AJM ottaa kierroksia käynnistäessä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Micce84
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.2.2009 13:38

AJM ottaa kierroksia käynnistäessä

ViestiKirjoittaja Micce84 » 11.2.2009 13:50

Eli ongelmana on että auton käynnistäessä toisinaan kone ottaa kierroksia >2000 noin 5:n sekunnin ajan jonka jälkeen käynti tasaantuu hieman yli tuhanteen kierrokseen (ilmeisesti ryyppy jää päälle). Ennen tuota sprinttiä auto myös hehkuttaa todella kauan, arvoilta 5-10sek, kun normaalisti hehkuvalo lähinnä vain välähtää. Tätä siis tapahtuu satunnaisesti ja näyttäisi siltä ettei juurikaan vaikuta onko kone kylmä tai lämmin. Silloin kun auto käynnistyy normaalisti niin kierrokset ovat normaalimmat n.800rpm tyhjäkäynnillä.

Vikakoodeja on luettu ja rikkinäinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi sieltä löytyikin. Onkohan tuo käynnistysvika myös lämpötila-anturin syytä vai onkohan jokin muu vielä vikana? Varikkoaika onkin jo tilattuna tuon anturin vaihdolle niin olisi kiva saada vinkkiä onko muutakin viritettävää. Tosiaan VAG-konsernilaisella ajellut ruhtinaalliset 5 päivää niin vähän on vielä uusia juttuja minulle...

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 11.2.2009 14:09

Onkohan tuo käynnistysvika myös lämpötila-anturin syytä vai onkohan jokin muu vielä vikana? Varikkoaika onkin jo tilattuna tuon anturin vaihdolle niin olisi kiva saada vinkkiä onko muutakin viritettävää


On, sen vaihto onnistuu kyllä ilman ihan itsekin, kunhan paikallistaa anturin sijainnin. Huonolla muistilla ajateltuna sen pitäisi löytyä edestäpäin katsottuna moottorin oikealta puolelta takaa, kannen korkeudelta. Sähköliitin on 4-napainen ja irtoaa sormin tai pienen talttapäämeisselin avulla.
Anturia pitelee kiinni muovinen/metallinen hevosenkenkä, joka lähtee alaspäin vetämällä irti. Anturin mukana tulee vedet ja mahdollisesti musta o-rengas tiiviste. Jos tiiviste jää paikoilleen, kaivaa sen helposti sormellakin sieltä pois.
Kokemusperäisenä vinkkinä se, että koneen kannattaa antaa jäähtyä ensin..

Micce84
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.2.2009 13:38

ViestiKirjoittaja Micce84 » 11.2.2009 14:23

Kiitos todella nopeasta vastauksesta FIN-Turbolle!

Joo, ajattelin ensimmäisen kerran käyttää ihan varikolla että voi itse vierestä katsella hommaa niin jatkossa sitten osaa itsekin sukeltaa koneen muovikatteiden alle. Tosiaan lauantaina vasta VAG:n auton hommannut...

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 11.2.2009 14:34

Jep, kannattaa antaa jäähtyä ja avata vielä paisarin korkkia varmuuden vuoksi. Nimim. kerran kuumana paineita päästämättä vaihtanut.

Micce84
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.2.2009 13:38

ViestiKirjoittaja Micce84 » 2.3.2009 20:46

Eli nyt on anturi tosiaan vaihdettu mutta ongelma itää vieläkin autossa. Lauantaina meni anturi vaihtoon ja jo la iltana teki samat uudestaan, siitä lähtien on kylläkin pelannut taas normaalisti tähän hetkeen saakka, mutta niinkun sanoin, oikuttelua ilmenee välillä... Mikähän tuohon voisi oikein olla syynä?

Täällä lisää manailuani tuosta aanelkusta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=113620

E: typo

artsi20
-
Viestit: 29
Liittynyt: 31.1.2009 15:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja artsi20 » 5.3.2009 9:31

Morjes!

Nestelämpötila-anturin vaihdon jälkeen oireen jatkuessa se viittaa ilmaan...

Polttoainejärjestelmässä mahdollisesti kulkeva ilma huijaa jakajapumpun pakkosyöttöä ja joskus antaa vikakoodin polttoainesyötön katkaisusolenoidille. Oireesi ovat juuri samanlaiset kuin minulla.

Fuel consumption arvokin nousi minulla ja kulutus kasvoi noin litran sataselle ilman takia, ei pelkästään VCDS:n mukaan, vaan todennetusti.

Suosittelen, jos vika jatkuu, että testaat ilman kulkemisen erillisellä testiletkulla. Se vakiona oleva läpinäkyväkovakumijohto ei ole hyvä siihen paikantamiseen.

Jos huomaat, että vika katoaa kun ilmat lämpenee niin, siinä on jälleen yksi syy siihen, että ilmaan on järjestelmässä. Ilmaa pääsee yleisimmin polttoainesuodattimen alapäästä (ns.vedenpoistoreikä), takaiskuventtiili (se paluuletkussa oleva muovinen valve ja sen kaksi tiivistettä), tai vanhentuneet letkut suodattimelta pumpulle ja takaisin.

artsi20
-
Viestit: 29
Liittynyt: 31.1.2009 15:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja artsi20 » 5.3.2009 9:43

Onko eroja lämmin ja kylmäkäynnistyksessä?

Jos tuntuu siltä, että pakkosyöttö olisi päällä, niin, kone ei lämpimänä kävisi normaalisti. Se, että jos syöttöihin vaikuttavat arvot (Cold start valve, Fuel Consumption, jne jne riippuu konetyypistä) näyttää VCDS:ssä peppua niin se todennäköisesti johtuu ilmasta.

Tarkista myös onko autossasi siirtopumppua erikseen, en omista kokoelmistani löytänyt autosi moottorin sähkökaaviota. Eli polttoaineen saantiin viittaan, jos siirtopumppu reistaa niin suodattimelta valuu puolet ainakin takaisin tankkiin. Näin koneen starttaaminen on ongelmallista. Oletan kuitenkin, että sinulla ei sitä ole ja jakajapumpussa on polttoainepumppu. Ja oireesi viittaavat mielestäni ilmaan.

Micce84
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.2.2009 13:38

ViestiKirjoittaja Micce84 » 5.3.2009 10:05

Joo, se voisi olla mahdollinen syy tälle. Eroja ei tosiaan ole kylmä- ja lämminkäynnistyksen välillä. Eilen kävi oire taas hetkellisesti morjestamassa. Pari kilsaa ehdin kylmäkäynnistyksen (about nollassa ulkolämpötila) jälkeen ajella ja silloin nosti kierrokset 1100rpm tasolle. Tosin tätä ei kestänyt kun muutamia sekuntteja. Polttoaineen kulutus on kyllä ollut ihan normaalin tuntuista minulla, viime tankilla oli joku 5.6l/100km. Käsittääkseni tuo on aika normaali kulutus AJM-koneelle (työkaverin Passatti samalla koneella syö noin samoja myös). Pitänee tutkiskella noita letkuja, vedenpoistoreikä ja se takaiskuventtiili. Harmi kun ei ole tallia niin menee varmaan kevääseen ennen kun kehtaa pihalla alkaa tutkimaan. :(

PS. PA-suodatin kyllä vaihdettiin juuri tuohon autoon ja tuttu kaveri kun sen teki niin olisi varmasti maininnut jos letkut alkaisi olla valmista tavaraa...

artsi20
-
Viestit: 29
Liittynyt: 31.1.2009 15:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja artsi20 » 5.3.2009 10:12

Mullakin oli tilanne se, että olin juuri syksyllä vaihtanut pari kk:tta sitten uuden suodattimen... Heh heh :) En osannut epäillä sitä. Testiletku sitten paljastikin kaiken. :)

Käy checkkaan mun homepaagenit: http://volkswagengolfmk4.sytes.net/

Lisään sinne lähipäivinä jutun kuvineen tosta mun ilmaviasta ja sen ratkaisemisesta.

Tässä kuva tosta testiletkusta etukäteen. Eli 8millinen sisähalkaisija toi pää mikä menee suodattimeen ja pumppuun, eli oikeaa polttoaineletkua. Läpinäkyvä letku muistaakseni 6mm sisähalkaisija. Ilmaa kulki ajoittain, eli ei koko ajan. Näin siis käynnistysongelmat oli satunnaisia, kuten sinulla.

Kuva

Micce84
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.2.2009 13:38

ViestiKirjoittaja Micce84 » 5.3.2009 14:56

Suuret kiitokset, toivottavasti selviää tuolla tämäkin ongelma. Pitänee hommata letkua jostakin ja ottaa selvää imaseeko polttoainejärjestelmä ilmaa löpön sekaan. "Oudompana" oireena kuitenkin on tuo että auto hehkuttaa todella kauan tämän ryntäyksen tapahtuessa... Vai oliko sinullakin (artsi20) sama? Mutta selailenpa kotisivujasi ongelman ratkomisesta kun saat sen päivitettyä sinne. :)

E: Toki saa esittää muitakin teorioita vielä tuosta oikuttelusta, hyvät neuvot on nyt tarpeen!

artsi20
-
Viestit: 29
Liittynyt: 31.1.2009 15:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja artsi20 » 6.3.2009 18:31

Juu päivittelin hieman stooria pageille juuri äskö.

Ei ollut hehkutusongelmia. Se puoli pelasi. Hmm, toi on aika jännä, lämpöantureita on kuitenkin vain yksi, ja sen sinä olet vaihtanut.

Voitko saada VCDS:n käyttöösi ja tarkistaa nesteen lämpötila-anturin loogisuuden suhteessa hehkutukseen? Eli jos 30 astetta niin se hehkuttaa enempi, 60 vähempi... 70-90 pika... jne jne.

Tarkista johdotukset, ei rispaantunut... Suhkuta vaikka sähkösprayta sinne G62 sähköliittimeen. Hmm, voithan kokeilla, että otat liittimen kokonaan irti ja näin ECU luulee, että auto on aina kylmä. Jos hehkutus on yhtä pitkä kuin sen ollessa paikallaan lämpimässä koneessa, niin sehän tarkoittaa, että anturi ei toimisi, vaikka uusi onkin. Tai kosketushäiriö.

Micce84
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.2.2009 13:38

ViestiKirjoittaja Micce84 » 8.3.2009 0:44

Joo, ehdotuksia tulikin että johdotukset ois viturallaan. Pitänee tarkistella nekin. Kun tietävempien mukaan oireet viittaisi edelleen lämpötila-anturiin. Mutta tiedä tuosta. Huomasin kyllä tänään kun ajelin pidempää matkaa ja pysähdyin hetkeksi niin lämpömittari laskinormaalista reilusta 90-asteesta noin 10-astetta alemmaksi lyhyessä ajassa vaikka auto oli käynnissä. Ajamaan lähtiessä lämpötila nousi suht nopeasti takaisin normilämpöön. Tarkistin asiaa parkkiin päästyäni ja annoin auton käydä tyhjäkäynnillä hetken. Mittari tosiaan pysyi about 2-3min normilämmöissä ja sitten laski noin 30sekunnissa noin 10-astetta. Tekeeköhän nuo dieselit tuota normaalisti vai oikutteleekohan se anturi vieläkin? Tosiaan kun eka dieselautoon omistuksessa nyt ja auto on ollu vajaan kuukauden minulla.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 8.3.2009 0:54

Jos puhallus on lämpöisellään niin kyllä tuollaisesta koneesta aika äkkiä laskee lämmöt talvikelillä.

Micce84
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.2.2009 13:38

ViestiKirjoittaja Micce84 » 14.3.2009 13:54

No niin, nyt sitten tuli viimeinen ilmaan viittaava oire, kulutus on kasvanut silmissä. Ostaessa autolla ajoi n.260km 1/4 tankilla ja nyt näytti mittari 3/4osaa tripin näyttäessä 225km. Pikasen laskun mukaan ulutus kasvanut melkein litralla/100km. Eli ei sitten muuta kun löpösuodatin syyniin ja tutkimaan mistä tuo sitä ilmaa ryystää pa-järjestelmään. Toivottavasti löytyisi vika kivuttomasti, alkaa jo palaa hihat ku joutuu välillä kaupan pihasta startatessa vetämään kaulukset korviin ku kaikki tuijottaa ryntäyskäynnistyksen aiheuttaman äänen jälkeen... :D

E: No jaa, eipä sitten ollukkaa se kulutus juurikaan 5,6l/100km enempää todennetusti kun tankilla kävin. Tosin nyt olen saanut "paikallistettua" oiretta. Ilmenee useammin ja pidempi kestoisena kun eberiä on käytetty ennen lähtöä. Eberi kävi huollossa viime viikolla jolloin paljastui varsin kyseenalainen päävirran sulake kiinnitys laitteesta, seuraavaksi siis syyniin eberin pa-liitännät, vahva veikkaus on että sieltä löytyy vuoto.

Micce84
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.2.2009 13:38

ViestiKirjoittaja Micce84 » 20.3.2009 16:33

Nonni, nysse selvis... VAG-COM kiinni ja diagnostiikka-ajolle... Jäähdytysnesteen lämpötila eteni normaalisti n. 55-asteeseen asti ja sit se tapahtu... Lämpötila napsahti ku salamaniskusta -37-asteeseen... Vika paikallistettu. :) Ja ei muutaku korjaamaan!

E: Suuri kiitos kaikille avustajille!

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 22.3.2009 14:36

Anturin olit jo aiemmin uusinut?
-olisiko jossain liittimessä / johdoissa häikkää..

Micce84
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.2.2009 13:38

ViestiKirjoittaja Micce84 » 23.3.2009 12:54

Joo, soitin huollon tehneelle kaverille joka sanoki et sieltä anturin liittimeltä oli vähän pätkitty piuhoja ja laitettu uusia tilalle, ilmeisesti eberin asennuksen yhteydessä. Tästä kohtaa siis uskotusti piuhat kusee linssiin. Marmorille tuli soiteltuakin ja tilattua uusi liitin ja korjausjohtosarja tähän. Toivon mukaan tällä lähtee jo pelittämään.

ripe71
-
Viestit: 14
Liittynyt: 26.3.2009 13:15

ViestiKirjoittaja ripe71 » 26.3.2009 13:18

Päivää.
Piti ihan rekisteröityä tänne. Onko ko. auton rekkari OCF-??? Tuli aikoinaan omistettua vastaava kiesi.

Micce84
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.2.2009 13:38

ViestiKirjoittaja Micce84 » 26.3.2009 16:43

Läheltä liippaa mutta ei, LCF-xxx on tässä. Ja edelliset omistajat on tiedossa. Myyjä kertoi kyllä viasta ja oli ostanut auton ensimmäiseltä omistajaltaan joka oli tuonut uutena auton YK-tuliaisina itselleen. Suomesta kuitenkin tilattu.

artsi20
-
Viestit: 29
Liittynyt: 31.1.2009 15:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja artsi20 » 16.8.2009 20:32

Hyvä, että löysit vian ja sait korjattua. Mielenkiintoiset oireet lämpöanturin takia. Hyvä tietää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa