Dieselin tehokäyriä / dynolappuja
Valvoja: ffp jäsenet
Eikai täs muuta, mut käppyrä on hieman ystävällisempi edelliseen lappuun
verrattuna. Säätö on onnistunut kun tehot on laskenut. :D
http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/audi_dyno2_pien.jpg
verrattuna. Säätö on onnistunut kun tehot on laskenut. :D
http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/audi_dyno2_pien.jpg
Täällä käppyröitä: http://s84.photobucket.com/albums/k37/h ... ay1392008/
Onko Hatemin perusmoottori vakio vai ei.Lähinnä kiinnostaa että miten pitkälle pässee vakio
lohkolla ja kannella.
Eli lähinnä itsellä mielessä kun on motissa kiinni Bosion 783:t , Välijäähy,Fin turbon tekele,softa.Nyt noin 180kW ja 480Nm. Savun määrä on iso eli ilmeisesti ilma loppuu kesken?
Tulee uusi ahdin jossain vaiheessa mutta mietin vain perusmotin kestoa.
Mitkä on max paineet mitä kokemusten mukaan motit kestävät.
lohkolla ja kannella.
Eli lähinnä itsellä mielessä kun on motissa kiinni Bosion 783:t , Välijäähy,Fin turbon tekele,softa.Nyt noin 180kW ja 480Nm. Savun määrä on iso eli ilmeisesti ilma loppuu kesken?
Tulee uusi ahdin jossain vaiheessa mutta mietin vain perusmotin kestoa.
Mitkä on max paineet mitä kokemusten mukaan motit kestävät.
eipä siellä hatemin perus moottorissa ole mitään viri palikoita eli vakio alakerta.
kinnunen= mitenkäs siellä sitten ei bosioilla tullut enempää tehoa. samalla iq arvolla ranskan racet antoi 295. eli tuskin siellä on suurempia pisaroita. ja se on tutkittu (hämeen dieselissä?) että näissä on isompi reikäkoko. huom! tämä ei päde kaikkiin ranskan raceihin. niissä vaihtelee reikäkoko aikas paljon vaikka pitäisi olla 0.260mm. eli laatu vaihtelee suuresti
kinnunen= mitenkäs siellä sitten ei bosioilla tullut enempää tehoa. samalla iq arvolla ranskan racet antoi 295. eli tuskin siellä on suurempia pisaroita. ja se on tutkittu (hämeen dieselissä?) että näissä on isompi reikäkoko. huom! tämä ei päde kaikkiin ranskan raceihin. niissä vaihtelee reikäkoko aikas paljon vaikka pitäisi olla 0.260mm. eli laatu vaihtelee suuresti
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Näinkö videosta väärin vai rupesiko yläpäässä kuitenkin savu pienenemään jo noilla ranskiksillakin? Mukavasti kuitenkin yli 20hv tuli noilla lisää ja alavääntökin parani lapuista katsoen selkeesti. Savun määrä on ehkä "himpun" kova, vaikka mikä minä olen sanomaan...:)
Alavääntö (=käyttömukavuus) jää heikohkoksi, joten tupla-ahdinta, isoa vnt:tä tai sitten muita pikkujuttuja ;) tarttis keksiä. Onneksi autos ei kuitenkaan ole mikään möhkö, ja vetoalue on kyllä hienon pitkä, joten kyllähän se antaa anteeksi paljon.
300 on jo nurkan takana...
Alavääntö (=käyttömukavuus) jää heikohkoksi, joten tupla-ahdinta, isoa vnt:tä tai sitten muita pikkujuttuja ;) tarttis keksiä. Onneksi autos ei kuitenkaan ole mikään möhkö, ja vetoalue on kyllä hienon pitkä, joten kyllähän se antaa anteeksi paljon.
300 on jo nurkan takana...
teidä sitten miten paljon olisi ollut vara softassa lisätä syöttöä. iq:n säädin hatemille 1.5-2 eli varaa olisi ollut. kyllä se savu vähän siitä väheni kun ahtoja sai mutta silti oli hirveesti sitä savua. nyt pitää kokeilla omassa sitten semmoisella kannella missä on swirliä enemmän kun hatemilla, jos jäädään paljon swirlittömälle niin sitten ajetaan pois minultakin se swirli
Syöttöpuolen puolesta tuo ohjelma on edelleen sama millä tuli vuosi sitten se 190kw. Ohjelma on tehty VNTlle ja penkissä MAF oli ohitettu diodilla ;) Eli ajettiin sitä pelkästään väännön rajaus ja syöttökartoilla. Ja sitä vääntöä on rajattu sieltä alta 3200 aika reilusti kun tuo laatikko on ollut rikki tai ainakin huono jo pari vuotta. Savutuksen saisi kyllä varmasti pois säätämällä. Ja ehkä vähän paremmin vetoja keskirekisteriinkin. Tuo kun tuntuu nyt siltä että lekalla lyötäisiin takaraivoon siinä vaiheessa kun rajoitus lähtee pois. ahdot nousee suht äkkiä ;)
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Elikkä 14mm pää ja DSS-kärjet, niin pitäis alkaa rokkaamaan tosissaan. No eiköhän tosta nytkin ainakin sen verran tietoa taas saatu, että homma etenee ilman turhaa haahuilua.
Sääli että täytyy tapella ton bensahärvelin kanssa eikä aika riitä nakupakun kimppuun. Laatikko lukkoineen ja suorakytkyineen alkais siihen oleen kyllä jo valmis, mutta muuten pelkkiä ideoita vasta pää täys + suurin osa osista hommattu. Täytyy myöntää että veri vetää kyllä kovasti nakuihin päin...
Sääli että täytyy tapella ton bensahärvelin kanssa eikä aika riitä nakupakun kimppuun. Laatikko lukkoineen ja suorakytkyineen alkais siihen oleen kyllä jo valmis, mutta muuten pelkkiä ideoita vasta pää täys + suurin osa osista hommattu. Täytyy myöntää että veri vetää kyllä kovasti nakuihin päin...
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Done. Toimiiko läppä väärinpäin, kun kerran ei ahda alhaalta, mutta silti pakopaine romahduttaa vääntökäyrän jo 5300rpm? Eli siis alakiekoilla läppä auki ja yläkiekoilla kiinni?
Komiat lukemat ja varmaan paranevat kunhan saat vetoja yli kuuteentonniin. Käytettävyys on varmaan --öh-- melko vajavainen läpän toimiessakin. Vaikka on kyse kevyestä autosta, niin ykskutosen kaveriksi tuo HX35 ei tulisi ihan ensmäiseksi ainakaan itselle mieleen. :D
Komiat lukemat ja varmaan paranevat kunhan saat vetoja yli kuuteentonniin. Käytettävyys on varmaan --öh-- melko vajavainen läpän toimiessakin. Vaikka on kyse kevyestä autosta, niin ykskutosen kaveriksi tuo HX35 ei tulisi ihan ensmäiseksi ainakaan itselle mieleen. :D
juup. läppä on ilman ahtoja kiinni mutta sitä ohjaavassa painekellossa on nyt kalvo revenny pahasti ja siksi ei jaksa puskea ahdoilla kunnolla auki ja virtaus paiskaa sen ylä kierroksilla kiinni josta väännön ja tehon rajaus johtuu. ja normaalisti kelloa on ohjattu siten että vasta 2barin paikkeilla aukasee läpän. siksi vääntö niin onneton. joop käyttö mukavuuksista nyt ei mitään hirveitä kehumisia ole. voiman siirto ainakin tykkääpi jos ei ittiä miellytä. :D
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Kaikki rakennelmat tervetulleita, joten miksei ylävetoinen nakukin sopisi joukkoon. Jos vielä saat parhaan tehon yli kuuteentonniin, niin avot.
Vaihdat sitten vielä sen Holsun tilalle GT32V:n ja saat saman huippuvirtauksen, paremman spoolin ja tuplasti miehekkäämmän kokoisen ahtimen, jonka ulkonäkö saa ST mersumiehen alahuulen väpäjämään. Etujousitusta voi joutua kyllä hieman vahvistamaan. :D
Vaihdat sitten vielä sen Holsun tilalle GT32V:n ja saat saman huippuvirtauksen, paremman spoolin ja tuplasti miehekkäämmän kokoisen ahtimen, jonka ulkonäkö saa ST mersumiehen alahuulen väpäjämään. Etujousitusta voi joutua kyllä hieman vahvistamaan. :D
Arvelinkin, jää huipputehot vähän heikommalle noilla.
Silti taitaa savuttaa pirusti?
EDIT:
Hyvän mikroskoopin (jossa joku näyttö, mistä saa kuvan nettiin) voisi tutkailla vähän noita yleisimpiä suutinkärkiä, testikappaleita on varmasti tarjolla kyllä.
Silti taitaa savuttaa pirusti?
EDIT:
Hyvän mikroskoopin (jossa joku näyttö, mistä saa kuvan nettiin) voisi tutkailla vähän noita yleisimpiä suutinkärkiä, testikappaleita on varmasti tarjolla kyllä.
Viimeksi muokannut Kinnunen, 22.10.2008 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Transporter T4 Syncro 2.5 tdi teho ja vääntö
Harisen ohjelma, muuten vakio. Kone AXL, josta vakiona 102 hp.
Mitattu teho 150 hp, vääntö 355 Nm
Mitattu teho 150 hp, vääntö 355 Nm
vastaus edelliseen
Ei mitattu, kun ei ohjelmoinnin ajankohtana ollut pitkälle akselivälille sopivaa 4wd -penkkiä. Todennäköisesti olisi antanut vakiona enemmän kuin tehdas ilmoittaa.
http://www.ohenmaenteho.fi/kuva.php?kuva=seatCordobaSDI_kayra.jpg&palaa=plv_tehonmittaus_autot
ahtoja 2bar eikä tehnyt enempää kun ei riittänyt penkissä vastus, tiellä otti jo huomattavasti enemmän kun kokeilin. pakopaine 1,5-1,6bar. kunhan saa pumpun vetämään kunnolla niin sitten kokeillaan uudestaan 2,5bar paineella. vetopyörä häviö oli tuossa 25hv eli kyllä siellä on hyvästi pyöriltäkin voimaa.
penkkinä ohenmäenteho Iisalmesta
ahtoja 2bar eikä tehnyt enempää kun ei riittänyt penkissä vastus, tiellä otti jo huomattavasti enemmän kun kokeilin. pakopaine 1,5-1,6bar. kunhan saa pumpun vetämään kunnolla niin sitten kokeillaan uudestaan 2,5bar paineella. vetopyörä häviö oli tuossa 25hv eli kyllä siellä on hyvästi pyöriltäkin voimaa.
penkkinä ohenmäenteho Iisalmesta
Viimeksi muokannut Eerop, 16.11.2008 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Kiitos kiitos. Voi johtua siitä että veto tehtiin niin että lähdettiin 3000rpm-> ja sillon saatiin hyvä teho mutta huono vääntö. Paras vääntö oli 484nm tehon ollessa 284hv. Nyt pitää vaan tuo pumppu saada viimeiseen tikkiin ja uudestaan penkkiin. Kerro valonviejä missä on vika kun nämä reilulla ahtimella olevat ei nosta painetta penkissä? Tiellä taasen nostaa huomattavasti ripeämmin.
Höpö höpö.Voisko massan puute johtua siitä että autoja ei nidota kiinni niinkuin pitäis.
Etuvetoisen keulan nostoa ei yleensä rajoiteta penkissä niin se on selvä että pito häviää.
Jos on säädettävät iskarit niin rajoita etupään ulosjoustoa ja takapään sisäänjoustoa.
Vakio alustalla voi käyttää edessä liinaa ja takana puupalikoita jotka rajoittaa joustoja.
Ko. penkki kertoo netti sivuillaan penkittäneensä +500 hv. Nido volsu kiinni ja sitten uusiksi.
Etuvetoisen keulan nostoa ei yleensä rajoiteta penkissä niin se on selvä että pito häviää.
Jos on säädettävät iskarit niin rajoita etupään ulosjoustoa ja takapään sisäänjoustoa.
Vakio alustalla voi käyttää edessä liinaa ja takana puupalikoita jotka rajoittaa joustoja.
Ko. penkki kertoo netti sivuillaan penkittäneensä +500 hv. Nido volsu kiinni ja sitten uusiksi.
kyse ei ole mistään "pikku vnt:stä" eli ahdin heräsi 5. Vaihteella vasta 3200rpm jälkeen ja ponkaisi siitä niin että kun portti aukeaa niin ei riitä enää penkin vastus kuormittamaan moottoria riittävästi että pitäisi painetta. Eikä todellakaan pyörä lipsunut. Kitka spärää käytettiin ihan kunnolla ja auto köytettiin paremmin kun yhdessäkään penkissä aikaisemmin. Siinä vaiheessa kun rupesi ahdin heräämään niin veto oli ohi 2.5sec kun katseltiin koneelta vetoja. Kyllähän se pienellä ahtimella on helppo tehdä painetta penkissä kun ahtavat jo paikallaan polkiessa 1bar. Mulla kun ei edes neula nouse vaikka kuinka kenkii
Nimenomaan...
Noita yllä nähtyjä "höpö höpö" kommentteja kannattaa lukea sopivalla huumorimielellä.
Dynoja on kovin monenlaisia ja todella monissa on rullien massa ongelmana.
Eihän ne pyörät edes pääse luistamaan kunnon vedoissa jos ei rullien massa riitä.
Eli jos ei sudi, muttei ahdakaan -> liian kevyet rullat
Ja jos sutii kunnolla sidottunakin, ei vastaavasti tarvitse epäillä lainkaan riittääkö dynossa vastus.
Se joka epäilee onko erimassaisilla rullilla merkitystä, voi esimerkiksi kokeilla raskaan perävaunun vetoa turboahdetulla autolla. Katsoo sitten mitä tapahtuu vaikka ahtimen heräämiselle kun moottoria kuormittaa tuplamassa.
Noita yllä nähtyjä "höpö höpö" kommentteja kannattaa lukea sopivalla huumorimielellä.
Dynoja on kovin monenlaisia ja todella monissa on rullien massa ongelmana.
Eihän ne pyörät edes pääse luistamaan kunnon vedoissa jos ei rullien massa riitä.
Eli jos ei sudi, muttei ahdakaan -> liian kevyet rullat
Ja jos sutii kunnolla sidottunakin, ei vastaavasti tarvitse epäillä lainkaan riittääkö dynossa vastus.
Se joka epäilee onko erimassaisilla rullilla merkitystä, voi esimerkiksi kokeilla raskaan perävaunun vetoa turboahdetulla autolla. Katsoo sitten mitä tapahtuu vaikka ahtimen heräämiselle kun moottoria kuormittaa tuplamassa.
Vielä semmoinen asia että jos on oikein kevyet rullat ja veto on nopea niin myös penkin tarkkuus kärsii siitä koska onhan se selvä jos veto kestää 2sek tai 10sek niin paljon tarkemmin voidaan sitä rullan kiityvyyttä mitatta (ja muita arvoja) hitaamassa penkissä..
Eero kipinkapin sinne motestille.Motestilla on ainenkin riittävän raskas rulla hieman hitaamminkin herääville laitteille.
Eero kipinkapin sinne motestille.Motestilla on ainenkin riittävän raskas rulla hieman hitaamminkin herääville laitteille.
-
- -
- Viestit: 20
- Liittynyt: 14.11.2008 8:46
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Kyllähän toi rullien massan pienuus on paperitulostetta ajatellen huono juttu, mutta itse pidän tärkeämpänä vertailua edellisiin penkityksiin, kuin absoluuttisia numeroita. Tästä syystä (ja muutamasta muustakin) penkitän aina samassa paikassa. Ilmiö olisi kyllä sikäli hienoa saada pois, jotta penkissä pystyttäisiin jäljittelemään tosielämää paremmin ja säädöt saataisiin turvallisesti rullilla kohdilleen.
Asia ilmeni aikoinaan ensimmäisen kerran vaihdettuani pakuuni sen ensimmäisen vnt-ahtimen. Tuolloin tehot pyörivät vasta hieman 200hv:n paremmalla puolella, joten renkaan luisto ym. ei voi liittyä tähän mitenkään. Itse en ole myöskään kohdannut ilmiötä bensa-autojen kanssa, enkä myöskään perinteisellä ahtimella varustetun nakun kanssa, mutta eipä minulla niistä hirvittävää kokemusta olekkaan. Epäilen asian kuitenkin pahenevan seuraavan pakuuni kaavailemani vnt-ahtimen myötä. Se kun on miedosti ilmaistuna iso tähän nykyiseen verrattuna...
Toivottavasti saat Eero ton pumppusi vielä iskuun, niin nähdään ton koneen potentiaali paremmin. Hifistelemällä saatat myös saada heräämisen paremmaksi, sillä 3200rpm spoolaus ei ole kovin kiva käyttöautossa omien kokemusten mukaan, vaikka autosi köykäisyys siinä varmasti auttaakin. Itse uskon/toivon saavani huipputehon seuraavassa rakennelmassani tonne 5500rpm kohdalle ja korvien välissä tuo onkin jo ideoitu. Puuttuu enää pikku toteutus :)
Asia ilmeni aikoinaan ensimmäisen kerran vaihdettuani pakuuni sen ensimmäisen vnt-ahtimen. Tuolloin tehot pyörivät vasta hieman 200hv:n paremmalla puolella, joten renkaan luisto ym. ei voi liittyä tähän mitenkään. Itse en ole myöskään kohdannut ilmiötä bensa-autojen kanssa, enkä myöskään perinteisellä ahtimella varustetun nakun kanssa, mutta eipä minulla niistä hirvittävää kokemusta olekkaan. Epäilen asian kuitenkin pahenevan seuraavan pakuuni kaavailemani vnt-ahtimen myötä. Se kun on miedosti ilmaistuna iso tähän nykyiseen verrattuna...
Toivottavasti saat Eero ton pumppusi vielä iskuun, niin nähdään ton koneen potentiaali paremmin. Hifistelemällä saatat myös saada heräämisen paremmaksi, sillä 3200rpm spoolaus ei ole kovin kiva käyttöautossa omien kokemusten mukaan, vaikka autosi köykäisyys siinä varmasti auttaakin. Itse uskon/toivon saavani huipputehon seuraavassa rakennelmassani tonne 5500rpm kohdalle ja korvien välissä tuo onkin jo ideoitu. Puuttuu enää pikku toteutus :)
Nostetaanpas tätäkin näin kevään koittaessa....
Onko tuo ahto-ongelma tullut vastaan kaikissa penkeissä, vai vain inertiapenkissä? Siinähän kai tuo rullan paino on ratkaisevassa osassa...
Samaa ongelmaa ei liene pyörrevirta-penkissä, missä sähköisesti jarrutetaan vetäviä pyöriä vastaan pyöriviä rullia. Vastuksen säätö kuulemma portaaton...
Viikonloppuna vaan sain valistusta asiasta, kun olin dynolla... Octaviasta mitattiin 143,7kW/370 nm. Teho ihan ok, mutta huippuvääntö yllättävän matala. Vääntökäyrä oli kyllä muodoltaan ihan ok, eli ei kovin piikittävä. Yritän jossain vaiheessa laittaa käyrän näkyville...
Vedossa ahtopyynti 1,6 bar, toteutui 1,55... Täytyy lyhentää tankoa ; )
Ai niin: VB, frensh race, 11mm pumppu, 3bar mappi, downpipe, ohjelma by Optimec...
Onko tuo ahto-ongelma tullut vastaan kaikissa penkeissä, vai vain inertiapenkissä? Siinähän kai tuo rullan paino on ratkaisevassa osassa...
Samaa ongelmaa ei liene pyörrevirta-penkissä, missä sähköisesti jarrutetaan vetäviä pyöriä vastaan pyöriviä rullia. Vastuksen säätö kuulemma portaaton...
Viikonloppuna vaan sain valistusta asiasta, kun olin dynolla... Octaviasta mitattiin 143,7kW/370 nm. Teho ihan ok, mutta huippuvääntö yllättävän matala. Vääntökäyrä oli kyllä muodoltaan ihan ok, eli ei kovin piikittävä. Yritän jossain vaiheessa laittaa käyrän näkyville...
Vedossa ahtopyynti 1,6 bar, toteutui 1,55... Täytyy lyhentää tankoa ; )
Ai niin: VB, frensh race, 11mm pumppu, 3bar mappi, downpipe, ohjelma by Optimec...
-
- -
- Viestit: 247
- Liittynyt: 8.11.2007 23:00
-
- -
- Viestit: 247
- Liittynyt: 8.11.2007 23:00
1.6dtä tuli penkissä taas vähän kokeiltua.
273hv/404nm tuli vaikka ei ahtoja oikeen nostellut kevyen penkin takia.
liekö rullista tullut vautipyörä ja vastus loppuu kun teho laskee noin aikaisin. pyöränopeus kuitenki lähes 250kmh kun 5.vaihteella piti vetää. tiellä eri ylös kiskoo ja ahtojakin 0.4bar enempi.
http://s659.photobucket.com/albums/uu319/done/?action=view¤t=2004kw404nm.jpg
273hv/404nm tuli vaikka ei ahtoja oikeen nostellut kevyen penkin takia.
liekö rullista tullut vautipyörä ja vastus loppuu kun teho laskee noin aikaisin. pyöränopeus kuitenki lähes 250kmh kun 5.vaihteella piti vetää. tiellä eri ylös kiskoo ja ahtojakin 0.4bar enempi.
http://s659.photobucket.com/albums/uu319/done/?action=view¤t=2004kw404nm.jpg
turboj: 12mm, hx35, portattu aaz kansi+nokka ja joitan kiloja rautaa lisää että kestää paikat.
eipä siitä ole oikeen tietoa mikä penkki se on. ei meinaa vastauksia löytyä kun kyselee asioita paikan omistajalta eli tyypillisesti ei kovin puheliasta sorttia. jarrullinen taitaa olla mutta oisko liian pieni sekin. tai ei jaksanu sääjellä vastuksia.
jetman: ihan kohtuullisesti jo ajaa. 318penarin rinnalla luulisi jo ehkä pysyvän.
eipä siitä ole oikeen tietoa mikä penkki se on. ei meinaa vastauksia löytyä kun kyselee asioita paikan omistajalta eli tyypillisesti ei kovin puheliasta sorttia. jarrullinen taitaa olla mutta oisko liian pieni sekin. tai ei jaksanu sääjellä vastuksia.
jetman: ihan kohtuullisesti jo ajaa. 318penarin rinnalla luulisi jo ehkä pysyvän.
niin girdle ja hiotut laakeripukit, joiden päällä on nyt girdlen kanssa 22mm vahvistusta. öljypohjassa lisäksi pientä tuentaa yms.
veivit on erään jenkkivalmistajan h-profiilit. vakio tuskin kestäisi.
noin 15tkm on ajeltu 3bar paineella ja raskaalla kaasujalalla. toistaiseksi hyvin pysyny nipussa :D
veivit on erään jenkkivalmistajan h-profiilit. vakio tuskin kestäisi.
noin 15tkm on ajeltu 3bar paineella ja raskaalla kaasujalalla. toistaiseksi hyvin pysyny nipussa :D
Kytkimen ja pakoputkiston päivityksen (2,5" kat:sta taakse) jälkeen:
125 kW
393 Nm
se vakiokuuleri...
http://i272.photobucket.com/albums/jj191/kt0510/tehojavnt2942009.jpg
Ei paha ajettava :-)
Edittiä: 1749VB, 3 bar MAP, 520 Race, Karala
125 kW
393 Nm
se vakiokuuleri...
http://i272.photobucket.com/albums/jj191/kt0510/tehojavnt2942009.jpg
Ei paha ajettava :-)
Edittiä: 1749VB, 3 bar MAP, 520 Race, Karala
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 43 vierailijaa