Tdi Boran käyttövoimaveron suuruus? ("dieselvero")
Valvoja: ffp jäsenet
Tdi Boran käyttövoimaveron suuruus? ("dieselvero")
Täällä on monia joilla on tuollainen perus Tdi 66kw Bora allaan, niin haluaisin tietää että kuinka paljon on käyttövoimavero (ent. dieselvero) vuodessa kyseisissä autoissa, oikeasti? Tuollainen kun tulee hankintaan varmastikin lähiaikoina niin voisi laskeskella todellisia kustannussäästöjä bensakulkineeseen verrattuna.
Yhden laskutoimituksen jo teinkin aken laskurin mukaan saamani käyttövoimaveron perusteella. Tuo laskurin antama vero oli mielestäni 464€ ja risat. Ajoneuvovero oli 128€.
Jos ja kun oikein laskin, niin ihme kyllä jo 8900km/vuosi yli ajetut kilometrit olisivat Boralla halvempaa tankkaamisen suhteen, kuin 8 litraa/100km vievällä bensa-audilla. Boran keskikulutukseksi laskin sen 5 litraa/100km ja dieselin ja 95E:n hintaeroksi 17 senttiä/litra.
Katsotaan nyt tuleeko tähän kaavan muutoksia, tai lähinnä käyttövoimaveron suuruuteen. Kertokaahan lukemia.
Yhden laskutoimituksen jo teinkin aken laskurin mukaan saamani käyttövoimaveron perusteella. Tuo laskurin antama vero oli mielestäni 464€ ja risat. Ajoneuvovero oli 128€.
Jos ja kun oikein laskin, niin ihme kyllä jo 8900km/vuosi yli ajetut kilometrit olisivat Boralla halvempaa tankkaamisen suhteen, kuin 8 litraa/100km vievällä bensa-audilla. Boran keskikulutukseksi laskin sen 5 litraa/100km ja dieselin ja 95E:n hintaeroksi 17 senttiä/litra.
Katsotaan nyt tuleeko tähän kaavan muutoksia, tai lähinnä käyttövoimaveron suuruuteen. Kertokaahan lukemia.
Kyllä se vero on just siinä alta 600, jos maksaa erissä niin menee vähän päälle.
Toi 5L/100km on vähän alakanttiin, faija ajoi tällä mun autolla (oli siis hänen leasing auto ennenkun minä ostin sen) maantieajoa niin kulutus oli siinä 5,5L/100km, mulla on nyt huikea 8km työmatka, josta 2km on hiekkatietä, 4km maantie ja toiset 2km on kaupunki, niin menee noin 7,5/100km tolla matkalla. Tosin autohan nyt ei ihan ehdi lämmetäkkää tuossa ajassa, mutta noin minulla.
Toi 5L/100km on vähän alakanttiin, faija ajoi tällä mun autolla (oli siis hänen leasing auto ennenkun minä ostin sen) maantieajoa niin kulutus oli siinä 5,5L/100km, mulla on nyt huikea 8km työmatka, josta 2km on hiekkatietä, 4km maantie ja toiset 2km on kaupunki, niin menee noin 7,5/100km tolla matkalla. Tosin autohan nyt ei ihan ehdi lämmetäkkää tuossa ajassa, mutta noin minulla.
alta 600 euroa yhteensä käyttövoimavero ja ajoneuvovero? Vaiko pelkästään käyttövoimavero?
Saattaapi olla vähän alakanttiin tuo 5 litraa, mutta itselläni tulee ainakin suurin osa ajettua moottoritietä näillä näkymin. Tosin 120km/h nopeuksissa löpöä kuluu kans vähän normaalia enemmän..
Onko tuo punainen I 90 vai 110hv?
Saattaapi olla vähän alakanttiin tuo 5 litraa, mutta itselläni tulee ainakin suurin osa ajettua moottoritietä näillä näkymin. Tosin 120km/h nopeuksissa löpöä kuluu kans vähän normaalia enemmän..
Onko tuo punainen I 90 vai 110hv?
Käyttövoimaverosta tässä vissiin oli kyse. Meniköhän ne jotenkin, että 66kW on hopeisella I:llä, 74kW on punaisella I:llä, 85kW, 96 ja 110kW sitten punaisella D:llä sekä I:llä.
Viimeksi muokannut Markku M., 24.9.2008 19:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
No ei niitä kannata muutamien pennien tarkkuuteen alkaa laskea. Sanotaan että jos ajat yli 15000 km vuodessa niin kyllä varmaan alkaa pelkällä polttoaineen laskemisella olla kannattavampaa. Jos meinaat pennilleen alkaa laskea niin sinun tulee ottaa huomioon myös huoltokustannusten nousu ja arvon alenemat ja korkeampi hankinta hinta.
Siinä on kohta enempi eroa haluaako ajaa dieselillä vai pensalla. Tykkääkö kerran vuodessa köyhtyä kunnolla ja ajella muutaman mökkireissun enempi ettei tarvi miettiä että nyt menee satanen pensoihin kun käyn mökillä. Onhan se mukavampi tankata diesel autoa kuin pensa autoa 20-30 kertaa vuodessa.
Ite ajan TSI Golffilla 25 tkm vuodessa ja 70 % kaupunkia ja 30 % maantietä pitkän ajan kulutuksen ollessa 7,1 L/100km. Ja se on ihan varma että kaikki menee minkä tankkiin laittaa ja ajo tyyli vaikuttaa siihen kulutukseen noin 25 %.
Siinä on kohta enempi eroa haluaako ajaa dieselillä vai pensalla. Tykkääkö kerran vuodessa köyhtyä kunnolla ja ajella muutaman mökkireissun enempi ettei tarvi miettiä että nyt menee satanen pensoihin kun käyn mökillä. Onhan se mukavampi tankata diesel autoa kuin pensa autoa 20-30 kertaa vuodessa.
Ite ajan TSI Golffilla 25 tkm vuodessa ja 70 % kaupunkia ja 30 % maantietä pitkän ajan kulutuksen ollessa 7,1 L/100km. Ja se on ihan varma että kaikki menee minkä tankkiin laittaa ja ajo tyyli vaikuttaa siihen kulutukseen noin 25 %.
No en nyt ihan sentilleen laske, mutta aika lailla tarkkaan suuntaa-antavasti. Hankintahintoja ja arvon alenemisia en mieti, koska pussissa on nyt max. tietty määrä auton hankintaan "varattua" valuuttaa, ja auto myydään sitten joskus jos myydään ja saadaan mitä saadaan.
Oleellisinta siis nyt käyttöhetkellä on lähinnä nuo verot ja tankkauksen kustannukset. Bensa-audilla käyn nykyään keskimäärin 3 kertaa kuussa tankilla. Yli 200e luokkaa on joka kuussa ollut polttoainekulut.
Oleellisinta siis nyt käyttöhetkellä on lähinnä nuo verot ja tankkauksen kustannukset. Bensa-audilla käyn nykyään keskimäärin 3 kertaa kuussa tankilla. Yli 200e luokkaa on joka kuussa ollut polttoainekulut.
No paljonko ajat vuodessa ?
Vaihtelee tietty jonnin verran, mutta siitä lähdetään että periaatteessa joka viikonloppu tulee tehtyä Tampere-Vantaa reissu töihin. Muutakin ajoa tulee tietysti. Huhtikuusta lähtien aloin vasta pistämään kilometrejä ylös, joten huhti-elokuussa (5kk) tuli kilometrejä 10 503km mittariin. Tuostakin asuttiin Tampereella kesä-elokuu jolloin siis kilometrimäärät olivat pienempiä. Toukokuussa ajoin 2746km.
Varmasti yli 25000km vuodessa menee tällä tahdilla.
-
- -
Laskeppa piruttain auton käyttökulut kunnolla ja kannattaa laskea se käyttövoimaverokin siihen diiseliautoon, sekin on polttoaineen hintaa vaikka sitä ei jakseta mainostaa. Kannattaa miettiä mikä hintaero on diesel ja bensa-autolla, ajatko autonvaihtovälillä sen kiinni vai et. Ite ajan noin 30tkm vuodessa ja nyt vaihteeksi bensalla, kun ei vaan noita dieselvehkeitä saa vähän ajettuna järkirahaan vrt vastaava bensakoneinen. En tiedä onko bora parempi laadultaan kuin golf, mutta golffit oli melko meluisia minun makuun ja 160tkm ajettuna liian nuhjuisia, ainakin keväällä 13k€ hintaluokkaan, 01-02 malliset. Kumpikin oli sentäs 74kw powerdieseleitä trendlinenä, manuaali-ilmastoinnilla.
Tietenkin jos sen pitää ola kaikilla herkuilla ja kulkea 300......
silloin ei täällä kysellä boran dieseliverosta :) Mitä enempi ajaa niin monesti helpommalla pääsee kun ajaa tuoreemmalla ja vähemmän ajetulla autolla. Parikymppiä vuodessa ajava ja normaalissa päivätyössä kotoa käyvä ajaa millä vain, mutta käyppä muutaman sadan kilsan reissuja muualla jatkuvasti niin harva sitä rupeaa työmaan pihalla tekemään remppaa ennen kotia lähtöä. En ainakaan minä.
Laskeppa piruttain auton käyttökulut kunnolla ja kannattaa laskea se käyttövoimaverokin siihen diiseliautoon
Tiedä sitten kuinka tarkkaan olet tämä topicin lukenut, mutta heti ensimmäisessä viestissäni tuo lukee aika selvästi mitä olen jo laskenut..
voisi laskeskella todellisia kustannussäästöjä bensakulkineeseen verrattuna
Yhden laskutoimituksen jo teinkin aken laskurin mukaan saamani käyttövoimaveron perusteella. Tuo laskurin antama vero oli mielestäni 464€ ja risat
Olen siis laskenut käyttövoimaveron huomioon ottaen dieselin kulut verrattuna bensiiniin.
Itsellä on jo kaksi autoa pihassa, ja (vielä toistaiseksi) opiskelemisen tuottamilla tuloilla ei ole varaa lähteä ostamaan mitään yli kympin autoja. Tämän takia siis olen jo "valinnut" diesel boran ostoaikeikseni (tuolta alkupään vuosimalleista, hinnan vuoksi). Sen tiedän että näillä kilometreillä on ajaminen selkeästi edullisempaa dieselillä kuin bensalla. Mielenkiintoni vuoksi kaiken maailman matemaattisiin (turhiinkin) laskutoimituksiin ajan kuluksi ja vähän hyödynkin vuoksi kyselen asioita, jotta voisin realistisemmin noita laskutoimituksia suorittaa.
Tällä kertaa en myöskään mieti bensa-auton ja diesel-auton huoltokustannusten eroavaisuuksia tms. käyttökuluihin laskettavia menoja. Ainoastaan tuo verotus ja polttoaine kiinnostavat tällä kertaa. Jos minulla on x määrä rahaa, tiedän että ostan sitten bensa tai diesel-auton menee melkeinpä se koko x määrä siihen. Eli en lähde vertailemaan että tuosta automallista saisin kuitenkin bensan halvemmalla. Kuinka paljon sitten tulisin ajamaan, voitanko pitoajassa kuitenkin bensalla edullisuuden puolelleni. Kuitenkin sen verran pieniä summia autonhankintaan n.5000e että ei siinä enää mietitä jälleenmyyntiarvoa ja vaihtoväliä.
Ja sitten pitää ottaa huomioon moottorien käyttövoima/ominaisuudet.
Itse arvostan dieselin alakierrosvoimaa ja joustavuutta - vaikkakin kapealla rekisterillä. Vaikkakaan en kaikkien mielestä aja riittävästi vuositasolla dieselin pitämiseksi (20-25tkm omalla autolla), niin silti on mielekkäämpää ajaa 74 kw dieselillä kuin samantehoisella bensa-autolla - ja tämä siis henkilökohtainen mielipide. Onhan niissä bensakoneissa ylärekisterissä sitä voimaa jonkin verran, mutta samanlaisen (74kw/240nm) voimantunteen tuottamiseen tarvitset joko ahdetun bensa-moottorin tai riittävästi sylintereitä -> kulutus kasvaa. Tietysti vaihtoehtona tupla-ahdettu 1.4 bensankulutuksen vähentämiseksi, mutta ei ainakaan vielä taida olla myynnissä asettamaasi hintahaarukkaan.
Itse arvostan dieselin alakierrosvoimaa ja joustavuutta - vaikkakin kapealla rekisterillä. Vaikkakaan en kaikkien mielestä aja riittävästi vuositasolla dieselin pitämiseksi (20-25tkm omalla autolla), niin silti on mielekkäämpää ajaa 74 kw dieselillä kuin samantehoisella bensa-autolla - ja tämä siis henkilökohtainen mielipide. Onhan niissä bensakoneissa ylärekisterissä sitä voimaa jonkin verran, mutta samanlaisen (74kw/240nm) voimantunteen tuottamiseen tarvitset joko ahdetun bensa-moottorin tai riittävästi sylintereitä -> kulutus kasvaa. Tietysti vaihtoehtona tupla-ahdettu 1.4 bensankulutuksen vähentämiseksi, mutta ei ainakaan vielä taida olla myynnissä asettamaasi hintahaarukkaan.
Ostettu on.. Nyt sitten vaan odotellaan summien suuruutta, kun vakuutus- ja veropaperit kotiin asti saapuu.
Tästä eteenpäin varmaan tulee olemaan enemmän tällä foorumilla asiaa, kun aiemmin Audin tiimoilta enemmän vaan tuolla audifinnsillä pyörinyt. Toivotan itseni tervetulleeksi VW-joukkoon :D
ps. mitäs kaikkia kotimaisia vw-foorumeita nyt onkaan? varianttuning ei ihan kohdalle osu, mutta noita joitain missä boraakin sivutaan..
Tästä eteenpäin varmaan tulee olemaan enemmän tällä foorumilla asiaa, kun aiemmin Audin tiimoilta enemmän vaan tuolla audifinnsillä pyörinyt. Toivotan itseni tervetulleeksi VW-joukkoon :D
ps. mitäs kaikkia kotimaisia vw-foorumeita nyt onkaan? varianttuning ei ihan kohdalle osu, mutta noita joitain missä boraakin sivutaan..
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”