Golf zwei EZ-i
Valvoja: ffp jäsenet
Golf zwei EZ-i
Lähtökohtana vuosimallin 1987 Golf 2 jossa keulilla käsittämättömän tuhnu 1.6 kaasarimoottori koodia EZ. Tilalle ostin purkuautona 1993-vuotisen Venton 1.8 yksipisteruiskulla (ABS). Tarkoitus oli ottaa Venton moottori ja vaihteisto pakettina Golfiin. Projektiin lähdin kaverin, TuXon, avustuksella heti hiihtoloman, eli tämän viikon alusta.
Maanantaina kaivettiin Vento ja Golf lumikasoista ja lyötiin tulille. Ei ole köyhä vehje tuo Golf kun noin rikkaalla käy. Puolen vuoden seisonnankin jälkeen EZ hörähti käyntiin heti kun bensiini pääsi tankilta keulille. Ensimmäisenä otettiin Vento halliin ja purettiin siitä kaikki tarpeellinen konehuoneesta. Vento työnnettiin pihalle kylmään häpeämään helppoa antautumistaan (moottori irti kolmessa tunnissa ilman nosturia). Golf haettiin sisään sulattelemaan. Tiistaina purettiin Golfista keula pois ja nypättiin moottori vaihteistoineen irti. Venton moottorille tehtiin perusremppa, eli vaihdettiin jakohihna, vesipumppu ja poistettiin kokonaan ohjaustehostimen pumppu koska ohjaustehostimet on kynäniskoille ja tosimiehet veivaa tehostamatonta. Tässä vaiheessa tuli ensimmäinen ongelma, nimittäin Venton vaihteistossa on satamilliset laipat ja Golfissa 90-milliset. Päädyttiin vaihtamaan nivelet Venton akseleista Golfin akseleihin. (Hallilla poljentoa ja ravintolakiksua tarjoilee iTouch ja FM-lähetin kera 80-luvun Philips-mankan.) Keskiviikko aloitettiin kärräämällä Venton paketti Golfin keulalle. Noin kolmen tunnin äheltämisen jälkeen paketti kenasi kakkiksen koriin eikä Roclaan. Ihmeteltiin kytkin, kaasu ja vaihdevivustot käyttökuntoon. Torstain valjettua otettiin käteen Venton bensapumppu ja kaivettiin Golfin peräkontista tarkastusaukko auki. Eihän se prkl pumppu Golfin tankkiin sopinut. Nyt on siis haussa Golf G60:n bensatankki johon Venton pumppulaitos sopisi heittämällä. Ihmeteltiin moottorin sähköjä, ja kasattiin keula. Täytettiin jäähdytysjärjestelmä. Tältä päivältä (torstailta) ei ikävä kyllä ole kuvia, yritän huomenna muistaa ottaa EOSsin hallille. Huomisen suunnitelmana on kytkeä moottori siihen kuntoon että siitä saa savut ulos. Bensapumppu heitetään sankoon kera muutaman litran 95E:tä ja pakoputkea ei luonnollisesti ole. Kovasti olisi toiveena ja haaveena maailman rauha... eikun että Golfi olisi katulaillinen maaliskuun loppuun mennessä, saa nähdä tapahtuuko.
Bonusmateriaalina video Venton pakoputken irroituksesta. (super extra-HD bonuksena allekirjoittaneen hörötykset.) Eipä kauan nokka tuhissut tällä metodilla!
Maanantaina kuvat on nähtävissä täällä.
Tiistai täällä.
Keskiviikko täällä.
