Omistan Evinrude 20hv -85 vuoden persmoottorin.
Koneen kyljessä on kolminapainen virran ulosotto, joka antaa vaihtovirtaa.
Tarkoituksena olisi laittaa sähköstartti ja tasasuuntaus, jotta saa akun lataukseen.
Onko kellään tietoa minkälaista jännitettä se antaa täysillä kierroksilla? Riittääkö pelkkä diodisilta?
Paljonko virran max ulostulo?
Perämoottorin sähköjä
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla oli aikanaan wanha Volvon 35hp perämosa ja sen sähköjen kanssa kikkailin ihan riittävästi. Tosin en yrittänytkään mitään sen kummempaa kuin kulkuvaloja saada toimimaan.
Ongelma oli juurikin se, että watteja ei tullut ulos paljon mitään, mutta kun mosalla päästeli "lämä tiskissä", niin jännite nousi ihan kauheaksi. Suoraan koneen ulosottoon kun kytki 24V polttimon : tyhjäkäynnillä lanka nippa nappa hehkui punaisena. Satamasta ulos ja kaasu pohjaan -> poks, ja lamppu kärähti :) Muistaakseni mittasin noin kolmenkymmenen voltin huippujännitteitä. En saanut minkään sortin diodisiltaa kestämään tuota jännitteen vaihtelua.
Säädettävän regulaattorinkin muistaakseni värkkäsin, mutta kosteus/merivesi ei ollut sellaisen kaveri, huonosti suojatussa/tiivistetyssä kotelossa ko. laitteesta tuli hetkessä vainaa.
Ongelma oli juurikin se, että watteja ei tullut ulos paljon mitään, mutta kun mosalla päästeli "lämä tiskissä", niin jännite nousi ihan kauheaksi. Suoraan koneen ulosottoon kun kytki 24V polttimon : tyhjäkäynnillä lanka nippa nappa hehkui punaisena. Satamasta ulos ja kaasu pohjaan -> poks, ja lamppu kärähti :) Muistaakseni mittasin noin kolmenkymmenen voltin huippujännitteitä. En saanut minkään sortin diodisiltaa kestämään tuota jännitteen vaihtelua.
Säädettävän regulaattorinkin muistaakseni värkkäsin, mutta kosteus/merivesi ei ollut sellaisen kaveri, huonosti suojatussa/tiivistetyssä kotelossa ko. laitteesta tuli hetkessä vainaa.
Eikös virran ulosotto(vaihtovirta) ole nimenomaan tarjoitettu ajo/kulkuvaloa varten.
Tuntuu vähä tyhmältä, että jännite pääsee nousemaan liiaksi käräyttääkseen polttimon. Onko persmoottorin suunnittelija ajatellut, ettei ajettaisi täysillä kierroksilla? :)
Mene ja tiedä. Olisi mukava saada oikeaa tietoa.
Tuntuu vähä tyhmältä, että jännite pääsee nousemaan liiaksi käräyttääkseen polttimon. Onko persmoottorin suunnittelija ajatellut, ettei ajettaisi täysillä kierroksilla? :)
Mene ja tiedä. Olisi mukava saada oikeaa tietoa.
Mikä sitten on oikeaa ja mikä väärää tietoa, mutta tuossa mun Volvossa ei ainakaan ollut minkäänlaista rajoitinta sisäänrakennettuna.
Netistä löytyi tuon koneen sähköjärjestelmästä speksit "Svänghjulsmagnet med högeffektspolar. Eluttag 12V 50W"
[offtopic]
Tuossa on mallikuva mun potilaasta. Kyseisen motin mukana ei kyllä tullu tuommosta mallia. Harmi.
Kuvan lähde kertoo koneen olevan Monark, mutta mun motti oli just tuollainen, ja siinä luki, että Volvo.
[/offtopic]
Netistä löytyi tuon koneen sähköjärjestelmästä speksit "Svänghjulsmagnet med högeffektspolar. Eluttag 12V 50W"
[offtopic]
Tuossa on mallikuva mun potilaasta. Kyseisen motin mukana ei kyllä tullu tuommosta mallia. Harmi.

Kuvan lähde kertoo koneen olevan Monark, mutta mun motti oli just tuollainen, ja siinä luki, että Volvo.
[/offtopic]
Mikäli et käytä akkua muuhun kuin starttiin niin ei se mitään laturia tarvii.
Itsellä 40hv Yammu -87. Asensin jälkeenpäin uudemmasta startin ja vauhtipyörän. Trimmimoottori veneessä sisällä jottei hapetu/syövy. Trimmimoottori on jostain 90-luvun Mercruser sisäperäkoneesta ja tunkki jostain Yamahasta vm?.Alunperin siis trimmitön. 55A akun joutuu lataamaan kerran kesässä täyteen ja hyvin toimii. Mulla ei siis mitään laturia koneessa.Kulkuvalot ottaa virtansa myöskin akulta.
Itsellä 40hv Yammu -87. Asensin jälkeenpäin uudemmasta startin ja vauhtipyörän. Trimmimoottori veneessä sisällä jottei hapetu/syövy. Trimmimoottori on jostain 90-luvun Mercruser sisäperäkoneesta ja tunkki jostain Yamahasta vm?.Alunperin siis trimmitön. 55A akun joutuu lataamaan kerran kesässä täyteen ja hyvin toimii. Mulla ei siis mitään laturia koneessa.Kulkuvalot ottaa virtansa myöskin akulta.
Samaa reseptiä itse aikoinaan käyttänyt. Vanhaan 55hp Kryslerin moottoriin oli laitettu sähköstartti mutta ei laturia, hyvin kesti 60Ah akku kesän kun oli laakin peli käynnistää.
Mutta,mutta. Esim jostain moposta "jännitteensäädin" tollaiseen pakettiin jos jännite nousee liian isoksi. Eli kyseessä on vastuspakka mikä rupeaa hukkaamaan virtaa kun jännite nousee yli 14voltin, eikä siten jännite nouse liian isoksi.
Mutta,mutta. Esim jostain moposta "jännitteensäädin" tollaiseen pakettiin jos jännite nousee liian isoksi. Eli kyseessä on vastuspakka mikä rupeaa hukkaamaan virtaa kun jännite nousee yli 14voltin, eikä siten jännite nouse liian isoksi.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa