Neste Rally Finland 2008
Valvoja: ffp jäsenet
Neste Rally Finland 2008
Eli kun tuo rallivuoden kohokohta taas lähestyy niin pistetäänpäs aihe siitä pystyyn.
Onkos forumilaisia lähdössä sorarännien reunoille?
Itsellä on taas perinteisesti tarkoitus sinne lähteä. Eipä ole jäänyt yhtään vuotta väliin niin pitkään mitä nyt muisti riittää. Katselin tuossa noita aikatauluja ja varmaan sellaiset 6-7 pätkää olisi suunnitelmissa käydä läpi. Ouninpohjalle ei tänä vuonna sattuneista syistä kannata alkupäähän mennä yöpymään, joten suunnitelmissa on ollut joko Himos tai Kakariston takaviisto yöpymispaikaksi pe-la yönä.
Saas nähdä pärjääkö Loeb Latvalalle ja Hirvoselle. Itse ainakin olen sitä mieltä että kyllä se Loeb on se joka on altavastaaja Jyskälässä. Joka tapauksessa uusi voittaja Jyväskylään tänä vuonna saadaan, mutta toivottavasti se ei ole Loeb.
Onkos forumilaisia lähdössä sorarännien reunoille?
Itsellä on taas perinteisesti tarkoitus sinne lähteä. Eipä ole jäänyt yhtään vuotta väliin niin pitkään mitä nyt muisti riittää. Katselin tuossa noita aikatauluja ja varmaan sellaiset 6-7 pätkää olisi suunnitelmissa käydä läpi. Ouninpohjalle ei tänä vuonna sattuneista syistä kannata alkupäähän mennä yöpymään, joten suunnitelmissa on ollut joko Himos tai Kakariston takaviisto yöpymispaikaksi pe-la yönä.
Saas nähdä pärjääkö Loeb Latvalalle ja Hirvoselle. Itse ainakin olen sitä mieltä että kyllä se Loeb on se joka on altavastaaja Jyskälässä. Joka tapauksessa uusi voittaja Jyväskylään tänä vuonna saadaan, mutta toivottavasti se ei ole Loeb.
Tulossa ollaan jos duuni antaa myöden. Ei varmaankaan tavata Ounilla tänä vuonna, tosin nyt siellä voisi olla tilaa...tai itseasiassa se on jo sen verran tunnettu paikka, että väkeä siellä on kuitenkin vaikka pätkää ei ajetakkaan. Pitää keksiä jokin uusi paikka.
Latvala vie rallin ellei sitten tule tallimääräyksiä.
Latvala vie rallin ellei sitten tule tallimääräyksiä.
-86 asti käyty joka vuosi paitsi kerran.. Eihän se tosiaan ole enää yhtä hienoa kuin ennen, silloin kun autot menivät tosiaan luistossa ja oli liekkiä ja ääntä, mutta on se silti vuoden paras urheilutapahtuma Suomessa.. Neljä päivää reitillä taas tänäkin vuonna, luulen ma.
Latvala voittaa jos pysyy tiellä ;)
Latvala voittaa jos pysyy tiellä ;)
muistaakseni ouninpohjaa ei ajeta siksi koska maanomistaja ei jaksa enää katsoa rallikansaa jotka sotkee kaikki paikat ja meluaa? mut kyllä se sais olla mukana kun on sen verran legendaarinen pätkä :) itse todellakin menen katsomaan ralleja kun niitä seurannut jo 90 luvulta ja varmaankin toinen syy kans kun itse asun jyväskylässä :D
Viimeksi muokannut tuubiaas, 24.7.2008 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mä luulin että Ounia ei ajeta vauhtiongelman vuoksi, eli siis keskinopeudethan ovat olleet jo vuosia liian kovat vaikka on tehty hidasteita ja pätkitty se kahteen osaankin. Mutta voihan tuossa tietysti olla tuo maanomistaja jupakkakin sitten takana. Joka on muuten aika perseestä. Pitäs pakkolunastaa maat pois sellaiselta joka estää rallimaailman legendaarisimman EK:n ajamisen ;)
Jopa itse kuljettajat Grönholmista lähtien ovat kommentoineet Ouninpohjan nopeuksia, että homma on nykyisellä kalustolla ryöstäytynyt käsistä - vauhtia on siis liikaa ja virhemaginaali pienenee olemattomaksi. Ouni on siis pätkitty nopeimpien osuuksien osalta, ja turvallisuus syynä.
Ikäväähän se on, kun legendaa ei enää ajeta alkuperäisessä muodossaan, mutta pakko se on ymmärtää. Kun parhaimmillaan ajetaan lähes minuutti yhteen menoon suurimmalla vaihteella kaasu pohjassa, alkaa jälki olla rumaa jos jokin menee pieleen. Ounissahan puut ovat lähellä lähes koko pätkän ajan... 220 km/h ikipetäjään kutittaa ketä tahansa.
Mutta nou hätä, edelleen on Jyskälä maailman nopein mm-ralli, eli eiköhän se sora lennä tänäkin vuonna :)
Ikäväähän se on, kun legendaa ei enää ajeta alkuperäisessä muodossaan, mutta pakko se on ymmärtää. Kun parhaimmillaan ajetaan lähes minuutti yhteen menoon suurimmalla vaihteella kaasu pohjassa, alkaa jälki olla rumaa jos jokin menee pieleen. Ounissahan puut ovat lähellä lähes koko pätkän ajan... 220 km/h ikipetäjään kutittaa ketä tahansa.
Mutta nou hätä, edelleen on Jyskälä maailman nopein mm-ralli, eli eiköhän se sora lennä tänäkin vuonna :)
On sitä menty kovaa muuallakin kuin Ounissa aikoinaan...
Parhaita keskinopeuksia satunnaisotannalla eri vuosikymmeniltä.
Vuodelta 1976:
Lempää, Alén, Markku, 123.93 km/h
Vuodelta 1988:
Ristijärvi, 26.64 km, Kankkunen, Juha, 120.63 km/h
Vuodelta 1996:
Lempää 1, 22.12 km, Mäkinen, Tommi, 132.72 km/h
Vuodelta 2007:
Lautaperä, 8.70 km, Grönholm, Marcus, 132.32 km/h
Kaikista kovin on vuodelta 1973:
Kaitainen, 15.00 km, Blomqvist, Stig, 147.54 km/h
Vuonna -85 Markku Alen latasi Ouninpohja 1:n pohja-aikaan keskinopeudella 125,16 km/h. Tämä tapahtui takavetoisella Lancialla nelivetoja vastaan ja vieläpä pimeässä..
Samaan sarjaan pääsee Juha Kankkunen, joka huimisteli vuonna 1994 takapyörän repineen kaadon jälkeen Myhinpäässä 129,06 km/h keskivauhdilla.
Timo Mäkinen vuoden 1973 kisassa Kokkosenlahden 42,8-kilometristä versiota 23 minuuttia ja 30 sekuntia keskinopeudella 109,28 km/h, keskiyön tietämissä ja Eskolla.
Nuo ylläolevat lainattu suoraan Ylen Foorumilta, totuutta en mene vannomaan nuista, ralliperunat siellä kirjoittelee...
Ja kyllä se Ouni silti aina säväyttää, kuten viimeksi tänään kun "naapurin Mikko" Voortilla loikki...
Parhaita keskinopeuksia satunnaisotannalla eri vuosikymmeniltä.
Vuodelta 1976:
Lempää, Alén, Markku, 123.93 km/h
Vuodelta 1988:
Ristijärvi, 26.64 km, Kankkunen, Juha, 120.63 km/h
Vuodelta 1996:
Lempää 1, 22.12 km, Mäkinen, Tommi, 132.72 km/h
Vuodelta 2007:
Lautaperä, 8.70 km, Grönholm, Marcus, 132.32 km/h
Kaikista kovin on vuodelta 1973:
Kaitainen, 15.00 km, Blomqvist, Stig, 147.54 km/h
Vuonna -85 Markku Alen latasi Ouninpohja 1:n pohja-aikaan keskinopeudella 125,16 km/h. Tämä tapahtui takavetoisella Lancialla nelivetoja vastaan ja vieläpä pimeässä..
Samaan sarjaan pääsee Juha Kankkunen, joka huimisteli vuonna 1994 takapyörän repineen kaadon jälkeen Myhinpäässä 129,06 km/h keskivauhdilla.
Timo Mäkinen vuoden 1973 kisassa Kokkosenlahden 42,8-kilometristä versiota 23 minuuttia ja 30 sekuntia keskinopeudella 109,28 km/h, keskiyön tietämissä ja Eskolla.
Nuo ylläolevat lainattu suoraan Ylen Foorumilta, totuutta en mene vannomaan nuista, ralliperunat siellä kirjoittelee...
Ja kyllä se Ouni silti aina säväyttää, kuten viimeksi tänään kun "naapurin Mikko" Voortilla loikki...
kyllähän ne ihan mukavissa hinnoissa parkki maksut menee mut jostakin luin että ralli kansa ei noudata yksityis alueita ja muuta sellasta mut kyllä siinä varmaan jokin muu hyvä syy täytyy olla että ouninpohjaa ei ajeta?! mut ei kuitenkaan kannata unohtaa että vielä on mukana monta hyvää pätkää mm. ruuhimäki :)
mut ei kuitenkaan kannata unohtaa että vielä on mukana monta hyvää pätkää mm. ruuhimäki :)
Näin on. Itseasiassa siellä on 24 hyvää pätkää tänäkin vuonna. Ei se Ounin puuttuminen siinä mielessä mitään haittaa.
edit. Kas perhana, vetomiehiä ei tänä vuonna nähdä Jyskälässä. Seuraavana viikonloppuna olisi sitten lahdessa Vetomies titteli jaossa, joten varmaan täytyy sinne lähteä katsomaan.
Ainakin tuon virallisten tietojen mukaan Ounia ei ajeta nimenomaan liian suurien nopeuksien takia.
"Syy legendaarisen tien hyllyttämiseen löytyy alati lisääntyneistä vauhdeista.
- Jos kilpailijat alkavat sanoa että pätkä on mennyt nopeuksiltaan ihan hulluksi, pakko meidän on tehdä jotakin. Emme halua ottaa riskiä ja tottakai kilpailijoiden tällaisiin sanomisiin reagoidaan."
Näin siis tuon rallilehden mukaan sanoo apulaiskilpailunjohtaja.
Mistään maanomistajista ei puhuta missään muualla kuin forumeilla ;)
Ja kyllähän Ounia tänäkin vuonna ajetaan, ainakin osittain. Tosin erisuuntaan mitä yleensä on totuttu. (tosin on sitä näin päin ennenkin ajettu) Ja kyllä tuosta Kakariston EK:ltakin löytyy pitkän matkaa isoimmalla vaihteella kaasupohjassa mentävää pätkää.
"Syy legendaarisen tien hyllyttämiseen löytyy alati lisääntyneistä vauhdeista.
- Jos kilpailijat alkavat sanoa että pätkä on mennyt nopeuksiltaan ihan hulluksi, pakko meidän on tehdä jotakin. Emme halua ottaa riskiä ja tottakai kilpailijoiden tällaisiin sanomisiin reagoidaan."
Näin siis tuon rallilehden mukaan sanoo apulaiskilpailunjohtaja.
Mistään maanomistajista ei puhuta missään muualla kuin forumeilla ;)
Ja kyllähän Ounia tänäkin vuonna ajetaan, ainakin osittain. Tosin erisuuntaan mitä yleensä on totuttu. (tosin on sitä näin päin ennenkin ajettu) Ja kyllä tuosta Kakariston EK:ltakin löytyy pitkän matkaa isoimmalla vaihteella kaasupohjassa mentävää pätkää.
Torstaina starttaa karavaani täältä Oulun alueelta kohti Jyskälää...Tarkoitus olisi käydä kattomassa heti Killerin aloituspätkä ja siitä sitten johonkin Perjantain pätkän varrelle yöksi...Onkohan tuo 5 vai 6 vuosi jo peräkkäin kun näihin karkeloihin lähdetään...Jokavuotinen perinne, josta on muodostunut kesän kohokohta...Rankka reissu, mutta sissimeiningillä siitä selviää...:)
Juupajoen maalille johtavalle tielle levitetty oikeen huolella sepeliä (hiukan myös soraa ajettu pätkälle n. 30cm kerros joihinkin kohtiin), kävin ek:n tänään ajelemassa läpi. Maalin jälkeen olevalla tiellä ei kehdannut ajella kuin noin max 20km/h kun pelkäsin renkaiden puolesta. Joten matalalla autolla en tuonne suosittele menemään, jos ei sitten ennen lauantaita parempaan kuntoon saada. Mutta mielenkiintoinen ajankohta tien korjaukselle, vaikka eipä se ralleja katso milloin teitä korjataan.
Väärinmajassakin ojat käyty kaivamassa hetki sitten syvemmiksi.
Väärinmajassakin ojat käyty kaivamassa hetki sitten syvemmiksi.
Sehän lupaa ihan telttailukelejä ;)
http://foreca.fi/Suomi/tasmasaa/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4
tosin vaihtoehtokin on olemassa http://www.intellicast.com/Local/Weathe ... n=FIXX0025
Jos ensimmäinen toteutuu niin veikkaisin että Looperillä paremmat mahdollisuudet. Ehken kuitenkin enemmän kokemusta sadekelistä ja oman kylän pojilla saattaa innoissaan tilannenopeudet karata sinne missä työväline ei enää kestä hanskassa.
http://foreca.fi/Suomi/tasmasaa/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4
tosin vaihtoehtokin on olemassa http://www.intellicast.com/Local/Weathe ... n=FIXX0025
Jos ensimmäinen toteutuu niin veikkaisin että Looperillä paremmat mahdollisuudet. Ehken kuitenkin enemmän kokemusta sadekelistä ja oman kylän pojilla saattaa innoissaan tilannenopeudet karata sinne missä työväline ei enää kestä hanskassa.
Kun parhaimmillaan ajetaan lähes minuutti yhteen menoon suurimmalla vaihteella kaasu pohjassa, alkaa jälki olla rumaa jos jokin menee pieleen. Ounissahan puut ovat lähellä lähes koko pätkän ajan... 220 km/h ikipetäjään kutittaa ketä tahansa.
Laitetaanpas videookin aiheesta, kun tuli kerran puheeksi M.Gronholm 6th gear 46 second with WOT
Jos ensimmäinen toteutuu niin veikkaisin että Looperillä paremmat mahdollisuudet. Ehken kuitenkin enemmän kokemusta sadekelistä ja oman kylän pojilla saattaa innoissaan tilannenopeudet karata sinne missä työväline ei enää kestä hanskassa.
Rohkenen olla tuosta hiukan erimieltä. Jos vettä tulee niin jos se jollekin on etu niin Hirvoselle. Kas kun vesikelillä ensimmäinen auto ei kärsi pölyhuiskana ajamisesta. Ja toisekseen ei mun mielestä sillä Loebilla ole soralla sadekelistä sen enempää kokemusta mitä Hirvosella ja Latvalallakaan. Ja kolmannekseen Jyväskylässä kun ajetaan niin Loebilla ei ole mistään asiasta enemmän kokemusta kun mitä suomalaisilla. On tämä vaan siitä kumma paikka että ulkomaalaiset ei pärjää. 57 kertaa ajettu ja vain 7 kertaa on voittaja ollut muu kuin suomalainen (ulkomaalaisia karttureita on tosin ollut voittaja-autossa 13 kertaa).
Noh, en nyt sitä sano etteikö se Loeb voisi voittaa. Voisi jopa sanoa että tänä vuonna ulkomaalaiskuskilla on paremmat mahdollisuudet voittoon kuin moneen vuoteen. Vaan ei se sitä tarkoita että ne mahdollisuudet mitkään erinomaiset ovat. Nimittäin Loebin voitto vaatisi ainakin Hirvosen osalta ulosajoa tai tekniikka murheita. Ja uskoisin että myös Latvala on ilman ongelmia Loebia nopeampi Jyskälässä.
220 km/h ikipetäjään kutittaa ketä tahansa.
Kulkeekos ne edes niin lujaa. Mäkinenhän tokaisi joskus jonkun suoran nopeuksista kysyttäessä että, "eihän nää vehkeet kulje kun joku 190, että ei siinä sen kovempaa päästy" ;)
Sen verran on taas suunniteltu reissua että, varmaankin to iltana mennään Vellipohjalle yöpymään ja katsellaan molemmat pätkät siinä ja sitten jatketaan jonnekin muualle. Pe illaksi tosiaan olisi tarkoitus Himokselle päätyä yöpymään missä sitten aamulla olisi ensimmäinen EK. Siitä varmaan sitten Kakaristoon tai jonnekin sen mukaan mitä liikenne antaa periksi.
Rallipassinkin kävin jo tuossa ostamassa. Jätetään tänä vuonna metsässä rypemiset muille...
Kulkeekos ne edes niin lujaa. Mäkinenhän tokaisi joskus jonkun suoran nopeuksista kysyttäessä että, "eihän nää vehkeet kulje kun joku 190, että ei siinä sen kovempaa päästy" ;)
Rallin järjestäjien kertomaa.:
"Nykyjään moottorit ovat sen verran hyvin vääntäviä, että perävälityksiä käytetään korkeintaan kahta erilaista tiestöstä riippuen. Tällöin huippunopeus vaihtelee 190-220km/h välillä. WRC-auton kiihtyvyys 1-100km/h sorapinnalla on noin 4 sekuntia ja asfaltilla karvan alle neljä sekuntia."
Todellisuudessa kaikkein kovimpia nopeuksia näkyy toki vain harvoin, mutta Jyväskylässä on monia niin nopeita osuuksia, että vauhdit käyvät monin paikoin selvästi yli 200 km/h.
Huippunopeuksia on mittailtu monta vuotta, mutta kyseessähän ei ole absoluuttinen huippunopeus, vaan suurim nopeus tietyssä mittapisteessä. Näissäkin on tosin mitattu mm. 214 km/h huioppunopeus ihan viime vuosina.
Kun esim. Grönholm ajoi 2006 Ounissa mainitulle 46 sek pätkälle keskinopeudeksi yli 170 km/h, siitä voi päätellä mitä vauhdit on suurimmillaan olleet...
Kiitos tuosta hyvin seikkaperäisestä faktasta. Aiempi kirjoitelluni tosin oli hieman pilke silmäkulmassa kirjoitettua, mutta ilmeisesti verbaalisuuteni on taas niin heikkoa että joku saattoi ottaa kovin tosissaan tuon. Tiedossani on kyllä melko hyvin nykyiset huippunopeudet. Mäkinenkään kun ei ole vuosiin enää ajanut. My bad ;)
Ei se Lööperi taida voittaakaan. Ainaskin eilen illalla oli C4:ät vielä niin levällään ettei niitä yksikään merkkihuolto torstai-iltaan mennessä kasaa ;)
Oli muuten ihan oikeesti Citikat huollossa ihan atomeina, ilmeisesti käytiin kriittiset osat vielä viimosen kerran läpi. Fordeja/Subaruja ei vielä näkynyt paikalla (huolto jo siis pystyssä, mutta ei autoja pilttuissa).
EDIT: Citroenin varikolla muuten yksi ihan valkea Mitsun evo IX ilmeisesti nuottiautona ja Fordilla taas oli trailerilla täysi valkea S60, liekkö nuottiautona tuokin. Pitää käydä taas illalla fillaroimassa Paviljongissa
Oli muuten ihan oikeesti Citikat huollossa ihan atomeina, ilmeisesti käytiin kriittiset osat vielä viimosen kerran läpi. Fordeja/Subaruja ei vielä näkynyt paikalla (huolto jo siis pystyssä, mutta ei autoja pilttuissa).
EDIT: Citroenin varikolla muuten yksi ihan valkea Mitsun evo IX ilmeisesti nuottiautona ja Fordilla taas oli trailerilla täysi valkea S60, liekkö nuottiautona tuokin. Pitää käydä taas illalla fillaroimassa Paviljongissa
Viimeksi muokannut Antero, 29.7.2008 13:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kävi hyvä säkä eilen, työkaveri kysy, et lähenkö perjantaina kattoon rallia, ilmaset bussi matkat, safkat, juomat ja liput! :D Ne oli töissä järjestäny yhteistyökumppaneille yms. matkan rallia kattoon, mut niin moni oli lomareissuissa yms. niin päästään muutkin toimistolta mukaan! Ei paha. En oo ikinä ennen ollu kattomassa...
-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 5.5.2008 20:34
Veikkaisin Hirvosta et kärjessä on jos ei ole tekniikka ongelmia , J-M antaa kovan vastuksen mutta pelkäänpä vaan että lipeää,,Kyllä se Loebbi kovaa tulee niin kuin ennenkin!Maalissa ei varmaan nähdä mitään huikeata sekuntti eroja kärjen suhteen.Ja se uusi Subaru voi olla aika YLLÄTTÄJÄ.
1:Hirvonen (Toivottavasti.)
2:Loeb
3;Petter s
Joo torstaina pelipaikoilla sunnuntaihin asti.
1:Hirvonen (Toivottavasti.)
2:Loeb
3;Petter s
Joo torstaina pelipaikoilla sunnuntaihin asti.
Täällä on sitten pöntöt täynnä kameroita, että kaasujalka pysyy kurissa.
EDIT:
Noista nopeuksista vielä, että onhan ne pätkät suunniteltu niin ettei ihan hillittömiiin nopeuksiin päästä. Se FIA:n asettama keskinopeuskatto on se juttu...
EDIT:
Ja kun Rovanperäkin tuli Ounin loikalle 174kmh sen mutkan takaa, niin veikkaan, että niillä välityksillä on menty yli 200 ja reippaasti.
Noista nopeuksista vielä, että onhan ne pätkät suunniteltu niin ettei ihan hillittömiiin nopeuksiin päästä. Se FIA:n asettama keskinopeuskatto on se juttu...
Hop, siinäpä puolituntinen fiilistä nostamaan...
http://www.areatv.fi/nettiareatv.php?tu ... 20Jyskalaa
http://www.areatv.fi/nettiareatv.php?tu ... 20Jyskalaa
Citroenin varikolla muuten yksi ihan valkea Mitsun evo IX ilmeisesti nuottiautona ja Fordilla taas oli trailerilla täysi valkea S60, liekkö nuottiautona tuokin. Pitää käydä taas illalla fillaroimassa Paviljongissa
Joo kyllä se valkoinen s60 on nuotitus auto:) sama auto oli kans viime vuona täällä nuotitus tehtävissä ja sen kyllä voin sanoa että se auto menee todella hyvin eteenpäin :D ja sit yhellä tallilla on kaks valkosta evo9 ja sit vielä yks samanlainen paitsi sinisen värinen :)
Ja nopeuksien lisäksi kannattaa katsoa mihin sen auton pysäköi. Ei tänä viikonloppuna ole voimassa mikään "Lex Suurajot" joka sallisi laittaa auton ihan mihin sattuu kuin pulloperse sika. Tuossa kun fillaroitiin kattomaa Shake Down niin parkkipirkoilla oli ranne hellänä kirjoittamisesta. Arviolta noin 30-50 autoon oli jo lappu laitettu ja saman verran oli vielä urakkaa edessä. Ihan vaan muistin virkistämiseksi että pyörätie ei ole pysäköintipaikka. Tuossa ennen Laajavuorta oli näppärästi pantu autot parkkiin molemmin puolin pyörätietä ja ystävällisesti jätetty keskelle ränni sille varsinaiselle käytölle. Takaisin pyöräillessä piti melkein laittaa pojalle Peltorit takaisin kun niin paljon kuului ärräpäitä siitä viereltä ;)
^
huomasin saman, lappuja oli tarjottu runsain käsin... mut ihan syystä
niinpä niin :D
850 ylinopeuskuvaa tiistaina Rantaväylältä
huomasin saman, lappuja oli tarjottu runsain käsin... mut ihan syystä
Täällä on sitten pöntöt täynnä kameroita, että kaasujalka pysyy kurissa.
Niin varmaankin on. Ja muutenkin siellä on niitä poliiseja sen verran liikenteessä että älkää nyt herranjestas antako rallivaihteen mennä silmään omassa autossa.
niinpä niin :D
850 ylinopeuskuvaa tiistaina Rantaväylältä
Poliisin automaattinen kameravalvonta poimi lähes 850 kuvaa ylinopeutta ajaneista kulkuneuvoista tällä viikolla tiistaina Jyväskylän Rantaväylällä. Samana päivänä Muuramessa ysitiellä poimittiin 114 kuvaa.
- Aivan uskomaton määrä. Autoilijat ovat kai tottuneet, että kameratolpat ovat koristeena siinä tien varressa, ylikonstaapeli Juha Uitto Tampereen liikenneturvallisuuskeskuksesta arvioi.
No niin, jos tuonne RallyExpoon ( http://www.jklpaviljonki.fi/rally2008/index.php ) aiotte mennä niin earia mukaan. Samaan nihkeään C-halliin on parkkeerattu muutama uusi kuljin (esim. Evo X ja pari Valmettia :). Ihan siedettäviä tuninki rakennelmia ja sitten (pahoittelen tulevia sanoja) jotkut vitun db-viritykset. Näiden db-kiulujenhan on sitten ihan pakko länkyttää täysillä. Eli kommunikointi kaverin kanssa onnistuu kun tarpeeksi kovaa huutaa, tosin samalla ei sitten kuule mitään kuulutuksia ja amalgaamipaikat vinkuu... Kerpele, mikä pakko niitä reteoita on täysillä luukuttaa. Toisaalta järjestäjän vika jos ei osaa mennä sanomaan että näillä osastoilla on sitten db-rajatkin. Muuten koko RallyExpo esim. viime vuoteen verrattuna paljon nihkeempi (pientä lamaa tulossa, vai) ja muutenkin vasemmalla kädellä rykästyn olonen. Tämä näin 2 tuntia avaamisesta, vielähän on aikaa parantaa.
ja jos jotakin kiinnostaa perjantain, lauantain ja sunnuntain ajat niin tuossa löytyy kaikki!!
Perjantai 1.8
06.30 Huolto (15min)
07.30 EK 2 Vellipohja 1 (17,16km)
08.26 EK 3 Mökkiperä 1 (11,38km)
09.09 EK 4 Palsankylä 1 (13,90km)
10.32 Huolto (30min)
11.47 EK 5 Vellipohja 2 (17,16km)
12.43 EK 6 Mökkiperä 2 (11,38km)
13.26 EK 7 Palsankylä 2 (13,90km)
14.49 Huolto (30min)
16.18 EK 8 Urria (12,65km)
16.50 EK 9 Lautaperä (7,87km)
17.29 EK 10 Jukojärvi (22,18km)
20.00 EK 11 Killeri 2 (2,06km)
20.30 Huolto (45min)
Lauantai 2.8
06.00 Huolto (15min)
07.13 EK 12 Himos (15,35km)
08.09 EK 13 Hirvimäki (10,67km)
08.34 EK 14 Surkee (14,80km)
09.33 Huolto (10min)
10.46 EK 15 Leustu (21,43km)
11.45 EK 16 Kakaristo 1 (20,09km)
12.26 EK 17 Kaipolanvuori (13,64km)
13.31 EK 18 Surkee 2 (14,80km)
14.30 Huolto (30min)
16.13 EK 19 Kakaristo 2 (20,09km)
17.03 EK 20 Juupajoki (21,13km)
17.56 EK 21 Väärinmaja (16,25km)
19.51 Huolto (45min)
Sunnuntai 3.8
08.20 Huolto (15min)
09.38 EK 22 Lankamaa (23,09km)
10.44 EK 23 Hannula (10,92km)
12.02 EK 24 Ruuhimäki (6,46km)
13.30 PODIUM
Perjantai 1.8
06.30 Huolto (15min)
07.30 EK 2 Vellipohja 1 (17,16km)
08.26 EK 3 Mökkiperä 1 (11,38km)
09.09 EK 4 Palsankylä 1 (13,90km)
10.32 Huolto (30min)
11.47 EK 5 Vellipohja 2 (17,16km)
12.43 EK 6 Mökkiperä 2 (11,38km)
13.26 EK 7 Palsankylä 2 (13,90km)
14.49 Huolto (30min)
16.18 EK 8 Urria (12,65km)
16.50 EK 9 Lautaperä (7,87km)
17.29 EK 10 Jukojärvi (22,18km)
20.00 EK 11 Killeri 2 (2,06km)
20.30 Huolto (45min)
Lauantai 2.8
06.00 Huolto (15min)
07.13 EK 12 Himos (15,35km)
08.09 EK 13 Hirvimäki (10,67km)
08.34 EK 14 Surkee (14,80km)
09.33 Huolto (10min)
10.46 EK 15 Leustu (21,43km)
11.45 EK 16 Kakaristo 1 (20,09km)
12.26 EK 17 Kaipolanvuori (13,64km)
13.31 EK 18 Surkee 2 (14,80km)
14.30 Huolto (30min)
16.13 EK 19 Kakaristo 2 (20,09km)
17.03 EK 20 Juupajoki (21,13km)
17.56 EK 21 Väärinmaja (16,25km)
19.51 Huolto (45min)
Sunnuntai 3.8
08.20 Huolto (15min)
09.38 EK 22 Lankamaa (23,09km)
10.44 EK 23 Hannula (10,92km)
12.02 EK 24 Ruuhimäki (6,46km)
13.30 PODIUM
Tervetuloa vaan rallikansa tänne ruuhkiin :)
Onko Jkl:n itäsuunnalla ajeluita minään päivänä? (su?)
Ruuhkiin kannattaa varautua, mutta paikkakuntalaisena neuvoisin välttämään erityisesti Vaajakosken liikenneympyrää (Jyväskylä-Vaajakoski motarin päässä). Jos sen kautta on lyhin paluureitti joltakin pätkältä takaisin Jyväskylään niin enpä lähtisi yrittämään siitä.
Se ympyrä on ruuhkainen jo normaalistikin.. ja nimenomaan Jyväskylän suuntaan. Hiukan parempi poispäin.
Onko Jkl:n itäsuunnalla ajeluita minään päivänä? (su?)
Ruuhkiin kannattaa varautua, mutta paikkakuntalaisena neuvoisin välttämään erityisesti Vaajakosken liikenneympyrää (Jyväskylä-Vaajakoski motarin päässä). Jos sen kautta on lyhin paluureitti joltakin pätkältä takaisin Jyväskylään niin enpä lähtisi yrittämään siitä.
Se ympyrä on ruuhkainen jo normaalistikin.. ja nimenomaan Jyväskylän suuntaan. Hiukan parempi poispäin.
Onko Jkl:n itäsuunnalla ajeluita minään päivänä? (su?)
Ruuhimäki sunnuntaina klo 12.02, eli voipi olla jopa vähemmän ruuhkaa tuolla suunnalla kuin ennen. Aikaisemminhan Ruuhimäki on ajettu perjantaina tai lauantaina jotka ovat ne yleisöä vetävimmät päivät.
Meidän karavaan suunnistaa lauantai-illaksi Juupajoelle ja katsotaan siellä kaikki autot.
Varmaan jossain vaiheessa nuo ruuhkat ylittävät suomalaisen rallikansan ymmärryksen ja alkaa vaikuttaa rallituristin v-käyrään aiheuttaen esim nokkapokkaa. Itse muistelen haikeudella aikaa, kun rallit olivat levittäytyneet laajemmalle alalle keskisuomessa, hämeen ja savon suuntaan. Erikoiskokeita oli 24 (tms) erilaista pätkää, eikä hangattu samaa uraa ensin aamulla ja sitten illalla. Lauantain huolto oli Orivedellä ja sinne mahtui hämmästelemään laitteita. Ruuhkia oli, mutta ne oli enemmänkin paikallisia ja jakautuivat laajemmalle alueelle kuin tänäpäivänä jolloin kaikki katsojat on tungettu jännittämään sitä samaa pätkää ja hyvin pienelle alueelle. Mahtava tapahtumahan tuo on mutta niinkuin edellä olevasta voi havannoida mielummin katselisin kuskien taidonnäytteitä useammassa kohdassa ja useammalla pätkällä. Aika kultaa muistot, aikaisemmin kun oli oikein nohevana niin saattoi helposti keretä katsomaan esim lauantain aikana kolmelta-neljältä pätkältä ralli-autoja.
Viimeksi muokannut justus, 1.8.2008 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuolla aiemmin kun joku mainitsi että on jäänyt paljosta paitsi kun/jos ei ole aiemmin ollut matkassa niin meinasin kirjoittaa aika saman sisältöisesti kuin Justus, mutta ajettelin pidättäytyä ettei taas mollata taantumukselliseksi ;)
On menettänyt paljon ralliautoilua jos ei ole käynyt tien varressa 80-90-luvulla ja paljon on menettänyt rynnimistä ja örvellystä jos ei ole ko. tapahtumaan osallistunut tällä vuosituhannella.
Ja kerpele, pitääkö noiden koptereiden lentää kaupungin yllä. Nukuta tässä nyt sitten tyttöä päikkäreille kun äänimaailma lähentelee "Ilmestyskirja Nyt" ääniraitaa.
On menettänyt paljon ralliautoilua jos ei ole käynyt tien varressa 80-90-luvulla ja paljon on menettänyt rynnimistä ja örvellystä jos ei ole ko. tapahtumaan osallistunut tällä vuosituhannella.
Ja kerpele, pitääkö noiden koptereiden lentää kaupungin yllä. Nukuta tässä nyt sitten tyttöä päikkäreille kun äänimaailma lähentelee "Ilmestyskirja Nyt" ääniraitaa.
-88 eka kertaa täällä mukana, ja 2 kertaa sen jälkeen jäänyt väliin. Minusta ruuhkat ei ole mikään ongelma, kun vähän käyttää järkeä reitin valinnassa. Tänään katsottu 2 pätkää ja kolmannelle menossa. Eli se 3-4 pätkää/päivä on ihan mahdollinen. Myöskään ei ole pakko mennä pelkästään karsinoihin, joita se VM suosittelee..
Tottakai ihmismäärät aiheuttaa tiettyjä ongelmia, mutta niin se vain menee.
Tottakai ihmismäärät aiheuttaa tiettyjä ongelmia, mutta niin se vain menee.
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
yks tapa miten pääsette ruuhkissa hyvin eteenpäin on että maalatkaa/ teipatkaa oma auto ralli auton väreihin niin kyllä porukka antaa hyvin tietä ;D
Ja pakoputki irti jotta saa äänet kohdilleen.
Vähän harmittaa kun nyt ne menee vasta sunnuntaina tuosta vierestä ohi. On ollut tapana lauantaina olla oluen kanssa kannustamassa ohi ajajia.
Jep eli tuli perjantaina käytyä elämäni ekaa kertaa rallia pällistelemässä, no ikääkään ei ole kuin 19, niin ei siinä mahottomia viä oo keriinny missaan. :D Aloitin rallin kattelun ehkä hiukan erilaisella tyylillä, J-M Latvalan VIP teltoilla.. Työpaikka kustansi koko roskan. Kahet kokkien tekemät lämpöset safkat päivän aikana ja ILMAINEN kaljateltta koko päivän ja bussikuljetukset :) Mahtava reissu!!!
Ei paha lauantain saldo: 8 kaatoa, joista 3 WRC:tä, muutama PWRC ja JWRC. Sekä reilu parikymmentä lievää ulosajoa, joista päästiin työntämällä tai omin voimin ylös.
Volttien jälkeen Gallin kartturi kömpi autosta ulos ja kyseli että missähän ollaan, niin oli pakko kuitata että Suomessa :D
Gigi pyöri katollaan olevaa autoa ympäri tutkien onko pyörät paikoillaan jne. ja oli lähdössä vielä jatkamaankin, mutta tuli toisiin aatoksiin kun sanoin että ei olla kun sata metriä tien sivussa ja aika monta metriä alempana.
Volttien jälkeen Gallin kartturi kömpi autosta ulos ja kyseli että missähän ollaan, niin oli pakko kuitata että Suomessa :D
Gigi pyöri katollaan olevaa autoa ympäri tutkien onko pyörät paikoillaan jne. ja oli lähdössä vielä jatkamaankin, mutta tuli toisiin aatoksiin kun sanoin että ei olla kun sata metriä tien sivussa ja aika monta metriä alempana.
Omalle kohdalle osu se perjantain kaato mikä takasi ranskattaren voiton eli Latvalan kohdassa Mökkiperällä. Hivenen harmitti paikan vaihto toiselle kierrokselle, ilmeisesti Östberg oli jäänyt samaan kohtaan toisella kierroksella. Samalle päivälle vielä Pinomäen ojaryniminen Lautaperällä. Kaipolan takavinkkelissä muutama ohiajo (Companc ja Hänninen ainakin...). Killeriltä muutama loppupään kaiteeseen nojaaminen jopa nauhalla. Siinäpä saldo kilpureitten osalta. Kohdalle osui myös muutama motoristin "rippeitten" kerääminen, onneksi ei tainnut uhreja tulla.
Jep, itsekin juuri palailin reissusta. Perjantaina Vellipohja 1 ja 2 sekä Urria, lauantaina Himos, Leustu ja Surkee 2. To-pe yö Vellipohjassa ja pe-la yö Himoksella. Tuon määrän ehti vielä aivan kevyesti katsomaan eikä minnekkään oikeastaan ollut kiire. 3-4 EK:ta olisi helposti voinut vielä käydä katsoo, jos olisi joka päivä ollut liikenteessä. Joten 10 pätkää on suht helposti vielä katsottavissa, mutta jos enemmän haluaa niin sitten alkaa tulla jo kovin kiire. 2 Pyöräisillä varmaan ehtisi enemmänkin.
Nykyään ei tarvitse edes kovin suurta nohevuutta tuohon ;)
Eipä tuolla oikeastaan ruuhkassa tarvinnut seistä. Vähän kun käyttää tosiaan järkeä ja ajattelee mistä kautta ja minne menee, niin hyvin pärjää. Ja lisäksi kannattaa olla ajoissa liikenteessä. Itseasiassa yhden ainoan kerran meinasi olla tie tukossa. Ja kiitos siitä kuuluu Surkee 2:sen järjestelyille. Ei jumalauta jos ennen lipun myyntiä on 5km jonoa ja siitä pääsee minuutissa 2 autoa läpi niin eihän siinä ole mitään järkeä. Nuoria kakaroita seisoi tumput suorina tien vieressä muka lippua ja parkkilappua myymässä. Siitä eteenpäin pätkän varteen tie oli ihan tyhjä (n. 1km) ja parkkipaikoilla tilaa vaikka kuinka vitusti.
Muilla pätkillä homma toimi mainiosti.
Voi kyynel! Jos rallit on kerran vuodessa niin mitä helvetin väliä sillä on jos sillon kopterit päivällä lentelevät kaupungin yllä. Paviljonki nyt sattuu olemaan ralllien keskipiste joten totta vitussa ne siinä lentelee. Ihme narinaa. Kannattaa varmaan lähteä rallien ajaksi jonnekin muualle kun kerta noin kovasti alkaa kaikki asiat puristelemaan. Olikos tänä vuonna satamassa edes kopterikenttää kuten aiempina vuosina?
Aika kultaa muistot, aikaisemmin kun oli oikein nohevana niin saattoi helposti keretä katsomaan esim lauantain aikana kolmelta-neljältä pätkältä ralli-autoja.
Nykyään ei tarvitse edes kovin suurta nohevuutta tuohon ;)
Eipä tuolla oikeastaan ruuhkassa tarvinnut seistä. Vähän kun käyttää tosiaan järkeä ja ajattelee mistä kautta ja minne menee, niin hyvin pärjää. Ja lisäksi kannattaa olla ajoissa liikenteessä. Itseasiassa yhden ainoan kerran meinasi olla tie tukossa. Ja kiitos siitä kuuluu Surkee 2:sen järjestelyille. Ei jumalauta jos ennen lipun myyntiä on 5km jonoa ja siitä pääsee minuutissa 2 autoa läpi niin eihän siinä ole mitään järkeä. Nuoria kakaroita seisoi tumput suorina tien vieressä muka lippua ja parkkilappua myymässä. Siitä eteenpäin pätkän varteen tie oli ihan tyhjä (n. 1km) ja parkkipaikoilla tilaa vaikka kuinka vitusti.
Muilla pätkillä homma toimi mainiosti.
Ja kerpele, pitääkö noiden koptereiden lentää kaupungin yllä. Nukuta tässä nyt sitten tyttöä päikkäreille kun äänimaailma lähentelee "Ilmestyskirja Nyt" ääniraitaa.
Voi kyynel! Jos rallit on kerran vuodessa niin mitä helvetin väliä sillä on jos sillon kopterit päivällä lentelevät kaupungin yllä. Paviljonki nyt sattuu olemaan ralllien keskipiste joten totta vitussa ne siinä lentelee. Ihme narinaa. Kannattaa varmaan lähteä rallien ajaksi jonnekin muualle kun kerta noin kovasti alkaa kaikki asiat puristelemaan. Olikos tänä vuonna satamassa edes kopterikenttää kuten aiempina vuosina?
Viimeksi muokannut Eemeli, 3.8.2008 19:28. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Oli taas muuten hieno rallireissu, mutta omalta osaltajäi kesken kuin Latvalalta konsanaan; rengasrikko siirtymällä ja Audi A2:ssa ei minkäänlaista varapyörää...
Maakivi ruhjoi renkaan kuinkas muuten. ja homman kruunasi se, että lukkopultti ei suostunut aukemaan sitten millään, joten säätöä vielä luvassa.
No, jos tuolla on 21 kertaa käynyt pyörimässä, kai siihen täytyy yksi keskeytyskin mahtua :)
Maakivi ruhjoi renkaan kuinkas muuten. ja homman kruunasi se, että lukkopultti ei suostunut aukemaan sitten millään, joten säätöä vielä luvassa.
No, jos tuolla on 21 kertaa käynyt pyörimässä, kai siihen täytyy yksi keskeytyskin mahtua :)
Mukava reissu takana, eikä ruuhkissa juuri seisty kun suostuu lenkkiä ajamaan hiekkatiellä. Ei mitään ihmeellisiä paikkoja bongattu, mutta fiilis korvas sen :)
Muutamia kuvia täällä.

Muutamia kuvia täällä.

Melko hyvä saldo. Hyvä kun f-cupin kisoissa löytää tollasen reikäpaikan, mutta että neste-rallissa. Se gallin ulostautuminen oli kyllä melko raju. Vai että jatkamaan :) Menikös salo samassa paikassa?
Nuo kaikki tapahtumat olivat siis kolmella eri pätkällä lauantaina, eli kaikilla niillä missä oltiin. Saldo oli silti aika huima ottaen huomioon että puhutaan MM-tason nuottirallista!
Aamulla Himokseen, jossa siirryttiin Aavan ja Latvalan ulkoiltua kyseiseen paikkaan. Sen jälkeen poistuikin sitten lähes kaikki autot enemmän tai vähemmän vauhdikkaasti, kun ajolinja ajatti suoraan ojan vastapenkkaan. Muutama JWRC meni nurin, mm. Pinomäki Renaultilla ja myöhemmin Saari trophy Pololla.
Seuraavaksi Kakaristo 1:seen, jossa Henning Solbergin roikuttua oikein näyttävästi etupyörä ilmassa, todennäköisyydet Hullu Gallin poistumiseen olivat aika korkealla. Ja huolella poistuikin :) Vitosen kyydistä ranteenvahvuista leppää kaatui kuin heinää kymmenien metrien matkalla ja Focus pysähtyi katolleen noin 4metriä tienpintaa alemmas syvälle lepikkoon. Seuraavan vauhdikkaan poistumisen suoritti kivien ja kantojen yli P-G Andersson Suzukilla. Yritystä oli selviytyä, eli pientä sisään ja kaasu pohjaan, mutta sen verran tuli keulaan vaurioita että matka loppui siihen. Tämän jälkeen nypylle vietiin varoituskolmio, koska P-G:n auto jäi pahaan paikkaan tien sivuun. Mutta eipä kolmio paljoa vauhteja hillinnyt ja näyttäviä roikkuja nähtiin senkin jälkeen. Seuraava poistuja oli PWRC:n johtopaikalta Juha Salo Mitsubishilla. Täydestä kyydistä rajuimmat nokkaperät ja auto puskaan parkkiin Gallin auton viereen.
Seuraavaksi Juupajoelle, jossa myös näyttäviä liippejä ja ensimmäinen poistuja Villagra Focuksella. Pari kertaa vehkeet ympäri ja koko pirssi tuleen. Pelit saatiin kuitenkin sammumaan ja auto nopeasti nostoliinan avulla sivuun. Urmo Aava olikin sitten aika katkolla, mutta veto päällä selvitti tilanteen. Seuraava kaataja oli Arminen Subarulla, muutaman kerran ympäri ja nostoliinaa taas tarvittiin.
Hieno viikonloppu takana, esimakua kävin hakemassa jo Hirvosen testeistä vanhalla Ouninpohjan pätkällä viikkoa aiemmin. Kaatoja ei sattunut kohdalle, joitakin läheltäpiti tilanteita. Vasta toista kertaa olin kyseisessä rallissa ja ensi vuonna ehdottomasti taas.
Kuvia pätkiltä, huollosta ja mainituista testeistä:
http://kekkonen.kuvat.fi/kuvat/Autourheilu/Neste%20Ralli%202008/
Kuvia pätkiltä, huollosta ja mainituista testeistä:
http://kekkonen.kuvat.fi/kuvat/Autourheilu/Neste%20Ralli%202008/
Rajailin vielä noita kuvia ja pistin ne eri kansioon. Alla olevassa linkissä rajatut kuvat.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/29rkg+v ... kuvat.html
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/29rkg+v ... kuvat.html
http://opalaisen.1g.fi/kuvat/nesteralli2008/
Jos joku kuvassa näkyvä henkilö haluaa tiedoston poistettavan ni voi laittaa yksityisviestin, lähinnä tarkoitan tuota viimeistä videota.
Jos joku kuvassa näkyvä henkilö haluaa tiedoston poistettavan ni voi laittaa yksityisviestin, lähinnä tarkoitan tuota viimeistä videota.
Kuvia reitiltä ja sen reunoilta.
http://www.poutanen.fi/nesteoilralli2008/
http://www.poutanen.fi/nesteoilralli2008/
http://opalaisen.1g.fi/kuvat/sekalaiset ... i.JPG/full Perkele en tajuu tollasta kyttäystä, toiki tapahtu iha aamulla, ei ollu pahemmin muuta liikennettä. No kaipa siitä joku saa sakkojen muodossa mun rahat.
^Ensinnäkin jos Jyväskylässä nappaa sakot rallien aikaan niin eipä paljon voi muuta kuin peiliin katsoa. Aika pirun hyvin on tiedossa että silloin liikenne on normaalista tarkemmin valvovan silmän alla. Ja etpä kyllä paljon typerämpää paikkaa keksinyt ylinopeutta ajella kuin tuo paviljongin tienoo. Varsinkin kun tuossa kyseisessä tolpassa on pommin varmasti kamera rallien aikaan. (kyseessä siis ilmeisesti rantaväylän tolppa paviljongin kohdalla)
Ja toisekseen 84km/h 60 alueella on jo sen verran että varmasti napsuu, ja kuuluukin napsua.
Ja kolmannekseen tuossa paviljonkin nurkilla taatusti jo aikaseen aamusta käy kuhina, joten joutaapi siinä sitä liikennettä valvoakin.
Eli ei nyt millään pahalla, mutta turha itkeä.
Ja toisekseen 84km/h 60 alueella on jo sen verran että varmasti napsuu, ja kuuluukin napsua.
Ja kolmannekseen tuossa paviljonkin nurkilla taatusti jo aikaseen aamusta käy kuhina, joten joutaapi siinä sitä liikennettä valvoakin.
Eli ei nyt millään pahalla, mutta turha itkeä.
Siinähä se paviljongin kohdalla oli. Tosin ei sillä hetkellä muistanu kameroita ku etin kuumeisesti pääsyä siihen parkkihalliin ku gps opasti suoraan paviljongin eteen. Tota ennenhän oli 80km/h, ja hiljasta oli. Mut oli niitä kameroita kyllä muutenkin aivan tuhottomasti joka paikassa, no onneks yhdellä selvittiin. Toivottavasti ne perkelen virolaiset ja ryssät jäi kiinni jotka teki aivan päättömiä ohituksia siellä.
^ Tulipa "Paviljongin kameralle" etelästä tai pohjoisesta, ennen risteyksen kuudenkympin aluetta on ainakin kilometrin pätkä rajoituksella 70 km/h. Eli vauhtia oli riittävästi jo pidempään. Kamerat kylläkin taitaa poimia vain vähintään kahdenkympin ylitykset, tai näin oli ainakin ennen vanhaan. Tiiä onko digiaika muuttanut sitäkin.
Jälleen hieno viikonloppu, toista kertaa tuli käytyä. Torstaina Killerille ja siitä sunnuntaihin asti ralli tunnelmissa. Vaikka tahti oli rauhallinen paljon kerkesi näkemään. Ruuhkiltakin säästyi kun vältteli 9-tietä lauantaina. Killerille täytyy valita bussi seuraavana vuonna, lyhentää kävelymatkaa huomattavasti.
Kuvia viikonlopun ajalta:
http://jargon.kuvat.fi/kuvat/Neste%20Oil%20Rally%202008/
Kuvia viikonlopun ajalta:
http://jargon.kuvat.fi/kuvat/Neste%20Oil%20Rally%202008/
Jyväskylän kaupunginvaltuustossa oli juuri eilen tiukkaa vääntöä MM-rallista. Kaupunginvaltuuston Vihreät yrittivät ajaa läpi päätöstä, jolla oltaisiin lopetettu yhteistyö AKK:n kanssa. Mutta esitys hylättiin kyllä lopulta äänestyksessä murskaluvuin. Tuossa jutun linkissä on enempi tekstiä lukijakommenteissa.
KSML-juttu
KSML-juttu
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa