Caddy-83, Raadosta autoksi

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

t11ker1
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.3.2009 21:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja t11ker1 » 8.3.2009 20:06

Tuli taas tovi auton kanssa peuhattua, vähän setvien voisko jotain niille sähköille tehdä ja lopputuloksena ranteet auki, ainakin melkeen; koita pikkusesta raosta koejaludan takaa saada valokytimen kantaa kiinne, muutama ärräpää pääsi siinnä vaiheessa... joskin sitä ennen tuli myös ihmeteltyä mykistynyttä puhallinta.
Piti myös katsoa mitä tuulettimen säädin on syönyt:
Kuva

Alkaa jo oleen hyvät neuvot tarpeen, mistä lähtee ettimään vikaa, koska napista tai nupista kääntämällä ei käy mitään ja sulakkeetkin on ehjiä, huomenna ostamaan kunnon yleismittari, jolla voi alkaa ettimään kadonnuta virtaa.

"ruostehommatkin" alkoi sillä, että poistin kattoverhoilun ja teen/teetän uuden siitä, väri vielä hakusessa, mitä haluaa autolta... ja ihan käyttöautoksihan tämä tosiaan tuli hankittua :D Verhoilun alta tuli vastaan retkipatjaa tms. Cool Bluen jäljiltä, vai peräti alkuperäistä? myös auton orginaali väri selvisi; punainen :D
Kuva
Osaisiko joku kertoa mikä tämä on? niitä on tuossa katon rajassa takalasin yllä.
Kuva
Ja vastaukseksi ei kelpaa että metallipiikki ;)

Miten muuten listalasit lähtevät pois? Olisiko jollakulla jotain vinkkiä antaa siihen, tai siis... ainahan sen voi kenkästä irti, mutta olisi plussaa jos sen lasin sais ehjänä pois ;p

Myös pimenneen mittariston salaisuus selvisi; paha sen virran kulkea kun johtimet on palanut poikki, pitää siis siihenkin keksiä jotain hyppylankaa tms.
Kuva

Tuosta elintenluovutusautosta sen verta, että käykö mittaristot/johdotukset päikseen, vaikka olisi diesel tai bensavekotinta?
Viimeksi muokannut t11ker1, 8.3.2009 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jonPPa89
-
Viestit: 67
Liittynyt: 4.8.2008 19:23

ViestiKirjoittaja jonPPa89 » 8.3.2009 20:39

jos etsit sopivaa autoa mistä osia niin mulla olis 1.8 kakkiksen raato.sisutan osat pitäis löytyä kaikki.puskurit ja valot purettu pois.hinta 100e haettuna

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 9.3.2009 22:37

Alkaa jo oleen hyvät neuvot tarpeen, mistä lähtee ettimään vikaa, koska napista tai nupista kääntämällä ei käy mitään ja sulakkeetkin on ehjiä, huomenna ostamaan kunnon yleismittari, jolla voi alkaa ettimään kadonnuta virtaa.


Villi veikkaus on että ne liittimet siellä sulakerasian takana on löysässä. Jos ei muuten lähde niin vedä virta suoraan akulta sulakkeen kautta kytkimelle ja siitä puhaltimelle. Tai itse asiassa saat haaroitettua sieltä keskikonsolin takaa.

Verhoilun alta tuli vastaan retkipatjaa tms. Cool Bluen jäljiltä, vai peräti alkuperäistä? myös auton orginaali väri selvisi; punainen :D


Juu, punainenhan se oli alunperin ollut, mulle kun tuli niin vihreä ja multa kun lähti niin sininen:-)Eipä tullut koskaan tuonne kattoverhoilun alle kurkattua vaikka olisi ehkä pitänyt.

Tuosta elintenluovutusautosta sen verta, että käykö mittaristot/johdotukset päikseen, vaikka olisi diesel tai bensavekotinta?


Ei käy välttämättä, vaikka olisi kaksi dieselvekotinta, uudemmissa Caddyissäkin on erilaiset sähköt.
Ne on yleensä aika huonossa hapessa jo tuon ikäisissä.
Ei se dieselkone kuitenkaan niin paljoa tarvitse sähköjä etteikö sitä mittaristoa voisi korvata. Vedenlämpö ja polttoainemittareita saa erillisenä tarvikkeena. Nopeusmittari onkin sitten jo kinkkisempi. Kelpuuttaisikohan ne navigaattorin nopeusnäytöksi ?

wertt
-
Viestit: 85
Liittynyt: 28.4.2008 17:34

ViestiKirjoittaja wertt » 9.3.2009 23:05

Täytyy kyllä morkata vähän noita vinkkejä sähköjen korjaamiseksi. Mikään ei vituta enempää kuin se, että auton sähköt on yhtä sillisalaattia. Velipojan kakkikseen on joku vaihtanut tekniikan ja niitä sähköjä on ryöstetty sieltä sun täältä. Osa piuhoista menee miten sattuu, eikä ole mitään käryä miksi ne on sinne vedetty. Toisaalta, jos ei ole edes aikomus korjata laitetta hyvin, niin äkkiä vaan biltemasta muutama liitin ja rulla sähköteippiä. :)

Jos sitä kuitenkin joskus hurahtaa totaalisesti ja aikoo tehdä soivan pelin tuosta, niin kyllä kismittää kun on aikaisemmin tehnyt viritelmät vasemmalla kädellä. Aikaahan se vie, jos hyvin tekee, mutta toivottavasti sen verran pitkää pinnaa löytyy.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 10.3.2009 9:07

Sen paremmin caddyn sielun elämää tuntematta vilkaisehan sitä itse puhallinta, koska luulisin että näidenkin puhalitimessa on esivastus siinä moottorin kyljessä, avaat sen ja katot tuleeko virtaa sinne asti.

Itsellä ainakin tuo kenkkuilee vaikka sulakkeet ym on ehjiä niin virta ei välity tuosta eteenpäin...

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 10.3.2009 10:48

Täytyy kyllä morkata vähän noita vinkkejä sähköjen korjaamiseksi. Mikään ei vituta enempää kuin se, että auton sähköt on yhtä sillisalaattia. Velipojan kakkikseen on joku vaihtanut tekniikan ja niitä sähköjä on ryöstetty sieltä sun täältä. Osa piuhoista menee miten sattuu, eikä ole mitään käryä miksi ne on sinne vedetty. Toisaalta, jos ei ole edes aikomus korjata laitetta hyvin, niin äkkiä vaan biltemasta muutama liitin ja rulla sähköteippiä. :)


Niin siis, tässä pelissähän on ylimääräiset sähköt vedetty paksulla kaapelilla plussa ja miinus (+ akulta )sulakepesän kautta tuonne keskikonsolin taakse, josta löytyy jakoblokit. Sieltä on haaroitettu kytkimen kautta mm. vahvistimelle ja lisämittaristoille. Ei tuon simppelimmin sitä voi enään tehdä.

t11ker1
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.3.2009 21:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja t11ker1 » 11.3.2009 8:09

Tuli ostettua valkoista keinonahkaa katon verhoiluksi, ehkä siitä sen verta riittää että saa vielä a-pilarin ja "b-bilarin" verhoiltua ikkunoiden alalaitaan asti, se että miten sen tekee on sitten asia erikseen.

Myös "mykistynyt"-puhallin alkoi toimimaan, tai ainakin välillä se toimii + orginaali puhaltimen säätönupikka käytössä, ainoa että se toimii vain täydellä nopeudella joten; vika releessä vai onko johtoja menty pätkimään? ja jos mahdollinen releen kontaktihäiriö, tai siis se on ilmeisesti kontaktihäiriö koska sulaketaulua/releboksia hieman paijaamalla se välillä hyrähtelee, eli mikä rele se on siellä taulussa?

Pyyhkijätkin toimivat välillä ja välillä ei, ja sama auttaa siihen, kun hieman paijaa releen 21 kohdalta tms. niin alkaa toimimaan, tai ei ala, riippuu ihan auton mielialasta :D

Johtojen setviminen tuli myös aloitettua sillä, että kaikki "ylinmääräiset" = vahvistin, kaijuttimet yms. tuli purettua pois tieltä, vähän ehkä voi korpee kun ei soi poppi, mutta kaipa sen hetken kärsii siitä ilosta että saa sähköt uusiksi, meinaan sen kanssa että puhallin ei toimi, voi kyllä elää mutta kun pyyhkijät ei toimi 100% varmasti, niin se on täällä etelässä isompi ongelma :\

Myös lattiaverhoilu varmaan menee uusiksi, kuten penkit, mutta ne ei nyt ole vielään ajankohtaisia asioita, katsotaan sitten kun pääsen ekaksi katolta ikkunoiden alalaitoihin ja siitä ovien alaosien korkeudelle.

Ja jos joku osaa kertoa olisiko fiksua tehdä paikkamaalaukset/hitsauskohtien suojaus seuraavasti; tinaus, fosforihapotus, ruostesuoja ja joku 2k-pohjamaali? tuleeko tuosta sellainen pinta, että se kestää ruostumatta tovin?

edit: Ilmeisesti 21 releen kans ei mitään tekemistä, vaan näytti olevan yksi tai kaksi johtoa menossa poikki sulaketaulun takaa, pitääs pikimiten korjaa ne.

+ olisiko sähkökaaviota olemassa? :O

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 11.3.2009 15:29

Myös "mykistynyt"-puhallin alkoi toimimaan, tai ainakin välillä se toimii + orginaali puhaltimen säätönupikka käytössä, ainoa että se toimii vain täydellä nopeudella joten; vika releessä vai onko johtoja menty pätkimään? ja jos mahdollinen releen kontaktihäiriö, tai siis se on ilmeisesti kontaktihäiriö koska sulaketaulua/releboksia hieman paijaamalla se välillä hyrähtelee, eli mikä rele se on siellä taulussa?


Kun se mulle tuli siinä ei edes ollut sitä originaalia säätönupikkaa vaan hommasin sen jostain romuautosta eikä sitten jaksanut enään kytkeä paikoilleen. Mitä se mulla oli niin käytössä oli vain "huippu"-nopeus eli todennäköisesti koko esivastus on ohitettu.
Jos se pelaamaan täytyy saada niin ei se välttämättä sitä relettä tarvii...

Pyyhkijätkin toimivat välillä ja välillä ei, ja sama auttaa siihen, kun hieman paijaa releen 21 kohdalta tms. niin alkaa toimimaan, tai ei ala, riippuu ihan auton mielialasta :D


Ei varmaan ole merkitystä tuolla releen räpläämisellä, kun sähköt ei sieltä kautta kulje pyyhkimille. Jos muistat niin näytin sen kalvotiivistejakorasian siellä vesikaukalossa, siellä on pyyhkijöiden ja pissapojan releet. Jos se ei ole pysynyt suojan alla niin tod.näk. lilluu vesikaukalossa ja releisiin pääsee vettä joka aiheuttaa oikosulun.

Pyyhkijät kun alunperin lakkasivat toimimasta niin vaihdoin releen,viiksen ja mittasin kaikki johdot yleismittarilla että virta kulkee viikseltä liittimelle.Silti niitä ei saanut toimimaan niin päädyin laittamaan ne omilla releillään. Asennuspaikassa näyttäisi olevan toivomisen varaa :-) Joku hirmuisen hyvä syy tuohon asennuspaikan valintaan varmaan oli tuolloin....

t11ker1
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.3.2009 21:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja t11ker1 » 11.3.2009 16:34

Ei varmaan ole merkitystä tuolla releen räpläämisellä, kun sähköt ei sieltä kautta kulje pyyhkimille. Jos muistat niin näytin sen kalvotiivistejakorasian siellä vesikaukalossa, siellä on pyyhkijöiden ja pissapojan releet. Jos se ei ole pysynyt suojan alla niin tod.näk. lilluu vesikaukalossa ja releisiin pääsee vettä joka aiheuttaa oikosulun.

Pyyhkijät kun alunperin lakkasivat toimimasta niin vaihdoin releen,viiksen ja mittasin kaikki johdot yleismittarilla että virta kulkee viikseltä liittimelle.Silti niitä ei saanut toimimaan niin päädyin laittamaan ne omilla releillään. Asennuspaikassa näyttäisi olevan toivomisen varaa :-) Joku hirmuisen hyvä syy tuohon asennuspaikan valintaan varmaan oli tuolloin....


No en tiedä, kovasti auttaa aina sen sulaketaulun tökkiminen + tänään sieltä jopa paloi sulake ja alkoi toimimaan kun vaihtoi, joten en sitten tiedä enää :D ja kyseinen releboksi on vieläkin siellä jemmassa, ja eilen tarkistettu; ei ui vedessä :)

Ja muutama kuva mystisestä releestä joka löytyi sadevesikaukalosta :D ilmeisesti pyyhkimien alkuperäinen rele?
Kuva

Ja sitten kuva, mitä se oli syönyt:
Kuva

Sain jopa vielä toimimaan :P

Ja tosiaan toisestakin lähteestä vinkattiin, että esivastus olisi syypäänä tai lähinnä sne ohittaminen, että uutta pitäs alkaa näemmä metsästämään siihen.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 12.3.2009 8:41

YEp se on se esivastus mikä sulla ei toimi. Ei sitä ole mitenkään ohitettu, vastuksessa on lämpösulake ja jos se on hajalla niin silloin toi vastus ei välitä virtaa eteenpäin muulla kun kovimmalla nopeudella. Jos nyt omani vastuksen toiminnan olen oikein käsittänyt niin kaikki muut nopeudet kulkevat ton lämpösulakkeen kautta ja kovimman nopeuden virta kulkeen suoraan moottorille.

Toi lämpösulakkeen vaihto ei ole mikään iso juttu jos pysyy kolvi kädessä, täälläkin on ohjeet sen vaihtamiseen (kts. search esim. esivastus tai lämpösulake niin luulis löytyvän infoa) tai sitten ostat suoraan uuden, kakkiksen esivastus ei muistaakseni järin paljon mätänetissä maksanut. tosin itse maksoin tuosta lämpösulakkeesta 1.50€....

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 12.3.2009 17:04

onko juissi nyt aivan varma mistä puhuu?

ykkösessä löytyy esivastus sadevesikaukalosta, sen ritilän siitä moottorin päältä ruuvaa irti niin se pyöreä mötikää siinä edessä on esivastus. ei tarvi kolvia, vaan ÄO niin saa purettua

edittiä. tuo punaisella merkattu

t11ker1
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.3.2009 21:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja t11ker1 » 13.3.2009 21:16

V*TTU ET ALKAA MENNÄ KÄPY TON ROTTELON SÄHKÖIHIN, oli kovin erikois jännää ajaa duunista himaan, kun ikkunat oli jäässä kun puhallin ykähti taas.

Tuntuu olevan kunnon tuuripeliä toimiiko se prkl puhallin vai ei, MUTTA! valoa on silti nähtävissä tunnellin päässä, tuli ostettua 74-87 vuosien volkkareille(suurimalle osalle) sopiva korjausmanuaali, ehkä sieltä löytyy paljon kaivattuja sähkökaavioita, jotta voin nuo sähköt kuntoon.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.3.2009 9:26

Niin, aina se valo tunnelin päässä ei ole vastaan tulevan junan valo. Onneksi kyse on sentään autosta, jonka sähköjä voi itse vielä korjata.

t11ker1
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.3.2009 21:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja t11ker1 » 14.3.2009 9:48

Lukkari: Sitä on tässä tosiaan tullutkin hieman kiiteltyä, että esim. mittaristoon tulee se 8-10 paukkulankaa, koneelle menee hehkun ja startin piuhat ja muutama anturin piuha, ettei mitään ylitse pääsemätöntä, ainoa ettei vaan oikein tuppaa aika riittämään tai sen ajan löytäminen on sitten pois koulusta ja töistä.

Tänään motonetistä hakemaan nopeusmittarin vaijeria ja muuta tarpeellista ja hyödyllistä, kuten kumimatot, ettei näin talvel enää yhtää enempää kosteutta jäis muhiin mattoon ja lattialle.

edit: Rensi kaukalaomatot tuli tosiaan ostettua ja yllätyksekseni sain huomata että istuvuus on mitä parhain, ei jää reunoista vajaaksi.

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 7.6.2009 22:29

Mites on edistynyt?


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa