bora 1.4l 2001 alustasarja ja tehonlisäys
Valvoja: ffp jäsenet
bora 1.4l 2001 alustasarja ja tehonlisäys
Päivää.
Tommonen laite ois ja vähän matalemmaksi ja tehokkaammaksi se pitäs saada.
Mikähän tohon ois hyvä korkeussäädettävä alustasarja? KW variante 1 ois varmaan hyvä mut vähän liian kallis... Ja sitten tuo tehonlisäys puoli, onko tolle 1.4litraselle tehtävissä mitään et liikkus vähä ilosemmin?
Tommonen laite ois ja vähän matalemmaksi ja tehokkaammaksi se pitäs saada.
Mikähän tohon ois hyvä korkeussäädettävä alustasarja? KW variante 1 ois varmaan hyvä mut vähän liian kallis... Ja sitten tuo tehonlisäys puoli, onko tolle 1.4litraselle tehtävissä mitään et liikkus vähä ilosemmin?
Taitaa tuo 1.4 olla rauhallisen miehen auto ajaa jos tahdot että se paljon alle tuon 8 söisi. Itsellä on kokemusta kolmesta 1.6 koneisesta Volkkarista, kaks boraa ja IV golffi, ja kaikki syöneet 5.6-8 matka-ajosta taajamapyöritykseen. Tuosta ~100 hepasta kun otetaan muutama kymppi pois jotta ollaan 1.4:n tehoissa niin melkolailla nätisti saat pienempiin kulutuksiin ajella matkaa. Mikään kevyt koppi tuo Borakaan ei kuitenkaan ole, joten "kauppakassissa" kulutus nousee äkkiä pienestä koneesta huolimatta tai siitä johtuen.
Eli jos tuntuu että 1.4:n tehot ei riitä, ja kulutus on korkea alkaa olla keinot vähissä. Itse ainakin lähtisin purkamaan yhtälöä tarkastelemalla oikeita tarpeitaan kulutuksen ja tehontarpeen suhteen ja sitte kurkkaamalla lompakkoon. Jos kulutus saa olla kasin ja huomaa ettei ookkaan niin kiire nii sitte kannattaa laittaa alustasarjaa sun muuta omaksi viihdykkeeksi. Suomessa tuo 1.4 kuitenki riittää, ja sillä ehtii ihan varmasti riittävästi.
Eli jos tuntuu että 1.4:n tehot ei riitä, ja kulutus on korkea alkaa olla keinot vähissä. Itse ainakin lähtisin purkamaan yhtälöä tarkastelemalla oikeita tarpeitaan kulutuksen ja tehontarpeen suhteen ja sitte kurkkaamalla lompakkoon. Jos kulutus saa olla kasin ja huomaa ettei ookkaan niin kiire nii sitte kannattaa laittaa alustasarjaa sun muuta omaksi viihdykkeeksi. Suomessa tuo 1.4 kuitenki riittää, ja sillä ehtii ihan varmasti riittävästi.
Jos tuntuu että taskunpohjalla on ~700e ihan täysin ylimääräistä rahaa, niin käy kokeilemassa mitä saadaan aikaiseksi. Esimerkkinä vaikka täältä: http://digituning.com/fi/tuotteet/vw.htm , toki muitakin paikkoja löytyy mihin viedä rahansa. Turbodieselit ja bensaturbot vain ovat paljon parempia kohteita optimoinneille kuin vaparit. Hyöty/hinta-suhde asettuu paljon paremmaksi.
Jostain syystä monet kyselevät tätä vaparin "lastutusta", mutta hyvin harva loppujenlopuksi siihen rupeaa. Se on oikeasti kannattavampaa vaihtaa auto vaikka hieman vanhempaan ja tehokkaampaan kuin ruveta omaa "kullanmurua" lastuttamaan lisähevosten toivossa. Sullakin taitaa olla edessä kohta jakoremmin vaihto ellet ole sitä tehnyt, ja sekään ei ihan ilmainen toimenpide ole, joten jos vielä kaveriksi alustasarjaa ja moottorin "piristämistä" harkitset niin mieti paljonko se on suhteessa auton arvoon.
Fiksuinta voisi olla ajella Borallasi niin pitkään kun se oikeasti kulkee hyvästi tai että lompakkoon ilmestyy likviditeettiä toisen auton laittoa varten.
Jostain syystä monet kyselevät tätä vaparin "lastutusta", mutta hyvin harva loppujenlopuksi siihen rupeaa. Se on oikeasti kannattavampaa vaihtaa auto vaikka hieman vanhempaan ja tehokkaampaan kuin ruveta omaa "kullanmurua" lastuttamaan lisähevosten toivossa. Sullakin taitaa olla edessä kohta jakoremmin vaihto ellet ole sitä tehnyt, ja sekään ei ihan ilmainen toimenpide ole, joten jos vielä kaveriksi alustasarjaa ja moottorin "piristämistä" harkitset niin mieti paljonko se on suhteessa auton arvoon.
Fiksuinta voisi olla ajella Borallasi niin pitkään kun se oikeasti kulkee hyvästi tai että lompakkoon ilmestyy likviditeettiä toisen auton laittoa varten.
Jakoremmi juuri vaihdettu, takajarrut uusittu aika pitkälle, ruostesuojauksen tarkastus ja paikkaus tehty, öljyi vaiheltu ja jotain viel tässä vähän aika sitten. Auto on kyllä tosiaankin hyvässä kunnossa. Taitaa olla tuo tehon hakeminen turhaa mutta toi alustasarja vois olla kiva. Oiskohan G&M korkeussäädettävä alustasarja mitään? Maksaa noin 500e. Kuin leveet renkaan tonne mahtuu pyöriin? Aattelin laittaa vanteiks keskikinin kt1 16x7.5 tai sitte bbs jokku 16x8 kokoset. Mahtuuko noi tohon?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
alustasarjasta sen verran että kaverilla on eibach pro-system. Pudottaa muistaakseni 30mm. On todella mukava alusta. Tuo sopivasti jämäkkyyttä, muttei ole mikään pintakova. Saksasta kuluineen hieman reilu 500e. Laitan linkkiä vaikka myöhemmin kun pääsen kotikoneelle.
Itse ajattelin tuota alustaa itsellenikin jossain vaiheessa tilata.
Itse ajattelin tuota alustaa itsellenikin jossain vaiheessa tilata.
riippuu melko paljon valmistajasta. Ainakin Eibachilla on eri sarja eri moottoriversioille juuri siksi että olisi oikeat jäykkyydet eri painoisille moottoreille ym... Jollain halpis halpis sarjoilla varmaan todennäköisempää että jää esim keulimaan...
Muistelisin, että jollakin valmistajalla oli mm. Golfiin ja Boraan sama sarja. Ja koska autojen perät eri painoisia, niin toisessa jää keulimaan.
Muistelisin, että jollakin valmistajalla oli mm. Golfiin ja Boraan sama sarja. Ja koska autojen perät eri painoisia, niin toisessa jää keulimaan.
Jos nyt kuitenkin antaisit vakiosuodattimen ja äänenvaimentimen olla paikoillaa. Vaparista ei tuohon koneeseen ole mitään iloa ja äänenvaimentimen poistolla tuskin saat muuta lisää kuin ääntä.
Sijoita tuossa säästyvät rahat kunnon renkaisiin. Täällä kun perinteinen tyyli on isot ja helkkarin kalliit vanttet joiden päälle sitten halvimmat mahdolliset renkaat. Eibachin alustan kaveriksi jotkut 16" oem-vanteet esim. GTI:n BBS:t 205/55-16 renkailla niin 1.4 ei hyydy ihan totaalisesti.
Sijoita tuossa säästyvät rahat kunnon renkaisiin. Täällä kun perinteinen tyyli on isot ja helkkarin kalliit vanttet joiden päälle sitten halvimmat mahdolliset renkaat. Eibachin alustan kaveriksi jotkut 16" oem-vanteet esim. GTI:n BBS:t 205/55-16 renkailla niin 1.4 ei hyydy ihan totaalisesti.
Yksi hyväksi todettu alustasarja: KW Sport Suspension. Löytyy -40 ja -50mm madalluksella, hintaa 519e, esimerkiksi tuolta.
Ja näköjään on -40mm setti alennuksessakin. :)
Golfiin ruuvattuna tuo -50mm setti asettui tuollaisellekorkeudelle. Tai no on se saattanut puoli senttiä valua alaspäin tuosta, etenkin perästä. Kuva kun on liki heti asennuksen jälkeen otettu.
Mutta melko miellyttävä setti ajella, ei ole mikään ihan kamala kivireki, vaikka jämäkkä onkin. Ja mikä tärkeintä minun mielestäni, ei kallistele, vaikka kuinka kanttaat ramppiin! (Tärkeä ominaisuus 1.4 Borassa, urheiluautojen sukua kun on!) ;) Ja niin, onhan se KW. :)
Ja näköjään on -40mm setti alennuksessakin. :)
Golfiin ruuvattuna tuo -50mm setti asettui tuollaisellekorkeudelle. Tai no on se saattanut puoli senttiä valua alaspäin tuosta, etenkin perästä. Kuva kun on liki heti asennuksen jälkeen otettu.
Mutta melko miellyttävä setti ajella, ei ole mikään ihan kamala kivireki, vaikka jämäkkä onkin. Ja mikä tärkeintä minun mielestäni, ei kallistele, vaikka kuinka kanttaat ramppiin! (Tärkeä ominaisuus 1.4 Borassa, urheiluautojen sukua kun on!) ;) Ja niin, onhan se KW. :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa