Ensimmäinen autoni.
Valvoja: ffp jäsenet
Ensimmäinen autoni.
Morjensta kaikille. Tämä on palstan ensimmäinen viestini, ja aiheena onkin... hankitaanko auto, vai eikö hankita :D
Olen 26v, juuri suoritin autokoulun. Aikaisemmin olin ehdottomasti sitä mieltä, että pääkaupunkiseudulla autolla ei tee mitään, ja se on liian kallista puuhaa muutenkin, miksi vaivautua? Nyt sitten kun autokouluun menin, niin tajusin että ajaminen on hauskaa. Ja nyt iskikin pieni nälkä.
Olen katsellut muutamia merkkejä, aikaisemmin minun jalat lähti alta kun näin Honda Preluden. Mutta muutamien vaihtoehtojen jälkeen päädyin juuri Volkkariin, Golf tai Vento. Kaksipaikkainen Golf olisi ehkä se parempi vaihtoehto, pientä autoa on helpompi ohjata ja se ei koonsa takia syö paljon bensaa. Ylipäätänsä volkkariin päädyin siksi, että kun tekniikka kuulema valmistetaan samalla tehtaalla Audin kanssa, mutta Audissa maksat jo pelkästään brändistä, niin Volkkari on varmaankin siinä mielessä taloudellinen merkki.
Bensan hinnan lisäksi poistyöntävä ajatus auton hankkimisesta on nämä kauhutarinat kalliista huolloista.... joiden lopputulos on joka toisella kerralla nolla. Olen sellainen tyyppi, että se mihin tartun, tai mitä omistan, haluan tietää sen toiminnan perinpohjaisesti. 16-vuotiaana korjattiin pyöriä, 19-vuotiaana tietokoneita. Olisiko autot se seuraava kohde? 10 vuotta vanha Golfia voi varmaan vielä korjata käsinkin, ilman että se on täynnä tietokonetekniikkaa? Kirjallisuutta varmasti löytyy, keskustelupalstat on keksitty ja auton toiminnan teoreettisesti minä jo tiedänkin.
Eli, lyhyeestä... extra-rahaa löytyy kyllä, tarvetta autolle ei varsinaisesti, mutta halua kyllä. Kannattaako lähteä leikkiin? Nettiauto.comista olen katsellut 94-98 pikku-golffeja. Loppupeleissä, pahimmassa tapauksessa pistän 2k€ autoon, ajan vuoden, turhaudun ja myyn auton halvalla pois.
Mielipiteitä, kokemuksia, neuvoja? Kiitos :)
Olen 26v, juuri suoritin autokoulun. Aikaisemmin olin ehdottomasti sitä mieltä, että pääkaupunkiseudulla autolla ei tee mitään, ja se on liian kallista puuhaa muutenkin, miksi vaivautua? Nyt sitten kun autokouluun menin, niin tajusin että ajaminen on hauskaa. Ja nyt iskikin pieni nälkä.
Olen katsellut muutamia merkkejä, aikaisemmin minun jalat lähti alta kun näin Honda Preluden. Mutta muutamien vaihtoehtojen jälkeen päädyin juuri Volkkariin, Golf tai Vento. Kaksipaikkainen Golf olisi ehkä se parempi vaihtoehto, pientä autoa on helpompi ohjata ja se ei koonsa takia syö paljon bensaa. Ylipäätänsä volkkariin päädyin siksi, että kun tekniikka kuulema valmistetaan samalla tehtaalla Audin kanssa, mutta Audissa maksat jo pelkästään brändistä, niin Volkkari on varmaankin siinä mielessä taloudellinen merkki.
Bensan hinnan lisäksi poistyöntävä ajatus auton hankkimisesta on nämä kauhutarinat kalliista huolloista.... joiden lopputulos on joka toisella kerralla nolla. Olen sellainen tyyppi, että se mihin tartun, tai mitä omistan, haluan tietää sen toiminnan perinpohjaisesti. 16-vuotiaana korjattiin pyöriä, 19-vuotiaana tietokoneita. Olisiko autot se seuraava kohde? 10 vuotta vanha Golfia voi varmaan vielä korjata käsinkin, ilman että se on täynnä tietokonetekniikkaa? Kirjallisuutta varmasti löytyy, keskustelupalstat on keksitty ja auton toiminnan teoreettisesti minä jo tiedänkin.
Eli, lyhyeestä... extra-rahaa löytyy kyllä, tarvetta autolle ei varsinaisesti, mutta halua kyllä. Kannattaako lähteä leikkiin? Nettiauto.comista olen katsellut 94-98 pikku-golffeja. Loppupeleissä, pahimmassa tapauksessa pistän 2k€ autoon, ajan vuoden, turhaudun ja myyn auton halvalla pois.
Mielipiteitä, kokemuksia, neuvoja? Kiitos :)
Itsekin polkupyörien, tietokoneiden ja mopojen rassaamisen jälkeen päädyin ns. autoharrastajaksi, ja autohan piti olla tottakai volkkari sekä tietysti kakkakoppa golffi. Nyt 4-5v myöhemmin ei tilanne ainakaan paremmalta näytä, eka golf oli sentään -90, nyt on -84 :D
Nuita kolmoskorisia hankkiessa on syytä vilkuilla pohjaa/korin kuntoa erityisen tarkasti, koska mätivät nopeammin kuin vanhat. Eipä niissä muuta, hyvin pitkälti idioottivarmoja laitteita ovat vielä joskin gti-versiot jo hivenen sähköisemmillä ruiskuilla missä on nykimisiä tms. ilmennyt. Kunhan vaan ostaa jollain muulla koneella olevan kuin 1,4 :)
Nuita kolmoskorisia hankkiessa on syytä vilkuilla pohjaa/korin kuntoa erityisen tarkasti, koska mätivät nopeammin kuin vanhat. Eipä niissä muuta, hyvin pitkälti idioottivarmoja laitteita ovat vielä joskin gti-versiot jo hivenen sähköisemmillä ruiskuilla missä on nykimisiä tms. ilmennyt. Kunhan vaan ostaa jollain muulla koneella olevan kuin 1,4 :)
ja varmasti kalliimmat varaosat
Miten ne voi olla kalliimpia,kun corradoon sopii järjestäen golfin,passatin ja venton osat.Siis yleisesti kuluvat osat ja jos jotain todella eksoottista kaipaa mitä ei noissa muissa ole niin purkuosana löytyy varmasti. Tietysti jos menee paikalliseen merkkiliikkeeseen,niin hintaan on lyöty corradolisä,vaikkakin varaosa muuten olisi sama,kun noissa edellä mainituissa.Jotain varaosia ei corradoon tunneta,joten silloin joutuu hiukan näkemään vaivaa,mutta todellakaan varaosien hinta ei ole mikään este.
Omaan olen varaosat ostanut ihan tarvikeliikkeestä ja aina olen osan saanut. Ja hinta ei ole yhtään sen kalliimpi,kun esim golfissa.
Ja jos pelkää,että gee paukkuu tai vr:stä jakopää niin ostaa pikkukoneella olevan vaparin,niin säästyy noiltakin peloilta.
Öhh, Carradoa en varmasti hanki, sehän on hintatasoltaa aivan eri luokkaa. Ja Golfilla tarkoitin tietysti 5. paikkasta, 3. ovista kaaraa.
Tuollasta haetaan;
Hyvä pointti tossa tuli, että auton rassaamista varten tarvitaan melkein jopa talli, ja työkaluja. Haluaisin tietää autoista mahd. paljon, mutta ei sitä tarvitse osista itse koota :D
Budjetti autoa varten on siinä 2000-3000 paikkeella. Ja sit peruskysymyksiä;
- paljonko maksaa vakuutukset about? Riittääkö pakollinen liikennevakuutus halvalle autolle? Eihän sitä kannata täyskaskoa ottaa, jos auto on mitä on... autoon murtautumista ei vissiin korvata ilman täyskaskoa?
- paljonko verot maksaa vuodessa? Katsastukset pitää ottaa huomioon, ja sitten mahdolliset huollot...jotka haukkaa sen isomman palan vissiin...
Tuollasta haetaan;

Hyvä pointti tossa tuli, että auton rassaamista varten tarvitaan melkein jopa talli, ja työkaluja. Haluaisin tietää autoista mahd. paljon, mutta ei sitä tarvitse osista itse koota :D
Budjetti autoa varten on siinä 2000-3000 paikkeella. Ja sit peruskysymyksiä;
- paljonko maksaa vakuutukset about? Riittääkö pakollinen liikennevakuutus halvalle autolle? Eihän sitä kannata täyskaskoa ottaa, jos auto on mitä on... autoon murtautumista ei vissiin korvata ilman täyskaskoa?
- paljonko verot maksaa vuodessa? Katsastukset pitää ottaa huomioon, ja sitten mahdolliset huollot...jotka haukkaa sen isomman palan vissiin...
Joku 1.8 90hp Mk3 on kyllä teknisesti niin helppo ja peruskauraa, että oksat pois. SIllä on hyvä harjoitella, jos edes mitään sattuu hajoamaan. Noh, huollot ainakin jos tekee itse, niin saahan siitäkin jo jotain irti.
Hintakaan ei kolmosissa enää päätä vaivaa ja tuo, mitä aiemmin sanottiin jo, kannattaa tutkia, eli pohjan ja korin kunto.
[/i]Edit: typo[i]
Hintakaan ei kolmosissa enää päätä vaivaa ja tuo, mitä aiemmin sanottiin jo, kannattaa tutkia, eli pohjan ja korin kunto.
[/i]Edit: typo[i]
Viimeksi muokannut Markku M., 6.10.2008 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hyväksi käyttöautoksi suosittelen tuommoista 5 ovista Golf mk3:sta 1.8 90heppaisella koneella. Kulutus tuommoisen 1.8 ja 1.4 välinen ero on aika pieni.
5 ovista suosittelen sen takia että on huomattavasti mukavampi ottaa muita kyytiin, ettei tarvitse aina etupenkkiläisten nousta, ja myöskin takapenkille on mukavampi laittaa tavaraa jos tarvis
Vakuutuksista sen verran että osakasko autoon kuin autoon.
Eli Liikenne (pakollinen) Hirvi, palo ja varkausvakuutus. Varkusvakuutus kattaa autoon kiinteästi asennetut lisälaitteet muistaakseni 555€:hen asti. Kotivakuutus kattaa autossa olleet irtaimistot. Pakollisen liikennevakuutuksen ja osakaskon hinta ero ei ole niin paljoa että se kannattaa olla ottamatta.
1.8 koneella olevaa suosittelen siksi että sitä ei tarvitse aina olla repimässä kun meinaa liittyä muun liikenteen joukkoon esim. Kehä-teillä...
Ja siittä volkkarit tehdään audin tehtailla semmoista että V.A.G on se pääkonserni joka omistaa ainakin seuraavat automerkit:
# Audi
# Bentley
# Bugatti
# Lamborghini
# Scania
# Seat
# Škoda Auto
# Volkswagen
Kyseisen emäkonsernin johdosta kyseisissä automerkeissä on erittäin paljon yhtäläisyyksiä esim. varaosissa, muotoilussa, varusteissa, ja tyyppivioissa.
Tässä jotakin mikä tulee mieleen, kysy lisää jos tulee jotakin mieleen.
Toivottavasti tästä oli jotakin apua.
-- JaniV--
5 ovista suosittelen sen takia että on huomattavasti mukavampi ottaa muita kyytiin, ettei tarvitse aina etupenkkiläisten nousta, ja myöskin takapenkille on mukavampi laittaa tavaraa jos tarvis
Vakuutuksista sen verran että osakasko autoon kuin autoon.
Eli Liikenne (pakollinen) Hirvi, palo ja varkausvakuutus. Varkusvakuutus kattaa autoon kiinteästi asennetut lisälaitteet muistaakseni 555€:hen asti. Kotivakuutus kattaa autossa olleet irtaimistot. Pakollisen liikennevakuutuksen ja osakaskon hinta ero ei ole niin paljoa että se kannattaa olla ottamatta.
1.8 koneella olevaa suosittelen siksi että sitä ei tarvitse aina olla repimässä kun meinaa liittyä muun liikenteen joukkoon esim. Kehä-teillä...
Ja siittä volkkarit tehdään audin tehtailla semmoista että V.A.G on se pääkonserni joka omistaa ainakin seuraavat automerkit:
# Audi
# Bentley
# Bugatti
# Lamborghini
# Scania
# Seat
# Škoda Auto
# Volkswagen
Kyseisen emäkonsernin johdosta kyseisissä automerkeissä on erittäin paljon yhtäläisyyksiä esim. varaosissa, muotoilussa, varusteissa, ja tyyppivioissa.
Tässä jotakin mikä tulee mieleen, kysy lisää jos tulee jotakin mieleen.
Toivottavasti tästä oli jotakin apua.
-- JaniV--
- paljonko maksaa vakuutukset about? Riittääkö pakollinen liikennevakuutus halvalle autolle?
Muijan golffi on juurikin tuollainen mk3 golffi ja tuolla saatanan ripeällä 1.4 litraisella bensakrematoriolla. IFissä vakuutus alle 400€/vuosi ilman bonuksia (olisikohan ollut 360€). Tuohon vakuutuksen hintaanhan vaikuttaa ainakin nyt vakuutusyhtiö, merkki, malli, koneen koko, mikä paikkakunta, vakuutuksen ottajan ikä jne, joten tarkkaa hintaa on mahdoton sanoa.
Eihän sitä kannata täyskaskoa ottaa, jos auto on mitä on... autoon murtautumista ei vissiin korvata ilman täyskaskoa?
Kasko tuohon on itsellä 200€/vuosi. Tuossa taitaakin olla joi bonukset, mutta bonukset ne tuohon kaskoon antavatkin valmiiksi. Ei tarvitse olla kaskoa, että korvataan murtautuminen. Riittää osakasko. Täyskasko korvaa omat vauriot jos itse on syyllinen kolariin tai vetää vaikka pöpelikköön. Siihen en nyt ota kantaa kannattaako sitä maksaa. Itse maksan.
Vero oli joku 120€/vuosi. Katsastus noin 60€, riippuu missä katsastaa. Perushuollothan tuohon tekee itse, mutta jos ei osaa tai viitsi niin ainahan se maksaa kun joku toinen tekee.
Mitä tarkoittaa mk3? Olishan 5-ovinen Golf kanssa vaihtoehto, varsinkin kun hintaeroa noissa käytetyissa ei ole, mutta edelleen ajattelen bensakuluja, kun ei toi benziini mitään halpaa tänä päivänä ole.
Nettiauto.comissa huomaa, että pääkaupunkiseudulla olevat autot ovat kalliimpia, kuin muualla Suomessa.
Nettiauto.comissa huomaa, että pääkaupunkiseudulla olevat autot ovat kalliimpia, kuin muualla Suomessa.
^Mk3 eli vuosimalliltaan -92-97 olevat Golfit. Tuo kys. yksilö olisi -95.
Ei välttämättä pääse tuolla 1,4 koneella tai 1,6:llakaan sen vähemmällä polttoaineella mitä 1.8:lla. Viime talvena -20 pakkasella 90-100km/h matka-ajossa tuo em. Golf vei 6,6ltr / 100km. Sen jälkeen on tehty vain satunnaisia mittauksia, kuitenkin 8-9 maksimi kaupunkiajossa.
Ei välttämättä pääse tuolla 1,4 koneella tai 1,6:llakaan sen vähemmällä polttoaineella mitä 1.8:lla. Viime talvena -20 pakkasella 90-100km/h matka-ajossa tuo em. Golf vei 6,6ltr / 100km. Sen jälkeen on tehty vain satunnaisia mittauksia, kuitenkin 8-9 maksimi kaupunkiajossa.
Tälläistä vielä mietin, että kun noita käytettyjen ilmoituksia katsoo, niin vuosiluvun lisäksi varmaan se ajettu kilometrimäärä on aika oleennainen, vai mitä? Golf tai Vento... varmaan 500.000km jälkeen alkaa olla moottori aika rapakunnossa, vai mitä? Korin kunto ja moottorihan ne olennaisimmat on..?
Ja kun menee katsoon jotain kolmoskoppasta ja mittarissa onkin vain 90tkm nii kannattaa tarkastaa että onko TOTAL teksti vielä tallella. Pitäis löytyä kokonaiskilometrit ilmottavasta näytöstä. En nyt tiedä että pyörähtääkö jokaisessa mutta aika monessa on näkynyt, että 300tkm jälkeen mittari "nollautuu" ja se TOTAL sieltä häviää.
Ihan vaan että ei tuu yllätyksenä
Ihan vaan että ei tuu yllätyksenä
En nyt tiedä että pyörähtääkö jokaisessa mutta aika monessa on näkynyt, että 300tkm jälkeen mittari "nollautuu" ja se TOTAL sieltä häviää
Joo, noit mittariston LCD:t näyttää 300tkm, jonka jälkeen "total" teksti häviää, ja jos taas rullaa 300tkm, niin näyttöön tulee "------". Kokonaisajokilometrit tallentuu kuitenkin mittariston piirilevylle, tosta näyttöongelmasta huolimatta. Ja sen kilometriasetuksen saa piirilevyltä koodattua uusiksi, niin total-teksti tulee takaisin näkyviin.
-
- -
Ei ny noi audit ihan "ylihintasia" volkkareita ole. Kyllä niiden eron huomaa aika äkkiä, kun menee vähän pitemmälle koeajolle.
Audeja toki ei oikein tuohon 2keur budjettiin saa. Tai saa, mutta silloin ne on juuri noita klonksvageneita ;). Yhen tonnin kun pistää lisää, niin saa jo noita "uudemman" korimallin satasia jo nelivedolla. 80:t on pieniä, mutta niissä on sporttisuuden tuntua verrattuna näihin laivoihin.
Sitten on nuo todella vanhat audit <-90 niitä saa jo edukkaasti, mutta silloin pitää jo jakari ja muut työkalut pysyä itellä kädessä, ettei tule kalliiksi. <-87 ovat halpoja korjata, mutta sitten tarvitaan hitsaustaitoa, kun ne eivät ole sinkittyjä (muuten todella halpoja pitää ja hankkia, viime talvena ajelin tommosella ja ei tarvinnu kuin öljyt vaihtaa)
tämä rinkelinokkien puolesta
Audeja toki ei oikein tuohon 2keur budjettiin saa. Tai saa, mutta silloin ne on juuri noita klonksvageneita ;). Yhen tonnin kun pistää lisää, niin saa jo noita "uudemman" korimallin satasia jo nelivedolla. 80:t on pieniä, mutta niissä on sporttisuuden tuntua verrattuna näihin laivoihin.
Sitten on nuo todella vanhat audit <-90 niitä saa jo edukkaasti, mutta silloin pitää jo jakari ja muut työkalut pysyä itellä kädessä, ettei tule kalliiksi. <-87 ovat halpoja korjata, mutta sitten tarvitaan hitsaustaitoa, kun ne eivät ole sinkittyjä (muuten todella halpoja pitää ja hankkia, viime talvena ajelin tommosella ja ei tarvinnu kuin öljyt vaihtaa)
tämä rinkelinokkien puolesta
Kaksipaikkainen Golf
Mistäs tuollaisia löytää? En mä ole koskaan nähnyt kun 5 paikkaisia... ;)
Mulla on ainakin nelipaikkainen, tervetuloa katsomaan...
Mk3-Golf alkaa olla jo sen ikäinen peli, että pikemmin kuin ovimäärää ja täsmällistä koneen kokoa, kannattaa katsoa auton yleiskuntoa, siisteyttä, tehtyjä huoltoja ja erityisesti sitä ruostepeikkoa.
Audi 80 vm. 87-91 varma valinta vag -tuotteista. Kohtuu kulutus ja ovetkin toimii pakkasilla.
Konevaihtoehtoja 1.6-2.0 joista taitaa se 1.8 olla yleisin.
Muutenkin laatuvaikutelma parempi verrattuna golf/vento 92-98.
Mutta jos pitää olla todella pikkuruokainen niin osta japsi, corollaa saa uudempaa 94-96 mallia sopurahaan ja niillä ajaa 400tkm kevyesti.
Konevaihtoehtoja 1.6-2.0 joista taitaa se 1.8 olla yleisin.
Muutenkin laatuvaikutelma parempi verrattuna golf/vento 92-98.
Mutta jos pitää olla todella pikkuruokainen niin osta japsi, corollaa saa uudempaa 94-96 mallia sopurahaan ja niillä ajaa 400tkm kevyesti.
-
- -
- Viesti:
Ostat multa pois Venton, viime viikolla leimattu, foorumikaverille halvalla ;) .
Kolmoskorisissa tosiaan on ne edellä mainitut ruosteet ongelmana, omassakin on kaaret vähän lähteny kukkimaan joten jos nätin haluis niin vähän pitäis maalipurkkia näyttää, tekniikaltaan tosin niin idioottivarma että ihan hämmästyttää Fordin ja Fiatin jälkeen. Että hyvään merkkiin oot ainakin omien kokemusten perusteella päätymässä :) .
Kolmoskorisissa tosiaan on ne edellä mainitut ruosteet ongelmana, omassakin on kaaret vähän lähteny kukkimaan joten jos nätin haluis niin vähän pitäis maalipurkkia näyttää, tekniikaltaan tosin niin idioottivarma että ihan hämmästyttää Fordin ja Fiatin jälkeen. Että hyvään merkkiin oot ainakin omien kokemusten perusteella päätymässä :) .
Hommasin 1.8 Golffin keväällä ja olen kyllä tykännyt autosta kovasti. Moottori on hyvä ja vääntävä, tosin vain 75 heppainen versio, mutta silti se on letkeämpi pyöritellä kun edellinen 140 hv Audi 80. Jos parilla tonnilla saisi MK3 avomallia niin voisin suositella sitä. :)
Jos vähän vanhempi Golffi käy niin samalla hinnalla saa varmaan MK2 Golf/Jetan aivan parhaimmasta päästä.
Jos vähän vanhempi Golffi käy niin samalla hinnalla saa varmaan MK2 Golf/Jetan aivan parhaimmasta päästä.
Jos budjettisi on 3000, osta 2500 euron auto. Joudut kuitenkin laittamaan saman tien muutaman satkun semmoisiin korjauksiin tai huoltoihin, jotka edellinen omistaja on lykännyt seuraavan harteille. Jotkut tosin laittavat auton tiptop kuntoon ennen myyntiä, mutta nämä ovat vähemmistö kun ei niistä korjauksista saa myydessä omaansa takaisin.
Reilusti yli 200 tkm ajetuissa alkaa ruosteen lisäksi olla kaikenlaista pyöräntuennan osaa, iskaria, pakoputkea tms. vaihtokunnossa. Jos sinulla ei ole paikkaa auton laittoon, pitää auton alla tehtävät työt käytännössä teettää korjaamolla eli rahaa menee. Tympeää on kerrostalon parkkiksella syyssateessa alustaa rassata, ruostevaurioiden korjaamisesta puhumattakaan. Sitten vielä kärttyisät mummot ravaa huomauttelemassa ettei vaan tipu öljyä asvaltille.
Niin ja kierrä tosiaan kaukaa 1.4-litraiset. Semmoisen kanssa moottoritien tai Kehä I:n ruuhkaan kiihdyttäminen on hermoja rassaavaa ja bensaa kuluu koneen tehoon nähden yllättävän paljon. Muutenhan tuo kolmosgolffi on luokassaan oikein hyvä valinta.
Reilusti yli 200 tkm ajetuissa alkaa ruosteen lisäksi olla kaikenlaista pyöräntuennan osaa, iskaria, pakoputkea tms. vaihtokunnossa. Jos sinulla ei ole paikkaa auton laittoon, pitää auton alla tehtävät työt käytännössä teettää korjaamolla eli rahaa menee. Tympeää on kerrostalon parkkiksella syyssateessa alustaa rassata, ruostevaurioiden korjaamisesta puhumattakaan. Sitten vielä kärttyisät mummot ravaa huomauttelemassa ettei vaan tipu öljyä asvaltille.
Niin ja kierrä tosiaan kaukaa 1.4-litraiset. Semmoisen kanssa moottoritien tai Kehä I:n ruuhkaan kiihdyttäminen on hermoja rassaavaa ja bensaa kuluu koneen tehoon nähden yllättävän paljon. Muutenhan tuo kolmosgolffi on luokassaan oikein hyvä valinta.
5-ovinen mk3 on siis tämä, mitä suosittelitte...?
Kaverin kanssa tossa juteltiin, niin hän sanoi just hyvin, että käytetty auto kannattaa käydä hakemassa jostain pohjoisesta, jossa on vähemmän suolaa ja vaihdelaatikko ei ole joutunut niin koville kuin kaupunkiajossa. Toisaalta, eikös siellä auto raiskataan aika hyvin ihan hiekka-maantieajossa..?
Tuota 90-luvun Corollaa on myös tullut katsottua. Perkele, jos mä oikeasti tarttisin auton niin ostaisin, mutta kun todellista tarvetta ei ole olemassa. Sain ajokortin äsken ja nyt pitäis vaan harjoitella. Kokemuksenkin vuoksi olisi hyvä olla auto, just kaikki huollot ja tekniikka. Rahaa kyllä löytyisi, mutta löytyy sitä järkeäkin.
ps. perkl, quotet ei toimi.

Kaverin kanssa tossa juteltiin, niin hän sanoi just hyvin, että käytetty auto kannattaa käydä hakemassa jostain pohjoisesta, jossa on vähemmän suolaa ja vaihdelaatikko ei ole joutunut niin koville kuin kaupunkiajossa. Toisaalta, eikös siellä auto raiskataan aika hyvin ihan hiekka-maantieajossa..?
Tuota 90-luvun Corollaa on myös tullut katsottua. Perkele, jos mä oikeasti tarttisin auton niin ostaisin, mutta kun todellista tarvetta ei ole olemassa. Sain ajokortin äsken ja nyt pitäis vaan harjoitella. Kokemuksenkin vuoksi olisi hyvä olla auto, just kaikki huollot ja tekniikka. Rahaa kyllä löytyisi, mutta löytyy sitä järkeäkin.
ps. perkl, quotet ei toimi.
Niin no, väitän kyllä, että löytyy niitä hyviä vaihdokkeja Etelä- ja Keski-Suomestakin. Ei sitä pakko ole lähteä Inarista hakemaan. Eniten sitä tarjontaa on lähempänä Etelä-Suomea. Että jos aletaan miettimään että Rovaniemellä olisi vaikka 10 Golfia myynnissä ja 9 niistä on (melkein)ruosteettomia ja Helsingistä löytyisi 100 Golfia joista varmaankin se 9 on myös (melkein)ruosteettomia niin mitä järkeä sitä on sieltä Rovaniemeltä lähteä hakemaan? Hakee sieltä mistä lähimpää sen hyvän yksilön löytää.
Ja ei kyllä tarvitse Helsingistä kovin montaa kymmentä kilometriä kauemmaksi mennä löytääkseen ei-kaupunki alueita missä se vaihdelaatikko ei koville ole joutunut. Ja muutenkin tuo vaihdelaatikon rasittuminen kuulostaa vähän hassulta... Mutta ei se nyt ihan perätöntä tietysti ole.
Palaan tähän. Taidan jättää auton hankkimisen vähän myöhemmäksi. Ei ole mitään järkeä ajaa töihin kehä I:stä pitkin ruuhkassa, kun junalla pääsee 20 minuutissa. Olisi ihan toinen juttu jos sitä autoa oikeasti tarvitsisi. Minusta pääkaupunkiseudulla on ihan liikaa autoja.
Sitten ihan alkeellinen kysymys. Minulle on vieläkin vähän epäselvää, millä kierroksilla kannattaa ja pitää ajaa, kun se tuntuu vaihtelevan autoissa. Ajoin viimeksi faijan Audi A4:lla, jossa diesel-moottori. Hän sanoi että vaihdan liian aikaisin, pitäisi huudattaa melkein 3000rpm:n asti. Minulle on taas autokoulussa opetettu, että vaihde on pyrittävä vaihtamaan heti 2000rpm:n jälkeen, tosin alla oli Volvo s40 2006 bensiiniauto. Mutta oli toi Audi aika mahtava ajaa, tosi sulava ja ohjaus kevyttä.
Mistä voisi lukea lisää autojen rakenteista, alkeellisella tasolla. Haluaisin tietää, mikä käytännön ero on bensiinilla ja dieselilla yms. Heittäkää linkkiä.
Sitten ihan alkeellinen kysymys. Minulle on vieläkin vähän epäselvää, millä kierroksilla kannattaa ja pitää ajaa, kun se tuntuu vaihtelevan autoissa. Ajoin viimeksi faijan Audi A4:lla, jossa diesel-moottori. Hän sanoi että vaihdan liian aikaisin, pitäisi huudattaa melkein 3000rpm:n asti. Minulle on taas autokoulussa opetettu, että vaihde on pyrittävä vaihtamaan heti 2000rpm:n jälkeen, tosin alla oli Volvo s40 2006 bensiiniauto. Mutta oli toi Audi aika mahtava ajaa, tosi sulava ja ohjaus kevyttä.
Mistä voisi lukea lisää autojen rakenteista, alkeellisella tasolla. Haluaisin tietää, mikä käytännön ero on bensiinilla ja dieselilla yms. Heittäkää linkkiä.
En tiedä mitä tarkalleen tarkoitat tuolla "heti 2000rpm jälkeen" mutta aika aikaiselta vaihtamiselta se mielestäni kuulostaa. Ei normaaliajossa kuitenkaan lähellekkään kolmea tonnia tarvitse kierrättää dieseliä.
Käytännön eroja? En ihan tiedä, kuinka perusjuttuja tarkoitit, mutta pääpiirteittäin homma on niin että dieselit vääntää alemmalta, bensakoneissa (vapaasti hengittävät) on vähemmän vääntöä, mutta korkeampien kierrosten avulla päästään vastaaviin tehoihin. Linkkiä ei noista käytännön jutuista voi oikein pistää ja parhaitenhan ne selviää eri moottorityyppejä kokeilemalla.
Sen sijaan jos tarkoitit ennemminkin teoriaa, niin lukemisen voi aloittaa vaikkapa http://auto.howstuffworks.com/diesel1.htm
Käytännön eroja? En ihan tiedä, kuinka perusjuttuja tarkoitit, mutta pääpiirteittäin homma on niin että dieselit vääntää alemmalta, bensakoneissa (vapaasti hengittävät) on vähemmän vääntöä, mutta korkeampien kierrosten avulla päästään vastaaviin tehoihin. Linkkiä ei noista käytännön jutuista voi oikein pistää ja parhaitenhan ne selviää eri moottorityyppejä kokeilemalla.
Sen sijaan jos tarkoitit ennemminkin teoriaa, niin lukemisen voi aloittaa vaikkapa http://auto.howstuffworks.com/diesel1.htm
-
- -
Tuo kierrätys on niin moottorikohtaista, esimerkiksi toi mun 2.8:n paras käyttöalue on 2krpm-3krpm, siinä kun pitää pienellä kaasunmäärällä, niin ollaan taloudellisia. Tosin silloin ei kiihtyvyys päätä huimaa, jos sitä haluaa, niin pitää mennä yli 4krpm. Vaikka silloinkin on laiska paska. Jossain japsissa on pakko kierrättää, kun alavääntö on ohkaista...
http://www.autowiki.fi/index.php/Main_Page tuolta löytää aika paljon kaikkee, alat vaikka vaan napsutteleen tota satunnainen sivua.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”