Akku takakonttiin?
Valvoja: ffp jäsenet
Akku takakonttiin?
Koitin tossa haulla etiskellä mut en taida vaan osata ku ei löytyny vai liekö tämä tekniikkaan liittyvää asiaa sitten. No anyways homman nimi on se että onko vinkkejä / kokemuksia akun siirtämisestä konehuoneesta takakonttiin?
Minkä paksuinen virtajohto? Sulake? Miten liittimien kiinnitys kannattaa toteuttaa etupäässä? Mukava olisi myös nähdä kuvia asennuksista. Itelläni olis jemmassa sopivan pituinen muistaakseni 36 neliöinen (vai miten se nyt sanotaan) virtajohto, voisko semmosta käyttää kyseiseen hommaan? Omassa tapauksessa kyseessä ykköskorin Golf, mutta eipä se tässä taida auton merkki, malli tai vuosimalli mitään vaikuttaa vai?
Minkä paksuinen virtajohto? Sulake? Miten liittimien kiinnitys kannattaa toteuttaa etupäässä? Mukava olisi myös nähdä kuvia asennuksista. Itelläni olis jemmassa sopivan pituinen muistaakseni 36 neliöinen (vai miten se nyt sanotaan) virtajohto, voisko semmosta käyttää kyseiseen hommaan? Omassa tapauksessa kyseessä ykköskorin Golf, mutta eipä se tässä taida auton merkki, malli tai vuosimalli mitään vaikuttaa vai?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
35m2 on kesäautossa ainakin riittänyt, sulakkeen koosta en tiedä (itellä 200A automaatti kun sellainen sopivasti oli saatavissa). Johto tulee suoraan startin napaan, siihen kun tulee laturilta myös kaapeli. Reletaululle/sisälle menevä johto tarvii vetää kans siihen startin napaan ellei sille sitten tee omaa kaapelia akulta suoraan.
35mm2 johto riittää vallan mainiosti, 200-300a hidas sulake toimii myös. Meillä työkoneissa 19litraista dieseliä käynnistellään talvipakkasissa 400a sulakkeella, toki jännitettä on tuplaten. Mulla kontissa olevaan akkuun menee 10mm2 johto, ja silläkin hyvin jaksaa pyörittää (kyseessä tosin extreme kevennetty auto), tosin dynaamiset puristukset koneessa on aika pienet joten hirveitä starttivirtoja ei tarvita.
Muu johdotus just niinkuin Juice sanoi.
Muu johdotus just niinkuin Juice sanoi.
Harrastepeliin laittelin startille 70mm² kaapelin kuten myös runkoon.
Laturilta akulle 50mm². Myös Akulta sähkökeskukselle 50mm².
Muut kaapeloinnit 2,5mm², ajovalot ja 12V ulostulot 4mm².
Kyllä jaksaa meinaan pyörittää ja valotkin on kirkkaat. Kukin laittakoon 10mm² jos siltä tuntuu syöttökaapeliksi :-)
Laturilta akulle 50mm². Myös Akulta sähkökeskukselle 50mm².
Muut kaapeloinnit 2,5mm², ajovalot ja 12V ulostulot 4mm².
Kyllä jaksaa meinaan pyörittää ja valotkin on kirkkaat. Kukin laittakoon 10mm² jos siltä tuntuu syöttökaapeliksi :-)
Noista starttivirroista sen verran et mitä koululla noita joskus mittailtiin niin kylmäkäynnistys virtatestissä saatiin bensakoneista maks 300A tulokset ja dieselistä 600A siis henkilöautossa.
Itellä menee nyt takakonttiin 50 neliöinen kaapeli ilman sulaketta ja hyvin eristettynä 1.9 TDI:ssä ja on toiminu hyvin.
Itellä menee nyt takakonttiin 50 neliöinen kaapeli ilman sulaketta ja hyvin eristettynä 1.9 TDI:ssä ja on toiminu hyvin.
Itsellä ykkösessä on akku siiretty takakonttiin. 50mm2 kaapeli menee startin päästä taakse akulle, laturista tulee 35mm2 kaapeli startille.
Kaapelin pyöräytin kaapeliputkessa vaihteiston ali ja tulee kuskin jalkatilassa sisään autoon. Sulakkeita en ole laittanut, varmaan hyvä olisi mutta ei oikein löytynyt sopivanlaista.
Täältä löytyy kuvia toteutuksesta.
Kaapelin pyöräytin kaapeliputkessa vaihteiston ali ja tulee kuskin jalkatilassa sisään autoon. Sulakkeita en ole laittanut, varmaan hyvä olisi mutta ei oikein löytynyt sopivanlaista.
Täältä löytyy kuvia toteutuksesta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tulee vain silloin kun jännitettä on liikaa.
Kemistit osaavat kertoa mikä se jännite on lyijyn tapauksessa per kenno, mutta ehjällä latausjännitteensäätimellä vesi ei hajoa vedyksi ja hapeksi.
Hämärä muistikuva on että auton akussa on sellainen määrä kennoja että 14,6 volttia on jo siinä rajalla. Kennoja on kuusi tai seitsemän.
Jos akku muodostaa vetyä ja happea niin akkuvesi vähenee. Näinä toimivien latausjännitteensäätimien aikana en ole koskaan lisännyt akkuun vettä. On jo mennyt akku ikänsä takia vaihtoon ennen sitä.
Mutta sanottakoon että se teoreettien mahdollisuus on silti olemassa.
Kemistit osaavat kertoa mikä se jännite on lyijyn tapauksessa per kenno, mutta ehjällä latausjännitteensäätimellä vesi ei hajoa vedyksi ja hapeksi.
Hämärä muistikuva on että auton akussa on sellainen määrä kennoja että 14,6 volttia on jo siinä rajalla. Kennoja on kuusi tai seitsemän.
Jos akku muodostaa vetyä ja happea niin akkuvesi vähenee. Näinä toimivien latausjännitteensäätimien aikana en ole koskaan lisännyt akkuun vettä. On jo mennyt akku ikänsä takia vaihtoon ennen sitä.
Mutta sanottakoon että se teoreettien mahdollisuus on silti olemassa.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa