Lämmitysvastuksen sijainti pitkittäiskoneessa?
Valvoja: ffp jäsenet
Lämmitysvastuksen sijainti pitkittäiskoneessa?
Mistä löytyy lämmityslaitteen lisä vastus, jonka käsittääkseni kuuluisi lämmittää kennolle menevää vettä? Korjatkaa jos olen väärässä. Tuntuu vain niin käsittämättömän kylmältä tuo kapine, että jossain on oltava vikaa! Ja osaisiko joku selittää mistä johtuu ilmiö, että sisälle tuleva ilma lämpenee selvästi kun laittaa sisäilmankierron päälle? Ongelmana tietenkin ikkunoiden huurtuminen sisäkierto päällä ajettaessa. Kyseessä siis ATJ pumppusuutin kone.
Paha tuosta tietenkään takuuseen on mennä, mutta oireita ei mielestäni muita ole. Moottorin lämmöt on ainakin mittarin mukaan tasaiset 90 ja nestettäkään ei kulu. Käsin tunnusteltaessa lämmityslaitteen kennolle menevät letkut ovat kyllä yhtä lämpimiä kuin ylävesiletkukin. Onko kennot näissä herkkiä tukkeutumaan? vm. -00 Passat, ajettu n.315tkm.
Eiköhän lämmitä paremmin sen takia, et lämmittää jo valmiiksi lämmintä sisäilmaa...
Mullakin huurtuu aika helposti sisäkierrolla, mutta se on aika selvää koska kierrättää samaa ilmaa jonka kosteus% nousee lämpötilan noustessa. Ulkoa tuleva ilma on kylmällä kuivempaa johtuen noista kastepiste ym lämpötila-asioista. Ihan puhdasta fysiikaa pääosin...
Sisätilassa kuiteskin aina jotain kosteutta: lunta kengistä, hengityksestä kosteutta jne... ja kun on kierrätys päällä niin kosteus ei siirry ulos kun ei tule uutta ilmaa tilalle.
Mullakin huurtuu aika helposti sisäkierrolla, mutta se on aika selvää koska kierrättää samaa ilmaa jonka kosteus% nousee lämpötilan noustessa. Ulkoa tuleva ilma on kylmällä kuivempaa johtuen noista kastepiste ym lämpötila-asioista. Ihan puhdasta fysiikaa pääosin...
Sisätilassa kuiteskin aina jotain kosteutta: lunta kengistä, hengityksestä kosteutta jne... ja kun on kierrätys päällä niin kosteus ei siirry ulos kun ei tule uutta ilmaa tilalle.
Niinhän se tietty menee... Harmittaa vain kun pitää palella aina kun on yli 10 astetta pakkasta! Jos lähtis ensin niistä lämmitysvastuksista liikkeelle. Onkos niitä muuten useampi kappale pellin alla?
Motonetistä tarkkailin, niin jompikumpi ilmeisesti oikea vastus:
1,9TDiPD-74kW --00 Vedenlämmitykseen. . . . . . . . . . . . 26-1601 9.90 ?
1,9TDiPD-74/96kW 01-- Vedenlämmitykseen. . . . . . . . . . 26-1801 18.50 ?
Motonetistä tarkkailin, niin jompikumpi ilmeisesti oikea vastus:
1,9TDiPD-74kW --00 Vedenlämmitykseen. . . . . . . . . . . . 26-1601 9.90 ?
1,9TDiPD-74/96kW 01-- Vedenlämmitykseen. . . . . . . . . . 26-1801 18.50 ?
3 niitä taitaa olla siellä, ainakin AJM:ssa. Itsellä tulee lämmintä ihan hyvin kunhan kone vaan on lämmin. Kokeile alkaako puhaltaa kylmää ilmaa reippaamman kiihdytyksen jälkeen. Itsellä kansipahvi vuoti ja oireili niin. Koneen lämmöt pysy normaalina eikä nestettäkään kulunu, ja termostaatin vaihdon yhteydessä huomasin, että nokea on kerääntynyt jäähdytysjärjestelmään.
Itse olen tässä pähkäilly onko normaalia, että koneen lämmöt tippuu kun pysähtyy pakkaskelillä? Siis jos koneen lämmöt näyttää 90 astetta ja sitten pysähdyt, ja jätän auton tyhjäkäynnille niin alkaa lämmöt tippumaan. Termostaatti tosiaan vaihdettu ettei siinä pitäis olla vikaa.
Itse olen tässä pähkäilly onko normaalia, että koneen lämmöt tippuu kun pysähtyy pakkaskelillä? Siis jos koneen lämmöt näyttää 90 astetta ja sitten pysähdyt, ja jätän auton tyhjäkäynnille niin alkaa lämmöt tippumaan. Termostaatti tosiaan vaihdettu ettei siinä pitäis olla vikaa.
Ainakin omassa AVF:ssä on sähkövastus joka lämmittää lämppärille tulevaa ilmaa eikä noita hehkuja jotka lämmittää jäähdytinnestettä.
Tuohan nyt on ihan normaalia että nämä natsipakastimet tiputtaa lämpöjä jo siinä vaiheessa kun maantieltä tulee kaupunkiin jos pakkasta on yli 10 astetta. Nokkapeitot auttaa kummasti lämpenemisnopeuteen ja lämpöjen pysymiseen kaupunkiajossa.
Tuohan nyt on ihan normaalia että nämä natsipakastimet tiputtaa lämpöjä jo siinä vaiheessa kun maantieltä tulee kaupunkiin jos pakkasta on yli 10 astetta. Nokkapeitot auttaa kummasti lämpenemisnopeuteen ja lämpöjen pysymiseen kaupunkiajossa.
Onkohan tuossa ATJ (ja AJM:ssä) tosiaan samanlaista vedenlämmityssysteemiä kuin AHU/AFN?
Etkassa moisia ei ATJ/AJM koneisiin myydä mutta motonetissa kyllä:
1,9TDi-85kW Vedenlämmitykseen. . . . . . . . . . . . . . . 26-1801 18.50 ?
Eli noi osat mitä catarthis olit listannut, ovat uudempia PD koneita.
Ei se keulapeitekään siellä mitään auta tuohon lämpöjen tippumiseen.
Etkassa moisia ei ATJ/AJM koneisiin myydä mutta motonetissa kyllä:
1,9TDi-85kW Vedenlämmitykseen. . . . . . . . . . . . . . . 26-1801 18.50 ?
Eli noi osat mitä catarthis olit listannut, ovat uudempia PD koneita.
Ei se keulapeitekään siellä mitään auta tuohon lämpöjen tippumiseen.
Ei vaikuta sisälle tulevan ilman lämpötilaan vaikka kuinka kiihdyttelee. Lämmöt laskee paikallaan seisottaessa vasta n.-20 pakkasilla. Muuten on mittarin mukaan tasaiset 90. Pitäisi tarkistaa kyllä tuon mittarin paikkaansa pitävyyskin!
Taisivat tosiaan olla uudemman mallin vastuksia, mitä itse bongasin. Pitää hakea nuita kolme kappaletta ja koittaa viikonlopun aikana käydä vaihtamassa paikoilleen. Ainakin yksi moottorin hehkuista oli pimeänä kun auton laitoin, joten voihan ne olla nuokin...
Taisivat tosiaan olla uudemman mallin vastuksia, mitä itse bongasin. Pitää hakea nuita kolme kappaletta ja koittaa viikonlopun aikana käydä vaihtamassa paikoilleen. Ainakin yksi moottorin hehkuista oli pimeänä kun auton laitoin, joten voihan ne olla nuokin...
Jos auto on kunnossa, niin ei tartte montaa astetta pakkasta olla kun lämpömittarin pitäis alkaa vajumaan kaupunkiajossa tai paikallaan seistessä.
Nouseeko lämpömittari pakkaskelillä ajettaessa epänormaalin nopeasti 90-asteeseen, toisin sanoen jos n.5km ajelun jälkeen on lämpömittari 90-asteessa, niin kaikki ei liene kunnossa.
Onko paisuntasäiliössä painetta ajon jälkeen kuinka paljon, pieni sihaus täytyykin kuulua kun korkin aukaisee.
Tai onko letkut kivikovat ajon jälkeen?
Nouseeko lämpömittari pakkaskelillä ajettaessa epänormaalin nopeasti 90-asteeseen, toisin sanoen jos n.5km ajelun jälkeen on lämpömittari 90-asteessa, niin kaikki ei liene kunnossa.
Onko paisuntasäiliössä painetta ajon jälkeen kuinka paljon, pieni sihaus täytyykin kuulua kun korkin aukaisee.
Tai onko letkut kivikovat ajon jälkeen?
Lämmöt nousee 90-asteeseen näillä keleillä n.15-20km ajon jälkeen. Pitää ottaa huomenna töistä infrapuna lämpömittari lainaan. Jos sillä saisi todellisen lämmön tarkistettua.
Paisari tusahtaa aina kun aukaisee, yhtälailla kuin vanhemmissa autoissa joita minulla on ollut. Letkut ovat kohtuu kovat kun auto on käynnissä, mutta pystyy puristamaan littiin kolmen sormen otteella. Paine tosin pysyy järjestelmässä vuorokaudenkin, vaikka autolla ei välillä ajettaisi.
Paisari tusahtaa aina kun aukaisee, yhtälailla kuin vanhemmissa autoissa joita minulla on ollut. Letkut ovat kohtuu kovat kun auto on käynnissä, mutta pystyy puristamaan littiin kolmen sormen otteella. Paine tosin pysyy järjestelmässä vuorokaudenkin, vaikka autolla ei välillä ajettaisi.
ne hehkut(vesi) kannattaa mitata mittarilla. vastus n.1ohm/ luokkaa/tulppa. ja mittarin johto maadottaa ja katsoa , että viisari nousee asteikon yläpäähän(ettei mittarissa ole vikaa).viime talvena oli 1 tulppa pimeenä ja lämpöjen nousu oli n10-20km (riippuen pakkasesta)norm. lämmöissä. syksyllä vaihdoin tulpat ja nyt aika vakio n.11km niin on norm. lämmöissä ja vaikka parhaimillaan oli 18c pakkasta niin se oli melko tarkkaan toi 11km ja norm. lämmöt. egr venttiiliä olen pitänyt n.-70c päällä sitten olen sen kytkenyt pois.
Mittari näyttää tosiaan 90 astetta ja vag-com 75. Täytyy mun mittailla nuo hehkut onko kunnossa, meinaa kun oli 15 astetta pakkasta niin kesti 20km nousta lämmöt, jos siinäkään. Ja lohkolämppäri oli hehkuttanu melkein pari tuntia.
Petri m: Siis miten olet kytkeny egr:n pois? Säätäny vag-comilla vai onko sulla joku ihan katkasin sille? Jos teit vag-comilla niin kuinka tuo onnistuu?
Petri m: Siis miten olet kytkeny egr:n pois? Säätäny vag-comilla vai onko sulla joku ihan katkasin sille? Jos teit vag-comilla niin kuinka tuo onnistuu?
Viimeksi muokannut a1mo, 30.1.2009 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
en ole vag-comilla säätänyt (mutta ilmeisesti silläkin saa säädettyä ainakin "pienemmälle")vaan haarottanut alip.letkun ja laittanut sisälle pienen palloventtiilin ohjausputken muoviin siitä sitten mekaanisesti räpläilee. ja hyvin on toiminut.viritän tohon toiseen kotteroon sähköllä toimivan version.
Päivitystä tännekin... Testasin tuota kiihdytys hommaa vielä pitävällä alustalla ja otin sellaisen kiihdytyksen ettei jää mitään arvailujen varaan. No kylmäähän sieltä alkoi pukkaamaan! En saanut enää lämppäriä ilmattua mitenkää, kylmää vain tuli. Kansipahvi on nyt sitten vaihdettu, eikä vanhassa kyllä silmin näkynyt vuotokohtia. Kansikin tuli tarkistettua ja on kunnossa. Ongelmana on vieläkin tuo kylmän ilman tuleminen kabiiniin. Ilma on siis saman lämpöistä kuin ulkoilma. Kennolle menevät letkut ovat molemmat lämpimiä. Moottorin lämpötila on normaali 90 astetta mittarin ja vag-comin mukaan. Termari tuli vaihdettua ja vesipumppu tarkistettua.Voiko nuissa jumia jokin läppä joka ohjaa ilmaa lämmityslaitteen kennon läpi/ohi? Olisiko jollakin antaa hieman vinkkejä mistä päin lähteä hakemaan vikaa? Kyseessä siis climatronic.
Mulla on muuten juuri sama systeemin kuin tuon linkin kuvassa, eli tuo pakokaasun jäähdytys viritelmä. Voisiko se koiria moisella tavalla? Meinasin kyllä kokeilla jos yhdistäisi suoraan sille menevät kumiletkut, että auttaisiko se. Mutta kokemuksia kaivataan...
P.S. En muuten löytänyt niitä lämmitysvastuksia, vaikka oli kansi sylissä.
Mulla on muuten juuri sama systeemin kuin tuon linkin kuvassa, eli tuo pakokaasun jäähdytys viritelmä. Voisiko se koiria moisella tavalla? Meinasin kyllä kokeilla jos yhdistäisi suoraan sille menevät kumiletkut, että auttaisiko se. Mutta kokemuksia kaivataan...
P.S. En muuten löytänyt niitä lämmitysvastuksia, vaikka oli kansi sylissä.
Kuulostaa samanlaiselta vialta kun mullakin on/oli tossa omassa. Nyt on huuhdeltu tota lämppärin kennoa pari kertaa ( kannentiivistekkin vaihdettu kun keräsi ilmaa tonne jäähdytysjärjestlmään ja samalla kansi rempattu) ja lopulta laitettu lisäpumppu tuonne lämppärin letkuun, niin tulee jo aika hyvin tota lämmintä. Katellaan josko tuo riittäisi kun ei viittis alkaa vaihtaa sitä kennoa.
No nyt alko tulemaan lämpöä pirttiin!! Huuhtelin vielä lämppärin kennon kunnolla ja ilmasin koneen huolella. Laitoin ensin liuotin ainetta tunniksi kennoon muhimaan ja sen jälkeen huuhtelin sen letkulla molempiin suuntiin monta kertaa. Tämän jälkeen letkut paikoilleen, vänkärin puoleisesta reikä näkyviin. Sitten paisari irti ja niin ylös kuin letkut antaa myöten, käytännössä pysty asentoon. Odottelin kun ilmat tuhisi reiästä ulos ja kun nestettä alkoi valumaan letku paikalleen ja hieman lisää odottelua. Auto tulille ja peukut pystyyn... Niin vain alkoi ilma lämpeämään! Täytyy sanoa, että hieman söi miestä ajella autolla pari päivää kun sisälämpötila oli n. -1astetta! Nyt vain jänskäämään oliko koko remontista mitään hyötyä.
Tulipa samalla huomattua kun nojailin autoon, että välijäähdytin vuotaa muovipäädyn juuresta paineet kartanolle... Hyväkuntoista välijäähyä voisi muuten tarjoilla, jos sattuu nurkissa lojumaan.
Tulipa samalla huomattua kun nojailin autoon, että välijäähdytin vuotaa muovipäädyn juuresta paineet kartanolle... Hyväkuntoista välijäähyä voisi muuten tarjoilla, jos sattuu nurkissa lojumaan.
itsellä vm 1999 Passat Ahu-koneella ja automaattilaatikolla, pitäisikö tässä olla vedenlämmitykselle hehkut? Moottorin hehkut vaihdoin, mutten huomannut vedenlämmityksen hehkuja, vai olenko vaan puusilmä? Mites tuo termari, vag-com näyttää n 76 astetta kun kone lämmin. lämpöanturi vaihdettu viime talvena originaali-varaosaan?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa