Laitoin paketin mh:lla ostaja ei nouda eikä maksa
Valvoja: ffp jäsenet
Laitoin paketin mh:lla ostaja ei nouda eikä maksa
Onko tuollaiseen tilanteeseen jotakin lakia sovellettavissa? Haluasin saada ne n.20-30€ tältä ostajaehdokkaalta, mutta ei. Laitoin rahtiennakolla paketin menemään ja kaveri onkin saanut vastaavan tavaran halvemmalla eikä nyt suostu maksamaan edes matkahuollon kuluja. Väittää, että ne kulut ovat minun vastuulla, eikä meillä ollut kirjallista sopimusta, no ei ole mutta eikös suullinen ole yhtä pätevä kuin kirjallinenkin.
Taas muistaa, että rahat eka tilille ja sitte vasta paketti matkaan, jos ei käy niin ei sitten.
Taas muistaa, että rahat eka tilille ja sitte vasta paketti matkaan, jos ei käy niin ei sitten.
Nettimarkkinan kautta, kaveri soitti, mulle eli ei ole mitään todistetta sähköpostia yms. Mulla on työpuhelin, jolla voin soitella ja viestitellä omatkin puhelut. Laitoin viestiä tyäluurista, hän lupasi soitella huomenna pomolle kenen puhelinta olen myymässä ja onko lupaa käyttää työluuria, aika lapsellista. Hän tekee kuulemma businesta, aika outo tyyli vaan mun mielestä. Väätteli vielä viestissä työtäni ja kertoi itse tekevänsä kaupanKÄYNTIÄ. Eiköhön toi mene jo herjaamisen puolelle. Eik kai se kellään kuulu vaikka tyhjentäisin ihmisten lokakaivoja.
Kyllä niitä monenlaisia "ostajia" löytyy. Ite toimin aina niin, että rahat tilille ja paketti postiin. Tai toinen vaihtoehto on, että postikulut tilille ja paketti postiennakolla matkaan. Näin ei voi hävitä
ps. postikuluissa kannattaa huomata, että jos pakettia ei noudeta, niin lähettäjälle tulee kulut molempiin suuntiin! Ainakin Postilla. Matkahuollosta en osaa sanoa.
ps. postikuluissa kannattaa huomata, että jos pakettia ei noudeta, niin lähettäjälle tulee kulut molempiin suuntiin! Ainakin Postilla. Matkahuollosta en osaa sanoa.
-
- -
Juu mun piikkiinhän ne kulut menee, no ei se maailma siihen kaadu. Enemmän ottaa tuollaiset päähän, jotka lupaavat, muuta eivät ostakaan, kun muualta saakin halvemmalla ja paremmalla takuulla. Ja tiedän ettei mun ole pakko ottaa pakettia vastaan, mutta kyseessä sen verran arvokas paketti, että otan vastaan.
Ship happens.
Turha veivaaminen näissäkin on turhaa. Kuten tuossa toisessa myyntiosasto topicissa olikin.. niin aika vaikee näitä on kokonaan pois kitkeä. Paitsi siten että tekee kaupan vain kasvotusten.
Pipoa voi näissäkin höllätä:) Ihmiset kuitenkin voi kadota kuin pieru saharaan jo kiinteistökaupassakin.. :)
Turha veivaaminen näissäkin on turhaa. Kuten tuossa toisessa myyntiosasto topicissa olikin.. niin aika vaikee näitä on kokonaan pois kitkeä. Paitsi siten että tekee kaupan vain kasvotusten.
Pipoa voi näissäkin höllätä:) Ihmiset kuitenkin voi kadota kuin pieru saharaan jo kiinteistökaupassakin.. :)
-
- -
itse en koskaan lähetä mitään postiennakolla ja otan aina maksun etukäteen tilille tai matkahuollon kautta ostaja maksaa toimituskulut, on kerran kans käynnyt ettei pakettia noudettu postista ja sain maksaa postikulut kahteen suuntaan se kyllä ottaa päästä vaikka ostaja kuullostaisi kuinka asialliselta hyvänsä aina maksu etukäteen! jos ostaja todella tuotteen haluaa se myös siirtää sen rahan
-
- -
Juup paketti tuli takas ja rapiat 17€ tuli kuluja. Eipä ollu vissiin se äijä sitten soittanut pomolle, kun ei se mitään kyselly. Minähän se tässä oli sen ostajaehdokkaan mielestä syyllinen vissiin ihan kaikkeen, eikä hänellä ole mitään velvotteita. Onko siitä ihan oikeesti joku laki, että kulut tällaisessa tapauksessa kuuluvat minulle?
Onko siitä ihan oikeesti joku laki, että kulut tällaisessa tapauksessa kuuluvat minulle?
Ei, mutta eipä ole lakia siitäkään että kulut kuuluisivat jollekin muulle.
Jos haluaa, niin voisihan tuota ajatella sillä tavalla, että teille on syntynyt suullinen sopimus jonka perusteella lähetit. Ja sitten sitä kautta olisi kulujen korvausvelvollisuus sillä toisella. Mutta hiukan menee näyttökysymykset hankaliksi ja jos toinen ei suostu maksamaan niin käräjät ovat edessä ja siihen tuskin kukaan muutaman euron takia viitsii ryhtyä.
Yleinen syyttäjä nostaa kätensä pystyyn melko varmasti, koska noin pienen rahamäärän takia ei kannata virallista oikeusprosessia käynnistää.
Ainahan kanteen voi nostaa, mutta kokemukseni mukaan tällaisissa tapauksissa osapuolien lakimiehet ehdottavat asian sovittelua, jolloin kulut puolitetaan. Asianajajien palkkioitten suuruusluokkahan on kaikille jollakin tavalla tuttu.
Tässä tapauksessa vastapuolella on ilmeisesti maksuton oikeusapu, joten hänellä ei ole mitään menetettävää, sinä maksukykyisenä puolestaan ottaisit oikeusprosessissa riskin, BTDT.
Kalliiksi tulee paketin lähetys.
Ainahan kanteen voi nostaa, mutta kokemukseni mukaan tällaisissa tapauksissa osapuolien lakimiehet ehdottavat asian sovittelua, jolloin kulut puolitetaan. Asianajajien palkkioitten suuruusluokkahan on kaikille jollakin tavalla tuttu.
Tässä tapauksessa vastapuolella on ilmeisesti maksuton oikeusapu, joten hänellä ei ole mitään menetettävää, sinä maksukykyisenä puolestaan ottaisit oikeusprosessissa riskin, BTDT.
Kalliiksi tulee paketin lähetys.
Käy kylässä, ostajan tiedothan sulla on.
Tuli ostettua peilit täältä voorumilta joku aika sitten, ehdotin maksua myyjän tilille mutta lähetti kuitenkin bussiennakolla ja lupasi tuon bussiennakon palauttaa kunhan haen paketin, no tuota palautusta ei koskaan tullut, 7e meni sinne.
Ja yx aiempi kauppa nettivaraosassa on edelleen auki, tilattu tavara ei ollut mitä piti, myyjä lupaili ja lupailu mutta 20e on edelleen saamatta.
Että kyllä näitä persaukisia mulkkuja riittää.
Tuli ostettua peilit täältä voorumilta joku aika sitten, ehdotin maksua myyjän tilille mutta lähetti kuitenkin bussiennakolla ja lupasi tuon bussiennakon palauttaa kunhan haen paketin, no tuota palautusta ei koskaan tullut, 7e meni sinne.
Ja yx aiempi kauppa nettivaraosassa on edelleen auki, tilattu tavara ei ollut mitä piti, myyjä lupaili ja lupailu mutta 20e on edelleen saamatta.
Että kyllä näitä persaukisia mulkkuja riittää.
Minulla on periaate esittää kaupan ehdot jo myynti-ilmoituksessa: rahat tilille ja tuote toimitukseen. Jos ostaja hyväksyy tämän ehdon, minä saan maksun ja tuote toimitetaan ostajalle, helppoa.
Asiaa hipoen: viikko sitten toimitin eräällä toisella kauppapaikalla myymäni elektroniikkatuotteen ostajalle: pakkasin hyvin ja ostajan pyynnöstä toimitin paketin (erilliskäsiteltävänä) mh:n kautta. Perillä ostaja oli todennut tuotteen kotelon rikkoutuneen kuljetuksessa, vaikka pakkaus oli ulkoisesti ehjä. Ostaja alkoi jo ehdotella hinnanalennusta, mutta kehotin häntä ottamaan ensin yhteyttä matkahuoltoon ja keskustelemaan korvauksista heidän kanssaan: jos paketti varta vasiten lähetetään helposti särkyvän tunnuksin hyvin pakattuna, täytyyhän sen tulla ehjänä perille.
Asiaa hipoen: viikko sitten toimitin eräällä toisella kauppapaikalla myymäni elektroniikkatuotteen ostajalle: pakkasin hyvin ja ostajan pyynnöstä toimitin paketin (erilliskäsiteltävänä) mh:n kautta. Perillä ostaja oli todennut tuotteen kotelon rikkoutuneen kuljetuksessa, vaikka pakkaus oli ulkoisesti ehjä. Ostaja alkoi jo ehdotella hinnanalennusta, mutta kehotin häntä ottamaan ensin yhteyttä matkahuoltoon ja keskustelemaan korvauksista heidän kanssaan: jos paketti varta vasiten lähetetään helposti särkyvän tunnuksin hyvin pakattuna, täytyyhän sen tulla ehjänä perille.
-
- -
Ostaja alkoi jo ehdotella hinnanalennusta, mutta kehotin häntä ottamaan ensin yhteyttä matkahuoltoon ja keskustelemaan korvauksista heidän kanssaan: jos paketti varta vasiten lähetetään helposti särkyvän tunnuksin hyvin pakattuna, täytyyhän sen tulla ehjänä perille.
Kyllä! Tästähän sitä extraakin maksetaan. Vaan tuo MH:n korvauspolitiikka ei kyllä aina vastaa rahdin todellista arvoa, korvaus summa määräytyy muistaakseni painon mukaan. Korjatkaa jos olen väärässä.
Olen tainnut tämän jo jossain muualla mainitakin, mutta mainitsen taas, että itse en enää suostu koko summaa etukäteen myyjän tilille siirtämään, sillä erään kerran jäi kallis paketti saapumatta. Monille täällä tuo tuntuu olevan selkeä myynnun ehto, mutta kuvitelkaapa jos olisitte ostamassa jotain. Vaaditteko silloin ensin pakettia kouraan ja sen jälkeen lähetätte rahat?
Parhaita keinoja lienevät kai maksu kahdessa osassa tai JV-paketin tapauksessa että kahden suunnan toimituskulut ensin tilille ja vähentää niitä sitten myyntihinnasta. Mitään parinkympin pakettia ei tietenkään kannata JV:na toimittaa koska hinta nousee suhteessa aika paljon.
Parhaita keinoja lienevät kai maksu kahdessa osassa tai JV-paketin tapauksessa että kahden suunnan toimituskulut ensin tilille ja vähentää niitä sitten myyntihinnasta. Mitään parinkympin pakettia ei tietenkään kannata JV:na toimittaa koska hinta nousee suhteessa aika paljon.
Jos olen jotain ostamassa, voin kyllä maksaa tuotteen hinnan etukäteen myyjän tilille, mutta otan kyllä ensin selkoa myyjän taustoista. Osoite ja puhelinnumero varmistuvat yleensä numeropalveluista. Muussa tapauksessa vaadin ne esitettäväksi. Uskottavuus yleensä selviää esim. tällä foorumilla lukemalla myyjän keskusteluja.
Toimittamaton (kokonaan tai osin etukäteen maksettu) on selkeästi poliisiasia toisin kuin noutamatta jäänyt jälkivaatimuslähetys.
Toimittamaton (kokonaan tai osin etukäteen maksettu) on selkeästi poliisiasia toisin kuin noutamatta jäänyt jälkivaatimuslähetys.
Neuvoja lähettäjälle:
- Maksu etukäteen tai postiennakolla
- Selvät tiedot ostajasta (nimi, puhelinnumero, osoite)
- Vähintään rahtimaksut etukäteen postiennakoissa
- Pakkaa tuote hyvin
- Merkitse epäluuloiselle ostajalle lähetykseen että saa avata ja katso tuotteen ennen lunastusta.
- Tutki asiakkaan taustoja esim. netistä, onko huonoja palautteita yms.
Eiköhän näillä neuvoilla ja maalaisjärjellä pärjää
- Maksu etukäteen tai postiennakolla
- Selvät tiedot ostajasta (nimi, puhelinnumero, osoite)
- Vähintään rahtimaksut etukäteen postiennakoissa
- Pakkaa tuote hyvin
- Merkitse epäluuloiselle ostajalle lähetykseen että saa avata ja katso tuotteen ennen lunastusta.
- Tutki asiakkaan taustoja esim. netistä, onko huonoja palautteita yms.
Eiköhän näillä neuvoilla ja maalaisjärjellä pärjää
Olen tainnut tämän jo jossain muualla mainitakin, mutta mainitsen taas, että itse en enää suostu koko summaa etukäteen myyjän tilille siirtämään, sillä erään kerran jäi kallis paketti saapumatta. Monille täällä tuo tuntuu olevan selkeä myynnun ehto, mutta kuvitelkaapa jos olisitte ostamassa jotain. Vaaditteko silloin ensin pakettia kouraan ja sen jälkeen lähetätte rahat?
Itse ostajana tutkin tosiaan myyjän taustoja niin paljon netistä numerotiedustelusta ym. Jos en löydä viitteitä epärehellisyydestä ja muutenkin myyjä vaikuttaa luotettavalta, niin voin laittaa rahaa etukäteen (riippuu määrästä ja tuotteesta). Tosin mieluummin ostajana suosin face-to-face kauppoja.
Jos maksettu etukäteen, eikä tuotetta ole sen jälkeen kuulunut, niin ehdottomasti poliisin juttusille. Rahoja ei ehkä välttämättä heti saa takaisin, sillä yleensä huijarit persaukisia ja moneen suuntaan kertynyt velkoja. Mutta perintäjärjestelmä Suomessa kyllä toimii melko hyvin ja pikkuhiljaa niitä sitten saa takaisin. Vuosienkin kuluttua.
Esimerkkinä tapaus, jossa eräs tuttavani maksoi muutaman satasen ennakkoon huijarille. Nyt huijari on maksanut jo kaksinkertaisesti tuon summan tuttavalleni takaisin ja vieläkin velkapääomaa on hiukan jäljellä. Tuohon kun ajan saatossa kertyy korkoa (+ perintätoimiston kuluja jne.). Eli tätäkin sivua lukeville huijareille vinkiksi: Menkää töihin älkääkä kusettako ihmisiä!
^Toimii jos toimii. Onko kaikki ostajat valmiita maksamaan edestakaisia lähetyskuluja, jos myyjä onkin vain "myyjä", eikä koskana lähetä mitään.
Ei näihin face-to-face kaupankäynnin lisäksi mitään kikkakakkkosta ole, joilla rahat ei varmasti menisi hukkaan.
Paras on vaan yrittää profiloida se kauppakumppani jotenkin, jos vain mahdollista.
Esim. huuto.netissä se on aika helppoa, jos toinen on saanut satoja/tuhansia pelkästään positiivisia palautteita.
Jonkun ne on tietysti tehtävä ne ensimmäisetkin kaupat ennen kuin niitä useita palautteita on voinut saada.
Foorumeilla taas voi vähän seurailla kuinka kauan tyyppi on siellä pyörinyt ja onko mahdollisesti kaupannut jotain aiemmin ja millä menestyksellä.
Yleensä löytyy kyllä foorumeilta jotain juttua, jos joku perseilee kaupankäynneissä.
Itse en ole paljon mitään myynyt netin kautta, mutta ostellut sitäkin enemmän ja lähes poikkeuksetta olen maksanut tavarat etukäteen myyjälle, eikä ainakaan vielä ole mitään ongelmia ollut.
Helpompi kuitenkin oikeusteitse vaatia rahoja takaisin tavaroista, joita ei koskaan ole saanut,
kuin vaatia takaisin postikuluja lähetyksestä jota vastaanottaja ei koskaan nouda.
Ei näihin face-to-face kaupankäynnin lisäksi mitään kikkakakkkosta ole, joilla rahat ei varmasti menisi hukkaan.
Paras on vaan yrittää profiloida se kauppakumppani jotenkin, jos vain mahdollista.
Esim. huuto.netissä se on aika helppoa, jos toinen on saanut satoja/tuhansia pelkästään positiivisia palautteita.
Jonkun ne on tietysti tehtävä ne ensimmäisetkin kaupat ennen kuin niitä useita palautteita on voinut saada.
Foorumeilla taas voi vähän seurailla kuinka kauan tyyppi on siellä pyörinyt ja onko mahdollisesti kaupannut jotain aiemmin ja millä menestyksellä.
Yleensä löytyy kyllä foorumeilta jotain juttua, jos joku perseilee kaupankäynneissä.
Itse en ole paljon mitään myynyt netin kautta, mutta ostellut sitäkin enemmän ja lähes poikkeuksetta olen maksanut tavarat etukäteen myyjälle, eikä ainakaan vielä ole mitään ongelmia ollut.
Helpompi kuitenkin oikeusteitse vaatia rahoja takaisin tavaroista, joita ei koskaan ole saanut,
kuin vaatia takaisin postikuluja lähetyksestä jota vastaanottaja ei koskaan nouda.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”