Mystinen jarruonglema Passat 3BG?
Valvoja: ffp jäsenet
Mystinen jarruonglema Passat 3BG?
Nyt olis apu tarpeen, Passatista kun katoo jarrut. Ei ole mukavaa kun aamuruuhkassa tulee jännäkakka housuun.
Elikkäs poljin on jarrua painaessa kivikova, tuntuu että poljin menee poikki ennemmin kuin pohjaan. Ei siis toimi mielestäni tehostamattomanakaan normaalisti, ihan kun joku pistäisi vastaan.
Joskus satunnaisesti sytyttää ABS-ESP valot, vikakoodi silloin ainoastaan jarrulavokytkimestä. Muita vikakoodeja ei ole.
Esiintyy ehkä ennemmin pakkasilla (Tämä oli toinen kerta kun esiintyy, ekalla kerralla -20 ja tänään -7,5). Ajattelin ensiksi, että jarruneste on ihan finaalissa ja kondenssivesi pääsee jäätymään jossain. 3vk sitten lutattiin useampi pullo läpi.
ABS anturit ok ja oikeassa asennossa (syvyydessä). Paloja ja levyä on, ei kuulu mitään alipainevuotoa (kalvosta nyt tiedä) eikä vikakoodeja eikä myöskään jarruja:)
Jarrunesteen vaihdon jälkeen toimi 3vk ongelmitta. Onneksi otin itse auton sattumalta tänään työmatkalle. Kässäillähän sitä sitten jarrutettiin....
Vaimohan tuota käyttää, mutta en taatusti päästä muksun kanssa liikenteseen ennenkuin selviää.
Olisko ideaa.
Elikkäs poljin on jarrua painaessa kivikova, tuntuu että poljin menee poikki ennemmin kuin pohjaan. Ei siis toimi mielestäni tehostamattomanakaan normaalisti, ihan kun joku pistäisi vastaan.
Joskus satunnaisesti sytyttää ABS-ESP valot, vikakoodi silloin ainoastaan jarrulavokytkimestä. Muita vikakoodeja ei ole.
Esiintyy ehkä ennemmin pakkasilla (Tämä oli toinen kerta kun esiintyy, ekalla kerralla -20 ja tänään -7,5). Ajattelin ensiksi, että jarruneste on ihan finaalissa ja kondenssivesi pääsee jäätymään jossain. 3vk sitten lutattiin useampi pullo läpi.
ABS anturit ok ja oikeassa asennossa (syvyydessä). Paloja ja levyä on, ei kuulu mitään alipainevuotoa (kalvosta nyt tiedä) eikä vikakoodeja eikä myöskään jarruja:)
Jarrunesteen vaihdon jälkeen toimi 3vk ongelmitta. Onneksi otin itse auton sattumalta tänään työmatkalle. Kässäillähän sitä sitten jarrutettiin....
Vaimohan tuota käyttää, mutta en taatusti päästä muksun kanssa liikenteseen ennenkuin selviää.
Olisko ideaa.
Tais olla juttua jo tuolla variantclubin puolella. Mutta joo, itsekkään en tuota todeks uskonut, kunnes viime sunnuntaina kävi itelle. Keli oli + puolella ja pihatie loskassa, eka risteys ja jarrupoljin kivikova. Pitkäksihän se meni, onneksi vauhtia oli vain noin 40kmh.
Siihen perään pari testi jarrutusta jotka puolsi vasemmalle. Sen jälkeen ei ole olut mitään ongelmaa. Uskottelin itselleni että loskaa oli päässyt jonnekkin satulan väliin?
Siihen perään pari testi jarrutusta jotka puolsi vasemmalle. Sen jälkeen ei ole olut mitään ongelmaa. Uskottelin itselleni että loskaa oli päässyt jonnekkin satulan väliin?
Juu, oli juttua.
Ei se loska voi poljinta kivikovaksi tehdä. Kyllä sen jotain muuta täytyy olla.
Tuo loskahäipyminen on ihan tuttu juttu myös muista, esim Leon, Golf yms. Tuossa tilanteessa poljin kyllä toimii normaalisti, mutta menee tovi että palat hierasee loskan pois levyistä.
Olen erään ison autoliikeketjun edustajlata saanut vinkin, että jossain Passatissa on alipaine/tehostimen letku alipaineesta mennyt aina littuun Jarruttaessa, joten tehostin ei toiminut, voiskohn olla?
Ei se loska voi poljinta kivikovaksi tehdä. Kyllä sen jotain muuta täytyy olla.
Tuo loskahäipyminen on ihan tuttu juttu myös muista, esim Leon, Golf yms. Tuossa tilanteessa poljin kyllä toimii normaalisti, mutta menee tovi että palat hierasee loskan pois levyistä.
Olen erään ison autoliikeketjun edustajlata saanut vinkin, että jossain Passatissa on alipaine/tehostimen letku alipaineesta mennyt aina littuun Jarruttaessa, joten tehostin ei toiminut, voiskohn olla?
Onko poljin muuten siis yhtä kova kuin painelisit kone sammuksissa eli ilman alipainetta? Silloinhan tuolle puolelle se vika viittaisi? Eikös pääsylteri ole kuitenkin niin 'idioottivarma', ettei siinä voisi olla mitään tuollaista silloin tällöin vikaa?
Vaihda alipainetletku tehostimelle`, onko se kallis..? Mutta kyllähän yleensä vaikka ei ole alipaineita, niin voimalla saa jarrutettua vaikka auto olisi ilman alipainetta? Ootko kokeillu pihalla rullata sammuneena ja painaa jarrua, meneekö yhtä kovaksi vai saako painetta pysäytykseen?
Lähinnä tuossa ajatuksena, että onko kyse vain alipaineen katoamisesta, vai meneekö jstain syystä pääsylinteri/ABS pumppu jotenkin jumiin ja tekee nesteellä täyden stopin - ei yhtään painetta vs. alipainevuoto/alipaineen häviäminen, jolloin saa kuitenkin vielä vähn jarrutettua (yleensä).
Vaihda alipainetletku tehostimelle`, onko se kallis..? Mutta kyllähän yleensä vaikka ei ole alipaineita, niin voimalla saa jarrutettua vaikka auto olisi ilman alipainetta? Ootko kokeillu pihalla rullata sammuneena ja painaa jarrua, meneekö yhtä kovaksi vai saako painetta pysäytykseen?
Lähinnä tuossa ajatuksena, että onko kyse vain alipaineen katoamisesta, vai meneekö jstain syystä pääsylinteri/ABS pumppu jotenkin jumiin ja tekee nesteellä täyden stopin - ei yhtään painetta vs. alipainevuoto/alipaineen häviäminen, jolloin saa kuitenkin vielä vähn jarrutettua (yleensä).
Mä oon hitusen ihmetelly tuota että poljin menee tasaisesti painettaessa kovaksi, mutta vajoaa hisukseen auton ollessa käynnissä... Nestettä ei kulu, ja satulat on kesällä rempattu. En tosin aikasemmin moista hoksannu ees koittaa, mutta ei tuo niinku pysähdy kokonaan missään vaiheessa. Katsastuksessa kukaan ei aiheesta kyllä huomauttanu...
Passateissa on ollut sellaista ongelmaa, että akun alla olevat vedenpoistoreiät menevät ensin tukkoon, mikäli niitä ei ole puhdistettu ja tarkastettu huollon yhteydessä. Sitten vesi nousee kaukalossa niin korkealle, että alipaine vetää jarrutehostimen puolilleen vettä. Vesi jäätyy ja tehostus katoaa tai tehostin ruostuu ja tehostus katoaa.
Kannattaa tarkastaa.
Edit: jappe tuo on ominaisuus, ei hätää.
Kannattaa tarkastaa.
Edit: jappe tuo on ominaisuus, ei hätää.
Akku oli juuri pari viikkoa sitten poissa ja vettä ei kaukaloon ollut kertynyt, vedenpoisto holessa oli kyllä jonkin verran paskaa, mutta ei vielä pahasti. Sekin tsekattu ja putsattu siis.
Sehän ei kuitenkaan kerro varmaksi ettei se joskus olisi ollut tukossa=tehostaja paskana.
Yhtenä päivänä kuuntelin että olis jokin tyhjäkäynnillä suhissut, tiedä sitten oliko korvien välissä.
Sehän ei kuitenkaan kerro varmaksi ettei se joskus olisi ollut tukossa=tehostaja paskana.
Yhtenä päivänä kuuntelin että olis jokin tyhjäkäynnillä suhissut, tiedä sitten oliko korvien välissä.
Tiedustelin asiaa eräältä entiseltä vw:n tekniikan mieheltä. Hänen mukaansa syy on tie SUOLA.
Suola imeytyy kuulema jarrupalan pintaan ja jarruttaessa poljin tuntuu kivikovalta ja todetusti jarruja ei ole. Ekan jarrutuksen jälkeen ongelman pitäisi poistua, mutta voi kuulemma tulla kesken ajonkin vaikka olisi jarrutellut jo aikaisemminkin.
Jarrupalan uusiminen auttaa, mutta ei poista ongelmaa.
Suola imeytyy kuulema jarrupalan pintaan ja jarruttaessa poljin tuntuu kivikovalta ja todetusti jarruja ei ole. Ekan jarrutuksen jälkeen ongelman pitäisi poistua, mutta voi kuulemma tulla kesken ajonkin vaikka olisi jarrutellut jo aikaisemminkin.
Jarrupalan uusiminen auttaa, mutta ei poista ongelmaa.
PA: vesi on voinut olla tehostimessa vaikka kuinka kauan, mutta oireilee vasta pakkasilla. Ei toisaan nuo loska ja suola-ongelmat poljinta kovaksi tee.
Yksi mitä pumppusiitin Passateissa joskus oli on alipainepumpun (tandem pumppu koneen takaosassa) alipaineletkun lähtö"natsan"löystyminen pumpusta. se on jotenkin prässätty alunperin, ja prässäys tärisee löysäksi. Se nyt on helppo todeta tempasemalla joku alipaineletku irti ja kokeilemalla tuntuuko imua.
jos akku on ollut äskettäin irti, niin onko vika tullut sen jälkeen. Muistan joskus jonkun rikkoneen talvella jarrutehostimen alipaineputken akkua vaihtaessaan.
Jos vetoa pitäisi lyödä olisin tuon paskana olevan tehostimen kannalla ;D
Yksi mitä pumppusiitin Passateissa joskus oli on alipainepumpun (tandem pumppu koneen takaosassa) alipaineletkun lähtö"natsan"löystyminen pumpusta. se on jotenkin prässätty alunperin, ja prässäys tärisee löysäksi. Se nyt on helppo todeta tempasemalla joku alipaineletku irti ja kokeilemalla tuntuuko imua.
jos akku on ollut äskettäin irti, niin onko vika tullut sen jälkeen. Muistan joskus jonkun rikkoneen talvella jarrutehostimen alipaineputken akkua vaihtaessaan.
Jos vetoa pitäisi lyödä olisin tuon paskana olevan tehostimen kannalla ;D
Joo, eli taitaa sittenkin pitää tuo rollen veikkaus paikkansa: http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=6629
Täytyypä tarkistaa oma tehostin.
Täytyypä tarkistaa oma tehostin.
Mulla teki 3b Passat saman tempun remontin jälkeen. Olin liikutellut ssitä alipaineletkua ja näytti olevan tosi tarkka oikeasta paikasta, muuten jäi suhisemaan. Pitää hommata melkein uusi letku ja läpiviennit, ovat varmaan kovettuneet sen verta ettei tiivistä enää kunnolla.
Joten olen kyllä samaa mieltä rollen ja zeron kanssa, että tuolla suunnalla vika todennäköisesti on.
Joten olen kyllä samaa mieltä rollen ja zeron kanssa, että tuolla suunnalla vika todennäköisesti on.
Alipaineletku ok ja dual pumpun päästä ei vuoda.
Jarrutehostajan sisältä taas tuli paljon rosteista paskaa ja kosteutta, vaikkei ollutkaan valuvan märkä. Eli kyllä syy on vaan tehostaja.
Tehostajaan on tullut päivitys juuri tämän ongelman vuoksi. Uusi tehostajan varaosanumero on 8E0612107J. Juuri kuulin asentajakaverilta, että oli vaihtanut kaverinsa -02 Passattiin tehostajan kun oli ollut niin täynnä vettä, että oli imaissut jo moottoriin sisään. Jarruonglema siinä sama.
Jarrutehostajan sisältä taas tuli paljon rosteista paskaa ja kosteutta, vaikkei ollutkaan valuvan märkä. Eli kyllä syy on vaan tehostaja.
Tehostajaan on tullut päivitys juuri tämän ongelman vuoksi. Uusi tehostajan varaosanumero on 8E0612107J. Juuri kuulin asentajakaverilta, että oli vaihtanut kaverinsa -02 Passattiin tehostajan kun oli ollut niin täynnä vettä, että oli imaissut jo moottoriin sisään. Jarruonglema siinä sama.
Viimeksi muokannut paerikss, 13.2.2009 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itsellä ainakaan E39 528 bemarissa oli vastaavaa ongelmaa.
Eli pakkasella jarrupoljin oli kivikova hetken aikaa. Ongelma ratkesi seuraavasti,
Töistä lähtiessä jarrupoljin tuntui taas tutusti kovalta, odottelin että hieman pehmeni ja läksin matkaan. Noin 1km päästä kiihdyttäessä vilkaisin peiliin ja koko kehä 1 oli kadonnut, kauhea vaalea savu/höyry perässä. Siitä sitten auto tien sivuun ja hinurilla tallille. Öljytikku ulos ja kinuskivanukkaat roikkui tikussa-> kansipahvi.
Koneauki, kansipahvi oli muistaakseni 2 ja 3 pytyistä vesikanavaan palanut.
Hetken aikaa asiaa tutkittuani tulin seuraavaan tulokseen.
ko. saksalaisessa keksinnössä kun on kaksi raitisilmasuodatinta. Kuskinpuolen suodatin on suoraan jarrutehostimen yläpuolella (alipaine tehostin). Raitisilmasuodatinkotelon pohjassa on kuminen "venttiili" jonka kuuluisi aueta kun vesi valuu päälle, aikojen saatossahan "venttiiliin" valuu paljon muutakin (lehtiä, havunneulasia...).
Tässä tapauksessa oli sitten "vedenpinta" noussut sen verran korkealle että oli alkanut vuotamaan "yli". Sieltä se sitten oli valunut tehostimen päälle ja tehostin imenyt vettä itseensä. Alipainetehostin kun ottaa alipaineen venttiilikopasta, vedenpinta ja alipaineletku kun kohtaavat niin vesi pakenee venttilikoppaan ja kaikkihan tietää kuinka paljon vesi antaa puristuksessa anteeksi.
Tehostajassa oli arviolta 2,5l "vettä".
Anteeksi sekava teksti, ei vaan jaksa näin perjantaina.
Eli pakkasella jarrupoljin oli kivikova hetken aikaa. Ongelma ratkesi seuraavasti,
Töistä lähtiessä jarrupoljin tuntui taas tutusti kovalta, odottelin että hieman pehmeni ja läksin matkaan. Noin 1km päästä kiihdyttäessä vilkaisin peiliin ja koko kehä 1 oli kadonnut, kauhea vaalea savu/höyry perässä. Siitä sitten auto tien sivuun ja hinurilla tallille. Öljytikku ulos ja kinuskivanukkaat roikkui tikussa-> kansipahvi.
Koneauki, kansipahvi oli muistaakseni 2 ja 3 pytyistä vesikanavaan palanut.
Hetken aikaa asiaa tutkittuani tulin seuraavaan tulokseen.
ko. saksalaisessa keksinnössä kun on kaksi raitisilmasuodatinta. Kuskinpuolen suodatin on suoraan jarrutehostimen yläpuolella (alipaine tehostin). Raitisilmasuodatinkotelon pohjassa on kuminen "venttiili" jonka kuuluisi aueta kun vesi valuu päälle, aikojen saatossahan "venttiiliin" valuu paljon muutakin (lehtiä, havunneulasia...).
Tässä tapauksessa oli sitten "vedenpinta" noussut sen verran korkealle että oli alkanut vuotamaan "yli". Sieltä se sitten oli valunut tehostimen päälle ja tehostin imenyt vettä itseensä. Alipainetehostin kun ottaa alipaineen venttiilikopasta, vedenpinta ja alipaineletku kun kohtaavat niin vesi pakenee venttilikoppaan ja kaikkihan tietää kuinka paljon vesi antaa puristuksessa anteeksi.
Tehostajassa oli arviolta 2,5l "vettä".
Anteeksi sekava teksti, ei vaan jaksa näin perjantaina.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 22.4.2008 18:36
Passatin jarruista vielä
Itsellä 3B passatissa kesällä vaikka millaista ongelmaa etujarruissa, välillä kova poljin,välillä painui ihan pohjaan, sitten toinen etujarru hirtti kiinni ja sit lopulta hävis jarrut kokonaan. Satuloiden ilmausruuvit aukaistua ei mistään tullut nestettä. Vika oli pahalta näyttävä, mutta korjaantui Motonetista 80 euroa maksaneella pääsylinterillä. Ilmeisesti korroosio oli syönyt sulinterin sisältä. Nesteiden vaihto kannattaa joskus.
Kappas kehveliä.. tänään yllätti passatti aamulla kivikovalla jarrupolkimella. Ensimmäisellä polkasulla tuntui ikään kuin poljin jäävän myös pohjaan (automaattilaatikko). Nostin polkimen kädellä ylös jonka jälkeen poljin oli edelleen "kivikova" mutta sentään palautui itsestään ylös. Tosin jarruja ei ollut käytännössä nimeksikään. Ensiksi tuli mieleen että tehostaja meni rikki.
Onneksi löysin tämän keskustelun!
Kävin eilen pesemässä auton ja pesun jälkeen jarrua painaessa tuntui outoa runksetta vähän aikaa joka loppui kyllä pienen ajon jälkeen. Illalla auto parkkiin ja yöllä vajaa 10 astetta pakkasta. Aamulla poljin kivikova. Ajelin kuitenkin töihin ja äsken kävin uudestaan kokeilemassa kun pakkanenkin jo "laskenut" ja hyvin toimii. Eli ilmeisesti jarrutehostajaan päässyt todellakin vettä joka sittemmin jäätynyt yön aikana?!?
Tsekkasin että aikas paljon sontaa on löytänyt tiensä sulakerasian alle sekä raitisilmasuodattimen sivuun. Oisiko juuri tästä syystä pesun jälkeen paikat tulvinu sen verran, että vettä päässyt jostain tehostajan sisään.
Täytyy varmaan avata tehostaja ja putsata/kuivatella kunnolla. Onko miten paha rasti edessä? Vai joutuuko jopa hommaamaan uutta tehostajaa?
Edit: tuskin kuitenkaan kyseessä sulakerasia siinä kuskin puolella jarrutehostajan vieressä minkä viereen kerännyt melkoisen määrän sontaa..
Onneksi löysin tämän keskustelun!
Kävin eilen pesemässä auton ja pesun jälkeen jarrua painaessa tuntui outoa runksetta vähän aikaa joka loppui kyllä pienen ajon jälkeen. Illalla auto parkkiin ja yöllä vajaa 10 astetta pakkasta. Aamulla poljin kivikova. Ajelin kuitenkin töihin ja äsken kävin uudestaan kokeilemassa kun pakkanenkin jo "laskenut" ja hyvin toimii. Eli ilmeisesti jarrutehostajaan päässyt todellakin vettä joka sittemmin jäätynyt yön aikana?!?
Tsekkasin että aikas paljon sontaa on löytänyt tiensä sulakerasian alle sekä raitisilmasuodattimen sivuun. Oisiko juuri tästä syystä pesun jälkeen paikat tulvinu sen verran, että vettä päässyt jostain tehostajan sisään.
Täytyy varmaan avata tehostaja ja putsata/kuivatella kunnolla. Onko miten paha rasti edessä? Vai joutuuko jopa hommaamaan uutta tehostajaa?
Edit: tuskin kuitenkaan kyseessä sulakerasia siinä kuskin puolella jarrutehostajan vieressä minkä viereen kerännyt melkoisen määrän sontaa..
Vastaavaa vikaa ilmeni myös omassa -02 passatissa. Eilen aamulla kun lähdin niin ekassa jarrutuksessa tunne oli kuin jäällä ajaisi, jarrupoljin hakkasi jalanpohjaa eikä auto meinannut pysähtyä. Sama toistui vielä parissa risteyksessä. Aamupäivän toimi kunnolla, kunnes taas illalla töistä lähdettäessä (auto seisoi 9h) sama juttu muutamalla ekalla jarrutuksella. Tänään aamulla taas jarrut hetken aikaa kadoksissa.
Auto oli huollossa 1tkm sitten eikä jarrupaloista/levyistä ainakaan mitään mainittu. Jarrunestettä näytti olevan. Mittaristossa ei pala mikään valo.
Eilen kyllä satoi vettä pitkästä aikaan koko päivän. Eli vesikö siellä pääsee johonkin mihin ei pitäisi?
Auto oli huollossa 1tkm sitten eikä jarrupaloista/levyistä ainakaan mitään mainittu. Jarrunestettä näytti olevan. Mittaristossa ei pala mikään valo.
Eilen kyllä satoi vettä pitkästä aikaan koko päivän. Eli vesikö siellä pääsee johonkin mihin ei pitäisi?
Sen verran on nyt selvinnyt, että kaukalo konehuoneessa (jossa myös akku) oli lainehtinut vedestä, koska vedenpoistoreijät olivat tukossa. Meikäläisen tapauksessa jarrutehostaja on hörpännyt vettä kitusiin ja sen vuoksi pakkasella jarrut myös jäätyivät. Edessä on kuulemma väistämättä uuden tehostajan vaihto, sillä muuten jarrut jäätyvät taas ensi pakkasilla. Vesi viottaa suojaamatonta jarrutehostajaa sisäpuolelta joka tapauksessa jos vesi sisälle pääsee.
Uuden hinta suomessa on jotain luokkaa 300 euroa mutta saksasta tilaamalla saa halvemmalla. Moni korjaamo tilailee osia saksasta "työkseen" joten kannattaa kysyä myös se mahdollisuus.
Samassa rytäkässä minulla on rikkoontunut myös jarruvalokatkaisija jonka vuoksi jarruvalot palavat tällä hetkellä kokoajan eikä vakkarinopeuden säädin tietysti toimi koska lukee että jarrua painetaan.
Taitaa kohta passatti löytää uuden kodin...
Uuden hinta suomessa on jotain luokkaa 300 euroa mutta saksasta tilaamalla saa halvemmalla. Moni korjaamo tilailee osia saksasta "työkseen" joten kannattaa kysyä myös se mahdollisuus.
Samassa rytäkässä minulla on rikkoontunut myös jarruvalokatkaisija jonka vuoksi jarruvalot palavat tällä hetkellä kokoajan eikä vakkarinopeuden säädin tietysti toimi koska lukee että jarrua painetaan.
Taitaa kohta passatti löytää uuden kodin...
Tähänkin vastus :
Itsellä on -02 Passat, ja siinä tosiaan oli tehostaja hörpännyt vettä ko. kumiturpulan (tehostajan alla) tukeutumisen vuoksi.
Tehostaja tyhjätty ja ajettu jo yksi talvi ilman ongelmia.
Itsellä on -02 Passat, ja siinä tosiaan oli tehostaja hörpännyt vettä ko. kumiturpulan (tehostajan alla) tukeutumisen vuoksi.
Tehostaja tyhjätty ja ajettu jo yksi talvi ilman ongelmia.
Viimeksi muokannut nimi62, 15.6.2015 8:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mystinen jarruongelma
Nyt on automerkki vaihtunut Volvoon.. sillä edellä mainitusta syystä meni meni passatissa rikki myös automaattivaihteiston elektroninen ohjausboksi apukuskin penkin alla. Eli lainehti vedessä. Olen ollut volvoon passatin jälkeen enemmän kuin tyytyväinen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 81 vierailijaa