Maanantaina kaivettiin Vento ja Golf lumikasoista ja lyötiin tulille. Ei ole köyhä vehje tuo Golf kun noin rikkaalla käy. Puolen vuoden seisonnankin jälkeen EZ hörähti käyntiin heti kun bensiini pääsi tankilta keulille. Ensimmäisenä otettiin Vento halliin ja purettiin siitä kaikki tarpeellinen konehuoneesta. Vento työnnettiin pihalle kylmään häpeämään helppoa antautumistaan (moottori irti kolmessa tunnissa ilman nosturia). Golf haettiin sisään sulattelemaan. Tiistaina purettiin Golfista keula pois ja nypättiin moottori vaihteistoineen irti. Venton moottorille tehtiin perusremppa, eli vaihdettiin jakohihna, vesipumppu ja poistettiin kokonaan ohjaustehostimen pumppu koska ohjaustehostimet on kynäniskoille ja tosimiehet veivaa tehostamatonta. Tässä vaiheessa tuli ensimmäinen ongelma, nimittäin Venton vaihteistossa on satamilliset laipat ja Golfissa 90-milliset. Päädyttiin vaihtamaan nivelet Venton akseleista Golfin akseleihin. (Hallilla poljentoa ja ravintolakiksua tarjoilee iTouch ja FM-lähetin kera 80-luvun Philips-mankan.) Keskiviikko aloitettiin kärräämällä Venton paketti Golfin keulalle. Noin kolmen tunnin äheltämisen jälkeen paketti kenasi kakkiksen koriin eikä Roclaan. Ihmeteltiin kytkin, kaasu ja vaihdevivustot käyttökuntoon. Torstain valjettua otettiin käteen Venton bensapumppu ja kaivettiin Golfin peräkontista tarkastusaukko auki. Eihän se prkl pumppu Golfin tankkiin sopinut. Nyt on siis haussa Golf G60:n bensatankki johon Venton pumppulaitos sopisi heittämällä. Ihmeteltiin moottorin sähköjä, ja kasattiin keula. Täytettiin jäähdytysjärjestelmä. Tältä päivältä (torstailta) ei ikävä kyllä ole kuvia, yritän huomenna muistaa ottaa EOSsin hallille. Huomisen suunnitelmana on kytkeä moottori siihen kuntoon että siitä saa savut ulos. Bensapumppu heitetään sankoon kera muutaman litran 95E:tä ja pakoputkea ei luonnollisesti ole. Kovasti olisi toiveena ja haaveena maailman rauha... eikun että Golfi olisi katulaillinen maaliskuun loppuun mennessä, saa nähdä tapahtuuko.
Bonusmateriaalina video Venton pakoputken irroituksesta. (super extra-HD bonuksena allekirjoittaneen hörötykset.) Eipä kauan nokka tuhissut tällä metodilla!
Maanantaina kuvat on nähtävissä täällä.
Tiistai täällä.
Keskiviikko täällä.
Viimeksi muokannut Entris, 7.7.2009 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
J4k3: tuleekos RP:ssä nostopumppu tankkiin ja painepumppu pohjaan? Jos jollakin on tuollainen setti niin saa tarjota yksityisviestinä. Sähköt on se ja sama, joka tapauksessa puukotetaan johtosarjaa ankaralla kädellä. Jos ei sähköinsinööri ja automaatioinsinööri saa tätä autoa yhdessä käymään niin menee kyllä uravalinnat uusiksi. :D
Muutama kilo heksotolia lohkolämppäriksi... eiku.
Golfi otti luovutusvoiton asentajista, ei saatu sähköjä kuntoon kun ei ollut kunnollisia kytkentäkaaviota. Alfamerin myymä Haynesin tekemä huoltokirjakin oli ihan turha, siellä oli vain hyvin suurpiirteiset kytkentäkaaviot valoista ja mittaristosta jne. mutta ei mitään moottorinohjaukseen liittyvää. Viikon päästä parempien ohjeiden kanssa uudestaan ihmettelemään...
Golfi otti luovutusvoiton asentajista, ei saatu sähköjä kuntoon kun ei ollut kunnollisia kytkentäkaaviota. Alfamerin myymä Haynesin tekemä huoltokirjakin oli ihan turha, siellä oli vain hyvin suurpiirteiset kytkentäkaaviot valoista ja mittaristosta jne. mutta ei mitään moottorinohjaukseen liittyvää. Viikon päästä parempien ohjeiden kanssa uudestaan ihmettelemään...
Voiko joku vahvistaa onko tässä PDF:ssä olevat pinnit oikeat ABS-moottorin ECU:lle joka on siis peräisin 1993-vuoden Ventosta?
http://volkswagen.msk.ru/injector/mono-motronic/mono-motronic_45_int.pdf
http://volkswagen.msk.ru/injector/mono-motronic/mono-motronic_45_int.pdf
Ei ole tullut vahvistusta kytkentöihin, siis. Printtailen kaikki mahdolliset kaaviot mitä löydän ja viikonloppuna lähdetään koittamaan kadonneen kipinän metsästystä... Saattaa toki olla ettei kipinää tule koska virranjakajakin on säädetty päin v****a. Edellinen moottorin jakopäähuollon tehnyt kaveri oli laittanut remmin paikoilleen ilmeisesti katsomatta sen kummemmin apuakselin ajoitusta. Nyt kun me vaihdettiin jakohilut niin katottiin että ei voi olla apuakseli kohdillaan kun merkki on ihan missä sattuu ja käännettiin apuakselin ajoitus hihnapyörältä kohdilleen (sytkä on nyt tietysti ihan pielessä). Menikös tuo ABS:n sytytyksen säätö ihan niin että koko virranjakajaa pyöritetään kunnes alkaa tapahtua? Pyöriikö se koko muovinen hökötys vai pitääkö ensin löystyttää jotain että homma toimisi?
Ihmeteltiin kakkiaista tänään tunnin verran, selviteltiin mihin johtosatsin johdot menee. Kovasti koitettiin kytkeä virtoja ja herätteitä moottorinohjaimelle mutta ei vaan tullut kipinää. Lopulta tajusin tarkistaa tuleeko puolalle käyttöjännite - eihän sinne tullut. Kytkettiin virrat puolalle ja BINGO! Kipinää tulee. Iltasella uusi yritys bensapumpun ja sangon kanssa, olis tarkoitus saada savut koneesta. Pakoputki varmaankin hitsaillaan kakkiksen ja Venton putkista yhdistelemällä. Bensatankin kiinnikehenkselit pitäis kans vaihtaa, viime katsastuksessa inssi huomautti hyväksymisen jälkeen että "ne olisi ihan hyvä vaihtaa". Motonetti kauppasi henkseleitä parin kympin hintaan niin sellaiset hankittiin jo muutama kuukausi sitten. Lopuksi on vielä jotain pikkujuttuja kuten pitää vetää mittaristolle käyntinopeustieto, öljypaineet, laturin merkkivalo ja jäähdytysveden lämpötila. Parin viikon päästä kun palkka napsahtaa tilille niin laitetaan kraftstoffpumpe tilaukseen Saksasta, sieltä saa parilla kympillä originaalipumppuja käytettynä.
Jos sitten kehtais käydä inssille näyttämässä. Voisiko joku selvittää vielä miten muutoskatsastus menee? Mitä papereita pitää olla mukana, ja niin edelleen.
Jos sitten kehtais käydä inssille näyttämässä. Voisiko joku selvittää vielä miten muutoskatsastus menee? Mitä papereita pitää olla mukana, ja niin edelleen.
SE KÄY! Koko päivä raavittiin päätä että miksi tulee kipinää mutta ei vaan lähde käyntiin. Ei edes luvannut. Sitten sain välähdyksen että suihkutussuuttimen ohjaus toimii niin että ECU nielee virran, mutta suuttimelle ei tullut käyttöjännitettä ollenkaan. Kytkettiin virrat suuttimelle ja kone lähti samantien käyntiin! Käynti on todella rujoa ilman pakoputkea, mutta se toimii. :) Huomenna pakoputki ja tankin henkselit kuntoon ja kytkeä sähköt kulkemaan virtalukon kautta... Tällä hetkellä auto lähtee käyntiin avaimesta mutta ei sammu siitä. :P Alla muutama surkea kamerapuhelinkuva, plus tässä video ekasta startista. Hillitöntä touhua. :D Bensapumppu oli konetilassa 5l muoviämpärissä joka näkyykin videossa + kuvissa. :P






Tuntuu herrasväkeä kiinnostavan hurjasti tämä ropale, vai onko reportaasi niin tyhjentävää ettei mitään aihetta ole kommentoida? :P
Asiaan. Pakoputki hitsailtiin kasaan, käytettiin moottori lämpimäksi ja vaihdettiin öljyt. Säädettiin sytytys. Ajoin autolla legendaariset ensimmäiset metrit (nokkapelti pystyssä tottakai). :) Alla muutama paska kamerapuhelinkuva kaikkien riemuksi.

Asiaan. Pakoputki hitsailtiin kasaan, käytettiin moottori lämpimäksi ja vaihdettiin öljyt. Säädettiin sytytys. Ajoin autolla legendaariset ensimmäiset metrit (nokkapelti pystyssä tottakai). :) Alla muutama paska kamerapuhelinkuva kaikkien riemuksi.



Kyllä minä ainakin seuraan tätäkin projektia vaikka en mitään huutelekkaan. Oppii muuten arvostamaan näitä vanhempien autojen harrastajia ku itekki koittaa välillä tehä jotain. Voi kun pääsiskin vaan tekniikan kanssa painimaan. Tuntuu että kaikki omat autot on just kaikista mädimmät ja muutenkin huonoimmat yksilöt.
Tämä kakkis ei ole paras yksilö Suomen teillä mutta ei kyllä taatusti huonoinkaan... Maalipinnassa on pintaruostetta mutta pohja on yllättävän kova. Apukuskin persuksen alla on pohjassa kunnon ruostereikä joka pitää vielä korjata ennenkuin inssi antaa tuolle ajoaikaa. Kesällä maalipinnan myllytys tai jos rahat riittää niin kokonaan maalausta kehiin.
Päivitellään vähän tätäkin projektikertomusta.
Tässä mennään nyt. Kerrataan mitä on tapahtunut maaliskuun jälkeen:
- Auto hinattu omaan pihaan
- Kylkilista lähtenyt irti auringonpaisteessa
Mitä on yritetty tehdä:
- Oikean etuiskaritolpan yläpään tukilaakeri välyksellinen, uusi osa tilattu ja yritetty vaihtaa. Tulos: en saanut iskaritolpan yläpään kiinnitystä auki.
Mitä on vielä tekemättä että auton saa julkisille teillä:
- Apukuskin jalkatilan kohdalla reikä pohjassa
- Moottorin sähköt kokonaan tekemättä
- Bensapumput puuttuu edelleen
Moottoritila on tämän näköinen:
Kävin eilen Seinäjoki-Nurmon A-Katsastuksella kyselemässä vähän tuosta moottorin vaihdosta. Katsastusinsinöörit oli sitä mieltä että kun luovuttaja-auton tekniikassa on ollut katalysaattori, niin se pitää säilyttää. Itse lueskelin illalla lakitekstejä ja siellä luki...
Tulkitsin että, koska tämä auto on ensirekisteröity 6/87 eikä ole vähäpäästöinen, niin silloin tähän ei sitä katalysaattoria tarvita. A-Katsastuksen inssit vakuuttaa tieto-taidollaan. Mitä sanoo arvovaltainen raati?

Tässä mennään nyt. Kerrataan mitä on tapahtunut maaliskuun jälkeen:
- Auto hinattu omaan pihaan
- Kylkilista lähtenyt irti auringonpaisteessa
Mitä on yritetty tehdä:
- Oikean etuiskaritolpan yläpään tukilaakeri välyksellinen, uusi osa tilattu ja yritetty vaihtaa. Tulos: en saanut iskaritolpan yläpään kiinnitystä auki.
Mitä on vielä tekemättä että auton saa julkisille teillä:
- Apukuskin jalkatilan kohdalla reikä pohjassa
- Moottorin sähköt kokonaan tekemättä
- Bensapumput puuttuu edelleen
Moottoritila on tämän näköinen:

Kävin eilen Seinäjoki-Nurmon A-Katsastuksella kyselemässä vähän tuosta moottorin vaihdosta. Katsastusinsinöörit oli sitä mieltä että kun luovuttaja-auton tekniikassa on ollut katalysaattori, niin se pitää säilyttää. Itse lueskelin illalla lakitekstejä ja siellä luki...
"Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset."
Tulkitsin että, koska tämä auto on ensirekisteröity 6/87 eikä ole vähäpäästöinen, niin silloin tähän ei sitä katalysaattoria tarvita. A-Katsastuksen inssit vakuuttaa tieto-taidollaan. Mitä sanoo arvovaltainen raati?
Jepulista. En mä rupea siellä konttorilla mitään kyselemään siitä katista, sitä kun nyt ei ole hitsattu sinne pakoputkeen. 50 metriä pitäis hakea mustaa ja punaista johtoa ja tehdä ECU:n johdotukset, nyt kun olis vielä viikko kesälomaa jäljellä. Kun vaan sais aikaiseksi...
Osaakos joku arvailla pitääkö mulla olla verot maksettuna ja vakuutus voimassa kun käyn näyttämässä autoa muutoskatsastukseen? Tällä hetkellä auto on otettu pois tieliikennekäytöstä, ja katsastus on vanhentunut. Jotenkin olis semmoinen mielikuva että saa ajella muutoskatsastukseen kunhan on varannut ajan etukäteen? Siihen peräänhän voi heittää samantien määräaikaiskatsastuksen ja sitten kotiin päästessä allekirjoittaa vakuutuskirja ja maksaa verot.
Osaakos joku arvailla pitääkö mulla olla verot maksettuna ja vakuutus voimassa kun käyn näyttämässä autoa muutoskatsastukseen? Tällä hetkellä auto on otettu pois tieliikennekäytöstä, ja katsastus on vanhentunut. Jotenkin olis semmoinen mielikuva että saa ajella muutoskatsastukseen kunhan on varannut ajan etukäteen? Siihen peräänhän voi heittää samantien määräaikaiskatsastuksen ja sitten kotiin päästessä allekirjoittaa vakuutuskirja ja maksaa verot.
Golfissa ei ole veroja rästissä, joten katsastuksen pitäis hoitua?
Päivitystä tähän tarinaan sen verran että ostin eräältä tutulta vanhemmalta herrasmieheltä pari vuotta ladossa maanneen 90-luvun Jettan, josta on RP-moottori lauennut. Myyjä sanoi että öljyt ja vedet oli mennyt sekaisin, mutta kun hän oli kannen ottanut irti niin mitään näkyvää vikaa ei ollut ollut. Sen takia auto on seisonut moottori auki ladossa jo pari vuotta. Maksoin kaksinumeroisen summan tästä Länsi-Saksan ihmeestä. Jos moottori on todellakin kaputt, niin ainakin Jettasta saa bensapumput Golfiin. Myyjän sanojen mukaan Jetta on muuten hyvässä lyönnissä. En siis ole autoa vielä nähnyt, mutta luotan myyjään. Jetta pitäisi hakea trailerilla viereisestä pitäjästä pois heti elokuun alussa tai jo heinäkuun lopussa.
Jos Jetta on tosiaan muuten hyvässä lyönnissä, niin voipi olla että metsästän siihen TDI-moottorin jostakin, kyllähän tuollainen kevyt koppi kulkee jo maitokauppaan ihan kivasti sellaisella. :P
Päivitystä tähän tarinaan sen verran että ostin eräältä tutulta vanhemmalta herrasmieheltä pari vuotta ladossa maanneen 90-luvun Jettan, josta on RP-moottori lauennut. Myyjä sanoi että öljyt ja vedet oli mennyt sekaisin, mutta kun hän oli kannen ottanut irti niin mitään näkyvää vikaa ei ollut ollut. Sen takia auto on seisonut moottori auki ladossa jo pari vuotta. Maksoin kaksinumeroisen summan tästä Länsi-Saksan ihmeestä. Jos moottori on todellakin kaputt, niin ainakin Jettasta saa bensapumput Golfiin. Myyjän sanojen mukaan Jetta on muuten hyvässä lyönnissä. En siis ole autoa vielä nähnyt, mutta luotan myyjään. Jetta pitäisi hakea trailerilla viereisestä pitäjästä pois heti elokuun alussa tai jo heinäkuun lopussa.
Jos Jetta on tosiaan muuten hyvässä lyönnissä, niin voipi olla että metsästän siihen TDI-moottorin jostakin, kyllähän tuollainen kevyt koppi kulkee jo maitokauppaan ihan kivasti sellaisella. :P
Päivitystä. Kävin ostamassa sen ladossa maanneen Jetan. Se on ihan perkeleen hyvässä kunnossa. Pohjaa en ole ehtinyt katsomaan mutta oletan että sekin on hyvä.
http://entropia.1g.fi/kuvat/Jetta%20-92/
Ensirekisteröity 9/1991, vuosimalli 1992. Flair, eli isot puskurit, keskuslukko, penkinlämmittimet, ohjaustehostin, kuskilla penkissä korkeussäätö ja takana pääntuet. Autossa on huoltokirjakin tallella. Kilometrejä on takana 355 tkm jota ei ihan heti uskoisi. Moottori on romurautaa, mutta päätin jo että Golfi luovuttaa ABS-koneensa tähän koriin. On sen verran hyvässä iskussa. Penkitkin näyttää niinkuin niissä ei olisi edes istuttu!
En voi vieläkään uskoa että tästä ei parin kaljakopan hintaa enempää maksettu. :D
http://entropia.1g.fi/kuvat/Jetta%20-92/
Ensirekisteröity 9/1991, vuosimalli 1992. Flair, eli isot puskurit, keskuslukko, penkinlämmittimet, ohjaustehostin, kuskilla penkissä korkeussäätö ja takana pääntuet. Autossa on huoltokirjakin tallella. Kilometrejä on takana 355 tkm jota ei ihan heti uskoisi. Moottori on romurautaa, mutta päätin jo että Golfi luovuttaa ABS-koneensa tähän koriin. On sen verran hyvässä iskussa. Penkitkin näyttää niinkuin niissä ei olisi edes istuttu!
En voi vieläkään uskoa että tästä ei parin kaljakopan hintaa enempää maksettu. :D
Pitää taivastella lisää. Huoltokirja on kolme leimaa vaille täynnä, kuitteja on hirveä pino. Autoa on huollettu isolla rahalla aina Käyttöautolla. Tätä autoa on todellakin pidetty hyvin. Jos laskin oikein niin tämän auton on ostanut uutena sen herrasmiehen veli, jolta nyt auton ostin. Olen siis auton kolmas omistaja. Tekisi mieli lähteä samantien takaisin värkkäämään autoa, nyt on hirveä draivi päällä. :D Pitää kai odottaa viikonloppuun...
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa