varaavan takan nuohoaminen?
Valvoja: ffp jäsenet
varaavan takan nuohoaminen?
UUUUU! kukaan ei vielä ollu moista topikkia laittanu (en ainakaan löytäny) joten moinen sitten laitettiin. Tuli tossa vaan mieleen, kun ostettiin kämppä kesällä, jolloin sattu kuntotarkastusta tehdessä nokisutarikin paikalle hommiin, ja putsasi takan että hormin (tosin en ollu vieressä takan osuutta näkemässä) ja nyt ku tuo on pääasiallinen lämmönlähde, ja kamaa poltetaan kerran päivässä, päivittäin, on lämmin tai kylmä. Nyt alkaa tuntumaan että takka ei enää lämpiä samalla tavalla samalla puumäärällä, ja mites tuommosen varaavan vuolukivitakan välitilat pystyy putsaamaan? ei tarkistusrei-istä mahdu ku kämmenet sisäpuolelle, ja tulipesän puolelta pääsee harjaamaan tiilet ikean pikkuharjalla.
Pääasiassa poltetaan sekapuuta, eli omasta metsästä hakkuista jääneitä havu sekä lehtipuita, ja lisäks töistä tulee aika paljon tuota suht puhdasta 2x4, 2x3, 2x2 jne puutavaraa, mitkä halkaisen että palais mukavammin. Eli ei juurikaan polteta mitään sellaista minkä pitäisi paljoakaan kerryttää tuota paskaa takan sisäpuolelle / piippuun.
Onko dataa miten homma hoidetaan, ihan mielenkiinnosta tykkäisin moisen suorittaa. Hankinnassa on Nylonharjat yms kun tästä johonkin sellaisia myyvään kauppaan pääsee.
Pääasiassa poltetaan sekapuuta, eli omasta metsästä hakkuista jääneitä havu sekä lehtipuita, ja lisäks töistä tulee aika paljon tuota suht puhdasta 2x4, 2x3, 2x2 jne puutavaraa, mitkä halkaisen että palais mukavammin. Eli ei juurikaan polteta mitään sellaista minkä pitäisi paljoakaan kerryttää tuota paskaa takan sisäpuolelle / piippuun.
Onko dataa miten homma hoidetaan, ihan mielenkiinnosta tykkäisin moisen suorittaa. Hankinnassa on Nylonharjat yms kun tästä johonkin sellaisia myyvään kauppaan pääsee.
En ainakaan minä ole nähnyt tai kuullut, että noita ikinä edes putsattais.
Oletko nyt polttanut aina vähän kerralla? Mulla ainakin toi tiilikasa ihan selkeesti noettuu, jos polttaa vaan pikkusatseja.
Olen itse huomannu paremmaksi polttaa ronskimmin puuta, mutta harvemmin. Tömäyttää kerralla sellaisen kunnon satsin siellä puuta, niin ne sisäpinnatki putsautuu. Eikä nuukaile sen vedon kanssa. Noki palaa mäkeen sieltä.
Oletko nyt polttanut aina vähän kerralla? Mulla ainakin toi tiilikasa ihan selkeesti noettuu, jos polttaa vaan pikkusatseja.
Olen itse huomannu paremmaksi polttaa ronskimmin puuta, mutta harvemmin. Tömäyttää kerralla sellaisen kunnon satsin siellä puuta, niin ne sisäpinnatki putsautuu. Eikä nuukaile sen vedon kanssa. Noki palaa mäkeen sieltä.
Omista tulisijoistani olen putsannut joskus sisäpuolta juurikin niistä räppänöistä joista sutarikin homman tekee ja sen jälkeen on hiipunut teho palannut takaisin. Pitkä raappa on ollut apuna mutta jos olisi jotakin harjojakin niin helpottaisi varmaan kummasti.
Tulisija nokeutuu helposti jos ei anna hormin vetää kunnolla vaan pitää vedon liian pienenä. Myös kosteat oksat ja märkä puu saavat aikaan hirveätä sotkua..Nimimerkillä " kerran polttelin aidan lyhennyksestä jääneet oksat"
Avain onneen on kuivat puut ja kunnon veto.
Ja tuohan ei poista määräaikaisen sutarikäynnin tarvetta.
Tulisija nokeutuu helposti jos ei anna hormin vetää kunnolla vaan pitää vedon liian pienenä. Myös kosteat oksat ja märkä puu saavat aikaan hirveätä sotkua..Nimimerkillä " kerran polttelin aidan lyhennyksestä jääneet oksat"
Avain onneen on kuivat puut ja kunnon veto.
Ja tuohan ei poista määräaikaisen sutarikäynnin tarvetta.
-
- -
En ainakaan minä ole nähnyt tai kuullut, että noita ikinä edes putsattais.
Ihmeiden aika on ohi.
Aloittajalle ei ole juurikaan kerrottavaa mutta itsellä "käytössä" ~60 vuotta vanha varaava takka =)
"Posket" on puhdistettu joka nuohous kerralla, eikä sinne käsi mene vaan joustavalla varrella oleva harja ja imurilla p*skat pois.
Meillä pelaa tuo takka vaan toisin päin, eli nuohouksen jälkeen vasta 3-4 pesällinen toimii (lue ei meinaa vetää).
Itselläni lähes kaikki "palava" löytää tiensä takkaan :D
ps. Kun lämmitetään, lämmitetään kunnolla eli kuumaksi.
Olen itse huomannu paremmaksi polttaa ronskimmin puuta, mutta harvemmin.
Onhan se nyt paljonkin parempi varaavassa tulisijassa polttaa vaikka joka toinen päivä kunnon pesälliset, kuin että joka päivä pikkutulta siellä pitää.
Leivinuunia itse lämmittelen sähkölämmityksen ja ilmalämpöpumpun kaveriksi ja juurikin joka toinen päivä näin pakkasilla tulee tulta pidettyä.
Jos ulkolämpötila nollassa tai vähän plussalla, niin saattaa pidempikin väli olla lämmityksessä.
Siks ollaan heitelty joka päivä tarpeen mukaan, ettei tu se hetkellinen lämpö niin helvetin kovaks. Tossa on ny logiikka asennusta vaille, ja takan päällä katossa pari hiljasta suunnattavaa tuuletinta jotka sitte logiikan kautta lämpöantureiden komentamana puhaltelee sillon tällön lämmintä ilmaa ympäri kämppää, ni ei nouse ton takan vieressä niin kuumaks...
-
- -
Tossa on ny logiikka asennusta vaille, ja takan päällä katossa pari hiljasta suunnattavaa tuuletinta jotka sitte logiikan kautta lämpöantureiden komentamana puhaltelee sillon tällön lämmintä ilmaa ympäri kämppää, ni ei nouse ton takan vieressä niin kuumaks...
Tuohan on oikeen tietotekniikkaa tähän 1947 rakennettuun lämmitysjärjestelmään verrattuna =D
ps. Tuulettimet kuuluu tieteiskoneisiin ja automopiileihin ;)
-
- -
Varaavan takan nuohoukseen kuuluu myös niitten poskikanavien puhdistus eli vaatikaa ihmeessä sitä jos nuohooja ei tee sitä..
Itse olen sutari ja puhdistan joka ikinen kerta ne posket jos vaan on mahdollista, nimittäin kaikissa takkamalleissa ei ole niitä "nuohousluukkuja"..
Itselläni on sellainen lasikuituvaijeri jonka päässä on pehmeä harja, millä on hyvä sutia ne kanavat :)
Itse olen sutari ja puhdistan joka ikinen kerta ne posket jos vaan on mahdollista, nimittäin kaikissa takkamalleissa ei ole niitä "nuohousluukkuja"..
Itselläni on sellainen lasikuituvaijeri jonka päässä on pehmeä harja, millä on hyvä sutia ne kanavat :)
-
- -
Ainakin noita vanhempia tiilitakkoja neuvottiin lämmittämään tyyliin pienet kynsitulet ja sitten pesä niin täyteen kun mahtuu. Mieluummin reippaan kokoista kalikkaa eikä mitään syttyjä.
Eikä nuo tuulettimet mitään hifiä ole. Jos sen lämmön haluaa muuallekin kuin siihen takan viereen niin ehdottomasti vaikka pari 120mm tietokoneen tuuletinta johonkin hyllyjen päälle pyörimään että lähtee ilma talossa kiertämään.
Eikä nuo tuulettimet mitään hifiä ole. Jos sen lämmön haluaa muuallekin kuin siihen takan viereen niin ehdottomasti vaikka pari 120mm tietokoneen tuuletinta johonkin hyllyjen päälle pyörimään että lähtee ilma talossa kiertämään.
Minulla on tässä kanssa ollut Jappen kanssa samansuuntaisia ongelmia. Vuolukivinen takka ei tahdo lämmetä samaan malliin, kuin aikaisempina vuosina. Takka on mallia päältäliitettävä hormi, joten kanavaa menee ylös-alas-ylös. Jossain vaiheessa mietinkin, että onkohan kanavien sisäpinnalle kertynyt jotain ylimääräistä. Täytyypä pyytää nokikolarilta seuraavaksi mielipidettä asiasta... Nyt kun tahtoo olla, että joutuu reilusti kolmatta pesällistä polttamaan sekaklapia, että takan saa lämpöiseksi, ennen riitti sytytyspuut + pesä täyteen.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”