Kameran / tietokoneen kuljetus lentokoneessa

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

kinelo
-
Viesti:

Kameran / tietokoneen kuljetus lentokoneessa

ViestiKirjoittaja kinelo » 12.9.2008 17:32

Moi, tuli varattua matka huomenna aamulla Kreikkaan ja nyt on ongelma kuvauskaluston kanssa.

Käsimatkatavaran enimmäispaino on 8kg ja se menee yli heiluen. Nyt siis pitäisi päättää mitä noista tavaroista pakkaan hyvään ja kestävään matkalaukkuun ruumaan. Kaksi putkea vai läppärin? Jos siellä ylhäällä on pakkasta 50 astetta niin kuinka kylmä ruumassa on?

Lasit on Canonin L-sarjaa ja läppäri on vanha HP:n työjuhta.. kaikkia tarvitsen perillä joten "jätä osa kotiin" kommentit eivät tähän asiaan auta :)

pipo_esa
-

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 12.9.2008 18:25

Kumman vaan laitan ruumaan niin kovaan laatikkoon, muuten menee paskaksi

JUMA
-

ViestiKirjoittaja JUMA » 12.9.2008 18:32

Ei niitä käsimatkatavaroita punnita. Ei mulla oo ainakaan koskaan punnittu.
Pistät vaan kaikki samaan reppuun.

puerco
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja puerco » 12.9.2008 18:52

Mulla oli 40D, 70-200, 17-85 ja läppäri laukkuineen koneessa. Kukaan ei kitissyt. Ei edes punnittu.

Menin Helsinki - Frankfurt - Slovenia edestakas.

Uskon että menee ihan käsissä. Turvatarkastuksessa saksassa pyydettiin avaamaan läppäri, siis ON-OFF.

William
-

ViestiKirjoittaja William » 12.9.2008 19:21

Ei mullakaan oo kukaan koskaan kitissyt käsimatkatavaroiden painosta, ainakaan Finnairin, SASin Luftwaffen, tai LOTin lennoilla. Hyvin menee läpi jos laukku on normaalin läppärilaukun kokoinen. Mun läppärilaukku painaa yleensä 13 kg.
Läppärin joutuu laittamaan päälle melkein joka turvatarkastuksessa, samoin kuin ottamaan vyön pois. Saksassa voi joutua laittaan kengätkin läpivalaisuun (BTDT).

MikaL
-

ViestiKirjoittaja MikaL » 12.9.2008 19:46

Mulla on ollu järkkäri, pari putkea ja läppäri repussa ja sen paino on ollut usein jotain 15kg. Kukaan ei ole multakaan punninnu eikä valittanu, ei Finnair, eikä Lufthansa. Ei ole läppäriäkään tarvinnu koskaan avata.
Sen varsinaisen matkalaukun kanssa ovat yleensä sitten tarkkoja.

pipo_esa
-

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 12.9.2008 20:45

Kerran ausseista lähtiessä punnittiin ja ratkaisu oli että vedin kaksi takkia päälle ja taskut täyteen ja checkkauksen jälkeen kamat takas laukkuun ja koneeseen :d

Lennän oikeastaan vaan star alliancen yhtiöillä ja kultakorttia vilauttamalla saa viedä parikin laukkua käsimatkatavarana

ART
-

ViestiKirjoittaja ART » 12.9.2008 22:41

Lennän oikeastaan vaan star alliancen yhtiöillä ja kultakorttia vilauttamalla saa viedä parikin laukkua käsimatkatavarana

Höhöö, sekö SAS:in kultakortti tuntuu niin upealta että sitä pitää oikein erikseen ja asiaan liittymättä täällä hehkuttaa. :D Melko hupaisaa..

Yleensä koneeseen saa viedä läppärilaukun ja lentolaukun käsimatkatavarana. Heathrowlla oli yhdessä välissä (vielä viime vuonna) määräys että sai olla vain yksi käsimatkatavara, mutta sekin on nyt jo historiaa. Silloin yleensä pyrin ottamaan sen verran vähemmän tavaraa lentolaukkuun että läppärilaukun sai sullottua sinne sisään. Ainiin, pitääkö nyt kehua että "eipä sekään niin haitannut kun käytti vain priority check-iniä ja sitten meni loungeen rentoutumaan"? ;)

Alkuperäiselle kysyjälle siis vastaus: 100% varmuudella saat viedä kaikki ne kamat lentolaukussa, kunhan se mahtuu kiinni. Hyvin suurella todennäköisyydellä saat myös viedä sekä lentolaukun että läppärilaukun koneeseen.

Antero
-

ViestiKirjoittaja Antero » 12.9.2008 23:20

Veikkaan että muutama kilo yli ei vielä normi reittilennolla vaikuta, mutta jos on lomalento niin voivat ihan periaatteesta kitistä. Personal tungen aina laturit ja 3D-hiiren ja mahdolliset paperit ruumaan. Mahtuu sitten tuomisia enemmän kabiiniin. Viime keväänä tosin oli Berliinissä tiukka täti kun alko vinkumaan, kun max 8 kg käsimatkatavara painoi 9,6, varmaan jonkin sortin rättipäivät, laski kuitenkin koneeseen... Muutaman kerran läppäri ollut ruumassakin, matkalaukkuun ihan keskelle, eikä ainakaan vielä mitään damagea.

pipo_esa
-

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 13.9.2008 10:03

Äläs ARTTi hikoo :d

Sopii kokeilla chekkauksessa viedä USEAMPAA laukkua käsimatkatavarana koneeseen, varmasti sanovat että YKSI käsimatkatavara, paitsi jos on tämä "kultakortti".

T : 75000 lentopistettä vuodessa :d

Heikki J.
admin
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 13.9.2008 11:22

Läppärin joutuu laittamaan päälle melkein joka turvatarkastuksessa, samoin kuin ottamaan vyön pois.

Melkoista yleistystä. Minä voisin vastaavasti sanoa, että koskaan ei tarvitse laittaa läppäriä päälle (ei nimittäin ole tarvinnut ikinä), ja vyön joutuu ottamaan pois aniharvoin. Ja olen kyllä lentänyt viime vuosina kymmeniä kertoja.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 13.9.2008 11:25

Jos siellä ylhäällä on pakkasta 50 astetta niin kuinka kylmä ruumassa on?
Ruuma on sitä samaa paineistettua putkea, jossa matkustamokin on. Plussan puolella pysyy lämpötila ruumassakin, ei siellä muuten esimerkiksi eläimiä kuskattaisi.

Läppäri menee kyllä laukussa pehmusteiden keskellä ja varmaan ihan hyvin ne putketkin. Tosin eipä noita käsimatkatavaroita punnita, jos laukku ei sitten näytä erityisen painavalta.

Läppärin joutuu laittamaan päälle melkein joka turvatarkastuksessa, samoin kuin ottamaan vyön pois.
Ikinä ei ole tarvinnut läppäriä päälle laittaa ja vyötäkin pyydetään poistamaan lähinnä USA:n lennoilla tietyillä kentillä. Tosin eipä ole moneen vuoteen tarvinnut enää vyötä poistaa sinnekään lennettäessä. Kengät sen sijaan pitää poistaa ja kaikki irtosälä taskuista.

Sopii kokeilla chekkauksessa viedä USEAMPAA laukkua käsimatkatavarana koneeseen, varmasti sanovat että YKSI käsimatkatavara, paitsi jos on tämä "kultakortti".
Läppärilaukku ja lisäksi toinen käsimatkatavara menevät ongelmitta mihin tahansa. Paitsi Heathrowlla, tosin sielläkin taitaa olla jo poistettu tuo rajoitus...

E: Kokemukset normaalista reittilennoista, joista iso osa turistiluokassa.

pipo_esa
-

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 13.9.2008 13:38

Toi että SS on saanut viedä kaksi laukkua käsimatkatavarana on kyllä erikoista, mulla on sellanen iso hinattava lentolaukku ja sen kanssa en ole saanut viedä läppärilaukkua ilman korttia.

zero
ffp jäsen

ViestiKirjoittaja zero » 13.9.2008 15:14

Ne muutamat kerrat kun viime vuosina on tullut lennettyä, niin on sitten ollut kansallinen, eurooppaan tai Atlantin yli, niin aina on ollut perinteinen lentolaukku ja pienehkö reppu koneessa sisällä. Atlantin yli mennessä oon saanut poistaa vyöt ja kengät pariinkin otteeseen ennen kuin on ollut perillä (eikä milehighclubin jäsennyyttä haettu matkalla..). Viikkoa ennen 9/11 muistopäivää tutkiittiin meleko tarkkaan jenkkeihin mennessä..

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 13.9.2008 18:54

Toi että SS on saanut viedä kaksi laukkua käsimatkatavarana on kyllä erikoista, mulla on sellanen iso hinattava lentolaukku ja sen kanssa en ole saanut viedä läppärilaukkua ilman korttia.
No mulla ei tosin ole kovin isoa laukkua ollut mukana, vaan reppumallinen läppärilaukku ja pehmeä, "normaali" kassi lisäksi. Molemmat aika pieniä.

Antero
-

ViestiKirjoittaja Antero » 15.9.2008 7:11

Tallinnan koneeseen taisin viimeksi pyrkiä "just_ja_just_menee_käsimatkatavaraksi" trolleyn ja 17" läppärin nielevän repun kanssa ja sanoivat että "tämän kerran, kun on vajaata", jonkun ATR:n kanssa ymmärtää kun on hieman pienempi, mutta muutoin jo aika monella kentällä ymmärretään että se trolley + tietämyskonelaukku = nopeammin perillä pois kentältä. Ja jos korteilla elvistellään, niin kaveri tuntee kaverin, joka menee matkustamoon kovien a-tarvikkeiden kanssa, lipas pitää tosin olla irroitettuna. Tuo vaatii jo aika kovaa "korttia"

ART
-

ViestiKirjoittaja ART » 15.9.2008 10:06

Niin.. Vaikka ehkä pidätkin itseäsi lentomatkailun ylimpänä auktoriteettinä niin mahdatko nyt yleistää kuitenkin hieman rankasti? Itse matkustan SAS:illa sen verran harvoin että en pysty sanomaan absoluuttista totuutta siitä, montako käsimatkatavaraa siellä saa viedä ja minkä väristä muovia pitää olla. Silloin vuosituhannen alussa kun tuli enemmän Tukholman kautta matkustettua, sai sielläkin olla sekä lentolaukku että läppärilaukku käsimatkatavarana...

Sen kuitenkin voin 100% varmuudella kertoa että Finnairilla on menty Lontooseen toistakymmentä kertaa viimeisen vuoden aikana, eikä ole muovin väriä kyselty missään vaiheessa yhtään ainutta kertaa vaikka mukanani on joka ainoa kerta normaalikokoinen Samsonite-lentolaukku ja normaalikokoinen läppärilaukku. Ainoa paikka missä ne muovin väriä katsoo, on priority check-in Heathrowlla sekä lounget. Onko tämä nyt sitten universaali totuus kun tämä on minun kokemukseni tästä allianssista? Ja muillakaan yhtiöillä lentäessä ei koskaan ole tästä matkatavarayhdistelmästäni ryppyilty, pl. Heathrowlta tullessa aikaisemmin kuten mainitsin? Sielläkään ei silloin muovin väri vaikuttanut asiaan yhtään mitään, koska rajoitus oli turvatarkastuksen/lentokentän eikä lentoyhtiön. Turvatarkastajia ei se muovi kiinnosta vähääkään.

Niin juu itsekään en ole läppäriä joutunut turvatarkastuksessa laittamaan päälle missään muualla kuin jenkkilässä.

MikaJ
-

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.9.2008 10:29

Etpä Finskin lennollekkaan saisi turistiluokassa ilman oikeanväristä korttia viedä enempää kuin yhden kasikiloisen laukun... Mutta, itselläkin satoja lentoja takana, ikinä ei ole matkustamoon menneitä laukkuja punnittu. Läppärin olen muutaman kerran joutunut laittamaan päälle ja selittelemään kun pomminuuhkija on löytänyt siitä räjähteitä (ihan syystä...). Mullakin löytyy sellainen kortti mikä antaa luvan viedä räjähteitä lentokoneeseen, on vain käyntikortti kylläkin ;)

Jos jotain läppäriä/kameraa/optiikkaa sitten joku laittaa ruumaan, niin sen erittäin huolellinen pakkaaminen on täysin elinehto niille. Mielellään laukkuun sisälle pehmustettuun kovaan laatikkoon, kaikkien vaatteitten keskelle kovaan matkalaukkuun pakattuna. Lisäksi vielä jos menee johonkin "köyhempiin" maihin, saattaa ne helposti hävitä laukusta pois, näinkin on henkilökohtaisesti käynyt.

Taitaa ART nyt olla kateellinen, kun ei sillä ole oikeanvärisiä kortteja, niinkuin Mulla ja pipo_esalla ;) Oikeasti noista korteista on vähän muutakin hyötyä, ylibuukkauksessa et lennä pihalle, vaihtavat lentopaikkasi businekseen jos economy on täynnä, yms... Vaikkakin yleensä todellista hyötyä on vain kaikkein parhaimmasta kortista, ne välivaiheen kortit on melkein yhtä tyhjän kanssa. Musta Star Alliancen kortti olisi kyllä hieno, siinä on edut nimenmukaisesti Senator luokkaa. Ja ennenkuin kukaan vittuilee että ei tuollaista mustaa korttia ole olemassa, niin kyllä sellainen on :)

pipo_esa
-

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 15.9.2008 10:56

Mä olen varmaan sen verran jurpon näköinen kun en saanut viedä kahta laukkua matkustamoon, uskoin kyllä parin kerran jälkeen enkä kokeillut ennenkuin sain "kortin" jolla sain viedä sen kaksi laukkua koneeseen.

Tämä nyt vaan sattuu olemaan kokemukseni asiasta

Tossa vielä finskin ohjeet

Käsimatkatavaroiden sallittu määrä:

Bisnesluokka, Finnair Plus Platinum-, Gold- ja Silver-jäsenet, Finnair Club -jäsenet: matkustusluokasta riippumatta yksi laukku, jonka ulkomitat ovat enintään 56 x 45 x 25 cm, sekä yksi salkku tai kannettava tietokone. Yhteensä kaksi laukkua, joiden yhteispaino on enintään 10 kg.
Turistiluokka, oneclass-lennot, kotimaanlennot ja Lomalennot: yksi laukku, jonka ulkomitat ovat enintään 56 x 45 x 25 cm. Yhteensä yksi laukku, jonka enimmäispaino on 8 kg.

ART
-

ViestiKirjoittaja ART » 15.9.2008 13:54

Taitaa ART nyt olla kateellinen, kun ei sillä ole oikeanvärisiä kortteja, niinkuin Mulla ja pipo_esalla ;) Oikeasti noista korteista on vähän muutakin hyötyä, ylibuukkauksessa et lennä pihalle, vaihtavat lentopaikkasi businekseen jos economy on täynnä, yms...

Tai vaihtoehtoisesti en ole vain niin juntti että pitäisi täällä julistaa kaikkien korttien luokat, alkuperäinen aihe kun ei niitä kysellyt vaan lähinnä sitä että miten läppärin ja kameran saisi viedä matkustamoon. Kas kun ei samaan hengenvetoon kehuta että on Onnelaankin rojalkortti ostettuna ja platinainen S-etukortti lähiprismassa... Harmi kun ei veropörssiä enää ilmesty, siitä ois voitu vertailla tuloja, ja sit loppuvaiheessa ottaa viivotin käteen ja housut kinttuun. :D

"On tässä yks jos toinenkin maailmaa nähny, voi olla että käydään vielä ulkomaillakin! Että ei sitä tartte ihan tulla silimille hyppimään!" -Simo Salminen

TerZi1982
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 15.9.2008 14:39

mulla hesen kultakortti... vähän oon kova ;)

Harri
-

ViestiKirjoittaja Harri » 15.9.2008 14:44

Jospa pysytään alkuperäisessä aiheessa tai Kuva uhkaa.

opapopa
-

ViestiKirjoittaja opapopa » 18.9.2008 20:05

-Käytä laukkuna isohkoa reppua tai kassia, joka on kuitenkin virallisten matkustamosääntöjen kokoinen (8kiloa 56x45x25).

-Kirjeenvaihtajaliivin taskuihin voi tunkea kleduja ja helposti rikkoutuvaa kamaa.

-Matkustamoon saa ottaa lisäksi - tämä on tosin virallisesti bisnesluokan sääntö - kannettavan tietokoneen laukun tai salkun (ja naiset pienen käsilaukun), joten survo läppäri tai kameroita sinne.

-Roudaa olallasi takkia, jonka olet sullonut täyteen roinaa, tee hihaan näkymätön solmu ja sinne järkkäri jos toinen.

-Lentokentän duty-free muovikasseihin ei yleensä kajota, joten hommaa niitä kentän liikkeistä ja täräytä kasseihin aimo satsi matkatavaroitasi.

-Vyölaukkuun saa pari digikameraa

-Älä näytä rikolliselta tai hipiltä.

Nämä tietysti jos on useampi kymmenkilo matkatavaraa mukana, mut kyllä joku läppäri ja kannettava menee käsimatkatavaroissa.

TomiB
-

ViestiKirjoittaja TomiB » 21.9.2008 11:04

Kyllä ainakin finskillä, jetbluella yms saa ihan turistiluokkaan ottaa tuon isoimman mahdollisen laukun ja läppärilaukun, ei ikinä ole niistä valitettu millään tapaa eikä läppäriä joutunut päälle laittamaan, kerran on huumetestiin vedetty kun miamiiin oltiin lentämässä, mutta muuten on kaikki mennyt aina hienosti.

SR2001
-

ViestiKirjoittaja SR2001 » 22.9.2008 14:20

Matkustamoon saa viedä käsilaukun sekä ns. lentolaukun, se että laukkuja saa olla 1 kpl ei estä käsilaukun vientiä, joksi kameralaukku käsittääkseni lasketaan.

Koskaan ei ole mulle ainakaan valitettu noista tavaroista, viime viikolla kävin saksassa kameralaukku ja läppärilaukku olkapäillä ilman ongelmia.
Mainitaan nyt vielä että ihan sas harmaalla kortilla reissataan :D

arc
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 24.9.2008 19:27

kuten sanottu niin kameralaukku ns. käsilaukkuna lienee ihan ok ja käsimatkatavaraa ei ole omalla kohdalla ainakaan koskaan punnittu.

olen tosin myös pakannut järkkärin usein matkalaukkuun ihan käsimatkatavaran kantomukavuuden takia. käärin ne pakusti vaatteisiin ja pakkaan mahdollisimman keskelle. mitään ongelmaa ei ole koskaan ollut.

Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”