Lämmityslaitteen vastus?
Valvoja: ffp jäsenet
Lämmityslaitteen vastus?
Golf 3:ssa toimii puhallus ainoastaan nopeuksilla 2 ja 4 (1 ja 3 ei puhallus ole edes päällä siis). Hommattu on jo uusi paneeli, kun nykyinen oli hieman sulanut puhallussäätimen kohdalla, esteettisistä syistä. Kun en pääse ihan muutaman viikon sisällä kokeilemaan, onko tuo "lämmityslaitteen vastus" (esim motonetin hinnastossa) juuri se osa joka oikeasti mahdollistaa nuo eri nopeudet, ja sekin pitäisi lisäksi vaihtaa? Tuleeko se tuohon paneliin välittömästi kinni? Vai onko tässä tapauksessa eri vastus kyseessä?
Itselläni juuri Golf IV:ssa kaikki muut paitsi täysteho lakkasi toimimasta puhaltimessa. Se johtui siitä että puhaltimen etuvastuksen lämpösulake oli palanut (sijaitsee vartuksen yhteydessä). Sitä en tiedä miksi se oli palanut. Itse etuvastus näytti kohtuullisen hyväkuntoiselta ja mittasin sen olevan kunnossa. Mitä nyt siinä oli muutama hiushalkeama valuaineen pinnassa. Väliaikaisesti juotin lämpösulakkeen tilalle hyppylangan ja puhallin toimii normaalisti. Tänään haen elektroniikkaliikkeestä vastaavan sulakkeen ja juotan sen paikalleen.
Golf 3:sta en tunne tarkemmin, mutta jos perusasiat ovat kuten nelosessa niin etuvastus löytyy puhaltimen alta ja puhallin on hanskalokeron takana. 4 golffissa ei tarvitse edes hanskalokeroa irrottaa, joitta sinne pääsee käsiksi, tosin sen irrottaminen helpottaa kyllä tutkailua. Golf 4:ssa, jos vain 2 ja 4 nopeudet lakkaavat toimimasta, niin silloin katkaisija on todennäköisesti viallinen. Etuvastukset on kytketty niin että jokaisen 1 - 3 nopeuksien vastukset ovat sarjassa siten että jos jonkun nopeuden vastus hajoisi, niin mikään sitä nopeutta pienempi nopeus ei toimi myöskään. Eli jos 2 nopeuden vastus hajoaa niin 2 ja 1 nopeus eivät toimi. Tämän vastuspaketin kanssa sarjassa on sitten se lämpösulake joka minun tapauksessani on hajonnut.
Motonetin webbisivuilla ei löytynyt Golf 4:seen puhaltimen etuvastusta. Kyselin fixukselta ja sanoivat että ilmastoimattomassa mallissa maksa n. 30€, mutta ilmastoidussa mallissa 95€. Selityksenä oli että ilmastoidussa mallissa on enemmän toimintoja. Bullshit! Vähän ihmetyttää että mitä toimintoja tossa mun vastuspaketissa voisi olla enää vähemmän. Itselläni on siis manuaalinen ilmastointi. Sitten jos kyse on automaattisesta ilmastoinnista niin siitä en tiedä mitään, mutta ei Fixus myyjäkään.
Vaihda siis ensin se puhaltimen katkaisija (paneelissa) ja kokeile toimiiko.
Golf 3:sta en tunne tarkemmin, mutta jos perusasiat ovat kuten nelosessa niin etuvastus löytyy puhaltimen alta ja puhallin on hanskalokeron takana. 4 golffissa ei tarvitse edes hanskalokeroa irrottaa, joitta sinne pääsee käsiksi, tosin sen irrottaminen helpottaa kyllä tutkailua. Golf 4:ssa, jos vain 2 ja 4 nopeudet lakkaavat toimimasta, niin silloin katkaisija on todennäköisesti viallinen. Etuvastukset on kytketty niin että jokaisen 1 - 3 nopeuksien vastukset ovat sarjassa siten että jos jonkun nopeuden vastus hajoisi, niin mikään sitä nopeutta pienempi nopeus ei toimi myöskään. Eli jos 2 nopeuden vastus hajoaa niin 2 ja 1 nopeus eivät toimi. Tämän vastuspaketin kanssa sarjassa on sitten se lämpösulake joka minun tapauksessani on hajonnut.
Motonetin webbisivuilla ei löytynyt Golf 4:seen puhaltimen etuvastusta. Kyselin fixukselta ja sanoivat että ilmastoimattomassa mallissa maksa n. 30€, mutta ilmastoidussa mallissa 95€. Selityksenä oli että ilmastoidussa mallissa on enemmän toimintoja. Bullshit! Vähän ihmetyttää että mitä toimintoja tossa mun vastuspaketissa voisi olla enää vähemmän. Itselläni on siis manuaalinen ilmastointi. Sitten jos kyse on automaattisesta ilmastoinnista niin siitä en tiedä mitään, mutta ei Fixus myyjäkään.
Vaihda siis ensin se puhaltimen katkaisija (paneelissa) ja kokeile toimiiko.
Noniin nyt on lämpösulake vaihdettu uuteen. Hain yeinternationalin myymälästä espoosta ja maksoi 0,9€. Vaihdossa on huomioitava se ettei lämpösulaketta voi juottaa tai ainakin se on pystyttävä jäähdyttämään juottamisen aikana tehokkaasti niin ettei johtimista johtava lämpö polta sitä. Itse tein niin että purin pienestä sokerinpalasta yksittäisen liittimen niin ettei siihen jäänyt muoviosia. Molemmat johtimet sellaisella kiinni.
PTW. Manuaalinen ilmastointi toimi erikoisesti kun lämpösulake oli rikki. Ilmastointi meni päälle niillä puhaltimen nopeuksilla, joilla puhallin ei pyörinyt, mutta täydellä teholla kun puhallin pyöri niin ilmastointi ei toiminut. Ilmeisesti puhaltimen virran tunnistus on kytketty vastusketjun "etupäästä". [/img]
PTW. Manuaalinen ilmastointi toimi erikoisesti kun lämpösulake oli rikki. Ilmastointi meni päälle niillä puhaltimen nopeuksilla, joilla puhallin ei pyörinyt, mutta täydellä teholla kun puhallin pyöri niin ilmastointi ei toiminut. Ilmeisesti puhaltimen virran tunnistus on kytketty vastusketjun "etupäästä". [/img]
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa