Autokorikorjaaja koulutus

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

shrteam
-

Autokorikorjaaja koulutus

ViestiKirjoittaja shrteam » 12.1.2009 15:12

Onko kukaan foorumilaisista käynyt kyseistä linjaa amiskassa? Millaisena pidätte ko. koulutusta ja kaikennäköstä tietoa/kokemuksia saa kertoa!

xniko
-

ViestiKirjoittaja xniko » 12.1.2009 20:02

On tullut käytyä, automaalariksihan siinä täälläpäin ainakin samalla myös valmistuttiin. Eipä vaan ole tullut tehtyä päivääkään sen alan töitä, vaan teollisuusmaalariksi tuli ryhdyttyä.
Ei silloin tajunnut niin kovin innolla opiskella, joten oppiminen taisi jäädä vähäiseksi. Ja hyvin huonosti oli silloin täällä alan töitä tarjolla, joten sekin varmaan yksi syy mikä ajoi teollisuusmaalariksi. Työelämässähän sitä sitten vasta alaan kuin alaan opitaan, koulusta saa vaan tuntumaa..

Lapex
-

ViestiKirjoittaja Lapex » 12.1.2009 20:47

viimenen vuosi menossa, ja sylettää niin että on lattiakaivot täynnä...

LauriJT
-

ViestiKirjoittaja LauriJT » 12.1.2009 22:50

on käyty. antaa kyllä hyvät perusvalmiudet, mutta vasta työelämässä se varsinainen oppi ja tarkemmat tiedot hankitaan, itsekin parin vuoden jäljiltä opin jatkuvasti uusia asioita. motivaatio ja kiinnostus kannattaa olla kunnossa tuolla alalla. koulu itsessään voi olla tylsäntuntuinen herkästi jos ei ole valmis tarttumaan hommiin työsalissa.

oma koulutus oli huomattavasti lyhyempi kuin muilla johtuen aikaisemmista opinnoista korkeammalla asteella, joten kävin vain asiaan liittyvän teorian ja käytännön.

työelämä on sitten ihan mielenkiintoista (riippuu kyllä siitä kuinka paljon autojen rassaus yleensä kiinnostaa) ja monipuolista. samanlaisia kolareita ei kovinkaan usein tule vastaan.

Tapsa O
-

ViestiKirjoittaja Tapsa O » 13.1.2009 22:19

Kävin kans. Mä tykkäsin just monipuolisuuden takia kun tulee purku, kasaus ja muut ruuvaushommat, koritöistä oikominen ja vielä tärkeämpänä hitsaukset eri vehkeillä. Ja tietysti maalaukset eri työvaiheineen. Toki tuon koulutuksen jälkeen on turha haaveillakkaan olevansa ammattilainen, mutta pohjana mun mielestä tosi hyvä, suuntautuipa sitten peltisepäksi tai maalariksi.

Aika moni jatkaa "opiskelua" oppisopimuksella tuon jälkeen, jos nyt alalla enää on. Omasta luokasta (n. 15henk) taitaa olla vain 2-3 koulutuksen mukaisissa hommissa. Silloin ku mä valmistuin niin ainakin seinäjoella ja lähiympäristössä oli työpaikat kiven alla. Teollisuusmaalariksi jouduin/pääsin itekkin, päällimmäisenä palkan takia. Eipä kuitenkaan oo päässy vielä 7 vuoden jälkeenkään auton maalauksesta ja ruuvauksesta eroon.

Racejantteri
-

ViestiKirjoittaja Racejantteri » 14.1.2009 18:50

ite kävin eka ammattikoulussa ajoneuvo asentajaksi ja sen jälkeen oppisopimuksella autokorinkorjaajan perustutkinnon ja ammattitutkinnon. ja kyllähän tällä alalla oppii vain tekemällä ja sieltä koulusta saadut taidot ja tiedot on ihan hyvä pohja ja sitten vain työelämään. ite oon 7 vuotta ollu peltiseppona työ on ihan ok hommaa. riippuu paljon paikasta. mutta iltasin ei intoa enää omia autoja kynsiä ku päivät muiden autoja ruuvvaa ja hakkaa.

jarkko suoja
-

ViestiKirjoittaja jarkko suoja » 19.1.2009 20:46

mie kävin kans ajoneuvoasentaja linjan,ja sen jälkeen hetken autokorikorjaaja linjaa.
itse henkilökohtaisesti en siellä oppinut kuin koritinan käyttöä,mutta sekin on vähäistä.
olen tosin ollu vuoden automaalaamossa töissä..:)
perusvalmiuden sieltä saa kyllä.

taggis
-

ViestiKirjoittaja taggis » 14.5.2012 20:16

Ei nyt ammattikoulupuolella mutta aikuiskoulutuksessa autokorinkorjaajaksi opiskeleva täällä hep. Erona tuossa nyt taitaa olla vain se, että me tehdään töitä asiakasautojen (tai miksei omienkin) kanssa käytännössä viitenä päivänä viikossa, aamusta iltaan. Teoriatunteja ollut 3 kuukauden aikana 3.

Toisaalta kun tutkintona on autoalan perustutkinto niin tehdään kyllä paljon muutakin kuin koritöitä, huolloista lähtien.

Mitä nyt toistaiseksi on jäänyt käteen niin pintaoikaisua liimanupeilla, pintaoikaisua Miraclen vehkeillä, perinteinen vasara + vastakappale, koripenkkihommia autorobotilla, nelipyöräsuuntauksia, alustamittauksia, rengastöitä, ilmastointihommia (samalla tuli suoritettua asiaan kuuluva pätevyyskoe pisteillä 18/18 ;D),

Mene ja tiedä, mukavaa ja pätevän oloista hommaa ollut tähän asti. Pakko oli keksiä jotain järkevää tekemistä jatkuvien pätkähommien ja työttömyysjaksojen tilalle... aikaisempi koulutushan on yliopiston puolelta luonnontieteellisestä tiedekunnasta maisterin paperit. Mutta näillä mennään ;)

Koulutuksen pituus näillä eväillä reilun vuoden josta puoli vuotta työpaikalla.

zemz
-

ViestiKirjoittaja zemz » 16.5.2012 19:55

Ite valmistun kesäkuun alussa tolta linjalta ja ite oon ainaki tykänny ja opetus on ollu asiallista. Tuntuu ihan mun ammatiltaki eli oikee tuli valittua, ikinä ei oo oikeestaa kahta just samanlaista hommaa. :D Eli jos aihe kiinnostaa ja kokee et toi ala vois olla itelle sopiva, niin ei muuta ku menoks vaa, ite ainaki suosittelen.

shrteam
-

ViestiKirjoittaja shrteam » 16.5.2012 20:01

Ite valmistun kanssa nytten keväällä. Kyllä ammattikoulussakin välillä tehtiin 5 päivää viikossa hallihommia, mutta ei kovin pitkiä päiviä.

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”