2.0 TDi ravistaa
Valvoja: ffp jäsenet
Voikohan tuota jotenkin ennaltaehkäistä...?
Muutaku myydä auto pois
Ei varmaan muuta ennaltaehkäisytapaa ole :)
Korjaamolta arvelivat, että yksi suutin olisi ollut alunperin rikki, mutta tuosta täristyksestä johtuen (joka oli tosiaan todella voimakasta kovalla väännöllä) muutkin suuttimet ovat päässeet liikkumaan ja rikkoontumaan. Ja aina kuulemma kun suuttimet irroittaa, niin joutuu uusimaan ne kiinnityspultit. En sitten tiedä että miksi.
Touranin uudet suuttimet ovat vielä matkalla suomeen. Eilen laitettu saksassa postiin. Oli paketille kuulemma tullut painoa 2,9kg! En kyllä olisi arvannut että ne noin paljon painavat.
Tulipa taas luettua tämäkin topicci läpi, mutta vastausta ongelmaani se ei tuonu.. Eli ropleema on seuraava, autoni on 2.0tdi tohelo ja moottorin tyyppi on BKD ja tämä laitos sammuu joskus käynnistyksen jälkeen kauhean röpsötyksen kera.. Tämä kaikki tapahtuu ainoastaa silloin jos autolla on ajettu pakkasella pidempi matka ja sen jälkeen auto on seissy yön yli. Auto kakoo aikansa ja sammuu vaikka mitä tekis, ei hyvä. Sen verran olen saanu ongelmaan selvyyttä että auton kaikki anturit ja niiden antama tieto on oikeanlaista. Vikaa ei ilmene koskaan kovemmilla pakkasilla eikä kesällä, ainoastaa -2 ja-7 asteen välillä silloin kun Eberi on esilämmittäny koneen. Mistähän helvetistä tälläinen voi johtua?
Parhaiten vika ilmeni eilen ja tänään, emäntä tuli eilen aamulla töistä kotiin ja pakkasta oli noin 5 astetta ja auto seisoi päivän pihassa. Illalla eberi lämmitti auton ja emäntä yritti lähteä töihin niin auto sammui 2 kertaa pihaan ennenkuin suostui toimimaan. Sama oli tapahtunu taas aamulla ku olis pitäny lähteä sieltä töistä kotiin. Eberin käytöstä tämä vika ei oikein voi johtua koska auto tekee saman tempun myös silloin jos ajan pakkasesta sen noin 18 asteiseen autotalliin ja käynnistän sen sieltä ilman minkäänlaisia esilämmityksiä. Toivottavasti edes joku ymmärsi tämän sekavan tekstin. APUVA!
Parhaiten vika ilmeni eilen ja tänään, emäntä tuli eilen aamulla töistä kotiin ja pakkasta oli noin 5 astetta ja auto seisoi päivän pihassa. Illalla eberi lämmitti auton ja emäntä yritti lähteä töihin niin auto sammui 2 kertaa pihaan ennenkuin suostui toimimaan. Sama oli tapahtunu taas aamulla ku olis pitäny lähteä sieltä töistä kotiin. Eberin käytöstä tämä vika ei oikein voi johtua koska auto tekee saman tempun myös silloin jos ajan pakkasesta sen noin 18 asteiseen autotalliin ja käynnistän sen sieltä ilman minkäänlaisia esilämmityksiä. Toivottavasti edes joku ymmärsi tämän sekavan tekstin. APUVA!
^Tuo ongelma on tiedossa vw:llä, siihen ei kai ole vielä keksitty ratkaisua?
Ilmaputkeen kertyy jäätä:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6430
Ilmaputkeen kertyy jäätä:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6430
Parhaiten vika ilmeni eilen ja tänään, emäntä tuli eilen aamulla töistä kotiin ja pakkasta oli noin 5 astetta ja auto seisoi päivän pihassa. Illalla eberi lämmitti auton ja emäntä yritti lähteä töihin niin auto sammui 2 kertaa pihaan ennenkuin suostui toimimaan. Sama oli tapahtunu taas aamulla ku olis pitäny lähteä sieltä töistä kotiin. Eberin käytöstä tämä vika ei oikein voi johtua koska auto tekee saman tempun myös silloin jos ajan pakkasesta sen noin 18 asteiseen autotalliin ja käynnistän sen sieltä ilman minkäänlaisia esilämmityksiä. Toivottavasti edes joku ymmärsi tämän sekavan tekstin. APUVA!
Eihän vaan eberin polttoainetta ole otettu väärästä paikasta, eli suodattimelta tai muualta polttoainejärjestelmästä T-haaralla.
Näissä pumppareissa se pitää ehdottomasti ottaa aina tankista suoraan.
Jos ottaa naftan esin suodattimen jälkeen T-haarasta, pääsee järjestelmään ilmaa joka aiheuttaa koneen sammumisen hetken käynnin jälkeen.
Oireet ainakin viittaisi moiseen.
Eberille on vedetty polttoainelinja tankista asti niinkuin kuuluukin, eli vika ei voi olla siinäkään. Ens viikolla ajattelin tehdä selaisen tempun että käyn ajamassa vajaan sadan kilometrin lenkin ja sen jälkeen ajan auton yöks talliin sulamaan. Aamulla ajattelin repäistä ahtoputken irti coolerilta ja kattoa että onko siellä kosteutta vaiko ei. Polttoaine suodattimenkin vaihdoin tuossa pari viikoa sitten ja sieltäkään se ei voi saada ilmaa.
Vissiin auttanu, kun ei kuulu mitään;)
Joo hiljasta on ollut minun osalta täällä parin viimekuun aikana. Pitää koittaa olla aktiivisempi.
Jeps, auttoihan se suuttimien vaihto tuohon minun Touranin täristys vikaan. Ja parempi olikin auttaa, koska oli sen verran kallista lystiä. :(
Suuret kiitokset Tos:lle vaivannäöstä tuossa aiemmin! Ja kuvatkin suuttimista laitan vielä tänne, jos jotain vain kiinnostaa ne nähdä. :)
touranin suuttimet
terve. mitä mahtoi maksaa uudet suuttimet ja mikä niissä oli vikana? itselläni on 2.0TDI touran -04 ja vika kuulostaa aivan samalta. se ravistaminen siis....
Edellisellä sivullahan tuo lukee:
No nyt sitten on uudet suuttimet tulossa saksasta ja auto levällään pajalla. Suuttimien hintoja: Pörhö 500e/kpl, suoraan Boshilta 600e/kpl, Saksasta välittäjän ostamana 380e/kpl. Aika isoja hintaeroja. Ja kalliiksi tulee remontti jokatapauksessa kun osat reilu 1500e + työt päälle.
Nyt olis tohelon ongelma ratkaistu, sinne ahtoputkistoon tosiaan kertyy vettä ja se aiheuttaa sammumisen ja röpsöttämisen liikkeelle lähdössä. Tein sellasen radikaalin ratkaisun että porasin ahtoputkeen reijän ennen ja jälkeen välijäähdytintä. Kysymys kuuluukin että haittaakohan 2kpl 1,5mm reikiä yhtään mitään, en oo vielä käyny ajamassa mutta ainakaan paikallaan polkiessa ei vikavaloja syttyny.
Testilenkki on heitetty ja auto toimi aivan normaalisti vaikka putkissa onkin nyt reijät. Tein reijät niin että ne saa helposti tukittua kesäks, tarvii vain pari isoa klemmaria ja pienet kumin palat niin reijät on taas tukossa. Nyt vain seuraillaan että poistiko tämä toimenpide ongelmat.
Testilenkki on heitetty ja auto toimi aivan normaalisti vaikka putkissa onkin nyt reijät. Tein reijät niin että ne saa helposti tukittua kesäks, tarvii vain pari isoa klemmaria ja pienet kumin palat niin reijät on taas tukossa. Nyt vain seuraillaan että poistiko tämä toimenpide ongelmat.
Ongelma vaikuttais kadonneen reikien ansiosta! Aloin tossa miettimään että voiko tossa tohelossa olla vähän turhan iso tuo välijäähdytin? Se on käsittääkseni sellanen 5-6 senttiä paksu, leveys ja korkeus on luokkaa 500x600mm noin.. Sillä vaan ajattelin ku A-nelosessa audissa mikä oli samalla moottorilla ku tuo välijäähdytin oli kokoa 200x200x80mm, eli huomattavasti pienempi.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 3.1.2009 15:50
Pee_Pee: Miten se välijäähdyttimeen kertyvä jää? Kokeilitko ennen reikien laittoa, olisiko keulapahvi auttanut ongelmaan? Vieläkään ei tuo reikien laitattaminen takuuhuollossa oikein innosta... :-(
Omat "featureni" luettavissa UVW:sta:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/in ... 430&sivu=9
tos: Kiitoset vielä kerran tästä FFP-vinkistä!
Omat "featureni" luettavissa UVW:sta:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/in ... 430&sivu=9
tos: Kiitoset vielä kerran tästä FFP-vinkistä!
Kyllä keulapahvi hieman lievensi asiaa, olis varmaan vaan pitäny laittaa molemmat ilmanottoaukot tukkoon. Nyt kun alan olemaan veden kertymiseststä satavarma, ajattelin että laitan seatin keulasta molemmat aukot lähestulkoon kokonaan tukkoon ja tukin reijät ahtoputkista.
Paikallisessa huollossa eräs tuttu kertoi että oli vaihtanu laatikkoöljyt DSG-alteaan ja joutunu sen takia irroittamaan ahtoputken coolerilta, oli kuulemma meinannu kastella kenkänsä ku putkesta oli tullu niin saatanasti vettä. Omassanikin oli melko reippaasti vettä putkissa ku aloin porailemaan niitä reikiä.
Paikallisessa huollossa eräs tuttu kertoi että oli vaihtanu laatikkoöljyt DSG-alteaan ja joutunu sen takia irroittamaan ahtoputken coolerilta, oli kuulemma meinannu kastella kenkänsä ku putkesta oli tullu niin saatanasti vettä. Omassanikin oli melko reippaasti vettä putkissa ku aloin porailemaan niitä reikiä.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 3.1.2009 15:50
Ok. Ilmoittele, kun olet saanut projektin valmiiiksi, auttoiko molempien ilmanottoaukkojen tukkiminen.
Hieman huolestuttaa, jos tuo palotilaan valuva vesi aiheuttaa moottirivaurion (kiertokangen vääntyminen), niin kuin anonyymipalstoilla on spekuloitu. Pelkkä "kengurudiesel" ei vielä maata kaada.
Tuolta näyttäisi Alteaan sopivia maskinsuojia löytyvän mutta täytyy varmistaa, saako heidän tuotteillaan molemmat aukot kiinni:
http://www.wally.fi/maskisuoja.php
Hieman huolestuttaa, jos tuo palotilaan valuva vesi aiheuttaa moottirivaurion (kiertokangen vääntyminen), niin kuin anonyymipalstoilla on spekuloitu. Pelkkä "kengurudiesel" ei vielä maata kaada.
Tuolta näyttäisi Alteaan sopivia maskinsuojia löytyvän mutta täytyy varmistaa, saako heidän tuotteillaan molemmat aukot kiinni:
http://www.wally.fi/maskisuoja.php
Wälly toimittaa maskisuojia alteaan/toledoon 35 euron hintaan, laitoin heti tilauksen vetämään. Eilen ajoin sellasen 300 kilsan lenkin ja sen jälkeen auton yöksi lämpimään talliin, aamulla auton alla oli iso lätäkkö vettä siinä kohdalla missä ahtoputkessa on reikä!
Arvioisin että vettä oli noin 0.5-1 desiä, eli melko paljon! Nyt laitoin putkista reijät tukkoon ja keulan melkein kokonaan umpeen, Katotaan miten käy.
Käyttöautolta kauppasivat lääkkeeksi ongelmaan imuilman lämmitysvastusta jonka pitäis kuulemma kuivattaa imuilma jolloin tämä veden jäätyminen cooleriin pitäis loppua. Hintaa laitoksella on noin 100€+asennus. Seuraavaks laitetaan sellainen jos tuo keulan peittäminen ei poista ongelmaa. Alkaa jo melkein vituttamaan ku lähes uudessa autossa on tälläinen lapsellinen vika..
Arvioisin että vettä oli noin 0.5-1 desiä, eli melko paljon! Nyt laitoin putkista reijät tukkoon ja keulan melkein kokonaan umpeen, Katotaan miten käy.
Käyttöautolta kauppasivat lääkkeeksi ongelmaan imuilman lämmitysvastusta jonka pitäis kuulemma kuivattaa imuilma jolloin tämä veden jäätyminen cooleriin pitäis loppua. Hintaa laitoksella on noin 100€+asennus. Seuraavaks laitetaan sellainen jos tuo keulan peittäminen ei poista ongelmaa. Alkaa jo melkein vituttamaan ku lähes uudessa autossa on tälläinen lapsellinen vika..
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=639133#639133
Vw vissiin suositellu myös reiän poraamista.
Vw vissiin suositellu myös reiän poraamista.
Ongelma näyttäis poistuneen sillä että keula on lähestulkoon kokonaan tukittu, ilmaa menee maskin läpi ainoastaan noin kämmenen kokoisesta rööristä ja ainakaan vielä ei ole lämmöissä tapahtunu mitään erikoista. Wällyn paketti tuli tänään ja suojat passas paikalleen niinkuin nenä päähän, paketin hinta oli postikuluineen 38,5 €.
Koittakaas tukkia keulat autoistanne niin katotaa poistaako se ongelmat muistakin kuin minun kulkineesta.
Koittakaas tukkia keulat autoistanne niin katotaa poistaako se ongelmat muistakin kuin minun kulkineesta.
Nykäsin tuon käymään. Pakkasta oli päivällä -11 astetta. Yöllä oli jotai -15.
Pari vuorokautta ny lojunu tuolla lumikasan alla.
Aluks räpätti kuin peltovolvo, mutta tasaantui heti :)
2 kertaa kierrokset ikään kuin nykäs 10 ensisekunnin aikana.
Pari vuorokautta ny lojunu tuolla lumikasan alla.
Aluks räpätti kuin peltovolvo, mutta tasaantui heti :)
2 kertaa kierrokset ikään kuin nykäs 10 ensisekunnin aikana.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 3.1.2009 15:50
Tänään aamulla Siitti lähti -18 asteessa käyntiin "räjähtäen". Oli ollut 2h paistinpannun päässä ja startin jälkeen kuului voimakas jyrähdys, pakoputkesta pääsi musta pilvi, auto heilahti huomattavasti (DSG P-asennossa), pientä rutinaa ja jäi 1. yrittämällä käyntiin (mikään varoitusvalo ei jäänyt päälle).
Edellisenä päivänä parkkihallissa tein kokeen: Käynnistin Matadorin, annoin tyhjäkäydä n. minuutin, jonka jälkeen pumppailin muutaman kerran kaasua 2000r/min tuntumaan auton ollessa paikallaan (DSG P-asennossa). Pariin otteeseen kone tuntui selkeästi hangoittelevan vastaan, eivätkä kierrokset tahtoneet nousta. Jos olisin lähtenyt normaalisti ajamaan startin jälkeen, XL olisi varmasti sammunut, kuten aikaisemminkin.
Ilmeisesti kondensiovettä jää putkiin kummittelemaan tai sitten "paistinpannu" sulattaa sen verran intercooleriin kertynyttä jäätä, että aamustartti on yllä mainitun kaltainen. On ollut kolme päivää viimeisillä kovemmilla pakkasille yllämainitun kaltainen.
Kyllä siltä tuntui, että joku halusi väkivalloin poistua konepellin alta ja nopeasti (kiertokanki?).
Laitoin maahantuojalle kyselyn, onko reiän poraaminen edelleen ainoa heidän suosittelemansa vaihtoehto. Mieluummin käyttäisin keulamaskia tai imuilman lämmitysvastusta, jos niillä saadaan ongelma täysin hallintaan.
Sitten vaan Siitti pajalle niin tulee takuuaikana kuntoon.
Muutenhan Matadori onkin ollut loistopeli ajettavuuksineen, tiloineen ja varusteineen.
Pee_Pee:n kommentit keulamaskin käytöstä vaikuttavat lupaavilta, keulamaskin kiinnittäminen lienee nopea toimenpide?
Edellisenä päivänä parkkihallissa tein kokeen: Käynnistin Matadorin, annoin tyhjäkäydä n. minuutin, jonka jälkeen pumppailin muutaman kerran kaasua 2000r/min tuntumaan auton ollessa paikallaan (DSG P-asennossa). Pariin otteeseen kone tuntui selkeästi hangoittelevan vastaan, eivätkä kierrokset tahtoneet nousta. Jos olisin lähtenyt normaalisti ajamaan startin jälkeen, XL olisi varmasti sammunut, kuten aikaisemminkin.
Ilmeisesti kondensiovettä jää putkiin kummittelemaan tai sitten "paistinpannu" sulattaa sen verran intercooleriin kertynyttä jäätä, että aamustartti on yllä mainitun kaltainen. On ollut kolme päivää viimeisillä kovemmilla pakkasille yllämainitun kaltainen.
Kyllä siltä tuntui, että joku halusi väkivalloin poistua konepellin alta ja nopeasti (kiertokanki?).
Laitoin maahantuojalle kyselyn, onko reiän poraaminen edelleen ainoa heidän suosittelemansa vaihtoehto. Mieluummin käyttäisin keulamaskia tai imuilman lämmitysvastusta, jos niillä saadaan ongelma täysin hallintaan.
Sitten vaan Siitti pajalle niin tulee takuuaikana kuntoon.
Muutenhan Matadori onkin ollut loistopeli ajettavuuksineen, tiloineen ja varusteineen.
Pee_Pee:n kommentit keulamaskin käytöstä vaikuttavat lupaavilta, keulamaskin kiinnittäminen lienee nopea toimenpide?
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 3.1.2009 15:50
Mites Pee_Pee homma on sujunut keulamaskin kanssa? Onko sinulla ollut ahtoputken reiät koko ajan tukittuna, kun olet antanut positiivista palautetta keulamaskin käytöstä? L. voiko testaamisesi perustella todeta kondensiovesiongelman kokonaan poistuneen pelkän maskin käytöllä?
Matadori on piakkoin menossa pajalle ongelman korjaukseen ja mietin, että pitäisikö reiät kuitenkin porauttaa varmuuden vuoksi ja lisäksi käyttää vielä maskia talvikeleillä.
Maahantuoja vastasi minulle kondensiovesiongelmakyselyyn:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110392
Matadori on piakkoin menossa pajalle ongelman korjaukseen ja mietin, että pitäisikö reiät kuitenkin porauttaa varmuuden vuoksi ja lisäksi käyttää vielä maskia talvikeleillä.
Maahantuoja vastasi minulle kondensiovesiongelmakyselyyn:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110392
Ahtoputkien reijät on ollu tukossa kokoajan kun peitteet on keulalla. Peiteiden laiton jälkeen auto ei ole temppuillu yhtään kertaa, joten peitteet pysyy keulassa kevääseen asti. Muutakin positiivista tapahtui kun keulan laitto tukkoon, nyt tulee kabiiniin oikeasti kuumaa ilmaa vaikka pakkasta olis reilut parikymmentä astetta. Suosittelisin että laitatte ensin keulan tukkoon autoistanne ennekuin poraatte reikiä ahtiputkiin. Se että ahtopukissa on reijät aiheuttaa melko paljon sotkua, öljypaskaa on sen jälkeen pohjapanssari ja piha täynnä.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 3.1.2009 15:50
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 3.1.2009 15:50
Joulun aikaan koin ekat käynnistysongelmat perheen uudemmassa autossa. Vesikeissistä viisastuneena pyysin tarkistamaan huollossa ahtoputkistot. Asentaja irroitti putken ennen cooleria ja laski sieltä n. desin vesiöljypaskaa lattialle. Tämän jäljeen pisti sen putken paikoilleen uudella tiivisteellä ja avasi coolerin jälkeisen putken. Sieltä tuli tiputtaen samaa paskaa, jonka jälkeen asentaja käynnisti auton ja piti korotettuja tyhjäkäyntikierroksia. Sitä samaa shaissee lensi koko tuubin täydeltä, kuin oksentaen! Kattelin hämmästyneenä ja sanattomana vierestä, "mutta tällaisia nämä laitteet ovat", sanoi asentaja. Kertoi lisäksi että 4. sylinterin kanki menee herkästi väärään tämän veden takia. Ei ole käynnistyshäiriöitä tullut tämän jälkeen.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 3.1.2009 15:50
Tein alempaan suojaan anturin kohdalle halkaisijaltaan n. 5cm reiän ja havainnot aika yhteneväiset kanssasi l. ulkolämpötila näyttää omiaan kunnes hetken ajon jälkeen tasaantuu näyttämään oikeita lukuja. Varmaan reiän pitäisi olla vielä suurempi ulkolämpömittarin näyttämän kannalta mutta en rupea ulosmittaamaan suojalla saavutettavia muita etuja.
Ainakin eilen alle 10 asteen pakkasessa kone tuntui lämpenevän selvästi nopeammin kuin ennen suojaa (4 km taajama-ajoa ja sitten moottoritietä). Huomiseksi on taas luvannut lämpimämpää, joten kondensiotestit "ihanneolosuhteissa" jäänevät toteutumatta. Käyttökokemukset suojan käytöstä ovat jo nyt olleet sen verran positiiviset, että taitaa Matadori pukeutua jatkossa talvikausina mustaan nahkaan.
Tuo Mizkan mainitsema kankihomma on se, joka tässä eniten huolestuttaa. Onko jotakin päässyt jo tapahtumaan...
Ainakin eilen alle 10 asteen pakkasessa kone tuntui lämpenevän selvästi nopeammin kuin ennen suojaa (4 km taajama-ajoa ja sitten moottoritietä). Huomiseksi on taas luvannut lämpimämpää, joten kondensiotestit "ihanneolosuhteissa" jäänevät toteutumatta. Käyttökokemukset suojan käytöstä ovat jo nyt olleet sen verran positiiviset, että taitaa Matadori pukeutua jatkossa talvikausina mustaan nahkaan.
Tuo Mizkan mainitsema kankihomma on se, joka tässä eniten huolestuttaa. Onko jotakin päässyt jo tapahtumaan...
Tähän ravistukseen liittyen....
Autona passat 1.9TDI (2002). Hain juuri auton huollosta, oli siellä syystä kun meni vikatilaan jatkuvasti. Tämä korjaantui alipaineletkujen vaihdolla.
Huollossa sanoivat, että pumppusuuttimesta oli ollut vikakoodi mutta eivät enää havainneet vikaa vaikka kävivät koeajamassa.
Nyt kun itse ajellut, niin kylmänä ei mitään ongelmaa, mutta heti kun kone lämpiää alkaa matalilla kierroksilla / kiihdyttäessä tajuton tärinä ja ravistus ja vikavalo syttyy. Kone käy kun kolmella sylinterillä tyhjäkäynnilläkin. Vikavalo sammuu kun käyttää virrat pois päältä, mutta taas kun lähtee ajamaan syttyy ja ravistaa. Tasaisesti esim. 100km/h ajettaessa ei ole ongelmaa ellei kiihdytä jolloin taas ravistaa.
Olisiko tässä nyt sitten jokin pumppusuutin / johtosarja häiriö? Minkälainen operaatio itse tarkistaa johtosarjat tai suuttimet? Olisko jotain opastusta mistä nämä pumppusuuttimet löytyvät?
Koneessa uusi turbo / n75 ja nyt alipaineletkut. Ja ongelmana ei siis enää tuo vikamoodi, vaan tuo ravistus.
Kaikki apu tarpeen, ettei tarvitsisi taas viedä VV autoon kun eivät ole kuitenkaan kovin edukas paikka..
Autona passat 1.9TDI (2002). Hain juuri auton huollosta, oli siellä syystä kun meni vikatilaan jatkuvasti. Tämä korjaantui alipaineletkujen vaihdolla.
Huollossa sanoivat, että pumppusuuttimesta oli ollut vikakoodi mutta eivät enää havainneet vikaa vaikka kävivät koeajamassa.
Nyt kun itse ajellut, niin kylmänä ei mitään ongelmaa, mutta heti kun kone lämpiää alkaa matalilla kierroksilla / kiihdyttäessä tajuton tärinä ja ravistus ja vikavalo syttyy. Kone käy kun kolmella sylinterillä tyhjäkäynnilläkin. Vikavalo sammuu kun käyttää virrat pois päältä, mutta taas kun lähtee ajamaan syttyy ja ravistaa. Tasaisesti esim. 100km/h ajettaessa ei ole ongelmaa ellei kiihdytä jolloin taas ravistaa.
Olisiko tässä nyt sitten jokin pumppusuutin / johtosarja häiriö? Minkälainen operaatio itse tarkistaa johtosarjat tai suuttimet? Olisko jotain opastusta mistä nämä pumppusuuttimet löytyvät?
Koneessa uusi turbo / n75 ja nyt alipaineletkut. Ja ongelmana ei siis enää tuo vikamoodi, vaan tuo ravistus.
Kaikki apu tarpeen, ettei tarvitsisi taas viedä VV autoon kun eivät ole kuitenkaan kovin edukas paikka..
Nyt kun itse ajellut, niin kylmänä ei mitään ongelmaa, mutta heti kun kone lämpiää alkaa matalilla kierroksilla / kiihdyttäessä tajuton tärinä ja ravistus ja vikavalo syttyy. Kone käy kun kolmella sylinterillä tyhjäkäynnilläkin. Vikavalo sammuu kun käyttää virrat pois päältä, mutta taas kun lähtee ajamaan syttyy ja ravistaa. Tasaisesti esim. 100km/h ajettaessa ei ole ongelmaa ellei kiihdytä jolloin taas ravistaa.
Juuri noin käyttäytyi minun turani, kun siinä oli pupparit rikki. Eli kylmänä ei mitään häiriötä, mutta heti kun lämmöt alkoivat nousta niin kiihdytyksissä/vedätyksissä kovaa tärinää. Mitään vikavaloja tai vikakoodeja ei kylläkään ilmennyt.
Noniin, auto haettu huollosta (VV auto Espoo), toistaiseksi tuntuu toimivan hyvin. Pumppusuutinten johtosarja viallinen. Korjautan tuon johtosarjan tutulla sähkärillä kondikseen, niin eiköhän tuosta joku vielä saa toimivan mikäli tarvitsee, ei tuohon nyt kovin kummonen ole uusia liittimet.
* Johtosarja 102,42e
* Ventiilikoneiston koppa (tiivistettä ei saanut erillisenä) 153.90e
* Työt 254.98e
* Yht. 511.30e
:)=
* Johtosarja 102,42e
* Ventiilikoneiston koppa (tiivistettä ei saanut erillisenä) 153.90e
* Työt 254.98e
* Yht. 511.30e
:)=
^Tuota on käsitelty mm:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110392 ja:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6430
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=110392 ja:
http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6430
okei kiitos, Eilen tuli wällystä toyraniin alamaskin tuulisuoja->asesin illalla (helppoa) ja tänään ajoin reilut 20 km moottoritietä töihin ja kuinka ollakaan ensimmäisessä pysähdyksessä ei tuota ravistelua tuntunut lainkaan.VW:n diagnoosi oli kuitenkin vika vauhtipyörässä ja kustannusArvio 1500e.... semmoista herttoniemessä arvioivat. enpä nyt kuitenkaan lähde heti tuota vaihdattamaan vaan seurailen pari viikkoa.. Ja lokakuussa toyrani kävi diagnoosissa keravan laakkosella silloin sanoivat vaihdelaatikonpuoleisen moottorin kannakkeen olevan "löysä"--->se vaihdettiin ---> turhaan....
Viimeksi muokannut jjkk, 12.2.2009 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja illalla kotiin---->eikä ravistellut taaskaan! Siis kondenssia ahtoputkessa...?! En ole putkeen kurkannut, mutta sitähän tuo tuntuisi olevan. Taidan haistattaa koko VW-autolle. Harmi ettei Wälly valmista ylenpään ilma-aukkoon kyseistä suojaa tähän malliin ollenkaan... Täytynee alkaa itse käsitöihin, heh.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 3.1.2009 15:50
Jep,
Se on nimenomaan tuo keulasuojan käyttö, mikä poistaa kondensiovesiongelmat ainakin BKD-myllystä. Asia jäi sen verran itseä vaivaamaan, että olin erään Pohjois-Suomalaisen Seatia myyvän autoliikkeen Seatin työnjohtajaan puhelimitse yhteydessä ja hänelläkin Diesel Altea rupesi toimimaan moitteettomasti maskisuojan käyttöönoton jälkeen. Eikä mitään reikiä tarvitse ahtoputkeen porailla! Kannattaa ainakin Altean tapauksessa leikata ulkolämpötila-anturin kohdalle n. 10cm. halkaisijaltaan oleva reikä, että lämpötilat näkyisivät oikeina.
Se on nimenomaan tuo keulasuojan käyttö, mikä poistaa kondensiovesiongelmat ainakin BKD-myllystä. Asia jäi sen verran itseä vaivaamaan, että olin erään Pohjois-Suomalaisen Seatia myyvän autoliikkeen Seatin työnjohtajaan puhelimitse yhteydessä ja hänelläkin Diesel Altea rupesi toimimaan moitteettomasti maskisuojan käyttöönoton jälkeen. Eikä mitään reikiä tarvitse ahtoputkeen porailla! Kannattaa ainakin Altean tapauksessa leikata ulkolämpötila-anturin kohdalle n. 10cm. halkaisijaltaan oleva reikä, että lämpötilat näkyisivät oikeina.
Tuli kävästyä täältä Mäntsälän kupeesta Urjalan korvilla, ja mennessä Lopen kautta nopeus max 100km/h jälkeen ei ravistanut. tullessa Iittalasta Riihimäelle asti moottoritietä , nopeus cruisella 130km/h ravisteli jonkin verran. Pakkasta n 6. astetta --->kovempi vauhti, kylmempi viima,enemmän kondenssia....Laitan vielä sen ylemmänkin maskin umpeen ja raportoin sitten kuinka vaikutti. Nyt on ainakin alamaskin suojan käytöstä pelkkää hyvää sanottavaa.
Mulla taitaa sitten olla huonompi tuuri... Joka tapauksessa ei tuota pakkasta näköjään tarvii paljoa ollakaan, vaan mitä pitempi on maantieajo , sitä varmemmin tuo ravistelu esiin tulee. Jos ajelen vain kaupungissa ja kylillä, ei auto ole ravistellut vielä kertaakaan. Ihmettelenkin kovasti, kuinka voivat vv-autolla olla varmoja siitä että vauhtipyörä on sökö.... (ja kytkin täytyy "ilmeisesti" myös laittaa uusiksi,,,(mun mielestä haisee tietämättömyydelle ja rahastukselle)) Eikos ravistelu olisi tuolloin jatkuvaa ja tasaista?? Tänään lähden taas maantielle ja pakkasta on meilläpäin tuollaiset 13 astetta,,,
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 3.1.2009 15:50
Ihmettelenkin kovasti, kuinka voivat vv-autolla olla varmoja siitä että vauhtipyörä on sökö.... (ja kytkin täytyy "ilmeisesti" myös laittaa uusiksi,,,(mun mielestä haisee tietämättömyydelle ja rahastukselle)) Eikos ravistelu olisi tuolloin jatkuvaa ja tasaista??
Ei ne taida tietääkään. Kunhan jonkun arvauksen heittävät. Ainakin Pörhöllä sanoivat että jos kaksoismassa on hajalla, niin työntäisi jostain kotelosta öljyjä ulos.
Minun touranin täristysongelman syyksi Suomen Autohuolto (SAH) diagnosoi myös tuon kaksoimassa vian. OIkein virallisessa diagnoosi printissä lukee että massapyörä hajoamassa ja korjauskustannukset ~1300e. No Pörhöllä sitten sanoivat että massapyörä on kyllä ehjä, mutta suuttimissa on jotain häikkää. Ja suuttimethan ne sitten olikin sököt.
Jos olisi heti ensimmäistä diagnoosia uskonut, niin nyt olisin 1300e köyhempi. Mutta oilisipahan kuitenkin uusi kaksoismassa autossa :)
Niin, kyllähän tässä rahaa saisi uppoamaan melko paljon jos tähän merkkiliikkeen arvausleikkiin mukaan lähtisi. Tämä diagnoosi vauhtipyörästä on siis jo toinen arvaus, ja ensimmäinen oli se vaihdelaatikon puoleinen moottorin kannake joka Keravalla jo marraskuussa uusittiinkin... ilman että tuo vika olisi korjaantunut. Tuo ei onneksi mulle maksanut muuta kuin vaivaa viedä auto Keravalle päiväksi. Nyt tuli taas ajeltua tuollaiset 300 kilometriä maantietä keulan alamaskin viimasuojan kanssa EIKÄ ravistellut yhtään pysähdyksissä tyhjäkäynnillä.. Ei taida olla vika vauhtipyörässäkään. Mulla on nyt tilauksessa se ylempi peite, kun tulee niin katsotaan taas sitten...
No niin, tänään laitoin ylämaskinsuojan paikalleen ja käväsin tuollaisella 50 kilometrin moottoritieajelulla -7 asteen pakkasessa. Kokemus aiempaan verrattuna oli erinomainen. Lämpenee huomattavasti nopeammin, käy aivan normaali lämpöisenä---> ei ylikuumene, ja mikä parasta, ei sitä ikävää ravistamista ajon jälkeen tyhjäkäynnillä. Ei siis mitään havaittavaa haittaa maskisuojien käytöstä, päinvastoin.
Vaihdoin öljyt ja kurkkasin samalla putkistoon. "Kuivalta" näytti, ei ollu vesivisvaa.
Kännykäl kuvattu huippu laadulla.
Mutta samalla makaamisella paljastui vuoto
Visvaa olikin toisessa paikkaa. Mistä se vuotaa?
Vetoakselin stefa?
Korvaisikohan autoliike mitään?
Kännykäl kuvattu huippu laadulla.
Mutta samalla makaamisella paljastui vuoto
Visvaa olikin toisessa paikkaa. Mistä se vuotaa?
Vetoakselin stefa?
Korvaisikohan autoliike mitään?
Jatkan nyt vielä ohi aiheen.
Kulmavaihteeseen, jossa tuo vetari on - ei mahtunut uutta öljyä.
Vaihdelootaan taas meni tilkka.. ehkä 50ml.
(vaihdeloota ei ole öljyineen yhteydessä jakolaatikkoon)
Huolto veloittaisi pahimman mukaan 500€ korjauksesta!
Pitäis löytää oikea topic tätä varten, tai perustaa uusi.
No ainakin voin hehkuttaa hyvää käyntiä, kun ei ole vesivisvaa putkissa.
edit:
Toivoa saattaa olla sittenkin.
Kohta 5B eli huohotin, joka on saattanu jäätyä. Sit se on pullauttanu öljyä hitusen ulos jostain...?
Tarkkaillaan vuotaako viel.
Kulmavaihteeseen, jossa tuo vetari on - ei mahtunut uutta öljyä.
Vaihdelootaan taas meni tilkka.. ehkä 50ml.
(vaihdeloota ei ole öljyineen yhteydessä jakolaatikkoon)
Huolto veloittaisi pahimman mukaan 500€ korjauksesta!
Pitäis löytää oikea topic tätä varten, tai perustaa uusi.
No ainakin voin hehkuttaa hyvää käyntiä, kun ei ole vesivisvaa putkissa.
edit:
Toivoa saattaa olla sittenkin.
Kohta 5B eli huohotin, joka on saattanu jäätyä. Sit se on pullauttanu öljyä hitusen ulos jostain...?
Tarkkaillaan vuotaako viel.
Ollut hiljaista kun ei ole ravistellut maskisuojien kanssa. Nyt otin viikonloppuna suojat pois ja ajoin parikymmentä kilometriä -8 asteen pakkasessa töihin moottoritietä nopeus n. 120 kh/h, ja heti ensimmäisessä pysähdyksessä tuntui tuttu ravistelu.... Ei tykkää toyrani ajoviimasta ---> tulee kondenssia ja alkaa tyhjäkäynnin ravistelu. Täytyy laittaa suojat takaisin vielä joksikin aikaa.. Toinen olosuhde joka toi ravistelun esiin oli viimeviikkoinen runsas lumisade, jolloin ilmankosteus oli suuri. Sinänsä kun taas aamulla lyö koneet tulille niin kytkin ylhäällä jokin pitää ylimääräistä ääntä vaihdelaatikon suunnalta--->kytkin pohjaan , ääni loppuu. Tämä kuuluu vain kylmänä. olisko askissa jotain, vai sittenkin se massapyörä....? Kytkin kyllä toimii oikein hyvin. Ei ravista eikä takkuile saati luista. Onko kokemuksia?
Itse olen ajellut ilman esimmäistäkään oiretta.
Se pahvi hävitetttiinkun uusi puskuri tuli paikalleen, joskus ajat sitten. Aikasemmassa viestissä siitä oli jossain kohtaa heh.
Edellä mainittu jakolootan vuoto vissiin johtui sen huohottimen jäätymisestä. Öljy kai sitten lämpes ja paine pakotti pienen tilkan ohi tiivisteen...
Noh auton alla on maattu ja ilmaputkissa EI ole mitään. Vain reunoilla hitusen jotain rasvaa.
Tän kuun alussa lapin reissu vajaa 2000km, ei mitään. Vaikka moottorin alasuoja jäi 1000 kilsan paikkeilla välille ;)
Auton alle katottu reissun jälkeen. Jakoloota ei ole vuotanut, ilmaputkiin en jaksanu sattua.
Kun slamitnet toimittaa uuden pohjamuiovin, katotaan ilmaputkiin ja todetaan ne taas kuivaksi :D
Ehkä se on sitten se ajotyyli.

Se pahvi hävitetttiinkun uusi puskuri tuli paikalleen, joskus ajat sitten. Aikasemmassa viestissä siitä oli jossain kohtaa heh.
Edellä mainittu jakolootan vuoto vissiin johtui sen huohottimen jäätymisestä. Öljy kai sitten lämpes ja paine pakotti pienen tilkan ohi tiivisteen...
Noh auton alla on maattu ja ilmaputkissa EI ole mitään. Vain reunoilla hitusen jotain rasvaa.
Tän kuun alussa lapin reissu vajaa 2000km, ei mitään. Vaikka moottorin alasuoja jäi 1000 kilsan paikkeilla välille ;)
Auton alle katottu reissun jälkeen. Jakoloota ei ole vuotanut, ilmaputkiin en jaksanu sattua.
Kun slamitnet toimittaa uuden pohjamuiovin, katotaan ilmaputkiin ja todetaan ne taas kuivaksi :D
Ehkä se on sitten se ajotyyli.

Tuo kulutus oli lähinnä vitsi, koskaan aiemmin ei ole päässy noin alas.
Jäähy on niin suuri, kuin nokalle mahtuu. Jäähdyttimen kokoinen, olisko jotain 60x50cm.
Edit aika lähelle meni tuo mutu arvaus:
Jonkun sivun mukaan jäähyt on touranissa ja golffissa saman kokoset:
Intercooler, VW Touran, 1968 cc, 2003- (08/03-), 2.0 TDi ( Turbo Diesel ) Man / Auto, vehicles with or without A/C, 615 - 405 - 32mm , [ 14VW300 ]
Intercooler, VW Golf V, 1968 cc, 2003- (10/03-), 2.0 TDi ( Turbo Diesel ) Man / Auto, vehicles with or without A/C, 615 - 405 - 32mm , [ 14VW300 ]
Normaaliin ajotyyliin sisältyy "polkemista" joka kuivaa putkistoja.
Kulutus huitelee 6.3:n tuntumassa.
Ajotietokone on kalibroitu.
Jäähy on niin suuri, kuin nokalle mahtuu. Jäähdyttimen kokoinen, olisko jotain 60x50cm.
Edit aika lähelle meni tuo mutu arvaus:
Jonkun sivun mukaan jäähyt on touranissa ja golffissa saman kokoset:
Intercooler, VW Touran, 1968 cc, 2003- (08/03-), 2.0 TDi ( Turbo Diesel ) Man / Auto, vehicles with or without A/C, 615 - 405 - 32mm , [ 14VW300 ]
Intercooler, VW Golf V, 1968 cc, 2003- (10/03-), 2.0 TDi ( Turbo Diesel ) Man / Auto, vehicles with or without A/C, 615 - 405 - 32mm , [ 14VW300 ]
Normaaliin ajotyyliin sisältyy "polkemista" joka kuivaa putkistoja.
Kulutus huitelee 6.3:n tuntumassa.
Ajotietokone on kalibroitu.
Noniin tarkistus tehty.
Hitusen huohotusvisvaa näkyy putken pohjalla. http://tos.pp.fi/images/image/ahtoputki/DSC00307.JPG
Hitusen huohotusvisvaa näkyy putken pohjalla. http://tos.pp.fi/images/image/ahtoputki/DSC00307.JPG
Mistä kohtaa tos tuo putki on irrotettu?
Tuon linkitetyn kuvan osalta:
Jäähylle menevä putki, alin liitos - se missä kumiputki loppuu ja muovinen alkaa.
Noi aiemmat kuvat, osa on samasta kohtaa ja osa jäähyn jälkeen.
En muista tarkemmin.
Sitten tehtiin vähän jotain ja avot
Juu kuulemma se ohjelmointi säästää ;)
Ohhoh onpas edelliskerrasta jo kulunut tovi aikaa...
No joka tapauksessa on taas talvi ja jopa kylmä sellainen. Mulla onToyranissa taas molemmat maskin ilma-aukot ummessa, ja hyvin pelittää. Ei ravistele lyhyellä n.10 km matkalla, eikä pitemmälläkään n. 3000 km matkalla, joten kyllä suojat ainakin mun tapauksessa ovat apua ongelmaan tuoneet. Työmatkalla n. 25 km suuntaansa kulutuksen saa rauhallisesti ajelemalla muuten tippumaan jopa 3,8 litraan sadalla... Ei kallista!
No joka tapauksessa on taas talvi ja jopa kylmä sellainen. Mulla onToyranissa taas molemmat maskin ilma-aukot ummessa, ja hyvin pelittää. Ei ravistele lyhyellä n.10 km matkalla, eikä pitemmälläkään n. 3000 km matkalla, joten kyllä suojat ainakin mun tapauksessa ovat apua ongelmaan tuoneet. Työmatkalla n. 25 km suuntaansa kulutuksen saa rauhallisesti ajelemalla muuten tippumaan jopa 3,8 litraan sadalla... Ei kallista!
Aika pahan näköistä sotkua... Aiheuttaakos minkälaisia oireita käyntiin??
En itse ole availlut putkia lainkaan kun välillä on tuo vasen peukalo keskellä oikeata kämmentä...
Eilen aamulla en päässyt pihasta pois kun ajotietokone herjasi lämpötiloja ja tauluun ilmestyi saksaksi Mittel kuhling..... jotain siihen suuntaan kuitenkin että nesteet kohmeessa. Webastolala sain sen verran lämpimäksi että pääsin kuitenkin kohtapuoliin jatkamaan matkaa töihin. Mun Toyran on jälkituotu Saksasta ja on vähän liian laimeat aineet järjestelmässä--> menee vaihtoon. (aineet)
En itse ole availlut putkia lainkaan kun välillä on tuo vasen peukalo keskellä oikeata kämmentä...
Eilen aamulla en päässyt pihasta pois kun ajotietokone herjasi lämpötiloja ja tauluun ilmestyi saksaksi Mittel kuhling..... jotain siihen suuntaan kuitenkin että nesteet kohmeessa. Webastolala sain sen verran lämpimäksi että pääsin kuitenkin kohtapuoliin jatkamaan matkaa töihin. Mun Toyran on jälkituotu Saksasta ja on vähän liian laimeat aineet järjestelmässä--> menee vaihtoon. (aineet)
Huomasin Forte käsittelyn aikana oudon hytkymisen 1100-1200rpm.
En ole kyl hetkeen käyttäny paikallaan vaihde vapaalla.
Kaksoismassa kai enteilee hajoamistaan prkl!?
Kylmällä koneella ja ajossa ei tunnu... suuttimet?
Tarkistin suuttimien korjausarvoja ja ne heitteli (jos oikeen muistan) nollan ja -0,49 välil
Ahtoputkesta tuli pieni liru vettä.
Niin kilometrejä on nyt 122tkm
En ole kyl hetkeen käyttäny paikallaan vaihde vapaalla.
Kaksoismassa kai enteilee hajoamistaan prkl!?
Kylmällä koneella ja ajossa ei tunnu... suuttimet?
Tarkistin suuttimien korjausarvoja ja ne heitteli (jos oikeen muistan) nollan ja -0,49 välil
Ahtoputkesta tuli pieni liru vettä.
Niin kilometrejä on nyt 122tkm
BKD:n hytkymistä tuossa viime viikolla ihmeteltiin vcds:llä yhden DSG Touranin kanssa. Siinä hytkymisen huomasi selvimmin silloin kun suuttimien korjausarvot oli suurimmat. Tuon auton 2-massavauhtis oli ~vuosi sitten vaihdettu mutta tyhjäkäynnillä tärinän/hytkymisen huomasi selvästi kun sitä oli tehdäkseen. Ovelaa oli huomata, että pidempään autoa käytellessä paikallaan tutina väheni, ja samalla suuttimet korjasi itseään lähemmäs nollaa.
Eli koittaako ECU korjata tuota vauhtiksen aiheuttamaa tärinää suuttimilla, vai täriseekö kone siksi kun suuttimet säätyvät ECU:n toimesta "sinnepäin" joka sitten aikaamyöten syö myös vauhtiksen?
"Oireet" oli melko samat kuin tos:lla. Kymänä ei mitään, ajossa ei mitään... vain tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella vaihde vapaalla.
Eli koittaako ECU korjata tuota vauhtiksen aiheuttamaa tärinää suuttimilla, vai täriseekö kone siksi kun suuttimet säätyvät ECU:n toimesta "sinnepäin" joka sitten aikaamyöten syö myös vauhtiksen?
"Oireet" oli melko samat kuin tos:lla. Kymänä ei mitään, ajossa ei mitään... vain tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella vaihde vapaalla.
Mulla tuo hytkyy myös, tosin se hytkyminen vähän kiivastuu kun lisää kierroksia esim 1200 tai 1700, siitä ylöspäin taitaa kadota kokonaan. Eli epäilen kyllä vauhtipyörää kovasti, 80 tkm sitten oli viimeksi näemmä vaihdettu, ja kokonaiskilometrit tosiaan se 160tkm, eli aika alkais olla..
Ja auton asennolla tuntuis olevan hiukan merkitystä, keula alaspäin niin ei niinkään hytky, kun taas toisinpäin niin hytkyy kovemmin. Myöskin kovalla pakkasella ei hytky ollenkaan.. kovaa rahinaahan tuo massapyörä kyllä jo pitää, sen erottaa selvästi ja paikallistuu täysin siihen, missä vauhtis on.. =(
Ja auton asennolla tuntuis olevan hiukan merkitystä, keula alaspäin niin ei niinkään hytky, kun taas toisinpäin niin hytkyy kovemmin. Myöskin kovalla pakkasella ei hytky ollenkaan.. kovaa rahinaahan tuo massapyörä kyllä jo pitää, sen erottaa selvästi ja paikallistuu täysin siihen, missä vauhtis on.. =(
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa