Adapteripultti korkkasi hampaansa - mikä neuvoksi?
Valvoja: ffp jäsenet
Adapteripultti korkkasi hampaansa - mikä neuvoksi?
Perkele!
Renkaanvaihto oli meneillään viimeisessä renkaassa ja viimeisessä pultissa, joka oli tietysti se adapteripultti. Niinhän siinä kävi, että tuosta pultista lähti sitten hampaat ja nyt siellä on komea pyöreä hampaaton pultti pitelemäss toista eturengasta vissiin ikuisesti paikallaan. Hitsaamaan tuohon ei pääse, sillä, pultti on vanteen sisällä.
Millä tuo saadaan pois? Poraamalla vai miten? Apuva, pakkaset tulee jo ens viikolla.
Renkaanvaihto oli meneillään viimeisessä renkaassa ja viimeisessä pultissa, joka oli tietysti se adapteripultti. Niinhän siinä kävi, että tuosta pultista lähti sitten hampaat ja nyt siellä on komea pyöreä hampaaton pultti pitelemäss toista eturengasta vissiin ikuisesti paikallaan. Hitsaamaan tuohon ei pääse, sillä, pultti on vanteen sisällä.
Millä tuo saadaan pois? Poraamalla vai miten? Apuva, pakkaset tulee jo ens viikolla.
Vaimoa jo nylkytin päivällä, että ei nyt renkaan nylkytys kiinnosta. Ei se siitä tietenkään mihinkään liiku, kyllä yksi pultti sen niin tiukasti kiinni pitää kera keskiön.
Pitänee soitella rengasliikkeet. Ainahan tuon voi porata pois ja sitten irroittaa renkaan ja hitsata pulttiin vaikka mutteri kiinni. Noh, eiköhän tuo yksi talvi kesärenkaillakin mene...
Pitänee soitella rengasliikkeet. Ainahan tuon voi porata pois ja sitten irroittaa renkaan ja hitsata pulttiin vaikka mutteri kiinni. Noh, eiköhän tuo yksi talvi kesärenkaillakin mene...
Pulttikoneella sitä yritinkin ja varmaan siksi just korkkasi niin helposti.. Skodan alkuperäisten aluvanteiden mukanahan tuo pultti on tullut.
En oikke tiedä millä sinne lämpöä antaisi. Sulaneeko koko aluvanne samalla. Reikä ja myös ulkokehä on siis nyt täysin pyöreä, joten voi olla vaikea sinne hylsyjä lyödä.
Kylläpä vituttaa.
En oikke tiedä millä sinne lämpöä antaisi. Sulaneeko koko aluvanne samalla. Reikä ja myös ulkokehä on siis nyt täysin pyöreä, joten voi olla vaikea sinne hylsyjä lyödä.
Kylläpä vituttaa.
kyseessä saattaa olla stilauton vanteissa käytettyjä pultteja eli tarvii semmosen erikoisavaimen. näin ymmärsin aloittajan viestistä.
eli vanteita ei voi laittaa normaaleilla pulteilla ku pultinreiät on sen verran pienet.
poraaminen on varmaan helpoin vaihtoehto.
edit: petteri ehti kirjottaa samalla aikaa ku itekki kirjotin tätä.. kannattaa käydä rengasliikkeessä niin ne saa irroitettua pultit
eli vanteita ei voi laittaa normaaleilla pulteilla ku pultinreiät on sen verran pienet.
poraaminen on varmaan helpoin vaihtoehto.
edit: petteri ehti kirjottaa samalla aikaa ku itekki kirjotin tätä.. kannattaa käydä rengasliikkeessä niin ne saa irroitettua pultit
Omasta golfista joku vuosi sitten rengasliikkeessä väänsivät pulttipyssyllä paskaksi lukkopultin. Eipä noita koskaan saisi pulttipyssyllä aukoa vaan näin menivät tekemään. No eipä ne muuta siellä liikeessä tuumanneet kun kirosivat vaan että miksi vitussa tollasia pitää vanteisiin laittaa...
Ajoin sitten viereiselle pajalle missä hitsattiin se lukkopulttien hylsy sinne kiinni ja väännettiin auki.
Ja tottahan toki vanne hieman otti lämpöä tuosta operaatiosta vaan eipä tuohon jäänyt onneksi kuin pieni jälki siitä...
Ajoin sitten viereiselle pajalle missä hitsattiin se lukkopulttien hylsy sinne kiinni ja väännettiin auki.
Ja tottahan toki vanne hieman otti lämpöä tuosta operaatiosta vaan eipä tuohon jäänyt onneksi kuin pieni jälki siitä...
^ itsekkin kiroan noita pultteja joka päivä että miksi pitää laittaa. ja pulttikoneella tulee auottua aina.. kuhan varovaisesti aukasee niin ei se niin kipiää ota. tai ainaskaan en itse ole yhtään sarjaa rikkonu viel. eroja toki on sarjoissa ja tämän hetkisestä parhaimmaksi on todettu bemarin orggis lukkopultit
mulla toissa keväänä oli octavian kanssa ihan sama jumppa, kaverin kanssa se porattiin ja hakattiin pois. Lopussa ei säälitty enää edes orkkis vannetta, vaan taottiin kunnes lähti. Taisi ison mallinen taltta sinne upota niin, että viimein aukesi. Vannekkin jäi ehjäksi, paitsi pientä kosmeettista hipaisua näkyy siellä täällä reiän ympärillä.
-
- -
- Viestit: 11
- Liittynyt: 26.4.2008 16:04
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
eiköhän se kusipää narkkari mee vaan sinne auton sisälle ja vie sieltä kaiken mitä irti saa..
ainaskin itsellä näytti vanteet olevan aamulla paikalla mutta näyttö ja subbari oli kyllä kadonnu.
Et siis ole koskaan nähnyt autoa makaamassa jarrulevyt asfalttia vasten kun piripää on keikannut siitä vanteet alta?
Ei niiden lukkopulttien avaaminen nyt mitään rakettitiedettä ole ja jos ei rengasliikkeen työntekijän tekniikka riitä niiden avaamiseen niin kannattaa varmaan harkita alan vaihtoa.
Jouduinpa itsekkin avaamaan pilalle menneen lukkopultin, ja otin hommasta kuviakin. Onnistuu kotikonstein, tarvitset kunnon Pajavasaran ja sopivan/vähän pienehkön hylsän. Lyö hylsä väkisellä sen lukkopultin päälle, jos on pyöreä ulkoreunaltaan niin kuin tuo McGuard.
Ohjeet, kopioin tuolta projektitopickista tännekkin.
Siellä se lukkopultti on.
Avain on sökö, ei toivoakaan saada auki.
Joten haetaan irrotusvälineet.
Löin siis hylsän väkisellä paikalleen tuon pyöreän pultinkannan päälle, ja väänsin pultin pois.
Kierre täysin ehjä, avain oli vain sökö.
Pultinkanta
Sitten vain tavallinen pultti tilalle, ja kovaa ajoa.
Ohjeet, kopioin tuolta projektitopickista tännekkin.
Siellä se lukkopultti on.

Avain on sökö, ei toivoakaan saada auki.

Joten haetaan irrotusvälineet.

Löin siis hylsän väkisellä paikalleen tuon pyöreän pultinkannan päälle, ja väänsin pultin pois.

Kierre täysin ehjä, avain oli vain sökö.
Pultinkanta

Sitten vain tavallinen pultti tilalle, ja kovaa ajoa.
Katkesi vyötäröllinen pultti omasta vehkeestä kun piti laittaa talvinakit alle viime syksynä.
3 pyörää 30min, neljäs pyörä 30h (tuli yöaika vastaan) :(
Ei tuosta kuvasta saa oikein selvää, mutta periaateessa porasin syvän reiän pultin keskelle,
ja löin moskalla jonkun sopivan torx-palan siihen koloon. Ei se vaan irronnut sillä, vaan piti
porata vielä ohkaisemmaksi se kartion ja kierteen kohtaamiskohta ja lähteä pikku kortteli^w
*illurallille neljä pulttia kierroksen löystyneenä. Siellä se vanne kolisi mutta pulttiperhana
ei liikkunut. Toinen -lluralli kierros ja uusi torxin lyönti reikään niin lähti hienosti. Ei jälkeäkään
vanteessa.
Kyllä tuossa talttaakin on kokeiltu (palat lensivät pultista). Ja vaikka mitä raskasta ja rasvaista
työkalua.
3 pyörää 30min, neljäs pyörä 30h (tuli yöaika vastaan) :(
Ei tuosta kuvasta saa oikein selvää, mutta periaateessa porasin syvän reiän pultin keskelle,
ja löin moskalla jonkun sopivan torx-palan siihen koloon. Ei se vaan irronnut sillä, vaan piti
porata vielä ohkaisemmaksi se kartion ja kierteen kohtaamiskohta ja lähteä pikku kortteli^w
*illurallille neljä pulttia kierroksen löystyneenä. Siellä se vanne kolisi mutta pulttiperhana
ei liikkunut. Toinen -lluralli kierros ja uusi torxin lyönti reikään niin lähti hienosti. Ei jälkeäkään
vanteessa.

Kyllä tuossa talttaakin on kokeiltu (palat lensivät pultista). Ja vaikka mitä raskasta ja rasvaista
työkalua.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vastaava juttu tapahtui golffin kanssa. Elokuussa ostin alkuperäiset BBS:t joiden mukana tuli oem-lukkopultit (sinällään hyvät ei siinä mitään). Kaverit tuli just viikonlopun viettoon kun olin ekaa rengasta vääntämässä alle joten kuparitahnan laitto unohtui siinä hötäkässä "onhan näissä pulteissa vielä keväiset kuparitahnat".
Lokakuussa talvirenkaita alle vaihtaessa viimeisen renkaan lukkopultti olikin leikannut itsensä huolella kiinni, Loppupeleissä hitsattiin mutteri pultinkannan jämään jolla sai auki.
Oli mielenkiintoista ajella pari päivää loska/lumikelillä 3xkitkarengas ja toinen eturengas kesärengas. Omaan pihaan ei meinannut päästä kun lumi oli tamppaantunut siihen ja loiva ylämäki :)
Tämän jälkeen on kummasti muistanut laittaa kuparitahnaa pultteihin. Kaulushan pulteissa oikeastaan on tärkein paikka mihin laittaa kuparitahnaa.
Lokakuussa talvirenkaita alle vaihtaessa viimeisen renkaan lukkopultti olikin leikannut itsensä huolella kiinni, Loppupeleissä hitsattiin mutteri pultinkannan jämään jolla sai auki.
Oli mielenkiintoista ajella pari päivää loska/lumikelillä 3xkitkarengas ja toinen eturengas kesärengas. Omaan pihaan ei meinannut päästä kun lumi oli tamppaantunut siihen ja loiva ylämäki :)
Tämän jälkeen on kummasti muistanut laittaa kuparitahnaa pultteihin. Kaulushan pulteissa oikeastaan on tärkein paikka mihin laittaa kuparitahnaa.
H. Jormalainen kirjoitti:Tämän kannustamana kaikki varmaankin muistaa laittaa jotain rasvaa lukkopultteihin...
Samaan asiaan kiinnitin huomiota noita EscMk3:n ja haraldin kuvia katsellessa. Jos nuo kuvat pulteista ovat "suoraan ajosta" eli suurempia putsaamatta, niin eipä ihme että jumittaa ja lukkopultit / avaimet hajoaa. Kyllä ne kierteet ja myös kartio kannattaa rasvata, ja mielellään sellaisella vaseliinilla/kuparitahnalla/jne. joka myös pysyy (ja voitelee vielä puolen vuoden päästä) eikä millään crc:llä...
Rengasliikkeissäkin joutuu yleensä pyytämään että "laittaisitko vaseliinia noihin pultteihin", ja vastaus on jotta "ei meillä ole tapana näitä rasvailla" ja sitten vedetään pulttipyssyllä kuivana reiluun momenttiin.
Jos avaimen onnistuu vääntämään paskaksi niin kannattaa muuten kysellä valmistajalta uutta. (sikäli tietysti kun valmistaja on tiedossa) Kaverilta joku vuosi sitten korkkasi lukkopulttien avain, joten lähetteli sitten saksaan valmistajalle postia asiasta. Mitään vastausta sieltä ei kuulunut vaikka muutamaan kertaan postia lähetteli, mutta olisko ollut joku reilu viikko niin postiluukusta tupsahti uusi avain. Ja ilman laskua :D
Taitaa rengasliikkeillä olla tuollaisiin ongelmiin valmiit ratkaisut, kannattanee ensin kysellä heiltä.
rengasliikkeissä on ihan viralliset murtotyökalut millä saa pultit irti vahingoittamatta vanteita
ylivieskan Vianorilla ei ainakaan ole.. puistelivat päätä ja sanoivat että ei saa auki.. Eivät alkaneet edes katsomaan kädessäni ollutta adapteria....
Paikallinen kyläseppä oli pulttipyssyllä pilannut pultit. Tuumas että nuo pultit on perseestä, kyllä ne varkaat ne sun vantees kuitenkin saa vietyä..
Nyt tässä odotellaan että saan uuden adapterin saksasta..
Tervaa kannattaapi laittaa noihin pyöränpultteihin.Aukiaa nätisti,eikä vaikuta momentteihin tahi muihin niinkun rasvat.
Muutaman kerran aukassut nimittäin kuorma-auton renkaan mutterit mitkä on tervattu ja kiristetty siihen vaadittuun 550-650 newtoniin.Aukeavat nätisti,tietenkin huomioiden sen että tarvii siltikin hiukan voimaa ja vähintään sen metrin varren.Ja nämä ohjaavien akselien..
Vetopäässä onkin momentit sitten tonne jopa 800 newtoniin..Mutta ne kirrataan ja avataankin yleensä ellulla..
Väittäisin oikean momentin olevan tärkein vaikuttava tekijä..
Muutaman kerran aukassut nimittäin kuorma-auton renkaan mutterit mitkä on tervattu ja kiristetty siihen vaadittuun 550-650 newtoniin.Aukeavat nätisti,tietenkin huomioiden sen että tarvii siltikin hiukan voimaa ja vähintään sen metrin varren.Ja nämä ohjaavien akselien..
Vetopäässä onkin momentit sitten tonne jopa 800 newtoniin..Mutta ne kirrataan ja avataankin yleensä ellulla..
Väittäisin oikean momentin olevan tärkein vaikuttava tekijä..
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa