Mistä jämäkämpi kytkin?
Valvoja: ffp jäsenet
Pientä tarkennusta tuohon:
Tuohon 240mm 2-massa + 6v-loota ympäristöön kun päivittää vanhan mallisen kiinteän vauhtipyörän (228mm) niin oma starttimoottori ei enää sovi. 228mm vp:ssä ja alkuperäisessä 240mm 2-massa vp:ssä on eri määrä hampaita kehällä. Ongelma ratkeaa kun vaihtaa starttimoottorin sellaiseen joka on tarkoitettu 5v-lootan/228mm vp (2-massa) kanssa.
Eikös tuo vakio 240mm kytkin kestä aikalailla tuon 400Nm, ehkä jopa ylikin. Tuohon saa valmiiksi sopivaa SRE asetelmaa (sama asetelma esim. 2.5 TDI, Audi S4 AAN) jolloin kestää vääntöä 520 Nm ja sintterilevyllä 660Nm. Tosin tällöin siellä on vielä se 2-massa vauhtipyörä. Sekin on käsittääkseni kohtuullisen kestävä kun rajaa ihan alimmat vääntöpiikit pois.
Mulla vois olla ylimääräisenä tollane vähän ajettu Audi S4 AAN vakio asetelma + levy, riittää hienosti yli 400 Nm...
Tuohon 240mm 2-massa + 6v-loota ympäristöön kun päivittää vanhan mallisen kiinteän vauhtipyörän (228mm) niin oma starttimoottori ei enää sovi. 228mm vp:ssä ja alkuperäisessä 240mm 2-massa vp:ssä on eri määrä hampaita kehällä. Ongelma ratkeaa kun vaihtaa starttimoottorin sellaiseen joka on tarkoitettu 5v-lootan/228mm vp (2-massa) kanssa.
Eikös tuo vakio 240mm kytkin kestä aikalailla tuon 400Nm, ehkä jopa ylikin. Tuohon saa valmiiksi sopivaa SRE asetelmaa (sama asetelma esim. 2.5 TDI, Audi S4 AAN) jolloin kestää vääntöä 520 Nm ja sintterilevyllä 660Nm. Tosin tällöin siellä on vielä se 2-massa vauhtipyörä. Sekin on käsittääkseni kohtuullisen kestävä kun rajaa ihan alimmat vääntöpiikit pois.
Mulla vois olla ylimääräisenä tollane vähän ajettu Audi S4 AAN vakio asetelma + levy, riittää hienosti yli 400 Nm...
Alkuperäisellä kytkimellä on jo ajettu 250tkm ja sunnuntaina motarin rampissa ekan kerran luisti. Hassua sinällään kun lämmintä oli +23 ja senjälkeen ei ole luistanut vaikka on ollut aika viileää.
Ajattelin vain jos kytkinremontti on edessä niin laitan samantien sellaiset hilut jotka kestää vajaa 500nm vääntöä.
Ajattelin vain jos kytkinremontti on edessä niin laitan samantien sellaiset hilut jotka kestää vajaa 500nm vääntöä.
ja taas viikonloppuna kytkin luisti. Tosin vain lauantaina muttei sunnuntaina yli 200km maantieajossa. Hassua
Onko kellään tietoa kestääkö Sachsin xtend vääntöä enemmän kuin vakiohilppeet? Tuo xtend on itsesäätyvä ja 80€ kalliimpi kuin perinteinen kytkinpaketti ja huomattavasti halvempi kuin sre paineastelma+kytkinlevy+laakeri.
Onko kellään tietoa kestääkö Sachsin xtend vääntöä enemmän kuin vakiohilppeet? Tuo xtend on itsesäätyvä ja 80€ kalliimpi kuin perinteinen kytkinpaketti ja huomattavasti halvempi kuin sre paineastelma+kytkinlevy+laakeri.
Nyt asennettuna tuo perinteinen satsi:
G60 vauhtis, SRE asetelma, VR6 levy + laakeri.
Pitoa kyllä on, kytkin(poljin) jäykistyi huomattavasti mutta tuo pehmenee käytössä? (tai jalkalihakset vahvistuu).
Kytkin ottaa vain nyt todella alhaalla kiinni (sentti lattiasta), onko tähän jotain lääkettä olemassa?
G60 vauhtis, SRE asetelma, VR6 levy + laakeri.
Pitoa kyllä on, kytkin(poljin) jäykistyi huomattavasti mutta tuo pehmenee käytössä? (tai jalkalihakset vahvistuu).
Kytkin ottaa vain nyt todella alhaalla kiinni (sentti lattiasta), onko tähän jotain lääkettä olemassa?
Itselläni on nyt hankittuna SRE:n asetelma AHU:n vauhtiksen kaveriksi. Huomenna käyn tilaamassa kytkinlevyn ja painelaakerin, tilaustavaraa kun on ainakin pk-seudulla missä kävin tänään kyselemässä. Asetelma ostettiin Us-Partsilta.
Suurimmalla osalla taitanee olla VR6-levy, niin tilaan sitten ihan "kokeeksi" TDI:n kytkinlevyn. Tämän jälkeen pääsee kasaamaan kytkinpaketin ja loota kiinni -> ajamaan. SACHS:n levyn jätin suosiolla hyllyyn hinnan takia, foorumin tekstien perusteella tuo VR6/TDI -kytkinlevy ajaa saman asian väännön keston suhteen.
Tavoitehan on päästä joskus +200hv ja +450nm lukemiin, eiköhän kytkimen osat ole sitten valmiina tuota varten. Vai olenko sitten lukenut ihan omiani täällä?
Suurimmalla osalla taitanee olla VR6-levy, niin tilaan sitten ihan "kokeeksi" TDI:n kytkinlevyn. Tämän jälkeen pääsee kasaamaan kytkinpaketin ja loota kiinni -> ajamaan. SACHS:n levyn jätin suosiolla hyllyyn hinnan takia, foorumin tekstien perusteella tuo VR6/TDI -kytkinlevy ajaa saman asian väännön keston suhteen.
Tavoitehan on päästä joskus +200hv ja +450nm lukemiin, eiköhän kytkimen osat ole sitten valmiina tuota varten. Vai olenko sitten lukenut ihan omiani täällä?
Kytkin asennettu ja toimii. Osat siis SRE:n asetelma, TDI-kytkinlevy ja painelaakeri. Sachsin laatikoissa ainakin olivat :). Vaihdoin samalla moottorin alakannakkeen puslat Powerflexin vastaaviin. Jyrinä kyllä on melkoinen :)
Kytkin on jäykkä ja ottaa kiinni jo alhaalta. Ilmeisesti ei ole juurikaan eroa VR6 ja TDI kytkinlevyjen kanssa, kun ottaa kiinni alhaalta. Kytkimen työsylinterin tappi täytyy pidentää, että saa inhimillisemmän kytkinpolkimen liikkeen :)
Kytkin on jäykkä ja ottaa kiinni jo alhaalta. Ilmeisesti ei ole juurikaan eroa VR6 ja TDI kytkinlevyjen kanssa, kun ottaa kiinni alhaalta. Kytkimen työsylinterin tappi täytyy pidentää, että saa inhimillisemmän kytkinpolkimen liikkeen :)
Antti: Audifinnsillä jo kerrottiin tiivistettynä vaihtoehdot sinulle...
kaksoismassan ideana on vaimentaa värinöitä. Haittapuolena virittäessä ja jopa vakiona on rajoitettu väännönkesto = pohjaa ja seurauksena kytkimen luistaminen / pahimmillaan jopa kampiakselin katkeaminen. Huvittavinta asiassa on se että kukaan kiinteän vauhtipyörän tilalle vaihtaneista ei ole valittanut vauhtipyörän lisänneen mitään värinöitä / resonansseja.
Kiinteä vauhtipyörä+240mm kytkinpaketti on kestävin ratkaisu ja uusien pultinreikien sorvauttaminen ei maksaa montaa kymppiä. Omaan 6-v passattiini en tuota pakettia raaski laittaa kun budjetti muutenkin venyy ja paukkuu samanaikaisen tukivarsirempan vuoksi (eiköhän vakiohilut nyt vuoden/kaksi kestä). 6-vaihteiseen tuo paketti vaatii myös 5-vaihteisen startin. Tosimies laittaa tuohon vielä sre:n paineasetelman ja orgaanisen levyn tai sintterin vakioiden sijasta.
kaksoismassan ideana on vaimentaa värinöitä. Haittapuolena virittäessä ja jopa vakiona on rajoitettu väännönkesto = pohjaa ja seurauksena kytkimen luistaminen / pahimmillaan jopa kampiakselin katkeaminen. Huvittavinta asiassa on se että kukaan kiinteän vauhtipyörän tilalle vaihtaneista ei ole valittanut vauhtipyörän lisänneen mitään värinöitä / resonansseja.
Kiinteä vauhtipyörä+240mm kytkinpaketti on kestävin ratkaisu ja uusien pultinreikien sorvauttaminen ei maksaa montaa kymppiä. Omaan 6-v passattiini en tuota pakettia raaski laittaa kun budjetti muutenkin venyy ja paukkuu samanaikaisen tukivarsirempan vuoksi (eiköhän vakiohilut nyt vuoden/kaksi kestä). 6-vaihteiseen tuo paketti vaatii myös 5-vaihteisen startin. Tosimies laittaa tuohon vielä sre:n paineasetelman ja orgaanisen levyn tai sintterin vakioiden sijasta.
Olisi sitten pitänyt ostaa 228mm limppu+5-vaihteisen startti. kaksoismassa on siinä kunnossa ettei kauaa kestäisi jos laittaisi uusilla kytkinhiluilla kasaan.
Auto kun on pajalla levällään niin en rupea säätämään vaan uusi kaksoismassa tilalle. 240:stä kaksoismassaa ei sitten saa tarvikkeena joten uusi merkkiliikkeestä "vain" 557€. Ihanan kallista...
Enemmän ajetuissa taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus että kaksoimassa on entinen.
Jos joku haluaa mallikappaleen 240mm kiinteän limpun sorvauttamista varten niin minulta saa mallikappaleen jos saan sitten kiinteän limpun edullisesti ;) Noita varmaan kannattaisi teetättää muutama kappale heti kerrasta tai vähintää cad-piirustukset talteen.
Edit: saapas sittenkin tarvikkeena kaksoismassaa LUK:in tekemänä. Hinnaneroa marmoritiskiin tosin vain 30€. Ensiksi ostettu kytkinkin oli väärä. Oikea on Sachin numerolla -705 loppuinen ja paketin sisältä paljastui LUK:t kuten alkuperäisetkin on.
Auto kun on pajalla levällään niin en rupea säätämään vaan uusi kaksoismassa tilalle. 240:stä kaksoismassaa ei sitten saa tarvikkeena joten uusi merkkiliikkeestä "vain" 557€. Ihanan kallista...
Enemmän ajetuissa taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus että kaksoimassa on entinen.
Jos joku haluaa mallikappaleen 240mm kiinteän limpun sorvauttamista varten niin minulta saa mallikappaleen jos saan sitten kiinteän limpun edullisesti ;) Noita varmaan kannattaisi teetättää muutama kappale heti kerrasta tai vähintää cad-piirustukset talteen.
Edit: saapas sittenkin tarvikkeena kaksoismassaa LUK:in tekemänä. Hinnaneroa marmoritiskiin tosin vain 30€. Ensiksi ostettu kytkinkin oli väärä. Oikea on Sachin numerolla -705 loppuinen ja paketin sisältä paljastui LUK:t kuten alkuperäisetkin on.
Ostin sitte myös tuon G60 vauhtipyörän, se perus Sachs paineasetelma (ei muista ny numeroa) ja sitte tilasin tarvikkeena LuKin kytkinlevyn. Toi kytkinlevy tuli ny sitte 2.9 VR6:sen eli se hieman tehokkaampi malli... sopiiko tuo vai pitääkö käydä vaihtamas siihen 2.8:sin levyyn? Vähä kalliimpi toi vissiin oli mutta en sitte viittiny enää siinä tiskillä ruveta valittaa että tuli liia hyvä :D Samoin painelaakeri tuli ahu/1z golffin eli kai se käy?
Täs vaa tarkistelen ettei tartte autoa seisottaa tallis ku on ajos joka päivä.
Täs vaa tarkistelen ettei tartte autoa seisottaa tallis ku on ajos joka päivä.
Mitenkäs tuohon poikittais moottoriseen 6-lovisella lootalla varustettuun kulkineeseen, käykö siihen alkuperäisen 240 mm:sen tilalle 228 mm kiinteä pyörä? Siihen sitten koneistaisi 240 mm:selle asetelmalle uudet reiät. Kun lueskelin et pitkittäis koneisiin olisi tuollainen mahdollisuus. Onko kukaan kokeillut tollaista?
Nyt on sitten laitettu SRE asetelma, VR6 levy ja uusi painelaakeri. Vaihtoon meni samalla laatikko öljytkin. Ongelmana sama kuin monella muullakin eli kytkin irroittaa melkein lattiassa ja vaatii polkimen painamista melkein tulipellistä läpi ennenkuin vaihteet kytkeytyy nätisti. Jokunen onkin ongelman ilmeisesti ratkaissut? Kummasta päästä kannattaa sylintereiden tankoa muokata auton sisältä(pää) vai laatikon (työ) kyljestä? Onko näistä muokkauksista missään kuvaa?
ps. Laatikko rallattaa tyhjäkäynnillä.
ps. Laatikko rallattaa tyhjäkäynnillä.
Vaihdoon samat hilut vklp aikana kuin VarioTDI ja kuuluu rahinaa aika kuuluvasti tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla. Kun kytkimen painaa pohjaan niin ääni häviää, normaalia?
Kytkimen toiminta muuten yllätti, eli ei tarvinnut painaa edes poljinta aivan tulipelliin kiinni vaan saa päästää hieman ennenku alkaa ottamaan.
Samoin auton alkoi tärisemään tai pikemminkin hytkymään tyhjäkäynnillä paljon voimaakkaamin mitä aikaisemmin(teki siis aiemminkin samaa mutta paljon kevyemmin), mutta tämän uskon johtuvan moottorin kannakkeesta tms.
Kytkimen toiminta muuten yllätti, eli ei tarvinnut painaa edes poljinta aivan tulipelliin kiinni vaan saa päästää hieman ennenku alkaa ottamaan.
Samoin auton alkoi tärisemään tai pikemminkin hytkymään tyhjäkäynnillä paljon voimaakkaamin mitä aikaisemmin(teki siis aiemminkin samaa mutta paljon kevyemmin), mutta tämän uskon johtuvan moottorin kannakkeesta tms.
VarioTDI, ihan normaalilta sre+vr6 setiltä vaikuttaa. Tankoa pitää pidentää nimenomaan polkimen päästä jotta saadaan pidempi isku eli enemmän mehua työsylinterille polkaisun aikana (samalla polkimen lepoasento nousee ylöspäin). Työsylinterin kepin pidennys ei vaikuta mitenkään irrotuskohtaan, ennemmin pitäisi muokata työsylinterin männän halkaisijaa pienemmäksi.
Rallatus tuntuu myös olevan arkipäivää vr6 levyn kanssa. Itse olen järkeillyt syyksi jäykemmät jouset. 6 pyttyinen kone käy tasaisemmin kun 4 joten jouset voi olla jäykemmät ilman rallattamista.
betamax, Kun poljinta painaa, laatikko lakkaa pyörimästä niin rallatuskin lakkaa.
Nämä pari juttua tuntuu olevan sre+vr6 setillä enemmän sääntö kuin poikkeus. Mitenkä on irrotuskohdan laita normaali tdi levyn kanssa, väännönkeston luulisi olevan silti lähellä samaa, ei valmistusmateriaaleissa voi olla niin suuria eroja.
Rallatus tuntuu myös olevan arkipäivää vr6 levyn kanssa. Itse olen järkeillyt syyksi jäykemmät jouset. 6 pyttyinen kone käy tasaisemmin kun 4 joten jouset voi olla jäykemmät ilman rallattamista.
betamax, Kun poljinta painaa, laatikko lakkaa pyörimästä niin rallatuskin lakkaa.
Nämä pari juttua tuntuu olevan sre+vr6 setillä enemmän sääntö kuin poikkeus. Mitenkä on irrotuskohdan laita normaali tdi levyn kanssa, väännönkeston luulisi olevan silti lähellä samaa, ei valmistusmateriaaleissa voi olla niin suuria eroja.
Tuxo: onko sulla kokemusta tästä ongelmasta koska mulla oli kyseinen ongelma ja ratkaisin sen juurikin pidentämällä työsylinteriä. Ei ole järkeä pidentää sitä polkimen päästä koska polkimen asento muuttuu niin huonoon asentoon että huonontaa käyttöä liian paljon mielestäni. Laatikon päässä on väljää aika paljon siinä kytkimen käpälässä josta ajattelin että korjaantuu paremmin tämä ongelma jatkamalla työsylinteriä
Kyllä kuulostaa järkevämmälle jatkaa työsylinterin päästä niin poljin pysyy normaali asennossa. Lisäksi on paljon helpompi jatkaa työsylinterin päästä(jos on vaan laitteet). Jos polkimen päästä jatkaa niin eikös siinä tule lisäksi se vaara, että työsylinteri työntyy liian ulos ja stefat pettää.
Mun koslaan on tulossa pidennystä sinne työsylinterin päähän ja katsotaan miten sillä rupeaa pelittämään. Kiitos jo etukäteen henkilölle kuka lupaili palikan tehdä. Paljastakoon henkilö itse henkilöllisyytensä, jos tahtoo. Eiköhän hänkin tätä lue ;)
Mun koslaan on tulossa pidennystä sinne työsylinterin päähän ja katsotaan miten sillä rupeaa pelittämään. Kiitos jo etukäteen henkilölle kuka lupaili palikan tehdä. Paljastakoon henkilö itse henkilöllisyytensä, jos tahtoo. Eiköhän hänkin tätä lue ;)
On kokemusta kun itseltäkin tuollainen setti löytyy. On myös kokemusta noista sylinterien vipujen pidentämisestä ja totesin että työsylinterin kepin pidentäminen ei vaikuta mitenkään, silloinhan työsylinterin mäntä liikkuu työiskunsa pidennyksen verran lähempänä sylinterin pohjaa mutta iskunpituus pysyy samana. Pääsylinterin keppiä pidentämällä pääsylinterin iskunpituus pitenee (mäntä painuu lähemmäs pohjaa) jolloin työsylinteriin saadaan polkimen painalluksella enemmän ainetta jolloin iskunpituus pitenee.
Miten eerop oot pidentäny työsylinteriä jos sillä kerran oli vaikutusta?
Miten eerop oot pidentäny työsylinteriä jos sillä kerran oli vaikutusta?
Sorvasin sille semmoisen pienen jatko pätkän alumiinista ja päin sillä pois sitä käpälässä olevaa väljää. Työsylinteriin jää todella vähän "työmatkaa" kun siinä käpälässä on paljon väljää. Mutta ainakin omassali toimii moitteitta ja on huomattavasti mukavampi käyttää kun ei ole 3/4 tyhjää mitä aluksi polkee ennen kun rupeaa levy irroittamaan.
nyt pasuunassa S2 SRE ja kiinteä VP ja aloin tutkimaan tuota "kytkinpoljin tuliseinässä" ongelmaa. eli kytkin irroittaa kunnolla vasta kun poljin on aivan pohjassa runtattuna. meinasin tehdä jatkoa siihen polkimen ja pääsylinterin väliseen tankoon, mutta ei tarvinnut koska tulipellin ja polkimen välistä löytyi tuuman paksu halko! tulipellin ja lattiamaton väliin piilotettu lauta oli 3 tuumaa leveä, ~15cm pitkä, tuuman paksuinen ja vielä kyllästetty. osaako kukaan sanoa tuon laudan mahdollista tarkoitusta? se ei pikaisen vilkaisun mukaan vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, että kytkinpoljin ei painu pohjaan asti.
Nyt olisi tarvittavat hilut kokeilla jatkaa työsylinterin päästä mäntää, kun vaan kerkeää. Pukkaa muutakin remonttia pahasti samaan aikaan:(
Olenko ymmärtänyt oikein, että työsylinterin männänpää on aina kiinni kytkimen käyttö käpälässä vaihdelaatikon sisällä. Jatkopala ei siis voi päästä tippumaan laatikon sisälle kuin asennus vaiheessa?
Olenko ymmärtänyt oikein, että työsylinterin männänpää on aina kiinni kytkimen käyttö käpälässä vaihdelaatikon sisällä. Jatkopala ei siis voi päästä tippumaan laatikon sisälle kuin asennus vaiheessa?
nyt huomasin sellaisen ominaisuuden S2 sre+kiinteä VP paketilla, että kun kiihdyttää kolmosella isommille kierroksille niin alkaa sellainen pärinä kuulumaan vaihdekepin päästä kun se tärisee niin helkkaristi. tämä pärinä kuuluu siis vain kolmosella ja 3000kierroksen jälkeen, onkohan joku vituillaan?
Nyt on saatu valmiiksi kytkimen työsylinterin männän jatko. Sylintereissä/kytkimissä ilmeisesti on tapauskohtaisia eroja vaikka pitäs olla samoja. Minulla mäntää piti jatkaa 12mm ennenkuin sain kytkimen irroittamaan vähän ennen puolta väliä.
Männän päässä alunperin oleva muovinen mokkula ei lähtenyt tapauksessani kuin särkemällä pois. Lisäksi koko mäntä jäi käteen, kun yritin sitä mokkulaa repiä irti. Onneksi sieltä ei tullut nesteet pihalle. Jatkokin oli sitten helpompi toteuttaa, kun mäntä oli irrallaan sylinteristä.
Viimeisimmän jatkon toteutin itselleni Biltemalta saatavilla tuotteilla mitä saa toki muualtakin. Tässä on kuitenkin bilteman osanumerot hattumutteri 87-0131 ja liitosmutteri 19-515. Nämä päistään hitsillä yhteen. 7mm poralla sopivan mittaista reikää poraamaan toiseen päähän. Sitten rälläkällä ylimääräinen kara pois, kun on porannut. Itselleni jätin n.1cm verran mäntää ja tota jatkoa menevän limittäin ja liimasin pikaliimalla ne yhteen. Jatkohan siis mudostuu siitä, kun n.7mm männän varsi ei pääse painumaan tohon jatkoon kuin poratun reiän verran ja loppu jää siis jatkoksi.
Kytkimen ilmauksen toteutin alakautta. Isolla lääkeruiskulla painoin kytkin-nestettä säiliöön päin.
Sorvaamallahan palikasta parhaimman saa. Kuitenkin olisi etu, jos olisi mahdollista kokeilla montaa eri mittaa omaan autoonsa. Minulla vasta 6 oli hyvä.
Jokainen tehköön omalla vastuulla tämän homman, jos haluaa. Lähinnä kirjoittelin omat kokemukseni, jos jollekin olisi tästä apua.
1.9 TDI Ahu Cordoba vario. -99 vanhempi koppa. (230tkm)
02A vaihdelaatikko
alkuperäinen työsylinteri missä päällä VW logo ja koodi 357 721 261
SRE paineasetelma en muista nyt koodia, mutta US -Partsilta hommattu mikä kaikilla.
Sachsin valmistama VR6 kytkin levy.
Painelaakeri vaihdettu, mutta ihan alkuperäistä vastaava.
Nyt työsylinterin mäntä on siis 94mm itse tehdyn mokkulan kanssa mitattuna.
Männän päässä alunperin oleva muovinen mokkula ei lähtenyt tapauksessani kuin särkemällä pois. Lisäksi koko mäntä jäi käteen, kun yritin sitä mokkulaa repiä irti. Onneksi sieltä ei tullut nesteet pihalle. Jatkokin oli sitten helpompi toteuttaa, kun mäntä oli irrallaan sylinteristä.
Viimeisimmän jatkon toteutin itselleni Biltemalta saatavilla tuotteilla mitä saa toki muualtakin. Tässä on kuitenkin bilteman osanumerot hattumutteri 87-0131 ja liitosmutteri 19-515. Nämä päistään hitsillä yhteen. 7mm poralla sopivan mittaista reikää poraamaan toiseen päähän. Sitten rälläkällä ylimääräinen kara pois, kun on porannut. Itselleni jätin n.1cm verran mäntää ja tota jatkoa menevän limittäin ja liimasin pikaliimalla ne yhteen. Jatkohan siis mudostuu siitä, kun n.7mm männän varsi ei pääse painumaan tohon jatkoon kuin poratun reiän verran ja loppu jää siis jatkoksi.
Kytkimen ilmauksen toteutin alakautta. Isolla lääkeruiskulla painoin kytkin-nestettä säiliöön päin.
Sorvaamallahan palikasta parhaimman saa. Kuitenkin olisi etu, jos olisi mahdollista kokeilla montaa eri mittaa omaan autoonsa. Minulla vasta 6 oli hyvä.
Jokainen tehköön omalla vastuulla tämän homman, jos haluaa. Lähinnä kirjoittelin omat kokemukseni, jos jollekin olisi tästä apua.
1.9 TDI Ahu Cordoba vario. -99 vanhempi koppa. (230tkm)
02A vaihdelaatikko
alkuperäinen työsylinteri missä päällä VW logo ja koodi 357 721 261
SRE paineasetelma en muista nyt koodia, mutta US -Partsilta hommattu mikä kaikilla.
Sachsin valmistama VR6 kytkin levy.
Painelaakeri vaihdettu, mutta ihan alkuperäistä vastaava.
Nyt työsylinterin mäntä on siis 94mm itse tehdyn mokkulan kanssa mitattuna.
Itelläni on nyt hommattuna SRE-asetelma, VR6-levy ja painelaakeri/työsylinteri, nyt vaan pitäis hommata jostain se G60 vauhtis + sovite starttimoottorille että yltää vauhtiksen kehälle asti..
Onko jollain noita sovitteita koneistettuna vai pitääkö ite lähteä koneistuttamaan?
Taidan ostaa ihan uuden vauhtiksen koska käytetyt tuntuvat olevan kiven alla tällä hetkellä ja uusi on kuitenkin aina uusi :)
Niin ja auto on Fabia RS elikkäs 6-lovinen poikittaiskone.
Onko jollain noita sovitteita koneistettuna vai pitääkö ite lähteä koneistuttamaan?
Taidan ostaa ihan uuden vauhtiksen koska käytetyt tuntuvat olevan kiven alla tällä hetkellä ja uusi on kuitenkin aina uusi :)
Niin ja auto on Fabia RS elikkäs 6-lovinen poikittaiskone.
Uuden vauhtiksen voi aina ostaa mutta käytetty löytyy:
Käytettynä löytyy täältä mm:
http://www.mdcomprex.fi/store/product_i ... cts_id=496
Vauhtis 90,-
Ja pultit tietysti uusia... a' 3,40,-
Käytettynä löytyy täältä mm:
http://www.mdcomprex.fi/store/product_i ... cts_id=496
Vauhtis 90,-
Ja pultit tietysti uusia... a' 3,40,-
kt0510 kirjoitti:Uuden vauhtiksen voi aina ostaa mutta käytetty löytyy:
Käytettynä löytyy täältä mm:
http://www.mdcomprex.fi/store/product_i ... cts_id=496
Vauhtis 90,-
Ja pultit tietysti uusia... a' 3,40,-
Tuolla oli juu tuo yksi kappale käytettyä G60 vauhtista myynnissä mutta oli jo myyty kun rupesin etsimään itselleni sellaista, se ilmoitus siitä vain kummitteli aikansa siellä sivuilla :/
Edelleen pidän itselleni vaan ongelmana sitä jos pitää lähtee itse koneistuttamaan sitä sovitetta startille kun en oo mikään mahtava tekniikkaguru tmv :D
Eli multa on nyt taas jotain menny vähän ohi ilmeisesti ;D Noh, katellaan tuossa uuden vuoden jälkeen kun pitäis remppa tehdä että mitenkä onnistuu, ilmottelen sit :P
**EDIT: Toisessa topicissa ainakin sanottiin että vaikka se vauhtis on tarkoitettu 228m asetelmalle ni saa tehtyä paikat 240mm asetelmallekin siihen.. Saas nyt nähdä mitä tästä tulee taas ;D
**EDIT: Toisessa topicissa ainakin sanottiin että vaikka se vauhtis on tarkoitettu 228m asetelmalle ni saa tehtyä paikat 240mm asetelmallekin siihen.. Saas nyt nähdä mitä tästä tulee taas ;D
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Täh? Laittaako joku 6loviseen 240mm kytkimen tilalle 228mm SRE:tä? Eihän siinä taas ainakaan minun mielestä ole mitään järkeä...
No kyllähän tuossa omat pointtinsa on tuossakin. 228mm levy pitää sintterillä sellaset 700Nm SRE:n kamoilla, joten riittää useimmille. Sintteri toki ravistaa hieman liikkeelle lähdettäessä, muttei mikään ultra paha kuitenkaan, kun emäntäkin sillä pärjää. Etuna pienenpi inertia.
Seuraava kytkin onkin sitten 184mm kahdella hiililevyllä ja ilman vaimennusta. Varmaan tosi mukava ja hiljainen...
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Toki 240mm saa kestäviä palikoita SRE:ltä, mutta se inertia...
Olikos se nyt niin, että kun 140mm kytkimestä ottaa yhden kilon pois ulkokehältä, niin vaikutus kiihtyvyyteen on sama kuin jättäisit 70kg autosta painoa pois. Tämä luettu SRE:n sivuilta.
Tämähän nyt ei sitten todellakaan kosketa kaikkia idealtaan, sillä onhan tuolla kääntöpuolensakin.
Olikos se nyt niin, että kun 140mm kytkimestä ottaa yhden kilon pois ulkokehältä, niin vaikutus kiihtyvyyteen on sama kuin jättäisit 70kg autosta painoa pois. Tämä luettu SRE:n sivuilta.
Tämähän nyt ei sitten todellakaan kosketa kaikkia idealtaan, sillä onhan tuolla kääntöpuolensakin.
Täältä palikat kytkimeen: http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=5098 ?
Asetelma ja levy (sekä painelaakeri/työsylinteri) on jo hommattu, nyt vaan hiertää siitä vauhtiksesta..
Jostain pitäis löytää sellanen lompakolle sopivan hintainen limppu, yksi olisi tiedossa mutta hinta on 450e mikä on vähän turhan suolainen :P
Onko kellään tietoa mistä autosta löytyis siis sopiva - nimenomaan kiinteä - vauhtis tuohon katiskaan, joku S3 audi tms?
Jostain pitäis löytää sellanen lompakolle sopivan hintainen limppu, yksi olisi tiedossa mutta hinta on 450e mikä on vähän turhan suolainen :P
Onko kellään tietoa mistä autosta löytyis siis sopiva - nimenomaan kiinteä - vauhtis tuohon katiskaan, joku S3 audi tms?
Kuinkas paljon vääntöä vakio Vr6 228 mm kytkinpaketti kestää nykyisen tietämyksen mukaan?
Jettaan harkinnassa 02A laatikko, mutta väännöt jäänee 350 nm paikkeille, eli ei kenties SRE:lle vielä tarvetta?
Saako muuten 228 mm levyjä mitään välimuotoja orkkiksen ja sintterin väliltä? Siis pitävämpää massalevyä.
Jettaan harkinnassa 02A laatikko, mutta väännöt jäänee 350 nm paikkeille, eli ei kenties SRE:lle vielä tarvetta?
Saako muuten 228 mm levyjä mitään välimuotoja orkkiksen ja sintterin väliltä? Siis pitävämpää massalevyä.
Kuinkas paljon vääntöä vakio Vr6 228 mm kytkinpaketti kestää nykyisen tietämyksen mukaan?
Jettaan harkinnassa 02A laatikko, mutta väännöt jäänee 350 nm paikkeille, eli ei kenties SRE:lle vielä tarvetta?
Saako muuten 228 mm levyjä mitään välimuotoja orkkiksen ja sintterin väliltä? Siis pitävämpää massalevyä.
Itselläni oli 150hp/360nm. Maksimiväännöt jo 2600rpm. Kytkimenä joku örumilta ostetta "power-paketti". Eli ei ilmeisesti sre mutta ei vakiokaan? Ken tietää.. 228mm kyllä, ja ei ole kertaakaan luistanut. :) Voi olla että tämäntalven aikana olisi parempi kehitellä SRE ja vr6 levy tuonne... ;)
Autona ARL moottorinen, 6-vaihteinen Golfauto js rupes kytkin luistelemaan ihan tosissaan, vaikka vasta ruvettiin konetta piristelemään.
Kysymys kuuluukin, millaista kytkinpakettia te kokeneemmat suosittelette?
Ideoita?
Edit: Ja mieluusti sellainen paketti että, tulisi kerralla hyvä. Ei viittis kauheen useasti tota nelikon salkkua jumppailla alas.
Kysymys kuuluukin, millaista kytkinpakettia te kokeneemmat suosittelette?
Ideoita?
Edit: Ja mieluusti sellainen paketti että, tulisi kerralla hyvä. Ei viittis kauheen useasti tota nelikon salkkua jumppailla alas.
Ai katos ville pirua. Mä taisin saada tuon ehkä viä vähä halvemmalla sillo aikoinaan. ;)
TurboJ, kyllä se Örumin tuotekoodi on, niinkuin tuossa jo sanoinki. Pitääpä tänään kattoo Sacshin koodi siitä asetelmasta ku käyn tallilla. Jos muistan! En sitte tiiä onko se just sama millä pystyy tilaamaan mutta kuitenki..
TurboJ, kyllä se Örumin tuotekoodi on, niinkuin tuossa jo sanoinki. Pitääpä tänään kattoo Sacshin koodi siitä asetelmasta ku käyn tallilla. Jos muistan! En sitte tiiä onko se just sama millä pystyy tilaamaan mutta kuitenki..
Ehä minä muistanu niitä osanumeroita katella p*****e vie. Mutta mitä tuohon kytkinlevyyn tulee niin melko nopeasti tuo kuluu! Itellä oli 25tkm eli viime toukokuusta marraskuuhun ja pintaa on enää alle puolet. En laita enää tuota levyä takasin. Taijan ostella VR6:n levyn tuon Power-asetelman kanssa. Sittenpähä näkee mitä semmone setti kestää kun isompi turbokin lie eksyilee nyt maalausoperaatioiden välissä paikoilleen.
Jep. Kannattaa romikselta lähtiä ensin kyselee. Itse ostin 1Z venton vauhtiksen. Passaa ykk merkit yms kaikki justiinsa. Käsittääkseni bensan vauhtipyörissä onkin sitten ollut vähän ongelmia ajoitusmerkin kanssa?
Varmasti sopivia vauhtiksia on seatin ja volkkarin 90hp tdi:ssä. Ja niitä varmasti löytyy. 110hp onkin jo kaksoismassa niinkuin minullakin oli.
edit.
Paitsi että tuleeko se tuohon ALH koneeseen? Siitäpä en olekkaan satavarma kun ei ole kokemusta.
Varmasti sopivia vauhtiksia on seatin ja volkkarin 90hp tdi:ssä. Ja niitä varmasti löytyy. 110hp onkin jo kaksoismassa niinkuin minullakin oli.
edit.
Paitsi että tuleeko se tuohon ALH koneeseen? Siitäpä en olekkaan satavarma kun ei ole kokemusta.
Kataloogin mukaan Sachsilta löytyy tuohon ARL + 4Motion yhdistelmään sopivaa SRE kytkinpakettia ja paria eri levyäkin. Olettaen että normaali vauhtipyörä on käytössä. Tuollaisella väännönkestoa luvataan 500-600 Nm, riippuen millainen levy on käytössä.
Eikö tuollainen olisi melko bolt on ratkaisu? Eikä tarvi alkaa jännittämään käykö uudemman 2.0 TDI:n kytkin paikalleen. Luultavasti sen kanssa on jotain pikku hierontaa luvassa.
Eikö tuollainen olisi melko bolt on ratkaisu? Eikä tarvi alkaa jännittämään käykö uudemman 2.0 TDI:n kytkin paikalleen. Luultavasti sen kanssa on jotain pikku hierontaa luvassa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa