Kyseessä siis Audi 100 vm-88 2.0l 5-pyttysellä kiukaalla. Akku on uusi, kuin myös laturi.
Ongelmia ilmeni jo aiemmin asennettuani (huonosti) uuden CD/MP3-soittimen. Eli se vanha vakiomokaus, herätevirta ja jatkuva virta ristissä ja akku tyhjeni yön yli: avainta käänsi ja auto oli täysin död. Korjasin sittemmin johdotukset ja on pelittänyt siitä asti ongelmitta. Tämä oli siis n. kuukausi sitten.
Nyt auto on seissyt viikonlopun sateiden ajan parkkipaikalla. Tänään lähtiessä keskuslukitus tuskin jaksoi avata kaikkia lukkoja, joka enteili jo pahaa. Yritin sitten käynnistää ja kas kun tuttu ongelma iski: varoitusvalot välähtivät heikosti eikä startti inahtanutkaan.
Tänään luvassa akun latausta ja virrankulutuksen mittausta sulakkeita irrottamalla..
Kysymyksiä siis:
1. Tuleeko mieleen mitään sähköliitäntää mikä voisi kosteana vetää oikosulkuun ja tyhjentää akkua?
2. Voiko vika startissa tai startin johdotuksissa aiheuttaa akun tyhjenemistä?
Audi 100 vm-88 akku tyhjenee kostealla kelillä
Valvoja: ffp jäsenet
Itsellä samanlaista vikaa, ja juuri nyt ilmennyt.
Ekan kerran akku tyhjeni n. 1kk sitten työpäivän aikana siitä asti pelitti hyvin mutta nyt vaikka akun lataa ja käy ajamassa "täyteen" niin aamulla taas ei jaksa startata.
jännite näyttää auton käydessä 14,2v eli laturi pitäisi olla ok, samuttaessa jännite jää 12,3v mutta aamulla enään noin 11,0v.
Eli onkohan akku sökö kun ei pidä virtaa?Vai missä vika?
Autona -95 VR6...
Ekan kerran akku tyhjeni n. 1kk sitten työpäivän aikana siitä asti pelitti hyvin mutta nyt vaikka akun lataa ja käy ajamassa "täyteen" niin aamulla taas ei jaksa startata.
jännite näyttää auton käydessä 14,2v eli laturi pitäisi olla ok, samuttaessa jännite jää 12,3v mutta aamulla enään noin 11,0v.
Eli onkohan akku sökö kun ei pidä virtaa?Vai missä vika?
Autona -95 VR6...
En millään jaksa uskoa että akussa voisi olla vikaa. Kaikkein todennäkösintä olis just että kosteus tekee tepposia jossain huonosti suojatussa kohdassa. Oma haasteensa sitten etsiä kyseinen kytkentä..
Lisäyksenä, akku tosiaan oli tyhjentynyt lähes kuiviin, antoi enää 7V jännitteen. Noh, latailen ja tutkin josko sulakerasian kautta avautuisi jokin virtasyöppö.
Lisäyksenä, akku tosiaan oli tyhjentynyt lähes kuiviin, antoi enää 7V jännitteen. Noh, latailen ja tutkin josko sulakerasian kautta avautuisi jokin virtasyöppö.
Kannattaa varmaan se sulake/releboksi siinä konepellin alla kuivata ensimmäisenä. Sen sijoitus, kun on mitä on. Niin huonosti suojattuna mullakin teki pesun jälkeen sähkölaitteet vaikka sun mitä. Releet irti ja paineilmaa + crc:tä perään niin johan tokeni. Lopuksi vielä kannen kunnollinen kiinnitys niin kärsi paineellakin vettä pistää sen jälkeen. Tietenkin perinteiset sisävalojen sekä takakontin valojen sammuminen pitää tarkastaa.
Kannattaa varmaan se sulake/releboksi siinä konepellin alla kuivata ensimmäisenä. Sen sijoitus, kun on mitä on. Niin huonosti suojattuna mullakin teki pesun jälkeen sähkölaitteet vaikka sun mitä.
Joo katoin kans että aika surkeessa kunnossa se, ollakseen suoraan sateen alla. Pitänee eristää se.
Akku ladattuna kiinni ja hörähti käyntiin normaalisti. Akussa on 14,2V jännite auton ollessa käynnissä, eli laturin puolesta kaikki hyvin. Kaikki sammutettuna virtaa kuluu 20-40mA (mittari heitteli jonkin verran). Eikös tuon voi vielä normaaliksi laskea?
On tuo purkausvirta vielä ehkä vähän yläkanttiin, mutta ei sen silti pitäisi tuollakaan virralla ihan hetkeen tyhjentyä. Esimerkiksi tuommoinen 90-luvun alun primera mikä tuossa pihassa seisoo kuluttaa 2,9 mA.
Mitatessa oli ilmeisesti suht kuiva ilma? Kannattaa mitata kostealla uudemman kerran. Irroittelitko niitä sulakkeita virrankulutusta mitatessasi?
Entä minkä ikäinen / merkkinen akku autossasi on?
Yhtenä mahdollisena vikapaikkana tulisi mieleen laturi. Sieltä on saattanut joku tasasuuntausdiodeista mennä rikki ja johtaa virtaa maihin.
Mitatessa oli ilmeisesti suht kuiva ilma? Kannattaa mitata kostealla uudemman kerran. Irroittelitko niitä sulakkeita virrankulutusta mitatessasi?
Entä minkä ikäinen / merkkinen akku autossasi on?
Yhtenä mahdollisena vikapaikkana tulisi mieleen laturi. Sieltä on saattanut joku tasasuuntausdiodeista mennä rikki ja johtaa virtaa maihin.
Viimeksi muokannut Una, 7.10.2008 9:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa