G4 TDIpd ARL korkea kulutus. SELVINNYT

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

G4 TDIpd ARL korkea kulutus. SELVINNYT

ViestiKirjoittaja dr_ink » 24.1.2009 23:50

Ongelmana ARL koneen noussut kulutus.
Laskujen mukaan ~5,5l/100km -> ~7,5l/100km.
Kulutusmittarin mukaan kulutus noussut about 1,5l/100km.
Auto tuntuu toimivan normaalisti, ei savuta, ei nyi tms. ja kulku on tallella.
Viimeksi muokannut dr_ink, 20.2.2009 11:05. Yhteensä muokattu 6 kertaa.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 28.1.2009 22:33

Jeps, elikkä sen verran selvisi että ahtoputki oli kahdesta kohtaa irti, coolerista sekä imusarjalta.

Omistajan kertoman mukaan kulkupuoli tuntuu nyt aivan erilaiselta, ei kuulemma aikoihin ole tuntunut auto kulkevan noin hyvin, jos koskaan.

Kulutusmittari sen sijaan näyttää edelleen hetkellisenkulutuksen 1-2 litraa "liikaa", oikeastaan tilanteessa kun tilanteessa. Duunimatka (30km) meni aiemmin 5.2l/100km mittarin mukaan, nyt ~7l/100km. Myös naftamittaria seuraamalla kulutuksen kasvun kuulemma huomaa.
Täyskaasu kiihdytyksessä aiemmin näyttänyt max. 20l/100km nyt parhaillaan 28l/100km.

Ideoita?

Löytyiskö PK-seudulta vapaaehtoisia/auttamishaluisia vag-comin tms. omistajia jotka korvausta vastaan viitsis lukasta vikakoodit ja mahdollisesti ottaa logit?
Jos niin yhteyttä klomtsa[att]gmail.com tai 040-7309508

Edit;
Voisko viallinen lämpöanturi tehdä tälläistä?

Edit;
Jo 300 kertaa luettu, eikä vieläkään ideoita... Pinnistelkää muistinystyröitänne :)

Janezky
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.12.2008 17:30

ViestiKirjoittaja Janezky » 29.1.2009 18:51

Kerrohan jos tähän ongelmaan löytyy jossain kohtaa ratkaisua...

Itse painiskelen AJM 4Motionin kanssa.
Lämpötilaanturissa oli itellä vikaa, anto jopa vikakoodia. Anturi vaihdettu. Nyt pyörii samoin kiihdyttäessä se ~30 l hetkellisen kulutuksen näytössä ja vie ~7l/100km samalla matkalla kun ennen meni likelle 5l/100km, oireet on samanmoiset kun kaverisi autossa ja vikakoodeja ei tule.

MAF,VNT,ahtopaineet-->ok, ahtopainevuotoja ei löydetty. Inansa tuntuis että viheltää alakierroksilla enemmän kuin ennen..tai sitten kuvittelee vain.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 29.1.2009 20:47

Eipä toistaiseksi olla viisastuttu asian suhteen.
Ja mikä hauskinta, ajelin tänään pitkästä aikaa omalla autolla ja totesin että siinä sama vika.
Yritin emännältä kysellä koska alkanut, niin kappais ei ollut huomannut mitään.
Keskikulutus ajotietokoneen mukaan 7.4 viimeiseltä 300km matkalta. Aiemmin vastaavassa ajossa pyörinyt noin 6l pinnassa.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 29.1.2009 23:54

Päivitystä tilanteeseen.

Kaverin auto oli lähtenyt "toimimaan" kun oli pitänyt akkun napaa 20min irti.
Nyt kuulemma kulkee hienosti ja kulutusmittari näyttää "normaalisti".

Omaa autoa tossa kozelin kanssa tutkittiin ja maffiarvo oli kokoajan ~200-250 enemmän kuin ecu pyysi. Tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Evry päällä ja pois päältä sama homma.
Vikakoodeja ei ollut, tai oli mutta ne oli toisarvioisia tämän asian kannalta.

