puristusliitos(akselin kiinnitys kappaletta lämmittämällä)

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

hexxi
-
Viestit: 265
Liittynyt: 15.8.2003 12:43

puristusliitos(akselin kiinnitys kappaletta lämmittämällä)

ViestiKirjoittaja hexxi » 23.3.2009 12:38

Miten puristusliitos suunnitellaan? Kyse olisi teräksisen akselin liittäminen teräsblokkiin.
Blokkia lämmitettäessä se laajenee jolloin ylimittaisen akselin voisi painaa reikään ja
blokin jäähdyttyä jämähtäisi paikalleen. Miten osat on toleroitava ja kuinka paljon
osaa täytyy lämmittää?

Kysymys olisi omatekoisen olka-akselin valmistuksesta. Itse runko olisi koneistettu
blokki johon tulisi sitten akseli kiinni. Akseli olisi siis kiinteästi kiinni
olka-akselin rungossa ja akseliin tulisi sitten pyörän napa jonka sisässä pyörän laakeri
on. Tähän tapaan olen ainakin 3-sarjan bmw.n etupyörien laakeroinnin olevan tehty.

Mielessä on myös käynyt osien valmistaminen alumiinista tai niin että olka-akselin runko
olisi alumiinia ja akseli terästä. Voiko näin tehdä?

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 23.3.2009 19:58

En tiedä mutta äkkiä tuntuu että tarttis hyvät matikan lahjat.Eiköhän siinä vaikuta halkaisijat ja materiaalin paksuus ja itse materiaali laajenemisiin.
Äkkiä tuntuis helpommalla teetättää koneistamolla koko hoito.Toki tekemisen ilo tai epäonnistuminen jää pois.Turvallisuuden kannalta tuntuu ettei kannata valmistaa,mutta....

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 23.3.2009 21:02

tee teräksestä molemmat. Ja ota sitte laskuissa huomioon että jos sulla on iso möntti jossa on reikä ja sitä lämmität, niin reikä pienenee ;) Riippuu kappaleen muodosta...

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 24.3.2009 0:12

Kyllä sen saa köykämiinilläkin pitämään, lisää vaan puristavaa matkaa.
Voishan tuon laskeskella. Lähtöarvoja tarvitaan, Arvioitu vääntömometti, akselin halkaisija ja materiaali, sekä puristava matka. Jos rupee kovinkin suuria eromittoja tulemaan, niin kannattaa vähän funtsia asennuksen suorittamista.
Helposti kutistusliitoksella 700nm siirtyy.

Hasa
-
Viestit: 124
Liittynyt: 6.9.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Hasa » 24.3.2009 15:44

Ei tuo mitään rakettitiedettä ole. Kotikonstein voi kyllä hieman nihkeeä noitten sovitteitten teko olla.

H7 reikäkantaan kun otat akselin, joka on toleranssissa j-n, niin kysessä välisovite, sitten toleranssiasteella p-u niin on ahdistussoivite.

Toistepäin sama juttu h6 akselille taas vastaavat reikätoleranssit J-U.

Välisovitteet tarttee kiilan. Ahdistussovitteet ei välttämättä. p kestää pientä momenttia ja u paljon.

Edittiä. Luultavasti mittasuhteen sinulla on sellaiset, että akseli sopii pakkaseen. Sitä kannattaa käyttää hyväksi. Kylmäspreillä vielä tehostaa ennen asennusta. Napa taaseen uuniin, niin ei tartte pillillä heti alkaa leikkiä.
Viimeksi muokannut Hasa, 24.3.2009 17:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 24.3.2009 15:48

Voihan sinne tehdä laipan navan taakse lisävarmistukseksi jos ei luota ahdistus sovitteeseen

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 24.3.2009 23:12

Jappe kirjoitti:tee teräksestä molemmat. Ja ota sitte laskuissa huomioon että jos sulla on iso möntti jossa on reikä ja sitä lämmität, niin reikä pienenee ;) Riippuu kappaleen muodosta...


No ei mun mielestä pienene. Töissä tulee päivittäin laitettua laakereita, imurenkaita, metallituulettimia yms. isompiin sähkömoottoreiden akseleihin kiinni lämmittämällä.

Meillä töissä osat pistetään uuniin n.115 asteeseen n.15min tai induktiokuumentimella lämpenemään kunnes kappale on saavuttanut 115astetta ja sitten laitetaan akseliin. Laajenema on mielestäni kaikissa varmaan n. milli ja sitten kun se on siihen jäähtynyt kiinni, niin ei se siitä irti lähde ku lämmittämällä, tai ERITTÄIN voimakkaalla ulosvetäjällä.

Lämpösuojahanskat on kova sana ja homma pitää mennä sitten kerralla oikein tai joutuu lämmittämään uudestaan, koska se sisempi imasee TODELLA nopeasti sitä lämpöä, joka laajenee ja se ulompi kutistuu samalla.

Toivottavasti edes vähän auttoi.

hexxi
-
Viestit: 265
Liittynyt: 15.8.2003 12:43

ViestiKirjoittaja hexxi » 26.3.2009 10:12

Juma, oletko nähnyt töissä niiden kappaleiden piirustuksia? Minkälaiset toleranssit akselille ja kappaleen reijälle on annettu? Niissähän on yleensä jokin kirjain ja numero, ISO standardin mukaan.

Tungetaanko akseli ihan käsin paikalleen?

j_power
-
Viestit: 296
Liittynyt: 7.10.2006 11:13

ViestiKirjoittaja j_power » 26.3.2009 11:15

eikös ne jossain vanhassa american hot rod jaksossa tehny noita olka akseleita sillai että pakastivat sen akselin ja pillillä lämmittivät napaa ja sit prässissä painoivat paikalleen.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 26.3.2009 12:17

ei tuo sovitteiden teko ole mitään tähtitiedettä,vaan tarkkaa koneistusta.Ilman tarkkoja mittoja on turha lähteä kokeilemaan.Hommaan vaaditaan sisä ja ulkopuoliset mikrot,kosolti ammattitaitoa ja ripaus tuuria.

Käytännössä kun tiedetään haluttu "rymppi" niin sen mukaan kappaleita lämmitettään,tuo 115 astetta ei päde kaikissa lämmityksissä ja esim on laakerityyppejä joita ei saa lämmittää noin kuumaksi joten isoa rymppiä haluttaessa pitää vastapeluria sitten käyttää pakkasessa jotta saadaan riittävä lämpötila ero..

Suosittelen jättämään koneistamon hommiksi jos täällä pitää kysellä neuvoja homman tekoon,koska mielestäni tämä on jo kohtuullisen haastava asia puhumattakaan osien mitoituksesta...

hexxi
-
Viestit: 265
Liittynyt: 15.8.2003 12:43

ViestiKirjoittaja hexxi » 26.3.2009 13:44

Aki-76: Nyt ollaan asian ytimessä. Paitsi että mun pitäis kyllä itte tehdä piirustukset koneistamoa varten ja niihin valita sopivat toleranssit.

Tietääkö kukaan mitään kirjaa missä aihetta olisi käsitelty? Luulis varmaan jossain koneenrakennuksen oppikirjassa jotain infoa olevan. Vaan kun en tiedä millä hakusanalla etsiä...en tiedä onko puristusliitos oikea termi.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 26.3.2009 14:07

Ahdistussovite termillä lähtisin liikkeelle, ei ole opusta tässä käsillä että voisin kaavat laittaa. Oletko miettinyt että akseli olisi laippapäinen ja painat sen sisäkautta olka-akseliin?

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 26.3.2009 15:50

No meillä töissä MUISTAAKSENI toleranssit on n. 0,2mm per osa. En pääse vähään aikaan tarkistaa, kun oon isyyslomalla vielä 1½viikkoa.
Halkaisijat noissa on 100mm molemmin puolin. Ja on sitten todella arkoja nuo osat mittojen suhteen. Joskus on akseleissa jälkiä, kun joku on osunut siihen, niin eipä onnistu, vaan pitää hioa se kohta tasaiseksi/jopa vähän "montulle".

hexxi
-
Viestit: 265
Liittynyt: 15.8.2003 12:43

ViestiKirjoittaja hexxi » 26.3.2009 15:59

pipo-esa: Kyllä juuri näin olisi suunnitelmissa. Eli sisäpuolelle(siis autoon asennettuna) tulisi sitten akselin päähän laippa että jos olka-akselin rungon ja akselin välinen liitos jostain syystä löystyisi, ei pyörän pitäisi lentää irti akselin mukana. Laippa on varmaan hyvä olla myös asennettaessa niin silloin akseli tulee syvyyssuunnassa aina oikealle paikalle kun laippa tulee pinnan tasalle.

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 26.3.2009 16:45

Kutistus- ja puristusliitoksen laskentakaavat löytyy ainakin standardeista SFS 5595 ja DIN 7190. Jos joku näistä kirjastoista on lähistöllä, niin siellähän tota ensinmainittua päässee ilmaiseksikin pläräämään. On mulla jossain joku vanha luentomonistekin tallessa, jossa tuo laskenta on kuvattu (jos hexxi koet tarvitsevasi niin laita vaikka yksityisviestiä, voin koittaa etsiskellä).

Hasa
-
Viestit: 124
Liittynyt: 6.9.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Hasa » 26.3.2009 19:26

Ei se nyt mitään ihmeellisyyksiä vaadi tuon sätöksen teko.
Aimo Pere "jumalten sana koneenpiirustuksista" eli koneenpiirustus 1 ja 2 kirjoissa nuo on selitetty ainakin. Kakkososassa on noi sovitteet.

Ei siihen tartte muuta, kun sen reiän halkaisija vaikka 50H7 ja akselin otat sitten toleranssilla 50p6. En ulkoa sen taulukon eromittoja muista.

Kirjat on duunipaikalla, niin en rupea nyt sen enempää hatusta keksimään noita arvoja.
H taitaa olla kuitenkin peruskanta. Eli se on 0+jotain reiässä. h taas akselilla vastaavasti 0-vastaavat kuin samankokoisessa reiässä.
Eihän tuommoisen sovituksen piirtäminen vie kauaa. Periaatteessa pitäisi onnistua, kun viet pajalle ja sanot, että haluat nämä pakotussovitteella kiinni toisiinsa.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 26.3.2009 19:45

Puolen minuutin googletuksella löytyi noi toleranssialueiden mitta-arvot
toleransseja

Hasa
-
Viestit: 124
Liittynyt: 6.9.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Hasa » 28.3.2009 20:30

Jokos tämä on ratkennut?
Joitakin kymppejä on toi laajeneminen 100mm osalle, kun lämmitellään noin 100 asteen eroja.
Luultavasti tapauksessasi toimii tuo H7/p6 ihan ok. Akseliin kannattaa laittaa tuo tiukempi toleranssiaste, kun sorvissa on helpompi tehdä tarkkaa mittaa. Reiän kans se on aina hieman hankalampaa. Tämä siis puhtaasti kustannuskysymys.
Tiukemman jos tarviit ni vaihda vaan tuo H7/u6 tai taulukosta kattelet itte sopivan ahdistuksen.

hexxi
-
Viestit: 265
Liittynyt: 15.8.2003 12:43

ViestiKirjoittaja hexxi » 29.3.2009 21:38

Selvisi kyllä. Vielä on jäänyt epäselväksi että onko jotain estettä sille että itse olka-akselin runko olisi alumiinia ja akseli terästä?

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 29.3.2009 22:31

Ei ole estettä, mutta eromitan täytyy olla vaan hieman suurempi, eli liitoksen tiukempi tai pitopintaa enemmän.

Hämis
-
Viestit: 33
Liittynyt: 27.1.2004 21:41

ViestiKirjoittaja Hämis » 30.3.2009 18:12

Kysymys olisi omatekoisen olka-akselin valmistuksesta.


Miksi omavalmiste? Kunnolla suunniteltuja ratkaisuja on ja löytää kyllä maailmalta valmiina. Menee vaan romikselle ja valkkaa. Olka-akseli on kuitenkin jossain määrin kriittinen osa autossa. Jos tämä nyt autoon tulee?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.3.2009 19:51

Saahan niitä lapsiakin valmiina, mutta kivempihan niitä on itse tehdä ;)

edit. Tai ainakin reenata niitten tekemistä...
Viimeksi muokannut Eemeli, 30.3.2009 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hexxi
-
Viestit: 265
Liittynyt: 15.8.2003 12:43

ViestiKirjoittaja hexxi » 30.3.2009 21:45

Aivan. Kiva on itte tehdä.

Tähän "autoon" olisi tulossa siis kaksi päällekkäistä kolmiotukivartta kuten kilpa-autoissa. Juuri missään autossa ei sopivia ole kun melkein kaikissa on mcphersonit. Tai no jossain taunuksesta ehkä sais olka-akselit mutten viittis laitella mitään antiikkisia osia tähän laitteeseen. Ja lisäksi geometria ei niissä ole ihan optimi painosta puhumattakaan.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.3.2009 7:15

Menee nyt hieman ohi aiheen tietenkin kun tekemisestä oli puhe, mutta tässä olisi ehkä yksi edukas valmis paketti alumiinista. Muutenkin kyllähän tuollaisia vastaavia löytyy valmiinakin, tosin yleensä on valurautaisia.

http://www.minisport.com/acatalog/info_FAM2390AKIT.html

hexxi
-
Viestit: 265
Liittynyt: 15.8.2003 12:43

ViestiKirjoittaja hexxi » 31.3.2009 9:47

Ei ole pahan hintainen paketti ja näyttää suht sopivalta muuten muttei kuitenkaan käy koska toi minin paketti on tarkoitettu etuvetoiseen autoon eli vetoakselit menee läpi ja laakeritpesät on sen mukaiset.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 31.3.2009 10:07


Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 31.3.2009 13:16

Kuva

Kuvassa 67-> kuplan dropit...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 31.3.2009 13:53

Eihän se nyt varsinaisesti luulisi olevan miinus vaikka on etuvetoisen napa, samalla lain se menee ilman vetareitakin (laakeri, vetolaippa ja katkaistu ulompi vetonivel vain paikalleen. Näin niitä käytetään useissa kit-careissa). Toki painosta saisi hiukan pois jos olisi vetämätön olka-akseli.

hexxi
-
Viestit: 265
Liittynyt: 15.8.2003 12:43

ViestiKirjoittaja hexxi » 1.4.2009 10:53

Toi kuplavolkkarinkaan osa ei käy. Erityisesti koska noiden liitospisteiden, mihin pallonivelet tulisi, eivät ole symmetrisesti pyörän akselin ala ja yläpuolella. Nuo kiinnityspisteet on kuplassa ns. kingpiniä varten. Liekö akselitappi oikea sana.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 16.4.2009 11:50

[quote]No meillä töissä MUISTAAKSENI toleranssit on n. 0,2mm per osa. En pääse vähään aikaan tarkistaa, kun oon isyyslomalla vielä 1½viikkoa.
Halkaisijat noissa on 100mm molemmin puolin. Ja on sitten todella arkoja nuo osat mittojen suhteen. Joskus on akseleissa jälkiä, kun joku on osunut siihen, niin eipä onnistu, vaan pitää hioa se kohta tasaiseksi/jopa vähän "montulle".[/quote]

Noniin... ei se muisti niin häävi ole.

Selvisi, että toleranssit meillä tuossa koossa on 0,03mm. Juuri oli yhdessä akselissa sorvausvirhe. Akseli oli yhdestä kohtaa 0,07mm liian paksu, eli 0,04mm yli toleranssin. Siihen jäi laakeri jumiin. Korjaukseen meni.

Kertoipa mittaheppu, että laajenemat on n. 0,001mm/celsius aste. Eli kun nostetaan lämpötila esim. 110 asteesta 150 asteeseen, niin laajenemista tulee lisää 0,04mm. Eli on oikeasti aika tarkat toleranssit.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa