Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Valvoja: ffp jäsenet
On ihan "kohtuullisen" kokoinen puhallin kakkakoppaan! Käpistelin juuri tuota pottua kaverilla pari kk sitten.
Ei varmaan paljo oteta ahtoja tuolle 192hevoselle?
Ja tulipa yhtäkkiä tyhmälle mieleen, että katsotaanko sitä pyöriltä otettuja tehoja vai koneesta?
Suurella mielenkiinnolla seuraan rojektia, kun tietää minkälaista työn jälki on ollu aikaisemmissa kulkineissa. PEUKKU!
Ei varmaan paljo oteta ahtoja tuolle 192hevoselle?
Ja tulipa yhtäkkiä tyhmälle mieleen, että katsotaanko sitä pyöriltä otettuja tehoja vai koneesta?
Suurella mielenkiinnolla seuraan rojektia, kun tietää minkälaista työn jälki on ollu aikaisemmissa kulkineissa. PEUKKU!
Eilen ehtoolla (lue= kolmen aikaan aamuyöstä) mallailin vähän ahdinta hollille konehuoneeseen sekä sovittelin downpipeä..
Edestä
Sivulta
Kun ahdin oli suunnilleen lopullisessa paikassaan, kiskaisin koneen taljalla pois.
Siinä killuu
Sitten vähän käyriä ja ei muutakun leikkaa-ja-liimaa..
alkaa
olla
heftissä
Eli pari n. 50mm putken natsaa vielä ja sitten kollektorin pähkäilyä. Siihen tars sitten vielä portille tehä haara ja sitten alkais olemaan hitsausta ja hehkutusta vaille valmis.
Saako muuten jostain valmiita 4-1 kollektoreita n. 42mm putkelle?
Vai miten semmoset on yleensä toteutettu näppärästi ja asiallisesti kotikonstein?
Pahoittelen kännyllä otettuja kuvia ja tallin kellertävää värimaailmaa.. Päävalonlähteenä vielä toistaiseksi yksi helvetinmoinen suurpainenatriumlamppu. Varsinaiset valaisimet odottaa vielä tallin nurkassa asennusta ;)
Eikä vaan ikinä muista ihan oikeaa kameraa ottaa tuonne mukaan. Talliin on kuitenkin melkein 30 metriä matkaa..
Edestä
Sivulta
Kun ahdin oli suunnilleen lopullisessa paikassaan, kiskaisin koneen taljalla pois.
Siinä killuu
Sitten vähän käyriä ja ei muutakun leikkaa-ja-liimaa..
alkaa
olla
heftissä
Eli pari n. 50mm putken natsaa vielä ja sitten kollektorin pähkäilyä. Siihen tars sitten vielä portille tehä haara ja sitten alkais olemaan hitsausta ja hehkutusta vaille valmis.
Saako muuten jostain valmiita 4-1 kollektoreita n. 42mm putkelle?
Vai miten semmoset on yleensä toteutettu näppärästi ja asiallisesti kotikonstein?
Pahoittelen kännyllä otettuja kuvia ja tallin kellertävää värimaailmaa.. Päävalonlähteenä vielä toistaiseksi yksi helvetinmoinen suurpainenatriumlamppu. Varsinaiset valaisimet odottaa vielä tallin nurkassa asennusta ;)
Eikä vaan ikinä muista ihan oikeaa kameraa ottaa tuonne mukaan. Talliin on kuitenkin melkein 30 metriä matkaa..
Lisää huippulaadukasta kännykamerakuvaa, arvon herrasväki.
Eilen nikkaroin pakosarjaan kollektorin neljästä putken tumpista yhdistämällä.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Tänään mallasin hukkaportille oman putken.
Kuva 1
Kuva 2 (hieman tärähtänyt niin kuin ottajansakin)
Sievästi se 50mm portti mahtuu kannen ja jarrutehostimen väliin.
Kuva
Portin lähtö toisesta suunnasta. Tarkkasilmäinen huomaa, ettei kollektorissa ole vielä edes hukkaportin lähdölle reikää :)
Kuva
Taas vaihteeksi koneen ollessa paikallaan tuli pähkittyä hieman coolerin paikkaa ja putkien vetoa.. 600x300 kenno tuonne pitäs sovitella.
Myös lukkopelti ja syyläri sekä paisuntasäiliö haki paikkaansa..
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Eilen nikkaroin pakosarjaan kollektorin neljästä putken tumpista yhdistämällä.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Tänään mallasin hukkaportille oman putken.
Kuva 1
Kuva 2 (hieman tärähtänyt niin kuin ottajansakin)
Sievästi se 50mm portti mahtuu kannen ja jarrutehostimen väliin.
Kuva
Portin lähtö toisesta suunnasta. Tarkkasilmäinen huomaa, ettei kollektorissa ole vielä edes hukkaportin lähdölle reikää :)
Kuva
Taas vaihteeksi koneen ollessa paikallaan tuli pähkittyä hieman coolerin paikkaa ja putkien vetoa.. 600x300 kenno tuonne pitäs sovitella.
Myös lukkopelti ja syyläri sekä paisuntasäiliö haki paikkaansa..
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Entäpä ART-Motorsportti konekuitu..?
Keskiosan pahka toisi tilaa ja ulkonäkökin olisi ihan jees kunhan kuiduttaa tuon mitsupisi-aukon sileäksi.
Keskiosan pahka toisi tilaa ja ulkonäkökin olisi ihan jees kunhan kuiduttaa tuon mitsupisi-aukon sileäksi.
Tuohan onkin hyvä idea, voiko tuota polyuretaania ihan sulattaa palasta tuonne moottorin kannakkeen rungon sisään, vai saako tuota ostettua jotenkin "juoksevana" tavarana?Koneen takakannakkeen siivosin, maalasin ja täytätin polyuretaanilla jotta saisi vähän suurempia heilahteluja kuriin..
Tampereen Korja-Kumista saisi ainakin polyuretaani tuotteita kohtuu hintaan sulateltavaksi.
Jollei tuolla aikaisemmin ollut puhetta, niin ostin jo keväällä tuolta ameriikan maalta tämmöisen keksinnön, jolla saa tuosta Megasquirtista näkyviin kaikenlaista fantsua..
Kokeiltiin sitä sitten tuossa pari kolme viikkoa sitten Teron megassa ja aluksi kaikki vaikutti varsin hienolta mutta kas kummaa, noin 10 minuutin jälkeen näyttö tilttasi jotenkin ja alkoi näyttää tältä.
Yhden kalibrointiyrityksen jälkeen se näytti sitten tältä
Tänään sitten pistin toosan pakettiin ja lähetin takaisin amerikkaan korjattavaksi. :)
On muuten hieno peli (tai oli niin kauan ku toimi)..
Kokeiltiin sitä sitten tuossa pari kolme viikkoa sitten Teron megassa ja aluksi kaikki vaikutti varsin hienolta mutta kas kummaa, noin 10 minuutin jälkeen näyttö tilttasi jotenkin ja alkoi näyttää tältä.
Yhden kalibrointiyrityksen jälkeen se näytti sitten tältä
Tänään sitten pistin toosan pakettiin ja lähetin takaisin amerikkaan korjattavaksi. :)
On muuten hieno peli (tai oli niin kauan ku toimi)..
Oho, oho! Ameriikan ihmemaasta löytyy sit kaikenlaista jännää. Mitä kaikkea informaatiota toi näyttö antaa? Voiko sen kautta myös säätää megaruuttaa? Käykö myös muihin moottorinohjausjärjestelmiin, kuten vemssiin? Ja tietenkin hinta kiinnostaa kans. :)
Kuka noi turvakaaret muuten suunnitteli ja toteutti? Luuppalako se oli? Mitenkäs sulla on tehty pääkaaret (vai mitkä ne nyt on?) tolleen auton puolelta toiselle yhdestä putkesta vääntämällä? Eli tuulilasin ympärille väännetty häkkyrä on yhtä putkea ja penkkien takana on toinen yhtenäinen kaari.
Erääseen toiseen toteutukseen Luuppala väänsi yhtenäiset kaaret auton pituussuunnassa. Eli kuskin puolella meni yksi yhtenäinen kaari ja vänkärin puolella toinen. Sitten niiden väliin tuli kasa putkia.
Mikähän on mahtanut olla idea, vaikuttaako jäykkyyteen tms. jollain tavalla vai olikohan kaarimestari noussut toisella jalalla sängystä aamutuimaan?
Täytyy kyllä sikoossomit heittää tällekin projektille..
Kuka noi turvakaaret muuten suunnitteli ja toteutti? Luuppalako se oli? Mitenkäs sulla on tehty pääkaaret (vai mitkä ne nyt on?) tolleen auton puolelta toiselle yhdestä putkesta vääntämällä? Eli tuulilasin ympärille väännetty häkkyrä on yhtä putkea ja penkkien takana on toinen yhtenäinen kaari.
Erääseen toiseen toteutukseen Luuppala väänsi yhtenäiset kaaret auton pituussuunnassa. Eli kuskin puolella meni yksi yhtenäinen kaari ja vänkärin puolella toinen. Sitten niiden väliin tuli kasa putkia.
Mikähän on mahtanut olla idea, vaikuttaako jäykkyyteen tms. jollain tavalla vai olikohan kaarimestari noussut toisella jalalla sängystä aamutuimaan?
Täytyy kyllä sikoossomit heittää tällekin projektille..
Erääseen toiseen toteutukseen Luuppala väänsi yhtenäiset kaaret auton pituussuunnassa. Eli kuskin puolella meni yksi yhtenäinen kaari ja vänkärin puolella toinen. Sitten niiden väliin tuli kasa putkia.
HEP.. täällä näin! =)
Noin juuri menee mulla etupää mut sit pääkaari penkkien takana kiertää kuskin puolelta katon kautta apparin puolelle, niinkuin yleensä kaaret muutenkin.
Hieman ihmetytti luuppalan tapa tehä toi etupää mulle.. ehkä halus päästä helpommalla. :P
Oli kuitenki aika tyhjä sisusta mihin sai suunnitella niitä, kun auton vein sinne.
No sai ne noinkin sinne.. tosin hieman hankala oli yksin pidellä putkia kohallaan ja sit heppaa paikalleen =)
Tässä vielä linkki kuvatuksiin jos joku nyt ei hiffannu ideaa.
Kaaret
Etukaari sekä pääkaari on yhtä puuta. Siis oikealta vasemmalle. Ne yhdistää sivuputket penkkien vieressä sekä katon rajassa.
Tuskin noilla kummallakaan tavalla suuria lujuuseroja tulee. Ristikot ja vinotuet tuon hässäkän vasta jäykistävät. Tai ainakaan katukäytössä ei taida olla tuon taivaallista merkitystä.
Lähinnä sitä varten nuo kaaret omaani laitoin, että nyt kun on kerran auto, jolla radalle voi mennä ettei tarvitse perheen ykösautoa tärvellä, ni voi ottaa riskejäkin hiukan eri malliin :) Toisinsanoen jos karkaa lapasesta, niin ei harmita "ihan niin paljoa" ja välttyy toivottavasti paremmin kolhuiltakin.
399$ maksoi tuo LCDash + postikulut, tullit ja alvit..
Tuskin noilla kummallakaan tavalla suuria lujuuseroja tulee. Ristikot ja vinotuet tuon hässäkän vasta jäykistävät. Tai ainakaan katukäytössä ei taida olla tuon taivaallista merkitystä.
Lähinnä sitä varten nuo kaaret omaani laitoin, että nyt kun on kerran auto, jolla radalle voi mennä ettei tarvitse perheen ykösautoa tärvellä, ni voi ottaa riskejäkin hiukan eri malliin :) Toisinsanoen jos karkaa lapasesta, niin ei harmita "ihan niin paljoa" ja välttyy toivottavasti paremmin kolhuiltakin.
399$ maksoi tuo LCDash + postikulut, tullit ja alvit..
Kaariasiaa pähkäileville apua AKK:n raamatusta , joka löytyy PDF:kin nykyään netistä kaikille (ei siis pelkästään kirjaversiona lisenssin haltijoille).
http://www.autourheilu.fi/saannot08/
tai sitten suoraan smartpage (eli kirjan muotoisena verkossa) :
http://akk.smartpage.fi/?docId=3b1d3c40 ... 231fe6ca3a
Kaariasiat alkaa siellä sivulta 258 teknisistä määräyksistä. Tämä siis OT-vinkkinä kaikille, jotka aikoo ajaa vaikka asfalttisprinttejä tai muita AKK:n alaisia lajeja.
http://www.autourheilu.fi/saannot08/
tai sitten suoraan smartpage (eli kirjan muotoisena verkossa) :
http://akk.smartpage.fi/?docId=3b1d3c40 ... 231fe6ca3a
Kaariasiat alkaa siellä sivulta 258 teknisistä määräyksistä. Tämä siis OT-vinkkinä kaikille, jotka aikoo ajaa vaikka asfalttisprinttejä tai muita AKK:n alaisia lajeja.
Liian hitaasti etenee tämäkin ruoska.. Pariin kolmeen kuukauteen ei ole ehtinyt tekemään juuri mitään. Lähinnä osien hankintaa yritetty suorittaa.
LCDash tuli jenkeistä korjattuna, kuluja tuli vaivaiset 16€ (lähetys sinnepäin) joten sen osalta homma bueno.
Vannepolitiikkaa yritetty hämmästellä ja näillä näkymin tehään näistä autoon kesäfillarit. Kokoa tällä hetkellä 6.5x16" ja lippiä venytellään sitten tarpeen mukaan eestä ja takaa..
Cooleri ja sekalainen valikoima silikoniröörejä saapui jossain vaiheessa postin kautta
Kytkinlevy saapui Ape-Importilta ja sen sais heittää G60-asetelman kaveriksi..
Pakosarja on hitsailtu ja koeponnistettu
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Pakosarjan osalta seuraavana on vuorossa hukkaportin haaran liitos, hehkutus, päästö sekä laippojen plaanaus.
Myös kaikenlaista sekalaista roipetta on nurkkiin kertynyt.
780cc suuttimet tulivat kaverin mukana jenkeistä viimeviikolla..
Hitaasti etenee, mutta etenee kuitenkin.
Tiedä häntä, liikkuuko vielä ensi kesänä :D
Tars saada yksi syncro myytyä nurkista pois että saa taas vähän pelirahaa...
LCDash tuli jenkeistä korjattuna, kuluja tuli vaivaiset 16€ (lähetys sinnepäin) joten sen osalta homma bueno.
Vannepolitiikkaa yritetty hämmästellä ja näillä näkymin tehään näistä autoon kesäfillarit. Kokoa tällä hetkellä 6.5x16" ja lippiä venytellään sitten tarpeen mukaan eestä ja takaa..
Cooleri ja sekalainen valikoima silikoniröörejä saapui jossain vaiheessa postin kautta
Kytkinlevy saapui Ape-Importilta ja sen sais heittää G60-asetelman kaveriksi..
Pakosarja on hitsailtu ja koeponnistettu
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Pakosarjan osalta seuraavana on vuorossa hukkaportin haaran liitos, hehkutus, päästö sekä laippojen plaanaus.
Myös kaikenlaista sekalaista roipetta on nurkkiin kertynyt.
780cc suuttimet tulivat kaverin mukana jenkeistä viimeviikolla..
Hitaasti etenee, mutta etenee kuitenkin.
Tiedä häntä, liikkuuko vielä ensi kesänä :D
Tars saada yksi syncro myytyä nurkista pois että saa taas vähän pelirahaa...
Hitaasti, mutta hitaasti..
Otetaan kierros Opelin vanteita (6.5x16")
klik
Kiinnitetään sorviin yksi kappale VW:n pyörän napoja
klik
Pultataan vanne kiinni
klik
Pistetään pyörimään ja vedetään katkaisulaikalla lippi irti. (muut 3 vannetta sain sorvattua ihan katkaisuterällä halki kun vähän kikkaili)
klik
Näytetään vähän kumipamppua lipille
klik
Irti
klik
Leikataan sopiva tasalevyinen peltisoiro ja mankeloidaan se suunnilleen pyöreäksi
klik
Sovitellaan paikalleen ja heppaillaan.
klik
Ja avot
klik
klik
Eteen tuli levitystä 50mm ja taakse 60.
Kumeiksi tars vääntää Toyo T1R 215/40-16
Dumpin hain yllättäen Biltemannilta. Asiallisen oloinen tuote ainakin ja liikkuvia osia on sen verran vähän että voi jopa toimia!
klik
Jaa niin ja postipate toi parit tällaiset
Vauhtipyörästä on sorvattu leijonanosa pois ja se pitäisi käydä puntittamassa levyn ja asetelman kanssa..
Koitetaan tätäkin taas saada tehtyä vähän vauhdikkaammin.
Terveisin "Bugruniin vuonna 2020"
Otetaan kierros Opelin vanteita (6.5x16")
klik
Kiinnitetään sorviin yksi kappale VW:n pyörän napoja
klik
Pultataan vanne kiinni
klik
Pistetään pyörimään ja vedetään katkaisulaikalla lippi irti. (muut 3 vannetta sain sorvattua ihan katkaisuterällä halki kun vähän kikkaili)
klik
Näytetään vähän kumipamppua lipille
klik
Irti
klik
Leikataan sopiva tasalevyinen peltisoiro ja mankeloidaan se suunnilleen pyöreäksi
klik
Sovitellaan paikalleen ja heppaillaan.
klik
Ja avot
klik
klik
Eteen tuli levitystä 50mm ja taakse 60.
Kumeiksi tars vääntää Toyo T1R 215/40-16
Dumpin hain yllättäen Biltemannilta. Asiallisen oloinen tuote ainakin ja liikkuvia osia on sen verran vähän että voi jopa toimia!
klik
Jaa niin ja postipate toi parit tällaiset
Vauhtipyörästä on sorvattu leijonanosa pois ja se pitäisi käydä puntittamassa levyn ja asetelman kanssa..
Koitetaan tätäkin taas saada tehtyä vähän vauhdikkaammin.
Terveisin "Bugruniin vuonna 2020"
Miko: RST / HST-linjalla mennään putkien kanssa. Liitokset kumia/silikonia.
Meinasin itsekin ensin jättää alkuperäiselle korkeudelle mutta kun tuo tankki tuli sen verran ylös niin täyttöputki pitäisi olla melkein vaakasuorassa.
Putko: Just sen mittasin jokin aika sitten, mutta en yhtään muista.
Voin mitata sen tässä kun tallissa käväisen.
Meinasin itsekin ensin jättää alkuperäiselle korkeudelle mutta kun tuo tankki tuli sen verran ylös niin täyttöputki pitäisi olla melkein vaakasuorassa.
Putko: Just sen mittasin jokin aika sitten, mutta en yhtään muista.
Voin mitata sen tässä kun tallissa käväisen.
Tuo on neloskoppasesta ja eikös siinä ole enemmän tilaa?
Saakeli kun en muistanut taaskaan mitata sitä..
Muistaisko Teemu M kun sitä yhdessä pähkäiltiin tossa taannoin?
Muistelisin että venttiilikopan takareinasta tulipeltiin olis jotain 230mm luokkaa. Tuo pitää tarkistaa kun vaan muistais!
Itsellä ahdin tulee aika ylös joten sekin voi vaikuttaa asiaan.
Muistaisko Teemu M kun sitä yhdessä pähkäiltiin tossa taannoin?
Muistelisin että venttiilikopan takareinasta tulipeltiin olis jotain 230mm luokkaa. Tuo pitää tarkistaa kun vaan muistais!
Itsellä ahdin tulee aika ylös joten sekin voi vaikuttaa asiaan.
Nyt kun syksy saapuu ja illat pitenee, olis tarkoitus alkaa tätäkin taas vääntämään..
Ei voi sanoa että olis edes rahasta kiinni kun roinaa on hankittuna nurkkiin sen verran että pelkkää raakaa työtäkin olisi moneksi viikoksi..
Ei vain tiedä mistä aloittais..
Seuraavia hommia olis mm:
- kaarikehikon hitsaus valmiiksi
- Penkkien kiinnikkeet
- takajarrujen huolto/herkistely
- parin vanteen hitsaus
- Vauhtipyörän tasapainoitus
- Ahtoputkiston/coolerin veto ja asennus
- etc
-ym
-jne
Saa vapaasti potkia perseelle että jotain alkais tapahtumaan, jospa se sit olis helpompaa..
Ei voi sanoa että olis edes rahasta kiinni kun roinaa on hankittuna nurkkiin sen verran että pelkkää raakaa työtäkin olisi moneksi viikoksi..
Ei vain tiedä mistä aloittais..
Seuraavia hommia olis mm:
- kaarikehikon hitsaus valmiiksi
- Penkkien kiinnikkeet
- takajarrujen huolto/herkistely
- parin vanteen hitsaus
- Vauhtipyörän tasapainoitus
- Ahtoputkiston/coolerin veto ja asennus
- etc
-ym
-jne
Saa vapaasti potkia perseelle että jotain alkais tapahtumaan, jospa se sit olis helpompaa..
Hopi hopi
Aloitin omanikin taasen vuoden totaalitauon jälkeen ja jorma otsassa parit ensimmäiset kerrat kun väkersi niin kyllä se siitä taasen lähti käyntiin tusaaminen.
En tässä viitsi julkaista listausta oman kotteron tekemättömistä töistä mutta junttaat listan tallin seinään kissan kokoisilla kirjaimilla kirjoitettuna niin on mukava aloittaa kun näkee missä mennään.. Omat ongelmat on aina siinä että talliin kun astuu niin tulee aina turattua ihan jotain muita kuin niitä oleellisia asioita jotka juurikin vievät projektia eteenpäin...
T.Eläkkeellä ajoon ;)
En tässä viitsi julkaista listausta oman kotteron tekemättömistä töistä mutta junttaat listan tallin seinään kissan kokoisilla kirjaimilla kirjoitettuna niin on mukava aloittaa kun näkee missä mennään.. Omat ongelmat on aina siinä että talliin kun astuu niin tulee aina turattua ihan jotain muita kuin niitä oleellisia asioita jotka juurikin vievät projektia eteenpäin...
T.Eläkkeellä ajoon ;)
Hohhoijaa, vähän mutta pikkuisen taas tehty.
Vanteet on nyt hitsattu ja kumit vedetty päälle. Ainakin toistaiseksi ilmatkin pysyy sisällä :)
Yksi vanne kävi kokeeksi painotuskoneessa ja 5/10g näytti. Ei paha.
KUVA1
Mallailin niitä tänään äkkipäiten autoon:
KUVA2
KUVA3
KUVA4
KUVA5
KUVA6
Laikkasavottaa tiedossa :) Pitää joskus paremmalla ajalla tutkailla että mistä ja paljonko.
Kaarikehikkoakin tuossa jossain vaiheessa tuli hitsailtua sekä pakosarja olis nyt hitsattu kokonaan sekä hehkutettu. Enää laippojen plaanaus ja sarjan maalaus ni se olis sentään valmis :)
Voi sentään...
Vanteet on nyt hitsattu ja kumit vedetty päälle. Ainakin toistaiseksi ilmatkin pysyy sisällä :)
Yksi vanne kävi kokeeksi painotuskoneessa ja 5/10g näytti. Ei paha.
KUVA1
Mallailin niitä tänään äkkipäiten autoon:
KUVA2
KUVA3
KUVA4
KUVA5
KUVA6
Laikkasavottaa tiedossa :) Pitää joskus paremmalla ajalla tutkailla että mistä ja paljonko.
Kaarikehikkoakin tuossa jossain vaiheessa tuli hitsailtua sekä pakosarja olis nyt hitsattu kokonaan sekä hehkutettu. Enää laippojen plaanaus ja sarjan maalaus ni se olis sentään valmis :)
Voi sentään...
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Lehtilä kirjoitti:Siitä pitikin kysymäni viisaammilta, eli onko väliä, paljonko vauhtipyörästä voi keventää?
Vai voiko ottaa ns. mielivaltaisen määrän painosta pois.
Liiallinen vauhtipyörän keventäminen aiheuttaa käyntihäiriöitä ja nostaa joutokäyntinopeutta. Tuttavani kaavaili useamman kilon kevennystä Volvonsa vauhtipyörälle, mutta tällöin joutokäyntinopeus olisi noussut tasolle 3 500 r/min, eikä nopeuden säätö olisi ollut mahdollista muuten kuin ohjelmaa muokkaamalla, jonka kustannukset olisivat nousseet kohtuuttomiksi.
Ei se vääntö sieltä mihinkään pienene. Päinvastoin, uskaltaisin väittää, että pyörivää massaa pienentämällä saadaan vääntöä ja sitämyöten tehoakin lisää. Moni vaan käsittää tuon pyörivän massan pienenemisen ja sitämyöten moottorin sitkeyden katoamisen alakierrosten väännön häviämisenä, koska siltä se tuntuu, etenkin liikkeellelähtötilanteessa... Mutta kun kosla on saatu liikkeelle, on tilanne taas ihan toinen herkkyyden ja tehon/väännöntunnun suhteen.
Vauhtipyörää kevennellessä kannattaa miettiä mistä sitä kevennetään. Kokonaispaino ei ole kaikki kaikessa, vaan hitausmomenttia silmällä pitäen kannattaa miettiä mistä sitä massaa poistetaan, eli tasaisesti koko halkaisijalta vaiko ulko-/sisäkehältä. Ulkokehällä vaan tuppaa olemaan hammaskehä starttia varten :D
Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT
Edellistä viestiäni täsmentäen ja joutokäynnin osuutta sivuten sen verran on tuolla vauhtipyörän keveydellä vaikutusta joutokäyntiin, että joutokäyntikierrosten täytyy olla äärimmilleen kevennetyillä vauhtipyörillä korkeammat, jotta moottori pysyisi käynnissä.
Jokamiesluokan autoissa useimmiten käytetään sarjasta riippuen (tupla)kaasuttimia, mutta viestissäni nimenomaan tarkoitin polttoaineen ruiskutusjärjestelmiä vaikken asiasta maininnutkaan. Ero näillä on säädettävyys kotikonstein.
Esimerkkinä vakiopainoisen ja kevennetyn vauhtipyörän vaikutuksista tyhjäkäyntiin uskallan kertoa vanhan ajan kuntopyörät, joissa eturengas oli varsinainen vastus, johon voima polkimilta johdettiin keinokuituisella remmillä. Mikäli eturengas on fyysisesti samankokoinen ja painoltaan kevyempi, sekä käytät polkiessasi samaa voimaa kuin vakiopainoisessa, nopeus on korkeampi mutta käytetty voima sama.
Jokamiesluokan autoissa useimmiten käytetään sarjasta riippuen (tupla)kaasuttimia, mutta viestissäni nimenomaan tarkoitin polttoaineen ruiskutusjärjestelmiä vaikken asiasta maininnutkaan. Ero näillä on säädettävyys kotikonstein.
Esimerkkinä vakiopainoisen ja kevennetyn vauhtipyörän vaikutuksista tyhjäkäyntiin uskallan kertoa vanhan ajan kuntopyörät, joissa eturengas oli varsinainen vastus, johon voima polkimilta johdettiin keinokuituisella remmillä. Mikäli eturengas on fyysisesti samankokoinen ja painoltaan kevyempi, sekä käytät polkiessasi samaa voimaa kuin vakiopainoisessa, nopeus on korkeampi mutta käytetty voima sama.
Viimeksi muokannut ks, 23.11.2009 17:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Motivaation siemen löydetty taas tämänkin projektin kanssa, joten päivitystä alkaa pukkaamaan taas piakkoin.
Vielä lauantaina auto näyttä tältä kunnes siirsin moottorin sijaisvartalona toimivaan Flairiin, jossa olisi nällä näkymin tarkoitus suorittaa moottorin eka käynnistys sekä alustavat säädöt. Vähän piti sadekaukalolle näyttää sahaa jotta kompurakin mahtui mukaan :)
Golfin koppa on vielä niin vaiheessa että tuo nopeuttaa projektia jonkin verran ja jos tuosta koneesta saisi piakkoin (lähimmän vuoden sisään :) savut. Kenties se antaisi vielä lisää intoa potkua tuohon rojektiin..
Katellaan miten äijän taas käy...
Pahoittelen taas kännykuvia. Ei sitä kameraa vaan saa otettua talliin mukaan :)
Vielä lauantaina auto näyttä tältä kunnes siirsin moottorin sijaisvartalona toimivaan Flairiin, jossa olisi nällä näkymin tarkoitus suorittaa moottorin eka käynnistys sekä alustavat säädöt. Vähän piti sadekaukalolle näyttää sahaa jotta kompurakin mahtui mukaan :)
Golfin koppa on vielä niin vaiheessa että tuo nopeuttaa projektia jonkin verran ja jos tuosta koneesta saisi piakkoin (lähimmän vuoden sisään :) savut. Kenties se antaisi vielä lisää intoa potkua tuohon rojektiin..
Katellaan miten äijän taas käy...
Pahoittelen taas kännykuvia. Ei sitä kameraa vaan saa otettua talliin mukaan :)
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 48 vierailijaa