Autokoulussa siniset autot pojille, punaiset tytöille...

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

Autokoulussa siniset autot pojille, punaiset tytöille...

ViestiKirjoittaja Tumpula » 16.3.2009 12:29

Mitä tätä virkamies-Suomea vaivaa?
Nyt suunnitellaan erillaista autokouluopetusta tytöille ja pojille. Tytöt saisivat enemmän auton käsittelytunteja ja pojat enemmän "järkeä liikenteessä" opetusta. Voi jumakaut!
Kylläpä on yksioikoista ajattelua.
Minäpä olen tavannut monta nuorta pimua jotka vääntävät kuorma-auton rattia paljon tarkemmin ja sutjakkaammin kuin moni "kloppi". Ja sitten nämä "neiteilevät" metroseksuaalit. Hepä sitten ovatkin kovia jätkiä jotka revittelevät sillä DX:llä kännissäpäin jo ennen kuin edes on ajokortti taskussa?
Entä munattomat ja sukupuolenvaihtajat. Ei herran pieksut!

Ja sitten korotetaan yksityisen ajo-opetuslupaa vielä 400 eurolla. Perkeleen citytollot! Kuinka ihmeessä Pariisin metropolissa oppivat ajamaan ihan äitien ja isien opastuksella parillakympillä?

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 16.3.2009 12:39

Ja missä on taas se tasa-arvo? - Parturi voi saada syytteen syrjinnästä jos vaikkapa naisten kampaamo ei leikkaa miesten hiuksia ja toisinpäin...

Tuosta ehdotuksestahan voisi joku nainen vetää herneen nenään, tuossahan ikäänkuin tunnustetaan, että naiset ei osaisi autolla ajoa?

Koskahan tulee ruokakaupat jossa äijät saa ostaa sisäfilettä ja keppanaa, akkojen neiteillessä rehujen ja siiderien kanssa...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.3.2009 12:43

Aattelepa ite: Saudi-Arabiassa naisten alusvaatekaupan myyjät ovat miehiä -eiköhän Suomessa kuitenkin tasa-arvoasiat ole aika hyvällä mallilla.

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 16.3.2009 12:46

^ Ei paha idea! (tuo kauppa siis)

Mutta kyllähän tää on aivan naurettavaa.. Kuorma-auto kortit nuorilta henkilöiltä mentiin jo naurettavien lakien takia "tappamaan".. Ainakaan pienemmissä autokouluissa ole enää varaa pitää kuorma-auto-opetusta (hassu sana, onko se tosiaan yhdyssana)! Lisäksi tuo hinnan nostokin on typerää, koska aika ilmaa tuntuisi olevan nykyinenkin :)

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 16.3.2009 12:51

Kai tosta luulis jonkun nostavan jo älämölön, kun noin laitetaan karsinoihin naiset ja miehet.
Mutta eiköhän se olisi syytä sen autokoulun opettajan tunnistaa, tarviiko tämä oppilas käsittely vai asenneopetusta enemmän. Yleistäen menee ehkä noin, mutta ei todellisuudessa. Mutta rahastustahan tuo vain on koko autokoulu... Asia jonka 'kaikki' kuitenkin ostaa, joten voi nostella hintoja miten huvittaa. Eipä kukaan puutu tuohon hintakartelliin.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 16.3.2009 12:56

Opetus saisi mennä autokoulussa siihen suuntaan että opetus räätälöitäisiin osin oppilaskohtasesti. Ensin "peruskurssi", sen jälkeen tutkitaan missä olisi eniten parannettavaa ja loppu opetuksesta suunnattaisiin sitten niihin pahimpiin ongelmakohtiin.

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 16.3.2009 12:58

Miettinyt että pienimmissäkin autokouluissa on kuitenkin paljon kävijöitä, tuossa missä itsekkin aikoinani kävin oli varmaan joka parin viikon välein alkavalla kurssilla se kymmenen ihmistä, jokaselta otetaan se pikkasen yli markka ja näin saadaan kuukaudessa se 25kiloeuroa tuloja.. Tostahan menee paljon veroja ja eipä se ylläpitokaan ilmasta ole, mutta siellä on semmoinen 20m² tila, 1.6tyrppodaisseli 206 ja kaks työntekijää :)

Kaihis24
-
Viestit: 63
Liittynyt: 25.5.2008 21:53

ViestiKirjoittaja Kaihis24 » 16.3.2009 14:24

Vuosi sitten autokoulun suorittaneena voi sanoa että se homma haiskahtaa rahastukselta jo nyt. A1 oli pohjalla odottamssa ja lisää tuli BC:n verran. C:ssä mietin että auttaa sitten työllistymiseen perkele siitä mitään iloa ollut, kuokkia kyllä osaan ajaa mutten saa kun en ole ammattilainen. Ajotunteja nyt on jo ihan tarpeeksi ja teoriaakin, se on sitten ihan oma asia haluaako siitä teoriasta ja valistuksesta oppia mitään. Sitä auton käsittelyä siellä koulussa ei kuitenkaan niin hyvin opi että voisi hyväksi itseään kutsua, kyllä se pitää itsenäisesti opetalle veivaamaan. Itsellä nyt vuodessa 45tkm autoilua takana. Pimeän ajoon kutsuivat 30tkm jälkeen (sisältää 15tkm pimeätä kotka-kouvola väliä). Kohta päästäänkin siihen oikeaan rahastus eli kakkosvaiheeseen.

Jos ne nyt alkavat tuohon vielä jotain uusia säädöksiä ja lisärahastuksia laittamaan niin alkaa hommalta pudota pohja pois. Autoa ajamaan opitaan ajamalla ei teoriatunnilla.

Tämä miehet vs naiset asettelu on aika naurettava, mistä lie keksitty...

V Marjamäki
-
Viestit: 256
Liittynyt: 23.7.2003 8:14

ViestiKirjoittaja V Marjamäki » 16.3.2009 14:58

Samassa uutisessahan sanotaan myöskin, että "Keskinen esittää kuitenkin, että opettaja ja oppilas valitsisivat yhdessä sopivimman koulutuksen, jolloin valinta tehtäisiin yksilöllisten tarpeiden perusteella." Eli ei kai tuossa ihan suoraa tytöt/pojat jaottelua ole tarkoituskaan tehdä.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 16.3.2009 16:32

Järkevintä olisi karsia liikenteeseen soveltumattomat yksilöt rankalla kädellä pois jo autokouluvaiheessa. Kaikki ei välttämättä opi mitään vaikka kuinka koulutusta räätälöidään.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 16.3.2009 16:41

Järkevintä olisi karsia liikenteeseen soveltumattomat yksilöt rankalla kädellä pois jo autokouluvaiheessa.

Suurimmalla osalla vaan tuo "soveltumattomuus" ilmenee vasta, kun on kortti jo taskussa :(

Diesel inside
-
Viestit: 628
Liittynyt: 23.7.2003 17:18

ViestiKirjoittaja Diesel inside » 16.3.2009 18:05

Jos kirjalliset tai inssi ei mene toisellakaan kerralla läpi, niin aina vuodeksi odottelemaan seuraavia yrityksiä.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 16.3.2009 19:00

Jos kirjalliset tai inssi ei mene toisellakaan kerralla läpi, niin aina vuodeksi odottelemaan seuraavia yrityksiä.

Ja tästä saatava hyöty on mikä?
Miksi joku olisi parempi ja turvallisempi kuski odoteltuaan vuoden uutta yritystä? Eiköhän siihen auta harjoittelu ja opetus ainostaan. Hylätyn inssin jälkeenhän sitä saakin yleensä lisää. Tosin joku yksi lisäajotunti ei paljoa opeta vielä.
Vuoden odottelulla ei edes asennevamma muutu mihinkään vielä, ja asennevamman takia se inssi ja kirjalliset ei kyllä edes hylsyksi mene. Asennevamma nostaa päätään vasta kun kortti on jo taskussa...

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 16.3.2009 19:12

Asennevamma nostaa päätään vasta kun kortti on jo taskussa...

Samoilla linjoilla joku muukin :)
Lokinpaska (lue 80-lätkä), rauhoittaisi varmaan näitä tuoreita kuskeja.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 16.3.2009 19:46

Kyllä, 80-lätkä takaisin. Ai niin, eihän sitä voi...sillloin nämä uudet kuskit tulevat alemmuudentuntoisiksi koska heidät on merkitty, ja sitten nuorisolta menee itsetunto. Eikös sen poistoon joku tällainen syy ollut.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 16.3.2009 19:52

Kyl 80 lätkä kuulostaa aika hullulta. - Tarvitaanko maanteillä entistä enemmän ohitutuksia taikka jonoa kerääviä? - Ei.

Poistaisiko 80 lätkä tuolta sitä porukkaa, jotka ajelee aineissa/kännissä niin paljon kuin amisbiili suinkin kulkee... - Ei.

Mä peräänkuulutan asenteita. Ihmisille opetetaan että tienpäällä saat ajella vaikka vaikka miten paljon päin persettä, kunhat et aja ylinopeutta..

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 16.3.2009 19:55

Kyllä, 80-lätkä takaisin. Ai niin, eihän sitä voi...sillloin nämä uudet kuskit tulevat alemmuudentuntoisiksi koska heidät on merkitty, ja sitten nuorisolta menee itsetunto. Eikös sen poistoon joku tällainen syy ollut.

Ja mihin on tultu...
Ei taida aina se ego sopia sinne "teinirassin" sisälle, enkä usko että "tuoreiden" kuljettajien aiheuttamat "vahingot" ovat ainakaan tuon lätkänpoiston takia vähentyneen, päinvastoin.

ps. Kekkonen takaisin vallan kahvaan p*rkele =D

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 16.3.2009 20:03

Tai sitten kyse ihan muusta.

Meinaako joku ihan oikeesti, että jos takalasissa on 80 lätkä, ei tehdä tyhmyyksiä? Tai jos tienvieressä on 40km/h rajoitus, ei olisi näitä jotka ajaa amiscorollalla täysiä pienissä aineissa ja sitten lipsahtaa?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 16.3.2009 20:12

Joo, ei siitä 80-lätkästä varmaan mitään iloa ole. Siellähän niitä nopeusrajoituksia seisoo tienvarressa joka mutkan takana. Jos ne eivät tehoa, niin miksipä se lätkä siellä takalasissa sitä vauhtia tappaisi.
Ihan samallalailla se auto kulkee kun kaasua painaa sen lätkän kanssa ja ilman.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 16.3.2009 20:18

Meinaako joku ihan oikeesti, että jos takalasissa on 80 lätkä, ei tehdä tyhmyyksiä?

Ei tietenkään.
Mutta tuskin tällaiset "virkamiespäätökset" koulutukseenkaan auttaa, vai?
Jos kerran tällä linjalla pitää jatkaa, pitää autokouluun lisätä psyyketestit, ennenkuin kitkeytyy edes murto- osa.

Tuon "lokinpaskan" puolesta semmonen, että valvova viranomainen ja varsinkin me muut (lue poliisi) erottaisi, kenellä ajokokemusta ei vielä niin paljon ole.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.3.2009 9:40

Moniko tällä foorumilla käyvistä on oikeasti ajanut 80-lätkä takalasissa? Itse en aikanaan juuri uskaltanut ylittää ko. henkilökohtaista rajoitusta, koska sanktiot noudattamatta jättämisestä olivat varsin kovat. Lätkän unohtaminen tai pienikin rajoituksen ylitys vei kortin herkästi kuivumaan. Paljonkos nykyään pitää olla ylinopetta, että kortti viedään?

Itsellä reilun puolen miljoonan ajokilometrin aikana kaksi ylinopeussakkoa, huonomminkin olisi oppi voinut mennä perille.

Lätkäpakon poistoa perusteltiin aikanaan sillä, että se provosoi muita tielläliikkujia tarpeettomiin ja vaarallisiin ohituksiin ym. joista taas tuore kuljettaja muka saisi aihetta ylittää omat rajansa.

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 17.3.2009 9:55

juu.eipä lätkä paikoillaan kauheest uskaltanu kaahailla....

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 17.3.2009 10:08

Lätkäpakon poistoa perusteltiin aikanaan sillä, että se provosoi muita tielläliikkujia tarpeettomiin ja vaarallisiin ohituksiin ym. joista taas tuore kuljettaja muka saisi aihetta ylittää omat rajansa.


Juu, olen ajellut lätkä takalasissa ja kyllä allekirjoitan noi vaaralliset ohitukset. Ei ollut montakaan kertaa edes järjen hiventä muiden autoilijoiden päässä kun piti päästä kasikymppiläisen ohi.
Kerran laskeskelin reippaan 20 ohitusta Kauhava - Seinäjoki välillä joka on luokkaa 40 km. Itse ajoin kuitenkin 110 km/h mittarin mukaan eli todellista sen noin 100 km/h. Lätkä oli perseessä niin pakko oli mennä ohi ja paikasta välittämättä.

Hyvä ettei enää ole lätkiä. Oli se vaan niin vaarallista touhua.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 17.3.2009 10:38

Eihän tuo lätkä varmaan tänään johtaisi muuhun kuin suurempiin riskeihin teillämme. Kyllä sen itsekin muistaa omalta kohdalta kun hieman aiemmin saaneet kaverit veteli ohi kun oli saaneet paskan pois ikkunalta. Itse kuuluin vielä tuohon, välimallin, ryhmään jossa lätkän poisto korreloi II-vaiheen suorittamiseen.

Lokinpaskan "teho" perustui juuri tuohon korotetun sanktion pelkoon. Vaan mikä on tämän päivän perusjantterin virkavallan pelko/kunnioitus. Ei vissiin paskan vertaa. Näin ollen en, valitettavasti, itse näe tässä ajassa tuolla lätkällä muuta kuin vaarallista provo-arvoa.

Muuten tämän(kin) liikennekäyttäytymisen kanssa pitäisi taas palata sinne juurille, mistä lähtee yhteisten pelisääntöjen kunnioittaminen ja noudattaminen. Se taas onkin sitten perhe- ja sosiaalispoliittista keskustelua. Katsokaapas ympärillenne oman kuntanne/kaupunkinne "elvytystoimia". Lasten ja nuorten kasvatus- ja sosiaalitoimesta leikataan ja samaan aikaan, elvytyksen mantralla, rakennetaan päättäjille vaikka minkälaista mausoleumia. Säästetään taas ennakoivassa työssä ja annetaan sitten muutaman vaalikauden jälkeen toisten yrittää korjata ongelmia. Perrr.... Olen jo alkanut miettiä oman pers. kohtaisen yrityksen perustamista ihan vaan siksi etten ainakaan suoranaisesti tukisi niin suuressa määrin kunnallisverolla näiden lahopäiden touhua....


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa