausta sieltä kuuluu kyllä, laitan tarvike akselin tilaukseen.
Vetoakseli, suojakumin vaihto
Miten klopinaa saisi pois jos tulee paloista jotka on uudet, hyvät ja rakkaudella asennetut? Väännellä vaan sitä rautalankaa parempaan asentoon?
Jultsu aiemmin mainitsi, että klopina tulee kun satulan korvaakkeet kuluu. Mutta vaan klopina tuntu lisääntyvän kun vaihdoin palat, ellei ääni sitten tule tosiaan vetarista tai esim. iskarin yläpäästä.
Jultsu aiemmin mainitsi, että klopina tulee kun satulan korvaakkeet kuluu. Mutta vaan klopina tuntu lisääntyvän kun vaihdoin palat, ellei ääni sitten tule tosiaan vetarista tai esim. iskarin yläpäästä.
Viimeksi muokannut alspe, 6.11.2017 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
Ihan loogista että kolinat lisääntyy kun sinne ruostuneiden ja ryytyneiden palojen tilalle laitetaaan uudet ja puhtaat palat, niistä korvakkeista lähtee samalla milli paksuutta pois.
Re: Vetoakseli, suojakumin vaihto
Toinen iskari on ruutannut öljynsä ulos etupäästä, se ilmeisesti ainakin aiheuttaa klopinaa kun vain jousen varassa on.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa