Passat -97 1.9 TDI, turbo keljuilee!!

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

temep
-
Viestit: 6
Liittynyt: 10.4.2009 12:32

Passat -97 1.9 TDI, turbo keljuilee!!

ViestiKirjoittaja temep » 10.4.2009 19:38

Tere!

Pihassani seisoo mainitsemani mallinen volkswagen passat, jolla on rullattu sen 505tkm. Eli kovassa käytössä on ollut. Ajattelin nyt, että ottaisin vähän asioista selvää sellaisilta jotka tietävät jotain.

Eli probleemakseni on tullut, TURBO! se on jo vittuilut sen 3 vuotta menemällä kesken "hurjastelun" -vikasietotilaan(kait?). Ja meno on taas kuumaa, kun laitteen käynnistää uudelleen. Ideana on nyt, että mistäs lähtisin kunnostamaan tuota vermettä? Itselläni ei ole taitoa yhtään autoja kohtaan, mutta löytyy paikka missä halvalla teettää huoltoja.

Kiitos jo kaikille heti kärkeen neuvoista!

Kuva
Kuva

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 10.4.2009 22:42

jos vnt-ahtimella niin tod näkösesti siivet jumii (voi kokeilla vnt-kellon vivusta liikuttaa jumiiko missään kohdassa siivet vai liikkuuko hyvin) enkä minä ainakaan tiedä muutakuin ahtimen vaihdon järkeväksi ratkaisuksi jos jumii, ensi apua voi antaa jos tankoa liikuttelee käsin niin herkistyy ja voi toimia taas jonkin aikaa.'
n75 ahtopaineen säätö solkku voi olla rikki (vikakoodit kertoo) vikakoodi voi myös ilmoittaa ilmavuodon/ilmamäärämittarin vialliseksi mutta uskon edelleen ahdin puolen vikaan.
ps:tappelin tuossa viime viikolla saman vian kanssa yhden asiakkaan autossa, vikakoodi oli juurikin ilmamäärä mittari/ imupuolen vuoto/ ahtopaineen raja ylitetty/alitettu ja kuinka ollakaan 350tkm ajettu passatti niin oli vnt kello jumissa käsin herkistellen alko pelaamaan ja nyt sitten ahdin uusitaan kuukauden päästä.

temep
-
Viestit: 6
Liittynyt: 10.4.2009 12:32

ViestiKirjoittaja temep » 11.4.2009 0:00

ahaa.. täytyypä heti huomenissa kokeilla tuota kellonvivun pyörittelyä. ärsyttää itelläkin, kun ei tajua vähhääkää näiden päälle niin voisitko selventää tota tankon liikuttamista? Pörhöllä tää auto on edellisellä omistajalla käynyt pari tuntia tarkastuksen alaisena ja, jos oikein muistan niin kuitissa puhuttii(vikakoodi?) ahtopaineiden karkaamisesta liian korkeaksi. mutta, mitä tällänen ahdin kaiken kaikkiaan kustantaa? onko järkevämpi homma kunnostaa vanha vai kuinka?

Toinen probleema on liittyen ohjaukseen. auto heitti ohjausnesteet n. 1tkm jälkeen aina pihalle. paikallinen asentaja katso vasemman renkaan välistä ja muistaakseni mainitsi, että tavara tulis hammastangon välistä. tähänkin on kuuleman olemassa jokin keino jolla vian sais paikattua ostamatta uutta hammastankoa? tietoa? 690€ pörhön tiskiltä uusi. varaosa liikkeestä 250-450e. kalliiksi tulee 2,5euron passatti. paaluu vaan :D

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 11.4.2009 13:09

se liikuu edestakaisin ihan reiluin sormivoimin se tanko mikä kompressori ja pakopesän välissä. mutta jos tunnet sen jumittavan edes vähän jossain kohdassa niin siellä on nokea/karstaa tukkimassa. uusi ahdin jotain 800-1000e pintaan ei välttämättä kanata lähteä vakiota kunnostaan kun voi melkein samalla rahalla laittaa vaikka astetta isomman tai vähän ajetun. seuraile myynti palstaa tai laita osto ilmoitus ahtimesta jos se on jumissa.
tai soittoa fin-turbolle.

tuohon hammastanko juttuun en kyllä ole kuullut saatavan mitään korjaus osia, ite olen töissä muutaman uuden vaihtanut vuotavan tilalle.

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 11.4.2009 13:42

Mikä on moottorintunnus ? Jos AFN niin silloin on vnt mutta jos on AHU niin silloin on hukkaportti ahdin.

temep
-
Viestit: 6
Liittynyt: 10.4.2009 12:32

ViestiKirjoittaja temep » 11.4.2009 14:02

Asia selvä. kiitos näistä. Kerta lähdit puhumaan vaihtoehdosta uusi ahdin. niin minkälainen ahdin sinne sitten menis, jos isompaa lähtis hakemaan? ja mitä heikkouksia koneen puolesta tollasessa 500tkm ajetussa myllyssä on?

Toi ohjaustehostimen nesteen vuoto on lähestulkoon poistunut lisäämällä säännöllisesti nestettä ja ostin vielä jotain nestettä pikkupurkin joka ilmeisesti "pehmentää" kovettuneita stefoja. on se ainakin pitänyt paremmin sisällään tavaran!

Moottori on siis 110hp 1.9 TDI, mun tietojen mukaan tämä kyseinen AFN. Ottais kuvan siitä vielä niin tulis satavarma tieto.

teemuoksanen
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.6.2007 23:00

ViestiKirjoittaja teemuoksanen » 11.4.2009 15:27

juuri oli samanlainen vempele tossa katsottavana johon oli määrätty marmorilla ahdin vaihdettavaksi kustannus noin 1600€... vianhaku + vikakoodiluku jolla se oli todettu oli 96€ josta 60€luku ja loppu manuaalinen vianhaku jolla varmistettu ahtimen vika.
eli auto toimi aina hetken ja meni vikatilaan

mutta oli vain n 75 vuotava...
eli vikakoodina ei ollut n 75 koska se solenoidi toimi.... mutta ilma vuoti jokapaikkaan. ja extrana ilmanpuhdistimesta ahtimeen menevä letku irti... eli vain ahtopaine oli vikakoodina...

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 11.4.2009 18:06

Eli VNT ahdin tässä pirssissä. Itse kokeilisin ottaa ahtimen irti ja putsata sen, toinen vaihtoehto miten ahtimen saa putsattua on ajaa esim. kolmosella 80-100km/h pitemmän matkaa. Kovempaakin saa tietenkin ajaa ja isommalla vaihteella, mutta silloin ei mennä enää lain puitteissa välttämättä :D

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 11.4.2009 20:25

Itsellä lähti toimimaan tuolla mitä Sleeper^ tuossa sanoo. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=114389

Katso sivun lopusta nuo mun jutut. Ei oo turbo enää vittuillu :)

temep
-
Viestit: 6
Liittynyt: 10.4.2009 12:32

ViestiKirjoittaja temep » 12.4.2009 10:20

Ahaa. Eilen muuten huudatin tuota vermettä ja ajelin motarilla 180km/h niin Kemi-Rovaniemi välillä ei kirveelläkkään mennyt vikasietotilaan :) ehkä se hiukan autto! mutta, kun avasin konepellin ja katoin niitä letkuja niin turbolta lähtevä letku, ilmeisesti ilmapainemittari?(MAF?) oli ihan rikki. tai ainakin letkussa reikä ja yritetty teippailla kiinni. voisko tuo vaikuttaa yhtään kyseiseen käyttäytymiseen? otan kuvan tuosta vielä niin tulee selvyys.

33du
-
Viestit: 21
Liittynyt: 28.6.2006 20:50

ViestiKirjoittaja 33du » 12.4.2009 11:34

Itselläni oli samanlaisia ongelmia viikko sitten, mittailin N75 vastuksia ja kaikkea mahdollista.. lopulta kävin ostamassa 4m 4mm kumiletkua ja vaihdoin kaikki alipaineletkut uusiksi ja ongelmat loppuivat! ne lankapääkkysteiset näyttävät ehjiltä vaikka olisivatkin aivan pasana!

Hukkaporttia tjsp ohjataan alipaineella N75sen avulla, joten jos ei ole alipainetta niin ahtopaineet menee yli rajat ja vikaohjelmalle, johon auttaa vain virtojen poiskäyttö

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 12.4.2009 11:53

Hukkaportti ohjataa ylipaineella, ei alipaineella. VNT ahtimia ohjataan yleisesti alipaineella, alunperin siis.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 14.4.2009 1:39

Kun otit puheeksi tuon koneen heikot kohdat, niin apuakseli kannattaisi tarkastaa mahdollisimman pian noilla kilometreillä. Yleensä 300-400tkm ajetuista koneista em. akseli on vioittunut ja vaihdon tarpeessa, tai vaihdon tarpeessa varmasti vaikkei olisi vielä jostain syystä vioittunutkaan. Sopivasti hajotessaan tämä aiheuttaa jakopään jumittamisen ja tätä myötä sitten tuhoa vähintäänkin yläkertaan, haulla löytänet apuakselista lisätietoa.

temep
-
Viestit: 6
Liittynyt: 10.4.2009 12:32

ViestiKirjoittaja temep » 14.4.2009 19:22

onko tätä apuakselin kunto minkälainen homma katsoa? Ja mites sen kunnostus muuten, lähdenkö huoltoliikkeestä ilman visaa vinkuttamatta pois? eli kuinka kalliista operaatiosta me puhutaan nyt. Toi turbo ei ole viimeiseen 350km keljuillut. Selvästi parantui, kun yksinkertaisesti annoin 3-vaihteella laulattaa 110 lasissa hetken aikaa, eli jonku kilsan.

Mitäs te sitten muuten ootte mieltä tälläsestä paljon ajetusta koneesta? kannatteeko lähtiä teettämään edes kyseisiä remontteja vai ajanko suoraan paaluun? Ulkonäköseikat itellä valitettavasti pakkaa kiinnostamaan enempi :)

RATSUNI
-
Viestit: 162
Liittynyt: 28.4.2006 12:17

ViestiKirjoittaja RATSUNI » 6.2.2013 9:25

nostellans vähän, eli miten tuo apuakselin kunto tarkistetaan ja miten hintava homma tuo on jos joutuu vaihtamaan ja mistä tietää että joutuu vaihtamaan?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 6.2.2013 14:37

Hieman kärkkäästi artikuloitu tuo 4 vuotta vanha kommentti, mutta ei poista sitä tosiasiaa että joskus ovat vakiokoneistakin jostain syystä hajoilleet. Jakopää auki, apuakselin keskipultti auki, apuakselin stefa/laippa irti kahdella kymppimillillä ja apuakseli ulos. Jos laakerikaula on ehjä niin takas kiinni vaan ja apuakselin pultti kevyen lukitteen kanssa hieman ylimomenttiin (noin 80Nm on jees). Uus akseli maksaa tietääkseni noin 350€ ja kannattaa vaihtaa jos laakerikaula on murtunut.

JUUeikunn
-
Viestit: 82
Liittynyt: 17.9.2007 9:42

ViestiKirjoittaja JUUeikunn » 6.2.2013 15:54

Täysin off-topic, mutta juuri tästä aloitustopicin autosta katkes tuossa 560-570kkm kohdalla ahtimesta akseli ja taisi siinä muutakin vaivaa olla öljyjen kanssa, siihen asti ei juuri ongelmia. Vaihtokone pellin alle ja nykyisin jumittava ahdin tilalle, 593k ja risat taulussa.

A


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa