Tältä palstalta kun on löytynyt lähes poikkeuksetta apu ihan mihin vaan asiaan, niin kai nyt sitten kelkkoihinkin...
Polaris Sport touring 550 -01 sähköt askarruttaa. Yleensä kylmänä käynnistyksen jälkeen valot yms. sähköt pelaavat hetken, kunnes räpsyvät muutaman kerran ja himmenevät olemattomiin. Jos kelkan antaa seista tovin, niin taas pelaa. Akku on tyhjentänyt itsensä, eli latausta se ei ole saanut vastaan.
Yleismittarin kanssa yritin pähkäillä kikottimen sähköjä, mutta en tullut hullua hurskaammaksi. Talliin ajaessa paloi hetken "xenonit" ja sitten molemmat pitkät valot pimenivät.
Jonkinmoista jännitteen heittelyä siis vissiin. Vehkeessä lienee jonkinmoinen jännitteensäädin. Missä se on ja aiheuttaako se oikutellessaan tällaisia oireita?
Kelkkatietäjiltä apua
Valvoja: ffp jäsenet
Varmista, että akku on ehjä ja kunnossa, jännitteensäädin toimii, akun lataus toimii ja sähköt on maadotettu kunnolla.
Ookko kokeillu ladata ulkoisella laturilla akkua täyteen ? Vaikuttaako lataaminen vikaan / latautuuko akku ?
Saako ne valot jollain kikkailulla jäämään päälle pidemmäksikin aikaa ?
Akku on parhaillaan latingissa, mutta eihän sen pitäisi vaikuttaa asiaan. Kokeilin pyöritellä kelkkaa myös ilman akkua --> samat oireet. Akku on nyt latingissa ja näitösti ottavan ainakin jonkinverran virtaa itseensä. Pitää kohta tarkastaa asia.
Miten tuon jännittensäätimen voi testata ja missä se sijaitsee? Onko se jompi kumpi "mötikkä" siinä akun kupeessa? Kun valot alkoivat prakaamaan, niin vaikutti, että jännite putosi noin 10 volttiin. Kikkailut ei auta. Pelaa toisinaan, toisinaan ei. Yleensä siis käynnistettessä pelaa. Myös mittariston valot ja takavalo hiipuvat kun oire ilmenee.
Pitää taas käydä uusimassa polttimot. Prkele kun noissa on semmoset idioottimaiset ameriikka-valot, joissa käytetään aivan ihmeellisä polttimoita. Hintaa tietysti toistakymppiä per tuikku... MUR!
Kuulostaisi hieman jännitesäädin vialta...Mulla oli aikanaan Doossa samanlaista vikaa, mutta lamppuja paloi kun heinää...ei montaa kymmenta kilometriä kestänyt ajovalot ja taas sai olla uusimassa...Polariksesta ei niinkään tietoa, mutta tuossa omassa Doossa jännitteensäädin sijaitsee pakosarjan alapuolella...:(mukava homma vaihtaa kun kaikki 3 putkea joutuu käyttämään pois...Tarvike säädin näyttäisi maksavan sun kelkkaasi 30€ EMC:llä...itse ottaisin kuitenkin alkuperäisen, omastani tarvikesäädin hajoitti sitten CDI-boxin (500€) ja lämpö- ja bensamittarin...Alkuperäinen säädin maksoi muistaakseni 65€...
Moro!
Sulla on jännitteen säädin siitä sökönä. Säädin löytyy vasemman polven kohdalta suojamuovien säleikön välistä. Mötikkä näkyykin kun katsoo sinne siitä tuuletusripojen välistä. Noin 4cm X 3cm palikka josta lähtee yksi keltainen johto. Osan sopii vaihtaa paikoillaan kun vaan avaa kuomun. Osan vaihtoon menee noin maksimissaan noin 5 minuuttia. Kyseinen jännitteensäädin maksaa noin 20 euroa.
Tuttu vika minulle kun olen vaihtanut kyseisen osan omaani vm.02 550 sport tourinkiin sekä kahteen muuhunkin samanlaiseen kelkkaan. Tyyppivika tuo jännitteen säätimen rikkoutuminen näissä malleissa. Muutapa niistä ei sitten rikki saakkaan. Pirun hyvä kelkka!
Tarkistin säätimen hinnan ja ainakin Oulussa polariksen liikkeessä LS-motorssilla tarvike säädin on 20 ekee ja alkuperäinen 28 ekee.
Sulla on jännitteen säädin siitä sökönä. Säädin löytyy vasemman polven kohdalta suojamuovien säleikön välistä. Mötikkä näkyykin kun katsoo sinne siitä tuuletusripojen välistä. Noin 4cm X 3cm palikka josta lähtee yksi keltainen johto. Osan sopii vaihtaa paikoillaan kun vaan avaa kuomun. Osan vaihtoon menee noin maksimissaan noin 5 minuuttia. Kyseinen jännitteensäädin maksaa noin 20 euroa.
Tuttu vika minulle kun olen vaihtanut kyseisen osan omaani vm.02 550 sport tourinkiin sekä kahteen muuhunkin samanlaiseen kelkkaan. Tyyppivika tuo jännitteen säätimen rikkoutuminen näissä malleissa. Muutapa niistä ei sitten rikki saakkaan. Pirun hyvä kelkka!
Tarkistin säätimen hinnan ja ainakin Oulussa polariksen liikkeessä LS-motorssilla tarvike säädin on 20 ekee ja alkuperäinen 28 ekee.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”