Ahdot piikitti 1.9bar evryllä ja ilman.
Mappianturia ei vag-comista onnistuttu löytämään? Vinkkejä?

Käsittääkseni rikkinäisen/väsyneen maffin pitäis antaa pienempää arvoa kun ecu pyytää?
Vaikuttaako tulpattu EGR:n letku mahdollisesti tuohon maffin arvoon?

Oman käsitykseni mukaan jos maffi ilmoittaa suurempaa ilmamäärää, ecu korjaa syöttämällä lisää soppaa, kulutus nousee ja kulutusmittari luonnollisesti näyttää enemmän?!? Pikaisen laskelman mukaan mittari näyttää oikein.

Iso kiitos nimimerkille kozel, jos viitsit vielä tänne postata niitä arvoja yms. mitä tallensit.

Edit
Lisätään vielä että, auto kulkee ja toimii normaalisti, minkäänlaista nykimistä, rykimistä, savutusta, tms ei ole ilmaantunut.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 31.1.2009 18:15

Kuva

Logi CSV/Tekstitiedostona

Niin ja tuota MAP anturin ecun pyytämää arvoa ei löydetty meas. block. puolelta. Ainoastaan löytyi toteutunut ahtopaine.

Janezky
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.12.2008 17:30

ViestiKirjoittaja Janezky » 3.2.2009 22:20

Kyselin neuvoja viisaammilta ja näytin omaa lokia ja ongelmaan ei ole vieläkään ratkaisua löytynyt, mutta sun lokistas heitti vinkin että MAF actual arvot pitäs piikitellä hiukan korkeemmalle kuulemma kun sulla menee.. Ittellä on 2200 rpm MAF actual yli 1100.
Intake Air Pressure = MAP.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 8.2.2009 16:27

Laskeskelin tossa edellisen tankillisen kulutuksen ja yllätys ei ollu kovin positiivinen.
58l meni tankkiin kun tripissä seisoi 760km, eli pyöreästi 7,6l / 100km.
Ajosta noin 550km oli maantieajoa, 4 ihmistä kyydissä, kontti täynnä tavaraa ja boksi katolla.
Loputoli normaalia kehätie suhailua.
Webasto oli päällä arviolta 2h, joka tekee about litran.
Kulutusmittari näytti ko. välillä 6,3l/100km.
Edelleen "kovemmassa" kiihdytyksessä kulutusmittari hypää tonne 33-36l/100km hetkelliseen kulutkseen.

Mikä neuvoksi?

Edit.

Kesällä vastaava reissu, vastaavalla kuormalla, joskin ilman ruumisarkkuakatolla.
5,2l/100km ja about samaa näytti myös kulutusmittari.

jarmous
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.12.2007 16:03

heh

ViestiKirjoittaja jarmous » 8.2.2009 18:49

etkö jo itse vastannut tuossa lopussa tuohon kysymykseen... näihin arpajaisiin osallistuisin tuolla vastauksella " joskin ilman ruumisarkkuakatolla" eli kova kulutus on luultavasti osasyynä tyo purje joka katollasi on. käytiin kerran lapissa arkku katolla 1,5l hondalla+tavarat ja ai että kyllä palo polttoainetta...

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 9.2.2009 10:13

jarmous kirjoitti:näihin arpajaisiin osallistuisin tuolla vastauksella " joskin ilman ruumisarkkuakatolla"


Valitettavasti arpaonni ei tällä kertaa suosinut, eli valitettavasti mustapekka jäi käteen.
Kulutus kun on korkea myös ilman ruumisarkkua, verraten siihen mitä se aiemmin on ollut.

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 9.2.2009 12:51

mielestäni tuolla kuormalla ja ruumisarkulla tuo 7,6 on aika normaalia.. Sehän lisää aivan helvetisti kulutusta! + jos nyt on talvi niin eikö sekin mahda jotenkuten vaikuttaa? itselläni kyllä talvella iso kulutus pelkästään paskojen renkaiden takia (aivan uuden, kiinan ihmeet, nams<3)

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 9.2.2009 16:55

En oikein jaksa noihin renkaisiinkaan uskoa (195/65 15 michelin x-ice kitkat ja ikää about kuukausi).
Myöskään toi "ruumisarkku" ei selitä sitä, että kulutus on kasvanut myös boksin ollessa tallissa.


Yksi mahdollinen vikapaikka joka tuli mieleen on koneen lämpötila-anturi.
Tuntuu, että kylmällä koneella kulutusmittari näyttää vielä suurempia lukemia kun lämpimällä.
Aikanaan passatissa oli sellaista vikaa, että kylmällä koneella kun lähti ajamaan, aluksi ei lämpömittarin viisari noussut ollenkaan ja hetken päästä pomppasi suoraan puoleen väliin.
Käsittääkseni näissä on sama anturi mittarilla ja eculle, joskin tieto menee eri "karvoja" pitkin.
Tässä tapauksessa tosin mittari toimii normaalisti ja ainakin normaali lämpöisellä koneella vag-com näytti 80-90 astetta koneen lämmöksi.

Toimiko Janezkylla lämpömittari normaalisti? Muutuiko kulutus uudella anturilla?

Maffin tossa kokeilin putsailla mutta edelleen näyttää "täyskaasu" kiihdytyksessä 33-36l/100km, käsittääkseni "ehjällä" maffilla pitäs olla jotain 22-28l/100km luokkaa?

Janezky
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.12.2008 17:30

ViestiKirjoittaja Janezky » 9.2.2009 18:33

Toimii anturi nykyään oikein, vaihdoin sen syksyllä antoi ecun puolelle intermittent-vikaa. Oletettavasti pätki siis välillä, mittariston puolelle ei pätkinyt. Anturissa siis neljä nastaa, toiset 2 eculle ja toiset 2 mittaristolle.

Mulla tekee samoin että nousee lämpötilamittarin neula kerrasta puoliväliin ja sitten rauhallisesti 90-asteeseen. No mutta toi mittariston lämpötilaviisari onkin semmonen hiukan suuntaa antava--> jököttää mulla koko ajan 90-asteessa, vaikka moottorinlämmöt todellisuudessa voi ollakin jotain 67-90. Vag-Comilla tarkasteltuna anturin vaihdosta asti nämä molemmat olleet ok, eli nousee&laskee lineaarisesti eikä anna vikaa. Uuden anturin vaihdon jlk. kulutukset tippui, silloin vei tosi reippaasti soosia.

Kyllä tuo suurempi kulutus edelleen mietityttää, mutta kun mitään vikaa ei löydy niin sitä ajellaan kesää kohden ja katellaan rupeisko se sitten laskemaan. Tuntuu vaan tuo ahdin viheltelevän nykyään aikalailla, voi olla toki että omaa mielikuvitusta sen koventunut ääni, mm. moottorijarrutuksessa kuuluu sisälle selkeästi ja kiihdyttäessä aina tuonne vähään reiluun pariin tonniin.


Edit: Saako tästä joku viisaampi jotain irti...?

038 906 019 CJ ,,1.9l R4 EDC G000SG 1086,

Marker,Group A:, Not Running,,,,Group B:,'003,,,,Group C:,'010
,,,,,,,Engine speed,MAF (specified),MAF (actual),EGR duty cycle,,MAF,Atmos. pressure,Intake air press.,Throttle
,TIME,,,,,TIME,820-900,230-420,230-420,10-95%,TIME,850-1050,sensor -f96-,2000-2200,100%
MARKER,STAMP,,,,,STAMP, /min, mg/R, mg/R, %,STAMP, mg/R, mbar, mbar,%
,,,,,,37.11,966,250.0,480.2,84.5,36.71,475.3,1009.8,1081.2,0.0
,,,,,,37.91,1008,335.0,494.9,84.5,37.51,470.4,1009.8,1060.8,3.1
,,,,,,38.71,1050,310.0,494.9,84.5,38.31,490.0,1009.8,1071.0,11.0
,,,,,,39.51,1176,850.0,524.3,4.8,39.11,480.2,1009.8,1091.4,23.5
,,,,,,40.29,1281,850.0,578.2,4.8,39.91,534.1,1009.8,1173.0,66.3
,,,,,,41.09,1470,850.0,676.2,4.8,40.69,622.3,1009.8,1326.0,100.0
,,,,,,41.89,1680,850.0,882.0,4.8,41.49,759.5,1009.8,1591.2,100.0
,,,,,,42.69,1953,850.0,1215.2,4.8,42.29,1087.8,1009.8,2070.6,100.0
,,,,,,43.49,2247,850.0,1141.7,4.8,43.09,1225.0,1009.8,2509.2,100.0
,,,,,,44.29,2499,850.0,921.2,4.8,43.89,960.4,1009.8,2131.8,100.0
,,,,,,45.09,2751,850.0,940.8,4.8,44.69,931.0,1009.8,1968.6,100.0
,,,,,,45.89,2982,850.0,950.6,4.8,45.49,945.7,1009.8,2040.0,100.0
,,,,,,46.69,2877,255.0,617.4,4.8,46.29,788.9,1009.8,2040.0,0.0
,,,,,,47.49,2583,250.0,563.5,4.8,47.09,627.2,1009.8,1468.8,0.0
,,,,,,48.29,2184,240.0,563.5,4.8,47.89,563.5,1009.8,1326.0,0.0
,,,,,,49.09,1995,240.0,553.7,4.8,48.69,563.5,1009.8,1254.6,0.0
,,,,,,49.89,1785,245.0,524.3,4.8,49.49,548.8,1009.8,1213.8,0.0
,,,,,,50.69,1596,250.0,504.7,4.8,50.29,524.3,1009.8,1173.0,0.0
,,,,,,51.49,1449,250.0,485.1,4.8,51.09,494.9,1009.8,1142.4,0.0
,,,,,,52.29,1281,250.0,475.3,4.8,51.89,480.2,1009.8,1111.8,0.0
,,,,,,53.09,1092,250.0,480.2,80.1,52.69,490.0,1009.8,1091.4,0.0
,,,,,,53.89,882,250.0,480.2,84.5,53.49,494.9,1009.8,1081.2,0.0
,,,,,,54.69,903,250.0,465.5,84.5,54.29,465.5,1009.8,1071.0,0.0
,,,,,,55.48,966,250.0,485.1,84.5,55.08,470.4,1009.8,1060.8,0.0
,,,,,,56.28,903,405.0,445.9,84.5,55.89,470.4,1009.8,1060.8,0.0
,,,,,,57.08,1071,850.0,499.8,4.8,56.68,465.5,1009.8,1060.8,31.4
,,,,,,57.89,1407,850.0,553.7,4.8,57.48,519.4,1009.8,1142.4,100.0
,,,,,,58.69,1932,850.0,877.1,4.8,58.29,641.9,1009.8,1356.6,100.0
,,,,,,59.49,2562,850.0,1244.6,4.8,59.09,1166.2,1009.8,2203.2,100.0
,,,,,,60.28,2856,250.0,686.0,4.8,59.89,1058.4,1009.8,2468.4,62.4
,,,,,,61.06,2226,240.0,602.7,4.8,60.67,666.4,1009.8,1560.6,0.0
,,,,,,61.86,1134,250.0,539.0,4.8,61.46,597.8,1009.8,1326.0,0.0
,,,,,,62.64,882,250.0,485.1,84.5,62.24,499.8,1009.8,1173.0,0.0
,,,,,,63.44,903,250.0,480.2,84.5,63.04,475.3,1009.8,1091.4,0.0

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 11.2.2009 18:17

Kyllä toi oman auton ongelma maffi vialta näin noobien silmissä vaikuttaa.
Hommasin ton oman kaapelin, ja mitä ensikertaa vagcomia käyttäessäni ymmärsin ja irti sain, niin välillä näyttäis maffin antama arvo jäävän alle pyydetyn. Enkä kertaakaan saanut piikittämään yli 1000.

Muutama "kuva" (muistakaa sitten että ensimmäinen kerta vag-comin kanssa pappia kyydissä)
Kuva


Kuva

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 20.2.2009 11:06

Tämähän tosiaan tuossa paripäivää takaperin ratkesi uudella, alkuperäisellä maffilla.
Nyt maffi piikittelee 1250mg/R ja kulutus on jälleen "normaali".

- Kiitos avusta.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 4.1.2012 22:14

Kaivetaan vanhaa esille. Omassa ARL:ssä kulutus myös noussut semmosen litran verran kautta linjan. Keskikulutus semmosen 7l kun se aikaisemmin pyöri ohjekirjan 6l tuntumassa. Tämä tapahtui siis jo enne "talven" tuloa. MAF ja lämpöanturi vaihdettu ja pari vuotavaa ahtoputkea myöskin, eipä vaikutusta. Pienemmillä vaihteilla hetkellinen kulutus näyttää parhaillaan 55l lukemia?!? Tuon ässän mittarissa olen tommosia tottunu näkemään, mut ei kai diiselin pitäs? Menee myös n.0.5l isommalla kulututksella maantiellä, mitä kesällä. Vaikka on tuumaa pienemmät vanteet, ilman ilmastointia ja hitaammat rajoitukse.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 7.1.2012 10:45

mitkä kumit talvella vs kesällä. vanteen koollahan ei tunnetusti ole merkitystä renkaan pyörimiskehään.

ja kansii tosiaan katsoa koneelta lämmötkin, kun mittarihan näyttää sinnepäin.
termostaatti jos sattuu oleen huono niin johan alkaa nousta kulutus.

ilmansuodinhan myös kansii uusia joka öljynvaihdossa (longlifellä miettisin jopa välilläkin)
alipaineletkujen vuodot kansii kans poissulkea, ettei esim vnt siivet toimi miten sattuu, ja egr jos on tulpattu talvella niin mahtaa nostaa kulua.

niin ja viimeisenä toki, etteä jarru irrottaa kunnolla aina, sekin nostaa äkkiä ja vääntävällä dieselillä pientä laahausta ei huomaa. takajarrujen tapit eivät kuitenkaan ole maailman parhaat.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 7.1.2012 13:43

mitkä kumit talvella vs kesällä. vanteen koollahan ei tunnetusti ole merkitystä renkaan pyörimiskehään.


No siis pyörimiskehä on kyllä sama. Mut pitäs tuumaa pienemmillä ja kevyemmpillä vanteilla mennä vähemmällä, hitausmomentista johtuen. Kesällä 225/45/17 ja talvella 205/55/16.

EGR ei ole tulpattuna, ilmansuodatin vaihdettu elokuussa huollon yhteydessä(nous muten tuo kulutus aika lailla samoihin aikoihin). Pitääpä käydä läpi noita alipaine letkuja, painetestin kyllä tein, mut ei vuotanut mistään. Auto rullaa hyvin, mut pitää kokeilla lämpiääkö jarrut ajon jälkeen.

Toki viileät kelit nostaa keskikulutusta, ku lämpeää hitaasti tuo diiseli, mut maantie kulutusta se ei selitä.

VilleP
-
Viestit: 315
Liittynyt: 24.7.2003 23:14

ViestiKirjoittaja VilleP » 7.1.2012 18:56

Kävin logittelemassa ja lämpötilaksi antaa maantieajossa 81-83c ja taajamassa putoaa 78-80c. Lämpöanturi vaihdettu joten varmaan termostaatti sitten syynä. Pitäs tuon varmaan kuitenkin 90c asti nousta ajossa?

Booraa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 6.12.2011 0:36

ViestiKirjoittaja Booraa » 9.1.2012 22:41

Itsellä on käynti huonontunut ja kulutus kasvanut, syylliseksi epäilen tukkoista EGR:ää ja imusarjaa.. Talvella vain huono tehdä mitään, kun ei ole tallia. Jos jollain olisi tiedossa paikka, tai myös näppärä kaveri Tampereen seudulla olisi tarpeen, viestiä!


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa