Bioetanolia Suomesta
Valvoja: ffp jäsenet
Bioetanolia Suomesta
Tekniikka&Talous lehdessä on juttu, että Suomessa myydään jo kolmella St1:n huoltoasemalla RE85:sta, joka on elintarvikejätteistä valmistettua bioetanolia. Re85 sisältää noin 85% etanolia ja loppu ilmeisesti bensiiniä. Nämä kolme St1:n asemaa sijaitsee pääkaupunkiseudulla.
Jutussa käy ilmi, että RE85:sta saa tankata vain flexifuel-autoihin. Miksiköhän näin? Käsittääkseni Ruotsissa myytävä E85 on samankaltainen alkoholipohjainen polttoaine ja sitä voi tankata autoon, kuin autoon.
Onko joku nähnyt tai jopa jo koittanut RE85:sta? Flexifuel autoon tai non-flexifuel autoon? Enemmänhän tuota RE85:sta kuluu kuin vaikka E95:sta, koska energiatiheys on etanolissa pienempi, mutta Tekniikka&Talous jutun nopeasti lukeneena käsitin, että hintakin on alhaisempi, kuin E95:ssa. Onko litrahinnoista havaintoja?
Tosiaan ihmetyttää tuo flexifuel vaatimus. Mitä erikoista noissa flexifuel-autoissa on sitten? Luulisi, että pärjää, jos bensaletkut on sopivaa materiaalia ja sytytysennakko osaa säätyä itse paikoilleen.
Jutussa käy ilmi, että RE85:sta saa tankata vain flexifuel-autoihin. Miksiköhän näin? Käsittääkseni Ruotsissa myytävä E85 on samankaltainen alkoholipohjainen polttoaine ja sitä voi tankata autoon, kuin autoon.
Onko joku nähnyt tai jopa jo koittanut RE85:sta? Flexifuel autoon tai non-flexifuel autoon? Enemmänhän tuota RE85:sta kuluu kuin vaikka E95:sta, koska energiatiheys on etanolissa pienempi, mutta Tekniikka&Talous jutun nopeasti lukeneena käsitin, että hintakin on alhaisempi, kuin E95:ssa. Onko litrahinnoista havaintoja?
Tosiaan ihmetyttää tuo flexifuel vaatimus. Mitä erikoista noissa flexifuel-autoissa on sitten? Luulisi, että pärjää, jos bensaletkut on sopivaa materiaalia ja sytytysennakko osaa säätyä itse paikoilleen.
Enemmänhän tuota RE85:sta kuluu kuin vaikka E95:sta, koska energiatiheys on etanolissa pienempi
Tuossahän sä vastaat omaan kysymykseesi. Auton polttoaineensyöttöjärjestelmä ei mistään tiedä, ajatko RE85:lla vai E95:lla ja täten polttoainetta syötetään liian vähän. Mikäli moottoria ei ole suunniteltu tunnistamaan eri polttoainelaadut.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Ei etanoli alkoholina mitään metalliosia pysty syövyttämään. Mutta tavalliset tiivisteet on kovilla. Ilmeisesti täytyisi käyttää viton-kumisia tiivisteitä.
Veikkaan ettei monen auton vakio-lambda toimi oikein ja seokset vääristyy senkin takia. Ainakin Boschin LSU-laajakaistalambda toimisi mm. kaasukäytöllä, etanolilla, metanolilla.
Voihan sitä lähteä kokeilemaan laittamalla osa tuota puolet-petäjäistä-bensaa ja loput ehtaa tavaraa, etsii sopivan suhteen millä moottori toimii normaalisti... Tietenkin vain jos tuo on halvempaa kuin bensa, muuten ei kannata leikkiä.
Veikkaan ettei monen auton vakio-lambda toimi oikein ja seokset vääristyy senkin takia. Ainakin Boschin LSU-laajakaistalambda toimisi mm. kaasukäytöllä, etanolilla, metanolilla.
Voihan sitä lähteä kokeilemaan laittamalla osa tuota puolet-petäjäistä-bensaa ja loput ehtaa tavaraa, etsii sopivan suhteen millä moottori toimii normaalisti... Tietenkin vain jos tuo on halvempaa kuin bensa, muuten ei kannata leikkiä.
Jep mä ajelen tuolla ruotsissa aina 20% seoksella e85. Ja autossa EI ole tehty mitään muutoksia, MB300CE24. Lamda ei osaa lukea isompaa eroa. Mutta nuo laajakaista lamdat jne. mitä virityshommissakin on, osaavat lukea polttoaineen oikein. Joten jos laittaisin sellasen ja säätäisin auton niin voisin ajaa vain e85.
e85 ongelmat polttoainelinjoissa on suuresti liioiteltuja, sellaista ongelmaa ei ole käytännössä 80-90 taitteen jälkeen valmistetuissa autoissa. Saab ja Volvo laittoi jo 1982 alkaen yhteistuumin etanolin kestävän pa-linjat kaikkiin autoihin vakiona. www.etanol.nu sivuilta luin joskus että eurooppalaisilla autoinvalmistajilla on ollut muistaakseni '90-'92 jälkeen kaikilla alkon kestävät kamat. Se juttu on siis nykyään lähinnä vanhentunutta informaatiota. Mutta tarvikevaraosat ei esim. tätä vaatimusta useinkaan täytä -> ongelmia
Suomessa konvertointi on laitonta samoilla perusteilla kuin jälkikäteen ahtaminen! eli se vähäpäästöisyyssääntö pätee tässäkin. Itse konvertointi uusissa autoissa on todella helppoa, Esim BSR tekee moderneihin autoihin palikoita joilla voidaan auto konvertoida ihan Plug and play menetelmällä toimimaan tuolla aineella kokonaan. KE-jetronickikin on vain pikkusen ruuvailua. Konvertoinnissahan isoin ongelma tulee siitä jos suuttimet on mitoitettu niin tarkasti, ettei sitä 25% isompaa polttoaineen määrää pystytä toimittamaan.
Vanhat X-jetronicit kyllä toimii vaikka 100% e85 mutta tulee kylmäkäynnistysongelmia. Se on ratkaistu silleen että kylmäkäynnistyssuuttimesta tulee bensiiniä erillisestä astiasta. Ja talvella ajavat 50/50 seoksella.
Nyt 20tkm kokemus aineesta, ja mulla on siis konvertoimaton tuo isompi ja tenavatähti on konvertoitu kiertämällä yhtä ruuvia ja lisäsäiliötä kylmästartille mietinnässä.
Viimeiset 2 reissua en ole tosin ruotsissa tankannut koska sen hinta on noussut radikaalisti, kolme kruunua per litra alle puolessa vuodessa.
e85 ongelmat polttoainelinjoissa on suuresti liioiteltuja, sellaista ongelmaa ei ole käytännössä 80-90 taitteen jälkeen valmistetuissa autoissa. Saab ja Volvo laittoi jo 1982 alkaen yhteistuumin etanolin kestävän pa-linjat kaikkiin autoihin vakiona. www.etanol.nu sivuilta luin joskus että eurooppalaisilla autoinvalmistajilla on ollut muistaakseni '90-'92 jälkeen kaikilla alkon kestävät kamat. Se juttu on siis nykyään lähinnä vanhentunutta informaatiota. Mutta tarvikevaraosat ei esim. tätä vaatimusta useinkaan täytä -> ongelmia
Suomessa konvertointi on laitonta samoilla perusteilla kuin jälkikäteen ahtaminen! eli se vähäpäästöisyyssääntö pätee tässäkin. Itse konvertointi uusissa autoissa on todella helppoa, Esim BSR tekee moderneihin autoihin palikoita joilla voidaan auto konvertoida ihan Plug and play menetelmällä toimimaan tuolla aineella kokonaan. KE-jetronickikin on vain pikkusen ruuvailua. Konvertoinnissahan isoin ongelma tulee siitä jos suuttimet on mitoitettu niin tarkasti, ettei sitä 25% isompaa polttoaineen määrää pystytä toimittamaan.
Vanhat X-jetronicit kyllä toimii vaikka 100% e85 mutta tulee kylmäkäynnistysongelmia. Se on ratkaistu silleen että kylmäkäynnistyssuuttimesta tulee bensiiniä erillisestä astiasta. Ja talvella ajavat 50/50 seoksella.
Nyt 20tkm kokemus aineesta, ja mulla on siis konvertoimaton tuo isompi ja tenavatähti on konvertoitu kiertämällä yhtä ruuvia ja lisäsäiliötä kylmästartille mietinnässä.
Viimeiset 2 reissua en ole tosin ruotsissa tankannut koska sen hinta on noussut radikaalisti, kolme kruunua per litra alle puolessa vuodessa.
Onko joku nähnyt tai jopa jo koittanut RE85:sta?
Tuossa sitä on myytävänä vieresellä ST1:llä.
Hinta on 0,799€. En kyllä ole tuota laittanut enkä laita omaan autooni.
Toi ST1:sen asema on muutenkin joku ekoasema, kun laittovat viime kesänä siihen katolle tuulimyllyt ja aurinkopaneelit, joilla tuottavat jopa koko aseman tarvitseman sähkön.
Mua lähinnä vituttaa toi RE85:sen myynti siinä kun menivät pirulaiset korvaamaan 98:n sillä kokonaan, joten nyt ei tartte siinä enää tankata...
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Saabbi foorumila on tuosta bioetanolista pitkät kirjoittelut. Osa on jo tekemässä omakohtaisia kokeiluja vanhemmallkin kalustolla.
St1:sellä on verohelpotusta kaksi vuotta, jos olen oikein ymmärtänyt ja se helpotus koskee vain pääkaupunkiseutua.
Kulutus kasvaa noin 30% eli sen verran pitäisi menoveden olla halvempaa kuin vastaava tuontitavara.
Tuohon omaan saappaaseen saisi biopower- softan non 800 eurolla. Tehot kasvaisi 150 hv -> 225 ja vääntö 260 Nm -> 320 Nm. Jos vaan tavaraa alkaa täältä Tampesterista saada niin saappi lähtee säädettäväksi.
St1:sellä on verohelpotusta kaksi vuotta, jos olen oikein ymmärtänyt ja se helpotus koskee vain pääkaupunkiseutua.
Kulutus kasvaa noin 30% eli sen verran pitäisi menoveden olla halvempaa kuin vastaava tuontitavara.
Tuohon omaan saappaaseen saisi biopower- softan non 800 eurolla. Tehot kasvaisi 150 hv -> 225 ja vääntö 260 Nm -> 320 Nm. Jos vaan tavaraa alkaa täältä Tampesterista saada niin saappi lähtee säädettäväksi.
Mitenkäs tuo bioetanolikäyttö liikenteessä: Vaatiiko muutoskatsastuksen vaihtoehtoiselle(?) polttoaineelle, jne/tms, ja mikäli tehot kasvavat edellä mainitulla tavalla, niin etanolikäyttöön siirtyminen saattaa tuoda matkallaan myös hieman harmaita hiuksia ja hikipisaroita. Saako tällähetkellä esim. jatkaa bensaansa vapaasti RE85:llä vai, onko tästä edes säädöksiä olemassa? Saihan aikaisemmin esim. Ruotsissa tankattua autoonsa etanolia, oliko lainsäätäjällä mitään sanomista Ruotsista Suomeen RE85:sta tankissaan ajaneelle tms?
Ei muuten voi, vaan ainoastaan E85:lle suunniteltuihin autoihin. Etanoli ei tee hyvää kaikkien autojen polttoainejärjestelmille, eivätkä kaikki moottorinohjausjärjestelmät osaa ottaa erilaista polttoainetta huomioon.Käsittääkseni Ruotsissa myytävä E85 on samankaltainen alkoholipohjainen polttoaine ja sitä voi tankata autoon, kuin autoon.
Saabclubilla aiheesta on keskusteltu pitkälti siksi, että Saabit (kuten myös Volvot) on Ruotsin polttoainepolitiikan ansiosta jo pitkään suunniteltu etanolia kestäviksi. Samalla E85:n käyttömahdollisuus on huomioitu biopower-versioiden moottorinohjaussoftassa.
Samoihin lukemiinhan taitaa päästä melkein millä tahansa Stage 1softalla kunhan vaan laittaa 98 bensaa tankkiin. Jos siis kyse 2l matalapaineturbosta.Tuohon omaan saappaaseen saisi biopower- softan non 800 eurolla. Tehot kasvaisi 150 hv -> 225 ja vääntö 260 Nm -> 320 Nm. Jos vaan tavaraa alkaa täältä Tampesterista saada niin saappi lähtee säädettäväksi.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa