Vaparin "lastu" ?
Valvoja: ffp jäsenet
Vaparin "lastu" ?
En löytänyt/osannut hakea että mikä oli se halppis paikka joka myy muunmuassa vapareihin viritysboxi/lastua.....??
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Toi vaparin lastuttaminen on yleensä semmosita rautapohjaista.
Eli uutta rautaa koneseen; nokkia, kansia yms. ja sit niille ohjelma.
Tehojen saanti oikeasti on kyl huimasti kalliimpaa ku turbovehkeis.
Toinen mitä on jos on tiedossa että samasta vaparista on olemassa
tehokkaampi versio tyyliin volvoissa 140hp vs 170hp(?) Jolloinka saadaan
siit lievempitehoisesta kyllä lastulla se puuttuvat 30pollea, mut vähän
kyl eri asia. :)
Eli uutta rautaa koneseen; nokkia, kansia yms. ja sit niille ohjelma.
Tehojen saanti oikeasti on kyl huimasti kalliimpaa ku turbovehkeis.
Toinen mitä on jos on tiedossa että samasta vaparista on olemassa
tehokkaampi versio tyyliin volvoissa 140hp vs 170hp(?) Jolloinka saadaan
siit lievempitehoisesta kyllä lastulla se puuttuvat 30pollea, mut vähän
kyl eri asia. :)
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=67 ... =teholastu
Tuolla aiempi topicci aiheesta ja mitä nyt velipojan gt ventoa olen ajanut niin eipä juurikaan eroa vakioon ole, kulutus pyörii yli 10L satasella ja ajotietokone näyttää mitä sattuu.
Vai pitääkö tuollainen "lastu" jotenkin säädättää??
Tuolla aiempi topicci aiheesta ja mitä nyt velipojan gt ventoa olen ajanut niin eipä juurikaan eroa vakioon ole, kulutus pyörii yli 10L satasella ja ajotietokone näyttää mitä sattuu.
Vai pitääkö tuollainen "lastu" jotenkin säädättää??
^^ juurikin niin. Volvoihmiset sanookin,että 170 konetta yritettiin lastuttaa ja siitä tuli 140.
Moottori on molemmissa täysin sama,mutta ohjelmisto eri. Joku verotekninen kysymys oli.
Muutoskin onnistuu 140->170 ohjelmitolatauksella,mutta niihin saattoi tulla jotain diagnostikka muutoksia ja joku vikakoodi saattaa jäädä lukematta ja jotain muita päästöihin vaikuttavia tekijöitä oli.
Ei ihan kaikkea muista ,mutta joskus volvon kurssilla oli puhe.
volvoissa 140hp vs 170hp
Moottori on molemmissa täysin sama,mutta ohjelmisto eri. Joku verotekninen kysymys oli.
Muutoskin onnistuu 140->170 ohjelmitolatauksella,mutta niihin saattoi tulla jotain diagnostikka muutoksia ja joku vikakoodi saattaa jäädä lukematta ja jotain muita päästöihin vaikuttavia tekijöitä oli.
Ei ihan kaikkea muista ,mutta joskus volvon kurssilla oli puhe.
Kyllähän 99,8% tapauksista vaparin lastuttaminen on sama, kun menisi pihalle heittelemään satasia sekajätepönttöön.
Tuohon 0,2% tapauksista kuuluu sitten nämä edellä mainitut Volvon kaltaiset ohjelmistolla "kuristetut" automallit, joista löytyy eri tehoversioita ja tehon kuristaminen on tehty ohjelmallisesti.
Tuohon 0,2% tapauksista kuuluu sitten nämä edellä mainitut Volvon kaltaiset ohjelmistolla "kuristetut" automallit, joista löytyy eri tehoversioita ja tehon kuristaminen on tehty ohjelmallisesti.
Kyllä täälläkin olisi tilausta jonkunnäköiselle "vaparilastulle", JOS noista edes hieman hyötyä olisi. Hakusessa ei olisi niinkään mitään hulluja lisätehoja, vaan hieman parantunut bensankulutus ja ehkä vähän tasaisempi vääntökäyrä. That's all. Lähinnä siis taloudelliset aspektit ja sen takia ei lastu tottakai saisi maksaa mitään älyttömiä summia, koska silloinhan hyöty menee harakoille.
Mitään kokemuksia tuollaisista? Löytyykö? Ja paljonko olisi hyöty? Kone on AAA.
Mitään kokemuksia tuollaisista? Löytyykö? Ja paljonko olisi hyöty? Kone on AAA.
Ku näitä kuut taivaalta lupaavia vaparin lastuja putkahtelee esiin ku runkkarille känsiä, ni mikähän mahtaa olla Karalan kanta vaparin lastuttamisen?? Onnistuuko? Hyöty? Hinta?
Tässä siis edeleenkin odotellaan viisaampaa vastausta. Onko joku kysyny Karalalta, mitä mieltä hän on asiasta? Vai pitääkö mun?? ;)
Viisaammasta vastauksesta en tiedä :D mutta itselläni oli aikoinaan siviili vaparipeli, jonka Karala henkilökohtaisesti lastutti. Vaihtoi siis boksiin eprommin ja ajoi dynamometrissä ohjelman sisään. Kyseessä oli suht vakio Opelin C20XE-kone.
Siihen aikaan ajettiin "pikku-ännässä" Astroilla ja Karala oli muistaakseni Rovanperän Harrin ja Printsportin Eero Räikkösen kanssa edelläkävijöitä Opelin virityksessä/kehittämisessä. Väittäisin että poikkeuksetta kaikissa sen ajan huippuautoissa (Astroissa) oli Digital Sportin/Racingin lastu ja Karalan ohjelma. Joten tästä voi myös vetää johtopäätöksiä em. homman järkevyydestä.
20-tappisesta oli 2 tehoversiota 140 ja 170hv. Erona vain softa. Turbopeleissähän noita softalla tehtyjä tehoversioita onkin sitten vaikkapa Saabilla, mersulla, Bemarin dieseleitä jne.
Volkkarin VR6 lienee harvoja vapareita joissa lastutuksesta on hyötyä. Moottorin luonne muuttuu softalla paljon kivemmaksi = ala- ja keskikierroksille tulee lisää tehoa ja vääntöä. Huipputeho ei kuitenkaan kasva.
Volkkarin VR6 lienee harvoja vapareita joissa lastutuksesta on hyötyä. Moottorin luonne muuttuu softalla paljon kivemmaksi = ala- ja keskikierroksille tulee lisää tehoa ja vääntöä. Huipputeho ei kuitenkaan kasva.
Volkkarin VR6 lienee harvoja vapareita joissa lastutuksesta on hyötyä. Moottorin luonne muuttuu softalla paljon kivemmaksi = ala- ja keskikierroksille tulee lisää tehoa ja vääntöä. Huipputeho ei kuitenkaan kasva.
Onko tietoa millä lastulla ja mihin hintaan? Vai tekevätkö kaikki lastut tuon?
EDIT: Juuri tuo alapään vääntö olisi sellainen toivottava ominaisuus. Huipputehoa on orkkiksenakin näin perhekäytössä ihan riittämiin.
Viimeksi muokannut Don MC, 18.10.2008 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko 20-tappisiakin 140hp koneilla?
Sen tiedän vaan, että 10-tappiset on 140hp koneella ja 170hp on taas 20-tappinen.
Noin itsekin olen antanut itseni ymmärtää.
Ainakin aikakauden lehtien mukaan 140 hv versio oli kaksiventtiilikannella. Jos nyt siis puhutaan Volvo 850:stä.
Eipä mikään muu seikka oikeastaan voikaan selittää noin suurta tehoeroa kahden samankokoisen, samanmerkkisen moottorin välillä.
EDIT: Wikipediasta löytyy muuten 2.5 10V moottorinkin tiedot. Siis sen 140-heppaisen.
Volvolla on tarjota 2 eri tehoversiota vieläkin tänäpäivänä 2.4 litrasesta 20V moottorista, 140 ja 170hp versiot. Ero on tehty softalla joka rajoittaa kaasuläpän avautumista. Näiden eri moottoreiden yhteydessä käytetyt vaihteistot ovat eri, mutta moottorit ovat aivan samat.
Ja jos itseltäni kysytään niin tällä tehoerolla ei ole mitään tekemistä päätöjen kanssa, vaan on halvempaa tehdä samaa moottoria 2x määrä ja rajata sen tehoa ohjelmallisesti kuin kehittää melkein kokonaan uusi moottori ja siihen tarvittavat laitteet.
Ja jos itseltäni kysytään niin tällä tehoerolla ei ole mitään tekemistä päätöjen kanssa, vaan on halvempaa tehdä samaa moottoria 2x määrä ja rajata sen tehoa ohjelmallisesti kuin kehittää melkein kokonaan uusi moottori ja siihen tarvittavat laitteet.
Don MC: Tälläkin foorumilla vaikuttava "Porhio" minulle aikoinaan omista kokemuksistaan VR6-Passatin lastutuksesta kertoi.
Laita privaa hälle niin varmaan vastailee kenen tekemä lastu+miten moottorin käytös muuttui.
Periaatteessahan jos tuota tehoeroa ajatellaan niin 105 ja 130hv pd:t on perusmoottoriltaan samoja. Isoimmat erot on suuttimet ja turbo mutta rauta on hyvin pitkälle samaa.
Laita privaa hälle niin varmaan vastailee kenen tekemä lastu+miten moottorin käytös muuttui.
Periaatteessahan jos tuota tehoeroa ajatellaan niin 105 ja 130hv pd:t on perusmoottoriltaan samoja. Isoimmat erot on suuttimet ja turbo mutta rauta on hyvin pitkälle samaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa