3B AHUun 200hv, mikä turbo yms.
Valvoja: ffp jäsenet
3B AHUun 200hv, mikä turbo yms.
Tervehdys, nyt olisi tiedot todella tarpeen ennen kuin teen jotain tyhmää tai kallista ja tyhmää.
Eli mulla on 3B passat pitkittäisellä AHU koneella ja manuaali laatikolla. Nyt olis tarkoitus laittaa tehot kuntoon ihan lähiaikoina.
Tehotavoite on sellainen 200hv tasaisella tehokäyrällä. Enempikin teho tietysti aina kelpaa, mutta en meinaa avata konetta, laittaa sinteriä (sachs race kylläkin laitetaan), taikka rikkoa vaihdelaatikkoa ja muutenkin auton on kestettävä ne tehot sitten. Eli mitkä on isoimmat tehot mitkä pystyy saamaan tosta ulos että noi ehdot täyttyy ja millä muutoksilla ne onnistuu?
Itse suunnittelin seuraavaa:
Garret 17/20 hybridi
race suuttimet
karalalle
välijäähy myöhemmin, ennen kesää kuitenkin
Riittävätkö noi muutokset noihin tavoiteltuihin tehoihin? tarviiko/kannattaako tehdä mitään muuta? onko katin tyhjääminen välttämätöntä? entä muut putkisto muutokset?
Sitten tosta turbosta, toi 17/20 hybridi on perkeleen kallis fin turbolla, olisiko mitään muita turbovaihtoehtoja? Finturbon äijä väitti ettei V6 TDi passatin/audin ahdinta sais sopimaan tilan puolesta pitkittäis koneeseen, pitääkö se paikkansa? Muutenkin fin turbon kaveri tuntu haukkuvan kaiken muun paitsi omat sikahintaiset 1280e ahtimensa... Eli kertokaas nytten että minkä ahtimen saisin laitettua tohon kohtuu helposti ja mikä sopisi noihin tehotavoitteisin? Ajattelin ostaa AFN koneen pakosarjan ja pakokutken alkupään, auttaisiko se sitten noiden muidenkin ahtimien kun vain 17/20 ahtimen sovitusta? Esim juuri tuon V6 TDi koneen ahtimen sovitusta?
Ja sitten vielä kytkimestä. Ajattelin tosiaan laittaa tuon sachshin race asetelman ja S2 levyn tms. mikä se nyt olikaan se eniten tehoja kestävä ei sinteri kytkin.
Mutta tarkoitus olisi vaihtaa se kytkin sitten kun se hajoo. Tuli kuitenkin mieleen että kestääkö ehjä vakiokytkin Karalan penkkiä?
Eli mulla on 3B passat pitkittäisellä AHU koneella ja manuaali laatikolla. Nyt olis tarkoitus laittaa tehot kuntoon ihan lähiaikoina.
Tehotavoite on sellainen 200hv tasaisella tehokäyrällä. Enempikin teho tietysti aina kelpaa, mutta en meinaa avata konetta, laittaa sinteriä (sachs race kylläkin laitetaan), taikka rikkoa vaihdelaatikkoa ja muutenkin auton on kestettävä ne tehot sitten. Eli mitkä on isoimmat tehot mitkä pystyy saamaan tosta ulos että noi ehdot täyttyy ja millä muutoksilla ne onnistuu?
Itse suunnittelin seuraavaa:
Garret 17/20 hybridi
race suuttimet
karalalle
välijäähy myöhemmin, ennen kesää kuitenkin
Riittävätkö noi muutokset noihin tavoiteltuihin tehoihin? tarviiko/kannattaako tehdä mitään muuta? onko katin tyhjääminen välttämätöntä? entä muut putkisto muutokset?
Sitten tosta turbosta, toi 17/20 hybridi on perkeleen kallis fin turbolla, olisiko mitään muita turbovaihtoehtoja? Finturbon äijä väitti ettei V6 TDi passatin/audin ahdinta sais sopimaan tilan puolesta pitkittäis koneeseen, pitääkö se paikkansa? Muutenkin fin turbon kaveri tuntu haukkuvan kaiken muun paitsi omat sikahintaiset 1280e ahtimensa... Eli kertokaas nytten että minkä ahtimen saisin laitettua tohon kohtuu helposti ja mikä sopisi noihin tehotavoitteisin? Ajattelin ostaa AFN koneen pakosarjan ja pakokutken alkupään, auttaisiko se sitten noiden muidenkin ahtimien kun vain 17/20 ahtimen sovitusta? Esim juuri tuon V6 TDi koneen ahtimen sovitusta?
Ja sitten vielä kytkimestä. Ajattelin tosiaan laittaa tuon sachshin race asetelman ja S2 levyn tms. mikä se nyt olikaan se eniten tehoja kestävä ei sinteri kytkin.
Mutta tarkoitus olisi vaihtaa se kytkin sitten kun se hajoo. Tuli kuitenkin mieleen että kestääkö ehjä vakiokytkin Karalan penkkiä?
Lisätään vielä sen verran että tee-se-itse pakosarja ei kuulosta kovin hyvältä vaihtoehdolta katsastuksen kannalta. Jonkun muun moottorin, esim. AFN:n pakosarjaa voisi hyvinkin käyttää sovituksessa, sitä kun katsastusmies ei yhtä helposti huomaa...
Ja jos jollain on mitä tahansa osia joita tossa nyt sitten tarvitsen järkevällä hinnalla niin pistäkää ihmeessä yksityisviestiä, täällä olisi potentiaalinen ostaja:)
Ja jos jollain on mitä tahansa osia joita tossa nyt sitten tarvitsen järkevällä hinnalla niin pistäkää ihmeessä yksityisviestiä, täällä olisi potentiaalinen ostaja:)
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
Ahtimesta en sano juuta enkä jaata. Onhan noi Finturbon hyrrät ainakin laadukkaita...
Eipä kai tohon tarvii lisätä kun 3bar MAP, 3"DP, katti tyhjäks tai laipoilla katsastukseen ja esim. 2.5" loppuputkisto 0-2:lla vaimentimella. Tietysti kiinteä vauhtipyörä vois myös olla kova sana. Itsellä oli Seatis Sachsin asetelma ja VR6 levy ja hyvin piti vielä n.200hv/400nm voimilla...
Kai se vakio kytkin voi sopimuksensa irti sanoa tai alkaa luistamaan penkissäkin. Kyllähän se melkein kannattaa etukäteen laittaa kun kuitenkin on laitettava.
Eipä kai tohon tarvii lisätä kun 3bar MAP, 3"DP, katti tyhjäks tai laipoilla katsastukseen ja esim. 2.5" loppuputkisto 0-2:lla vaimentimella. Tietysti kiinteä vauhtipyörä vois myös olla kova sana. Itsellä oli Seatis Sachsin asetelma ja VR6 levy ja hyvin piti vielä n.200hv/400nm voimilla...
Kai se vakio kytkin voi sopimuksensa irti sanoa tai alkaa luistamaan penkissäkin. Kyllähän se melkein kannattaa etukäteen laittaa kun kuitenkin on laitettava.
Kiitos vastauksista
Toihan on AHU eli siinä taitaa olla vakiona kiinteä vauhtipyörä. Mikäs toi 3BAR MAP on? Joku sano ettei sitä tähän sais?
Olis tollanen garretin GT2056V tarjolla. Osaako kukaan sanoa miten se sinne mahtuisi? JA onko sen asentaminen muuten hankalaa?
Mitäs tuo 11mm nestepään laittaminen maksaa? Luulin eka ettei sitä tarvitsis, mutta ilmeisesti tarvitsee?
Niin ja en meinannut vakiosuuttimilla vaan bosion raceilla.
Toihan on AHU eli siinä taitaa olla vakiona kiinteä vauhtipyörä. Mikäs toi 3BAR MAP on? Joku sano ettei sitä tähän sais?
Olis tollanen garretin GT2056V tarjolla. Osaako kukaan sanoa miten se sinne mahtuisi? JA onko sen asentaminen muuten hankalaa?
Mitäs tuo 11mm nestepään laittaminen maksaa? Luulin eka ettei sitä tarvitsis, mutta ilmeisesti tarvitsee?
Niin ja en meinannut vakiosuuttimilla vaan bosion raceilla.
kiitokset kehuista.. :)
Jos vakio ahtimen hinta on 1080e ja viritettynä se loppuhinta 200e enemmän, niin ei tuo oikeasti ole kallis. Edelleen ihan uusilla osilla ja uuteen aihioon tehtynä - 2x koneistus + akselin modifiointi.. Ja tällä oikeasti pääsee lopputulokseen - eikä tarvitse sovitella, eikä rälläköidä muita osia. Ainostaan säätää toimimaan oikein.
Jos vakio ahtimen hinta on 1080e ja viritettynä se loppuhinta 200e enemmän, niin ei tuo oikeasti ole kallis. Edelleen ihan uusilla osilla ja uuteen aihioon tehtynä - 2x koneistus + akselin modifiointi.. Ja tällä oikeasti pääsee lopputulokseen - eikä tarvitse sovitella, eikä rälläköidä muita osia. Ainostaan säätää toimimaan oikein.
Kansiremontti samaan syssyyn ja tiivisteeksi Victor Reinz. Muuten kuitenkin puhaltaa paineet vesitilaan tai venttiili poikki. Paljonko kilometrejä?
Toi vaan ei varmaan olisi ihan ilmaista? Eikö kansi sitten todellakaan kestä noita tehoja? Autolla on ajettu 285tkm.
Fin turbo: ei mua muuten vituta, kun että toi hinta on mun lompakolle vähän turhan kallis pelkästä ahtimesta...
Jos turbon alkuperäiselle paikalle halajaa isompaa niin hybridi omiin kuoriin tai sitten (Putkon tuossa alussa mainitsema) hybridi trasporterin T5/4 ahtimen sekoituksella.
Jos haluat alkaa vääntämään sitä V6 TDI:n gt2056v paikalleen niin kyllä sen sinne tietysti saa. Toki ympärille ei saakkaan sitten mitään orkkista sopimaan. Pakosarjan ja turbon väliin adapteri jolla ahdin kääntyy ylemmäs. Uusiksi menee kaikki turbolle menevät/lähtevät putket ja letkut, sitten orginaali ilmanpuhdistin ei enää sovi.
Itse ahdin kyllä toimii ihan hyvin, kun sen sinne saa sopimaan.
Tuossa muutama foto omasta kokeilusta:
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_01.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_02.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_03.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_04.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_05.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_06.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_07.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_08.jpg
Jos haluat alkaa vääntämään sitä V6 TDI:n gt2056v paikalleen niin kyllä sen sinne tietysti saa. Toki ympärille ei saakkaan sitten mitään orkkista sopimaan. Pakosarjan ja turbon väliin adapteri jolla ahdin kääntyy ylemmäs. Uusiksi menee kaikki turbolle menevät/lähtevät putket ja letkut, sitten orginaali ilmanpuhdistin ei enää sovi.
Itse ahdin kyllä toimii ihan hyvin, kun sen sinne saa sopimaan.
Tuossa muutama foto omasta kokeilusta:
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_01.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_02.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_03.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_04.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_05.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_06.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_07.jpg
http://koti.phnet.fi/espiku/afn_vnt20_08.jpg
Itellä olisi vastaava rojekti esissä tossa Passatissa... tossa olisi pari turbo vaihtoehtoa mitä sinne pellin alle tunkisi... kertokaahan viisaammat kumpi olisi fiksumpi ja miten kannattaa toteuttaa...
eli vaihtoehdot olisi portterin GT 1749V ja jonku 130hv Golffin KKK 03G 253 019 J V710
molempiin vaihtoehtoihin joutuu tekemään pakosarjan uusiksi tai jonkun sovite putken mutta KKK:hon olisi helpompi tehdä voiteluputket...
Garretti olisi tietysti isompi mutta mitä tapahtuu alaväännölle??
eli vaihtoehdot olisi portterin GT 1749V ja jonku 130hv Golffin KKK 03G 253 019 J V710
molempiin vaihtoehtoihin joutuu tekemään pakosarjan uusiksi tai jonkun sovite putken mutta KKK:hon olisi helpompi tehdä voiteluputket...
Garretti olisi tietysti isompi mutta mitä tapahtuu alaväännölle??
Ramirez82: Siitä T5 portterin turbosta saa ainakin hyvän pakopuolen joka sopii just sinne runkoaisan ja koneen väliin (kun käytössä AFN pakosarja). Pakopesä vaatii vähän modifikaatiota pulttijaon yms. suhteen jotta sopii pakosarjaan kiinni.
Minkäslainen tuossa olikaan ne kylmän puolen lähdöt? Olikos siinä sellanen pitkäkaulainen ahtoputken lähtö? No, tuohon voi sovitella sopivan kompurapuolen joka mahtuu paremmin...
Onko Ramirez:in tarkoitus laittaa VNT ahdin vai onko tutkailtu myös hukkaportillisten suuntaan? Sopivalla normi ahtimellakin vois saada ihan hyvän paketin. Vaikka ei tuo VNT:n ohjaus vissiin mikään ongelma ole, kun ohjelma tehdään uudestaan kuitenkin.
Onko Jope86:lla Passatti ahu vai afn koneella? Jos afn, niin Audin 2.0 TDI koneen KKK ahdin (ainakin A4:sta) sopii suoraan paikalleen ja on samaa kokoluokkaa kuin nuo mainitsemasi ahtimet.
Minkäslainen tuossa olikaan ne kylmän puolen lähdöt? Olikos siinä sellanen pitkäkaulainen ahtoputken lähtö? No, tuohon voi sovitella sopivan kompurapuolen joka mahtuu paremmin...
Onko Ramirez:in tarkoitus laittaa VNT ahdin vai onko tutkailtu myös hukkaportillisten suuntaan? Sopivalla normi ahtimellakin vois saada ihan hyvän paketin. Vaikka ei tuo VNT:n ohjaus vissiin mikään ongelma ole, kun ohjelma tehdään uudestaan kuitenkin.
Onko Jope86:lla Passatti ahu vai afn koneella? Jos afn, niin Audin 2.0 TDI koneen KKK ahdin (ainakin A4:sta) sopii suoraan paikalleen ja on samaa kokoluokkaa kuin nuo mainitsemasi ahtimet.
Tuollainen paketti oli omassa kiinni.
http://s2.photobucket.com/albums/y15/putkone/Myynti/
http://s2.photobucket.com/albums/y15/putkone/Myynti/
Putko: tutun oloinen murikka. Mulla oli tollanen:
http://koti.phnet.fi/espiku/ahdin_paikassaan.JPG
http://koti.phnet.fi/espiku/ahdin_paikassaan.JPG
NSUman: olen ehkä hiukan kujalla, mutta miten toi sitten käytännössä menee jos ottaa tosta transportterin 2056V ahtimestapakopesän? Mistä ne muut osat sitten otetaan ja miten toi asennus sit menee käytännössä kun toimitaan noin?
Pitää pyytää kuvia siitä ahtimesta jos se auttaa...
VNT ahdinta ajattelin, kun se ohjelmointi ei tässä ole mikään ongelma. Ihan sama mikä ahdin kunhan sen saa sinne menemään (asennus taidot rajalliset) ja katsastuskin menee läpi, sekä tehotavoite yli 200hv tasaisella käyrällä täyttyy ja rahat riittää...
Pitää pyytää kuvia siitä ahtimesta jos se auttaa...
VNT ahdinta ajattelin, kun se ohjelmointi ei tässä ole mikään ongelma. Ihan sama mikä ahdin kunhan sen saa sinne menemään (asennus taidot rajalliset) ja katsastuskin menee läpi, sekä tehotavoite yli 200hv tasaisella käyrällä täyttyy ja rahat riittää...
No tuossa ahtimien keskenään sotkemisessa kannattaa varmaan kääntyä asian osaavan turbohuollon puoleen esim. jo mainittu Finturbo muokkaa sellaisen kun haluaa. Ei se pelkkä pakopesä taida sopia sellaisenaan oikeen mihkään.
Tuossa T5 ahtimessa on muistaakseni aika hassu se laakeripesän valu. Siinä on sellanen laippapinta joka tulee tiivisteellä suoraan lohkon kylkeen. Öljyn meno/paluu siis kulkee tuosta. Tällänen sopii tosi huonosti muuhun kuin T5 koneen kylkeen. Tarkoittaa että menee tuo laakeripesä vaihtoon.
Siinä taitaa olla aika paljon keskenään yhteen sopimattomien osien yhteen sovittamista ;)
Tuossa T5 ahtimessa on muistaakseni aika hassu se laakeripesän valu. Siinä on sellanen laippapinta joka tulee tiivisteellä suoraan lohkon kylkeen. Öljyn meno/paluu siis kulkee tuosta. Tällänen sopii tosi huonosti muuhun kuin T5 koneen kylkeen. Tarkoittaa että menee tuo laakeripesä vaihtoon.
Siinä taitaa olla aika paljon keskenään yhteen sopimattomien osien yhteen sovittamista ;)
budjetit pitää tehdä eriosa-alueille. Ja tehot nyt, ja viakka ulkonäkö sitten joskus myöhemmin. Jarruja en myöskään laske samaan budjettiin tehojen kanssa.... näin ne jotenkin voi pitää paikkansa kenties.
No tämän ketjun aiheessa aluksi kuvittelemani pari tonnia ei vaan taida mitenkään riittää... kytkimenkin pitää kestää.
No tämän ketjun aiheessa aluksi kuvittelemani pari tonnia ei vaan taida mitenkään riittää... kytkimenkin pitää kestää.
Tarviiko 11mm nestepäätä? Kantta en oo avaamassa, eli ahdistaako se niin ettei tosta nestepäästä saakkaan sitä hyötyä? 200hv pääsee ilman nestepäätä, mutta pääseekö 220-230hv nestepään kanssa jos kantta ei avaa.
Eli jos laittaa:
Hybridiahtimen /muuten riittävän ahtimen
Bosion racet
Putkiston
Väliijäähyn
Karalalle
Eerop sano että 230hv pääsee ilman kannen avaamista, mutta onko se juuri AHUssa? Karala on sitä mieltä että jos nestepään vaihtaa niin sitten pitäisi kanttakin työstää.
edit: se olikin nokat ja imusarja mistä eerop kirjotti
Eli jos laittaa:
Hybridiahtimen /muuten riittävän ahtimen
Bosion racet
Putkiston
Väliijäähyn
Karalalle
Eerop sano että 230hv pääsee ilman kannen avaamista, mutta onko se juuri AHUssa? Karala on sitä mieltä että jos nestepään vaihtaa niin sitten pitäisi kanttakin työstää.
edit: se olikin nokat ja imusarja mistä eerop kirjotti
http://i204.photobucket.com/albums/bb210/supra238/sovitettu.jpg
tuossa lappunen: 12mm renun päällä, dss ultimet, vakio pako ja imusarja+kansi. 3/2.5"putki. midsize cooleri ja gt2252vnt. tuo irtosi 1.7bar paineella
tuossa lappunen: 12mm renun päällä, dss ultimet, vakio pako ja imusarja+kansi. 3/2.5"putki. midsize cooleri ja gt2252vnt. tuo irtosi 1.7bar paineella
Viimeksi muokannut Eerop, 11.3.2009 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Karala on sitä mieltä että jos nestepään vaihtaa niin sitten pitäisi kanttakin työstää.
Sen kaverin sanoihin nyt kannattaakin suhtautua varauksella, kummastakin saa erikseenkin hyötyä.


Ohessa tuo oma viritys ahu:ssa afn:n valusarjan jatkeena kun tuollainen 2056/2256 jäi auttamattomasti pieneksi, tuolla tosin olisi tarkotus päästä 200:n sijasta jo vähän lähemmäksi 300:aa.
Noin yleisesti yli 200tkm ajettua AHU:a (ja tietysti muitakin apuakselillisia koneita) virittäville suosittelisin samalla apuakselin ja sen ympärillä olevien osian uusimista vaikka olisivatkin vielä ehjiä, tuntuvat yleensä hajoavan viimeistäänkin isomman pumpun myötä. Tähän apuakseliremonttiin osiin menee sen ~400 euroa tilatessasi osat esim. slamitilta. Laakeria ei tosin saa muualta kuin koneistamoilta, ei tarvikkeena eikä alkuperäisenä vaikka onkin ehdottomasti yksi ko. koneen kuluvimmista osista.
Just kattelen viimeisintä dynokäyrää polosta Motestin penkissä. 100hv löytyy pyöriltä tuosta 2000 kierroksen kohdilta, koko 3250 - 4800 välin on yli 160hv pyöriltä mitattuna. Kyllä tommosella pikku vnt:llä mikä mullakin on saa aika helposti sitä aluetta, huipputehoissa jää tosin aina toivomisen varaa.
Nyt olis hyvä saada tietoa/mielipiteitä/kokemuksia putkistosta. Siis jotta 200hv rikottaisiin tasailla käyrällä. Milllaisia putkistoja-ketkustelusta en näihin oikein vastausta löytänyt.
-Riittääkö vakio putkisto katti tyhjättynä? (joku sano että noin 200hv riittää, vai riittääkö?)
-Jos vakio ei riitä niin mitä kannattaa laittaa? 2,5 tuumaista yhdellä vaimentajalla? Vai jotain muuta? ja koko putki vai vaan esim. downpipe?
-Kannattaako välijäähyn putkissa käyttää alkuperäisiä niin paljon kun voi vai vetää ne kokonaan uusiksi? Esim. jos orkkispaikalta vetää putket keulalla, toimiiko?
-Entä jos teettää orkkispaikalle tehokkaamman välijäähyn, riittääkö sellainen mihinkään kun se kuitenkin on melko pieni?
-Riittääkö vakio putkisto katti tyhjättynä? (joku sano että noin 200hv riittää, vai riittääkö?)
-Jos vakio ei riitä niin mitä kannattaa laittaa? 2,5 tuumaista yhdellä vaimentajalla? Vai jotain muuta? ja koko putki vai vaan esim. downpipe?
-Kannattaako välijäähyn putkissa käyttää alkuperäisiä niin paljon kun voi vai vetää ne kokonaan uusiksi? Esim. jos orkkispaikalta vetää putket keulalla, toimiiko?
-Entä jos teettää orkkispaikalle tehokkaamman välijäähyn, riittääkö sellainen mihinkään kun se kuitenkin on melko pieni?
Noille tehoille katin voi jättää huoletta paikoilleen. Ei ahdista sitä vertaa, että olis mitään väliä.
Pakoputkeksi riittää 2,5" hyvällä ja pitkällä tai pitkillä llä vaimentimilla.
Ahtoputkiksi kelpaa vakiot tai sitten niin lyhyet kuin mahdollista ja 50mm suurempaa on turha tehdä. Ei tuo kuin viivettä.
Halvimmalla selviät kun käytät maksimit orkkista ja soviteputkilla kiinancoolerille. Jostain uudesta 550x250x50mm coolerista selviät satasella ja ainakin nelosgolffiin meni yhden illan askartelulla.
Pakoputkeksi riittää 2,5" hyvällä ja pitkällä tai pitkillä llä vaimentimilla.
Ahtoputkiksi kelpaa vakiot tai sitten niin lyhyet kuin mahdollista ja 50mm suurempaa on turha tehdä. Ei tuo kuin viivettä.
Halvimmalla selviät kun käytät maksimit orkkista ja soviteputkilla kiinancoolerille. Jostain uudesta 550x250x50mm coolerista selviät satasella ja ainakin nelosgolffiin meni yhden illan askartelulla.
Kiitos LTR. Mites jos ton katin voi jättää paikoilleen, niin eikö se ole siinä downpipessä kiinteänä vai mikäs mötikkä se on? downpipe taas on 2tuumaista putkea, eli pitääkö downpipe tehdä kattia lukuunottamatta 2,5 tuumaisesta ja sitten katti jollain kiinni siihen vai jättää koko downpipe 2tuumaiseksi ja uusia siitä taaksepäin kaiken 2,5 tuumaisena? (luulis että ahdistaisi)... En saa nyt autoa ilmaan niin en oikein pääse tonne alle kurkkimaankaan miltä se putkisto vakiona näyttää.
Entä ahtoputkissa kun orkkis cooleri on siellä vasemmassa kulmassa ja keulalle tulevassa pitäis saada se putki sinne oikealle puolelle myös, niin mistä se on järkevin vetää tollaisessa pitkittäiskoneisessa?
Entä ahtoputkissa kun orkkis cooleri on siellä vasemmassa kulmassa ja keulalle tulevassa pitäis saada se putki sinne oikealle puolelle myös, niin mistä se on järkevin vetää tollaisessa pitkittäiskoneisessa?
Mitä jos teettää orkkispaikalle mahdollisimman ison coolerin nykyisen muovipäätyisen tilalle? Riittääkö miten? Saako sinne juuri isompaa (pitäisi purkaa ja mittailla, mutta jos joku on se sen tehnyt niin ei tarvitsisi sitten samaa hommaa tehdä uudestaan...
Ainakin ahtoputkien ja katsastuksen kanssa pääsis helpommalla, lisäksihän sinne vois koittaa ohjaa ilmaa jostain, lokarissahan on jo aukko sitä varten.
Sinäänsähän noi tehot nyt saa vakiocoolerilla, mutta ei ole varmaankaan hyväksi että se kengittäessä hehkuisi tulenpunaisena...
Ainakin ahtoputkien ja katsastuksen kanssa pääsis helpommalla, lisäksihän sinne vois koittaa ohjaa ilmaa jostain, lokarissahan on jo aukko sitä varten.
Sinäänsähän noi tehot nyt saa vakiocoolerilla, mutta ei ole varmaankaan hyväksi että se kengittäessä hehkuisi tulenpunaisena...
Kertokaahan nyt jotka olette näitä rakennelleet ja testailleet? Jos sinne jättää katin ja alkuputken (dp siis, 2" kokosta?) paikalleen, niin mitä ihmeen hyötyä saadaan sen perään 2,5" putkesta? Koska se alkuosa katin kera rajoittaa virtauksen ja yleensähän sanotaan että loppua kohti voi jopa pykälän ohentaa putkea kun kaasuista suurin lämpö katoaa ja tilavuus pienenee?
Se takavaimennin oletettavasti on kammiomallinen ja aika tukko joka tietysti pitää vaihtaa paremmin virtaavaan.
Se takavaimennin oletettavasti on kammiomallinen ja aika tukko joka tietysti pitää vaihtaa paremmin virtaavaan.
No tuskin se vakioputki ahdistaa, luultavasti se on 2" kokosta kuten alkuosakin? Pöntöt tietysti aiheuttaa pakopainetta niinkuin mainitsinkin.
Mitäs järkeä se alkupätkä sitten olisi jättää vakioksi jos auton alla alkaa rakentelemaan?
Mutta siis kannattaako rakentaa pelkkä loppuputki ja "sitten joskus ehkä" alkuosa putkistosta?
Mitäs järkeä se alkupätkä sitten olisi jättää vakioksi jos auton alla alkaa rakentelemaan?
Mutta siis kannattaako rakentaa pelkkä loppuputki ja "sitten joskus ehkä" alkuosa putkistosta?
LTR: onko toi katin pakopaine mitattu siis muuten vapaastivirtaavalla putkella? Aika pieni on katin ahistus jos noin vähän tosiaan on. Mutta turhaa sinänsä jos siitä rautakangella selviää.
Näillä 200hv tehoilla siis vielä ei tarvitse kuin auton alle rakennella uusi putki läpivirtaavilla vaimentimilla, ja jos vähän lisäoptimoi niin katin lävistää tyhjäksi. 2,5" putki pitäisi Passatin alle mahtua vielä helposti joka kohtaan eli aika helppo homma olisi se.
Näillä 200hv tehoilla siis vielä ei tarvitse kuin auton alle rakennella uusi putki läpivirtaavilla vaimentimilla, ja jos vähän lisäoptimoi niin katin lävistää tyhjäksi. 2,5" putki pitäisi Passatin alle mahtua vielä helposti joka kohtaan eli aika helppo homma olisi se.
Apuakselista
Juten tuossa p0wer maaliskuisessa viestissä ohjeisti tarkistaan apuakselin tilan, niin itesekin totesin kalliisti sen olevan viallisen. Leipoi moottori jumiin; apuakselin ja alipainepumpun eli öljupumpun käytön välinen hammastus hävinnyt kokonaan: 2 ja 3, kampiakselin laakerit morjens, hammashihnan kiristinrulla kierähtänyt ylimääärisen kierroksen, nokka-akselin laakerit käyny kuivana ja karheat.. Myös apuakselin ulompi laakeriliuska väljä, alakerrassa riittävästi magneettiin tarttuvaa metallimujua ja isompia kappaleita. Kantta en käyttänyt pois, koska nuokin vauriot riittää moottorin uusintaan. Moottorina AFN joka suoraa DP:a lukuunottamatta vakio ja mittarissa öljynpaineen varoituksen hetkellä 282 tkm.
En ole päivitelly tänne, mutta tuolla Variantclubin puolella on enemmän juttua.
Osia vaihdettu
-12mm Cumminsin nestepää
-Hybridi VNT
-bosion racet
-2,5tuumainen putkisto yhdellä simonssin vaimentajalla, AFN:n vakio DP:llä ja katti edelleen kiinni
-Iso välijäähdytin
-Audi S2kytkin+yksöismassa vauhtipyörä
-3Bar MAP
-PD130 intake
-Pieleenmennyt säätö Karalalla, ahto silloin liikaa eikä päässyt säätöalueelle. Surkeat 122kw tuli. Nyt ei ahda enään liikaa, mutta Karala on kesälomalla.
Ongelmia:
-Huonohko käyntiinlähtö. Parani pumpun ajotusta säätämällä, tänään oli kuitenkin kylmä päivä ja +9 asteessa joutu starttaa, ei nyt loputtomasti, mutta vähän liian kauan. VAGCommin mukaan jakohihna on juuri ja juuri niitten ulompien viivojen kohdilla.
-Savuttaa ihan vitusti
Voiko juuri vaihdetuissa suuttimissa olla vikaa? Entä pumpussa? Ajattelin tarkistuttaa suuttimet ja vaihdella nyt polttoaineensuodattimen jne. jos jotain auttaisi...
Mitäs toi apuakseliremontti käytännössä tarkottaisi? mitä kaikkea menisi vaihtoon?
Osia vaihdettu
-12mm Cumminsin nestepää
-Hybridi VNT
-bosion racet
-2,5tuumainen putkisto yhdellä simonssin vaimentajalla, AFN:n vakio DP:llä ja katti edelleen kiinni
-Iso välijäähdytin
-Audi S2kytkin+yksöismassa vauhtipyörä
-3Bar MAP
-PD130 intake
-Pieleenmennyt säätö Karalalla, ahto silloin liikaa eikä päässyt säätöalueelle. Surkeat 122kw tuli. Nyt ei ahda enään liikaa, mutta Karala on kesälomalla.
Ongelmia:
-Huonohko käyntiinlähtö. Parani pumpun ajotusta säätämällä, tänään oli kuitenkin kylmä päivä ja +9 asteessa joutu starttaa, ei nyt loputtomasti, mutta vähän liian kauan. VAGCommin mukaan jakohihna on juuri ja juuri niitten ulompien viivojen kohdilla.
-Savuttaa ihan vitusti
Voiko juuri vaihdetuissa suuttimissa olla vikaa? Entä pumpussa? Ajattelin tarkistuttaa suuttimet ja vaihdella nyt polttoaineensuodattimen jne. jos jotain auttaisi...
Mitäs toi apuakseliremontti käytännössä tarkottaisi? mitä kaikkea menisi vaihtoon?
Mulla tuossa omassa 1Z:ssa seuraavat osat:
-GTB1756vk
-DSS Ultime
-2,5" downpipe, vakio putkisto muuten
-AFN imusarja
-LTR-Racing softa
-Vakio "cuuleri", pumppu (10mm) ja kytkin (228mm)
Tulokset seuraavanlaiset ennen nokan vaihtoa 123,6kw/4190rpm 336,8nm/2750rpm
Lähiaikoina olis tarkoitus käydä rullilla uudestaan kun on nokka vaihdettu ja softaa muokattu
-GTB1756vk
-DSS Ultime
-2,5" downpipe, vakio putkisto muuten
-AFN imusarja
-LTR-Racing softa
-Vakio "cuuleri", pumppu (10mm) ja kytkin (228mm)
Tulokset seuraavanlaiset ennen nokan vaihtoa 123,6kw/4190rpm 336,8nm/2750rpm
Lähiaikoina olis tarkoitus käydä rullilla uudestaan kun on nokka vaihdettu ja softaa muokattu
Viimeksi muokannut Putko, 6.7.2009 0:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oikeestaan ohjelmassa ei ole koskettu muuhun kuin ajettavuuteen mut viimeksi kaasu ei painunut kun 76,6% joka rajoitti syöttöä aika rankasti 46->51:)
Tietty jos pedaalin himmailis nyt samaan kohtaan niin silloin näkis nokan vaikutuksen ja taitaapa olla se edellinenkin softakin tallessa.
Turbossa ois vara vielä vähän kiriä kun nyt ahtejen ollessa 1,5bar on pakopaineet vasta max 2bar.
Tietty jos pedaalin himmailis nyt samaan kohtaan niin silloin näkis nokan vaikutuksen ja taitaapa olla se edellinenkin softakin tallessa.
Turbossa ois vara vielä vähän kiriä kun nyt ahtejen ollessa 1,5bar on pakopaineet vasta max 2bar.
.
Volkkareista(kaan) en kyllä paljoa älyä, mutta Ramirezin auton luulisin pelaavan jo melko kivasti ihan vakiolla ohjelmalla, vaihtamalla nestepään vakioksi ja bleedaamalla pikkuisen ahtoja.
Ainakin sellaisesta paketista olisi softaa suhteellisen helppo lähteä eteenpäin rakentelemaan
Kun tuo kytkinpaketti on jo tuollainen, niin ahtimen tankoa vaan sen mittaiseksi, että hyvin herää ja saat sen lisääntyneen väännön täysimääräisesti käyttöösi.
...Lähtee käyntiin eikä savuta ja saattaa hihnakin kestää.
Saisit nyt jotain hyvääkin itsellesi, kun olet jo rahaa ja vaivaakin tuohon laittanut.
Isolle nestepäälle pitää ahtimen olla käytännössä sieltä suurimmasta päästä, jotta siitä jotain todellista etuakin olisi tulossa.
Nuo mainitsemasi haitat mielestäni juurikin johtuu ihan siitä, että aivan pienimmillä syöttömäärillä tulee mekaanisiakin rajoitteita kunnolliselle toiminnalle ruiskutuksen suhteen.
Paljolta ylimääräiseltä rimpuilulta säästyy, kun ottaa vaikka yv.llä yhteyttä näihin "jo monta kertaa omansa autonsa särkeneisiin" harrastajiin, Friikkiin, LTR,n, ym...
Kyllä ne yllättävänkin täyspäisiä ja hyväkäytöksisiä ovat...
Eeron, powerin ja Hatemin neuvoihin taas jonkinmoisella varauksella, he ovat vielä liian nuoria ja kovaluontoisia.
Auton hajoaminen ei naamalihaksiin juuri vaikuta ja ihmisuhrit vaan lisää suorituksen arvostusta....
Volkkareista(kaan) en kyllä paljoa älyä, mutta Ramirezin auton luulisin pelaavan jo melko kivasti ihan vakiolla ohjelmalla, vaihtamalla nestepään vakioksi ja bleedaamalla pikkuisen ahtoja.
Ainakin sellaisesta paketista olisi softaa suhteellisen helppo lähteä eteenpäin rakentelemaan
Kun tuo kytkinpaketti on jo tuollainen, niin ahtimen tankoa vaan sen mittaiseksi, että hyvin herää ja saat sen lisääntyneen väännön täysimääräisesti käyttöösi.
...Lähtee käyntiin eikä savuta ja saattaa hihnakin kestää.
Saisit nyt jotain hyvääkin itsellesi, kun olet jo rahaa ja vaivaakin tuohon laittanut.
Isolle nestepäälle pitää ahtimen olla käytännössä sieltä suurimmasta päästä, jotta siitä jotain todellista etuakin olisi tulossa.
Nuo mainitsemasi haitat mielestäni juurikin johtuu ihan siitä, että aivan pienimmillä syöttömäärillä tulee mekaanisiakin rajoitteita kunnolliselle toiminnalle ruiskutuksen suhteen.
Paljolta ylimääräiseltä rimpuilulta säästyy, kun ottaa vaikka yv.llä yhteyttä näihin "jo monta kertaa omansa autonsa särkeneisiin" harrastajiin, Friikkiin, LTR,n, ym...
Kyllä ne yllättävänkin täyspäisiä ja hyväkäytöksisiä ovat...
Eeron, powerin ja Hatemin neuvoihin taas jonkinmoisella varauksella, he ovat vielä liian nuoria ja kovaluontoisia.
Auton hajoaminen ei naamalihaksiin juuri vaikuta ja ihmisuhrit vaan lisää suorituksen arvostusta....
Millainenhan turbo sulla siellä mahtaa olla?
Tosiaan tuo vakio nestepää riittänee raceilla 180hp tehoihin ja isompi vaan rasittaa jakopäätä aivan turhaan vielä kun kyseessä apuaksellilla oleva kone (kaksi konetta sen akselin takia särkenyt).
Tosin sillä saa lyhemmän ruiskutusajan jolla savutusta saa kenties pienemmäksi.
Tuohon käyntiinlähtöön saattaa vika löytyä ihan softasta tai siis se on ominaisuus joka kylläkin on korjattavissa.
Tosiaan tuo vakio nestepää riittänee raceilla 180hp tehoihin ja isompi vaan rasittaa jakopäätä aivan turhaan vielä kun kyseessä apuaksellilla oleva kone (kaksi konetta sen akselin takia särkenyt).
Tosin sillä saa lyhemmän ruiskutusajan jolla savutusta saa kenties pienemmäksi.
Tuohon käyntiinlähtöön saattaa vika löytyä ihan softasta tai siis se on ominaisuus joka kylläkin on korjattavissa.
.
Ei ole pumppareissa enää.
Isomman nestepään "juttu" on minunkin mielestäni siinä, kuten Putkokin kirjoitti, että vasta sitten, kun sitä oikeasti tarvitsee.
Pienemmästä nestepäästä on sellainen etu säätämisessä, että saadaan koko pumpun jännitekartta käyttöön ja nestepää seuraa kierroksillakin hyvin nokkalevyä.
Alunperin valmistaja tällää setupit niin, että polttoaineen määrää säädellään jännitteillä ~1-4,5V.
Ihan pumpun ja suuttimien mekaanisten ominaisuuksien takia.
Tuolla välillä säätö ohjelmastakin toimii parhaiten ja on riittävän "laaja".
Suurella nestepäällä jännitetaso ja säätöväli pienenee, kun pumpun tuotto reilusti kasvaa.
Silloin pienellä pumpun jännitekartan muutoksella on todelliseen ruiskutusmäärään suuri vaikutus.
Säätäminen vaikeutuu, eikä pumppu pysty enää niin täsmällisiin määränmuutoksiin, kun aletaan lähestyä muutenkin mekaanisia ja toiminnallisia rajoja.
Tarkoittaa siis esim. savuttelua ilman syytä, vaikka säätö on ohjelmassa juurikin tarkalleen oikein.
Aivan pienimpien ruiskutusmäärien jänniteso pienenee kovin matalaksi.
Nämä oikeat "pumppumiehet", Niko ja Antti osaa selittää paremmin.
Idea vaan siinä, että ei kannata laittaa sellaista osaa moottoriin, joka vaan todellisuudessa vaikeuttaa säätämistä, tarvitaan reilusti yli kahdensadan tehoja, jotta tosi suurilla nestepäillä ja suuttimilla pääsee kunnolla "säätöalueelle", pienemmillä tehoilla säätö menee niin pieneksi piipertämiseksi, ettei pumppujen mekaaniset ominaisuudet riitä mitenkään säätöjen tarkkoihin toteuttamisiin.
Paaaljon turhaa työtä merkityksettömän asian ympärillä.
Ei ole pumppareissa enää.
Isomman nestepään "juttu" on minunkin mielestäni siinä, kuten Putkokin kirjoitti, että vasta sitten, kun sitä oikeasti tarvitsee.
Pienemmästä nestepäästä on sellainen etu säätämisessä, että saadaan koko pumpun jännitekartta käyttöön ja nestepää seuraa kierroksillakin hyvin nokkalevyä.
Alunperin valmistaja tällää setupit niin, että polttoaineen määrää säädellään jännitteillä ~1-4,5V.
Ihan pumpun ja suuttimien mekaanisten ominaisuuksien takia.
Tuolla välillä säätö ohjelmastakin toimii parhaiten ja on riittävän "laaja".
Suurella nestepäällä jännitetaso ja säätöväli pienenee, kun pumpun tuotto reilusti kasvaa.
Silloin pienellä pumpun jännitekartan muutoksella on todelliseen ruiskutusmäärään suuri vaikutus.
Säätäminen vaikeutuu, eikä pumppu pysty enää niin täsmällisiin määränmuutoksiin, kun aletaan lähestyä muutenkin mekaanisia ja toiminnallisia rajoja.
Tarkoittaa siis esim. savuttelua ilman syytä, vaikka säätö on ohjelmassa juurikin tarkalleen oikein.
Aivan pienimpien ruiskutusmäärien jänniteso pienenee kovin matalaksi.
Nämä oikeat "pumppumiehet", Niko ja Antti osaa selittää paremmin.
Idea vaan siinä, että ei kannata laittaa sellaista osaa moottoriin, joka vaan todellisuudessa vaikeuttaa säätämistä, tarvitaan reilusti yli kahdensadan tehoja, jotta tosi suurilla nestepäillä ja suuttimilla pääsee kunnolla "säätöalueelle", pienemmillä tehoilla säätö menee niin pieneksi piipertämiseksi, ettei pumppujen mekaaniset ominaisuudet riitä mitenkään säätöjen tarkkoihin toteuttamisiin.
Paaaljon turhaa työtä merkityksettömän asian ympärillä.
kiitos vastauksista.
Putko sanoi vakio nestepään riittävän 180hv tehoihin, jotka eivät missään tapauksessa riitä mulle edes tasaisella dynokäyrällä. Kyllä se 200hv on vähintään saatava ja mielellään vielä kymmenen tai kaksikymmentä hummaa sen päällekkin...
Sitä en tiedä oliko nestepään vaihto järkevää noihin tehoihin vai ei. Tai olisiko 11mm ollut parempi? Siihen kuulisinkin mielelläni mielipiteitä vielä lisää asiasta enemmän tietäviltä. Konetta en missään tapauksessa halua rikkoa ja se apuakseli remppa on nyt kyllä harkinnassa.
Milloin oikeasti tarvitsee 11mm nestepään? Entä 12mm?
Ahdin on LDS-turbon valmistama VNT-Hybridi usean ahtimen osista, pitäisi valmistajan mukaan riittää hyvin noihin tehoihin. Ainakin garret 2052V:n osia on käytetty ja en muista mitä muuta.
Softassa oleva bugi/ominaisuus joka vaikeuttaa käynnistymistä pitäisi olla korjattu.
Eikä tossa tarvitse mitään ahtoja bleedailla, juurihan ne saatiin pudotettua kun ahto liikaa! nyt ahdot ovat 1.5BAR.
Putko sanoi vakio nestepään riittävän 180hv tehoihin, jotka eivät missään tapauksessa riitä mulle edes tasaisella dynokäyrällä. Kyllä se 200hv on vähintään saatava ja mielellään vielä kymmenen tai kaksikymmentä hummaa sen päällekkin...
Sitä en tiedä oliko nestepään vaihto järkevää noihin tehoihin vai ei. Tai olisiko 11mm ollut parempi? Siihen kuulisinkin mielelläni mielipiteitä vielä lisää asiasta enemmän tietäviltä. Konetta en missään tapauksessa halua rikkoa ja se apuakseli remppa on nyt kyllä harkinnassa.
Milloin oikeasti tarvitsee 11mm nestepään? Entä 12mm?
Ahdin on LDS-turbon valmistama VNT-Hybridi usean ahtimen osista, pitäisi valmistajan mukaan riittää hyvin noihin tehoihin. Ainakin garret 2052V:n osia on käytetty ja en muista mitä muuta.
Softassa oleva bugi/ominaisuus joka vaikeuttaa käynnistymistä pitäisi olla korjattu.
Eikä tossa tarvitse mitään ahtoja bleedailla, juurihan ne saatiin pudotettua kun ahto liikaa! nyt ahdot ovat 1.5BAR.
Ahussa tuollaisella 2052V:llä on otettu 230hp erittäin optimistisessa dynossa, hirveän savun saattelemana. Tuollaiset sisukset esim. vnt17 pakokotelossa eivät riittä helposti mihinkään 220hp papereihin esim. motestilla. Jos haluat autosta savuttoman niin saat varmastikin tyytyä johonkin 190-200hp lappuun.
Hyvin optimoidussa kokoonpanossa vakio pumppukin riittää yli 200hp tehoihin. En sano että siinä on mitään järkeä, mutta harvoin toi 10+12mm pakettikaan on kovinkaan paljon toimivampi.
Ei kannata muuttaa tuota tehotavoitetta sen jälkeen kun esim. turbo on jo hankittu :D
Hyvin optimoidussa kokoonpanossa vakio pumppukin riittää yli 200hp tehoihin. En sano että siinä on mitään järkeä, mutta harvoin toi 10+12mm pakettikaan on kovinkaan paljon toimivampi.
Ei kannata muuttaa tuota tehotavoitetta sen jälkeen kun esim. turbo on jo hankittu :D
Ramirez82:
Alipainepumpun irrotuksen jälkeen näkee apuakselin hammaskosketuksen kunnon. Paikalleenlaitossa kannattaa olla todella tarkkana että pumppu menee niin syvälle kuin on tarkoituskin, ahdas paikka moottori takaosassa. Välyksen kait parhaiten purkamalla jakopäätä sen verran (hihna pois) että saa löysättyä akselin kaksi pulttia (hihnapyörä ensin pois) ja kokeiltua heiluttelemalla onko pystyvälystä. Jos kokonaan haluaa ulos niin moottorin ja keulan väliin pitää saada tilaa n 40 cm että saa akselin käännettyä ulos (n 30 cm pituutta). Tässä yhteydessä menee akselin O-rengas ja stefa uusiksi, hifisti laittaa myös kiinnipidon pultit.
Alipainepumpun irrotuksen jälkeen näkee apuakselin hammaskosketuksen kunnon. Paikalleenlaitossa kannattaa olla todella tarkkana että pumppu menee niin syvälle kuin on tarkoituskin, ahdas paikka moottori takaosassa. Välyksen kait parhaiten purkamalla jakopäätä sen verran (hihna pois) että saa löysättyä akselin kaksi pulttia (hihnapyörä ensin pois) ja kokeiltua heiluttelemalla onko pystyvälystä. Jos kokonaan haluaa ulos niin moottorin ja keulan väliin pitää saada tilaa n 40 cm että saa akselin käännettyä ulos (n 30 cm pituutta). Tässä yhteydessä menee akselin O-rengas ja stefa uusiksi, hifisti laittaa myös kiinnipidon pultit.
Pasaatti kertoi hyvin, hammaskosketuksen kunto on yleensä kyllä mainiossa kunnossa, tai ainakaan huonoja ei ole sattunut kohdalle, mutta tuo apuakselin kaula jakopään puolella halkeaa helposti akselista irti. Näinollen jos aihio ja tavoite on esimerkiksi 300tkm ja 200hv, suosittelisin het alkuunsa akselin uusimista marmorilta tai slamitilta, ja taitaapa Aki76:llakin olla sorvattuakin (kestävämpää) tarjolla. Uus alkuperäinen maksaa noin 300e.
Mitä tulee tuohon Jukan kommenttiin, itselle ei tule edes mieleen 12mm cumminsilla olevaa AHU:a hyvätuottoisella ahtimella, ja hyvänä esimerkkinä pitäisin esim. nimimerkki Cordobavariotdi:n nestepääswappia 10mm -> 12mm jolla teho kasvoi muistaakseni noin 30hv pikkuahtimella, vaikkakin kyseessä nyt olikin uudemman mallinen moottori. Toisaalta taas 10mm pumpulla 250hv ei tule onnistumaan AHU:sta (tosin en tiedä kyllä jos suutinkoko oliskin vaikka 5 x 0.32mm), hyvällä 12mm päällä taas onnistuu, olen siitä melkosen varma. Uskon erittäin vahvasti myös siihen että omassa tapauksessani 250 ylittyy uudella Cumminsin päällä jo näillä nykyisillä Ultime1 suuttimilla, ja luulempa että Ultime2:silla saa sitä savuakin pienemmäksi samaan tehoon. Oispa tuolla nykyiselläkin (200-xxx tkm ajetulla?) Boschin päällä saattanut olla jo aika lähellä jos syöttö olis pysynyt penkissä täysillä huipputehon kohdalla kun nyt siitä puuttui 10%.
Katellaan ja harrastellaan nyt ensin ennenkuin tuomitaan AHU:n apuakselittomia koneita huonommaksi =)
Mitä tulee tuohon Jukan kommenttiin, itselle ei tule edes mieleen 12mm cumminsilla olevaa AHU:a hyvätuottoisella ahtimella, ja hyvänä esimerkkinä pitäisin esim. nimimerkki Cordobavariotdi:n nestepääswappia 10mm -> 12mm jolla teho kasvoi muistaakseni noin 30hv pikkuahtimella, vaikkakin kyseessä nyt olikin uudemman mallinen moottori. Toisaalta taas 10mm pumpulla 250hv ei tule onnistumaan AHU:sta (tosin en tiedä kyllä jos suutinkoko oliskin vaikka 5 x 0.32mm), hyvällä 12mm päällä taas onnistuu, olen siitä melkosen varma. Uskon erittäin vahvasti myös siihen että omassa tapauksessani 250 ylittyy uudella Cumminsin päällä jo näillä nykyisillä Ultime1 suuttimilla, ja luulempa että Ultime2:silla saa sitä savuakin pienemmäksi samaan tehoon. Oispa tuolla nykyiselläkin (200-xxx tkm ajetulla?) Boschin päällä saattanut olla jo aika lähellä jos syöttö olis pysynyt penkissä täysillä huipputehon kohdalla kun nyt siitä puuttui 10%.
Katellaan ja harrastellaan nyt ensin ennenkuin tuomitaan AHU:n apuakselittomia koneita huonommaksi =)
Ei apuakseli koneissa mitään vikaa ole. Joitakin asioita noissa koneissa on tehty jopa paremmin kun budjettiluokan uudemmissa AGR ja ALH koneissa. Tehoon toi moottorin tyyppi AHU vs AGR ei vaikuta, mutta noiden moottoreiden pumpuissa voi olla pieniä tehoon vaikuttavia eroja. Aki76 ainakin sanoi että ALH alakerta ei vaikuta sen järeämmältä vanhempiin verrattuna, ihan yhtälailla on gridle tarpeen.
joo,ei siellä mitään älytöntä eroa ole.Voihan materiaali olla lujempaa mutta seinämävahvuudet ovat suunilleen samaa luokkaa.harmi kun ei tullut käytettyä lohkoja puntarin kautta vaikka olis ollut helppo homma kun oli vanha/uusi lähes vierekkäin...Kummallista vouhotusta jonkuin tietyn lohkon/moottorityypin paremmuudesta,itse en ole vielä saannut yhtään alakertaa rikki vaikka ovatkin olleet vanhinta vag-sukupolvea (esikammiokone) .Ilmeisesti mulla ei vaan ole ollut tarpeeksi tehoa koneissa.
Koneen rikkoontuminenkin on aina suhteellista =)
Itseasiassa kannessa on kyllä eroa virtauksilleen vanhemman ja uudemman koneen välillä, lienenkö AHUn virikansi samaa luokkaa kuin apuakselittoman koneen vakiokansi, ei ehkä ihan niin suurta eroa kuitenkaan? -NPS voinee kommentoida asiaa. Ainakin ilmeisesti tuon uudemman koneen kannesta saa paremman verrattuna vanhempaan, palotilat, geometriat ja kaikki muut taitaa olla täsmälleen samanlaisia joten sitä kautta eroja ei oikein pääse syntymään. Pumppu taitaa olla ratkaisevin.
Itseasiassa kannessa on kyllä eroa virtauksilleen vanhemman ja uudemman koneen välillä, lienenkö AHUn virikansi samaa luokkaa kuin apuakselittoman koneen vakiokansi, ei ehkä ihan niin suurta eroa kuitenkaan? -NPS voinee kommentoida asiaa. Ainakin ilmeisesti tuon uudemman koneen kannesta saa paremman verrattuna vanhempaan, palotilat, geometriat ja kaikki muut taitaa olla täsmälleen samanlaisia joten sitä kautta eroja ei oikein pääse syntymään. Pumppu taitaa olla ratkaisevin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa