Liikennekäytöstä poistetun auton osto
Valvoja: ffp jäsenet
Liikennekäytöstä poistetun auton osto
Olen ostamassa kesäautoa joka on talven ajaksi poistettu liikennekäytöstä. Aken mukaan katsastus olisi pitänyt suorittaa viime vuoden lopulla. Myyjä sanoo että auton vaihtaessa luovari riittää siihen että saisin ajella sen 7 päivää ihan laillisesti, meneekö näin? Koeajo menee ainakin myyjän riskillä.
-
- -
- Viestit: 536
- Liittynyt: 31.7.2003 22:37
liikenteestä pois määrän X kuukausia ennen kuin leimaaminen olisi pitänyt tapahtua, on käyttöönottaessa aikaa X suorittaa katsastus?
Jokunen vuosi sitten oli muistakseni niin että auto pois liikenteestä 6kk-->katsastus umpeen sillä välin--> oli 1kk aikaa käydä katsastaa liikenteeseenottopäivästä lähtien.
Kaveri tätä selvitteli koska poliisit pysäytti ja sakotti katsastamattomalla autolla ajosta mutta sakot peruttiin koska asiaa selvitettiin ja todettiin että muistaakseni auto oli seissyt 2päivää yli tarvittavan ajan.
Liekö enää voimassa. Kannattaa tarkistaaviranomaisilta.
Jonde
PostPosted: 6.4.2009 19:01 Post subject:
Ei ole tuollaista sääntöä enää olemassa. Jos leima mennyt vanhaksi seisonnan aikana, niin siitä saa ajaa vain leimalle kunhan on ensin soittanut konttorille että on tulossa.
Ja täällä savossa poliisit sanoi, että saa ajaa asemalle jos varaa ajan, kun taas asemalla väittivät kivenkovaan ettei saa, vaan pitäisi AINA hommata siirtokilvet..
Jos jää kiinni minimi sanktio taisi olla 1000euroa ja siitä sitten ylöspäin...
Ei piä paikkaasa.
Lähdetään siitä, että aluksi täräytetään maksuun vuosittaiset_ maksut_ kertaa_neljä (tarkottaa käyttövoimaveroa ja sitä käyttömaksua) ja tähän sakot yms rangaistusluontoiset maksut päälle. Tulee maasturin kuskaaminen ihanan kalliiksi :) <- On ihan poliisilta varmistettu tieto.
Mutta se, mikä tässä hommassa äimistyttää ihan huolella on se, että edes poliisista ei osattu sanoa, että onko ajoneuvon hinaaminen narulla ajoneuvon käyttöä lakitekstin mukaan. Eli haastattelemani Kokkolan poliisissa virassa oleva konsta EI osannut vastata kysymykseen, että saanko hinata liikenteestä poistettua autoa vai en. On kuulema liikennettä valvovan posliinin omassa tulkinnassa tuo juttu. Haastattelemani yksilö oli sitä mieltä että saa hinata, mutta sanoi, että "on se niin kallis niitti, etten itse lähtis kokeilemaan".
Ihme touhua noilla lainvartijoillakin.
^ Mikä tuossa nyt ei sitten pitänyt paikkaansa?
AKE kertoo seuraavaa:
"Liikennekäytöstäpoistetun ajoneuvon luvattomasta käytöstä seuraa rangaistuksia
Jos ajoneuvoa käytetään liikennekäytöstäpoiston aikana, poliisi ottaa ajoneuvon rekisterikilvet ja rekisteröintitodistuksen pois ja määrää ajoneuvorikkomuksesta sakon. Ajoneuvoverovelvollisilta ajoneuvoilta maksuunpannaan liikenteeseen käyttöajalta ajoneuvovero jälkiverotuksena sekä rangaistusluonteinen ajoneuvoveron lisävero. Lisäveron määrä on 12 kuukauden vero viisinkertaisena, kuitenkin aina vähintään 1 000 euroa. Lisävero on ajoneuvokohtainen ja maksamaton lisävero estää ajoneuvon käytön liikenteessä. Vakuuttamattomalta ajalta Liikennevakuutuskeskus perii vakuuttamattomuusmaksua. "
AKE kertoo seuraavaa:
"Liikennekäytöstäpoistetun ajoneuvon luvattomasta käytöstä seuraa rangaistuksia
Jos ajoneuvoa käytetään liikennekäytöstäpoiston aikana, poliisi ottaa ajoneuvon rekisterikilvet ja rekisteröintitodistuksen pois ja määrää ajoneuvorikkomuksesta sakon. Ajoneuvoverovelvollisilta ajoneuvoilta maksuunpannaan liikenteeseen käyttöajalta ajoneuvovero jälkiverotuksena sekä rangaistusluonteinen ajoneuvoveron lisävero. Lisäveron määrä on 12 kuukauden vero viisinkertaisena, kuitenkin aina vähintään 1 000 euroa. Lisävero on ajoneuvokohtainen ja maksamaton lisävero estää ajoneuvon käytön liikenteessä. Vakuuttamattomalta ajalta Liikennevakuutuskeskus perii vakuuttamattomuusmaksua. "
Jos jää kiinni minimi sanktio taisi olla 1000euroa ja siitä sitten ylöspäin...
Pitää paikkansa... Aken sivuilla lukee että korotetut maksut kertaa jotain jne.. MUTTA KUITENKIN VÄHINTÄÄN 1000e... Sitä en tiedä onko noiden sakkomaksujen jälkeen teoriassakaan mahdollista saada alle 1000e yhteissumman olevaa sakkoa, jolloin tuota jälkiosaa päästäisiin soveltamaan. Mutta siis tietää kuitenkin saavansa minimissään tuon 1000e maksut jos kiinni jää.[/code]
EI osannut vastata kysymykseen, että saanko hinata liikenteestä poistettua autoa vai en.
Itse en lähtis hinailee koska hinattavassakin autossa täytyy olla vakuutus joka luonnollisesti katkeaa kun autoon tehdään liikennekäytöstäpoisto.
Itsekin jouduin hommaamaan siirtokilvet hinauksen ajaksi kun asiaa selvittelin posliinin/konttorin kans.
No näin ihmisten aikaan sain asiaan vahvistuksen konttoriltakin. Ainoastaan katsastukseen saa ajaa, muutoin tarvitaan sitten siirtolupa. Ja jos kuitenkin ajelee ja kärähtää niin lasku on sitten alkaen 1000e.
Mutta sitä en älynnyt kysyä että jos autossa on katsastus voimassa, saako sitten ajaa sen 7 päivää?
edit: saa ajaa luovarilla 7 pvä kunhan vaan on leimassa
Mutta sitä en älynnyt kysyä että jos autossa on katsastus voimassa, saako sitten ajaa sen 7 päivää?
edit: saa ajaa luovarilla 7 pvä kunhan vaan on leimassa
Minusta AKEn sivusto ei anna tulkinnanvaraa:
Tuo 7 päivän homma on poistunut koska sitä käytettiin väärin...
www.AKE.fi kirjoitti:Saako liikennekäytöstäpoistettua ajoneuvoa käyttää liikenteessä?
Liikennekäytöstäpoistettua ajoneuvoa ei saa käyttää liikenteessä. Autoa voi kuitenkin käyttää omilla rekisterikilvillä liikenteessä poistopäivän loppuun saakka sekä myöhemminkin varattuun määräaikaiskatsastukseen ja sieltä välittömästi korjaukseen tai säilytykseen. Varatun katsastuksen suorittamisen jälkeen ajoneuvon voi luonnollisesti halutessaan ottaa liikennekäyttöön tekemällä tätä koskevan rekisteri-ilmoituksen katsastustoimipaikalla.
Liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa voi käyttää liikenteessä myös koenumerotodistuksella tai siirtoluvalla. Tällöin ajoneuvon omat rekisterikilvet tulee kuitenkin poistaa tai peittää.
Tuo 7 päivän homma on poistunut koska sitä käytettiin väärin...
^^ Itselle tuo AKE-lainaus ainakin antaa enemmän kysymyksiä, kuin vastauksia.
Tuon perusteella voisin ajaa 2,5 vuotta sitten viimeksi katsastetun ja 15kk sitten liikenteestä poistetun, seisontavakuutuksessa olevan (kilvet paikoillaan) autoni katsastukseen vain ajan varaamalla, (siis mille tahansa katsastustoimipaikalle), vaikka Vantaalta Ouluun, jossa itselläni olisikin sopivasti tallipaikka vapaana.
Kysyinpä tästä asiasta Tikkurilan A-Katsastuksessakin jo syksyllä, niin sain vastauksen että ainoa vaihtoehto auton siirtämiseen (minne tahansa) on siirtoluvan hankkiminen: olinpa siis ajamassa autoani suoraan paikalliseen katsastustustoimipaikkaan, korjaamoon taikka talvisäilöön.
Oletankin että tuon AKE-lainaustekstin kirjoittaja on olettanut jotain asioita vastausta antaessaan, eikä se päde kokonaisuudessaan. Itse aion ainakin hakea suosiolla siirtoluvan, jonka voimassaolon aikana auto on mahdollista saada liikennekelpoiseksi ja katsastettua takaisin liikenteeseen.
Tuon perusteella voisin ajaa 2,5 vuotta sitten viimeksi katsastetun ja 15kk sitten liikenteestä poistetun, seisontavakuutuksessa olevan (kilvet paikoillaan) autoni katsastukseen vain ajan varaamalla, (siis mille tahansa katsastustoimipaikalle), vaikka Vantaalta Ouluun, jossa itselläni olisikin sopivasti tallipaikka vapaana.
Kysyinpä tästä asiasta Tikkurilan A-Katsastuksessakin jo syksyllä, niin sain vastauksen että ainoa vaihtoehto auton siirtämiseen (minne tahansa) on siirtoluvan hankkiminen: olinpa siis ajamassa autoani suoraan paikalliseen katsastustustoimipaikkaan, korjaamoon taikka talvisäilöön.
Oletankin että tuon AKE-lainaustekstin kirjoittaja on olettanut jotain asioita vastausta antaessaan, eikä se päde kokonaisuudessaan. Itse aion ainakin hakea suosiolla siirtoluvan, jonka voimassaolon aikana auto on mahdollista saada liikennekelpoiseksi ja katsastettua takaisin liikenteeseen.
Tuon perusteella voisin ajaa 2,5 vuotta sitten viimeksi katsastetun ja 15kk sitten liikenteestä poistetun, seisontavakuutuksessa olevan (kilvet paikoillaan) autoni katsastukseen vain ajan varaamalla, (siis mille tahansa katsastustoimipaikalle), vaikka Vantaalta Ouluun, jossa itselläni olisikin sopivasti tallipaikka vapaana.
Juuri näinhän se käytännössä vaan menee. Samaa voi hyödyntää myös jos olet lähdössä ostamaan autoa, riittää kun varaat ajan jollekin katsastusasemalle lähellä kotiasi samalle päivälle ja käyt siellä auton haettuasi koettamassa onneasi/hakemassa vikalistan, jonka jälkeen saat ajaa auton korjattavaksi, olettaen ettei autoa tuomita ajokieltoon ja inssi ei anna lupaa siirtää sitä ajamalla.
Toki poliisin mahdollisesti pysäyttäessä voi tulla jotain pottuilua mikäli sitä monen sadan kilometrin päähän ollaan katsastukseen viemässä. Nykyisen lainsäädännön mukaan ei vaan taida poliisikaan asialle juuri mitään muuta mahtaa kuin varmistaa konttorilta onko aika varattu.
^Kyseessä on siis mitä ilmeisemmin ns. porsaanreikä.
En nyt ihan kylmiltään kehtaa varata katsastusta tuonne kuukauden päähän ja lähteä yötä vastaan ajamaan autoa tuon ajan turvin Ouluun, mutta pitää tuokin mahdollisuus selvittää, kas ei kehtaa ihan kepillä jäätä kokeilla, ajokorttia kun tarvitsee ihan työn puolesta.
En nyt ihan kylmiltään kehtaa varata katsastusta tuonne kuukauden päähän ja lähteä yötä vastaan ajamaan autoa tuon ajan turvin Ouluun, mutta pitää tuokin mahdollisuus selvittää, kas ei kehtaa ihan kepillä jäätä kokeilla, ajokorttia kun tarvitsee ihan työn puolesta.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa