Onko järkisyitä?Keskustelua moottorimalleista.
Valvoja: ffp jäsenet
Onko järkisyitä?Keskustelua moottorimalleista.
Pikkasen menee essonbaari pähkäilyksi mutta...
Löytyykö jotain järkisyitä valita V5 moottori 1.8T:n tai 2.8 V6:n sijaan?
Entäs 2.6 veekutonen 2.4 v6:n ja 2.8 V6:n sijaan?
Pitkään jo ollaan eri yhteyksissä mietitty näiden moottoreiden "viisautta", toki tuo 2.6 v6 on vanhempi kun 2.4 ja 2.8?
Keskustelua?
Löytyykö jotain järkisyitä valita V5 moottori 1.8T:n tai 2.8 V6:n sijaan?
Entäs 2.6 veekutonen 2.4 v6:n ja 2.8 V6:n sijaan?
Pitkään jo ollaan eri yhteyksissä mietitty näiden moottoreiden "viisautta", toki tuo 2.6 v6 on vanhempi kun 2.4 ja 2.8?
Keskustelua?
Viimeksi muokannut dr_ink, 6.11.2008 17:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onko noilla huoltokustannuksilla sitten kuinka paljon merkitystä vanhassa autossa.. Ykskasiteessäkin kun on turbo joka on kulutusosa yms.. Jos pitäs valita, vakio ykskasitee vai V6 niin kyllä ainakin itse päätyisin V6 puoleen vahvasti.
Noikin on niin makuasioita, kummasta tykkää.. Lastulla turbo on ihan kiva, mutta kyllä itse mieluummin V6:lla kaupungissa ajelin kuin ahdetulla (tosin 2,2 20vt).
Kannattaa koeajaa, ja päättää sitten omien mieltymyksien mukaan minkä ottaa.
Noikin on niin makuasioita, kummasta tykkää.. Lastulla turbo on ihan kiva, mutta kyllä itse mieluummin V6:lla kaupungissa ajelin kuin ahdetulla (tosin 2,2 20vt).
Kannattaa koeajaa, ja päättää sitten omien mieltymyksien mukaan minkä ottaa.
Ykskään noista vaihtoehdoista ei mahdu järjen kanssa samaan lauseeseen, että siinä mielessä se on ihan sama minkä ottaa. Valinta pitää tehdä ihan puhtaasti fiilistelemällä, käyttötarkoitus ja kotelon koko huomioiden.
Huolto/korjauskulut on yksilökohtaisia vanhoissa, bensaakin palaa juhlavasti kaikilla vaihtoehdoilla.
Itse en vaihtaisi pikkukoneen turbopotkua laiskaan vee-koneen mylvintään :)
Huolto/korjauskulut on yksilökohtaisia vanhoissa, bensaakin palaa juhlavasti kaikilla vaihtoehdoilla.
Itse en vaihtaisi pikkukoneen turbopotkua laiskaan vee-koneen mylvintään :)
Itsellä ei kokemusta ykskasiteestä ole, mutta itse yllätyin V6:sen (quattro) taloudellisuudesta. Kulutus oli melkolailla tasaista 10-12 tuntumaa, ajoi sitten matkaa tai nurkissa (eikä mitään tiiliskiveä kaasupolkimen alla). Ei se ykskasiteekään ainakaan kovin paljoa ton alle mene seka-ajossa.. (etenkään seka-ajossa). Ja muutenkin, jos pitää miettiä olematonta kulutuseroa, ei vanhaa, "tehokkaampaa" autoa kannata harkita laisinkaan.
-
- -
- Viestit: 161
- Liittynyt: 2.7.2005 17:17
Mulla on ykskasitee ilman mitään virejä, niin sekalaisessa ajossa menee sellainen 9-10 l/100km. Sitten jos ajelee maantietä talvinopeuksilla (~90 km/h) ja talvikiekoilla (15" peltivanteet) niin menee siihen 7 l kantturoihin ja jos oikein pihistää niin voi päästä alle seitsemänkin.
Kesällä tuo kulutus pyörii kesänopeuksilla 18 " kesänakeilla motarilla siinä 9-10 l välillä. Tuossa alhaalla on linkki tankkaus.comiin, jonne olen listanut viime tammikuusta asti omia tankkauksia.
Itseä on viime aikoina alkanut kyrpimään tuo alaväännön puute. Pienillä kierroksilla ei ole vääntöä paljon paskaakaan, mutta korkeammilla kierroksilla (2400->rpm/min) alkaa vääntöä löytyä.
Linkki tankkaus.comiin
Kesällä tuo kulutus pyörii kesänopeuksilla 18 " kesänakeilla motarilla siinä 9-10 l välillä. Tuossa alhaalla on linkki tankkaus.comiin, jonne olen listanut viime tammikuusta asti omia tankkauksia.
Itseä on viime aikoina alkanut kyrpimään tuo alaväännön puute. Pienillä kierroksilla ei ole vääntöä paljon paskaakaan, mutta korkeammilla kierroksilla (2400->rpm/min) alkaa vääntöä löytyä.
Linkki tankkaus.comiin
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
hapelton1 kirjoitti:Mistäköhän autosta oli kyse? Audi , VW vai jokin muu? Vuosimalli? .
No otetaan tuohon 1.8T, V5 ja 2.8 V6 autoksi vaikka Mk4 golffi, vuosimallia lienee turha sen tarkemmin pähkäillä?
Ja 2.4, 2.6 ja 2.8 V6 koneethan löytyy esim. B5 A4 audista joten olkoon se sitten esimerkkinä tässä.
Tarkoitus oli herättää keskustelua eritoteen Golffissa V5 ja Audissa 2.6 moottoreiden mahdollisesta "väliin putoamisesta". Eli onko mitään järkisyitä hankkia juuri ko. moottoreilla varustettuja kulkineita?
Vertailun vuoksi
Golf 4
1.8T R4 150/180hv 210/235Nm
2.3 V5 150/170hv 205/220Nm
2.8 V6 204hv 270nm
Audi A4 B5
2.4 V6 165hv 230Nm
2.6 V6 150hv 225Nm
2.8 V6 174/193hv 250/240Nm (12v/30v)
Lähde: Autowiki
Joku voinee kaivella vielä kulutuksia ym. specsejä ko. moottoreista?
hapelton1 kirjoitti:Itsellä V6 Golf sen takia, että ainoa järkevä vaihtoehto nelivedon kanssa.
Tätä en mukisematta osta, mielestäni tuo ARL moottorikin sopii vallan mainiosti nelivedon pariksi ja vaikuttaa melko järkevältä. 150hv, 320Nm ja noin 5.8l / 100km on mennyt heinäkuun alun jälkeen sekalaisessa ajossa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kulutuksia itse katselen www.autotalli.com → autoarkisto.
Hankin tommosen 2,6 koneisen audin (80 quattro).
Koneena toi on varsin mukava ja tehokas. Toki kaikki on suhteellista, mutta 1.8 golffin jälkeen kaikki on =). En näkisi tota minään väliinputoajamallina kuitenkaan.
Järkisyitä hankkia toi kone vaikka 2.8 verrattuna ei vissiin ole, mutta jos löytyy hyvä yksilö, niin en jättäisi ostamasta koneen vuoksi.
Ajotietokoneen mukaan se on nyt vieny 9-10l seka-ajossa.
Koneena toi on varsin mukava ja tehokas. Toki kaikki on suhteellista, mutta 1.8 golffin jälkeen kaikki on =). En näkisi tota minään väliinputoajamallina kuitenkaan.
Järkisyitä hankkia toi kone vaikka 2.8 verrattuna ei vissiin ole, mutta jos löytyy hyvä yksilö, niin en jättäisi ostamasta koneen vuoksi.
Ajotietokoneen mukaan se on nyt vieny 9-10l seka-ajossa.
Itse mk4 2.8 v6 4motion golfilla ja muutamilla 1.8t audeilla ja volkkareilla ajaneena voisin sanoa seuraavaa..
Jossei hinkua ole virittää niin ottaisin 2.8 v6, pirtsakan oloinen ja hyvin vääntäbä moottori, verrattuna vakio 1.8t:hen, joka lähtee vakiona kun purkka tukasta. Toisaalta 1.8t:ssä on virityspotentiaalia toisella tavalla kun v6:sessa.
Huoltokustanuksetkin ovat melko lailla samaa, 1.8t joutuu vaihtaan jakopääremeliä, turboa yms.. v6 menee tosiaan pari tulppaa ja pari litraa öljyä enemmän siinä ne erot melkeimpä onkin..
Ainut miinus v6 kannalta on sen kulutus vrt. 1.8t
Noista muista moottorista sitten ei omakohtaisia kokemuksia olekaan.
Tietysti golfissahan 2,8 v6 koneessa on 204hv ja esim. a4 2,8 v6 on 193hv, jokatapauksessa ääni v6:selle, jossei suunnitelmissa ole virittää moottoria. Muussa tapauksessa 1,8t koska sehän on loistava aihio virittämiseen..
Jossei hinkua ole virittää niin ottaisin 2.8 v6, pirtsakan oloinen ja hyvin vääntäbä moottori, verrattuna vakio 1.8t:hen, joka lähtee vakiona kun purkka tukasta. Toisaalta 1.8t:ssä on virityspotentiaalia toisella tavalla kun v6:sessa.
Huoltokustanuksetkin ovat melko lailla samaa, 1.8t joutuu vaihtaan jakopääremeliä, turboa yms.. v6 menee tosiaan pari tulppaa ja pari litraa öljyä enemmän siinä ne erot melkeimpä onkin..
Ainut miinus v6 kannalta on sen kulutus vrt. 1.8t
Noista muista moottorista sitten ei omakohtaisia kokemuksia olekaan.
Tietysti golfissahan 2,8 v6 koneessa on 204hv ja esim. a4 2,8 v6 on 193hv, jokatapauksessa ääni v6:selle, jossei suunnitelmissa ole virittää moottoria. Muussa tapauksessa 1,8t koska sehän on loistava aihio virittämiseen..
Oma TT 1.8T (vakkarina) vie sen about 9 litukkaa sataselle nurkissa ja sillä tulee ajettuakin enemmän tuota nurkka-ajoa ja passatilla tehdäänkin sitten nuo pitemmät matkat joka imasee sen 9-10litraa sataselle joten plusmiinus nolla kun on vara valita (kehuskel :D ).
Molemmissa on viehätyksensä, jos tahtoo revitellä niska jäykkänä ja kikkailla yms niin 1.8T alle ja jos haluaa rauhallista ja etenkin tasasta vääntöä niin V6 tärähtää käyntiin.
Talvella:
1.8T = auto täynnä käsiä kun tahtoo väkisinkin kikkailuttaa kun on tuo turbon potku
V6 = Helvetin tasasta ja joskus tylsänkin helppoa menoa.
Molemmissa on viehätyksensä, jos tahtoo revitellä niska jäykkänä ja kikkailla yms niin 1.8T alle ja jos haluaa rauhallista ja etenkin tasasta vääntöä niin V6 tärähtää käyntiin.
Talvella:
1.8T = auto täynnä käsiä kun tahtoo väkisinkin kikkailuttaa kun on tuo turbon potku
V6 = Helvetin tasasta ja joskus tylsänkin helppoa menoa.
kyllä se TT :n turbo potkaisee jo silleen että sen huomaa. ei nyt varsinainen potku mutta eroaa selvästi pienempitehoisten tasaisen kuminauhaväännön linjasta.
oma 225 vakio TT vie matka-ajossa talvirenkailla(vakiokoko) talvinopeuksilla 6.2L/100km ja vastaavasti kesällä ja kesänopeuksilla litran enemmän (235/40/18 renkaat). kaupungissa mehu maistuu siinä kymmenen litran molemminpuolin. usein ollut jotain 10.8L/100km.
oma 225 vakio TT vie matka-ajossa talvirenkailla(vakiokoko) talvinopeuksilla 6.2L/100km ja vastaavasti kesällä ja kesänopeuksilla litran enemmän (235/40/18 renkaat). kaupungissa mehu maistuu siinä kymmenen litran molemminpuolin. usein ollut jotain 10.8L/100km.
oma 225 vakio TT vie matka-ajossa talvirenkailla(vakiokoko) talvinopeuksilla 6.2L/100km ja vastaavasti kesällä ja kesänopeuksilla litran enemmän (235/40/18 renkaat).
Et kai vaan kato noita lukemia ajotietokoneelta... se valehtelee ainakin minulla n. 10% (nyttemmin tosin säädetty VCDS:llä näyttämään suurinpiirtein oikein). Ikinä en ole itse päässyt alle 7:n lukemiin. Niukasti alle kasin pääsee, kun köröttelee 80km/h eikä ohittele juurikaan. Keskikulutus sitten onkin siellä kympin lähellä... paitsi kohta kun tulee liukkaa ja on pakko kikkailla, niin ei riitä sekään.
joo sori en miettiny tuota niin pitkälle :)
joo kyllä ne on ajotietokoneelta. mutta siellä nurkilla ne pyörii. vertailukohtana eilen ajettu 350km pätkä. tasaista ajoa ilman kummempia pysähdyksiä. kierrokset siellä 2k tietämillä rengaspaineet 2,5 ja pyöränkumat juuri säädetty. kaksi henkilöä, yksi pieni kassi. kone vasta huollettu. ilmastointi economilla. helposti alta puolella tankilla pääsi. laskin äsken todellisen kulutuksen ns. "noin-arvoilla" ja matka-ajossa näkyy jäävän sinne 7L/100. varmaan pystyisi nipistämään vähän vielä sen allekin jos en ois paria ohitusta tehnyt ja en olisi niitä paria pikku pysäytystä tehnyt kissan matkapahoinvoinnin takia.
se 10% kuulostaa ihan uskottavalta tietokoneen virheeltä. ei tuo tuolle koneelle kuitenkaan paha ole. 6.5 vei suunnilleen tuo entinen oktaviakin 1.8 20v vaparilla. varmasti jos olisin normaalilla ajotyylillä hyvällä kelillä mennyt niin olisi imenyt reippaasti yl kahdeksaa. nyt vaan oli niin surkea näkyvyys
mittaristo on vaihdettu joten toimii aika oikein
joo kyllä ne on ajotietokoneelta. mutta siellä nurkilla ne pyörii. vertailukohtana eilen ajettu 350km pätkä. tasaista ajoa ilman kummempia pysähdyksiä. kierrokset siellä 2k tietämillä rengaspaineet 2,5 ja pyöränkumat juuri säädetty. kaksi henkilöä, yksi pieni kassi. kone vasta huollettu. ilmastointi economilla. helposti alta puolella tankilla pääsi. laskin äsken todellisen kulutuksen ns. "noin-arvoilla" ja matka-ajossa näkyy jäävän sinne 7L/100. varmaan pystyisi nipistämään vähän vielä sen allekin jos en ois paria ohitusta tehnyt ja en olisi niitä paria pikku pysäytystä tehnyt kissan matkapahoinvoinnin takia.
se 10% kuulostaa ihan uskottavalta tietokoneen virheeltä. ei tuo tuolle koneelle kuitenkaan paha ole. 6.5 vei suunnilleen tuo entinen oktaviakin 1.8 20v vaparilla. varmasti jos olisin normaalilla ajotyylillä hyvällä kelillä mennyt niin olisi imenyt reippaasti yl kahdeksaa. nyt vaan oli niin surkea näkyvyys
mittaristo on vaihdettu joten toimii aika oikein
Itse en ole noita kulutuksia hirveästi miettinyt... Pointi oli enemmän tossa kulkupuolessa. Omallani huomannut monta kertaa, että olen liikenteentukkona kun autoja sujahtaa vasemmalta ja oikealta puolelta ohi kun esim. lähtee valoista. Sen takia 1.8t voisi olla parempi (vähän viritettynä) että pysyy edes liikenteen mukana... :)
Miten mahdollista, jos liikennevaloista lähtee niin porukka puskee eelle vasemmalta puolen.
Vaihde silmässä ja reaktiokyky siinä, että ku keltanen syttyy, niin lähdet niinkuin hauki rannasta.. taikka sitten niinkuin mummo hangesta. Ja tietenkin jättäen kaksi mustaa raitaa tiehen. ;D
Tai jos olet vasta muuttanut kaupunkiin etkä vielä tunne liikennevalojen suuntia niin silloin on vaikea ennakoida. Itse kun alkanut oppia näitä Oulun liikennevaloja, niin tietää lähteä juuri siinä keltasen kohdalla, eikä kyllä pahemmin muutkaan ohittele, kun itse on jo seuraavilla valoilla kun porukka ettinyt sitä vaihdetta ja alkavat saavuttaa korttelin päähän.
Ja jos joku sielä tukkona on, niin minunhan siellä pitäisi olla, tuolla hurjalla 1.3 kaasarikoneella jossa sitä yrkyä on niin maan prkleesti.. :D
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa