tdi passat viheltää

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

passat1234
-
Viestit: 20
Liittynyt: 19.3.2008 20:27

tdi passat viheltää

ViestiKirjoittaja passat1234 » 20.8.2008 19:11

diisseleistä ei aiempaa kokemusta, joten kysyn onko alakierroksilla vaimeasti mutta selvästi kuuluva vihellyksen kaltainen ääni ominaisuus? vai jotain muuta ja mistä se voisi tulla?

ääni ei ole laakerista tai vastaavasta tyypillisesti kuuluvan äänen kaltainen, vaan ilman tai vastaavan aiheuttama puhallus/vihellys.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 20.8.2008 19:22

Kun tietäisi koneen tyypin tai edes hevosvoimien määrän?

Mutta VNT-tekniikalla oleville on hyvin ominaista tuo vihellys. Kai se korkeammillakin kierroksilla siellä on mutta muut "työäänet" peittää sen siinä vaiheessa.

Vihellys tulee siis turbosta.

passat1234
-
Viestit: 20
Liittynyt: 19.3.2008 20:27

ViestiKirjoittaja passat1234 » 20.8.2008 19:37

auto on 3b afn koneella ja 110 pollea

eli onko ääni jos se turbosta tulee normaalia ujellusta ja näin ollen pitääkin kuulua???

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 20.8.2008 20:56

jos ääni on matalaa vihellystä, alkaa heti käynnistyksen jälkeen, niin useimmissa tapauksissa kyse on ollut päittäisvälyksestä. Imuletku irti ja vaikkapa pikkupihdeillä kokeilu, ellei sormet ole niin pienet/sopivat.

R Power
-
Viestit: 9
Liittynyt: 18.6.2008 14:53

ViestiKirjoittaja R Power » 21.8.2008 22:31

Jos olet vasta ostanut auton niin tod näk. edellinen omistaja on tyhjentänyt katin, josta johtuen turbon äänet kuuluvat normaalia paremmin kabiiniin.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 23.8.2008 6:11

Minulla on ujeltanut viimeset 100tkm (afn 81kw).
Kaveri kerran luuli että ambulanssi on jossain lähistöllä :) hiukan samantapaisen ujellus ko kasuttelee.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 23.8.2008 9:40

Liekö joku valmistuserä tuota 1749V:tä sitten pahempi kuin joku toinen. Garrettin akustikko tehny viimeisenä työpäivänään pilailupakosiivet? No, jokatapauksessa tuossa omassa AFN:ssä sama homma: meteli vakiokuntoiseksi kova! Ja Eko-asiat kissoineen kunnossa, tottakai. Tai voihan se olla, että ilmeisesti 520tkm ajettun turbon päittäisvälys lienee jo mennyt yli toleranssin!?!

Ei peijjooni, joko nyt vaihdattaa hyrrän!?! :D

passat1234
-
Viestit: 20
Liittynyt: 19.3.2008 20:27

ViestiKirjoittaja passat1234 » 23.8.2008 9:57

tarkistelin välykset turbosta.
pitkittäisvälystä ei juuri ollenkaan
radiaalista jonkin verran n.~0.5mm

tosin mittaustapa sormin tunnustelemalla, joten ei oikein tarkkaa..

tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla ääni kuuluu parhaiten juuri kabiiniin ja varsinkin auton alla.

tämä vinkuminen taitaa sitten olla hiukan ominaista turboille, vai kuinka??
ei ilmeisesti aiheuta toimenpiteitä ainakaan vielä??

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 23.8.2008 13:42

itsellä käynyt autossa kiinni vissiin 3 tai 4kpl noita erilaisia 1749 garretteja ja kaikki on viheltänyt enemmän tai vähemmän.
Eniten vihellys kuuluu juurikin ala kierroksilla ja putkiston avarammaksi laittamisen jälkeen vielä kahta kovemmin.
Ja yksikään ahdin ei ollut vielä laakereiltaan väljä, eli ei huolta vaikka pikkasen viheltää... =)
Mutta jos alkaa kuulumaan myös korkeemmilla kierroksilla niin sitten pitäis jo vähän huollestua.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 17.6.2009 13:24

Nostetaan ylös tämä..

Vaihdoin tuossa -05 mallin BKC-koodilla olevan golfin.. Vanha oli tuo -02 ATD.. ATD:kin kylmänä vihelteli pikkukierroksilla, eli tuossa 1500-2000 ja kuormaa vasten..

Tämä BKC, viitoskorissa vinkuu todella selvästi tuolla samalla alueella. Toimii ihan jees kaikinpuolin ja vinkuna on "terveen" kuuloista.. En edes ole tutkinut ahtimen mallia, mutta ainakin näin alkutaipaleella pistää korvaan.
Kaipa noissa on eroja myös äänen tuotoltaan ja onhan tuo ilmaputkistokin jokseekin erilainen edelliseen verrattuna, ainakin torvet on vedetty eri kautta kuin edellisessä....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa