Dieselin tehokäyriä / dynolappuja
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
-
- -
- Viestit: 1219
- Liittynyt: 31.10.2004 21:43
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
tuossa omassa kulkineessa on vetäviä niin ylös mtä uskaltaa vedättää,eli mitä enempi kierroksia niin sitä enempi voimaa..käytänössä hieman alle 5500 tulee vaihdettua vaikka todennäköisesti vetäis reilusti ylemmäs.Syy tuohon vaihtamiseen on remmiahdin,eli sen kierrokset tulee ennen konetta "täyteen".Joo,penkissä nähdään miten nää toimii = )
Tosin,mä otan hieman ennakkoa kun käyn varmaan ens vkolla jo hakemassa tuohon omaan "katsastuslapun" ja voishan sitä samalla kokeilla suljetunalueen säädöillä = O
hatemia lainatakseni : rajoittaja ylös ja täysi hönkä päälle,eli jos mahdollista niin nostaa sitä rajoittajaa pikkuhiljaa ylöspäin ja vetää muutaman testivedon välillä..kyllä sen sit huomaa kun alkaa veto puutumaa moottorin hengenahdistukseen..
Tosin,mä otan hieman ennakkoa kun käyn varmaan ens vkolla jo hakemassa tuohon omaan "katsastuslapun" ja voishan sitä samalla kokeilla suljetunalueen säädöillä = O
hatemia lainatakseni : rajoittaja ylös ja täysi hönkä päälle,eli jos mahdollista niin nostaa sitä rajoittajaa pikkuhiljaa ylöspäin ja vetää muutaman testivedon välillä..kyllä sen sit huomaa kun alkaa veto puutumaa moottorin hengenahdistukseen..
Passat 1.9 pd automaatti jossa 17/20 hybridi, bosio 783 suuttimet,välijäähdytin vaihdettu ja ohjelma.1,25 bar.
170hv/380nm.Mitäs seuraavaksi kannattaisi tehdä.Automaatti on uusi olisko siihen saatavilla kestävyyttä lisää,luistaa selkeästi.Pakoputki ? Pakopaineet ok.Ahtoja lisää ? Kestääkö moottori mekaanisesti.Kaikki hakusessa.
170hv/380nm.Mitäs seuraavaksi kannattaisi tehdä.Automaatti on uusi olisko siihen saatavilla kestävyyttä lisää,luistaa selkeästi.Pakoputki ? Pakopaineet ok.Ahtoja lisää ? Kestääkö moottori mekaanisesti.Kaikki hakusessa.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Onko 100 hp pd / tehokkaimmissa pd mottien imusarjoissa eroja tai egr palikan sisäreikien koko eroja.Vaikuttaa vain järjettömän pieniltä molemmat.Koko kun on noin pieni niin virtausnopeus kasvaa + muodot on älyttömän epäedullisia.Eli auttaiko jouheampi imusarjan rakenne? Miten kannen virtaus? Onko eri pd malleissa erinlaisia kansia?Entä putki välijäähdyttimen ja egr:n välissä?Miten koneen mekaaninen kestävyys?Kiitos etukäteen vastauksista! Olisi kiva saada kokemusperäistä tietoa / teoria tietoa että en taas mene
perse edellä puuhun.
perse edellä puuhun.
Tulipa sitten käytyä penkissä, ja lievä pettymys kyllä oli.
Vakio kytkin reistaili aikalailla, enkä saannut mitään tuloksia matalilta kierroksilta. Näköjään olisi pitänyt kierrättää rajoittimeen asti, kun huipputeho oli siinä 4800rpm jossa myös päästin kaasun. Syöttöä oli reilusti liikaa että koko huone mustana, myös konehuoneesta pukkasi mustaa, joten taitaa vähän vuotaa jostakin. :-)
Sokeakin näkee että väännöt ei kunnolla näy eikä yhtään mitään matalilta kierroksilta.
Konehan on 90hp AHU, jossa VNT20, racet, ohjelma sekä 2.5" putkisto. Omat säädöt, pieni nestepää ja kytkin tässä taitaa mättää.
.jpg)
Vakio kytkin reistaili aikalailla, enkä saannut mitään tuloksia matalilta kierroksilta. Näköjään olisi pitänyt kierrättää rajoittimeen asti, kun huipputeho oli siinä 4800rpm jossa myös päästin kaasun. Syöttöä oli reilusti liikaa että koko huone mustana, myös konehuoneesta pukkasi mustaa, joten taitaa vähän vuotaa jostakin. :-)
Sokeakin näkee että väännöt ei kunnolla näy eikä yhtään mitään matalilta kierroksilta.
Konehan on 90hp AHU, jossa VNT20, racet, ohjelma sekä 2.5" putkisto. Omat säädöt, pieni nestepää ja kytkin tässä taitaa mättää.
Viimeksi muokannut Pirrex, 22.4.2008 21:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuossa olisi ensimmäisen säädön jälkeinen lappu. Tuolloin laitettiin pelkkä ohjelma, vääntöä tuli mukavasti lisää mutta tehoa vain vaatimattomat 13hv. Joulukuussa tuli käytyä uudestaan Mikalla säädättämässä autoa, tuossa lappu siitä.
Ensimmäisen käynnin jälkeen on autoon vaihdettu:
- VR6 kytkinlevy ja SRE asetelma
- Race 520 suuttimet
- GT 15/20 ahdin
- pakoputki oli penkissä täysin pöntötön, ahtimelta taaksepäin noin metri 2,5" ja loput 2", nykyään laitettu ent. keskipönttö takapöntöksi, eipähän ole enää "sadevesiviemäri" tyhjäkäynnillä :)
Ahdin ikävä kyllä maksimissa ja kuulostaisi siltä että se sakkaileekin, eli isompi pitäisi kai laittaa. Kumpikin lappu haettu vakiolla coolerilla, nykyään keulalta löytyy EVO cooler jolla ei ole penkissä käyty eikä varmaan tullakaan käymään ennen mahdollista ahtimen vaihtoa. Koulun loppumista ja töitä odotellessa...
Ensimmäisen käynnin jälkeen on autoon vaihdettu:
- VR6 kytkinlevy ja SRE asetelma
- Race 520 suuttimet
- GT 15/20 ahdin
- pakoputki oli penkissä täysin pöntötön, ahtimelta taaksepäin noin metri 2,5" ja loput 2", nykyään laitettu ent. keskipönttö takapöntöksi, eipähän ole enää "sadevesiviemäri" tyhjäkäynnillä :)
Ahdin ikävä kyllä maksimissa ja kuulostaisi siltä että se sakkaileekin, eli isompi pitäisi kai laittaa. Kumpikin lappu haettu vakiolla coolerilla, nykyään keulalta löytyy EVO cooler jolla ei ole penkissä käyty eikä varmaan tullakaan käymään ennen mahdollista ahtimen vaihtoa. Koulun loppumista ja töitä odotellessa...
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 12.3.2006 21:36
onhan siellä mutta volsun kone joka vetää noin pitkälle täydellä teholla vaatii jonkin verran modattua ennakkokäyrää toimiakseen kunnolla..tuo oli lähinä semmoinen säälittävä veto kun yski ja röpelsi 4000 rpm jälkeen koko ajan...
varmaan 20-30 hepoa tulis pelkällä säädöllä ja ahtojen nostolla sit huomattavasti enemmän
= O
varmaan 20-30 hepoa tulis pelkällä säädöllä ja ahtojen nostolla sit huomattavasti enemmän
= O
Tällainen kyllä yllätti itsenikin... -07 Fabia vRS, vakiosofta, K&N, PD160 intake, Millers Diesel Power Sport 4sta tankissa lisänä. Ari Saarisen dyno: www.racing-engines.net


passatti aaz koneella,kara viilattu pumpusta ja pikkusen syöttöjä lisää.
selvis samalla et autogaugen ahtomittari näyttää 0.3 liikaa,eli lisää ahtoja myllyyn
lappu http://personal.inet.fi/cool/jerrijaatinen/dyno.jpg
selvis samalla et autogaugen ahtomittari näyttää 0.3 liikaa,eli lisää ahtoja myllyyn
lappu http://personal.inet.fi/cool/jerrijaatinen/dyno.jpg
Laitetaan nyt esille tuon portterin hienosäädön jälkeinen käyrä.
Auto on jokapäiväisessä ajossa ja ainakin talvella voi kiusata kylän hiace-miehiä...
Portteri on siis muutettu hukkaporttiahtimesta VNT-versioksi+ pikkasen lisää voimaa = tuplat.
Oma laskukaava: 2 wd 102hp 2 vetävälle pyörälle ja 4 wd 204hp 4 vetävälle pyörälle = sama suhde ;)
Auto on jokapäiväisessä ajossa ja ainakin talvella voi kiusata kylän hiace-miehiä...
Portteri on siis muutettu hukkaporttiahtimesta VNT-versioksi+ pikkasen lisää voimaa = tuplat.
Oma laskukaava: 2 wd 102hp 2 vetävälle pyörälle ja 4 wd 204hp 4 vetävälle pyörälle = sama suhde ;)
Tuolla omat käppyrät, vakio ja sen jälkeen softa asennettuna.
Dyno
Autona siis Seat Toledo, ARL-koneella.
L18, onkos toi muuten vakio? Kenenkäs softa. Itellä vähän suunnitelmissa hommata tollaisella moottorilla varustettu kulkine ja tuntus ohjelmalla irtoovan ihan kivasti voimaa. Mites kytkin? Jyristääkö tai luisteleeko?
Tuolla omat käppyrät, vakio ja sen jälkeen softa asennettuna.
Dyno
Autona siis Seat Toledo, ARL-koneella.
L18, onkos toi muuten vakio? Kenenkäs softa. Itellä vähän suunnitelmissa hommata tollaisella moottorilla varustettu kulkine ja tuntus ohjelmalla irtoovan ihan kivasti voimaa. Mites kytkin? Jyristääkö tai luisteleeko?
On joo muuten ihan vakio auto. Softa on semmosen pienen tuusulalaisen firman kuin Motorbit, niinkuin tuossa lapussakin lukee.
Kytkimen kanssa ei ole(vielä) ollut mitään ongelmia, ei luista eikä jyristele. Ohjelma kyllä tehtiin niin ettei huippuvääntö tule heti alhaisilla kierroksilla, vaan tässä tapauksessa noin 2700rpm kohdalla jottei kytkimeen kohdistu niin kovaa rasitusta alakierroksilla.[/quote]
eipä ole ihmeellinen, vain solmu vaihdettu, muuten vakio ajm
http://inlinethumb59.webshots.com/40122 ... 600Q85.jpg
http://inlinethumb59.webshots.com/40122 ... 600Q85.jpg
kt0510 kirjoitti:Ja kuten tunnettua ruokahalu kasvoi syödessä... Mikäolisi halpa tapa ostaa 15 kW lisää?
P.S. Savun muodostus myös katosi...
Yli 250 Nm käytössä välillä 1800...4400 rpm. Varmaan ihan paska ajaa.. :)
Huippuvääntökin vasta siellä 2300 rpm lähtien. Tuollahan on edellytykset kestääkin (voimansiirto siis).
Veikkaisin, että seuraavaksi kannattaa katsella imu- ja pakoputkiston päivitystä. Racet ainakin riittää yli 150 kW-lukemiin ja VB:lläkin pitäisi olla potentiaalia vielä komeasti yli 130kW. Sitten tietty vielä softaan päivitys, kun rauta on valmis.
Voi tietty olla, ettei Herra Karala ole niistänyt ihan viimeisiä mehuja pannusta kytkimen keston takia. Ei tuo vakiokytkin kyllä purematta paljoa enempää vääntöä voi niellä..
Yli 250 Nm käytössä välillä 1800...4400 rpm. Varmaan ihan paska ajaa.. :)
Huippuvääntökin vasta siellä 2300 rpm lähtien. Tuollahan on edellytykset kestääkin (voimansiirto siis).
Kieltämättä vieno hymy on huulilla kun tuolla lähtee rekkaa ohittelemaan... :-)
Ja kyllä Karala tieten tahtoen rajoitti vääntöä/tehoa kun kerroin että vakio kytkin on paikoillaan.
Perhana kun tuo ruokahalu kasvaa syödessä. Tämän tehon jo luulisi riittävän, mutta....
Nyt tallissa odottaa SRE:n asetelma, G60 vauhtis ja pultit. Vielä Motonetista VR6 levy ja painelaakeri ja ei kun kamat paikoilleen. Takapönttö päivitetään avaraan malliin, ehkä 11 mm nestepää(?) ja takaisin Karalaa moikkaamaan.
Kyllä bensamiehen sydän on myyty dieselile!
PSI-Power
Joo, ihan laadukas peli ja toimiva. Omat kokemukset tuosta nyt noin 60tkm matkalta. Hyvää on, että tehoa ja vääntö tuli rutkasti lisää ja polttoaineen kulutus kuitenkin pieneni. Huonoa ehkä, että ei paljon rajaile alavääntöjä. Meinaan, että ei oikeen kehtaa kaasua pohjaan painaa ennen 2000 kierrosta/min.
Tuliha käytettyä alitehosena penkissä. Ei oikeen nyt o tehot kaikki kotona. :|
http://evvk.1g.fi/kuvat/diudi/audi_dyno_pien.jpg/full
http://evvk.1g.fi/kuvat/diudi/audi_dyno_pien.jpg/full
Lähetetty: 5.6.2008 16:28 Viestin aihe:
Tuliha käytettyä alitehosena penkissä. Ei oikeen nyt o tehot kaikki kotona. :|
http://evvk.1g.fi/kuvat/diudi/audi_dyno_pien.jpg/full
? 150 hevosvoimaahan tuossa pitäisi olla...ja sulla jopa 16hv yli sen. ;)
150 hevosvoimaahan tuossa pitäisi olla...ja sulla jopa 16hv yli sen. ;)
Sillälailla ajateltuna joo. Mutta tosiasia on se, et tää on kulkenut huomattavasti
paremmin kuin tällähetkellä. Persdyno vois sanoa, että "pitäisi" olla ~135kw.
En tiedä mikä mättää tarkkaan, kun viileillä ja viileänä kulkee paremmin, kun
nyt lämpösessä kesässä.
Viimeksi muokannut JukkaA, 12.6.2008 22:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Juu ihan vakio kytkin on. Vielä en ole huomannut että olisi luistanut. 400nm ne rajoittaa näitä yleensä juuri kestävyyden takia. Kuten myös softakin on tehty. Sitä en tiedä onko se pelkän imuputken lisää 15hv ja 45nm... kuulostaa aika kovalta bolt-on viritykseltä. Renkaat on aika finaalissa jo vaikka en liiemmin sudittele, vääntö syö niitä tehokkaasti.
Jos auto ei mene kaupaksi, niin sitten rupean ostamaan suutinpäitä, toista ruuvia ja catback putkistoa.
Itse autohan on 2006 ja 45tkm tulee mittariin kohta. Täysin orggis musta. Tarjouksia saa laittaa ;)
Jos auto ei mene kaupaksi, niin sitten rupean ostamaan suutinpäitä, toista ruuvia ja catback putkistoa.
Itse autohan on 2006 ja 45tkm tulee mittariin kohta. Täysin orggis musta. Tarjouksia saa laittaa ;)
http://s152.photobucket.com/albums/s194 ... appyra.jpg
Siinäpä audin tuoretta käppyrää. Muutoksia inttercuuleri keulilla, ahtojenalasta syöttöä lisätty karaa lievästi viilaamalla ja ahtoja nostettu. Pitänee repiä sinetti irti syöttöruuvista, josko sillä kasvaisi voimakin, kun ei tuo nyt edes savuttanut kun ahdot nousi yli 0,5bar.
Siinäpä audin tuoretta käppyrää. Muutoksia inttercuuleri keulilla, ahtojenalasta syöttöä lisätty karaa lievästi viilaamalla ja ahtoja nostettu. Pitänee repiä sinetti irti syöttöruuvista, josko sillä kasvaisi voimakin, kun ei tuo nyt edes savuttanut kun ahdot nousi yli 0,5bar.
-
- -
- Viestit: 74
- Liittynyt: 8.8.2007 10:39
Dynoa Etelä-Pohojammaalla?
Olisiko vinkkiä missäpäin Etelä-Pohjammaata löytyy dynoja? Näistä viesteistä päätellen että SeAmkilla ainakin on mutta missä muualla.
Kiinnostaisi katsoa Caddyn tehot turbotuksen jälkeen, persdyno sanoo tehoja tulleen mutta olisi kiva saada mustaa valkoisella.
PS. muutoskatsastukseen tuota ei tarvinnut...
Kiinnostaisi katsoa Caddyn tehot turbotuksen jälkeen, persdyno sanoo tehoja tulleen mutta olisi kiva saada mustaa valkoisella.
PS. muutoskatsastukseen tuota ei tarvinnut...
vakiona: 2.0 TDI 103 kW BKP 16 v, ei DPFää
Päästöesteet poistettu
DMS suuttimet (jääköön mysteeriksi malli ja saatavuus)
ABT turbo (audille tarkoitettu), malli jääköön sekin mysteeriksi
AUDI A8 TDI:n intercooler (yli 3 litran TDI:stä)
APR -putkisto
EGR lähes disabloitu softassa, custom -softa tehty saksanmaalla penkissä näiden modien jälkeen. Pyörätehoja nuo tuossa kurvassa.
kytkinasetelma vakiota hieman vahvempi + manuaali vakio 6v loota.
ainoa huono puoli, että pitoa ei tahdo aina löytyä etuvedolla. N. 260 hp ja 450 Nm. 0-140 km/h parhaimmillaan 11 sekunnin tuntumassa. Lähdöt vähän vaikeita kun etupää tahtoo pomppia ja toisaalta saa vatkata vaihdetta sisään. Ohituskiihtyvyys on huippuluokkaa kuitenkin, hyvä vääntöalue on saatu törkeän laajaksi ja välitykset ovat pitkät.
Vakiokiekot ja gummit; 16" 215/55, vakioalusta. En viitsi vaihtaa kivirekeen, koska täällä päin suomea on muutenkin ihan paskat tiet. Melko sleeperi, putken päästä ja hieman erilaisesta tyhjäkäyntiäänestä voi eroittaa valoissa :) Ohituskiihtyvyyden suhteen vakioalustalla pärjää ihan hyvin,valoista ei jaksa kisata kovinkaan usein.
Edit: Kyseessä siis Passat 3C. Kannattaa olla serkku saksanmaalla :)
Viimeksi muokannut Naugit, 11.8.2008 15:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
ööh, missä kohtaa ei tismaa? Vääntöä rajoitettiin "tahallaan", jotta paikat kestää. En tiedä sitä kaavaa, millä voisi verrata vääntöä/kierroslukua/tehoa suhteessa toisiinsa.
Minustakin vääntö on aika alhainen suhteessa tehoon kun asiaa tarkemmin miettii, mutta kulkee kuitenkin jotenkin loogisesti vääntökäyrän ohella. Mutta väännöt ovat kuitenkin aika paljon suuremmat kuin perusvirisoftalla vakiokamoilla. Pittää varmaan kysyä serkulta mistä vois olla kyse. Fyffee meni jonkun verran kiinni noihin, vaikka olikin osa käytettyjä osia ja toisaalta serkulle tuttu paja. Anyway, hyvin tää toimii, oli kippurat mitä tahansa. Dortmundin lähellä oleva paja, joka on virittänyt volkkareita 80-luvulta asti. Osien ja käytettyjen osien saatavuus on hyvää.
Minustakin vääntö on aika alhainen suhteessa tehoon kun asiaa tarkemmin miettii, mutta kulkee kuitenkin jotenkin loogisesti vääntökäyrän ohella. Mutta väännöt ovat kuitenkin aika paljon suuremmat kuin perusvirisoftalla vakiokamoilla. Pittää varmaan kysyä serkulta mistä vois olla kyse. Fyffee meni jonkun verran kiinni noihin, vaikka olikin osa käytettyjä osia ja toisaalta serkulle tuttu paja. Anyway, hyvin tää toimii, oli kippurat mitä tahansa. Dortmundin lähellä oleva paja, joka on virittänyt volkkareita 80-luvulta asti. Osien ja käytettyjen osien saatavuus on hyvää.
Nyt on Passatti nyitty dynossa:
AVB 1.9
Bosion race 783 suuttimet
Isompi intercooler keulassa
17/20 Fin-Turbon turbo
Harisen softa
Katalysaattori putkesta pois muuten vakio putki
Automaatista peruspaineita nostettu ja öljytyyppi vaihdettu
181kW(246Hp) / 3795 rpm
469 Nm / 3550 rpm
Mitattiin Tuning Worldissa Nummelassa
Sitten kun joku kertoo miten niin voin yrittää laittaa lapun tänne
AVB 1.9
Bosion race 783 suuttimet
Isompi intercooler keulassa
17/20 Fin-Turbon turbo
Harisen softa
Katalysaattori putkesta pois muuten vakio putki
Automaatista peruspaineita nostettu ja öljytyyppi vaihdettu
181kW(246Hp) / 3795 rpm
469 Nm / 3550 rpm
Mitattiin Tuning Worldissa Nummelassa
Sitten kun joku kertoo miten niin voin yrittää laittaa lapun tänne
Tuossa yhden ATJ koneisen käppyrä, katkoviivalla vakiot, ja yhtenäisellä viriboksin tehot. Parhaat väännöt jäi saamatta, kun mittaus näemmä alkanut hieman myöhäisillä kierroksilla. Myös boksin mittaus hieman myöhempää, kuin vakion, joten vääntö ero vs vakio on oikeasti hieman suurempi.
Tarkempi kuva

Tarkempi kuva
Vakio-ohjelmalla ajettu, ei vielä säädetty. Holset HX25W, 520 race suuttimet, cooleri, 3bar map, ahto ja imuilmaputkisto tehty uusiksi, katti poistettu. http://s420.photobucket.com/albums/pp288/TDITT/?action=view¤t=autoprojekti003.jpg
juu..ei rasitu ainakaan tällähetkellä. :) mutta katsotaan sit karalan ohjelman jälkeen miltä käyrä sitten näyttää!? Väännöt aika pienet suhteessa tehoihin, mutta säädön jälkeen ne tulee muuttumaan. 12mm nestepäätä meinasin että sen joutuu ainaskin laittaa, en tiedä tosta nokasta milloin se tulee sitten vastaan?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa